TVP Kultura Piątek, 16.07.2021 08:40 KUCHNIA JAGIELLONÓW - ODC. 13 RZECZPOSPOLITA OBOJGA NARODÓW, CZYLI KUCHNIA ZŁOTEGO WIEKU Magazyn, 25 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Łukasz Modelski (prowadzący) Tym razem poznamy przepis na szczupaka w galarecie z białego sosu i litewskie kołduny. 09:15 CAŁA ZIMA BEZ OGNIA (TOUT UN HIVER SANS FEU) Dramat psychologiczny, 87 min, Szwajcaria/Belgia/Polska 2004 Reżyseria: Greg Zgliński Scenariusz: Pierre - Pascal Rossi Zdjęcia: Witold Płóciennik Muzyka: Jacek Grudzień, Mariusz Ziemba Aktorzy: Aurelien Recoing, Marie Matheron, Gabriela Muskała, Blerim Gjoci, Nathalie Boulin, Antonio Buil, Michel Voita i inni Jean i Laura Rochardowie mieszkają na wsi w górach. Oboje przeżyli niedawno wielką tragedię: w pożarze stajni zginęła ich pięcioletnia córeczka Marie. Rozpacz i poczucie winy sprawiają, że oboje coraz bardziej oddalają się od siebie: on szuka zapomnienia w ciężkiej pracy w fabryce, a wieczorami dogląda jeszcze krów na farmie, ona pogrąża się w głębokiej depresji, aż wreszcie trafia do kliniki psychiatrycznej. Tam odwiedza ją siostra, Valerie, która nigdy nie potrafiła zaakceptować małżeństwa Laury i polubić swego szwagra: jako osoba samotna pragnie teraz odzyskać siostrę. Nakłania ją, by ostatecznie rozstała się z mężem i zamieszkała z nią w mieście. Przyjąwszy Laurę pod swój dach, utrudnia kontakty małżonków, podburza siostrę przeciwko mężowi, zrzucając na niego całą winę za to, co się stało. Tymczasem Jean nawiązuje w pracy znajomość z pochodzącą z Kosowa Labinotą, młodą kobietą, która przybyła do Szwajcarii wraz z bratem, Kastriotem. On pracuje jako robotnik, ona jest zatrudniona w fabrycznej stołówce. W Kosowie pozostał jej mąż, ale od sześciu lat nie daje znaku życia. Labinota czeka jednak wytrwale, wierząc, że mąż wreszcie do niej dotrze. Równie samotny jak ona i nieszczęśliwy Jean parokrotnie broni imigrantkę przed obcesowymi zalotami niektórych robotników, później odprowadza ją do domu. Labinota patrzy na niego coraz życzliwszym wzrokiem. Na sylwestra Kastriot zaprasza Jeana do swego domu. Mężczyzna dobrze się bawi w towarzystwie Labinoty, jej brata oraz kosowskich przyjaciół i chociaż na chwilę udaje mu się zapomnieć o własnych problemach. Pewnego dnia Laura zauważa Jeana w towarzystwie Labinoty na ulicy. Oboje są roześmiani, rozluźnieni. Kobieta po raz pierwszy uświadamia sobie, że straciwszy córkę, może teraz stracić również męża. 11:00 NAJDŁUŻSZA WOJNA NOWOCZESNEJ EUROPY - ODC. 9 AUSROTTEN Serial historyczny, 67 min, Polska, 1981 Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Stefan Bratkowski Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Witold Dębicki, Gustaw Lutkiewicz, Joanna Żółkowska, Piotr Krukowski, Katarzyna Ejmont, Anna Nehrebecka, Włodzimierz Tympalski, Piotr Machalica, Piotr Stockinger, Konrad Morawski, Andrzej Piszczatowski, Teresa Mikołajczyk, Gabriel Nechrebecki, Wiktor Nanowski, Barbara Rachwalska Lata osiemdziesiąte XIX wieku, trwają tzw. rugi chłopskie, czyli usuwanie pod byle pretekstem osiadłych na ziemi polskich chłopów. Powstaje Hakata, osławiona instytucja do walki z wszelkimi przejawami polskości na ziemiach Wielkopolski. Tworzą się komisje kolonizacyjne zajmujące się wykupywaniem polskich majątków. W Śremie Towarzystwo Polskie nie dopuszcza do wykupienia przez Niemców majątku hr. Poturzyckiego. Kasia Frankowska zaręcza się z zakochanym w niej od dawna Gieruszem. 