TVP Kultura Czwartek, 06.05.2021 08:25 TAMTE LATA, TAMTE DNI - WIESŁAW OCHMAN Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuc - Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem w podróż do przeszłości zabiera nas wybitny śpiewak operowy Wiesław Ochman. 09:00 PARĘ OSÓB, MAŁY CZAS Dramat psychologiczno - obyczajowy, 105 min, Polska 2005 Scenariusz na podstawie książki Jadwigi Stańczakowej "Dziennik we dwoje" i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Dariusz Kuc Aktorzy: Krystyna Janda, Andrzej Hudziak, Igor Przegrodzki, Zdzisław Wardejn, Krystyna Tkacz, Arkadiusz Detmer, Monika Obara, Elżbieta Kępińska, Andrzej Barański już w połowie lat 80. myślał o przeniesieniu na ekran "Zawału" Mirona Białoszewskiego, ale na przeszkodzie stawały mu kłopoty z pozyskaniem praw autorskich i zdobyciem funduszy na produkcję. Pod koniec lat 90. miał już gotowy scenariusz o jego serdecznej przyjaciółce i sekretarce, niewidomej Jadwidze Stańczakowej, ale znów musiało minąć kilka lat, nim wreszcie projekt doczekał się realizacji. Za kanwę scenariusza posłużyła książka Jadwigi Stańczakowej "Dziennik we dwoje", na podstawie której powstała kameralna i subtelna, niezwykle ciepła, ale przenikliwa opowieść o przyjaźni dwojga artystów pióra, uhonorowana m. in. na FPFFw Gdyni w 2005 r. nagrodą za wybitną kreację Krystyny Jandy i nagrodą dziennikarzy, oraz nagrodą na festiwalu w Karlovych Varach za główną rolę męską dla równie znakomitego Andrzeja Hudziaka. Akcja filmu obejmuje lata 1975 - 1982 i ukazuje złożone relacje Mirona Białoszewskiego i Jadwigi Stańczakowej z punktu widzenia tej ostatniej. Trudno jednak powiedzieć, że jest to wyłącznie jej relacja: niewidoma kobieta oglądała bowiem i poznawała świat oczyma Mirona, czy to podczas przejażdżek z nim po mieście (co prawda, często w środku nocy, bo pisarza drażnili ludzie i światło słoneczne), czy to poprzez jego teksty opisujące rzeczywistość. Potrzebowali siebie nawzajem, mimo że nie umieli nazwać tego, co ich łączyło: przyjaźń, bliskość duchowa, platoniczne uczucie? On - nadwrażliwy egoista, kapryśny introwertyk, odsuwał od siebie wszystko, co stanowiło prozę codziennej egzystencji. Potrzebował kogoś, kto by się nim opiekował i pilnował bieżących spraw: od kupowania ubrań, sprzątania i prania, poprzez załatwianie spraw urzędowych, po przepisywanie jego tekstów, umawianie spotkań z wydawcami i czytelnikami. Ona pragnęła za wszelką cenę żyć jak ludzie widzący, być aktywna i samodzielna, czuć się potrzebna. Po rozstaniu z wieloletnim przyjacielem, nazwanym w filmie Jackiem, Białoszewski stał się jeszcze bardziej zależny od niej i grona znajomych, sąsiadów, przyjaciół, którzy dbali o niego i jego sprawy pod dyskretne dyktando Jadwigi. On nie bardzo umiał okazywać wdzięczność, bywał wobec niej opryskliwy, ale też potrafił jak nikt inny pocieszyć ją w samotności i depresji, na którą cierpiała. Gdy Jadwiga też zapragnęła pisać, bezceremonialnie krytykował jej wiersze, powodowany doświadczeniem, ale i zawodową zazdrością. Nie chciał mieć przy sobie konkurentki, która początkowo podejmowała te same tematy, opisywała te same miejsca i osoby co on, lecz jednocześnie udzielał jej cennych wskazówek pisarskich. Gdy zdołał ją przekonać, że powinna się skupić na swych odczuciach i przeżyciach osoby niewidomej, przyniosło to korzyść im obojgu: jej wiersze zyskały na autentyzmie i oryginalności, on przestał się obawiać