TVP Kultura Poniedziałek, 28.03.2022 08:00 NIEDZIELA Z... EWĄ KONSTANCJĄ BUŁHAK Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2021 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Agata Konarska (prowadząca) Twierdzi, że prawdziwą jej pasją jest teatr. Absolwentka warszawskiej PWST, debiutowała rolą Panny Marianny w "Kramie z piosenkami" Schillera w Teatrze Polskim. Występuje w filmach, serialach, uczy studentów i dubbinguje. Od 1998 roku można ją zobaczyć na deskach Teatru Narodowego. Bohaterką kolejnego odcinka "Niedzieli z..." jest Ewa Konstancja Bułhak. 09:15 CZARNY PIOTRUŚ (CERNY PETR) Komediodramat, 86 min, Czechosłowacja, 1963 Reżyseria: Milos Forman Scenariusz: Milos Forman, Jaroslav Papousek Aktorzy: Vladimir Pucholt, Ladislav Jakim, Pavla Martinkowa, Jan Vostrcil, Bożena Matuskova, Pavel Sedlacek Piotr pracuje w sklepie samoobsługowym - pracę tę załatwił mu ojciec, który chce, żeby syn zaczął zarabiać na swoje utrzymanie, poznał świat i ludzi. Kierownik SAM - u powierza mu pierwsze zadanie: ma śledzić złodziei sklepowych. Piotr zachowuje się nieporadnie: chodzi po sklepie, wpatruje się znacząco w twarze klientów. Kamera obserwuje każdy jego krok, każdy gest, nawet drgnienie powiek. Z tych luźnych obserwacji wyłania się portret bohatera. Jest to chłopak nieśmiały, niezdecydowany, nie bardzo jeszcze wie, kim chciałby być w życiu. Praca zupełnie go nie interesuje, woli zabawy i spacery nad wodą z młodą przyjaciółką, Pavlą. 11:00 RZEKA KŁAMSTWA - ODC. 4/7 Serial historyczno - obyczajowy, 87 min, Polska 1986 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jan Łomnicki Zdjęcia: Jerzy Gościk Muzyka: Piotr Hertel Aktorzy: Joanna Trzepiecińska, Jowita Miondlikowska, Krzysztof Kolberger, Halina Bednarz, Stanisława Celińska, Hanna Lachman, Dorota Maciejewska, Wiesława Mazurkiewicz, Maria Pakulnis, Hanna Stankowska, Juliusz Berger, Jan Englert, Jan Greber, Mirosław Konarowski, Krzysztof Krupiński i inni Joanna służy w domu Róży i Szczęsnego. Zdun Szczęsny wygrawszy pieniądze na loterii otworzył cegielnię. Jego ambitna małżonka zaprasza na śniadanie wielkanocne dziedzica i okoliczne "dobre towarzystwo". Zamiast spodziewanych gości przybywa jednak gromada żebraków. Joanna przenosi się do Żelezna, gdzie opiekuje się trzema synami sędziny. Chodzi z nimi na lekcje francuskiego do panny Charlotte, bywa też w sądzie, gdzie pracuje Kaj. Młodzi darzą się sympatią, wkrótce chłopak oświadcza się Joannie i pobierają się. Joanna jest w ciąży. Tymczasem jej mąż ma stanąć przed komisją poborową i ciągnąć los, czy zostanie w domu, czy pójdzie do wojska. Synową odwiedza Cezaryna, matka Kaja. W Wądolcu wybuchają zamieszki. Od Kaja nie ma żadnych wiadomości, Joanna idzie pieszo do miasteczka, aby go odnaleźć. W tłumie przewraca się, a zaniesiona przez życzliwych ludzi do szynku rodzi dziewczynkę. Okazuje się, że właśnie tutaj jej mąż przedwcześnie świętował wyciągnięcie szczęśliwego losu. 12:35 TATARAK Dramat obyczajowy, 36 min, Polska, 1966 Autor: Jarosław Iwaszkiewicz Reżyseria: Andrzej Szafiański Scenariusz: Andrzej Szafiański Zdjęcia: Sergiusz Sprudin Aktorzy: Zofia Rysiówna, Józef Łotysz, Mieczysław Milecki, Monika Dzieniszewicz Film zrealizowany na podstawie opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza "Tatarak". Akcja rozgrywa się w pięknych plenerach małego miasteczka. Starsza już kobieta, ale wciąż wytworna i elegancka, mieszka tu ze swym mężem, który jest lekarzem. W domu panuje ciężka atmosfera, małżonkowie żyją przeszłością, pogrążeni w smutku po stracie swego dziecka. Spotkanie Marty z młodym i pełnym życia Bogusiem i następujące potem dramatyczne wydarzenia odmieniają ją całkowicie. Tragiczna śmierć młodego człowieka podczas ich wspólnej kąpieli w jeziorze wywołują w kobiecie uczucia i reakcje, jakich sama się nie spodziewała. 