TVP Kultura Czwartek, 08.07.2021 08:50 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - MEHOFFER Magazyn, 5 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Zdjęcia: Magda Seweryn, Kamil Hasiuk Wykonawcy: Wojciech Głowacki Jest jednym z najlepiej znanych obrazów ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Jego autor - jeden z najwybitniejszych polskich symbolistów - Józef Mehoffer, w 1897 roku pisał tak: Mam szereg pomysłów obrazów jasnych, bardzo słonecznych i kolorowych. Nie powiem, żebym wiedział, co mam malować, idea ogólna jest: idea życia, rozkoszy, użycia, uciechy, światła, słońca i ciepła. Obraz "Dziwny ogród" z jednej strony wydaje się spełnieniem tej idei, z drugiej zawiera szereg elementów, które są wieloznaczne i mogą niepokoić. O różnych odczytaniach i interpretacjach obrazu opowie Wojciech Głowacki. 11:00 PRZEPROWADZKI - ODC. 7/10 - NICZYJ PORTRET Serial historyczno- obyczajowy, 52 min, Polska, 2001 Reżyseria: Leszek Wosiewicz Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Krzysztof Ptak, Piotr Śliskowski, Jacek Januszyk Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Kinga Preis, Krzysztof Banaszyk, Maja Ostaszewska, Leon Charewicz, Krzysztof Pieczyński, Wiktor Zborowski, Olaf Lubaszenko, Krystyna Tkacz, Konrad Jakoniuk, Oktawian Kuc, Krzysztof Gaduła - Zawratyński i inni Rok 1926. Nadchodzi czas kryzysu. Zarówno w państwie, jak i w firmie i rodzinie Szczygłów. Celina, wciąż nie mogąc przeboleć straty męża, a teraz jeszcze przemijającej młodości, coraz częściej zagląda do kieliszka. Towarzysz wspólnych popijaw, malarz Kuśmider, właśnie kończy portret prezydenta Wojciechowskiego. Brakuje mu jednak pieniędzy na przewiezienie dzieła do gmachu Sejmu. Celina prosi Czesława o pomoc. Tymczasem w Warszawie wybuchają zamieszki. Celina, która jest świadkiem strzelaniny pomiędzy zwolennikami prezydenta i Józefa Piłsudskiego, doznaje szoku. Widząc jej stan, Czesław podejmuje się przetransportować portret "na krechę". Kuśmider, dowiedziawszy się, że wojska Piłsudskiego zyskują przewagę, szybko przemalowuje twarz Wojciechowskiego na oblicze marszałka. Frak, niestety, pozostawia nienaruszony i podczas transportu fałszerstwo wychodzi na jaw. Zdesperowany artysta w ostatniej chwili przerabia więc obraz na modłę kubistyczną. 12:05 PRZEPROWADZKI - ODC. 8/10 - STEINWAY ORDYNATA Serial historyczno- obyczajowy, 52 min, Polska, 2001 Reżyseria: Leszek Wosiewicz Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Piotr Śliskowski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Kinga Preis, Krzysztof Banaszyk, Maja Ostaszewska, Leon Charewicz, Olgierd Łukaszewicz, Wiktor Zborowski, Olaf Lubaszenko, Łukasz Nowicki, Tomasz Sapryk, Maciej Kozłowski, Agnieszka Dygant, Maciej Karpiński, Mirosław Jękot i inni Rok 1929. W firmie i rodzinie Szczygłów wszystko układa się znakomicie. Kiedy jedni się bogacą, inni muszą tracić. Do tych ostatnich należy książę Dowgiałło. Arystokrata wszakże się nie poddaje. Chcąc poprawić swoją sytuację finansową, planuje wielkie, lecz bardzo ryzykowne przedsięwzięcie. Zamierza uzyskać gwarancję zobowiązań finansowych, przyjmując kontrahenta w urządzonym z przepychem pałacyku w Alejach Ujazdowskich. Najpierw jednak musi przetransportować swój dobytek z majątku w Ośnieżu do stolicy. W tym celu prosi Szczygła o przeprowadzkę... na kredyt. Czesław godzi się, a ordynat - kiedy już urządza się w pałacyku - zaprasza go wraz z rodziną na wystawne przyjęcie z udziałem m.in. Hanki Ordonówny i Bolesława Wieniawy - Długoszowskiego. Tak efektowna oprawa robi wrażenie na kontrahencie, w wyniku czego Dowgiałło zarabia okrągłe 150 tysięcy dolarów. Cóż z tego, skoro następnego dnia dochodzi do krachu na Wall Street i czek, który otrzymał książę, okazuje się bez wartości. 