TVP Kultura Środa, 30.06.2021 09:10 LATO 1993 (ESTIU 1993) Dramat, 94 min, Hiszpania Reżyseria: Carla Simón Scenariusz: Carla Simón Zdjęcia: Santiago Racaj Muzyka: Pau Bogues Aktorzy: Laia Artigas, Paula Blanco, Bruna Cusi, Etna Campillo, David Verdaguer, Jordi Figueras Akcja filmu zaczyna się latem 1993 roku. Po śmierci rodziców, który zmarli na tajemniczą chorobę, 6 - letnia Frida opuszcza Barcelonę i swoich dziadków, by zamieszkać na prowincji z wujem Estevem i jego żoną Margą. Dziewczynka próbuje się odnaleźć w nowej dla niej rzeczywistości, poznaje górzyste okolice, farmę ze starym domem z kamienia, otoczoną gęstym lasem. Na szczęście jej nowi rodzice okazują się bardzo życzliwi dla swej podopiecznej. Frida odnajduje też bratnią duszę i towarzyszkę zabaw w 3 - letniej Annie, córce wujostwa. Mimo że czas spędzony na farmie przypomina permanentne wakacje, to jednak dziewczynka wciąż nie może się pogodzić ze stratą rodziców, żyje wspomnieniami o świecie, którego już nie ma. Choć z drugiej strony potrafi docenić, że ma nowy dom i nową kochającą rodzinę, stara się od nowa budować swoje szczęście. Czy Fridzie uda się pokonać wszystkie lęki i problemy? 11:00 ZNAKI SZCZEGÓLNE - ODC. 1/6 - PODEJRZANY Serial społeczno - obyczajowy, 60 min, Polska 1976 Scenariusz i reżyseria: Roman Załuski Zdjęcia: Janusz Pawłowski Muzyka: Maciej Małecki Wykonawcy: Bronisław Cieślak, Anna Chodakowska, Piotr Fronczewski, Ryszard Kotys, Zdzisław Szymański, Andrzej Żarnecki, Zygmunt Bielawski, Halina Buyno - Łoza, Władysław Dewoyno, Adam Fornal, Wiktor Grotowicz, Edward Lach, Mieczysław Łoza, Stefan Mienicki, Jerzy Moes, Tomasz Orlikowski, Kazimierz Ostrowicz i inni "Jest to film o współczesności. Takiej, jak ja ją rozumiem. To znaczy, nie o tym, co i jak chcielibyśmy, żeby było, lecz o tym, jak jest naprawdę. Tym razem jednak zaryzykowałem zrealizowanie tematu określanego powszechnie pejoratywnym terminem"produkcyjniak", ale w konwencji melodramatu. Spróbowałem zaś zrobić go po to, by ten zużyty i niezbyt lubiany temat stał się atrakcyjny i ciekawy dla widza" - mówił przed laty Roman Załuski - reżyser "Znaków szczególnych". Cyklem tym twórca wpisał się w żywy w naszej kinematografii lat siedemdziesiątych nurt "społeczno - produkcyjny". Krytyka zalicza doń takie filmy, jak "Blizna" Krzysztofa Kieślowskiego, "Człowiek z marmuru" Andrzeja Wajdy, "Barwy ochronne" Krzysztofa Zanussiego, a także głośne seriale: "Dyrektorzy" i "Droga". Głównym bohaterem "Znaków..." jest trzydziestokilkuletni inżynier Bogdan Zawada. Przez pryzmat jego losów Załuski starał się ukazać złożoną i szeroką panoramę polskich problemów. W tym celu, wspólnie z Andrzejem Twerdochlibem (współautor scenariusza do większości odcinków) kazał swemu bohaterowi pracować na różnych budowach rozsianych po całym kraju. Zagadnieniom społecznym towarzyszą w serialu Załuskiego także psychologiczne. Perypetie i zawodowe peregrynacje inżyniera Zawady wiążą się z poszukiwaniem przezeń wartości, na których mógłby oprzeć swój "modus vivendi". Bohater serialu wielokrotnie staje wobec trudnych dylematów moralnych, dotyczących nie tylko sfery zawodowej, ale i prywatnej. Mimo wewnętrznej złożoności postaci Zawady, reżyser nie zawahał się obsadzić w tej roli Bronisława Cieślaka - krakowskiego dziennikarza telewizyjnego, późniejszego porucznika Borewicza z innego serialu: "07 zgłoś się". Na szczęście Cieślak stanął na wysokości zadania. Wykreował zapadającego w pamięć bohatera "może ze sztywnością nowicjusza, ale za to bez aktorskich gierek i sposobów profesjonalisty". W pierwszym odcinku "Znaków..." akcja toczy się na budowie zapory wodnej w Bieszczadach. Pracujący tam inżynier Zawada staje przed nie lada próbą. Zostaje bowiem oskarżony o zabójstwo majstra Krajewskiego. Czy uda mu się dowieść swej niewinności... 