TVP Kultura Czwartek, 15.07.2021 09:05 JESZCZE NIE WIECZÓR Dramat obyczajowy, 99 min, Polska, 2008 Reżyseria: Jacek Bławut Scenariusz: Jacek Bławut, Jacek Piotr Bławut, Stanisław Józefowicz Zdjęcia: Wojciech Staroń Muzyka: Tomasz Stroynowski Aktorzy: Jan Nowicki, Nina Andrycz, Sonia Bohosiewicz, Irena Kwiatkowska, Danuta Szaflarska, Teresa Szmigielówna, Beata Tyszkiewicz, Ewa Krasnodębska, Bożena Mrowińska, Zofia Perczyńska, Anna Grażyna Suchocka, Zofia Wilczyńska, Stefan Burczyk, Wieńczysław Gliński, Witold Gruca "Jeszcze nie wieczór" to pełnometrażowy debiut wybitnego dokumentalisty Jacka Bławuta. To film o miłości, przemijaniu i aktorach, ich ekscentryczności, marzeniach zagrania jeszcze jednej, może już ostatniej wielkiej roli. Do Domu Aktora w Skolimowie przyjeżdża na rekonwalescencję gwiazdor kina i teatru Jerzy (Jan Nowicki). Przybycie niepoprawnego ekscentryka zakłóca ustabilizowane życie mieszkańców, tym bardziej że Jerzy namawia ich do wspólnego wystawienia Fausta Goethego. Równocześnie flirtuje z Małgorzatą, zmysłową pracownicą ośrodka (Sonia Bohosiewicz). W 2008 roku na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni film otrzymał Srebrne Lwy i nagrodę australijskich dystrybutorów Złotego Kangura, a Jan Nowicki nagrodę za pierwszoplanową rolę męską. W 2009 roku Jacek Bławut na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej Prowincjonalia we Wrześni odebrał Nagrodę Główną Jańcia Wodnika. 11:00 NAJDŁUŻSZA WOJNA NOWOCZESNEJ EUROPY - ODC. 7 POWOŁANIE Serial historyczny, 70 min, Polska, 1981 Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Andrzej Twerdochlib, Stefan Bratkowski Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Krzysztof Kolberger, Gustaw Lutkiewicz, Igor Przegrodzki, Andrzej Seweryn, Barbara Grabowska, Anna Nehrebecka, Jerzy Bińczycki, Piotr Machalica, Kazimierz Kaczor, Krzysztof Kowalewski, Wiesław Rudzki, Andrzej Chrzanowski, Witold Dębicki, Eugeniusz Kamiński, Józef Duriasz Szczególną rolę w zaborze pruskim zaczyna odgrywać ksiądz Piotr Wawrzyniak. Poznajemy go jeszcze w gimnazjum. Młody człowiek dochodzi do wniosku, że najlepiej będzie służył ojczyźnie jako kapłan. Dlatego po ukończeniu gimnazjum wstępuje do seminarium duchownego. Pragnie zapomnieć o swojej miłości do Matyldy Hausner, bo jest przekonany, że ludzie tego pokroju co on nie powinni przedkładać szczęścia osobistego nad dobro wspólne. Biskupem Poznania i Gniezna w tym czasie jest Mieczysław Ledóchowski, który nie cieszy się sympatią rodaków. Prusacy wydają coraz więcej ustaw ograniczających działalność Kościoła i innych polskich instytucji państwowych. Biskup Ledóchowski nie godzi się z tym i zostaje aresztowany. Dowiedziawszy się o przeszłości Ludwika Franke, Joanna Frankowska wyjeżdża. Zrozpaczony Ludwik odmawia dalszej współpracy z pruską policją i przechodzi na emeryturę. 