TVP Kultura Środa, 23.06.2021 09:10 WRÓŻBY KUMAKA (UNKENRUFE) Dramat, 94 min, Polska/Niemcy 2005 Reżyseria: Robert Gliński Scenariusz na podstawie powieści Guntera Grassa: Cezary Harasimowicz, Pawel Huelle, Klaus Richter Zdjęcia: Jacek Petrycki Muzyka: Richard G. Mitchell Aktorzy: Krystyna Janda, Matthias Habich, Dorothea Walda, Bhasker Patel, Udo Samel, Marek Kondrat, Mareike Carrriere, Joachim Krol, Zbigniew Zamachowski, Krzysztof Globisz, Mirosław Baka Nagrobek Daniela Gralatha, burmistrza XVIII - wiecznego Gdańska, jest niezwykły. Na płycie nagrobnej artysta umieścił wizerunki pięciu żon żywotnego włodarza. Ewenementem jest to, że wszystkie kobiety zostały przedstawione nago. Nagrobkiem interesuje się Alexander Reschke, niemiecki badacz sztuki i pisarz. W poszukiwaniu niezwykłego kawałka kamienia jesienią 1989 roku Alexander przyjeżdża do Gdańska. Przez przypadek traci środek lokomocji i bagaże. I choć w Gdańsku urodził się i wychował, błądzi po mieście, którego ulice od dawna mają polskie nazwy. Zbiegiem okoliczności Alexander poznaje Aleksandrę, konserwatorkę zabytków. Mimo początkowego nieporozumienia podczas wspólnie spędzonego wieczoru udaje się im znaleźć wspólny język. Oboje w młodości musieli opuścić rodzinne strony. Rodzice Aleksandry mieszkali niegdyś w Wilnie. Przesiedleni do Gdańska, nigdy nie zapomnieli o ziemi ojczystej. Następnego dnia Alexander jest świadkiem śmierci starej Niemki. Dowiaduje się, że jedynym marzeniem zmarłej było zostać pochowaną w Gdańsku. Mężczyzna przypomina sobie wieczorne, zakrapiane rozmowy, podczas których półżartem wraz z Aleksandrą wpadli na pomysł założenia towarzystwa zapewniającego niegdyś wygnanym pochówek w ziemi ojczystej. Teraz postanawia zrealizować ten zamiar. Wraz z Aleksandrą zabiera się do pracy, razem pozyskują sponsorów. W skład rady nadzorczej wchodzą także duchowni, polski ksiądz i niemiecki pastor. Do polsko - niemieckiego grona dołącza również rodowita gdańszczanka, Erma Brakup. W końcu Polsko - Niemieckie Towarzystwo Cmentarne rozpoczyna działalność, zostaje założony Cmentarz Pojednania. Podczas gdy inicjatywa Alexandra i Aleksandry zyskuje na popularności, pomiędzy obojgiem kwitnie uczucie. Wkrótce jednak nad Towarzystwem zbierają się czarne chmury. Sukces zawrócił w głowach członkom rady nadzorczej, którzy myślą tylko o tym, jak sprawniej zarabiać pieniądze... 11:00 NOCE I DNIE - ODC. 10/12 - RODZIMY SIĘ I UMIERAMY A ŻYCIA WCIĄŻ WYSTARCZA. Serial obyczajowy, 56 min, Polska 1977 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Antczak Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Jadwiga Barańska, Jerzy Binczycki, Andrzej Seweryn, Olgierd Łukaszewicz, Janina Traczykówna, Beata Tyszkiewicz, Andrzej Szczepkowski, Jerzy Kamas, Mieczysław Milecki i inni Niechcicowie sprzedają Anzelmowi Ostrzeńskiemu plac w Kalińcu zakupiony za pieniądze otrzymane w spadku. Wkrótce wychodzi na jaw, że Anzelm ich oszukał. W Serbinowie umiera zaprzyjaźniony z Niechcicami proboszcz, a w Kalińcu - Juliusz Ostrzeński. Wszystkich zasmuca też wiadomość o sprzedaży Serbinowa. Bogumił musi opuścić stare kąty. Kupuje mały majątek Pamiętów, który trzeba urządzać na nowo. I znów nadchodzi bulwersująca wiadomość - nowy właściciel Serbinowa, Owrucki, został zamordowany w pociągu. 