TVP Kultura Niedziela, 04.04.2021 07:00 LITURGIA PRAWOSŁAWNA Z SOBORU ŚW. TRÓJCY W HAJNÓWCE Sprawozdanie, 80 min, Polska, 2021 Autor: Katarzyna Popławska Sobór Świętej Trójcy w Hajnówce jest jedną z najokazalszych świątyń prawosławnych w Polsce, przy jego projektowaniu brał udział Jerzy Nowosielski. Przy świątyni toczy się życie parafialne, ale także działalność kulturalna. W Soborze Świętej Trójcy co roku odbywają się przesłuchania międzynarodowego festiwalu Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej. Tego dnia, w trzecią niedzielę Wielkiego Postu, będzie sprawowana Liturgia św. Bazylego Wielkiego, podczas której wierni prawosławni będą mogli wysłuchać fragmentów Pisma Świętego oraz modlitewnie przeżywać Niedzielę adoracji Krzyża Pańskiego. 08:20 OD UCHA DO UCHA - MISSA VATICANA - NA SKRZYDŁACH MIŁOŚCI Koncert, 19 min, Polska, 2020 Reżyseria: Dominik Sierzputowski Scenariusz: Maciej Syka, Tadeusz Syka Wykonawcy: Magdalena Polkowska - Szachnowska, Anna Baran, Maksym Salnikov, Szymon Rona, Chór Homin, Chór Dziecięcy Nutka, Orkiestra Wojskowa w Bydgoszczy "Missa Vaticana - Na skrzydłach miłości" autorstwa Romana I. Drozda to kompozycja dedykowana trzem wielkim papieżom - św. Janowi Pawłowi II, Benedyktowi XVI oraz obecnemu papieżowi Franciszkowi. W wykonaniu wzięli udział: Orkiestra Wojskowa w Bydgoszczy, Chór HOMIN ze Lwowa, Chór dziecięcy Nutka oraz soliści, m.in. Magdalena Polkowska - Szachnowska, Szymon Rona, Adam Zaremba. Projekt realizowany był w Bazylice św. Wincentego a Paulo w Bydgoszczy, kościele Bożego Ciała i klasztorze oo. Dominikanów we Lwowie, Katedrze św. Marcina i Mikołaja w Bydgoszczy i Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy. 08:50 ORKIESTRA (ORKIESTRA) Film animowany, 14 min, Australia, 2015 Reżyseria: Mikey Hill Vernon wraz ze swoją małą kapelą zakochują się w nowej sąsiadce i w jej klasycznym zespole. To może być ich ostatnia szansa na szczęście i zagranie w pełnej harmonii. Jednak najpierw muszą się zmierzyć z paraliżującą tremą. (opis festiwalowy). 09:10 SMOK I MUZYKA (SMOK I MUZYKA) Film animowany, 8 min, Szwajcaria, 2015 Reżyseria: Camille Muller Opowieść o dziewczynce, która zaprzyjaźnia się z leśnym smokiem w krainie, gdzie król pozwala tylko na wojskowe marsze. Jednak ta dwójka przyjaciół stara się grać inną muzykę. 09:25 OD UCHA DO UCHA - GOŚĆ OCZEKIWANY Spektakl, 56 min, Polska 1994 Autorka: Zofia Kossak - Szczucka Reżyseria: Artur Hofman Scenografia i kostiumy: Renata Jabłońska Muzyka: Janusz Grzywacz Zdjęcia: Krzysztof Pakulski Występują: Andrzej Hudziak (Józef Kurek), Andrzej Grabowski (Filip Młynarz), Edward Linde - Lubaszenko (Rokita), Anna Dymna (Dewotka Ambrożowa), Henryk Machalica (Dziad Walenty), Elżbieta Karkoszka (Żona Kurka), Krzysztof Globisz (Dziennikarz), Jerzy Grałek (Społecznik), Jerzy Święch (Polityk), Zbigniew Kosowski (Wójt), Marcin Kuźmiński (Policjant), Iwona Bielska (Kuma I), Anna Tomaszewska (Kuma II), Joanna Hofman (Zosia), Ewa Kaim (Hanka), Urszula Kiebzak (Żona Filipa), Sławomir Federowicz (Jezus), Andrzej Franczyk (Fotograf), Radosław Krzyżowski (Bzura), Grzegorz Łukawski (Młynarczyk), Monika Rudy (Sierotka), Ewa Ciepiela (Kucharka), Jerzy Radziwiłowicz (głos Jezusa) oraz