rywalizacji i porównań. Nie ma w tym filmie wyraźnie zarysowanej akcji, linearnej fabuły, są za to drobne obrazki z PRL - owskiej codzienności, w której oboje żyli (kłopoty z zaopatrzeniem, problemy ze zdobyciem telefonu, biurokracja, nie najłatwiejsze warunki mieszkaniowe itp.), ale także z cowtorkowych spotkań literackich w mieszkaniu pisarza, z jego wieczorów autorskich, spacerów z Jadwigą po mieście. Film Andrzeja Barańskiego opowiada również o tym, jak ta zgrzebna rzeczywistość przekształca się w sztukę, staje się tworzywem literackim, dając dzieła najwyższej próby. 11:00 SIEDLISKO - ODC. 9/9 Serial obyczajowy, 50 min, Polska 1998 Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Wanda Majerówna, Zofia Nasierowska Występują: Anna Dymna, Leonard Pietraszak, Renata Dancewicz, Agnieszka Wagner, Paweł Deląg, Piotr Machalica, Łukasz Mechanicki, Danuta Szaflarska, Wanda Majerówna, Zofia Merle, Piotr Gąsowski, Stanisława Celińska, Leszek Zduń, Michał Pawlicki, Marian Opania, Krzysztof Kowalewski, Magdalena Cielecka, Jerzy Zelnik, Jerzy Kamas, Igor Przegrodzki, Lech Ordon, Stanisław Brejdygant, Olgierd Łukaszewicz i inni W domu trwają przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia. Na podwórze zajeżdża traktorzysta i organista z opłatkiem. Marianna zaprasza ich na poczęstunek. W gabinecie Krzysztofa malarka przygotowuje ozdoby choinkowe. Mąż zaś umila jej czas, snując ciekawe opowieści na temat historii herbaty. Nadchodzi Wigilia. Do Panistrugi przyjeżdżają dzieci, ciotki i Zarzyccy. Marianna z Jasiem ubierają choinkę. Malwina z Teodorą wspominają młode lata. Edzio gra na fortepianie kolędę "Gdy się Chrystus rodzi". Wreszcie wszyscy zbierają się w salonie, składają sobie wigilijne życzenia. Kaśka ma dla rodziców wspaniałą niespodziankę. 12:00 SŁAWA I CHWAŁA - ODC. 1 VERBORGENHEIT Serial historyczno - obyczajowy, 54 min, Polska 1998 Autor: Jarosław Iwaszkiewicz Reżyseria: Kazimierz Kutz Scenariusz: Krzysztof Teodor Toeplitz Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Joanna Szczepkowska, Olgierd Łukaszewicz, Michał Żebrowski, Piotr Adamczyk, Mariusz Bonaszewski, Anna Radwan, Joanna Mastalerz, Maria Gładkowska, Mirosława Dubrawska, Paweł Deląg, Agnieszka Czekańska, Zbigniew Zamachowski i inni Adaptacja niegdyś bardzo głośnej książki Jarosława Iwaszkiewicza. "Sława i chwała" to najobszerniejsza jego powieść. Napisana z epickim rozmachem, kreśli dzieje polskiej inteligencji od "pierwszych dni lipca 1914 roku" do jesieni roku 1947. Jest zarazem epitafium dla duchowego oblicza kultury polskiej, a po trosze i europejskiej, ukształtowanego w XIX wieku. Nad "Sławą i chwałą" pisarz pracował w latach 1956 - 1962, choć pierwsze szkice utworu powstały już pod koniec lat czterdziestych. Mimo upływu czasu także dzisiaj powieść Iwaszkiewicza stanowi interesujący zapis osobistych doświadczeń autora oraz jego rozważań filozoficznych, dotyczących zwłaszcza estetyki i moralności. Admirator Iwaszkiewiczowskiego stylu odnajdzie w "Sławie i chwale" zarówno niezrównane, pełne zmysłowego uroku opisy, jak i wnikliwe portrety psychologiczne, a także barwną panoramę uczuć i emocji, od dojmującej nostalgii i bólu przemijania do pełnej mądrego dystansu ironii. Historyczne przełomy i kataklizmy sąsiadują bowiem w książce z równie burzliwymi dziejami miłości, zdrad i tragedii, których doświadczają poszczególni bohaterowie. Przymiarki do ekranizacji "Sławy i chwały" trwały od