TVP Kultura Piątek, 02.04.2021 Zmiany z dnia 25.03.2021 w stosunku do raportu z dnia 23.03.2021 (zmodyfikowano opis: Omówienie) 15:10 WOJNA I POKÓJ - ANDRZEJ BOŁKOŃSKI (ANDREY BOLKONSKIY / W WIDEOTECE WOJNA I POKÓJ ODC. 1) Serial kostiumowy, y kinowy, 140 min, ZSRR, 1965 Reżyseria: Siergiej Bondarczuk Scenariusz: Siergiej Bondarczuk, Wasili Solowjow Zdjęcia: Anatoli Petritskij Aktorzy: Lyudmila Savelyeva, Siergiej Bondarchuk, Vyacheslav Tikhonov, Viktor Stanitsyn Ekranizacja powieści Lwa Tołstoja, która w 1969 roku otrzymała statuetkę Oscara dla najlepszego filmu zagranicznego. Zrealizowany z niebywałym rozmachem film jest realistycznym obrazem Rosji XIX wieku ukazanym w tle romansu Nataszy Rostowej i księcia Bołkońskiego. (dodano pozycję programową) 18:55 REQUIEM W. A. MOZARTA Koncert, 52 min, Polska, 2021 Scenariusz: Waldemar Patlewicz Wykonawcy: Ewelina Szybilska, Orkiestra Opery Śląskiej, Anna Borucka, Zbigniew Wunsch, Chór Opery Ślaskiej, Franck Chastrusse Colombier, Andrzej Lampert Requiem d - moll KV 626 (msza żałobna) powstałe w 1791 roku, jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusza Mozarta, a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją. Kompozytor zmarł w trakcie pracy nad dziełem. Po jego śmierci dzieło dokończyli znajomi kompozytorzy, Joseph Eybler oraz uczeń i przyjaciel rodziny Franz Xaver Süssmayr. Mozartowskie Requiem d - moll jest jednym z najsłynniejszych utworów żałobnych w historii muzyki, często prezentowanym w okresie Wielkiego Postu. Dzieło Mozarta w inscenizacji Opery Śląskiej jest wykonywane przez Orkiestrę Opery Śląskiej, cztery głosy solistyczne oraz Chór Opery Śląskiej pod kierownictwem prof. Krystyny Krzyżanowskiej - Łobody. Pośród zaproszonych wykonawców do udziału w wydarzeniu jest m.in. znany szerokiej publiczności tenor Andrzej Lampert. Soliści, Chór oraz Orkiestra Opery Śląskiej występują pod dyrekcją Francka Chastrusse Colombiera. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 20:00 WIECZÓR KINOMANA - WSTĘP DO FILMU - PRZEBUDZENIA Dysk./wywiad/debata, 5 min, Polska, 2021 Łukasz Jasina rozmawia z krytykiem filmowym Łukaszem Adamskim o filmie "Przebudzenia" w reżyserii Penny Marshall. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 20:05 WIECZÓR KINOMANA - PRZEBUDZENIA (AWAKENINGS) Dramat, 115 min, USA, 1990 Reżyseria: Penny Marschall Scenariusz: Steven Zaillian Zdjęcia: Miroslav Ondricek Muzyka: Randy Newman Aktorzy: Robert De Niro, Robin Williams, Julie Kavner, Ruth Nelson, Penelope Ann Miller, Alice Drummond Ciepły, wzruszający film wyróżniony trzema nominacjami do Oscara (film, scenariusz, aktor Robert De Niro). Scenariusz powstał według wydanej w 1972 roku książki urodzonego w Wielkiej Brytanii nowojorskiego neurologa Olivera Sacksa, w której autor opisał swoje doświadczenia z praktyki lekarskiej. Sacks jest właśnie pierwowzorem filmowego doktora Malcolma Sayera, którego zagrał Robin Williams. Akcja filmu "Przebudzenia" rozgrywa się w Nowym Jorku, w 1969 roku. Neurolog Malcolm Sayer rozpoczyna pracę w szpitalu psychiatrycznym w nowojorskiej dzielnicy Bronx. Jego pacjenci są ofiarami epidemii zapalenia opon mózgowych, jaka w latach 20. XX wieku dotknęła mieszkańców miasta. Od kilkudziesięciu lat pozostają w stanie śpiączki, nie mają żadnego kontaktu z otoczeniem, ich życie ogranicza się jedynie do funkcji fizjologicznych. Dla zobojętniałego personelu dawno przestali być ludźmi. Uwielbiające seriale pielęgniarki są bardziej przejęte losem telewizyjnych bohaterów, niż