Kapela z Chorągwicy Twórczość Zofii Kossak - Szczuckiej - Szatkowskiej (1890 - 1968) jest dziś mniej popularna niż przed laty. Autorka przede wszystkim znakomitych, tłumaczonych na wiele języków powieści historycznych, a także licznych utworów dla młodzieży i dzieci, już przed wojną zyskała międzynarodową sławę. Niemal wszystkie wydane po wojnie książki laureatki literackiej nagrody im. Pietrzaka były wielokrotnie wznawiane ("Bez oręża", "Krzyżowcy", "Król trędowaty", "Złota wolność", "Szaleniec Boży", "Przymierze", "Błogosławiona wina" czy saga rodziny Kossaków "Dziedzictwo", miały po kilka wydań). "Gość oczekiwany", czyli "obraz sceniczny w pięciu odsłonach", po raz pierwszy ukazał się nakładem Wydawnictwa Pallotinum w 1948 roku. Sztuka znakomicie harmonizuje z atmosferą świąt Bożego Narodzenia. Akcja koncentruje się wokół odwiedzin, jakie zapowiedział tytułowy gość - Jezus. Jego przybycia oczekują równie niecierpliwie wiejski biedak i bogaty młynarz. Obok dwóch głównych bohaterów pojawiają się interesowny społecznik, szukający sensacji dziennikarz, obłudna dewotka, bezpardonowo walczący o wyborców polityk i wiele innych postaci, uosabiających doskonale znane dorosłym, a nieobce też dzieciom postawy i zachowania. Opowieść o "Gościu oczekiwanym" jest zarazem przypowieścią o wierze, nadziei i pokorze, ale także o pysze, zachłanności, głupocie. O karze i o nagrodzie, nawet dla grzesznika, jeśli zrozumie własne błędy i poprosi o przebaczenie. Tak uniwersalna w swej wymowie sztuka, wyrasta jednak z polskiej obyczajowości i tradycji. Widowisko zostało zrealizowane w naturalnych wnętrzach starych chat z połowy ubiegłego stulecia, ze starannie odtworzonym oryginalnym wystrojem. 12:15 PRZYGODA NA MARIENSZTACIE Komedia obyczajowa, 93 min, Polska 1953 Reżyseria: Leonard Buczkowski Scenariusz: Ludwik Starski Zdjęcia: Seweryn Kruszyński, Franciszek Fuks Muzyka: Czesław Piaskowski Aktorzy: Lidia Korsakówna, Tadeusz Szmidt, Adam Mikołajewski, Tadeusz Kondrat, Stanisław Winczewski, Barbara Rachwalska, Wanda Bojarska, Edward Dziewoński i inni Pierwszy pełnometrażowy, kolorowy polski film. Mimo propagandowego wydźwięku dokumentuje jednak entuzjazm towarzyszący odbudowie Warszawy. Młoda dziewczyna, Hanka Ruczajówna, przyjeżdża z wycieczką do Warszawy. Stolica podoba się jej ogromnie, a jeszcze bardziej przystojny murarz Janek. Spędza z nim wieczór podczas zabawy na Mariensztacie. Wraca do rodzinnej wsi, lecz bardzo tęskni i wkrótce powtórnie przyjeżdża do Warszawy. Podejmuje tu naukę i pracę. Spotyka przypadkowo Janka, przodownika pracy, który przyjmuje ją do swojej "trójki murarskiej". Niechęć majstra Ciepielewskiego do kobiet powoduje, że między młodymi dochodzi do konfliktu. Hanka przenosi się na inną budowę i z koleżankami murarkami rzuca wyzwanie brygadom męskim. Trwa ożywiony ruch współzawodnictwa pracy, a Hanka i Janek po wielu perypetiach godzą się i rozpoczynają wspólnie nowe życie. 14:00 II SYMFONIA C - MOLL "ZMARTWYCHWSTANIE" MAHLERA - DYRYGUJE GUSTAVO DUDAMEL (DUDAMEL CONDUCTS MAHLER NO. 2) Koncert, 90 min, Niemcy, 2019 Reżyseria: Corentin Leconte Wykonawcy: Gustavo Dudamel, Münchner Philharmoniker, Chen Reiss, Tamara Mumford Charyzmatyczny wenezuelski dyrygent Gustavo Dudamel powraca do Palau de la Musica Catalana, jednej z najpiękniejszych sal koncertowych na świecie, gdzie dyryguje zespołem Münchner Philharmoniker wykonującym II Symfonię Gustava Mahlera. 