13:10 BOLEŚ (BOLES) Film animowany, 12 min, Niemcy/Słowenia, 2013 Reżyseria: Spela Cadez Scenariusz: Spela Cadez, Gregor Zorc Muzyka: Tomaz Grom Wykonawcy: Katja Levstik, Gregor Zorc Krótki film animowany. "Boleś" to opowieść o Filipie, który marzy o wielkiej karierze pisarza, popularności i pięknych kobietach. Pewnego dnia do jego drzwi puka sąsiadka, Tereza, której Filip unika jak ognia. Kobieta prosi go, aby napisał za nią list do narzeczonego. Filip się zgadza i w ten sposób daje się ponieść grze. Animacja na podstawie opowiadania Maksima Gorkiego. (źródło: alekino.pl) 13:30 PIERRE RICHARD - KOMIK DYSKRETNY (PIERRE RICHARD: THE QUIET ONES) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2016 Reżyseria: Gregory Monro Dokumentalny portret Pierre ' a Richarda, francuskiego aktora i komika, najbardziej znanego jako odtwórca głównych ról w filmie "Pechowiec" (reż. Francis Veber) czy "Tajemniczy blondyn w czarnym bucie" (reż. Yves Robert.) 14:25 NIEZAPOMNIANA (MEMORABLE) Film animowany, 12 min, Francja, 2019 Reżyseria: Bruno Collet Scenariusz: Bruno Collet Wykonawcy: Andre Wilms, Dominique Reymond Krótki film animowany nominowany do Oscara. Dla Louisa i jego żony Michelle świat wydaje się być innym miejscem. W zasadzie, ostatnio ich życie jest ciągiem samych dziwnych zdarzeń. (opis festiwalowy) 14:50 PORTRET RODZINNY WE WNĘTRZU (GRUPPO DI FAMIGLIA IN UN INTERNO / CONVERSATION PIECE) Dramat obyczajowy, 116 min, Włochy/Francja 1974 Scenariusz na podstawie noweli Enrica Mendoliego: Luchino Visconti, Suso Cecchi d'Amico i Enrico Mendoli Reżyseria: Luchino Visconti Zdjęcia: Pasqualino de Santis Muzyka: Franco Mannino i Wolfgang Amadeusz Mozart Występują: Burt Lancaster, Helmut Berger, Silvana Mangano, Claudia Marsani, Stefano Patrizi, Elvira Cortese, Romolo Valli, Claudia Cardinale, Dominique Sanda i inni Kończąc latem 1972 r. prace nad dramatem kostiumowym "Ludwig", 66 - letni Luchino Visconti ciężko zachorował. Kilka miesięcy spędził w szpitalu, skąd wyszedł na pół sparaliżowany. Jego stali współpracownicy ze scenarzystą Suso Cecchi d'Amico na czele, uznali, że najlepszą terapią dla mistrza będzie praca i przedstawili mu projekt filmu możliwego do zrealizowania w jednym atelier. W "Portrecie rodzinnym", nagrodzonym Grand Prix na festiwalu w Valladolid w 1975 r. , pojawiają się wątki przewijające się przez całą twórczość Viscontiego. Nostalgia za przemijającym światem wyrafinowanej kultury ustępującej miejsca dynamicznej, brutalnej nowoczesności to jakby echo "Lamparta". Namiętności rozdzierające rodzinę należącą do społecznej elity, stopniowe demaskowanie prymitywnych żądz, amoralności i egoizmu tych ludzi przywodzi na myśl "Zmierzch bogów". Tęsknota starca za pięknem bezpowrotnie minionej młodości odwołuje się do "Śmierci w Wenecji". W filmie występuje właściwie tylko pięciu znakomitych aktorów: Burt Lancaster ("Zabójcy", "Vera Cruz", "Stąd do wieczności", "Zaklinacz deszczu", "Wyrok w Norymberdze", "Lampart", "Zawodowcy", "Cyrk straceńców", "Łowcy skalpów") jest wzruszający i pełen godności jako odcinający się od ludzi i świata Profesor, milczący, trochę maniakalny kolekcjoner. Silvana Mangano ("Gorzki ryż", "Złoto Neapolu", "Ludzie i wilki", "Śmierć w Wenecji", "Ludwig", "Gra złudzeń") gra piękną, lecz wulgarną markizę Biankę