13:30 DŻIN MÓRZ I OCEANÓW (THE GENIE OF THE SEAS) Film animowany, 25 min, Francja, 2018 Reżyseria: Emmanuelle Reyss, Mathilde Menet Scenariusz: Pascale Vignali Wykonawcy: Kaycie Chase, Peter Hudson Krótki film animowany. Suu Ki i jej młodszy brat Aung Min mieszkają w spokojnej rybackiej wiosce na wybrzeżu Birmy. Wolny czas spędzają beztrosko, szukając skarbów na okolicznych plażach. Pewnego dnia odnajdują łódź, której kapitanem jest młody dżin. We trójkę ruszają na wspaniałą wyprawę w nieznane. 14:05 REŻYSERZY - NICOLAS ROEG 5/10 SEZON 5 (NICOLAS ROEG 5/10 SEZON 5) Film dokumentalny, 45 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najważniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się twórczości Nicolasa Roega, twórcy m.in. "Walkabout", "Nie oglądaj się teraz" czy "Człowieka, który spadł na ziemię". 15:05 NIEPOSPOLITA Film historyczny, krótkometrażowy, 21 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Dobosz Scenariusz: Danuta Nierada, Miłosz Lodowski Zdjęcia: Marcin Magiera Aktorzy: Patryk Szwichtenberg, Agata Różycka, Marek Karpowicz, Andrzej Szeremeta, Szymon Mysłakowski Pisarz Tadeusz Dołęga - Mostowicz w roku 1939 podróżuje po Polsce ze swoją uroczą asystentką Dianą i przeprowadza wywiady z ludźmi sukcesu. Na swojej drodze spotyka m.in. Melchiora Wańkowicza, o. Maksymiliana Kolbe, Janusza Kusocińskiego, Eugeniusza Kwiatkowskiego i Hankę Ordonównę. 15:40 ZŁOTO DEZERTERÓW Komedia, 117 min, Polska 1998 Scenariusz i reżyseria: Janusz Majewski Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Michał Lorenc Występują: Marek Kondrat, Bogusław Linda, Wiktor Zborowski, Katarzyna Figura, Piotr Gąsowski, Jan Englert, Piotr Machalica, Leonard Pietraszak, Paweł Deląg, Artur Żmijewski, Stanisława Celińska, Krzysztof Kowalewski, Marek Walczewski, Wojciech Pokora, Ewa Wiśniewska, Zoltan Berezedy, Jan Kobuszewski i inni "Złoto dezerterów" to kontynuacja "C. K. Dezerterów", największego polskiego przeboju kinowego lat osiemdziesiątych (7 mln widzów). Jego bohaterami było pięciu zbiegów z cesarsko - królewskiej armii: cwany Polak Kaniowski (w skrócie: Kania), wiedeński Żyd Haber, Włoch Baldini, Węgier Benedek i Czech Chudej. Wszyscy ponownie się spotykają, mimo że akcja "Złota dezerterów" toczy się ponad dwadzieścia lat później, w czasie II wojny światowej. Obok nich pojawiają się także nowe, niezwykle ważne dla fabuły postaci, grane przez czołówkę polskich aktorów. Wśród wykonawców najliczniej reprezentowana jest rodzina Wiktora Zborowskiego. Na planie "Złota dezerterów" zadebiutowały jego matka Hanna i córka Zosia, znalazło się też miejsce dla wuja (Jan Kobuszewski) i samego Zborowskiego. Pewną niespodziankę stanowił występ Bogusława Lindy, który jako Rudy ujawnił w filmie Majewskiego spory talent komediowy. W "C. K. Dezerterach" z racji daty premiery (1986 rok) krytyka często dopatrywała się drwiny ze sprawców stanu wojennego. Wymowa "Złota dezerterów" jest inna. Oprócz kpiny z niektórych naszych narodowych przywar film ten stanowi przede wszystkim pochwałę odwagi i poświęcenia nie w imię podniosłych haseł, lecz przyjaźni i zwykłej, ludzkiej przyzwoitości. "Złoto..." to także próba dowartościowania tzw. pozytywnego myślenia jako postawy życiowej. Lepiej wierzyć w sukces, niż załamywać ręce, lepiej być sprytnym i przedsiębiorczym, niż dobrowolnie skazywać