12:20 NAJDŁUŻSZA WOJNA NOWOCZESNEJ EUROPY - ODC. 8 DZIĘKI CI, ŻELAZNY KANCLERZU Serial historyczny, 70 min, Polska 1981 Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Andrzej Twerdochlib Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Witold Dębicki, Gustaw Lutkiewicz, Joanna Żółkowska, Jerzy Dukaj, Barbara Grabowska, Anna Nehrebecka, Mieczysław Hryniewicz, Piotr Machalica, Kazimierz Kaczor, Krzysztof Kowalewski, Andrzej Piszczatowski, Marian Rułka, Witold Zarychta, Alcja Jachiewicz, Józef Dariusz Lata siedemdziesiąte XIX wieku to okres osławionego Kulturkampfu, czyli nasilenia polityki antypolskiej i germanizacyjnej. Księża są prześladowani. Ze szkół i sądownictwa ruguje się język polski. Władysław Frankowski jest nauczycielem w Śremie. Ponieważ odmawia nauczania religii w języku niemieckim, zostaje wydalony ze szkoły. Czołową postacią w tym mieście jest ksiądz Wawrzyniak. Do Śremu przybywa też z zamiarem pozostania tu na stałe Ludwik Franke. Chce cały swój majątek powierzyć polskiemu bankowi, traktując to jako próbę naprawienia zła, które uczynił. Matylda Hausner, która ciągle kocha księdza Wawrzyniaka, wychodzi za mąż za zakochanego w niej Władysława Frankowskiego. 13:45 LUBOW - MIŁOŚĆ PO ROSYJSKU (LYUBOV - KARLEK PA RYSKA) Film dokumentalny, 89 min, Szwecja, 2017 Reżyseria: Staffan Julen Miłość szczęśliwa nie należy do wielkich tematów literatury rosyjskiej. Wojna, cierpienie, absurd życia czy inne egzystencjalne problemy owszem. Dlatego pisząca po rosyjsku białoruska noblistka Swietłana Aleksijewicz, która sama do tej pory nie zajmowała się tematyką miłości, przeprowadziła szereg wywiadów z Rosjanami, by w filmowym kadrze uchwycić tę nieznaną część rosyjskiej duszy. W miejsce wielkich bohaterów Dostojewskiego i Tołstoja, Aleksijewicz wprowadza zwyczajnych emerytów, nowożeńców, fryzjerkę, etnolożkę, malarza, tłumaczkę i innych, którzy przeżyli miłość i dziś, starannie dobierając słowa, próbują opowiedzieć, czym było to doświadczenie. Pisarka staje się wrażliwym medium, dzięki któremu często introwertyczni, głęboko skryci rozmówcy, zaczynają przemawiać literaturą. O ile uczucie miłości jest prawdopodobnie uniwersum kultury, a towarzyszące mu reakcje fizjologiczne w mniejszym lub większym stopniu towarzyszą wszystkim mieszkańcom ziemi, to doświadczenie, świadomość i pamięć uczucia różni się międzykulturowo, międzyjednostkowo i jak sugeruje film Staffana Julna międzynarodowo. Dla "rosyjskiej duszy" miłość bowiem niemal nierozerwalnie wiąże się z cierpieniem. 15:25 WYSTRZAŁ Film psychologiczno - obyczajowy, 73 min, Polska 1965 Scenariusz i reżyseria: Jerzy Antczak Zdjęcia: Jan Janczewski Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Ignacy Gogolewski, Iwa Młodnicka, Andrzej Żarnecki, Bogusz Bilewski, Józef Kondrat, Anna Milewska, Henryk Bąk, Seweryn Butrym, Tadeusz Cygler, Bohdan Ejmont, Janusz Kłosiński, Hugo Krzyski, Karolina Lubieńska, Lech Madaliński, Marian Pysznik Adaptacja opowiadania Aleksandra Puszkina. Akcja filmu toczy się w pierwszej połowie XIX wieku w prowincjonalnym garnizonie wojskowym. Grupa oficerów, znudzona bezczynnością, zabija czas pijąc i grając w karty w salonie pana Sylwio - tajemniczego samotnika i niedościgłego mistrza pistoletu. Wojskowych intryguje ich gospodarz, a zwłaszcza fakt, że nigdy nie przyjmuje wezwań na pojedynek. Mimo nalegań swoich gości, Sylwio nie wyjawia im żadnych szczegółów swojej biografii. Czyni to za niego reżyser. Posługując się metodą retrospekcji, opowiada