Brumonti. Helmut Berger - aktor - maskotka Viscontiego, znany już z jego "Zmierzchu bogów" i "Ludwiga", tutaj jest perwersyjny i zepsuty, a jednocześnie subtelny i wyrafinowany jako Konrad. Tej doborowej trójce towarzyszy dwoje młodych, odkrytych przez Viscontiego włoskich aktorów: Claudia Marsani - Lietta i Stefano Patrizi - Stefano. W ogromnym apartamencie barokowego pałacu rzymskiego mieszka samotnie stary Profesor, bogaty odludek, kolekcjoner cennych obrazów. Należący do niego identyczny apartament piętro wyżej usiłuje od niego wynająć markiza Bianca Brumonti dla swego kochanka, młodego Niemca Konrada Hübela oraz dla córki Lietty i jej narzeczonego Stefano. Profesor broni się przed intruzami, jednak natarczywość markizy zwycięża. W wynajętym na rok apartamencie Brumonti zaczynają przeprowadzać ogromny remont, powodując przy okazji poważne szkody w mieszkaniu Profesora. Zawodzą wszystkie próby pozbycia się uciążliwych lokatorów, Profesor jest bezradny wobec brutalnego, dynamicznego egoizmu ludzi nie rozumiejących, że ktokolwiek na świecie mógłby mieć inne niż oni zdanie, potrzeby i upodobania. Po pewnym czasie Profesor nawiązuje jednak bliższy kontakt z Konradem, młodzieńcem o nader dwuznacznej przeszłości. Pod maską cynicznego playboya odkrywa w nim wrażliwość, wiedzę i poczucie piękna, różniące niesłychanie Konrada od aroganckich Brumontich. Zaczyna odczuwać do niego coś w rodzaju ojcowskiego uczucia. Odżywają niespełnione marzenia o synu - spadkobiercy wiedzy i idei, które wraz z Profesorem odchodzą bezpowrotnie w przeszłość. Życie samotnego intelektualisty i Brumontich coraz bardziej się zazębia. Profesor jest świadkiem histerycznych ataków starzejącej się markizy, widzi całkowitą amoralność młodych, odkrywa niezrozumiałe dla niego wydarzenia polityczne. Coraz bardziej przywiązany do swych lokatorów Profesor zaczyna ich traktować jak rodzinę. Ale gdy wydaje mu się, że zaprzyjaźnił się z nimi na dobre i zaprasza ich do siebie na obiad, między uczestnikami spotkania dochodzi do gwałtownego konfliktu. Krytycy dopatrywali się w postaci Profesora rysów samego Viscontiego, wszechstronnie wykształconego potomka starego rodu książęcego, choć sam reżyser podkreślał w wypowiedziach, że nie jest ani takim egoistą, ani odludkiem, jak jego bohater. Z całą pewnością jednak, co sam przyznawał, obaj reprezentowali odchodzące pokolenie intelektualistów, którzy nie potrafiąc żyć w zgodzie ze swym czasem, zmagają się boleśnie z dzisiejszą generacją, wychodząc z tej próby okaleczeni na resztę życia. "Usiłowałem wyrazić prawdę, że kiedy człowiek dojrzały próbuje zbliżyć się do młodych, jak do własnych dzieci, nie uda mu się to nigdy, bo nigdy ich nie zrozumie powiedział w jednym z wywiadów. - Otwiera oczy ze zdumienia, bo odnajduje się w świecie spraw i rzeczy, których nie pojmuje. Zamyka się w sobie ze strachu, by problemy innych nie stały się jego własnymi i nie zatopiły go. Skupia uwagę na przeszłości, na dziełach ludzkiej myśli, a nie na ludziach". 17:00 SAUNA Film komediowy, 91 min, Polska, 1992 Autor: Filip Bajon Reżyseria: Filip Bajon Scenariusz: Filip Bajon Zdjęcia: Wit Dąbal Aktorzy: Bogusław Linda, Gabriela Kownacka, Marian Opania, Henryk Bista, Piotr Machalica, Władysław Kowalski, Zbigniew Zamachowski, Marek Kondrat Współczesna komedia satyryczna o charakterze politycznym, zrealizowana przez Filipa Bajona, twórcę "Arii dla atlety", "Wahadełka", Magnata","Przedwiośnia". Akcja"Sauny"rozgrywa się w Helsinkach, dokąd co roku przyjeżdżają na naukowe sympozja Rosjanin, Polak, Czech, Węgier