się na przeciętność i nudę. Lepiej wreszcie kierować się zdrowym rozsądkiem, aniżeli bezrozumnymi porywami. "Jest w tym filmie taka scena, w której szkolący młodych komandosów podporucznik mówi im, że trzeba walczyć tak, by nie zginąć głupio, bo ich życie jest bardziej potrzebne ojczyźnie niż śmierć" - mówił w jednym z wywiadów Janusz Majewski. Dość poważna to refleksja jak na komedię. Nie osłabia ona jednak humorystycznego wigoru "Złota dezerterów", lecz jedynie go "uszlachetnia". Jesień 1942 roku. Na warszawskim Żoliborzu odbywa się konspiracyjne spotkanie oficerów AK. Rotmistrz Leliwa informuje zebranych, że dowództwo powołało oddział do zadań specjalnych oznaczony kryptonimem "Litzmanstadt". Dowódcą mianowano majora Jeremiego. Pierwszą misją grupy jest zdobycie gotówki na zakup broni i amunicji od armii włoskiej, która, wycofana z frontu wschodniego, tymczasowo stacjonuje w Polsce. Warunki finansowe stawiane przez Włochów przekraczają możliwości Armii Krajowej. Wywiad AK ustala jednak, że w jednym z łódzkich banków Niemcy przechowują gigantyczną fortunę w złocie. Problem tylko, jak ją zdobyć. Wszystkie tradycyjne metody (wysadzenie drzwi sejfu, sterroryzowanie personelu w celu zdobycia szyfru otwierającego zamki) w warunkach okupacyjnych nie rokują szans powodzenia. Jedyny sposób to dobry kasiarz. Na szczęście, wśród podwładnych Jeremiego jest sierżant Rudy, który przed wojną współpracował z prawdziwymi mistrzami ogołacania kas pancernych. Niestety, obaj z przyczyn od siebie niezależnych rozstali się z zawodem. Silberman przebywa w getcie, zaś "mecenas" Kania w więzieniu. Grupa "Litzmanstadt" musi jednak jakoś rozwiązać ten problem, gdyż zniecierpliwieni Włosi gotowi poszukać na swój towar innych kupców. 20:00 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - NIGDY CIĘ TU NIE BYŁO (YOU WERE NEVER REALLY HERE) Thriller, 86 min, Wielka Brytania/USA/Francja 2017 Scenariusz i reżyseria: Lynne Ramsay Zdjęcia: Thomas Townend Muzyka: Jonny Greenwood Aktorzy: Joaquin Phoenix, Ekatierina Samsonov, Judith Roberts, John Doman, Alex Manette, Dante Pereira - Olson, Alessandro Nivola Porwana 13 - letnia Nina, córka wpływowego polityka, Alberta Votto, zostaje następnie sprzedana do domu publicznego. Z odsieczą rusza wynajęty przez ojca dziewczyny Joe, były żołnierz, najemnik biorący udział w wojnie na Bliskim Wschodzie oraz agent FBI, który teraz jest specem od mokrej roboty, zajmującym się głównie wymierzaniem sprawiedliwości handlarzom żywym towarem. Joe sam stracił w niewyjaśnionych okolicznościach żonę i dziecko, pozostało mu mścić się na tych, którzy krzywdzą słabszych od siebie. Stosując niekonwencjonalne metody działania, oczyszcza swój rodzinny Nowy Jork z najgorszego zła. Kolejne zadanie nie sprawia mu większych trudności, ale problemy zaczną się później. Joe napada na dom publiczny, zabija kilku ochroniarzy i ratuje Ninę. Kiedy wraz z dziewczyną czeka w hotelowym pokoju na przybycie jej ojca, w wiadomościach podają informację, że Albert Votto popełnił samobójstwo. Niespodziewanie policjanci atakują pokój hotelowy, zabierają Ninę. Jeden z funkcjonariuszy próbuje zlikwidować Joe, ale on okazuje się szybszy. Udaje mu się zbiec. Dostaje jednak kolejny cios od losu. Odkrywa, że jego ukochana matka, którą się opiekował, została zamordowana. Nie mając już dla kogo żyć, zamierza skończyć ze sobą. Kiedy nagle przed oczami ukazuje mu się obraz Niny, uświadamia sobie, że musi ratować bezbronną dziewczynę. Prowadząc prywatne śledztwo, trafia na gang pedofilów mających powiązania z osobami na najwyższych szczeblach władzy. 