12:10 ZNAKI SZCZEGÓLNE - ODC. 2/6 - ROZBITEK Serial społeczno - obyczajowy, 6 odc, 60 min, Polska 1976 Scenariusz i reżyseria: Roman Załuski Zdjęcia: Janusz Pawłowski Muzyka: Maciej Małecki Wykonawcy: Bronisław Cieślak, Grażyna Barszczewska, Joanna Jędryka, Ewa Żukowska, Tadeusz Borowski, Janusz Bukowski, Wirgiliusz Gryń, Zygmunt Malawski, Stanisław Michalski, Marek Okopiński, Józef Pieracki, Andrzej Żarnecki, Bogusz Bilewski, Jerzy Łapiński, Alina Lipnicka, Marian Michalak, Winicjusz Więckowski, Marian Wiśniowski i inni Scenariusz odcinka powstał na motywach noweli Andrzeja Twerdochliba. Po wyjściu na wolność Zawadę otacza atmosfera nieufności i podejrzliwości. Współpracownicy nie są do końca przekonani o jego niewinności. Inżynier postanawia wyjechać. W czasie swej wędrówki po Polsce trafia do Gdańska. Tu ulega fascynacji budową portu na pełnym morzu. Postanawia zgłosić się do pracy. Zostaje przyjęty do biura zakładu prefabrykacji. Dostaje też mieszkanie w hotelu robotniczym. Po zaporze w Bieszczadach uczestniczy więc w kolejnej prestiżowej inwestycji - budowie Portu Północnego. 15:05 PRZYJĘCIE NA DZIESIĘĆ OSÓB PLUS TRZY Film obyczajowy, 53 min, Polska 1973 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jan Himilsbach Zdjęcia: Antoni Nurzyński Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Zdzisław Maklakiewicz, Leon Niemczyk, Olgierd Łukaszewicz, Wiesław Dymny, Józef Morgała Ukończony w 1973 roku telewizyjny film, nie spodobał się cenzorom i powędrował na półkę, gdzie przeleżał ponad siedem lat. Kiedy wreszcie wspólne dzieło Gruzy i Himilsbacha doczekało się premiery, wzbudziło wiele kontrowersji. Było tyluż przeciwników, co zwolenników filmu, którzy wbrew malkontentom uznali, że "Przyjęcie..." nawet po latach zabrzmiało przekonywająco. Film przedstawia Polskę tamtych lat i problemy na ówczesnym rynku pracy. Bywalcy tzw. pośredniaków z okresu socjalizmu to niewykształceni robotnicy, ludzie z marginesu społecznego, którzy mogą liczyć jedynie na pogardę i pracę w niegodziwych warunkach. 38 - letni Karolak nigdzie nie pracuje, pozostaje na utrzymaniu 73 - letniej matki emerytki. Żyją w bardzo skromnych warunkach, ale starsza kobieta dba o to, żeby dom był czysty i zawsze było coś do zjedzenia. Syn nie powinien narzekać, ma zapewniony wikt i opierunek. Ale Karolak jest znużony monotonną egzystencją na wolności. Przesiedział kilkanaście lat za kratkami - oczywiście za niewinność - a przed trzema miesiącami wyszedł z więzienia. Chciałby się teraz zabawić, wyszumieć, wypaść z kolegami na coś mocniejszego. Próbuje wyciągnąć od matki ciężko uciułane grosze, bo tylko"Małe piwko z korzeniami", jak sobie podśpiewuje, jest dobre na smutek i frasunek. Po piętach depcze mu sierżant, który ma oko na niego i jego niepracujących kolegów. Wreszcie Karolak dostaje od milicjanta