i NRD - owiec. W hotelowej tytułowej saunie spotykają się z Finem i Amerykaninem. W filmie przedstawione zostały trzy takie spotkania - w roku 1980, kiedy w Polsce rodzi się właśnie"Solidarność", w roku 1982, kiedy wprowadzono stan wojenny, oraz w roku 1989, kiedy w naszym kraju dokonała się już zmiana ustroju. Rozmowy przyjaciół podczas dwóch pierwszych spotkań toczą się pod dyktando Jurija, tylko Polak Janek usiłuje wywalczyć niezależność. Kiedy dominacja imperium radzieckiego jest już historią, przedstawiciele bratnich krajów postanawiają odegrać się na Juriju i urządzają prowokację. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - KARINO - ODC. 11/13 ZWYCIĘSTWO Serial obyczajowy, przygodowy, 25 min, Polska 1974 Reżyseria: Jan Batory Scenariusz: Jan Batory, Jan Dobraczyński, Marek Nowakowski Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Wanda Warska Aktorzy: Claudia Reischel, Karol Strasburger, Tadeusz Schmidt, Zdzisław Maklakiewicz, Leon Niemczyk, W stadninie rozgrywane są Mistrzostwa Polski w crossie. Trasa jest bardzo trudna. Nierówny teren, sporo przeszkód, a także zjazdy z góry wymagają od zawodników wykazania się sporymi umiejętnościami. Stolarek jedzie na Karino. Na jednej z przeszkód spada z konia i traci przytomność. Zatrzymuje się przy nim Henryk, gotów do pomocy, ale Stolarek wstaje i jest w stanie kontynuować jazdę. Ostatecznie wygrywa, a Henryk zajmuje trzecie miejsce. 19:15 SERIALOWA NOSTALGIA - KARINO - ODC. 12/13 NAJCIĘŻSZA PRÓBA Serial obyczajowy, przygodowy, 25 min, Polska 1974 Reżyseria: Jan Batory Scenariusz: Jan Batory, Jan Dobraczyński, Marek Nowakowski Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Wanda Warska Aktorzy: Claudia Rieschel, Tadeusz Schmidt, Karol Strasburger, Władysław Hańcza, Kazimierz Wichniarz, Sławomir Lindner, Janusz Gajos, Zdzisław Kuźniar, Stanisław Niwiński i inni Trenując Karino przed prestiżowym wyścigiem o Wielką Pardubicką, Stolarek spada z konia. Doznaje poważnej kontuzji, której efektem jest bezwład nóg. Wszyscy gorączkowo zastanawiają się, czy można niemal w ostatniej chwili dokonać zmiany jeźdźca. Podczas narady na najwyższym szczeblu w Polskim Związku Jeździeckim ktoś wysuwa kandydaturę znakomitego dżokeja, Marka Rolaka. Rolak podejmuje się przyzwyczaić Karino do siebie i wystartować o Wielką Pardubicką. Po wspaniałym biegu wygrywa bardzo trudny wyścig. 19:40 MUZEUM POLSKIEJ PIOSENKI - /66/ - "TALERZYK" - RAZ DWA TRZY Felieton, 8 min, Polska, 2015 Reżyseria: Dariusz Pawelec, Tomasz Knittel, Jacek Kęcik, Tomasz Nalewajek Scenariusz: Tomasz Knittel Zdjęcia: Michał Rułka, Kamil Hasiuk Wykonawcy: Adam Nowak, Raz Dwa Trzy W programie historia piosenki "Talerzyk". 20:00 ZŁOTA SETKA TEATRU TELEWIZJI - W MAŁYM DWORKU Teatr, 73 min, Polska, 1970 Reżyseria: Zygmunt Hubner Aktorzy: Halina Mikołaska, Henryk Bąk, Jolanta Wołłejko, Mirosława Krajewska, Antoni Pszoniak, Halina Dobrowolska, Ryszard Pietruski, Jerzy Turek, Zdzisława Życzkowska Sztuka "W małym dworku" Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Zygmunta Hubnera. Wystawiona po raz pierwszy w 1923 roku, zaliczana przez historyków literatury do "pasożytniczych" utworów Witkacego - jest rodzajem literackiej parodii dramatu Tadeusza Rittnera "W małym domku" (1904). Wskazuje na to aluzyjnie brzmiący tytuł i podobne powikłanie związków intymnych pomiędzy bohaterami, choć nie ma tu nawiązań wprost do pierwowzoru. Istota sprawy polega na drastycznie odmiennym klimacie dramatu - zamiast naturalistycznej tragedii Witkacy daje jej