TVP Kultura Niedziela, 27.06.2021 07:40 31 LAT MAKABRY I WSPÓŁCZUCIA CZ. 2 Artystyczne/estradowe (widowisko), 52 min, Polska, 1996 Autor: Włodzimierz Wysocki, Aleksander Wertyński, Leonard Cohen, Maciej Karpiński, Maciej Zembaty Reżyseria: Krzysztof Jasiński Scenariusz: Jacek Janczarski, Maciej Zembaty Wykonawcy: Magda Umer, Janusz Bogacki, Jacek Janczarski, Maciej Zembaty, Agnieszka Osiecka Aktorzy: Elżbieta Jodłowska, Hanna Śleszyńska, Jan Kobuszewski, Artur Żmijewski, Zbigniew Zamachowski, Wiktor Zborowski Druga część koncertu jubileuszowego Macieja Zembatego z 1996 roku. Znakomity satyryk, reżyser, tłumacz i wykonawca zaprosił do niego swoich przyjaciół, współpracowników, wszystkich, z którymi złączył go los i którzy byli dla niego twórczą inspiracją. Maciej Zembaty obchodzil swój jubileusz, czyli - trzydziestojednolecie Makabry i Współczucia. Jak sam mówił: "Makabry nam dzisiaj nie zabraknie i dlatego bardzo nam współczuję. Do wielkiego show zaprosił swoich przyjaciół, współpracowników, wszystkich, z którymi złączył go los i którzy byli dla niego twórczą inspiracją. Usłyszymy piosenki:"Czy wszystko w porządku", Ballada o Imogenie", "W prosektorium", "W Warszawie, pięknym mieście", "Kokainistka", "Jestem twój", "Demokracja", "Niestety", "Za tych co pod wodą", "Sejm kalek", "Do przyjaciela Moskala", "Nebraska", "Stanęła przede mną", "Ostatnia posługa", "Dzisiaj tu, jutro tam". 08:45 TAMTE LATA, TAMTE DNI - JAN JAKUB KOLSKI Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Reżyser Jan Jakub Kolski wspomina swoje dzieciństwo w domu w Popielawach, gdzie wychowywali go dziadkowie. 09:20 CHULIGAN LITERACKI Dysk./wywiad/debata, 23 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Mateusz Matyszkowicz (prowadzący) Ponownie wracamy do ogrodu Juliana Barnesa w londyńskim Dartmouth Park, gdzie z Mateuszem Matyszkowiczem będzie rozmawiać o twórczości i życiu Dymitra Szostakowicza, kompozytora, którego niełatwe losy Barnes opisał w jednej ze swoich ostatnich powieści "Zgiełk czasu". 09:50 Z PRZYTUPEM - KRAKOWIAK Kameralne i studyjne (widowisko), 13 min, Polska, 2019 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Grzegorz Jankowski Wykonawcy: Piotr Piszczatowski (prowadzący) "Krok chodobiegu", "cwał" czy "kulawy" to tylko niektóre elementy "krakowiaka korowodowego" o którym mowa w kolejnym odcinku cyklu. Więcej o tym tańcu powiedzą Katarzyna Chodoń i Arkadiusz Szałata, a zagra zespół Młoda Harta. Cykl 10 odcinków poświęconych polskim tańcom tradycyjnym. Zobaczymy potańcówki, na których do tańca przygrywają muzykanci z różnych części Polski. Prowadzący program Piotr Piszczatowski oraz zaproszeni goście nauczą widzów podstawowych kroków tradycyjnych polskich tańców, takich jak kujawiak, śląski trojak, polka galopka z Suwalskiego, wielkopolski wiwat, kurpiowski powolniak, oberek, mazurek (w wersji z Radomskiego) oraz krakowiak i polka w lewo z Rzeszowskiego. 10:10 ANIMAMA - DWIE DOROTKI Film animowany, 18 min, Polska, 1956 Autor: Janina Porazińska Reżyseria: Zenon Wasilewski Scenariusz: Zenon Wasilewski Wykonawcy: Krystyna Królikiewicz Krótki film animowany w reżyserii Zenona Wasilewskiego - pioniera polskiej animacji lalkowej. Klasyczna opowieść o dwóch siostrach: pracowitej i leniwej. 