TVP Kultura Poniedziałek, 07.06.2021 09:00 SZATAN Z SIÓDMEJ KLASY Film przygodowy dla młodych widzów, Polska, 2006 Reżyseria: Kazimierz Tarnas Scenariusz: Kaziemierz Tarnas, Tomasz Piotrowski Zdjęcia: Zdzisław Najda Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Bartosz Fejge, Katarzyna Bator, Wojciech Malajkat, Krzysztof Globisz, Katarzyna Pypno, Tytus Hołdys, Marek Serdiukow, Tomasz Koźlik, Paweł Jakowlew, Łukasz Jaźwiec, Rafał Kołsut, Krystyna Tkacz, Justyna Sieńczyłło, Emilian Kamiński, Maria Kaniewska Nowa ekranizacja powieści Kornela Makuszyńskiego pod tym samym tytułem. Lata 30. XX wieku. W majątku Iwona Gąsowskiego pod Wilnem pojawia się Francuz, który koniecznie chce kupić zadłużoną posiadłość i chylący się ku upadkowi dom. Gdy właściciel nie chce jej sprzedać, z domu nieoczekiwanie giną stare drzwi. Najpierw jedne, potem drugie... Profesor gimnazjum, Piotr Gąsowski, historyk, prosi swego najbystrzejszego ucznia, znanego z detektywistycznych zdolności Adama Cisowskiego, o pomoc w rozwiązaniu zagadki niezrozumiałych kradzieży w domu jego brata. Okazuje się, że wszystkiemu winien odnaleziony w Paryżu w 1836 roku list Kamila de Berier, pułkownika armii napoleońskiej, który w czasie odwrotu spod Moskwy, tuż przed śmiercią, pozostawił wskazówki dotyczące ukrytego skarbu. 11:00 MODRZEJEWSKA - PLAN BITWY ODC. 7/7 Serial biograficzny, 79 min, Polska 1989 Autor: Anna Bojarska Scenariusz i reżyseria: Jan Łomnicki Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Piotr Hertel Występują: Krystyna Janda, Ewa Guryń, Barbara Horawianka, Zofia Seretok, Jerzy Bończak, Krzysztof Kolberger, Jan Englert, Cezary Morawski, Olgierd Łukaszewicz i inni Doktor Chałubiński walczy o życie chorej na tyfus Heleny. Modrzejewska wraca do zdrowia, a jej powrót na scenę jest jednym wielkim triumfem. Udaje jej się doprowadzić do wystawienia Słowackiego na stołecznej scenie, jednak ówczesna publiczność woli melodramat, wodewil, cyrk. Helena jest zniechęcona. Intensywnie uczy się angielskiego, rozważa możliwość opuszczenia kraju. Kolejne niepowodzenia ostatecznie skłaniają ją do wyjazdu. Wielka gwiazda daje pożegnalny występ w Warszawie. 12:30 DZIEWCZYNA I GOŁĘBIE Film obyczajowy, 46 min, Polska, 1973 Reżyseria: Barbara Sass - Zdort Scenariusz: Barbara Sass - Zdort Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Stanisław Radwan Aktorzy: Leszek Herdegen, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Andrzej Seweryn, Karol Gruza, Andrzej Mellin "Dziewczyna i gołębie" to jeden z pierwszych filmów zrealizowanych przez Barbarę Sass - Zdort. Za kanwę scenariusza posłużyło opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza. Motorem fabuły jest rosnący konflikt pomiędzy młodym chłopakiem i jego ojcem. Edek stoi na progu dorosłości. Od pewnego czasu wychowywany tylko przez ojca coraz częściej podświadomie tęskni za kobiecym towarzystwem. Inżynier S. stara się wyperswadować synowi tzw. uczucia erotyczne. Według niego to one bowiem sprawiły, że stracił żonę i dwie córki, które za swoje miłosne uniesienia zapłaciły najwyższą cenę. Nie dostrzega, że tak naprawdę dzieci zabrała mu niedawno zakończona wojna. Tymczasem w Edku budzi się uczucie do mieszkającej po sąsiedzku atrakcyjnej Basi. Zaniepokojony ojciec, chcąc zająć czymś syna podczas nadchodzących wakacji, kupuje mu parę gołębi. Chłopak początkowo daje się złapać na tę przynętę. Jednak już wkrótce uczucie okazuje się silniejsze. Edek, obcesowo dopingowany przez starszego i bardziej "doświadczonego" kolegę, podejmuje nieśmiałe