dawna. Telewizyjna wersja z lat siedemdziesiątych firmowana przez Lidię Zamkow nie wytrzymała konfrontacji z książką. Blisko dziesięć lat później z powieścią Iwaszkiewicza chciał się zmierzyć Jerzy Hoffman. Skończyło się jednak na zamiarach. Wkrótce powstał scenariusz pióra Krzysztofa Teodora Toeplitza. I on musiał odleżeć swoje, zanim poważnie zainteresował się przedsięwzięciem Kazimierz Kutz. Po mozolnych zabiegach reżyserowi udało się zgromadzić niezbędne środki i produkcja ruszyła. Ze względów oszczędnościowych sceny "paryskie" kręcono w Krakowie, "kresowe" w Lublinie, a "czarnomorskie" nad Bałtykiem. Kutzowi udało się zebrać doborową obsadę. Ogółem w siedmioodcinkowym serialu wzięło udział prawie 150 aktorów, nie licząc statystów. Mimo że scenariusz jest wierną adaptacją powieści, liczne wątki literackiego oryginału musiały ulec redukcji. Wydaje się to zrozumiałe, jeśli w siedmiu godzinach emisji chce się zmieścić tysiąc pięćset stron prozy. Kutz i Toeplitz skupili się więc przede wszystkim na dziejach kolejnych pokoleń trzech rodów: Myszyńskich, Royskich i Gołąbków. Niestety, z powodu bardzo okrojonego budżetu cykl zrealizowano na taśmie szesnastomilimetrowej, co umożliwia prezentowanie go wyłącznie na małym ekranie. Akcja serialu rozpoczyna się w lipcu 1914 roku w Odessie. Spędzają tu wakacje dorosłe dzieci pani Szyllerowej: kompozytor Egdar i śpiewaczka Elżbieta. Towarzyszą im pochodzący z zaprzyjaźnionej rodziny Józio Royski i jego korepetytor Kazimierz Spychała. Wkrótce dołączają do nich Ola - cioteczna siostra Józia i hrabia Janusz Myszyński - sąsiad Royskich. Wszyscy nawiązują kontakty z Rosjanami z odeskiej bohemy artystycznej. Rodzą się wakacyjne flirty. Józio zakochuje się w Elżbiecie, Janusz w rozpoetyzowanej córce policmajstra Ariadnie Tarło, Spychała uwodzi Olę, do której wzdycha też znany cukiernik Franciszek Gołąbek. Obiecująco zapowiadającą się kanikułę przerywa jednak ogłoszenie mobilizacji. 13:05 CO MÓWIĄ LEKARZE Dramat obyczajowy, 24 min, Polska, 2009 Reżyseria: Michał Wnuk Scenariusz: Michał Wnuk Zdjęcia: Michał Popiel-Machnicki, Michał Bielawski Aktorzy: Agnieszka Glińska, Dominika Ostałowska, Tomasz Borkowski, Karolina Stefańska Dr Glik, anestezjolog, przystępuje do stwierdzania zgonu osiemnastoletniej samobójczyni i podjęcia decyzji o pobraniu jej organów do przeszczepu. Dochodzi jednak do spotkania z matką dziewczyny, która nie ufa lekarzom. Film powstał w ramach projektu "30 minut". 14:30 MONTEVERDI. U ŹRÓDEŁ OPERY (CLAUDIO MONTEVERDI AT THE ROOT OF ALL OPERA) Film dokumentalny, 64 min, Francja, 2017 Reżyseria: Philippe Beziat Claudio Monteverdi, wybitny włoski kompozytor, jeden z pierwszych twórców opery. Stworzony przez niego "Orfeusz" (L ' Orfeo) był pierwszym arcydziełem tego gatunku. Życie Monteverdiego zostało bardzo dobrze udokumentowane (m.in. archiwa pisane). Film opowiada o życiu kompozytora, czemu towarzyszą odtworzenia jego muzyki przez współczesnych artystów. 