17:15 NIEDZIELA Z... TWÓRCZOŚCIĄ PAWŁA KRÓLIKOWSKIEGO Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2021 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) Kolejny odcinek cyklicznego programu "Niedziela z..." poświęcony jest Pawłowi Królikowskiemu. Był wybitnym aktorem filmowym, telewizyjnym, teatralnym, dubbingowym. Widzowie pamiętają go z serialu "Ranczo", w którym wcielił się w rolę Kusego. Występował również w serialach "Na dobre i na złe", "Pitbull" oraz wielu innych. Zmarł 27 lutego 2020 roku, pokonała go choroba. 18:10 NIEDZIELA Z...TWÓRCZOŚCIĄ PAWŁA KRÓLIKOWSKIEGO - RANCZO WILKOWYJE Komedia, 94 min, Polska 2007 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Paweł Królikowski, Cezary Żak, Artur Barciś, Radosław Pazura, Franciszek Pieczka, Piotr Pręgowski, Katarzyna Żak, Sylwester Maciejewski, Bogdan Kalus, Dorota Nowakowska, Violetta Arlak, Marta Chodorowska, Grzegorz Wons i inni Kinowa wersja perypetii mieszkańców gminy Wilkowyje nawiązująca do licznych wydarzeń we wsi przedstawionych wcześniej w serialu emitowanym na antenie Jedynki, który cieszył się ogromną popularnością wśród widzów. Do Wilkowyj nieoczekiwanie wraca Czerepach, który odszedł stamtąd w niesławie po aferze z lokalnym radiem. Teraz, niestety, znów triumfuje, gdyż przybywa jako kontroler Izby Obrachunkowej. Wystraszony nie na żarty wójt nakazuje sekretarzowi Dudzie przygotować kilka fałszywych dokumentów, które mają odwrócić uwagę kontrolera od prawdziwych przekrętów. Ale Czerepach, który doskonale zna zakulisowe gry wójta i metody jego działania, nie daje się na to nabrać. Sam wcześniej maczał palce w finansowych matactwach przełożonego. Odrzuca nawet propozycję łapówki. Możliwość upokorzenia wójta jest dla niego cenniejsza niż pieniądze. Wójt szuka więc pomocy u Więcławskiego, głównego beneficjenta gminnych zleceń, teraz jednak zbyt przerażonego, żeby coś wymyślić. Wójt dochodzi więc do wniosku, że jedynym sposobem na pozbycie się dociekliwego kontrolera będzie zabicie go. Lucy i Kusy cieszą się swoją miłością, szczęśliwi w malowniczym dworku. Idyllę zakłóca im Czerepach, który poszukuje u nich pokoju na czas kontroli w gminie. Lucy niezbyt chętnie wynajmuje mu pokój na poddaszu. Ale na tym nie kończą się przykre niespodzianki. Oto bowiem pewnego dnia w domu Lucy zjawia się kolejny nieproszony gość jej były mąż Louis. Mężczyzna oświadcza Lucy, że nadal ją kocha, żyć bez niej nie może, a co więcej nadal jest jej mężem, gdyż formalności rozwodowe nie zostały sfinalizowane. Na wieść o tym Kusy postanawia usunąć się z życia ukochanej, chociaż Lucy zapewnia go, że Louisa od dawna nie kocha i nie chce go więcej widzieć. Do Kusego to jednak nie przemawia: wyprowadza się z dworku i co gorsza znów zaczyna pić. W słuszności decyzji o odejściu od Lucy utwierdza go proboszcz, który twierdzi, że nie ma on prawa rozbijać małżeństwa. Bywalcy ławeczki mają ciągłe problemy ze zdobyciem pieniędzy na piwo lub wino, a sklepowa Więcławska uparcie odmawia sprzedaży na krechę