12:10 NOCE I DNIE - ODC. 11/12 - U SCHYŁKU DNIA Serial obyczajowy, 52 min, Polska 1977 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Antczak Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Jadwiga Barańska, Jerzy Binczycki, Stanisława Celińska, Ilona Kuśmierska, Barbara Rachwalska, Beata Tyszkiewicz, Janina Traczykówna, Andrzej Szczepkowski i inni Niechcicowie urządzili się jakoś na nowym miejscu, wszystko znów wydaje się ustabilizowane i zwyczajne. Niestety, wciąż nie mijają kłopoty z Tomaszkiem. Emilka przeżywa swój pierwszy zawód miłosny. Barbara z niepokojem obserwuje męża, który jest ustawicznie znużony, całkowicie pozbawiony dawnej energii. Któregoś dnia Bogumił wraca z pola z wysoką gorączką. Jest nie tylko chory, ale także zmęczony szamotaniną i walką trwającą całe życie. Odchodzi na zawsze, prosząc dzieci o zachowanie uczciwej postawy w życiu. Dla Barbary śmierć męża oznacza ruinę całego jej świata. Agnieszka wraca do Warszawy, aktywnie uczestniczy w ruchu niepodległościowym. Emilka wychodzi za mąż. Obie córki żyją swoimi sprawami. Barbara sprzedaje Pamiętów i przenosi się do Kalińca. 13:30 DZIECI Z DACHU ŚWIATA (CHILDREN OF THE SNOW LAND) Film dokumentalny, 93 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Zara Balfour, Marcus Stephenson Opowieść o trojgu nastolatków, którzy po wielu latach nauki w mieście po raz pierwszy wyruszają do swoich rodzinnych wiosek, położonych wysoko w nepalskich górach. Dzieci z górskich wiosek w Nepalu często opuszczają swoje domy na kilkanaście lat, by mieszkać i uczyć się w ośrodkach takich jak Snow Land w Kathmandu. Rodzicom zależy na edukacji ich dzieci, ale nie stać ich na to, by odwiedzać swoje pociechy. Nima, Tsering i Jeewan po latach nieobecności w domu zostają wysłani do swoich rodzinnych wiosek. Jest to również część ich edukacji - dowiedzą się skąd pochodzą i jak wygląda życie poza szkołą. Czeka ich trudna, nawet kilkunastodniowa piesza przeprawa przez góry, którą sami udokumentują za pomocą kamery. Jak będzie wyglądać pierwsze spotkanie dzieci i ich rodzin po tylu latach nieobecności? Czy nasi bohaterowie odnajdą się w trudnych, górskich warunkach? "Dzieci z Dachu Świata" to poruszający dokument o dorastaniu, poszukiwaniu korzeni i znaczeniu rodziny, nakręcony w przepięknej scenerii Himalajów. (źródło: kinomarunów.pl) 15:15 WESTERPLATTE Dramat wojenny, 92 min, Polska 1967 Reżyseria: Stanisław Różewicz Scenariusz: Jan Józef Szczepański Zdjęcia: Jerzy Wójcik Muzyka: Wojciech Kilar Występują: Zygmunt Hbner, Arkadiusz Bazak, Józef Nowak, Tadeusz Pluciński, Tadeusz Schmidt, Andrzej Zaorski, Bohdan Niewinowski, Bogusz Bilewski, Janusz Paluszkiewicz, Józef Nalberczak, Zdzisław Mrożewski, Marian Rułka, Mieczysław Stoor, Bolesław Płotnicki, Józef Łodyński, Zbigniew Józefowicz, Zdzisław Szymański, Roman Wilhelmi, Mieczysław Milecki, Jerzy Kaczmarek i inni "Westerplatte - półwysep u wejścia do portu gdańskiego - polska składnica amunicyjna na terenie Wolnego Miasta Gdańska, zbudowana na mocy postanowienia Rady Ligi Narodów. Jej załogę stanowił oddział wartowniczy w sile jednej kompanii piechoty i grupa pracowników cywilnych - razem 182 ludzi. Jedyna straż polska u ujścia Wisły - 5 wartowni, 1 działo polowe, 2 działka przeciwpancerne, 4 moździerze. Westerplatte stało się pierwszą zaporą na drodze zaborczego pochodu Hitlera przez Europę. Tu padły pierwsze strzały II wojny światowej" - tymi słowami rozpoczyna się "Westerplatte" Stanisława Różewicza, uznane przez polskich