próby zbliżenia się do Basi. Dziewczyna z pewnym wahaniem odwzajemnia jego zaloty. Niebawem jednak wyjeżdża na wieś. Osamotniony Edek tęskni za ukochaną. Widząc to ojciec stara się wyperswadować mu romantyczne uniesienia. Telewizyjna adapatacja opowiadania Iwaszkiewicza nie odbiega zanadto od literackiego oryginału. Taka zresztą była od początku intencja reżyserki. W jednym z wywiadów mówiła: "Moje ekranowe odczytanie noweli to nie tylko w miarę wierne przeniesienie idei i zawartych tu wątków, nie tylko odzwierciedlenie pewnego klimatu, wyrażającego się w sferze niedomówień, gestów, spojrzeń, ale także umiejscowienie fabuły w konkretnym okresie, w jakim umieścił je autor". 14:30 KSIĘSTWO Dramat, 119 min, Polska 2011 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Jacek Petrycki Aktorzy: Rafał Zawierucha, Aldona Jankowska, Michał Anioł, Jan Wojtyński, Grzegorz Gromek, Edward Kusztal, Dorota Piasecka, Jacek Opolski, Jacek Grondowy i inni Wychowany w biednej, świętokrzyskiej wsi Zbyszek marzy, by wyrwać się z niej i zasmakować lepszego życia. Kiedy jednak jego kariera piłkarska, a potem studia prawnicze okazują się niewypałem, staje wobec trudnego dylematu: próbować dalej czy osiąść na ojcowiźnie? Scenariusz "Księstwa" powstał na podstawie wątków trzech powieści Zbigniewa Masternaka: "Niech żyje wolność", "Chmurołap" i "Scyzoryk". Przedstawiony w niej obraz współczesnej, polskiej wsi dość mocno odbiega od tego, do którego przyzwyczaił swoich widzów Andrzej Barański. Proza Masternaka portretuje rodzimą prowincję bez taryfy ulgowej, nie stroni od naturalizmu, wieś w jego utworach nie jest ani spokojna, ani wesoła, choć z drugiej strony nie szokuje też brudem, prymitywizmem i brutalnością jak np. w filmach Wojciecha Smarzowskiego. Tak czy owak trudno się w niej doszukać nieco idyllicznej, poetyckiej, czułej aury, obecnej w licznych dziełach Barańskiego i definiującej poniekąd jego artystyczne emploi. W "Księstwie" twórca "Dwóch księżyców" wyraźnie odchodzi od stylu, który przez wiele lat stanowił jego wizytówkę i odważnie rusza śladem wytyczonym przez Masternaka. Czarno - biała kolorystyka filmu skutecznie odwraca uwagę widza od niewątpliwie istniejącej malowniczości sielskiego pejzażu i piękna lokalnej przyrody. Na pierwszy plan wysuwają się ludzie z ich nierzadko przetrąconymi życiorysami, zwierzęcymi odruchami i starannie skrywanymi ciemnymi sprawkami. Na ich tle Zbyszek, główny bohater filmu, przypomina tańczącego jastrzębia (by przywołać tytuł zapomnianej już nieco powieści Juliana Kawalca), jest wyalienowanym dziwolągiem, nie potrafiącym się odnaleźć ani w rodzinnej wsi (gdzie na przemian śmieją się z niego lub nim gardzą), ani w mieście, którego rozlicznym wymaganiom nie potrafi sprostać. A przy tym jak miecz Damoklesa wisi jeszcze nad nim duchowy testament ojca, podobnego jak on nieszczęśliwego "freaka", który całe życie wpajał synowi, że ich ród wywodzi się z książąt, tylko z biegiem czasu "schłopiał" i dopiero właśnie on - Zbyszek - powinien być tym, który przywróci nazwisku dawną świetność, zaistnieje w wielkim świecie i odniesie sukces. Jednak film Barańskiego nie jest tylko poruszającą opowieścią o wyobcowaniu i trudnym poszukiwaniu własnego miejsca na ziemi. To także raz niemal dramatyczna, a innym razem ocierająca się o satyrę i groteskę panorama losów współczesnych polskich chłopów i ich dzieci, przeżywających gorzkie rozczarowania, kiedy ideały i marzenia sięgają bruku lub kiedy kolejne nadzieje na poprawę życia upadają, a pozostaje tylko