nawet tak niezbędnych im towarów. Ławeczkowi postanawiają zatem otworzyć swoją budkę z piwem. Dostają nawet niezbędne dofinansowanie z urzędu gminy. Szybko jednak się przekonują, że prowadzenie własnego biznesu to ciężki kawałek chleba. Już nawet pić się nie chce. Louis uwodzi wilkowyjskie kobiety swoją wysportowaną sylwetką i czarującym amerykańskim uśmiechem. I tylko Lucy wciąż jest odporna na jego urok, chociaż były/aktualny małżonek stale ją zapewnia o swoim uczuciu. W końcu zdesperowana kobieta wyrzuca jego rzeczy z domu. Niezrażony Louis zamieszkuje w dawnej komórce Kusego i nadal zabiega o względy Lucy. Tymczasem wszędobylskie dzieci Solejuków donoszą Kusemu, że Amerykanin w swoich działaniach kieruje się niekoniecznie miłością i ma we wsi wspólnika. 20:00 OKRUCHY DNIA (THE REMAINS OF THE DAY) Dramat psychologiczno - obyczajowy, 129 min, Wielka Brytania/USA 1993 Reżyseria: James Ivory Scenariusz na podstawie powieści Kazuo Ishiguro "U schyłku dnia": Ruth Prawer Jhabvala Aktorzy: Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve, Peter Vaughan, Hugh Grant, Michael Lonsdale, Tim Pigott - Smith i inni Fascynująca i perfekcyjnie zrealizowana ekranizacja trzeciej, uhonorowanej prestiżową nagrodą Booker Prize, powieści Kazuo Ishiguro. Japoński pisarz mieszkający od 40 lat w Anglii stworzył dzieło będące kwintesencją angielskości, jej ducha, obyczajów, wzorów zachowań. Wziął je na warsztat James Ivory - reżyser, który jak nikt inny potrafi odtwarzać tę angielskość na ekranie, mimo że z pochodzenia jest Amerykaninem. Ishiguro, a za nim Ivory bardzo plastycznie opisują czasy świetności wiejskiej rezydencji możnego arystokraty. Ukazując ten miniony bezpowrotnie świat, robią to wprawdzie z gryzącą ironią, ale i wielką nostalgią. Ivory'emu dopomogli w tym idealnie dobrani odtwórcy głównych ról - Anthony Hopkins i Emma Thompson. Ale mimo pełnych zachwytu recenzji i ośmiu nominacji do Oscara dzieło Ivory'ego nie otrzymało ostatecznie żadnej statuetki. Bohaterem "Okruchów dnia" jest kamerdyner Stevens, służący idealny, szef kilkudziesięcioosobowej służby domowej w imponującej posiadłości lorda Darlingtona. Jego życiową pasją i ambicją stała się troska o to, by w Darlington Hall wszystko funkcjonowało zgodnie z odwiecznymi zasadami. W imię osiągnięcia zawodowej perfekcji Stevens zrezygnował całkowicie z życia osobistego, drobnych przyjemności, własnych zainteresowań. Wstydliwie też skrywa przed światem uczucie, jakim darzy ochmistrzynię, pannę Kenton. On również nie jest jej obojętny, ale kobieta na próżno czeka na jakiś znak lub gest świadczący o zainteresowaniu nią. Lord Darlington, idealista zajmujący się polityką zagraniczną, nieoficjalnie współpracuje z Chamberlainem i wierzy w porozumienie z Trzecią Rzeszą. Studiuje dzieła teoretyków rasizmu, wyrzuca z domu żydowskie pokojówki i dopiero kiedy Niemcy wypowiadają wojnę Wielkiej Brytanii, uświadamia sobie, jak bardzo się mylił w swych politycznych sympatiach. Oskarżony o zdradę stanu, umiera w hańbie. Jego spadkobiercy nie wahają się pozbyć rezydencji, w której potajemnie gościli faszystowcy dostojnicy. Posiadłość nabywa w 1958 r. amerykański dyplomata, Lewis, który przejmuje ją "z dobrodziejstwem