14:15 OSTATNIA WALKA APACZA (APACHE) Western, 83 min, USA 1954 Reżyseria: Robert Aldrich Scenariusz na podstawie powieści Paula I. Wellmana "Bronco Apache": James R. Webb Występują: Burt Lancaster, Jean Peters, John McIntire, Charles Buchinsky, John Dehner, Paul Guilfoyle i inni Klasyczny western, luźna adaptacja powieści Paula Wellmana dokonana przez Roberta Aldricha. Był to początek wielkiej kariery weterana Hollywoodu, przyszłego twórcy znanych filmów, jak "Vera Cruz", "Co się zdarzyło Baby Jane?", "Ostatni zachód słońca", "Parszywa dwunastka". Poza kilkoma ujęciami nakręconymi w studiu, większość zdjęć realizowano w plenerach: w malowniczym kanionie rzeki Solemint, na skalistych równinach w Kalifornii i Nevadzie. W czołówce filmu pojawia się nazwisko Charlesa Buchinsky'ego, syna polskich emigrantów, znanego w filmowym świecie jako Charles Bronson. Jest to historia Massai, ostatniego wojownika z plemienia Apaczów. Przekazywana z pokolenia na pokolenie stała się jedną z największych legend. Opowieść o Massai rozpoczyna się w 1886 r. , gdy Geronimo złożył broń. Legendarny wódz Apaczów uznał, że walka z białymi nie ma już sensu. Ale w Massai nie zginął duch walecznych przodków. W czasie transportu pociągiem wraz z Geronimo i innymi wojownikami do fortu na Florydzie, Massai ucieka, korzystając z chwilowej nieuwagi eskortujących żołnierzy. W deszczu i błocie, przez wielkie śniegi przemierza całe Stany, by powrócić do swoich, do ukochanej Nalinle, która zawsze była mu oddana. Kiedy dociera do Oklahomy na ziemie Czirokezów, ukrywa się na niewielkim rancho, które należy do Indianina. Dowiaduje się, że Czirokezi nie wkraczają więcej na wojenną ścieżkę. Uprawiają kukurydzę, żyją na swoim i nie muszą pracować dla białego człowieka. Ale Massai nie rozumie jego słów, uważa że Indianie są wojownikami i powinni walczyć. Gdy wreszcie Massai dociera do swoich, zwraca się o pomoc do Santosa, ojca Nalinle, ale ten zamroczony "ognistą wodą" wydaje go w ręce białych. Skuty kajdanami Massai, a wraz z nim dwaj mordercy i złodziej, ma być ponownie odtransportowany do fortu. Dumny i niepokonany wojownik ponownie podejmuje udaną próbę ucieczki. Tym razem wraca na tereny Apaczów z sercem przepełnionym nienawiścią i pragnieniem zemsty na Santosie i Nalinle, którą podejrzewa o współudział w zdradzieckim postępku ojca. Wydaje też samotną wojnę białym, od których doznał tyle zła. Podpala magazyny, dewastuje obóz wojskowy. Następnie uprowadza Nalinle i zabiera ją ze sobą w góry, gotów ją zabić. Bezgraniczne oddanie i szczerość dziewczyny przekonują go jednak w końcu, że niesłusznie podejrzewał ukochaną. Niebawem okazuje się, że Nalinle jest w ciąży. Biorą ślub według indiańskiego obrządku. Nie mogą jednak spocząć w jednym miejscu, muszą uciekać dalej, ścigani przez żołnierzy i żądnego zemsty Al Siebera, któremu Massai wymknął się już dwukrotnie, narażając go na drwiny. Aby przetrwać ciężką zimę, uciekinierzy skrywają się w górach. Nalinle pragnie zostać tu na zawsze, chce wychowywać dziecko, wieść spokojny żywot u boku ukochanego. Udaje się jej nakłonić go do zasiania pola kukurydzy. Czekają na swoje pierwsze zbiory. Ale biali nie zaprzestali polowania na Massai, wraz z nadejściem wiosny w góry rusza kolejna ekspedycja, która trafia na trop ukrywającego się Indianina. Chata Massai i ciężarnej Nalinle zostaje otoczona przez gotowych na wszystko żołnierzy. Na czele jest pałający nienawiścią Sieber, największy wróg Indianina. Rozpoczyna się nierówna walka samotnego Apacza z przeważającymi siłami wroga. 