15:50 ARTYSTA (ARTIST, THE) Komedia romantyczna, 96 min, Francja/Belgia 2011 Scenariusz i reżyseria: Michel Hazanavicius Zdjęcia: Guillaume Schiffman Muzyka: Ludovic Bource Aktorzy: Jean Dujardin, Berenice Bejo, John Goodman, James Cromwell, Missi Pyle, Penelope Ann Miller, Malcolm McDowell, Joel Murray Niezwykły film będący hołdem złożonym filmowej tradycji i jej twórcom, a do tego gwarantujący znakomitą rozrywkę. Czarno - biały obraz, po mistrzowsku wystylizowany na produkcje z czasów kina niemego, zyskał ogromne uznanie widzów, ale i krytyki, czego dowodem może być aż 5 Oscarów z 10 nominacji (najlepszy film, reżyser, aktor pierwszoplanowy Jean Dujardin, muzyka i kostiumy), 3 Złote Globy oraz Złota Palma w Cannes, a także 7 nagród BAFTA z 12 nominacji, 6 Cezarów i wiele innych wyróżnień. Akcja została osadzona w drugiej połowie lat 20. ubiegłego wieku. Jest rok 1927. Świat stoi u progu epoki filmu dźwiękowego, który wkrótce całkowicie wyprze kino nieme. Tytułowy artysta to niekwestionowany gwiazdor właśnie kina niemego. George Valentin jeszcze nie zdaje sobie sprawy, że kończą się lata jego świetności i niebawem ona sam pójdzie w zapomnienie. Tymczasem jednak upaja się sławą w otoczeniu tłumu wiernych wielbicieli, całkowicie pewny swej pozycji w świecie filmowym. Nie inaczej jest po premierze jego najnowszego filmu. Otoczony zagorzałymi fanami artysta odbiera oznaki uwielbienia i z lubością pozuje do zdjęć na ulicy przed kinem, gdzie właśnie odbył się premierowy pokaz. W zamieszaniu przypadkowo wpada na niego młoda kobieta, Peppy Miller, która akurat podnosiła wytrąconą z ręki torebkę. Valentin z humorem podchodzi do tego incydentu i daje się sfotografować z nieznajomą, kiedy ona całuje go w policzek. Nazajutrz Peppy dostrzega siebie na okładce znanego magazynu filmowego Variety, a pod fotką podpis: kim jest ta dziewczyna? Zdjęcie gwiazdora z całującą go panienką wzbudza sensację, nikt nie pisze o jego najnowszym filmie, media całą uwagę skupiają na pięknej nieznajomej. Tymczasem marząca o karierze artystycznej Peppy Miller przyjeżdża do wytwórni filmowej, by wziąć udział w castingu. Spotyka Valentina, który ją rozpoznaje i trochę jakby od niechcenia pomaga wejść do show - biznesu uroczej Peppy Miller. Przy okazji daje jej radę, że musi się czymś odróżniać od innych aktorek, żeby zwrócono na nią uwagę. Kariera Peppy rozwija się w szalonym tempie. Wschodząca gwiazda obdarza George ' a uczuciem, a on odwzajenia jej zainteresowanie. Rozwój ich romansu hamuje nowy wynalazek, który na dobre wkracza w świat kinematografii. Szef studia filmowego Al Zimmer ogłasza koniec produkcji niemych filmów. Prawdziwą furorę robi dźwięk, który teraz staje się oczkiem w głowie potentatów filmowych. George przestaje się liczyć w branży, zostaje zepchnięty na dalszy plan. Jeszcze się łudzi, że wrócą dawne czasy i znowu będzie na ustach wszystkich. Ale wielbiciele odchodzą, po paru miesiącach już nikt nie pamięta George’a Valentina. Za to Peppy staje się hollywoodzką gwiazdą numer jeden, ma wokół siebie tłumy adoratorów. Przegrany i załamany George zostaje sam ze swymi frustracjami i prywatną kolekcją swoich filmów, które ogląda w samotności. Pewnego razu w domu Valentina wybucha pożar, ratuje go jego wierny pies. Przebywającego w szpitalu aktora odwiedza niespodziewanie Peppy. 17:55 RZECZ POLSKA - FIGURKA Z ĆMIELOWA Film dokumentalny, 12 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Zdjęcia: Nicolas Villegas, Piotr Pawlus Muzyka: Adam Walicki, Bartosz Kruczyński Figurki z Ćmielowa znajdują się w najważniejszych światowych muzeach sztuki dekoracyjnej. Projektowane były na przełomie lat 50. i 60. ubiegłego wieku w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Uznawane za najbardziej oryginalny wytwór polskich projektantów czasów odwilży. Ich autorzy stworzyli nowoczesny styl, który odmienił postrzeganie kameralnej rzeźby