inwentarza" - wiernym kamerdynerem. Stevens myśli tylko o tym, aby "zmiana rządów" nie zakłóciła funkcjonowania domostwa. W utrzymaniu wszystkiego w dawnym stanie bardzo pomogłaby niezawodna niegdyś panna Kenton, ale dawno opuściła posiadłość. Kiedy Lewis udziela kamerdynerowi krótkiego urlopu, ten wyrusza na wybrzeże w nadziei, że odnajdzie ochmistrzynię. W trakcie podróży wspomina swe życie, wraca myślami do wydarzeń, które miały miejsce w Darlington Hall przed wybuchem wojny i w jej trakcie. Mimo woli odkrywa i analizuje swój dramat, fiasko własnego życia. Uświadamia sobie, że je zmarnował, że stracił szansę na wielką miłość. Spotkanie z panną Kenton, która przez ten czas wyszła za mąż stając się panią Benn, stanowi tylko gorzką pointę tych rozważań. 22:15 SCENA TANECZNA - TANIEC JAZZOWY I STEPOWANIE Artystyczne/estradowe (widowisko), 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Aleksandra Dziurosz (prowadząca), Klaudia Carlos (prowadząca), Kielecki Teatr Tańca, Joanna Ernest, Chris Ernest W kolejnym odcinku "Sceny tanecznej" odbędziemy podróż do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. To tam największą popularność zyskał taniec jazzowy oraz stepowanie. O rozwoju tych technik opowiedzą Aleksandra Dziurosz i Klaudia Carlos. Kielecki Teatr Tańca zaprezentuje choreografię ze swojego repertuaru. W stepowaniu zobaczymy Joannę i Chrisa Ernest. 22:45 SCENA TANECZNA - MUSICAL Artystyczne/estradowe (widowisko), 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Aleksandra Dziurosz (prowadząca), Klaudia Carlos (prowadząca), Teatr Rozrywki w Chorzowie W kolejnym odcinku "Sceny tanecznej" wystąpi zespół Teatru Rozrywki z Chorzowa, który zaprezentuje fragmenty kilku musicali. Zobaczymy m.in. utwory ze spektakli: "Mamma Mia", "Hair" i "Jesus Christ Superstar". O rozwoju tej formy teatralno - tanecznej opowiedzą Aleksandra Dziurosz i Klaudia Carlos. 23:55 SAMBA (SAMBA) Komediodramat, 113 min, Francja, 2014 Scenariusz i reżyseria: Olivier Nakache, Eric Toledano Aktorzy: Omar Sy, Charlotte Gainsbourg, Tahar Rahim, Izia Higelin "Sambę" nakręcił duet Eric Toledano i Olivier Nakache, który trzy lata wcześniej podbił filmowy świat komediodramatem "Nietykalni", okrzykniętym przez krytykę arcydziełem. Głównego bohatera zagrał wówczas czarnoskóry Omar Sy, który za znakomitą rolę chłopaka z kryminalną przeszłością, opiekującego się niepełnosprawnym milionerem, otrzymał prestiżową francuską nagrodę Cezara, w kategorii najlepszy aktor. Omar Sy odtwarza głównego bohatera również w "Sambie". Tym razem wcielił się w tytułowego nielegalnego imigranta z Senegalu, który zyskuje sympatię i pomoc francuskiej wolontariuszki, próbującej za wszelką cenę uchronić go przed deportacją. Choć pochodzą z różnych światów połączy ich wyjątkowa przyjaźń, którą jednak każda ze stron postrzega zupełnie inaczej. Samba przyjechał do Francji przed 10 laty. Chcąc się utrzymać, musiał podejmować różne dorywcze roboty. Teraz zmywa naczynia w restauracyjnej kuchni i cały czas marzy o uregulowaniu swojego statusu. Jest sumienny i pracowity, nie wchodzi w konflikt z prawem. Ma duże szanse na zdobycie pozwolenia na stały pobyt i pracę. Sen o stabilizacji pryska, gdy wskutek fatalnego zbiegu