widzowi historię człowieka, którego życie zniszczyło obsesyjne pragnienie zemsty... "Wystrzał" był pierwszym polskim filmem telewizyjnym, który wyświetlano także w kinach. Początkowo miał być trzyodcinkowym serialem, stąd jego charakterystyczna trzyczęściowa budowa. Jerzy Antczak, przenosząc na ekran arcydzieło romantycznej nowelistyki, zastosował niezwykły, jak na owe czasy, chwyt. Dwie główne antagonistyczne role powierzył temu samemu aktorowi Ignacemu Gogolewskiemu, artyście świetnie "czującemu" repertuar romantyczny (wsławił się m.in. pierwszą po wojnie rolą Gustawa - Konrada). To głównie jego kreacje nadały filmowi Antczaka klimat pewnej tajemniczości i niezwykłości, pod którymi kryją się wielkie ludzkie dramaty i namiętności. 16:50 CAŁA ZIMA BEZ OGNIA (TOUT UN HIVER SANS FEU) Dramat psychologiczny, 87 min, Szwajcaria/Belgia/Polska 2004 Reżyseria: Greg Zgliński Scenariusz: Pierre - Pascal Rossi Zdjęcia: Witold Płóciennik Muzyka: Jacek Grudzień, Mariusz Ziemba Aktorzy: Aurelien Recoing, Marie Matheron, Gabriela Muskała, Blerim Gjoci, Nathalie Boulin, Antonio Buil, Michel Voita i inni Jean i Laura Rochardowie mieszkają na wsi w górach. Oboje przeżyli niedawno wielką tragedię: w pożarze stajni zginęła ich pięcioletnia córeczka Marie. Rozpacz i poczucie winy sprawiają, że oboje coraz bardziej oddalają się od siebie: on szuka zapomnienia w ciężkiej pracy w fabryce, a wieczorami dogląda jeszcze krów na farmie, ona pogrąża się w głębokiej depresji, aż wreszcie trafia do kliniki psychiatrycznej. Tam odwiedza ją siostra, Valerie, która nigdy nie potrafiła zaakceptować małżeństwa Laury i polubić swego szwagra: jako osoba samotna pragnie teraz odzyskać siostrę. Nakłania ją, by ostatecznie rozstała się z mężem i zamieszkała z nią w mieście. Przyjąwszy Laurę pod swój dach, utrudnia kontakty małżonków, podburza siostrę przeciwko mężowi, zrzucając na niego całą winę za to, co się stało. Tymczasem Jean nawiązuje w pracy znajomość z pochodzącą z Kosowa Labinotą, młodą kobietą, która przybyła do Szwajcarii wraz z bratem, Kastriotem. On pracuje jako robotnik, ona jest zatrudniona w fabrycznej stołówce. W Kosowie pozostał jej mąż, ale od sześciu lat nie daje znaku życia. Labinota czeka jednak wytrwale, wierząc, że mąż wreszcie do niej dotrze. Równie samotny jak ona i nieszczęśliwy Jean parokrotnie broni imigrantkę przed obcesowymi zalotami niektórych robotników, później odprowadza ją do domu. Labinota patrzy na niego coraz życzliwszym wzrokiem. Na sylwestra Kastriot zaprasza Jeana do swego domu. Mężczyzna dobrze się bawi w towarzystwie Labinoty, jej brata oraz kosowskich przyjaciół i chociaż na chwilę udaje mu się zapomnieć o własnych problemach. Pewnego dnia Laura zauważa Jeana w towarzystwie Labinoty na ulicy. Oboje są roześmiani, rozluźnieni. Kobieta po raz pierwszy uświadamia sobie, że straciwszy córkę, może teraz stracić również męża. 18:30 SERIALOWA NOSTALGIA - SAMOCHODZIK I TEMPLARIUSZE - ODC. 1/5 PO PRZYGODĘ Serial dla młodych widzów, 33 min, Polska 1971 Reżyseria: Hubert Drapella Scenariusz na podstawie własnej powieści: Zbigniew Nienacki Zdjęcia: Wacław Dybowski Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Stanislaw