21:40 KRONOS WOLNOŚC Dysk./wywiad/debata, 30 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) W kolejnym odcinku programu profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi poddaje analizie pojęcie wolności. W najstarszym znaczeniu wolność jest przeciwstawieniem niewolnictwa. W starożytnej Grecji wolność była łączona z pojęciem obywatelstwa i prawem do pełnego uczestniczenia w życiu politycznym. Czy wolność to różnorodność? Czy dzisiaj wolność jest udziałem tylko niewielu? Ile wolności można zabrać innemu? I jak się to robi bez hałasu? 22:25 PANORAMA KINA POLSKIEGO - SKAZANY NA BLUESA Dramat, 97 min, Polska 2005 Reżyseria: Jan Kidawa - Błoński Scenariusz: Przemysław Angerman, Jan Kidawa - Błoński Zdjęcia: Grzegorz Kuczeriszka Muzyka: Dżem Aktorzy: Tomasz Kot, Jolanta Fraszyńska, Maciej Balcar, Adam Baumann, Anna Dymna, Joanna Bartel, Przemysław Bluszcz, Paweł Berger, Beno Otręba, Adam Otręba, Jerzy Styczyński i inni "Kiedyś chciałem umrzeć młodo, tak jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej" - stwierdził kiedyś Rysiek Riedel i to zdanie stało się mottem filmowej opowieści o nim. Niestety, nie było mu pisane długie życie. Wokalista grupy Dżem obdarzony nieprzeciętnym głosem, jeden z największych samorodnych talentów polskiej sceny rockowej, odszedł w wieku zaledwie 37 lat, 30 lipca 1994 r. Dla wielu młodych ludzi, którzy dorastali na jego muzyce, stał się symbolem wolności i niezależności - zarówno tej artystycznej, jak i osobistej. W kilkanaście lat po jego śmierci na jego grobie fani nadal składają kwiaty i palą znicze. Jan Kidawa - Błoński miał szczególne powody, żeby zrobić film o Ryszardzie Riedlu. Był jego bliskim krewnym, razem dorastali w śląskich familokach, mieli podobne marzenia, fascynacje. Na oczach przyszłego reżysera kształtowała się niezwykła osobowość Ryśka i jego bardzo specyficzny związek z ojcem - mieszanka miłości i nienawiści. Kidawa - Błoński nie nakręcił jednak typowego filmu biograficznego, wybrał do swojej opowieści tylko parę okresów z życia bohatera, koncentrując się na jego młodości i pierwszych krokach w branży muzycznej oraz na kilku ostatnich latach życia, gdy artysta coraz bardziej pogrążał się w nałogu, niszcząc siebie i swoją wspaniale zapowiadającą się karierę. Nie jest to także film muzyczny, chociaż oryginalna muzyka zespołu Dżem wypełnia znaczną część "Skazanego na bluesa", teksty piosenek stanowią swoisty komentarz ukazanych wydarzeń, a na ekranie pojawiają się autentyczni członkowie grupy, grający samych siebie. Film ten to przede wszystkim przejmująca opowieść o poszukiwaniu wolności w siermiężnej rzeczywistości PRL - u, o potrzebie uczucia, a jednocześnie oddalaniu się od bliskich, o artystycznym dojrzewaniu i walce z przeznaczeniem. Nadwrażliwiec o duszy dziecka, uciekający w świat marzeń i iluzji, nie potrafił pogodzić tego wszystkiego, zagubił się i zmęczył, a kiedy "skończyły mu się marzenia", jak sam mówi w jednej ze scen, już wiedział, że koniec jest bliski. Niezwykły artysta znalazł znakomitego odtwórcę w postaci Tomasza Kota, przypominającego Ryśka nie tylko fizycznie, ale również świetnie oddającego na ekranie jego buntowniczą, nieokiełznaną naturę. Akcja filmu zaczyna się w 1976 r. w Tychach, w jednym ze śląskich blokowisk. 