parodię, szydząc z psychologizmu i reguł wszelkiego prawdopodobieństwa. W Kozłowicach w powiecie sandomierskim, w majątku dzierżawionym przez Diapanazego Nibka, mieszkają także: jego kuzyn, kiepski poeta Jęzory Paszukowski, kuzynka Aneta Wasiewiczówna, oficjalista Ignacy Kozdroń - kochanek żony Diapanazego Anastazji, oraz córki Nibka, Zosia i Amelka. Diapanazy Nibek zastrzelił swą niewierną żonę, zastawszy ją inflagranti z kuzynem Jęzorym. Odtąd Anastazja pojawia się codziennie w małym dworku, chcąc wyjawić żyjącym prawdę o sobie. W domu toczy się normalne, codzienne życie, w którym uczestniczy również widmo, nie stroniąc nawet od uciech stołu. Kuzyn Jęzory wyznaje Anastazji miłość, lecz ona twierdzi, że nigdy nie należała do niego. Jedynie oficjalista Kozdroń tchórzliwie umyka na widok zjawy. Nibek przyznaje się do zabicia żony, ona z kolei jest przekonana, że zmarła na raka. Wreszcie, podczas wspólnego śniadania, wyjaśnia się, że po trosze wszyscy mają rację. Anastazja była kochanką Kozdronia, ale także Jęzorego, nie wiedziała bowiem, komu się oddaje, zażywszy wcześniej opium. Mąż zastrzelił ją, gdy była w stanie narkotycznego oszołomienia, więc wcale nie zauważyła, iż została zamordowana, i była przekonana, że przyczyną jej śmierci był rak. Wiarygodność wyznań Anastazji potwierdza jej pamiętnik. Dzięki tej lekturze Nibek uspokaja się, że Zosia i Amelka są jego córkami. Tymczasem widmo Anastazji namawia Jęzorego do nawiązania romansu z zakochaną w nim kuzynką Anetą. Córkom poleca wypić płyn z przechowywanej w kuchni buteleczki. Niebawem cała rodzina Nibków będzie mogła połączyć się w zaświatach. 21:20 TAMTE LATA, TAMTE DNI - MACIEJ WOJTYSZKO Dysk./wywiad/debata, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Joanna Makowska, Marta Perchuć - Burzyńska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem bohaterem programu jest Maciej Wojtyszko - reżyser, scenarzysta, autor komiksów i filmów animowanych, w tym cyklu dla dzieci "Bromba i inni". 21:55 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - WSTĘP DO FILMU - SALTO Dysk./wywiad/debata, 5 min, Polska, 2021 Łukasz Jasina rozmawia z krytykiem filmowym Łukaszem Adamskim o filmie "Salto" w reż. Tadeusza Konwickiego. 22:00 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - SALTO Komediodramat psychologiczny, 100 min, Polska 1965 Scenariusz i reżyseria: Tadeusz Konwicki Zdjęcia: Kurt Weber Muzyka: Wojciech Kilar Występują: Zbigniew Cybulski, Gustaw Holoubek, Marta Lipińska, Irena Laskowska, Wojciech Siemion, Andrzej Łapicki, Wojciech Boruński, Zdzisław Maklakiewicz, Iga Cembrzyńska, Jerzy Block, Krystyna Ciemniak, Krystyna Walczak i inni "Podczas seansów rozlegają się gwizdy i tupanie, zaś z drugiej strony oklaski zwolenników. Słyszy się zarzuty, że film jest "osobisty, prywatny, tyczy własnych kompleksów autora i nie powinien być finansowany przez instytucję publiczną", na co inni odpowiadają, że przeciwnie, "Salto" sięga głęboko w życie polskie i właśnie dlatego wzrusza, jak może żaden inny film, i to od dawna" - komentował recepcję utworu Konwickiego jeden z krytyków. Trzeci po "Ostatnim dniu lata" i "Zaduszkach" film autora "Rojstów" wywołał wiele kontrowersji. Jedno wszak nie ulegało wątpliwości. Konwicki po raz kolejny zmierzył się w nim z własnymi obsesjami, fascynacjami i urazami. Znalazły się wśród nich zarówno wojna, romantyczno-martyrologiczna tradycja polskiej kultury, jak i utracony świat dzieciństwa na Wileńszczyźnie. "Salto" było też interpretowane jako polemika ze "szkołą polską" i dzieło