krytyków za jeden z najwybitniejszych rodzimych filmów o wojnie. Reżyser, ochrzczony nawet mianem "piewcy Września" dał tu znakomitą próbkę swego stylu, znanego już choćby z "Wolnego miasta" czy "Świadectwa urodzenia". Po raz pierwszy "Westerplatte" pokazano na festiwalu filmowym w Moskwie, z którego film wrócił ze Srebrnym Medalem. Polska premiera miała miejsce w 28. rocznicę wybuchu II wojny światowej. Utwór Różewicza - w opozycji do stylistyki "szkoły polskiej" - pozbawiony jest romantycznej otoczki. Scenariusz powstał na podstawie skrzętnie zgromadzonej i zbadanej dokumentacji, w której niepoślednią rolę odegrały zapiski majora Henryka Sucharskiego - dowódcy westerplatczyków. Aktorów dobierano według podobieństwa do kreowanych bohaterów. Sposób narracji i staranność realizacji zbliża film do stylistyki dokumentalnej. W "Westerplatte" brak wyrazistego, pierwszoplanowego bohatera. Zastępuje go zbiorowość. Osią konstrukcyjną fabuły jest nasilający się spór między majorem Henrykiem Sucharskim i jego zastępcą kapitanem Franciszkiem Dąbrowskim. Pierwszy, widząc bezsens długotrwałego oporu, chciał przede wszystkim ocalić życie swych żołnierzy; drugi - wierząc, że Westerplatte jest dla całego narodu symbolem bohaterstwa i wytrwania, zamierzał bronić się do ostatniej kropli krwi. Film Stanisława Różewicza z drobiazgową dokładnością ukazuje 7 dni i nocy walki z niemieckim najeźdźcą. Mistrzowskie zdjęcia Jerzego Wójcika wiernie oddają stan nieustannego napięcia, psychiczną ewolucję bohaterów od wiary w rychłą pomoc do tłumionej rozpaczy i poczucia osamotnienia. 17:00 RYSA Dramat psychologiczny, 84 min, Polska 2008 Scenariusz i reżyseria: Michał Rosa Zdjęcia: Marcin Koszałka Muzyka: Stanisław Radwan Występują: Jadwiga Jankowska - Cieślak, Krzysztof Stroiński, Ewa Telega, Mirosława Marcheluk, Teresa Marczewska, Ryszard Filipski, Stanisław Radwan, Jerzy Schejbal i inni "Obawiam się, że zanika u nas poczucie odpowiedzialności za własne czyny, nasze większe i drobniejsze zdrady, nielojalności. Mówimy: wszystko jest ludzkie, wszystko jest normalne, mylimy przestępcę z ofiarą. A przecież, wydawałoby się, jeszcze niedawno ludzie mieli poczucie grzechu albo przynajmniej dyskomfortu moralno - psychicznego. Dziś wartościowanie czynów uważa się za coś nieprzyzwoitego. Mówi się, że człowiek nie ma prawa oceniać postępowania drugiego człowieka. W tej sytuacji nie widzę innego wyjścia, jak zostać twórcą mieszczańskim. Wiem, że to strasznie brzmi, ale spokojnie - to, co nazywam kinem mieszczańskim, odwołuje się do wartości i zasad etycznych, uznaje je za coś rzeczywistego" - mówił po premierze "Rysy" reżyser Michał Rosa. W tym wielokrotnie nagradzanym filmie zasadą etyczną, wokół której osnuto fabułę jest lojalność. Podczas rodzinnej uroczystości w mieszkaniu krakowskich intelektualistów Joanny i Jana jeden z gości podrzuca kasetę wideo. Na kasecie nagrany jest fragment programu lokalnej stacji telewizyjnej z udziałem mało znanego historyka, który jednoznacznie sugeruje, że mąż Joanny był przed laty współpracownikiem UB. Miał on rzekomo za zadanie ożenić się z Joanną, by inwigilować poczynania jej ojca, emerytowanego polityka - opozycjonisty z dawnego mikołajczykowskiego PSL - u. Jan bagatelizuje całą sprawę, widząc w niej jedynie niską chęć zyskania rozgłosu przez niemającego większych sukcesów badacza. Joanna, żyjąc z mężem pod jednym dachem od