skierowanie do urzędu zatrudnienia. Stawia się niechętnie w "pośredniaku", by, podobnie jak setki innych bezrobotnych, zarejestrować się w okienku. A tu, jak mawiają znawcy tematu, można jedynie znaleźć robotę dla chamów i frajerów. Ludzie przed urzędem pogrążają się w spekulacjach. Chcą pracy i godziwej zapłaty. Tymczasem przed "pośredniak" zajeżdża nyska, z której wysiada elegancko ubrany mężczyzna - w garniturze, białej koszuli, pod krawatem. Oświadcza gorączkowo dyskutującym robotnikom, że potrzebuje dziesięciu ludzi - młodych, zdrowych, silnych i chętnych do ciężkiej pracy. Kompletnie zaskoczeni jego stanowczością mężczyźni jadą w ciemno, nie mają pojęcia dokąd i do jakiego zajęcia. Zostają wywiezieni, gdzieś daleko za miasto. Na miejscu chlebodawca, przedstawiający się jako kierownik zakładu - Piątek - częstuje carmenami i wyłuszcza całą sprawę. W fabryce pracy jest mnóstwo, ale brakuje ludzi, dlatego ich tu ściągnął. Trzeba rozładować pięć wagonów grysu, które od kilku dni stoją na bocznicy. Zakład naglą terminy, ma umowy z zagranicznymi kontrahentami. Kłopot w tym, że za wywalenie jednej tony grysu i przewiezienie taczkami cennik przewiduje śmieszną stawkę - 3 złote i 1 grosz. Żaden z "porwanych" sprzed urzędu robotników nie ma zamiaru pracować za taką sumę, wszyscy się buntują i żądają odwiezienia do domu. Wygląda na to, że nie ustąpią. Zdeterminowany kierownik Piątek wzywa do swego gabinetu przewodniczącego rady zakładowej. Wspólnie uradzają, że na wypłatę dla robotników wykorzystają pieniądze z funduszu reprezentacyjnego, a przewodniczący wyasygnuje dodatkowo pewną sumę przeznaczoną na nagrody. Po długich pertraktacjach robotnicy w końcu zabierają się do rozładowania wagonów. Robota aż wre. Po ciężkiej harówce wreszcie fajrant. Teraz czeka ich kąpiel w przyzakładowej łaźni, zmiana ubrań i marsz w kierunku sali konferencyjnej, gdzie pani Krysia już nakryła do stołu, jak dla ważnej delegacji, bo na ten cel, o dziwo, funduszy nie brakuje. Są więc wykwintne zakąski, jest też winiak, chociaż biesiadnicy zdecydowanie woleliby czystą. Dziesięciu fizycznych plus jeden nadprogramowy oraz przewodniczący i kierownik rozpoczynają przyjęcie. Na zakończenie każdy "członek oficjalnej delegacji" ma jeszcze dodatkowo dostać upominek. 16:10 PAPUSZA Film biograficzny, dramat, 125 min, Polska, 2013 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Krauze, Joanna Kos - Krauze Zdjęcia: Krzysztof Ptak, Wojciech Staroń Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Aktorzy: Sebastian Wesołowski, Leokadia Brzezińska, Paloma Mirga, Andrzej Walden, Antoni Pawlicki, Artur Steranko, Jowita Budnik, Zbigniew Waleryś "Niezwykła historia wyjątkowej kobiety, która miała odwagę być sobą" - reklamowali "Papuszę" na plakacie filmowym producenci. Podstawą scenariusza filmu stała się rzeczywista historia przejmujących losów tytułowej bohaterki, poetki cygańskiej, piszącej w języku romskim. Była pierwszą romską autorką, która sama spisała swoje wiersze oraz pierwszą, której twórczość tłumaczono na język polski i wydano w oficjalnym obiegu. Do opublikowania jej wierszy doszło dzięki zaangażowaniu Jerzego Ficowskiego, który odkrył talent Papuszy, oraz dzięki staraniom Juliana Tuwima. Wydany w 1956 r. tomik "Pieśni Papuszy" przyniósł poetce rozgłos. Fabuła "Papuszy" charakteryzuje