15:55 KONCERT DLA NIEPODLEGŁEJ. "KULKA. PADEREWSKI. KULKA" Koncert, 69 min, Polska, 2020 Reżyseria: Miron Zajfert Scenariusz: Miron Zajfert Wykonawcy: Konstanty Andrzej Kulka, Gaba Kulka, Dominika Matuszak (prowadząca), Paweł Siwek (prowadzący), Sinfonietta Cracovia, Jerzy Dybał, Grzegorz Skrobiński, Wojciech Traczyk Kulka / Paderewski / Kulka to wielobarwny muzycznie fresk, który wpisuje się w 160. rocznicę urodzin wybitnego artysty i wielkiego męża stanu. W całości wypełniają go kompozycje Paderewskiego i choć pochodzą z różnych okresów jego twórczości, to doskonale ilustrują niezwykłą muzyczną wrażliwość i nieprzeciętnie twórczy talent. Inspiracją do powstania projektu Kulka / Paderewski / Kulka była rodzinna fascynacja kompozycjami Wielkiego Mistrza. Wybitny, utytułowany skrzypek Konstanty Andrzej Kulka już od lat, w duetach z doskonałymi pianistami, wykonuje wszystkie, napisane na skrzypce i fortepian, utwory Paderewskiego. Jego córkę Gabę Kulkę, pianistkę, nietuzinkową kompozytorkę i charyzmatyczną wokalistkę, zauroczyły kilka lat temu pieśni napisane przez Paderewskiego do wierszy m. in. Asnyka i Mickiewicza. 17:15 NIEDZIELA Z...TWÓRCZOŚCIĄ JERZEGO GRUZY Dysk./wywiad/debata, 42 min, Polska, 2020 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) Miał być rzeźbiarzem, pływakiem i królem wełny. Został człowiekiem telewizji. Trafił do niej przypadkiem i spędził 45 lat, tworząc kultowe programy rozrywkowe, seriale czy spektakle. Jeden z najdowcipniejszych polskich reżyserów, który twierdził, że wszystko, co pisał i robił w życiu, to było naigrywanie się z samego siebie. W kolejnym odcinku cyklicznego programu "Niedziela z..." wspominamy zmarłego w 2020 roku Jerzego Gruzę. 18:05 NIEDZIELA Z... TWÓRCZOŚCIĄ JERZEGO GRUZY - DZIĘCIOŁ Komedia, 85 min, Polska, 1971 Reżyseria: Jerzy Gruza, Barbara Sass - Zdort, Urszula Krzemieniecka Scenariusz: Jerzy Gruza, Krzysztof Teodor Toeplitz Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Henryk Kuźniak, Juliusz Loranc Wykonawcy: Violetta Villas, Orkiestra PRiTV pod dyr. Stefana Rachonia Aktorzy: Wiesław Gołas, Alina Janowska, Violetta Villas, Zdzisław Maklakiewicz, Irena Kwiatkowska, Mitchell Kowal, Edward Dziewoński, Władysław Hańcza, Barbara Ludwiżanka, Joanna Jędryka, Ewa Krzyżewska, Barbara Burska, Kalina Jędrusik, Tadeusz Pluciński, Bohdan Łazuka Stefan Waldek pracuje w "Supersamie" - reklamuje towary, informuje o nowościach, doradza. Jego żona Miśka jest sportsmenką - trenuje strzelectwo, często więc jeździ na zawody. Ich dziesięcioletni synek Paweł jest dzieckiem nad wyraz poważnym. Pasją Stefana Waldka jest zbieranie płyt z nagranymi głosami ptaków. Kiedy żona wyjeżdża - a zdarza się to dość często - godzinami słucha ptasich treli. Swoimi zainteresowaniami próbował podzielić się z kolegami z pracy, ale oni mają go za dziwaka, wręcz - zboczeńca. A wszystko dlatego, że jak dotąd Stefan nie zdobył się nawet na najmniejszy flircik. Słowa kolegów wzbudzają w nim w końcu pewien niepokój. Tymczasem żona przed kolejnym wyjazdem oznajmia mężowi i synowi: "Będziecie sami przez trzy dni. Nie chciałabym, aby przez ten czas nasz dom uległ dezorganizacji, jak niestety zdarzyło się w czasie eliminacji do mistrzostw krajowych. W tym celu opracowałam regulamin, który powinien wisieć tu, na ścianie". Regulamin zawisa na ścianie, Miśka wyjeżdża. Tym razem Stefan postanawia jednak zupełnie inaczej wykorzystać jej nieobecność. Te samotne - jak się okaże nie do końca - trzy dni Stefana Waldka i jego syna pełne będą niespodzianek. 