codzienna, monotonna harówka. Barański nie byłby jednak sobą, gdyby tego tyleż realistycznego, co i ponurego obrazu nie rozświetlały, choćby z rzadka, wizualne metafory (jak choćby w scenie kończącej film) oraz sekwencje, ukazujące pokłady wrażliwości, zalegające na dnie ludzkiej duszy, pozornie całkowicie stwardniałej od codziennej, bezwzględnej walki o byt (jak w sekwencji prowadzenia wiejskich psów do uśpienia z powodu groźby epidemii). Polska, lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku. Wywodzący się z biednej, świętokrzyskiej wsi Zbyszek znajduje się na życiowym rozdrożu. Kiedy jego świetnie się zapowiadająca kariera piłkarska legła w gruzach z powodu złośliwego faulu zazdrosnego kolegi postanowił wyjechać do miasta i studiować prawo.Jednak po części z biedy (brakowało mu pieniędzy na książki), a po części z powodu trudności z zaadaptowaniem się do życia w nowym środowisku również i tu mu się nie powiodło. Oblał egzamin "ostatniej szansy" i musiał pożegnać się z uczelnią. Stało się to również powodem rozstania z ukochaną dziewczyną, która - lepiej poradziwszy sobie w mieście - nie zamierza pożegnać się ze swymi planami na przyszłość, by razem ze Zbyszkiem wrócić na wieś. Zbyszek wszakże również wracać nie chce, tym bardziej że nie wie, jak powiedzieć matce, że wszystkie pieniądze, które zainwestowała w naukę jedynaka poszły na marne. Dlatego próbuje chwytać się różnych dorywczych prac, z czasem również nielegalnych, zlecanych przez mafię ukraińską. I tu jednak nie idzie mu najlepiej, często nie ma nawet co jeść. Wreszcie zdesperowany wraca w rodzinne strony. est lato, więc jego pobyt nie budzi podejrzeń. W końcu dla studentów trwają wakacje. We wsi Zbyszek od dawna ma nieco pogardliwy pseudonim "książę", co tylko do książek i piłki nożnej się nadaje, a pomóc tyrającej do świtu do nocy matce nie potrafi albo nie chce. No i jeszcze wciąż żywa jest tu pamięć o jego ojcu, nieudaczniku i pijaku. Czy Zbyszek zdoła zrewidować swoje życiowe plany i wtopi się w lokalną społeczność, czy może jeszcze raz podejmie desperacką próbę wyrwania się do lepszego świata? 16:40 JUTRO IDZIEMY DO KINA Dramat, 100 min, Polska 2007 Reżyseria: Michał Kwieciński Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Misza Hairulin Aktorzy: Mateusz Damięcki, Antoni Pawlicki, Jakub Wesołowski, Anna Gzyra, Grażyna Szapołowska, Daniel Olbrychski, Krzysztof Stelmaszyk, Bożena Adamek, Krzysztof Banaszyk, Barbara Bierkowska, Anna Maria Buczek, Jerzy Celiński, Wojciech Czerwiński, Marek Frąckowiak, Tomasz Gęsikowski Film przejmujący i piękny. Prostymi środkami, bez zbędnego patosu i taniego sentymentalizmu, twórcy filmu ukazali - na przykładzie losów trzech przyjaciół, maturzystów z 1938 r. - tragiczne losy pokolenia ówczesnych dwudziestolatków. Ludziom tym, urodzonym już w świeżo odzyskanej ojczyźnie, wojna odebrała u progu dorosłości przyszłość, nadzieję, bliskich, cały dobytek, szanse na normalne życie, a bardzo często w ogóle życia pozbawiła. Z trzydziestu osób klasy maturalnej, do której uczęszczali bohaterowie, dwadzieścia nie przeżyło wojny, a kilka zostało skazanych na śmierć w stalinowskiej Polsce. Lecz nawet ci, co przeżyli, nie zdołali nigdy - jak głoszą napisy końcowe - nadrobić straconych lat. Autor scenariusza, Jerzy Stefan Stawiński, zaczerpnął wiele wątków z własnej biografii, z doświadczeń krewnych i znajomych. Jak twierdzi, każdy z bohaterów, ma pewne jego rysy, doświadcza tego, co on sam przeżył. Całość wyreżyserował Michał Kwieciński, jeden z triumfatorów FPFF w Gdyni w 