się wielowarstwową strukturą, nie ma prostej, linearnej akcji, jest wielkim splotem życiowych doświadczeń, różnych spostrzeżeń, emocji i zachowań. Branżowa prasa zwracała uwagę na stronę wizualną i muzyczną filmu: na wspaniałe zdjęcia, świetne aktorstwo oraz utwory Pawluśkiewicza, genialnie podkreślające nastrój i wydźwięk opowieści. Film przedstawia wydarzenia rozgrywające się w ciągu kilkudziesięciu lat, ukazując kolejne etapy życia i twórczości romskiej poetki. Nigdy nie uczęszczała do szkoły, sama zadbała o to, by nauczyć się czytać i pisać. Odważyła się sprzeciwić tradycyjnej roli cygańskiej kobiety. I chociaż była samodzielna i wyzwolona, nie kwestionowała patriarchalnej władzy swego starszego o ponad dwadzieścia lat i niekochanego męża, harfiarza Dionizego Wajsa. W filmie jest on jedną z głównych postaci, podobnie jak znany tłumacz i pisarz Jerzy Ficowski, ukrywający się w taborze Wajsa przed bezpieką. Nagrody: 2013 Karlove Vary (MFF) Wyróżnienie Specjalne Jury; Gdynia - nagroda za drugoplanową rolę męską dla Zbigniewa Walerysia, Nagroda za charakteryzację, nagroda za muzykę dla Jana Kantego Pawluśkiewicza, Valladolid (MFF) - nagroda za reżyserię i za najlepszą rolę męską; 2014 MFF w Pune - nagroda dla najlepszego filmu; nagroda za reżyserię; Polska Nagroda Filmowa Orzeł w kategoriach: najlepsze zdjęcia dla Krzysztofa Ptaka i Wojciecha Staronia, najlepsza scenografia dla Anny Wunderlich, najlepsze kostiumy dla Barbary Sikorskiej - Bouffał, najlepsza muzyka dla J. K. Pawluśkiewicza. 18:30 SERIALOWA NOSTALGIA - JANKA - ODC. 14 - GDZIE DWÓCH ŚWIĘTYCH MIKOŁAJÓW (GDZIE DWÓCH ŚWIĘTYCH MIKOŁAJÓW) Serial dla młodych widzów, 28 min, Niemcy/Polska, 1989 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Lęski Zdjęcia: Jacek Prosiński Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Zofia Merle, Agnieszka Krukówna, Joanna Żółkowska, Tadeusz Horvath, Krzysztof Kowalewski, Grzegorz Wons Nadchodzi wigilia. Niestety, dziadek Oskar musi pozostać jeszcze w szpitalu. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku święta w Podklasztorzu będą smutne i biedne - nie ma kto nałapać ryb na wieczerzę ani zająć się choinką. W sukurs Jance i jej mamie przychodzą "Wilki" pod wodzą Julka - razem z "Orłami" i Jakubem Bromskim przygotowują niespodziankę. W wigilię Jakub w przebraniu św. Mikołaja odwiedza zajazd. Nagle w drzwiach staje drugi Mikołaj. Dziadek nie mógł znieść myśli, że spędzi Boże Narodzenie z dala od domu i zjawił się niespodziewanie. Dochodzi do drobnej utarczki pomiędzy "świętymi", jednak nastrój wigilijny udziela się również dawnym oponentom - Oskar Nowak i Bromski są gotowi się pojednać. 19:00 SERIALOWA NOSTALGIA - JANKA - ODC. 15 - LICYTACJA (LICYTACJA) Serial dla młodych widzów, 29 min, Niemcy/Polska, 1989 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Lęski Zdjęcia: Jacek Prosiński Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Zofia Merle, Agnieszka Krukówna, Joanna Żółkowska, Tadeusz Horvath, Krzysztof Kowalewski, Grzegorz Wons Oszukany przez wspólników Jakub Bromski ma poważne trudności finansowe, wreszcie bankrutuje. Janka chce jakoś pomóc sąsiadom, lecz dziadek jest niewzruszony, zresztą nie ma tyle pieniędzy. Dziewczyna ze złości chowa mu gazetę, której szukał od rana. Stawisko zostaje wystawione na licytację. Janka