autotematyczne - wyraz wahań i niepewności artysty, dotyczących możliwości i pułapek sztuki. Reżyserowi udało się zgromadzić na planie czołówkę polskich aktorów, co może nieco dziwić w wypadku filmu z założenia trudnego i niekasowego. "Salto" bowiem najbliższe jest kinu poetyckiemu, nastrojowemu, obfitującemu w zagadki i niedomówienia. Akcja posuwa się wolno, wielką wagę odgrywa słowo. Po latach owa literackość może nieco razić. Współczesny widz przyzwyczajony do tempa kina akcji uzna "Salto" za przegadane. Akcja filmu rozgrywa się w prowincjonalnym miasteczku, bardzo podobnym do tego, które Konwicki opisywał w wydanej dwa lata wcześniej powieści "Sennik współczesny". Podobnie jak tam, także i tu sprawia ono wrażenie położonego na pograniczu jawy i snu, surrealistycznej fantazji i rzeczywistości. Pewnego dnia w miasteczku pojawia się tajemniczy mężczyzna. Przedstawia się jako Kowalski - Malinowski. Zdumionym mieszkańcom przedstawia różne wersje swej biografii. Jednym mówi, że walczył na wojnie, innym, że się ukrywa i grozi mu niebezpieczeństwo. Niepostrzeżenie jego fałszywa legenda burzy senne życie odludnej osady. Kowalski - Malinowski obejmuje "rząd dusz" nad mieszkańcami. Jego żałosne kabotyństwo i mitomańskie skłonności trafiają na podatny grunt. Każdy z miejscowych jest bowiem groteskowym ucieleśnieniem jakiegoś polskiego stereotypu - niestrudzonego, wiernego przysiędze wojaka (Rotmistrz), Żyda (Blumenfeld), wieszcza (Poeta). Wszystkich cechuje niezmierna podatność na górnolotne frazesy i romantyczne zaklęcia. Ich kwintesencją staje się finałowe "salto" - rodzaj dziwacznego tańca, którego rodowód sięga do "Wesela". Jednak podobnie jak u Wyspiańskiego, tak u Konwickiego następuje przebudzenie. Nie ma w nim jednak tragizmu, jest szyderstwo. Dyplom Honorowy na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Edynburgu. 02:40 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - NASZ NAJLEPSZY ROK (CE QUI NOUS LIE / BACK TO BURGUNDY) Film obyczajowy, 108 min, Francja 2017 Reżyseria: Cedric Klapisch Scenariusz: Cedric Klapisch, Santiago Amigorena Aktorzy: Ana Girardot, Francois Civil, Pio Marmai, Maria Valverde, Yamee Couture, Florence Pernel, Eric Caravaca Po 10 latach nieobecności w domu do rodzinnej winnicy w Burgundii wraca Jean, by odwiedzić ciężko chorego ojca, który przebywa w szpitalu. Spotyka się ze swoją siostrą Juliette i bratem Jeremie. Rodzeństwo od dawna nie utrzymywało bliskich kontaktów. Teraz muszą znaleźć wspólny język, na nowo nawiązać rodzinne relacje, odzyskać wzajemne zaufanie, a także wyjaśnić sobie wiele spraw. Ojciec zawsze marzył, by jego dzieci kontynuowały rodzinną tradycję, by zostały w domu i zajęły się winnicą. Juliette i Jeremie podporządkowali się woli ojca, pomagali mu przy uprawie winorośli. Ale Jean został czarną owcą w rodzinie, odwrócił się od nich, wyjechał z domu, by podróżować po świecie, żył na własny rachunek. Zaczepił się w winnym biznesie w Chile, gdzie poznał Alicię. Potem razem kupili winnicę w Australii. Był daleko od domu, nie przyjechał nawet wtedy, kiedy umarła matka. Teraz przyszło mu zmierzyć się z przeszłością, stawić czoło wszystkim pretensjom i żalom. Wkrótce ojciec umiera. Rodzeństwo dziedziczy winnicę, pojawiają się nowe problemy i wyzwania. Jean chce sprzedać rodzinną posiadłość, co rozwiąże ich finansowe kłopoty. Juliette próbuje pogodzić skłóconych braci, aby uratować winnicę i przywrócić jej dawną świetność. Ponadto ingeruje w sprawy Jeana, kiedy dowiaduje się, że jego związek z Alicią przeżywa kryzys.