20 - letni Rysiek, choć inteligentny i bystry, nie pracuje, edukację zakończył na z trudem zaliczonej podstawówce, żyje z dnia na dzień na garnuszku rodziców, w ciągłym konflikcie z ojcem ormowcem, zafascynowany zachodnią muzyką i kulturą hipisów, pełen marzeń o indiańskim życiu na preriach. Te szczeniackie mrzonki tkwią w nim od czasów dzieciństwa spędzonego w ponurych familokach, kiedy to razem ze swoim najlepszym przyjacielem "Indianerem" bawili się w czerwonoskórych. Rysiek poznaje Małgosię, zwaną Golą, dziewczynę z tego samego osiedla, której podoba się wysoki chłopak stawiający pierwsze kroki w miejscowym zespole muzycznym. Rodzi się między nimi namiętne uczucie. Gola, jeszcze jako uczennica, zachodzi w ciążę. Wyrzucona ze szkoły, niebawem poślubia Ryśka. Ojciec chłopaka, do końca przeciwny temu związkowi, nasyła na syna komisję poborową, później wymienia zamki w drzwiach w mieszkaniu, gdzie młodzi mają mieszkać, ale Rysiek stawia na swoim. Nadchodzi rok 1990. Dżem jest jedną z najbardziej znanych grup w kraju, daje wiele koncertów, ma tysiące fanów. Ale za kulisami toczy się dramat lidera zespołu. Rysiek coraz bardziej pogrąża się w nałogu, często trudno mu dotrwać nawet do końca koncertu, żyje w świecie narkotycznych wizji. Troska o dom spada wyłącznie na barki Gosi, która trwa u boku męża coraz bardziej zmęczona i zrozpaczona. Lecz ani ona, ani koledzy z zespołu, którym przechodzi koło nosa intratny kontrakt, nie są już w stanie zapobiec tragedii. 00:10 SCENA MUZYCZNA - PRZEMYSŁAW RUDŹ Koncert, 49 min, Polska, 2021 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Przemysław Rudź Kompozytor i wykonawca muzyki elektronicznej, popularyzator astronomii, autor wielu książek. W swojej twórczości artystycznej nawiązuje do dokonań słynnej szkoły berlińskiej, wzbogacając ją elementami rocka progresywnego. Przemysław Rudź podobnie jak Stanisław Lem przygląda się cudom wszechświata i z ciekawością patrzy w kosmos. O tym w kolejnym wyjątkowym odcinku "Sceny muzycznej" nie z tej ziemi. 01:10 ROZWAŻNA I ROMANTYCZNA (SENSE AND SENSIBILITY) Film kostiumowy, 130 min, USA/Wielka Brytania 1995 Reżyseria: Ang Lee Scenariusz na podstawie powieści Jane Austen: Emma Thompson Zdjęcia: Michael Coulter Muzyka: Patrick Doyle Aktorzy: James Fleet, Tom Wilkinson, Harriet Walter, Kate Winslet, Emma Thompson, Hugh Grant, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Ian Brimble, Alan Rickman, Greg Wise i inni Film obsypany nagrodami, najważniejsze z nich to - Złoty Glob, Złoty Niedźwiedź oraz Oscar za scenariusz. Otrzymał też nominacje do najwyższej nagrody filmowej w kilku innych prestiżowych kategoriach (najlepszy film, aktorka Emma Thompson, drugoplanowa aktorka Kate Winslet, zdjęcia, kostiumy, muzyka). Wzruszający i ciepły, jednak niepozbawiony humoru kostiumowy romans "Rozważna i romantyczna" stał się wydarzeniem artystycznym i komercyjnym, choć nikt się nie spodziewał takiego sukcesu. Ekranizację wczesnej powieści Jane Austen (nie dorównującej poźniejszym arcydziełom pisarki) według debiutanckiego scenariusza Emmy Thompson początkowo krytyka uznała za przedsięwzięcie wielce ryzykowne. Jane Austen (1775 - 1817), córka pastora z angielskiej prowincji, zawarła w swojej powieści wiele wątków autobiograficznych. Pisała o rodzinie i najbliższym otoczeniu, o czasach w których żyła i tworzyła. Filmowa wersja książki to nie tylko łzawa historia miłosna, ale również trafna i dowcipna satyra na społeczeństwo angielskie przełomu XVIII i XIX wieku. Autorka scenariusza, wybitna angielska aktorka Emma Thompson, zdaniem znawców tematu, wydobyła z literackiego pierwowzoru to, co najcenniejsze. Udało jej się zachować wytworny język, uchwycić niepowtarzalną atmosferę epoki, oddać całe bogactwo stylu i specyficzne poczucie humoru Jane Austen. Realizację filmu powierzono Angowi Lee, reżyserowi z Tajwanu, tworzącemu w Stanach