okoliczności zostaje zatrzymany i trafia do aresztu na paryskim lotnisku, skąd czeka go deportacja. Jedną z wolontariuszek odwiedzających Sambę w ośrodku jest Alice, która po latach pracy na kierowniczych stanowiskach w korporacji, czuła się wypalona. Przeszła załamanie nerwowe i teraz znajduje swój prawdziwy cel w życiu, pomagając innym. Zaprzyjaźnia się z Sambą i wspiera go z całych sił, mimo ostrzeżeń innej wolontariuszki, doświadczonej Manu, która radzi jej, by nie angażowała się w sprawy podopiecznych. Alice nie chce jednak słuchać, podąża za głosem serca. Uznaje, że jedynym wyjściem z trudnej sytuacji jest ślub z Sambą. 02:00 TERAZ ANIMACJE! - FERAL (FERAL) Film animowany, 12 min, USA, 2012 Reżyseria: Daniel Sousa Scenariusz: Daniel Sousa Krótki film animowany nominowany do Oscara. Myśliwy przygarnia znalezionego w lesie dzikiego chłopca i stara się go wprowadzić w świat cywilizacji. Chłopiec, wyobcowany w dziwnym nowym środowisku, próbuje się przystosować do życia, wykorzystując te same strategie, dzięki którym przetrwał w lesie. (opis festiwalowy, źródło: ANIMATOR) 02:10 TERAZ ANIMACJE! - BRZEMIĘ (MIN BÖRDA / THE BURDEN) Film animowany, 14 min, Szwecja, 2017 Reżyseria: Niki Lindroth Von Bahr Scenariusz: Niki Lindroth Von Bahr Animowany musical z apokalipsą w tle. Historia podzielona jest na cztery odcinki dziejące się odpowiednio w supermarkecie, hotelu, call center i restauracji z hamburgerami. Pracownicy lokali przedstawieni jako zwierzęta radzą sobie ze znudzeniem i egzystencjalną niepewnością dzięki tańcowi. Apokalipsa jawi się tutaj jako kuszący wyzwoliciel. Animacja wyróżniona Nagrodą publiczności za Najlepszy Film Krótkometrażowy podczas 11. MFFA Animator w Poznaniu (opis festiwalowy) 02:40 PEŁNIA ŻYCIA (BREATHE) Dramat obyczajowy, biograficzny, 112 min, Wielka Brytania 2017 Reżyseria: Andy Serkis Scenariusz: William Nicholson Aktorzy: Andrew Garfield, Claire Foy, Tom Hollander, Hugh Bonneville, Ed Speleers, Dean - Charles Chapman Życie bohatera filmu, Robina Cavendisha, dotychczas było jednym pasmem samych sukcesów. Spełniony zawodowo i prywatnie, przystojny, uzdolniony mężczyzna miał u swych stóp cały świat. Nagle wszystko się zmienia. Rok 1958, Kenia. Robin spędza tu czas ze swoją świeżo poślubioną żoną, piękną Dianą. Niespodziewanie zapada na zdrowiu. Ma zaledwie 28 lat i dowiaduje się o nieuleczalnej chorobie, polio. Jest nieodwracalnie sparaliżowany od szyi w dół i może oddychać tylko za pomocą respiratora. Lekarze dają mu zaledwie trzy miesiące życia. Zostaje przetransportowany do swojego kraju, do Wielkiej Brytanii. Przykuty do szpitalnego łóżka pogrąża się w głębokiej depresji, nie chce widzieć żony, ani swego nowo narodzonego syna Jonathana. Czeka już tylko na śmierć, żąda, by odłączono go od respiratora. Diana nie poddaje się jednak, walczy o życie męża. Pod jej wpływem Robin powoli odzyskuje równowagę psychiczną, rozpromienia się jeszcze bardziej, gdy żona nalega, by lekarze pozwolili jej zabrać go do domu. Diana całym sercem poświęca się dla męża, chce mu dać choć namiastkę normalnego życia. I okazuje się, że jest to możliwe. Robin czuje się świetnie w domu, bawi się z synem, żartuje, spotyka się z przyjaciółmi. Tym samym