19:40 NIEDZIELA Z... TWÓRCZOŚCIĄ JERZEGO GRUZY - KOBIETA PRACUJĄCA RADZI - ODC. 1/8 Felieton, 8 min, Polska, 2007 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jerzy Gruza Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Irena Kwiatkowska, Anna Seniuk, Andrzej Kopiczyński Każdy odcinek cyklu "Kobieta pracująca radzi..." będzie miał formę montażu epizodów z roli, którą tak genialnie kreowała Irena Kwiatkowska w serialu "Czterdziestolatek" i "Czterdziestolatek - 20 lat później". Będą to porady na każdą okoliczność życiową popularnych postaci z tego serialu. Tematy porad są najróżniejsze - jak reagować na codzienne kłopoty, co robić w trudnych sytuacjach życiowych, zawodowych, rodzinnych. Jednym słowem, będą to porady dla każdego. W tym odcinku dwa epizody: jak pić koniak oraz kominiarz czyli zabobon. 20:00 DROGA DO SZCZĘŚCIA (REVOLUTIONARY ROAD) Film obyczajowy, melodramat, 11 min, Wielka Brytania/USA 2008 Reżyseria: Sam Mendes Scenariusz: Justin Haythe Aktorzy: Kate Winslet, Leonardo diCaprio, Christopher Fitzgerald Dobrze przyjęty przez krytykę i publiczność film był nominowany do Oscara za najlepsze kostiumy, scenografię oraz za rolę drugoplanową Michaela Shannona. Złoty Glob dla najlepszej aktorki zdobyła Kate Winslet. Scenariusz filmu powstał na podstawie wydanej w 1961 roku pierwszej powieści amerykańskiego pisarza Richarda Yatesa, zatytułowanej "Revolutionary Road", która rok później znalazła się na prestiżowej liście finalistów National Book Award. Jest rok 1948. Na przyjęciu Frank Wheeler poznaje April. On jest robotnikiem portowym i marzy, by dostać posadę kasjera. Ona chce zostać aktorką. Ta znajomość przeradza się w trwały romans i zakochana para wstępuje w związek małżeński. Państwo Wheelerowie przeprowadzają się do domu gdzieś na przedmieściach, w stanie Connecticut. Wkrótce April zachodzi w ciążę. Małżonkowie zaprzyjaźniają się z pośredniczką nieruchomości Helen Givings i jej mężem Howardem, a także z sąsiadką Milly Campbell i jej mężem Shepem. Dla przyjaciół Wheelerowie to idealna para, ale tak naprawdę ich związek zaczyna przeżywać poważny kryzys. Składa się na to wiele czynników. April jest rozczarowana, że nie udało się jej zostać aktorką, a Frank stale narzeka na nudną pracę. W swoje 30. urodziny mężczyzna zaprasza sekretarkę z pracy na drinka do baru. Ten niewinny wypad w miasto kończy się w hotelowym pokoju. Kryzys małżeński pogłębia się. Znudzeni życiem i sobą Wheelerowie w końcu postanawiają wyjechać do Paryża, by w tym pięknym mieście nad Sekwaną naprawić swoje relacje, zacząć wszystko od nowa, zapomnieć o przykrych sprawach i szarej codzienności. Opowiadają o swoich planach znajomym, ale nikt nie podziela ich entuzjazmu. Jedyną osobą, która rozumie i akceptuje ich wybór, jest chory syn Helen, John, który przebywał w zakładzie psychiatrycznym. Mimo wielu przeciwności małżonkowie podejmują jednak decyzję o wyjeździe i zaczynają się przygotowywać do przeprowadzki. I właśnie wtedy Frank dostaje lepszą posadę, a April odkrywa, że spodziewa się kolejnego dziecka. 