i nadał jej rangę dzieła sztuki. Historia porcelanowych figurek sięga połowy lat pięćdziesiątych. To wtedy w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie zatrudniono czterech młodych artystów rzeźbiarzy: Henryka Jędrasiaka, Mieczysława Naruszewicza, Lubomira Tomaszewskiego i Hannę Orthwein. Młodzi projektanci dostali zadanie stworzenia wzoru figurek, które wejdą do masowej produkcji i spełnią oczekiwania nowej estetyki zgodnie z którą, społeczeństwo socjalistyczne miało się rozstać z ideałami mieszczańskimi. Projektantom udało się zerwać z tradycyjną dekoracyjnością, uciec od pastelowych kolorów i stworzyć bardzo awangardową, syntetyczną i minimalistyczną formę. Ich porcelanowe figurki to właściwie małe rzeźby, które zaprojektowano tak, by oglądać je ze wszystkich stron. Figurki cieszyły się dużą popularnością i szybko znikały z półek sklepowych. Pokazywano je na krajowych i zagranicznych wystawach, gdzie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Tak było np. podczas targów w Chicago, gdzie błyskawicznie wyprzedano wszystkie prezentowane egzemplarze, na wystawie w Moskwie do stoiska z figurkami ustawiały się kilometrowe kolejki. Produkowały je wszystkie największe wytwórnie porcelany w Polsce - w Wałbrzychu, Ćmielowie, Chodzieży, Jaworzynie Śląskiej, Katowicach - Bogucicach i Tułowicach. Z produkcji porcelanowej rzeźby zasłynęła jednak przede wszystkim ćmielowska wytwórnia "Świt". Przez 10 lat powstało około 130 projektów, choć nie wszystkie trafiły do produkcji. Autorem blisko 30 wzorów i mistrzem w odtwarzaniu w porcelanie miękkich ruchów i łagodnych kształtów sylwetek kobiecych: hipisowskich dziewczyn w spodniach, śpiewaczek, czeszących i kąpiących się kobiet, a także figurek zoomorficznych takich jak "Kura", "Kogut", "Wielbłąd" jest Lubomir Tomaszewski. To jego projektom poświęcimy najwięcej uwagi. Porcelanowe ikony sprzed czterech dekad zestawimy z nowymi projektami Marka Cecuły, sprawdzając, jak dziś eksperymentuje się z tym kruchym materiałem. Naszymi ekspertami będą: Katarzyna Rzehak - dyrektor Działu Kreatywnego i PR IWP, historyk sztuki i krytyk designu. Czesława Frejlich - wykładowczyni warszawskiej i krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. David Crowley - kierownik Department of Critical Writing in Art and Design w Royal College of Art w Londynie, profesor Józefa Mrozek - historyk designu, krytyk designu Krystyna Łuczak - Surówka oraz Marek Cecuła. Dowiemy się od nich, na czym polegał fenomen porcelanowych figurek, jaki był kontekst polityczny i ideologiczny zapotrzebowania na nowoczesną formę, którą te projekty realizowały, czy rzeczywiście figurki są oryginalnym dziełem polskich twórców i nie mają swojego odpowiednika na świecie, w jaki nurt projektowania światowego się wpisują, w jaki sposób odzwierciedlają poszukiwania nowego języka w sztuce. Dlaczego po dekadzie świetności zaprzestano ich produkcji. W dokumentalnej formie pokażemy fragmenty procesu technologii produkcji figurek w fabryce Ćmielowie, a figurki znajdujące się w muzealnych zbiorach pokażemy za pomocą zdjęć kreacyjnych. 