2006 r. , gdzie jego film "Statyści" zdobył aż 6 nagród, w tym Nagrodę Specjalną Jury. Andrzej Skowroński, Jerzy Bolesławski i Piotr Dołowy kończą właśnie jedno z warszawskich gimnazjów. Jako świeżo upieczeni maturzyści anno domini 1938 r. stają na progu dorosłości. Rozsadza ich energia i radość, snują rozległe plany na przyszłość i oczywiście marzą o wielkiej miłości. Jurek, najlepszy uczeń w klasie, inteligentny, pewny siebie i wygadany, syn wysokiego urzędnika, wybiera się na studia, ale jeszcze nie wybrał kierunku. Żeby trochę odwlec ostateczną decyzję, postanawia wstąpić na razie do szkoły podchorążych w Zegrzu. Rodzinne wojskowe tradycje zamierza kontynuować twardy, trochę chmurny i pełen determinacji Andrzej, syn oficera, wychowywany po śmierci matki przez ciotkę. Zgłasza się do pułku kawalerii w Grudziądzu. Piotr, nieśmiały okularnik, który mieszka tylko z matką, staje - podobnie jak koledzy - przed komisją wojskową, ale z powodu wrodzonej wady serca zostaje odrzucony. Rozpoczyna więc studia na wydziale medycyny. Mijają kolejne miesiące. W czasie przepustek przyjaciele spotykają się z Piotrem, spędzając czas na rozmowach i młodzieńczych szaleństwach. Na urodzinach Jurka piją za przyjaźń i za to, "żeby nigdy się nie zgubili". Wierzą, że są "nieśmiertelni", że nic złego nie może ich spotkać, bo przecież jeszcze tyle chcą w życiu zrobić, doświadczyć. Wiele się dzieje także w ich życiu prywatnym. Jurek zabiega o względy Krysi, panny z zamożnego domu, ambitnej i trochę wyniosłej studentki romanistyki. Ta skutecznie studzi jego zapały, ale nie pozbawia nadziei. Andrzej odwiedza ponętną Marinę, właścicielkę restauracji, traktującą młodego kochanka z niemal matczyną czułością. Chłopak nie chwali się jednak tą znajomością kolegom. Piotr chce się zakochać na całe życie, pragnie - ku rozbawieniu kolegów - miłości czystej i niewinnej. Gdy pewnego dnia zauważa na ulicy skromnie ubraną, śliczną blondynkę Zosię, zakochuje się w niej od pierwszego wejrzenia. Ale Zosia traktuje go z dystansem, nie chce nic o sobie mówić. Niebawem Piotr poznaje przyczyny jej milczenia, lecz to nie zmienia temperatury jego uczuć.Latem 1939 r. atmosfera polityczna w kraju staje się coraz bardziej napięta. Coraz częściej mówi się o wojnie, choć jednocześnie nikt nie dopuszcza do siebie myśli, że może ona wybuchnąć. Andrzej, który zakochał się tymczasem w pięknej Ani, córce starosty szykującej się do studiów malarskich we Lwowie, umawia się z nią w końcu na randkę. Mają się spotkać szóstego września, gdy on wróci z ćwiczeń z Pomorza, a ona ze Lwowa. Spotkanie pierwszego września wyznaczają sobie z kolei Krysia i Jurek, któremu udało się wreszcie przełamać opory dziewczyny. Mają iść do kina, a później do niej. Piotr i Zosia są w tym czasie nad morzem, na pierwszych wspólnych wakacjach. Wieść o wybuchu wojny spada na nich wszystkich jak grom. Dla niektórych jej pierwszy dzień będzie zarazem ostatnim. 18:35 SERIALOWA NOSTALGIA - WAKACJE Z DUCHAMI - ODC. 1/7 - NA ZAMKU STRASZY Serial przygodowy dla młodych widzów, 29 min, Polska 1970 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Adam Bahdaj Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Henryk Gołębiewski, Roman Mosior, Edward Dymek, Jola Duchowska, Bolesław Płotnicki, Gustaw Lutkiewicz, Janusz Gajos, Hanna Zawieruszanka, Zdzisław Maklakiewicz, Józef Nowak i inni Serial przygodowy, który chętnie oglądają już kolejne pokolenia dzieci i rodziców. Każdy z odcinków przedstawia tajemnicze i zabawne przygody chłopców spędzających wakacje w