Mikulski, Grażyna Marzec, Lech Ordon, Ewa Szykulska, Zygmunt Apostoł, Tadeusz Gwiazdowski, Jan Tesarz, Roman Sykała, Michał Szewczyk, Roman Mosior, Stefan Niemirowski, Tomasz Samosionek, Danuta Szaflarska Pan Samochodzik i jego mali pomocnicy o wdzięcznych przezwiskach: Wilhelm Tell, Wiewiórka i Sokole Oko zaprzyjaźnili się, szukając wspólnie zbiorów dziedzica Dunina (powieść Zbigniewa Nienackiego "Wyspa złoczyńców" sfilmował w 1965 r. Stanisław Jędryka). Teraz wyruszają na wyprawę w poszukiwaniu skarbu templariuszy. Pan Tomasz, historyk sztuki, pracownik Centralnego Zarządu Muzeów, jest wściekły, że prasa ujawniła tajemnicę, nad którą pracował od dawna. Obawia się, że żądni przygód poszukiwacze skarbów zaczną kuć dziury we wszystkich starych zamkach. Chłopcy chcą dowiedzieć się, jakim cudem skarby zgromadzone przez rycerzy zakonnych, strzegących od XII wieku Ziemi Świętej, mogły trafić do Polski. Być może mistrz zakonu Jakub de Molay przekazał cenny depozyt wielkiemu mistrzowi Krzyżaków, a ten miał go zwrócić osobie, która będzie znała hasło: "Tam skarb twój, gdzie serce twoje". Tak przynajmniej można wnosić ze starego dokumentu, który odnalazł podczas wakacyjnych wędrówek wiejski nauczyciel na Suwalszczyźnie. Pan Samochodzik i chłopcy wyruszają niezwłocznie, kierując się w stronę Pojezierza Suwalskiego. W drodze spotykają cudzoziemców - piękną, pewną siebie pannę, jej ojca i ich polskiego towarzysza. Tłumacz zdradza, że bogaty obcokrajowiec to kapitan Petersen, słynny poszukiwacz skarbów. 19:10 SERIALOWA NOSTALGIA - SAMOCHODZIK I TEMPLARIUSZE - ODC. 2/5 FAŁSZYWY BRODACZ Serial dla młodych widzów, 31 min, Polska 1971 Scenariusz na podstawie własnej powieści: Zbigniew Nienacki Reżyseria: Hubert Drapella Zdjęcia: Wacław Dybowski Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Stanislaw Mikulski, Grażyna Marzec, Lech Ordon, Ewa Szykulska, Danuta Szaflarska, Zygmunt Apostoł, Tadeusz Gwiazdowski, Jan Tesarz, Roman Sykała, Michał Szewczyk, Roman Mosior, Stefan Niemirowski, Tomasz Samosionek Obawy pana Tomasza zaczynają się sprawdzać - skarbu templariuszy poszukuje coraz więcej osób. Pan Samochodzik i jego mali pomocnicy spotykają na szlaku nie tylko Karen i jej ojca, kapitana Petersena. Niespodziewanie pojawia się młoda dziewczyna, która pilnie śledzi poczynania poszukiwaczy, w pobliżu kręcą się też jakieś podejrzane typy. Petersen próbuje nawiązać kontakt z tajemniczym osobnikiem, który podobno jest w posiadaniu dokumentu umożliwiającego dotarcie do skarbu. Bogaty Anglik jest gotów sporo zapłacić, byle tylko zdobyć potrzebne informacje. Harcerze i Pan Samochodzik zamierzają zorganizować zasadzkę, jednak sprytnie obmyślony plan zawodzi. 19:45 MUZEUM POLSKIEJ PIOSENKI - /68/ - "TYLE WDZIĘKU" - DANUTA RINN Felieton, 6 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Knittel, Krzysztof Materna, Krzysztof Jaślar Scenariusz: Tomasz Knittel Zdjęcia: Kamil Hasiuk, Adam Kowalczyk Wykonawcy: Danuta Rinn, Joanna Bartel W programie historia piosenki "Tyle wdzięku". 