18:05 MONIKA SOSNOWSKA Reportaż, 14 min, Polska, 2020 Reżyseria: Anna Zakrzewska, Tomek Filiks Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomek Filiks Wystawa Moniki Sosnowskiej to pierwsza tak duża monograficzna prezentacja dzieł artystki w Polsce, przygotowana specjalnie dla Zachęty. Składa się ze starszych prac wybranych z obszernego dorobku i z ostatnich dzieł o nowych tropach i inspiracjach. Wystawa obejmuje przestrzeń siedmiu głównych sal Zachęty, tak by można było prześledzić konceptualizację i przemiany twórczości powstającej w szerokim kontekście rzeźbiarskim, architektonicznym i technologicznym. U podstaw sztuki Sosnowskiej leży tradycja modernizmu, poddawana rewizji i konsekwentnie przetwarzana. (źródło opisu: www.zacheta.art.pl) 21:25 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - WSTĘP DO FILMU - OBIECAJ MI! Dysk./wywiad/debata, 5 min, Polska, 2021 Łukasz Jasina rozmawia z krytykiem filmowym Łukaszem Adamskim o filmie "Obiecaj mi!" w reż. Emira Kusturicy. 21:35 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - OBIECAJ MI! (PROMISE ME THIS AKA ZAVET) Komedia obyczajowa, 122 min, Serbia i Czarnogóra/Francja, 2007 Reżyseria: Emir Kusturica Scenariusz: Emir Kusturica, Ranko Bozic Muzyka: Stribor Kusturica Aktorzy: Uros Milovanovic, Marija Petronijević, Aleksandar Bercek, Miki Manojlović, Ljiljana Blagojević, Stribor Kusturica, Ivan Maksimović Nominowany w Cannes do Złotej Palmy film twórcy "Ojca w podróży służbowej", "Czasu Cyganów,"Undergroundu","Czarnego kota, białego kota", czy komediodramatu "Życie jest cudem". Miłośnicy Emira Kusturicy i tym razem nie będą zawiedzeni, ten urodzony w Sarajewie reżyser stworzył jeszcze jedną niezwykłą bałkańską historię, pełną wigoru i absurdalnego humoru, tryskającą energią i optymizmem. Obiecaj mi! to opowieść o naiwnym wiejskim chłopaku, który spełniając życzenie dziadka wyrusza do miasta, gdzie styka sie z obcymi mu dotąd wielkomiejskimi realiami, doświadcza inicjacji seksualnej w dość dramatycznych okolicznościach i przeżywa pierwszą prawdziwą miłość. Akcja filmu rozgrywa się w Zlatiborze, górzystym regionie w zachodniej Serbii. Dla starzejącego się Markovica życie powoli dobiega końca. Czas umierać. Markovic mieszka w odludnej wiosce, w gospodarstwie na wzgórzu, a jedyną mu bliską osoba jest kilkunastoletni wnuk Cane. Chłopak właśnie skończył edukację, bo decyzją ministerstwa komisyjnie zamknięto szkołę, jako że Cane był w niej jedynym uczniem. Choć w gospodarstwie inwentarz żywy stanowi jedynie krowa Kwietka, dziadek chce, by Cane zaprowadził ją do miasta i sprzedał. Potem ma kupić ikonę świętego Mikołaja i jakąś pamiątkę, a także znaleźć sobie ładną i dobrą żonę. Po śmierci dziadka musi przecież mieć rodzinę i dzieci. Chłopak żacha się na jego słowa, jest jeszcze za młody, nie dorósł do roli męża i ojca. Zgodnie z wolą dziadka rusza jednak w drogę. W mieście Cane ma udać się do szewca Trifuna, którego dziadek traktuje jak własnego brata, on pomoże mu we wszystkim. Okazuje się jednak, że Trifune nie żyje. Ale za to Cane poznaje jego wnuki. Bracia Maczuga i Runjo, będący z prawem na bakier i trudniący się burzeniem domów, wprowadzają wiejskiego chłopaka w inny świat. Cała trójka mocno przypada sobie do gustu. Cane zakochuje się także po raz pierwszy w życiu, a wybranką jest jego rówieśnica, Jasna. Postanawia ją poślubić, wypełniając w ten sposób ostatnią wolę dziadka. Ma jednak rywala z klasy dziewczyny, Tomicia, który nie zamierza oddać ukochanej bez walki i postanawia pokazać wieśniakowi, gdzie jest jego miejsce. Ostatecznie, jak to u Kusturicy bywa, wszystko jakoś się układa w życiu bohaterów. Cane ratuje jeszcze Jasnę z rąk gangstera, a potem eskortowany przez Maczuga i Runjo, wraca do rodzinnej wioski, gdzie czeka go niespodzianka. 