swoich podopiecznych. Młody, wrażliwy lekarz nie potrafi pogodzić się z takim stanem rzeczy. Cudowne dizałanie nowego leku L - DOPA, który przynosi efekty w leczeniu cierpiących na chorobę Parkinsona, skłania Sayera do rozpoczęcia eksperymentalnych badań. Otrzymuje zgodę dyrektora szpitala, doktora Kaufmana, na podanie medykamentu jednemu ze swoich pacjentów. Leonard Lowe (Robert De Niro) przebywa w szpitalu od 30 lat, codziennie odwiedza go matka, wierząc w uzdrowienie syna. I zdarza się cud. Stale zwiększana dawka leku przynosi w końcu efekty. Leonard powoli odzyskuje świadomość, może się poruszać i mówić. Sponsorzy szpitala zainteresowani sensacyjnym przypadkiem ofiarowują doktorowi Malcolmowi Sayerowi pieniądze na leczenie pozostałych pacjentów. Nadal oczkiem w głowie doktora jest Leonard Lowe, który robi największe postępy. Leonard zakochuje się z wzajemnością w Pauli, córce jednego z pacjentów, i próbuje za wszelką cenę powrócić do normalnego życia. Ale szpitalne władze nadal traktują go jak upośledzonego psychicznie i ograniczają jego wolność osobistą. Jak więc potoczą się dalsze losy Leonarda? (zmodyfikowano opis: Omówienie) 03:25 KRZYK W CIEMNOŚCI (CRY IN THE DARK) Dramat, 117 min, USA/Australia 1988 Reżyseria: Fred Schepisi Scenariusz na podstawie książki Johna Brysona: Robert Caswell, Fred Schepisi Zdjęcia: Ian Baker Muzyka: Bruce Smeaton Aktorzy: Meryl Streep, Sam Neill, Bruce Myles, Neil Fitzpatrick, Charles Tingwell, Maurie Fields, Nick Tate, Lewis Fitz - Gerald i inni Historia ta wydarzyła się naprawdę, a zaczęła się w sierpniu 1980 r. w Mount Isa w australijskim stanie Queensland. Pastor Michael Chamberlain i jego żona Lindy, członkowie Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego, ludzie bardzo religijni, żyjący skromnie, ale szczęśliwie, wybierają się na wakacje z trójką dzieci: dwoma synami i 9 - tygodniową córeczką Azarią. Ich celem jest największa skała w Australii Ayers Rock wznosząca się na stepowym płaskowyżu. Chamberlainowie zatrzymują się na kempingu u podnóża skały, odbywają wycieczki, zapoznają się z sąsiadami z innych namiotów. Pewnego wieczoru Lindy widzi dzikiego psa dingo wybiegającego z namiotu, gdzie spała maleńka Azaria. Ma wrażenie, że pies dźwiga wzębach jakieś zawiniątko. Zdjęta złym przeczuciem, rzuca się w stronę namiotu i z przerażeniem stwierdza, że dziecko zniknęło. Zaalarmowani turyści ruszają wraz z Chamberlainami na poszukiwanie Azarii, ale w ciemnościach szybko gubią ślad. Wezwana policja kontynuuje poszukiwania, lecz niemowlęcia nie udaje się odnaleźć. Załamani Chamberlainowie wracają do domu, obwiniając się, że nie upilnowali dziecka. Głęboka wiara pomaga im pokonać rozpacz i pozwala mieć nadzieję, że kiedyś odnajdą swoje dziecko, jeśli nie na tym, to na tamtym świecie. Sprawą tajemniczego zaginięcia Azarii zaczynają interesować się żądne sensacji media. Chcąc ustrzec innych rodziców przed tragedią, jaka ich spotkała, Michael i Lindy chętnie opowiadają swoją historię przed kamerami, udzielają wywiadów prasie. Ludzie początkowo im współczują, ale widząc ich rosnącą popularność i spokój, z jakim mówią o śmierci dziecka, zaczynają snuć najpotworniejsze domysły, rozsiewać plotki, jakoby rodzice sami zamordowali Azarię. Głośno podają w wątpliwość niewinność Chamberlainów, zwłaszcza że sama policja wątpi, aby nawet duży pies był w stanie unieść ważące pięć kilogramów dziecko. Brak wyraźnych dowodów psiej obecności i ślady krwi w samochodzie Chamberlainów każą postawić oboje w stan oskarżenia.