wyprowadza z majątku Herę, aby chociaż ją ocalić. Julek śpi razem z koniem w stajni w Podklasztorzu. Rankiem znajduje go dziadek i domyśla się wszystkiego. Przypadkiem wpada mu w ręce gazeta, którą schowała wnuczka. Znajduje w niej wspaniałą wiadomość - bezwartościowe akcje ciotki Weroniki stały się teraz bezcenne. Janka jest bogata, może wykupić Stawisko i oddać je Bromskim. Musi się jednak bardzo spieszyć, bo licytacja już trwa. 19:35 MUZEUM POLSKIEJ PIOSENKI - /52/ - "WYSZŁAM ZA MĄŻ ZARAZ WRACAM" - EWA BEM Felieton, 9 min, Polska, 2014 Reżyseria: Krzysztof Jaślar, Barbara Sałacka, Tomasz Knittel, Jacek Kęcik, Tomasz Nalewajek Scenariusz: Tomasz Knittel Zdjęcia: Michał Rułka, Kamil Hasiuk Wykonawcy: Ewa Bem W programie historia piosenki "Wyszłam za mąż zaraz wracam". 20:00 MISTRZ I MAŁGORZATA - ODC. 2 (MASTIER I MARGARITA) Serial telewizyjny, groteska, 45 min, Rosja 2005 Scenariusz i reżyseria: Władimir Bortko Aktorzy: Oleg Basiłaszwili, Kirił Lawrow, Siergiej Biezrykow, Władysław Załkin, Aleksandr Abdułow, Oleg Sorokin, Stanisław Sokołow Poeta Iwan Bezdomny jest wstrząśnięty i przerażony. Przepowiednia profesora Wolanda spełniła się i to na jego oczach. Prezes Berlioz został przejechany przez tramwaj prowadzony przez komsomołkę i to tak nieszczęśliwie, że koło tramwaju ucięło mu głowę. Bezdomny dochodzi do wniosku, że Woland jest agentem obcego wywiadu i spowodował śmierć szefa. Stara się go złapać i oddać w ręce milicji, ale Woland znika. Iwan rusza na jego poszukiwania. Wpada do ulubionej restauracji literatów do Domu Gribojedowa. Przerażeni wyglądem Iwana goście dochodzą do wniosku, że poeta oszalał i odwożą go do kliniki dla nerwowo chorych. Tymczasem milicja z zastępcą prezesa stowarzyszenia literatów przychodzi opieczętować mieszkanie i biuro Berlioza. Sąsiad Berlioza, dyrektor Varietes - Stiepan Bogdanowicz opowiada towarzystwu w restauracji, że w domu, w którym mieszkają on i Berlioz, dzieją się bardzo dziwne rzeczy. Jego mieszkańcy znikają w niewytłumaczalny sposób. Następnego dnia rano skacowanego Siepana Bogdanowicza budzi elegancki gość, prof. Woland, który twierdzi, że poprzedniego dnia podpisał z nim umowę na gościnne występy za bardzo atrakcyjną sumę. Stiepan nagle zauważa panoszącego się w jego mieszkaniu chudego dziwaka oraz ogromnego tłustego kota... który bezczelnie wyrzuca go z jego własnego domu. 21:00 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - NAUCZYCIELKA (UČITELKA / THE TEACHER) Dramat, 98 min, Słowacja/Czechy, 2016 Reżyseria: Jan Hrebejk Scenariusz: Petr Jarchovsky Zdjęcia: Martin Ziaran Muzyka: Michal Novinski Aktorzy: Zuzana Maurry, Csongor Kassai, Zuzana Konen, Tamara Fischer, Peter Bebjak, Martin Havelka Wczesne la ta 80. w Czechosłowacji. Dyrektor szkoły podstawowej zwołuje nadzwyczajne zebranie rodziców. Stawiane są zarzuty przeciwko miłej, empatycznej nauczycielce pani Drazdchovej. Oskarża się ją o wykorzystywanie uczniów do manipulowania rodzicami. W ten sposób miała sobie ponoć zapewniać darmową pomoc w pracach domowych, naprawy sprzętów czy nawet romans. Czy ktokolwiek z rodziców sprzeciwi się oskarżeniom dyrektora? Czy zmowa milczenia pogrąży nauczycielkę? 