Zjednoczonych. Przyjechał do Ameryki, kiedy miał 24 lata. Studiował reżyserię teatralną, ukończył też wydział filmowy. Do najbardziej znanych filmów Anga Lee należą: "Przyjęcie weselne" uhonorowane berlińskim Złotym Niedźwiedziem i nominowany do Oscara "Jedz i pij, kobieto i mężczyzno" Romans "Rozważna i romantyczna" został osadzony w realiach Anglii schyłku XVIII. Umiera właściciel ziemski Henry Dashwood. W testamencie, zgodnie z ówczesnym prawem, przekazuje cały swój majątek najstarszemu męskiemu potomkowi rodu. Henry odchodzi w przeświadczeniu, że John Dashwood (James Fleet), jego syn z pierwszego małżeństwa, odpowiednio zabezpieczy macochę i trzy przyrodnie siostry. Tymczasem dziedzic rodowej fortuny nie zamierza się dzielić majątkiem, w czym zresztą popiera go jego samolubna i chciwa żona Fanny (Harriet Walter). Rodzinna posiadłość Norland Park w Sussex przechodzi więc na własność małżonków, a wdowa i jej córki muszą znaleźć nowy dom. Dla zubożałych panien na wydaniu jedyną szansą na lepszą przyszłość jest teraz odpowiednia partia małżeńska. Życzliwy kuzyn Sir John Middleton (Robert Hardy) proponuje kobietom dach nad głową w swojej posiadłości w Devon. Przed wyjazdem z Norland Park panny Dashwood poznają brata Fanny, Edwarda Ferrarsa (Hugh Grant). Między nieśmiałym i wrażliwym młodzieńcem a najstarszą z sióstr nawiązuje się nić sympatii, z której rodzi się głębsze uczucie. Elinor Dashwood (Emma Thompson) jest rozważna i inteligentna, poważnie myśli o przyszłości. Oszczędnie okazuje swoje uczucia i emocje, jest ostrożna w wydawaniu pochopnych sądów. Chociaż Fanny ostrzegała, że matka Edwarda nigdy nie dopuści do tego związku, w głębi duszy Elinor czuje się zawiedziona, że jej ukochany nie pojawia się w Devon. Za to częstym gościem w domu Sir Johna Middletona jest pułkownik Brandon (Alan Rickman), który ma za sobą bolesne miłosne przeżycia, a teraz dyskretnie adoruje znacznie młodszą od siebie Marianne (Kate Winslet). Marianne jest niepoprawną romantyczką. Nadmiernie egzaltowana i niecierpliwa, żyje w świecie ideałów i marzy o prawdziwym, wielkim uczuciu. Zakochuje się w przystojnym lekkoduchu Johnie Willoughby (Greg Wise), którego poznaje przypadkowo podczas niefortunnego spaceru, zakończonego skręceniem nogi w kostce. Ale Willoughby wkrótce opuszcza prowincję i wyjeżdża do stolicy, pozostawiwszy zdruzgotaną Marianne. Na szczęście, najmłodsza z sióstr Dashwood, Margaret, nie interesuje się jeszcze sprawami sercowymi i tylko ona jest wolna od zmartwień. Wkrótce do Londynu zostają wysłane również Elinor i Marianne. Siostry przeżywają rozmaite rozczarowania i rozterki sercowe, w końcu jednak znajdują szczęście w miłości. 04:10 KINO NOCNE - ROBOLOVE (ROBOLOVE) Film dokumentalny, 51 min, Austria, 2019 Reżyseria: Maria Arlamovsky Zdjęcia: Sebastian Arlamovsky Film dokumentalny o tworzeniu humanoidalnych robotów z systemem Android oraz strategiach ludzi zaangażowanych w ich kreowanie. Te roboty być może kiedyś powiększą ludzkie grono. Z ekscytującą różnorodnością perspektyw film pozwala zrozumieć ogromną złożoność tego tematu. Posłuchamy, co mówi japoński guru robotyki Hiroshi Ishiguro, transhumanistka Natasha Vita More i wielu innych. Podczas gdy różnica między ludźmi a androidami stopniowo się rozmywa, napięcie między technologią a odpowiedzialnością społeczną narasta w miarę, jak utopijne wizje się powiększają. Z tej mozaiki wyłania się napięta ambiwalencja, która kwestionuje te futurystyczne technologie i jest pełna miłości dla tych, którzy mają odwagę tworzyć takie nowe maszyny, które starają się upodabniać do człowieka.