12:20 NAJDŁUŻSZA WOJNA NOWOCZESNEJ EUROPY - ODC. 10 NA WOJNIE JAK TO NA WOJNIE Serial historyczny, 56 min, Polska, 1981 Reżyseria: Jerzy Sztwiertnia Scenariusz: Stefan Bratkowski Zdjęcia: Andrzej Ramlau Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Jerzy Bińczycki, Witold Pyrkosz, Joanna Żółkowska, Witold Dębicki, Maciej Góraj, Anna Nehrebecka, Wiktor Grotowicz, Piotr Machalica, Jan Łopuszniak, Lech Ordon, Krzysztof Stroiński, Henryk Talar, Jerzy Tkaczyk, Wojciech Wysocki, Andrzej Żółkiewski Wyrazem patriotyzmu i umacniania się polskości na terenie Wielkiego Księstwa Poznańskiego jest powstanie tzw. polskich spółek zarobkowych. Prezes Prowincji Poznańskiej, Wilamowitz, zdając sobie sprawę z roli, jaką odgrywają spółki, usiłuje osłabić ich skuteczność. Efekt jest jednak odwrotny. Tymczasem Władysław Frankowski dowiaduje się o dawnej miłości Matyldy do ks. Wawrzyniaka. Zrozpaczony zostawia żonę z dwoma synami i wyjeżdża do Poznania. 13:30 STANY ZJEDNOCZONE Z LOTU PTAKA. ZACHODNIE WYBRZEŻE (USA FROM THE SKY / LES ETATS - UNIS VUS DU CIEL) Film dokumentalny, 26 min, Francja, 2011 Reżyseria: Charles Yannick Zima w północnej Kalifornii. Lecimy na południe, nad Lost Coast. Przemierzymy ten olbrzymi stan wzdłuż linii brzegowej - od krańca do krańca. Zaczniemy na północy, by dotrzeć do granicy z Meksykiem. W pobliżu Parku Narodowego Redwood żyją Indianie Yurok - pierwsi mieszkańcy tego porośniętego sekwojami wybrzeża. Surferzy odwiedzają Kalifornię latem i zimą. Tu, na północy, temperatura wody rzadko przekracza 10 stopni Celsjusza. Więzienie Alcatraz, Golden Gate... Podziwiamy z lotu ptaka to wyjątkowe miasto i jego długą plażę Ocean Beach, która nawet w chłodne, zimowe dni, nie bywa wyludniona. Los Angeles, kolejna kalifornijska metropolia, leży 500 kilometrów stąd, w linii prostej. Między dwoma konkurującymi ze sobą miastami jest Big Sur. Wzdłuż wybrzeża Oceanu Spokojnego biegnie tu jedna z najsłynniejszych, amerykańskich szos - California State Route 1. To kultowa droga, uwielbiana zwłaszcza przez miłośników twórczości Jacka Kerouaca i Henry'ego Millera. Big Sur to region chroniony. Człowiek ingeruje tu w przyrodę tylko wówczas, gdy jest to naprawdę konieczne. Wydmy Ocean Beach to mekka miłośników sportów motoryzacyjnych na piasku. Wracamy na wybrzeże, w pobliże Santa Barbara. Wystartowaliśmy, zmarznięci, z wyludnionej północnej Kalifornii. Kończymy nasz lot w słońcu Meksyku, który wyłania się zza wysokiego muru... 14:00 STANY ZJEDNOCZONE Z LOTU PTAKA. WSCHODNIE WYBRZEŻE (USA FROM THE SKY / LES ETATS - UNIS VUS DU CIEL) Film dokumentalny, 26 min, Francja, 2011 Reżyseria: Charles Yannick Oto pilot Bill i operator Bas. Wraz z nimi lecimy nad stanem Maine, przy granicy z Kanadą. Dzisiejszy plan przewiduje lot wzdłuż wybrzeża, na południe, aż do Nowego Jorku. Zanim zachłyśniemy się widokiem drapaczy chmur, będziemy podziwiać leśne pustkowia południa. Czasem natykamy się na olbrzymią ciężarówkę albo na hydroplany latające między jeziorami. Najczęściej jednak nic nie zakłóca tego dziewiczego, zielono - błękitnego pejzażu. Dla Jima, pilota hydroplanu, ten widok to codzienność. Zimą olbrzymie połacie terenu są białe, skute lodem i niemal całkiem wyludnione. Maine to najdzikszy stan Wschodniego Wybrzeża. Charakterystyczne elementy tutejszego pejzażu to wyspy i wysokie, skaliste urwiska. Nieregularna i poszarpana linia brzegowa ma w sumie kilka tysięcy kilometrów. Dla niektórych Amerykanów tutejsze wyspy i półwyspy to synonim raju na ziemi. W Kennebunkport znajduje się pilnie strzeżona letnia rezydencja prezydenckiej rodziny Bushów. Stan Maine liczy niewiele ponad milion mieszkańców. Sąsiedni Massachusetts - znacznie więcej. W samym obszarze metropolitalnym Bostonu żyje ponad cztery miliony ludzi. Massachusetts