22:55 PORTRETY - AUTOPORTRET S.I - AUTOPORTRET - LARS VON TRIER ODC. 4 (THE FIRST IMAGE - LARS VON TRIER EP. 4) Film dokumentalny, 28 min, Wielka Brytania/Francja, 2019 Reżyseria: Pierre - Henri Gibert Miniseria dokumentalna (5 odcinków). Unikatowe portrety najbardziej wpływowych reżyserów, przybliżające początki ich błyskotliwych karier. Bohaterowie kolejnych odcinków to: David Lynch, Olivier Assayas, Michel Ocelot, Lars Von Trier i Xavier Dolan. W tym odcinku portret Larsa Von Triera. 23:30 POWIDOKI PLATON OBRONA Dysk./wywiad/debata, 11 min, Polska, 2020 Scenariusz: Piotr Nowak Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący), Barbara Schabowska (prowadząca) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W tym odcinku przedmiotem dyskusji jest dzieło Platona "Obrona Sokratesa". 01:45 SCENA KLASYCZNA - (50) SEBASTIAN WYPYCH Koncert, 43 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Sebastian Wypych, Rasm Al - Mashan, Buba Badjie Kuyateha Bohaterem kolejnego odcinka Sceny klasycznej będzie kontrabas. Wykorzystywany zwykle jako instrument akompaniujący lub orkiestrowy, tym razem zagra pierwsze skrzypce. A wszystko za sprawą wirtuoza tego instrumentu - Sebastiana Wypycha. Artysta zaprezentuje utwory ze swojej najnowszej płyty pt. "DIRECTIONS", w których łączy muzykę klasyczną z elementami orientu, muzyki etno i improwizacji. W nagraniu wezmą udział wyjątkowi goście: jemeńska śpiewaczka Rasm Al - Mashan oraz mistrz afrykańskiej kory Buba Badjie Kuyateha z Gambii. Muzyce towarzyszą zdjęcia Dominika Skurzaka, wychowanego w Afryce fotoreportera, dziennikarza i publicysty. 02:40 KINO NOCNE - BILET NA KSIĘŻYC Film obyczajowy, 118 min, Polska 2013 Scenariusz i reżyseria: Jacek Bromski Zdjęcia: Michał Englert Muzyka: Ludek Drizhal, Aaron Frescas, Spencer Gibb Aktorzy: Filip Pławiak, Mateusz Kościukiewicz, Bożena Adamek, Anna Przybylska, Łukasz Simlat, Andrzej Chyra, Andrzej Grabowski, Piotr Dąbrowski Na festiwalu filmowym w Gdyni w 2013 r. Jacek Bromski został nagrodzony za scenariusz filmu. To opowieść o młodości, przyjaźni i miłości w odległych już czasach, gdy człowiek stawiał pierwsze kroki na Księżycu, na ulicach królowały saturatory, sklepy świeciły pustymi półkami, z tranzystorów płynęła rockandrollowa muzyka, a szczytem marzeń każdego Polaka były własne cztery kółka. Twórcy filmu zabierają widza w sentymentalną podróż do szalonych lat 60. , do czasów młodzieżowej kontestacji, hipisów i bigbitowców, do barwnej epoki długowłosych dzieci kwiatów, nawołujących do miłości, nie do wojny. Akcja filmu rozgrywa się w 1969 r. Główny bohater to młody chłopak, Adam Sikora, który pasjonuje się lotnictwem. Kiedy dostaje powołanie do wojska, przeżywa pierwsze życiowe rozczarowanie. Jego marzenia i plany nagle legły w gruzach. Okazuje się, że na przekór swoim zainteresowaniom, młody człowiek przez trzy lata ma służyć w Marynarce Wojennej w Świnoujściu. Już wkrótce musi stawić się w jednostce. Wraz ze swoim starszym bratem Antkiem wyrusza więc na Wybrzeże. Podczas podróży przez Polskę bracia przeżywają różne przygody, zawierają nowe znajomości. Antek, który uchodzi za niepoprawnego podrywacza i króla nocnych lokali, próbuje wprowadzić nieśmiałego Adama w dorosły świat, pokazać mu prawdziwe życie, nauczyć samodzielności i odwagi w podejmowaniu różnych decyzji. Spotkanie z piękną i tajemniczą tancerką Roksaną mocno skomplikuje życie Adama. Ta znajomość pociągnie za sobą całą serię zaskakujących zdarzeń.