leśniczówce. Scenariusz na podstawie własnej powieści napisał Adam Bahdaj ("Kapelusz za sto tysięcy", "Podróż za jeden uśmiech", "Stawiam na Tolka Banana", "Do przerwy 0:1", "Trzecia granica"). Bohaterowie - jak na ich wiek przystało - to chłopcy z fantazją, humorem i szalonymi pomysłami. Wyjeżdżają na wakacje na południe Polski. W pobliżu wznoszą się mury starego zamczyska. Legenda głosi, że nocami straszą tam duchy Bogusława Łysego i Brunhildy Brandenburskiej. Ich nieoczekiwane pojawienie się na zamku skłania chłopców do podjęcia własnego śledztwa w tej sprawie. 19:05 SERIALOWA NOSTALGIA - WAKACJE Z DUCHAMI - ODC. 2/7 - AKCJA STARY KALOSZ Serial przygodowy dla młodych widzów, 27 min, Polska 1970 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz: Adam Bahdaj Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Henryk Gołębiewski, Roman Mosior, Edward Dymek, Gustaw Lutkiewicz, Janusz Gajos, Wanda Łuczycka, Zdzisław Maklakiewicz, Józef Nowak i inni Chcąc przyjrzeć się bliżej budowli i postaciom, które straszą na zamku, chłopcy postanawiają sami przebrać się za duchy. Przeżywają wiele zabawnych przygód, aż wreszcie natykają się na "konkurencyjnego"ducha. Bez chwili wahania biorą nogi za pas i w panice uciekają z zamku. 19:40 MUZEUM POLSKIEJ PIOSENKI - /104/ - "DŁUGOŚĆ DŹWIĘKU SAMOTNOŚCI" - MYSLOVITZ Felieton, 9 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Knittel, Jacek Kęcik, Tomasz Nalewajek, Krzysztof Pawłowski, Janusz Kamiński, Konrad Smuga Scenariusz: Tomasz Knittel Zdjęcia: Michał Rułka, Kamil Hasiuk Wykonawcy: Artur Rojek, Artur Rojek, Michał Kowalonek, Myslovitz Aktorzy: Robert Gonera W programie historia piosenki "Długość dźwięku samotności". 20:00 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - ZABÓJSTWO (THE KILLING) Film kryminalny, 80 min, USA, 1956 Reżyseria: Stanley Kubrick Scenariusz: Stanley Kubrick Aktorzy: Sterling Hayden, Coleen Gray, Vince Edwards "Zabójstwo" Stanleya Kubricka powstało w 1956 roku i stało się przepustką dla młodego wówczas reżysera do świata filmu. To film kryminalny, który na stałe wpisał się do listy najlepszych amerykańskich filmów noir lat 50. Bohater filmu to Johnny Clay, który po wyjściu z więzienia przygotowuje skok na prawdziwą kasę. Kompletuje gang, którego łupem ma paść kasa wyścigów konnych. Stawką jest niebagatelna wówczas suma dwóch milionów. 21:25 POWIDOKI - KRÓL LEAR Dysk./wywiad/debata, 11 min, Polska, 2021 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący), Barbara Schabowska (prowadząca) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W tym odcinku przedmiotem dyskusji jest dramat Williama Szekspira "Król Lear", uznawany jest za jedno z największych osiągnięć Szekspira. 21:45 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - O KROK OD SŁAWY (TWENTY FEET FROM STARDOM) Film dokumentalny, 86 min, USA, 2013 Reżyseria: Morgan Neville Miliony osób znają ich głosy, ale nikt nie zna ich imion. W filmie "O krok od sławy" Morgan Neville zdobywca wielu nagród za reżyserię rzuca światło na prawdziwe historie chórzystek i chórzystów skrytych za sukcesami największych gwiazd muzyki XXI wieku. Triumfalny i jednocześnie chwytający za serce obraz jest zarówno hołdem złożonym głosom, które ukształtowały i wystylizowały muzykę popularną, jak i odzwierciedleniem konfliktów, poświęceń i sukcesów tych, których kariera polegała na współbrzmieniu z innymi. Ci utalentowani artyści reprezentują różne style, gatunki i epoki muzyki popularnej, ale każdy może podzielić się swoją niepowtarzalną i bardzo osobistą historią o życiu i karierze w cieniu sław. Archiwalne materiały filmowe i znakomita ścieżka dźwiękowa filmu "O krok od sławy" to nie jedyne atuty dokumentu. Niezwykle cenne są wywiady z takimi artystami jak Bruce Springsteen, Stevie Wonder, Mick Jagger czy Sting. Jednakże te światowej sławy postaci sceny muzycznej usuwają się w cień, by artyści drugoplanowi, ich życie i historie zajęły główne miejsce na scenie tego filmu. 