słynie z wysp i jednego, długiego zamieszkanego półwyspu Cape Cod. Co roku odwiedza go 13 milionów turystów! Cape Cod bywa nazywany "Florydą Północy". Postanawiamy przedłużyć nieco lot nad południowym Manhattanem, by podziwiać imponujące drapacze chmur. W miejscu dawnego World Trade Center trwa budowa nowych wież. 14:30 ROK 2020 Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Kasior Krzysztof Scenariusz: Zasępa Grzegorz Serial dokumentalny poświęcony artystom i ich pracy w dobie pandemii wirusa COVID - 19. W tym odcinku: Magda Biedrzycka, ceniony kostiumolog, członek Polskiej Akademii Filmowej. Wspóltworzyła aurę ponad 30 filmów, m.in. "Wałęsa - człowiek z nadziei", "Zemsta", "Bodo", "Rewers", "Pan T." Z Piotrem Szulkinem zrobiła filmy: "Golem" i "Oczy uroczne". Za kostiumy w filmie "Katyń" Andrzeja Wajdy otrzymała Europejską Nagrodę Filmową". Trzykrotna laureatka"Orła"- polskiej nagrody filmowej. Drugą bohaterką programu jest Katarzyna Skrzynecka - aktorka, piosenkarka, autorka tekstów, kompozytorka, osobowość telewizyjna. Występowała w spektaklach:"Metro","Chicago","Evita". W filmach"Kogel - mogel 3", serialach" Bulionerzy", Bao - bab", "Na dobre i złe". Znana przede wszystkim jako jurorka programów telewizyjnych, szczególnie z hitowej produkcji "Twoja twarz brzmi znajomo". Wydała sześć albumów studyjnych. Laureatka nagrody aktorskiej im. Zbyszka Cybulskiego. 15:00 ODPRAWA Film dokumentalny, 19 min, Polska, 2018 Reżyseria: Filip Drzewiecki Scenariusz: Filip Drzewiecki Zdjęcia: Jakub Giza Film stanowi rejestrację codzienności studentów medycyny podczas letniego obozu praktyk. Wszystko dzieje się tu szybko, każdy przypadek jest nowością, a niektóre sytuacje okazują się wręcz zaskoczeniem dla młodych adeptów sztuki lekarskiej. "Odprawa" ma zwięzły charakter, oddający pospieszny rytm pracy lekarzy. Twórcy nie tracą z pola widzenia pacjenta, skupiając się jednakże na perspektywie początkującego lekarza, który nie ma nawet zbyt wiele czasu na refleksję o śmierci na szpitalnym łóżku. Czekają następni chorzy. [opis festiwalowy] 15:30 PAJĘCZARKI Komedia obyczajowa, 104 min, Polska 1993 Reżyseria: Barbara Sass Scenariusz: Barbara Sass, Wiesław Zdort Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Piotr Rubik Aktorzy: Maria Pakulnis, Adrianna Biedrzyńska, Jan Nowicki, Marian Opania, Wojciech Malajkat, Danuta Szaflarska, Maciej Robakiewicz, Marek Walczewski Dwie siostry wynajmują pokoik u miłej starszej pani. Ewa, studentka AWF, jest całkowicie pochłonięta treningami i przygotowaniami do wyjazdu z grupą sportowców do Nowego Jorku. Magda, dziennikarka, niedawno straciła pracę i bez powodzenia szuka nowej. Mieszka z siostrą, ponieważ niedawno rozwiodła się z mężem. Chce razem z nią wyjechać do Stanów, ale obie nie mają pieniędzy. Magda wpada więc na pomysł, żeby wykorzystać sprawność fizyczną Ewy do zabrania z mieszkania byłego męża ich wspólnych oszczędności. Ewa wchodzi tam przez okno i chociaż pieniędzy nie znajduje, siostry postanawiają zastosować tę metodę jeszcze wielokrotnie. W ten sposób opróżniają mieszkania bogatych ludzi ze znacznych sum. Na przyjęciu poznają dwóch amerykańskich biznesmenów, z którymi chcą robić interesy w Nowym Jorku. Mają zamiar założyć szkołę tańca. Wyjazd kończy się niepowodzeniem, ponieważ Amerykanie, także oszuści, okazują się sprytniejsi. Siostry wracają do kraju, gdzie czeka je niespodzianka. Krytycy zauważyli, że reklamowany jako komedia sensacyjna film nie jest najwyższym osiągnięciem w swoim gatunku. Niewątpliwym atutem jest tu jednak znakomite aktorstwo w wykonaniu duetu Adrianny Biedrzyńskiej i Marii Pakulnis. 