20:00 ZŁOTA SETKA TEATRU TELEWIZJI - TRZY SIOSTRY Teatr, 127 min, Polska, 1974 Autor: Antoni Czechow Reżyseria: Aleksander Bardini Realizacja tv: Barbara Borys - Damięcka Scenografia: Jan Banucha Aktorzy: Ewa Ziętek, Krystyna Janda, Joanna Szczepkowska, Anna Szczepaniak, Władysław Kowalski, Zbigniew Zapasiewicz, Bronisław Pawlik, Piotr Fronczewski, Marek Walczewski, Jerzy Kamas, Irena Netto, Tadeusz Kondrat, Henryk Talar, Joachim Lamża, Kazimiera Utrata "Nie co chwila ludzie strzelają się, wieszają, składają sobie nawzajem miłosne wyznania. Przeważnie jedzą, piją, włóczą się, plotą głupstwa. Trzeba to pokazać na scenie. Trzeba stworzyć dramat, w którym by ludzie wchodzili, wychodzili, jedli, mówili o pogodzie, grali w karty... Niech na scenie wszystko będzie równie proste i równie zawiłe jak w życiu. Tu ludzie jedzą, tylko jedzą, a tymczasem rozstrzyga się ich szczęście, rozbija ich życie." (za: S. Marczak - Oborski"Przewodnik teatralny. W - wa 1991) Taki też jest czechowski świat: pełen szarych ludzi i ich zaściankowych problemów, zatopionych w monotonii życia. Świat, którego historię tworzy codzienne picie herbaty. Czechow nie rozwija akcji dramatycznej, nie buduje tradycyjnie pojętej intrygi. Mimo to z niepozornego losu swoich bohaterów potrafi wydobyć prawdziwą tragedię ludzkiego istnienia. "Trzy siostry"w reżyserii Aleksandra Bardiniego spełniają wszystkie postulaty teatralne autora. Są opowieścią o życiu, które przecieka ludziom przez palce, o niespełnionych nadziejach i kalekich charakterach, o świecie, gdzie królestwem płaci się nie za konia, lecz za szklankę herbaty... Reżyser w swojej inscenizacji pozostał wierny Czechowowi. Nie udziwniał, nie skracał zbytnio tekstu. Postawił na prawdę psychologiczną, ukazał te ludzkie dramaty bez nadmiernej teatralizacji i pustych gestów. Aż miło przypomnieć sobie świeże, a przecież już na swój sposób dojrzałe aktorstwo Jandy, Szczepkowskiej czy Fronczewskiego, zanim jeszcze nabrali tak niekiedy dziś irytującej maniery aktorskiej. Wzrusza Tadeusz Kondrat w roli Fieraponta, starego, głuchego stróża. 22:15 TAMTE LATA, TAMTE DNI - TERESA LIPOWSKA Dysk./wywiad/debata, 23 min, Polska, 2021 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuc - Burzyńska (prowadzący) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem gościem programu jest popularna aktorka Teresa Lipowska. 22:45 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - WSTĘP DO FILMU - PĘTLA Dysk./wywiad/debata, 5 min, Polska, 2021 Łukasz Jasina rozmawia z krytykiem filmowym Łukaszem Adamskim o filmie "Pętla" w reż. Wojciecha Jerzego Hasa. 22:50 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - PĘTLA Dramat, 97 min, Polska 1957 Reżyseria: Wojciech Jerzy Has Scenariusz: Marek Hłasko, Wojciech Jerzy Has Zdjęcia: Mieczysław Jahoda Muzyka: Tadeusz Baird Aktorzy: Gustaw Holoubek, Aleksandra Śląska, Teresa Szmigielówna, Tadeusz Fijewski, Stanisław Milski, Stanisław Dewoyno, Roman Kłosowski, Tadeusz Gwiazdowski, Marian Jastrzębski, Emil Karewicz, Ignacy Machowski, Helena Makowska - Fijewska, Igor Przegrodzki, Zygmunt Zintel i inni Efektowny debiut Wojciecha Jerzego Hasa, jednego z najciekawszych polskich reżyserów powojennych. W "Pętli" późniejszy autor "Pismaka" stworzył podwaliny własnego języka filmowego. Jego