czterdziestu lat, również nie daje wiary kasetowym rewelacjom, ale jest o wiele bardziej zbulwersowana. Postanawia odnaleźć historyka z telewizji i zażądać dowodów na jego tezy. Kiedy jej się to wreszcie udaje, okazuje się, że Marczak nie dość, że nie ma wykształcenia historycznego, to jeszcze jest byłym ubekiem z procesem o bicie na koncie. Pomimo to uparcie broni swej wersji o kolaboracji Jana, powołując się na jego własnoręczne deklaracje współpracy, podpisane, kiedy był nastolatkiem. Zdenerwowana Joanna nie rozpoznaje na nich charakteru pisma swego męża. Grozi więc Marczakowi wytoczeniem procesu i wychodzi. Jednak myśl o tym, że fundamentem jej czterdziestoletniego małżeństwa mogłoby być kłamstwo, nie daje jej spokoju. Rozpoczyna prywatne śledztwo, mające rozwiać wątpliwości. Stopniowo też chcąc nie chcąc odsuwa się od męża. Na domiar złego zauważa, że jej zmysły smaku i powonienia zostają wytłumione. Zaniepokojona odwiedza znajomą lekarkę psychiatrę, lecz na pytanie o swoje problemy nie udziela odpowiedzi. Jej próby dotarcia do prawdy o Janie również okazują się bezowocne. Pomimo to nie potrafi zapanować nad rosnącą nieufnością, a nawet fizyczną odrazą do męża. Zaczyna spać w osobnym pokoju, myje spirytusem dotykane przez niego klamki, nawet naczynia po wspólnych posiłkach zmywa w gumowych rękawiczkach. Nie mogąc poradzić sobie w nowej sytuacji, bierze urlop na uczelni, gdzie wykłada biologię. Odrzuca chęć pomocy oferowaną przez zaniepokojonego i rozgoryczonego męża, nie reaguje na perswazje znajomych. Wreszcie pewnego dnia nic nikomu nie mówiąc, wybiera wszystkie pieniądze z rodzinnego konta i wyprowadza się z domu. Wśród artystycznych inspiracji, mających wpływ na taki a nie inny kształt swego filmu Michał Rosa wskazywał na "Ukryte" Michaela Hanekego. Część krytyki dopatrzyła się też podobieństwa "Rysy" do kinowych psychodram Ingmara Bergmana. Powoływano się na kameralną inscenizację, niemal paradokumentalne zdjęcia, dramat o uniwersalnym znaczeniu rozgrywający się w małżeńskim mikrokosmosie. I wstrzemięźliwość w ferowaniu kategorycznych moralnych wyroków, tak jak często niełatwo ferować je w codziennym życiu, nie powodując niczyjej krzywdy. Jak pisał branżowy Film: W "Rysie" nie znajdziemy prostych odpowiedzi. Reżyser pokazuje, że każda historia ma indywidualny charakter, w każdej trzeba szukać prawdy na nowo. I każdy musi się z własną historią zmagać sam. I ten, kto wyparł z pamięci swoją przeszłość, i ten, kto po latach konfrontuje się ze świadomością czynów najbliższych mu ludzi. 18:35 SERIALOWA NOSTALGIA - JANKA - ODC. 4 - CZYSTA GRA (CZYSTA GRA) Serial dla młodych widzów, 28 min, Polska/Niemcy, 1989 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Lęski Zdjęcia: Jacek Prosiński Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Agnieszka Krukówna, Grzegorz Wons, Zofia Merle, Joanna Żółkowska, Tadeusz Horvath "Orły" i "Wilki" omawiają warunki wyścigu. Walek i Pyskacz postanawiają pomóc swojemu przywódcy, niestety, w sposób niezbyt uczciwy - bez wiedzy Julka wykradają siodło Janki. Dziadek zamierza kupić wnuczce Alaskę, ale chciwy kupiec żąda zbyt wiele. Janka bardzo chce mieć tego konia, więc decyduje się naruszyć skarb ciotki. Dopiero wtedy spostrzega, że siodło, w którym był on ukryty - zniknęło. Służąca Adela uprasza handlarza, aby zatrzymał Alaskę jeszcze przez jeden dzień. W ostatniej chwili przed wyścigiem pies Asso znajduje siodło w beczce. Rozpoczyna się gonitwa. Namówiony przez Walka i Pyskacza Franek strzela z procy do Alaski. Janka spada z konia - dzięki temu Julek zwycięża w gonitwie. Odnalezione akcje ciotki okazują się bezwartościowe, ale złota moneta wystarczy na kupno konia. 