22:35 PODWÓJNE ŻYCIE WERONIKI (DOUBLE VIE DE VERONIQUE) Dramat psychologiczny, 93 min, Francja/Polska 1991 Reżyseria: Krzysztof Kieślowski Scenariusz: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz Zdjęcia: Sławomir Idziak Muzyka: Zbigniew Preisner Wykonawcy: Anna Gornostaj, Jacek Ostaszewski, Wielka Orkiestra Symfoniczna PRiTV w Katowicach, Chór Filharmonii Śląskiej w Katowicach Aktorzy: Irene Jacob, Philippe Volter, Anna Gronostaj, Halina Gryglaszewska, Jerzy Gudejko, Kalina Jędrusik, Aleksander Bardini, Władysław Kowalski, Janusz Sterniński, Jacek Wójcicki, Sandrine Dumas, Jerzy Gudejko, Janusz Sterniński, Louis Ducreux, Claude Claude "Podwójne życie Weroniki" weszło na polskie ekrany opromienione sukcesem odniesionym na festiwalu w Cannes w 1991 r. , gdzie Irene Jacob otrzymała nagrodę za najlepszą rolę żeńską, a film - typowany przez dłuższy czas do Złotej Palmy - uhonorowano ostatecznie nagrodami FIPRESCI oraz jury ekumenicznego. We Francji, gdzie miał swoją premierę, odniósł także duży sukces kasowy, plasując się na 12. miejscu na liście frekwencji, zaraz za widowiskowymi produkcjami hollywoodzkimi. W programie canneńskiego festiwalu przedstawiono "Podwójne życie Weroniki" jako "prawdziwą i poruszającą love story. To opowieść o życiu, które kończy się, aby znaleźć dalszy ciąg w innym ciele i duszy" - pisano. Kieślowski dotyka w swym filmie tych sfer życia, które są poza zasięgiem jakichkolwiek miar i kryteriów racjonalnych. Wciąga nas w sferę metafizyki, która wpływa na nasze postępowanie. Dlatego nie zastanawiamy się, czy to możliwe, by żyły na świecie dwie identycznie wyglądające dziewczyny o tym samym imieniu, jedna w Polsce, druga we Francji, w dodatku urodzone tego samego dnia i odkrywające w sobie takie same zdolności. By los pierwszej był ostrzeżeniem dla drugiej i by ta druga - nic nie wiedząc o pierwszej - korygowała swoje postępowanie dzięki tym ostrzeżeniom, docierającym do niej w tajemniczy, niedający się wyjaśnić sposób. "Podwójne życie Weroniki" to - jak zauważali krytycy - także ładna historia miłosna. Prosta, czysto zarysowana, inteligentna. "Cały flirt polega tu na budowaniu rebusów w nadziei, że partnerka je zauważy i rozwiąże. Mężczyzna zdobywa tu, lecz w taki sposób, by nie urazić ambicji wybranki. Kobiecie z kolei pozostawia się Możliwość wyboru". Istotny walor filmu stanowi także jego uroda plastyczna, wspaniałe, utrzymane w tonacji sepii zdjęcia Sławomira Idziaka oraz piękna, oryginalna muzyka Zbigniewa Preisnera. 20 - letnia Polka Weronika mieszka w małym miasteczku, śpiewa w chórze, jest zakochana w Antku, ma kłopoty z sercem. Nęka ją stale dziwne przeczucie, że istnieje ktoś, z kim jest dziwnie spokrewniona. Dziewczyna przyjeżdża do Krakowa, gdzie mieszka jej ciotka. Bierze udział w przesłuchaniach i próbach chóru, zostaje dopuszczona do konkursu śpiewaczego. Podczas manifestacji na krakowskim rynku Weronika spostrzega w autokarze wiozącym francuskich turystów dziewczynę, która wygląda identycznie jak ona. Nie dochodzi między nimi do spotkania, Francuzka odjeżdża fotografując manifestantów. Weronika wygrywa konkurs, ale gdy występuje po raz pierwszy w filharmonii, jej śpiew nagle się urywa, dziewczyna umiera na scenie na atak serca. W tym samym czasie mieszkająca w Clermont - Ferrand Veronique, nauczycielka muzyki, zaczyna odczuwać irracjonalną stratę jakiejś bliskiej osoby. W szkole, gdzie pracuje, poznaje Alexandre'a, lalkarza, który jest także autorem kilku książek dla dzieci. Dziewczyna odbiera tajemnicze telefony, a potem serię przesyłek - sygnałów od kogoś, kto pragnie nawiązać z nią kontakt. Podąża ich śladem do Paryża, gdzie odkrywa, że ich nadawcą był Alexandre. 