daje też wielką nadzieję innym chorym i cierpiącym ludziom. Udaje się skonstruować dla niego specjalny fotel na kółkach, połączony z respiratorem. Dzięki temu ma więcej swobody, może nawet podróżować z rodziną. "Pełnia życia" to przede wszystkim poruszająca opowieść o wielkiej miłości, oddaniu i niewyobrażalnej sile. Film został oparty na faktach, a jego producentem jest Jonathan Cavendish, syn Robina Cavendisha. Sparaliżowany Robin Cavendish zmienił swoje życie, ale też życie tysięcy innych niepełnosprawnych osób. Znalazł sponsora na seryjną produkcję wózków z respiratorem. 04:45 PRZEKŁADANIEC Nowela filmowa, 35 min, Polska, 1968 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Stanisław Lem Zdjęcia: Wiesłwa Zdort Muzyka: Andrzej Markowski Aktorzy: Bogumił Kobiela, Ryszard Filipski, Tadeusz Pluciński, Anna Prucnal, Jerzy Zelnik, Piotr Wysocki Zrealizowana pod koniec lat 60. nowela filmowa opowiada o wydarzeniach rozgrywających się w przyszłości, u progu XXI wieku. Scenariusz napisał specjalista od utworów fantastyczno - naukowych i groteskowych, Stanisław Lem. Od premiery "Przekładańca" minęło kilkadziesiąt lat, w tym czasie medycyna zrobiła ogromny postęp. Dziś transplantacje organów ludzkich są powszechne i nikogo nie zaskakują. To, co niegdyś wydawało się czystą fantazją, stało się rzeczywistością. Przed laty groteska filmowa w reżyserii Wajdy wzbudziła sporo emocji, zdobyła uznanie krytyki, a potwierdzeniem sukcesu były liczne prestiżowe nagrody i wyróżnienia, m.in. Komitetu ds Radia i Telewizji oraz Medal Specjalny na festiwalu filmów fantastycznych w Sitges w Hiszpanii. Z ogromnym powodzeniem opowieść science fiction przeszła przez ekrany telewizji w Europie. Bohaterem filmu jest kierowca rajdowy, Richard Fox (znakomita rola Bogumiła Kobieli). Wielokrotny medalista, zdobywca wielu nagród odnosi sukcesy wraz ze swym bratem, Thomasem, który świetnie się sprawdza w roli pilota. Udział w kolejnym ważnym rajdzie samochodowym kończy się tragicznie. Bracia ulegają groźnemu wypadkowi i z poważnymi obrażeniami trafiają do kliniki prowadzonej przez genialnego doktora (Jerzy Zelnik), specjalizującego się w przeszczepach ludzkich organów. Ofiary tragicznej katastrofy zostają poddane skomplikowanym operacjom. Niestety, obydwu mężczyzn nie udaje się ocalić. Doktor ratuje życie jedynie Richardowi, który, jak się okazuje, ma przeszczepionych wiele organów Thomasa. Gdy żona zmarłego próbuje uzyskać należne jej odszkodowanie od towarzystwa ubezpieczeniowego, wybucha skandal. Firma postanawia wypłacić zaledwie 30 procent całej sumy, uzasadniając decyzję tym, że pochowano jedynie część zmarłego. Reszta narządów Thomasa "żyje" i normalnie funkcjonuje w ciele jego brata. Richard, któremu również należy się odszkodowanie, postanawia wyegzekwować pieniądze od firmy ubezpieczeniowej, angażując adwokata (Ryszard Filipski). Sprawa okazuje się bardzo trudna. Tymczasem dochodzi do kolejnego tragicznego wypadku podczas rajdu. Ginie osiem osób przebywających na trasie wyścigu, wśród nich wdowa po Thomasie. Richardowi znów udaje się przeżyć groźną kolizję dzięki interwencji genialnego chirurga. "Poskładany" z narządów ofiar wypadku rajdowiec ma już niewiele własnych części.