19:05 SERIALOWA NOSTALGIA - JANKA - ODC. 5 - NOCNE CZARY (NOCNE CZARY) Serial dla młodych widzów, 29 min, Polska/Niemcy, 1989 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Lęski Zdjęcia: Jacek Prosiński Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Agnieszka Krukówna, Grzegorz Wons, Zofia Merle, Joanna Żółkowska, Tadeusz Horvath "Orły" domyślają się, że Julek zwyciężył w wyścigu w sposób nieuczciwy, nie mają jednak pewności ani dowodów, że tak właśnie było. Tymczasem zbliża się termin wypełnienia przez Jankę warunków gry. Jakub Bromski adoruje matkę Janki, stara się umówić z nią na spotkanie. Stary Oskar Nowak domyśla się jednak wszystkiego i kategorycznie zabrania Jakubowi widywać się ze swoją owdowiałą córką. Janka idzie na cmentarz. Natyka tam się na Franka, który opowiada jej o zakulisowych działaniach "Wilków". Wyznaje, że to on w czasie gonitwy strzelił z procy do Alaski. Inicjatorzy całej akcji, Walek i Pyskacz, przyznają się do winy, a Julek honorowo uznaje zwycięstwo Janki. 19:40 MUZEUM POLSKIEJ PIOSENKI - /7/ - "SZKLANA POGODA" - LOMBARD Felieton, 9 min, Polska, 2013 Reżyseria: Tomasz Knittel Scenariusz: Tomasz Knittel W każdym odcinku twórcy programu zrealizowanego w koprodukcji z Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu przedstawią historię jednego rodzimego przeboju sprzed lat. Widzowie dowiedzą się, jak doszło do powstania konkretnego utworu. Każda piosenka ma swoją historię, która obrosła anegdotami, wiążą się z nią zakulisowe opowieści. W programie o utworze "Szklana pogoda" mówią: Marek Dutkiewicz, Małgorzata Ostrowska, Janusz Panasewicz, Janusz Weiss, Rafał Bryndal, Michał Ogórek, Maciej Chmiel, Marek Piekarczyk, Reni Jusis. 20:00 MISTRZ I MAŁGORZATA - ODC. 1 (MASTIER I MARGARITA) Serial - melodramat, groteska, 45 min, Rosja 2005 Scenariusz i reżyseria: Władimir Bortko Aktorzy: Oleg Basiłaszwili, Kirił Lawrow, Siergiej Biezrykow, Władysław Załkin, Aleksandr Abdułow, Oleg Sorokin, Stanisław Sokołow Telewizyjna wersja najważniejszego dzieła Michaiła Bułhakowa "Mistrz i Małgorzata", które autor tworzył przez wiele lat i ostatecznie ukończył w 1940 r. , na krótko przed swoją śmiercią. Powieść, w której mistyka nierozerwalnie splata się z rzeczywistością, satyra z realizmem, dobro ze złem, a współczesność z czasami ewangelicznymi, jest zaliczana do arcydzieł literatury światowej. Po "magnum opus" rosyjskiego pisarza sięgali liczni twórcy filmowi i teatralni, wielkie dzieło stało się też inspiracją dla spektakli operowych i utworów muzycznych. Prawa do najnowszej adaptacji "Mistrza i Małgorzaty" zakupiła amerykańska wytwórnia filmowa Stone Village Pictures, która zasłynęła już z produkcji głośnej "Miłości w czasach zarazy", opartej na równie znanym literackim pierwowzorze. 