23:25 KINO NOCNE - DZIAŁA NAVARONY (THE GUNS OF NAVARONE) Dramat wojenny, 150 min, Wielka Brytania/USA 1961 Reżyseria: J. Lee Thompson Scenariusz na podstawie powieści Alistaira MacLeana: Carl Foreman Zdjęcia: Oswald Morris Muzyka: Dimitri Tiomkin Zdjęcia: Oswald Morris Muzyka: Dimitri Tiomkin Występują: Gregory Peck, David Niven, Anthony Quinn, Stanley Baker, Anthony Quayle, James Darren, Irene Papas, Gia Scala, James Robertson Justice i inni "Działa Navarony" były jednym z największych przebojów kasowych lat 60. Scenariusz, będący adaptacją powieści Alistaira MacLeana, wyszedł spod ręki Carla Foremana, wcześniej autora scenariuszy do takich głośnych dzieł, jak "Pokłosie wojny", "Most na rzece Kwai" czy "W samo południe", który tak wspominał swoją pracę: < 'W "Działach Navarony" zamierzałem dać studium spustoszeń, jakie czyni wojna w człowieku, w sferze ludzkich doznań i przeżyć. Interesującą mnie problematykę usiłowałem wpisać w przygodowe ramy fabuły powieści MacLeana >. Ostatecznie aspekt widowiskowy wziął górę nad duchowym i moralnym i powstało bardzo sprawne, efektowne i trzymające w napięciu kino przygodowe. Praca nad filmem trwała zresztą niemal trzy lata. Plenery kręcono na greckich wyspach, w zdjęciach uczestniczyły jednostki greckiej marynarki. Akcja filmu - fikcyjna, choć osnuta wokół autentycznych wydarzeń - rozgrywa się w 1943 r. na wyspach greckich leżących nieopodal wybrzeży Turcji. Alianci zostali wyparci z wysp na Morzu Egejskim, zajmują tylko Kretę i niedużą wysepkę Kheros leżącą w odległości zaledwie kilku mil od Turcji. Zajęcie Kheros przez Niemców ma przyśpieszyć wciągnięcie do wojny neutralnej dotąd Turcji. Nieduży garnizon aliancki na Kheros skazany jest na zagładę, podobnie jak mieszkająca na wyspie ludność cywilna. Jedyną szansę ratunku stanowi ewakuacja drogą morską. Ale przejścia przez cieśninę między wyspą Navarona a sąsiednią Maidos strzegą zainstalowane przez Niemców na Navaronie potężne działa. Trzeba je zniszczyć w ciągu tygodnia, przed planowanym rajdem niszczycieli. Do agentów Intelligence Service zgłasza się major Franklin, gotów zorganizować złożoną z Anglików i Greków grupę komandosów, która dokonałaby tego trudnego zadania. Do grupy zostają zwerbowani: kapitan Mallory - w cywilu słynny alpinista, grecki pułkownik Andrea Stawrou, kapral Miller - specjalista od materiałów wybuchowych, telegrafista Brown i Grek Pappadimos. Franklin obejmuje dowództwo. Podczas burzy grupa ląduje szczęśliwie na południowym, niestrzeżonym cyplu wyspy. Wkrótce jednak Franklin ulega wypadkowi i łamie nogę. Rozkazy przejmuje Mallory. Zwiadowcy badają wyspę i nawiązują kontakt z partyzantami, w których oddziale są teraz także dwie kobiety: Maria i Anna. Dziwnym zbiegiem okoliczności Niemcy dowiadują się o miejscu przebywania oddziału i komandosi dostają się w ręce gestapo. Wszystko wskazuje na to, że w ich grupie działa szpieg. 