00:25 KOBIETA NA SKRAJU DOJRZAŁOŚCI (YOUNG ADULT) Komediodramat, 89 min, USA 2011 Reżyseria: Jason Reitman Scenariusz: Diablo Cody Aktorzy: Charlize Theron, Patton Oswalt, Patrick Wilson, Elizabeth Reaser, Collette Wolfe, Hettienne Park, Jill Eikenberry Zdobywczyni nagrody Oscara za film "Monster" (2003) Charlize Theron zagrała w "Kobiecie..." główną bohaterkę, rozwiedzioną, uzależnioną od alkoholu 37 - letnią Mavis Gary. Pisarka powieści dla młodzieży musi dostarczyć wydawcy swoją najnowszą książkę, której jednak jeszcze nie ukończyła. Młoda kobieta żyje przeszłością, rozpamiętuje dawne czasy, kiedy została królową balu maturalnego i mimo upływu lat wciąż marzy o pierwszej, szkolnej miłości, Buddym Slade. Właśnie dostaje maila ze zdjęciem nowo narodzonej córeczki Buddy'ego i jego żony Beth. Mavis przyjmuje tę wiadomość jako znak, że to ona powinna być z nim. Postanawia więc opuścić Minneapolis i wrócić do rodzinnego miasteczka Mercury w Minnesocie, by odzyskać serce byłego chłopaka. Aranżuje spotkanie z Buddym następnego dnia w miejscowym barze. Przedtem idzie sama do innego baru, gdzie spotyka również kolegę z dawnej klasy, Matta Freehaufa. Kiedy zwierza się mu ze swoich planów rozbicia małżeństwa Buddy'ego, Matt próbuje odwieść ją od tego pomysłu. Ale ona nie zamierza rezygnować z ukochanego i konsekwentnie wciela w życie swój szalony plan. Coraz więcej przeszkód wyrasta jednak na jej drodze do wymarzonego szczęścia. Jak potoczą się więc dalsze losy Mavis? Czy będzie musiała w końcu pogodzić się z myślą, że czas zapomnieć o przeszłości i wreszcie dorosnąć? 02:05 POLSKA SZKOŁA ANIMACJI - ARENA Film animowany, 8 min, Polska, 1968 Reżyseria: Zdzisław Kudła Scenariusz: Maciej Szumowski Krótki film animowany. Mężczyzna, który przypadkowo znalazł się na cyrkowej arenie, zostaje zmuszony do wykonywania sztuczek akrobatycznych ku uciesze cyrkowców siedzących na widowni. 02:10 POLSKA SZKOŁA ANIMACJI - SYZYF Film animowany, 7 min, Polska, 1970 Reżyseria: Zdzisław Kudła Scenariusz: Marek Neyman Krótki film animowany. Satyra na ludzi wykonujących syzyfową pracę. 02:20 POLSKA SZKOŁA ANIMACJI - KARALUCH Film animowany, 8 min, Polska, 1987 Reżyseria: Zdzisław Kudła, Franciszek Pyter Scenariusz: Zdzisław Kudła, Andrzej Orzechowski Muzyka: Aleksander Lasoń Krótki film animowany. Mężczyzna łapie karalucha, uśmierca go, wykonuje sekcję pod mikroskopem i oddziela od siebie poszczególne części owada. Z tysięcy takich części, zebranych wcześniej, wykonuje ubranie. Po wybuchu jądrowym, odziany w skafander z powłok karalucha, sam przypominający ogromnego owada bezpiecznie opuszcza schron i dołącza do pełzających karaluchów, coraz bardziej się do nich upodabniając. (filmpolski.pl) 02:35 MOCNE KINO - PSY 2. OSTATNIA KREW Dramat sensacyjny, 98 min, Polska 1994 Scenariusz i reżyseria: Władysław Pasikowski Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Bogusław Linda, Cezary Pazura, Artur Żmijewski, Magdalena