10 - odcinkowy serial "Mistrz i Małgorzata" zrealizował Władimir Bortko, który także przeniósł na mały ekran "Psie serce" tegoż autora i "Idiotę" Fiodora Dostojewskiego, jest również twórcą głośnego serialu sensacyjnego "Bandycki Petersburg", emitowanego przed paroma laty w TVP oraz pełnometrażowej produkcji "Taras Bulba" według historycznej powieści Mikołaja Gogola, której premierę zaplanowano na jesień 2008 roku. Akcja serialu rozgrywa się w Moskwie. W upalne wiosenne popołudnie po moskiewskim placu Patriarsze Prudy przechadzają się leniwie dwaj obywatele: Michał Berlioz, redaktor miesięcznika literackiego i zarazem prezes stowarzyszenia literackiego "Massolit" oraz Iwan Ponyriow, zwany "Bezdomnym". Z braku innych trunków w pobliskim kiosku zmuszeni są popijać jakiś ciepły i najwyraźniej niezbyt smaczny napój. Strudzeni piechurzy przysiadają w końcu na ławeczce pod lipami nieopodal stawu, z ożywieniem rozprawiając o poemacie Iwana Bezdomnego traktującym o Jezusie i napisanym na zamówienie miesięcznika. Poemat miał być satyrą na istnienie Boga, a tymczasem poeta przedstawił Jeszuę jako żyjącego naprawdę człowieka. Nagle obydwaj dostrzegają idącego naprzeciw aleją wytwornego mężczyznę z laseczką w ręce. Elegancki, znacznie wyróżniający się spośród zwyczajnych spacerowiczów dżentelmen wzbudza ich ciekawość: zastanawiają się, czy jest on Niemcem czy może Anglikiem. Tymczasem nieznajomy sam ich zagaduje, interesując się ich rozmową na tematy religijne. Tajemniczy cudzoziemiec przedstawia się jako Woland - profesor i specjalista od czarnej magii i wdaje się z Berliozem i Iwanem w dalszą dyskusję nad istnieniem Boga, w którego obydwaj absolutnie nie wierzą. Woland jednak uważa, że przecież ktoś musi kierować całym światem, człowiek bowiem nie podołałby temu ze względu na ograniczoność umysłu i swą śmiertelność. Ponadto profesor stara się przekonać, upierającego się przy swoim Berlioza, że zwykły śmiertelnik nie może kierować wydarzeniami, bo nie potrafi nawet przewidzieć własnego losu. Powątpiewający w prawdziwość słów Wolanda Berlioz i Iwan najdziwniejszą opowieść z ust profesora mają jednak dopiero usłyszeć. Cudzoziemiec przepowiada Berliozowi, wybierającemu się jeszcze tego wieczora na zebranie literatów, któremu ma przewodniczyć, że spotkanie w ogóle się nie odbędzie, bo wprzód prezes "Massolitu" zginie śmiercią tragiczną. Z dalszego wywodu Wolanda wynika, że niejaka Annuszka rozlała olej, a potem jakaś komsomołka oderżnie Berliozowi głowę. Mężczyzna twierdzi też, że był naocznym świadkiem spotkania Jezusa z Piłatem. 20:55 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - ODDECH (BREATH) Dramat, 110 min, Australia, 2017 Reżyseria: Simon Baker Scenariusz: Simon Baker, Gerard Lee Zdjęcia: Marden Dean Muzyka: Harry Gregson - Williams Aktorzy: Simon Baker, Elizabeth Debicki, Richard Roxburgh, Samson Coulter, Ben Spence, Jacek Koman Lata siedemdziesiąte. Pikelet i Loonie dorastają w małej, spokojnej miejscowości na zachodnim wybrzeżu Australii. Każdą wolną chwilę po szkole spędzają, szukając przygód i adrenaliny, nieustannie ze sobą rywalizując. Chłopcy zaprzyjaźniają się z podstarzałym i charyzmatycznym surferem Sando, który namawia ich do podejmowania coraz większego ryzyka. 23:00 PORTRETY - AUTOPORTRET S.I - AUTOPORTRET - MICHEL OCELOT ODC. 3 (THE FIRST IMAGE - MICHEL OCELOT EP. 3) Film dokumentalny, 27 min, Wielka Brytania/Francja, 2019 Reżyseria: Pierre - Henri Gibert Miniseria dokumentalna (5 odcinków). Unikatowe portrety najbardziej wpływowych reżyserów, przybliżające początki ich błyskotliwych karier. Bohaterowie kolejnych odcinków to: David Lynch, Olivier Assayas, Michel Ocelot, Lars Von Trier i Xavier Dolan. W tym odcinku portret Michela Ocelota. 