znakiem rozpoznawczym jest mistrzowskie budowanie klimatu ekranowej opowieści; subtelne ukazywanie powikłanej, często poranionej psychiki bohaterów; fascynacja outsiderem wyrzuconym poza główny nurt życia, niepotrafiącym nawiązać kontaktu z otoczeniem. Te cechy stylu Hasa znalazły najpełniejszy wyraz w jego dokonaniach z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ("Pożegnania", "Wspólny pokój", "Jak być kochaną", "Szyfry"). Można się również w "Pętli" dopatrzyć nieśmiałej zapowiedzi "wizyjnego" Hasa, znanego przede wszystkim z "Rękopisu znalezionego w Saragossie" i "Sanatorium pod klepsydrą", ale także z filmów z lat osiemdziesiątych: "Pismaka", "Niezwykłej podróży Baltazara Kobera" czy "Osobistego pamiętnika grzesznika ...przez niego samego spisanego". Jak bowiem rozumieć owe dziwne przedmioty wypełniające mieszkanie alkoholika Kuby? Jak tłumaczyć aluzje do wizualnych ekstrawagancji niemieckich ekspresjonistów? Debiutancki film Hasa jest adaptacją wczesnego opowiadania Marka Hłaski pod tym samym tytułem. Akcja toczy się w ciągu jednego dnia. Głównym bohaterem jest Kuba, rozpaczliwie walczący z nałogiem pijaństwa. Po południu, wraz z narzeczoną Krystyną, ma udać się do lekarza, który zaaplikuje mu kurację. Na razie musi czekać. Czeka samotnie w mieszkaniu, które przypomina nieco rekwizytornię teatru. Co jakiś czas dzwoni telefon. To znajomi, niby współczujący, a tak naprawdę wścibscy i denerwujący. Kuba nie wytrzymuje. Poirytowany wychodzi na miasto. Włóczy się bez celu po ulicach, spotyka młodzieńczą miłość, wdaje się w burdę i ląduje w komisariacie. Wypuszczony idzie do baru "Pod orłem", gdzie znów sięga po kieliszek. "Pętla" jest filmem cholernie pesymistycznym. Śmiać mi się chce, gdy pomyśleć, że o ten sam pesymizm pomawiano "Eroikę" czy "Koniec nocy". Jeśli tamte filmy były mroczne i szare, to ten dopiero jest czarny jak bryła węgla pomazana smołą"- pisał pod koniec lat pięćdziesiątych jeden z krytyków. Celowo wolne tempo narracji chwilami męczy i drażni. Niemal namacalnie oddaje duszny ciężar przygniatający bohatera. Ulatują resztki nadziei, pętla zaciska się. Odtwarzający postać Kuby Gustaw Holoubek daje wstrząsające studium życiowego bankruta, targanego sprzecznymi uczuciami od otępienia do szaleństwa. Kamera niemal nie pozwala mu wyjść poza kadr, śledzi każdy ruch i wyraz twarzy. Odmierza etapy jego upadku, aż do tragicznego końca. "Idźcie na "Pętlę", film dobry, odważny, uczciwy"- zachęcał przed laty recenzent swoich czytelników. I choć przez ostatnie czterdzieści lat sporo wydarzyło się w polskim filmie, jego wezwanie niewiele straciło na aktualności. 01:55 NOCNY DOKUMENT - NOC NAD NOCAMI (DIE NACHT DER NÄCHTE) Film dokumentalny, 92 min, Niemcy, 2018 Reżyseria: Yasemin Şamdereli Dokument przedstawia historię życia pięciu par, każdej z 60 - letnim stażem, które dzielą się sekretem na wieloletni związek. Poznajemy historię małżeństw bohaterów z Japonii, Indii czy Stanów Zjednoczonych, tajemnice trwałego partnerstwa, tego, co ich łączyło, a co dzieliło przez wspólnie spędzone lata. To także opowieść o starzeniu się, dojrzewaniu relacji, a także miłości, która rozkwitała przez całe życie.