00:10 MAGAZYN ROLLING STONE, REPORTAŻE ZNAD KRAWĘDZI 3 (ROLLING STONE: STORIES FROM THE EDGE) Film dokumentalny, 40 min, USA, 2017 Reżyseria: Alex Gibney, Blair Foster, Alex Gibney, Blair Foster "Rolling Stone" to wyjątkowe czasopismo założone w 1967 roku w San Francisco przez Janna Wennera i Ralpha J. Gleasona. Artykuły i inne materiały publikowane na łamach tej gazety to znakomite świadectwo kulturalnej, muzycznej i politycznej historii USA z ostatnich 50 lat. ODCINEK 3 Zespół śledczy "Rolling Stone" wzbudza zdziwienie świata wydawniczego swoją odkrywczą opowieścią o porwaniu Patty Hearst, spadkobierczyni amerykańskeigo magnata prasowego Williama Randolpha Hearsta. 01:25 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - FRANTZ (FRANTZ) Dramat historyczny, 109 min, Niemcy/Francja, 2016 Reżyseria: Francois Ozon Scenariusz: Francois Ozon Zdjęcia: Pascal Marti Muzyka: Philippe Rombi Aktorzy: Pierre Niney, Paula Beer, Ernst Stötzner, Marie Gruber, Johann Von Bülow, Cyrielle Clair, Anton Von Lucke Niewielkie niemieckie miasto, lata 20. , tuż po wojnie. Młoda Niemka, Anna, odwiedza miejsce spoczynku poległego na froncie narzeczonego. Ku swemu zdumieniu, dziewczyna spotyka nad grobem Frantza tajemniczego mężczyznę obcego pochodzenia. Mężczyzna, Adrien, okazuje się przybyszem z Francji. Przedstawia się jako przyjaciel zmarłego. Z biegiem czasu między Francuzem a Niemką zaczyna się rodzić osobliwa więź. Tylko czy Adrien rzeczywiście jest tym, za kogo się podaje? 03:30 KINO NOCNE - KONESER (BEST OFFER AKA LA MIGLIORE OFFERTA) Film kryminalny, 125 min, Włochy 2013 Scenariusz i reżyseria: Giuseppe Tornatore Muzyka: Ennio Morricone Aktorzy: Geoffrey Rush, Jim Sturgess, Sylvia Hoeks, Donald Sutherland, Sean Buchanan, Kiruna Stamell, Anton Alexander Kryminalna opowieść z wątkiem melodramatycznym koncentruje się wokół starzejącego się marszanda i ekscentryka, Virgila Oldmana, w którego życiu wszystko się zmienia, kiedy dostaje zlecenie od tajemniczej spadkobierczyni rodzinnej fortuny. Obeznany w swoim fachu Virgil jest szanowanym i i cenionym dyrektorem znanego domuy aukcyjnego. Prowadzi raczej samotniczy tryb życia, otaczając się bezcennymi antykami i upajając widokiem płócien starych mistrzów. Potajemnie też gromadzi własną kolekcję dzieł sztuki i jest tym pochłonięty całkowicie, nie przypuszczając nawet, że jego wspaniały świat może się rozpaść jak domek z kart. Telefoniczne zlecenie od tajemniczej młodej kobiety zapoczątkuje jednak serię wydarzeń, które wywrócą jego życie do góry nogami. Claire Ibbetson powierza Oldmanowi wycenę i sprzedaż rodzinnej fortuny, pozostawionej jej w spadku przez rodziców. Unika jednak osobistego spotkania z marszandem, tłumacząc, że cierpi na agorafobię. Wkrótce zdeklarowany kawaler uświadamia sobie, że jest zakochany w tajemniczej nieznajomej. Bystry, młody rzemieślnik, Robert, pomaga Oldmanowi w odrestaurowaniu rzeczy należących do Claire, a także udziela mu cennych rad, jak się zaprzyjaźnić z nią. Tymczasem przyjaciel Oldmana, Billy Whistler, wspiera go w pozyskaniu ogromnej prywatnej kolekcji portretów, wartej miliony. Cementuje się dziwny związek między Virgilem i Claire. W końcu kobieta przełamuje lęk przed światem zewnętrznym i decyduje się zamieszkać z Virgilem. Ten, wierząc bezgranicznie ukochanej, zdradza jej swoją największą tajemnicę: pokazuje trzymaną w ukryciu bezcenną kolekcję portretów.