23:30 POWIDOKI - BURZA Dysk./wywiad/debata, 12 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny, poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W tym odcinku przedmiotem dyskusji jest sztuka Williama Szekspira "Burza". Szuka ta, nie licząc drobnych utworów, to ostatnie dzieło Szekspira. Napisał ją wiosną 1611 roku. Skąd wziął pomysł? 23:50 LEKKIE OBYCZAJE - KOCHANKOWIE Z KSIĘŻYCA (MOONRISE KINGDOM) Komediodramat,89 min, USA 2012 Reżyseria: Wes Anderson Scenariusz: Wes Anderson, Roman Coppola Aktorzy: Bruce Willis, Edward Norton, Bill Murray, Frances McDormand, Jared Gilman, Tilda Swinton, Jason Schwartzman, Bob Balaban Akcja filmu rozgrywa się w Stanach Zjednoczonych w Nowej Anglii, na północnym wschodzie kraju, na fikcyjnej wyspie New Penzance. Czas akcji to burzliwe lata sześćdziesiąte ubiegłego stulecia. Protagonistami miłosnej opowieści są zakochani nastolatkowie, którym na drodze do szczęścia stają dorośli, nie rozumiejący ich potrzeb. 12 - letni Sam Shakusky to sierota. Chłopak wyjeżdża na letni obóz skautów, prowadzony przez Randy’ego Warda. Suzy Bishop ma również zaledwie12 lat, mieszka ze swymi rodzicami prawnikami, Waltem i Laurą, oraz trzema młodszymi braćmi. Sam i Suzy są inteligentni i bardzo rozwinięci na swój wiek. Poznają się latem 1965 roku, podczas przedstawienia w kościele i od tej pory korespondują ze sobą. Regularna wymiana listów bardzo zbliża ich do siebie. W końcu postanawiają uciec, by już na zawsze być razem i zacząć życie na własny rachunek. Sekretny plan ucieczki wcielają w życie w sierpniu. Sam opuszcza obóz skautów, a Suzy nie mówiąc nikomu, wychodzi z domu. Nastolatkowie podróżują autostopem, biwakują na odludziu, łowią ryby. Tymczasem w obozie skautów, zaniepokojony zniknięciem Sama Randy Ward organizuje wraz ze swymi zaprawionymi w trudach podopiecznymi akcję poszukiwawczą. To dla skautów wielkie wyzwanie i szalona przygoda. Poszukiwania prowadzi również kapitan Sharp, któremu pomagają rodzice dziewczynki. 01:30 SCENA KLASYCZNA - (46) JAN JAKUB MONOWID Koncert, 32 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Jan Jakub Monowid, Beata Szebesczyk W kolejnym odcinku Sceny klasycznej wystąpi kontratenor Jan Jakub Monowid. W jego wykonaniu usłyszymy sześć Sonetów Pawła Mykietyna do słów Williama Szekspira. Połączenie XVI - wiecznych tekstów z muzyką współczesną dla wielu słuchaczy może być niemałym zaskoczeniem. Jan Jakub Monowid to jeden z niewielu kontratenorów w Polsce. Studiował w Warszawie u prof. Jerzego Artysza, a następnie doskonalił się w Międzynarodowym Studiu Operowym w Zurychu. Specjalizuje się w muzyce dawnej i współczesnej, wykonując dzieła operowe od Monteverdiego, Pergolesiego, Händla po Brittena, Krauzego i Przybylskiego. Występował m. in. na estradach Tonhalle w Zurychu, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Lubelskiej, Pomorskiej, Podlaskiej i Poznańskiej, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. W 2011 roku zajął II miejsce podczas Gianni Bergamo Classic Music Award w Lugano. Solista Warszawskiej Opery Kameralnej od roku 2004. Wziął udział w nagraniu unikatowych kolekcji muzyki polskiego baroku dzieł wszystkich Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego. Artysta ma także w swoim dorobku nagrania muzyki współczesnej, m.in. Dalbaviego, Kancheliego, Penherskiego, Brittena i Mykietyna. Jest laureatem Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy Śpiewak. Artyście towarzyszy przy fortepianie Beata Szebesczyk 02:15 KINO NOCNE - DWA KSIĘŻYCE Film obyczajowy, 133 min, Polska 1993 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Henryk Kuźniak Aktorzy: Artur Barciś, Anna Polony, Jan Frycz, Maria Gładkowska, Krzysztof Kolberger, Zofia Merle, Bożena Adamek, Edward Kusztal, Grażyna Trela, Dorota Pomykała, Anna Majcher, Beata Tyszkiewicz, Henryk Bista, Franciszek Pieczka, Marek Walczewski, Małgorzata Sadowska, Agnieszka Suchora, Joanna Szczepkowska i inni Adaptacja opowiadania znanej pisarki Marii Kuncewiczowej, autorki "Tristan 1946", "Cudzoziemki", "Natury". Andrzej Barański "mistrz opisu małomiasteczkowej kultury i obyczajów" - jak napisano w jednej z recenzji - realizując "Dwa księżyce", udowodnił, że pozostaje wierny głównemu tematowi swojej twórczości. Ten trwający ponad dwie godziny film jest zbudowany z siedemnastu epizodów, w których wystąpiło 107 aktorów, a aż 40 zagrało główne role. W obsadzie same aktorskie gwiazdy, gdyż każda nawet najmniejsza rola dawała tu możliwość stworzenia niezapomnianej kreacji. I właśnie scenariusz, a nie względy finansowe, przyciągnęły tylu znakomitych aktorów. Reżyser pieczołowicie odtworzył atmosferę przedwojennego Kazimierza. "Chciałbym ocalić od zapomnienia stworzone przez Kuncewiczową obrazy. W zbiorze jej nowel znalazłem to, co ogromnie cenię. Zmysł obserwacyjny, wyczulony na językowe niuanse słuch, wyjątkową znajomość opisywanego środowiska i doskonale nakreślone portrety psychologiczne" - mówił Barański. Krytycy zgodnie podkreślali malarskość i poetyckość zrealizowanego przez niego filmu. "Dwa księżyce" pełne są nostalgii, w poetycki sposób ukazują, że "inny" księżyc świeci bogatym, a "inny" biednym. Rok 1930. Do Kazimierza nad Wisłą jak co roku ściągają artyści, inteligencja, letnicy. Spotykają się z miejscowymi mieszczanami, chłopami, kupcami i Żydami. Rodzą się animozje, ale też przyjaźnie i próby porozumienia. Każdy z siedemnastu epizodów dotyczy innej osoby. Łączy je postać ślepca Michała, który w swej wędrówce spotyka kolejnych bohaterów filmu. Piękna letniczka Flora nie może się zdecydować, w jakiej sukni ma przyjąć kochanka. W końcu znudzony oczekiwaniem mężczyzna odchodzi z jej służącą. Żona pijaka, Ludwisia, spragniona jakiejś odmiany, wychodzi na chwilę do cukierni. Pozostawia rozgrzane żelazko na marynarce męża. Po powrocie do domu zostaje przez niego okrutnie pobita. Krawcowa Walentyna ulega urokowi młodego mężczyzny, który przypomina jej dawnego kochanka. Uczucie podstarzałej kobiety jest z góry skazane na niepowodzenie. Przyjezdny malarz portretuje żebraka jako Boga. Owdowiała Malwina jest właścicielką starego sadu. Postanawia go sprzedać, gdyż nie potrafi poradzić sobie z utrzymaniem ogrodu. W końcu jednak pozostaje na gospodarstwie. W finale artyści - malarze odbywają nocną przechadzkę. Pod wpływem światła księżyca, podkreślającego nadrealność krajobrazu, popadają w dziwny nastrój. 04:45 HEIMAT Film fabularny kinowy, 24 min, Polska, 2017 Reżyseria: Emi Buchwald Scenariusz: Emi Buchwald Zdjęcia: Tomasz Gajewski Aktorzy: Bogusław Suszka, Roman Szymczyk, Nastasja Tuszyńska, Justyna Wasilewska, Katarzyna Bargiełowska Pięcioosobowa, dosyć specyficzna rodzina spotyka się na komisariacie. Dorosłe dzieci muszą zeznawać przeciwko mężczyźnie, który pobił ich ojca. (źródło: filmpolski.pl)