Dandourian, Jan Machulski, Jerzy Zelnik, Edward Lubaszenko, Aleksander Bednarz, Walerij Prijmychow, Siergiej Szakurow, Marek Barbasiewicz i inni O tym, że "Psy 2" mogą stać się kinowym przebojem, wiadomo było już w chwili rozpoczęcia zdjęć. Sensacyjny scenariusz, znani z części pierwszej realizatorzy i oczywiście aktorzy z Bogusławem Lindą i Cezarym Pazurą na czele gwarantowali kasowy sukces. Rzeczywistość spełniła oczekiwania. W pierwszych tygodniach wyświetlania frekwencja była mniej więcej taka, jak na "Liście Schindlera". Cezary Pazura na MFF w Valenciennes we Francji w 1995 r. otrzymał nagrodę za rolę drugoplanową. Akcja "Psów 2" rozpoczyna się w momencie, gdy po czterech latach spędzonych za kratkami Franc Maurer wychodzi na wolność. Zostaje zaangażowany przez Radosława Wolfa, handlarza bronią, który właśnie wrócił z Serbii. Maurer wciąga do gangu swego dawnego kolegę z policji, "Nowego". Nie wie, że "Nowy" przez cały czas utrzymuje kontakt z majorem Bieniem z policji. Maurer, Wolf i "Nowy" jadą na Ukrainę, by odebrać pieniądze od Rosjan. W końcu muszą ich zabić, a podczas walki "Nowy" traci kciuk. Następne zadanie to ogromny transport broni do Sarajewa. Tu Maurer nie wytrzymuje i zawiadamia o planowanej akcji policję. W ostatniej chwili szefowie gangu zmieniają plany i Franz musi sam powstrzymać odjazd wyładowanego bronią pociągu. W walce zabija Wolfa. Przed gangiem i policją ucieka na egzotyczne wyspy. Trzeci film Pasikowskiego (to już chyba reguła) spotkał się z rozbieżnymi opiniami. Przeważały jednak głosy pochlebne. "Amerykanizm" twórcy "Krolla" nie wydaje się bowiem czystym naśladownictwem. Szybki montaż, dużo przemocy i krwi, "męski" język to tylko sztafaż. Głębiej tkwi coś istotniejszego - pesymistyczna diagnoza polskiej współczesności, prawie sentymentalna tęsknota za prawdziwą miłością, przyjaźnią, lojalnością. Poetyka Pasikowskiego zbliża się tym samym do twórczości Marka Hłaski, Rafała Wojaczka i innych "kaskaderów" naszej literatury, których pozorny cynizm i brutalne obrazoburstwo kryły w rzeczywistości nostalgię za pięknem i prawdą. Nie przypadkiem Bogusław Linda - niekwestionowana gwiazda obu "Psów" - to zarazem niemal symbol schyłkowej fazy kina moralnego niepokoju, aktor, który wystąpił we wszystkich filmach odesłanych "na półkę" w stanie wojennym. W licznych wywiadach podkreślał, że motywy przyjęcia roli Franca były podobne, jak w przypadku kreacji dotychczasowych - bunt i nienawiść do otaczającej rzeczywistości, tym razem rzeczywistości początku lat dziewięćdziesiątych. W "Ostatniej krwi" bohater Lindy chowa maskę bezwzględnego twardziela częściej niż w pierwszych "Psach". Objawia się za to jako okrutny moralista z własnym kodeksem etycznym, a nawet swoistą misją, którą jest "wyrywanie ludzkich chwastów". A że według Maurera cel ciągle jeszcze uświęca środki - to już zupełnie inna sprawa. 04:25 SAMI YAFFA NA TROPIE DŹWIĘKÓW - ODC. 4 - URUGWAJ I ARGENTYNA (SAMI YAFFA - SOUND TRACKER - EP. 4) Film dokumentalny, 51 min, Finlandia, 2014 Reżyseria: Otso Tiainen Wykonawcy: Sami Yaffa Seria poświęcona muzyce świata. Gwiazda fińskiego rocka i miłośnik muzyki Sami Yaffa podróżuje po świecie i odkrywa muzykę różnych kultur - od Nowego Jorku, przez Serbię, Brazylię, Argentynę, Hiszpanię, Etiopię, Jamajkę, Turcję, po Senegal, Indie i Indonezję.