02:10 BEZMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI Film sensacyjny, 122 min, Polska 2006 Scenariusz i reżyseria: Wiesław Saniewski Zdjęcia: Mariusz Palej Muzyka: Maciej Muraszko Aktorzy: Jan Frycz, Bożena Stachura, Robert Olech, Jan Englert, Artur Barciś, Artur Żmijewski, Danuta Stenka, Robert Gonera, Ewa Wencel, Ewa Błaszczyk, Maria Pakulnis, Marieta Żukowska, Edwin Petrykat Dramat sądowy inspirowany prawdziwymi wydarzeniami. Absolwent prawa, Łukasz, zastanawia się nad wyborem aplikacji. Ostatecznie jednak postanawia porzucić zawód prawnika. Chce poświęcić się swojej prawdziwej pasji - fotografice. Ale ojciec Łukasza nie daje za wygraną, próbuje nakłonić syna, by został obrońcą. Kontaktuje go ze swoim kolegą, wziętym adwokatem Michałem Wilczkiem, mając nadzieję, że ten przekona chłopaka. Podczas spotkania przy kieliszku, Łukasz zwierza się jednak adwokatowi ze swoich wątpliwości i obaw. Wilczek opowiada Łukaszowi historię pewnego procesu sprzed kilkunastu lat. Uczestniczył w nim jako oskarżyciel posiłkowy i pełnomocnik rodziców ofiary. Sprawa dotyczyła śmierci Dominiki, młodej dziennikarki telewizyjnej, będącej w zaawansowanej ciąży. Została zamordowana w swoim mieszkaniu, a o zabójstwo oskarżono jej starszego kolegę z pracy, realizatora Jerzego Kutra, z którym była związana uczuciowo, choć jej wybranek miał żonę i dwoje dzieci. Jerzy nie przyznał się do winy. Wilczek rozmawiał wówczas z prokuratorem, dawnymi kochankami Kutra i byłym mężem ofiary. Za podwójne zabójstwo domagał się podczas procesu wysokiego wymiaru kary dla oskarżonego. Prokuratura nie miała żadnych dowodów bezpośrednich, a jedynie motyw. Wkrótce wydano wyrok. Historia opowiedziana przez adwokata mocno intryguje Łukasza, który postanawia na własną rękę rozwikłać zagadkę śmierci Dominiki. 04:25 AUTOR WYCHODZI Dramat, 40 min, Polska, 2006 Reżyseria: Dominika Montean Scenariusz: Dominika Montean Zdjęcia: Dominik Danilczyk Aktorzy: Kamilla Baar, Olgierd Łukaszewicz, Marcin Bosak, Jan Nowicki, Tadeusz Bradecki, Bodo Kox Młoda kobieta, Anna, przygotowuje się do zrobienia swojego własnego filmu. Po pewnym czasie odkrywa, że jest jedynie bohaterką w filmie i nic tak naprawdę nie zależy od niej. Buntując się przeciwko Autorowi, pisze swój własny film, stwarzając postaci od nowa - ale JEJ postaci też nie chcą być bohaterami w cudzym filmie. Z historią bohaterki splata się historia krytyka, który całe życie "ścigał" pisarzy, aby w końcu przekonać się o bezsensowności swych wysiłków. Film powstał w ramach Programu 30 minut, który jest wspólną inicjatywą Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, TVP Kultura oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od roku 2006 rolę MKDiN przejmuje Polski Instytut Sztuki Filmowej, stając się partnerem Programu. Celem Programu jest umożliwienie młodym filmowcom debiutu fabularnego w profesjonalnych warunkach. Uczestnikami Programu są młodzi reżyserzy przed debiutem pełnometrażowym. Reżyserka filmu, Dominika Montean, absolwentka reżyserii na Uniwersytecie Śląskim, ukończyła również anglistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jej film absolutoryjny "Powiedz coś" z 2004 roku otrzymał nagrodę za reżyserię i zdjęcia na festiwalu w Krakowie oraz za kreację aktorską na festiwalu Jutro Filmu w Warszawie, pokazywany był na wielu innych festiwalach. Zrealizowała również dokumentalny "Marsz samotnych kobiet. Rocznik 1973", etiudy "Cienie" i "Nieupoważnionym wstęp wzbroniony" oraz dokumenty "Ewa, lat 24" i "Na całe gardło". 05:10 TAMTE LATA, TAMTE DNI - LECH MAJEWSKI Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuc - Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem w podróż do Katowic lat 50. i 60. zabiera nas reżyser Lech Majewski.