17:30 SCENA MUZYCZNA - TRIO JAZZOWE MARCINA MASECKIEGO Koncert, 49 min, Polska, 2020 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Marcin Masecki, Marek Horodniczy(Prowadzący), Jerzy Rogiewicz, Piotr Domagalski W kolejnym odcinku "Sceny Muzycznej" wystąpi Trio Jazzowe Marcina Maseckiego. 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - SAMOCHODZIK I TEMPLARIUSZE - ODC. 3/5 TAJEMNICA BAHOMETA Serial dla młodych widzów, 33 min, Polska 1971 Reżyseria: Hubert Drapella Scenariusz: Zbigniew Nienacki Zdjęcia: Wacław Dybowski Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Stanislaw Mikulski, Grażyna Marzec, Lech Ordon, Ewa Szykulska, Alina Janowska, Danuta Szaflarska, Tadeusz Gwiazdowski, Michał Szewczyk, Roman Mosior, Stefan Niemirowski, Tomasz Samosionek Wędrówka po Pojezierzu Suwalskim nie przynosi spodziewanych rezultatów. Pan Samochodzik i harcerze nie zdołali trafić na żaden ślad, który przybliżyłby ich do skarbu templariuszy. Postanawiają jechać do Malborka. Mają nadzieję, że na miejscu uda im się rozszyfrować sens słów "Tam skarb twój, gdzie serce twoje" - przecież Krzyżacy nazywali swoją stolicę "Serce Twoje". Gdy pan Tomasz w towarzystwie chłopców i przygodnych wycieczkowiczów zwiedza zamek, ktoś przekazuje mu wiadomość podpisaną imieniem pogańskiego bożka. Tajemniczy Bahomet ostrzega, że jeśli Pan Samochodzik natychmiast się stąd nie wyniesie, będzie z nim źle. 19:20 SERIALOWA NOSTALGIA - SAMOCHODZIK I TEMPLARIUSZE - ODC. 4/5 PODZIEMNY LABIRYNT Serial dla młodych widzów, 33 min, Polska, 1971 Reżyseria: Hubert Drapella Scenariusz: Zbigniew Nienacki Zdjęcia: Wacław Dybowski Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Stanislaw Mikulski, Grażyna Marzec, Irena Skwierczyńska, Ewa Szykulska, Seweryn Butrym, Tadeusz Gwiazdowski, Stanisław Milski, Michał Szewczyk, Roman Mosior, Stefan Niemirowski, Tomasz Samosionek Pan Tomasz i jego mali pomocnicy przeczuwają, że wkrótce wyjaśni się tajemnica skarbu templariuszy. Pan Petersen i jego córka Karen również nie dają za wygraną. Dwie konkurujące ze sobą ekipy zjawiają się w małym miasteczku na Suwalszczyźnie, gdzie znajdują się ruiny średniowiecznego zamczyska. Pan Samochodzik i harcerze schodzą do podziemi, pilnie wypatrując na murach tajnych znaków templariuszy. Chłopcy trafiają na ślad podziemnego labiryntu. 20:00 KOMEDIOWE LATO - ZEMSTA Film komediowy, 100 min, Polska, 2002 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Wajda Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Roman Polański, Janusz Gajos, Andrzej Seweryn, Katarzyna Figura, Daniel Olbrychski, Agata Buzek, Rafał Królikowski, Lech Dybik, Cezary Żak, Jerzy Nowak, Tadeusz Wojtych, Henryk Gołębiewski, Jerzy Słonka, Magdalena Smalara Chociaż słynna sztuka Aleksandra hrabiego Fredry należy do najczęściej grywanych na polskich scenach, decyzja Andrzeja Wajdy o jej ekranizacji wywołała powszechne zaskoczenie, tym bardziej że istniała już jej filmowa wersja zrealizowana w 1957 r. przez Antoniego Bohdziewicza i Bohdana Korzeniewskiego. Do nakręcenia nowej wersji ostatecznie zdopingował reżysera kinowy sukces jego "Pana Tadeusza". W klasycznej sztuce Wajda dojrzał wciąż aktualną komedię o wadach narodowych Polaków, które w przeszłości wielokrotnie były przyczyną naszych narodowych klęsk, a i dziś nie sprzyjają budowaniu ładu i dobrobytu. Krytyczny impet ustąpił jednak miejsca dobrodusznej kpinie z arogancji i obłudy, pieniactwa i przekupności, zawiści i chciwości. Prawdziwą sensacją okazało się powierzenie roli Papkina Romanowi Polańskiemu, któremu partnerują takie znakomitości jak Janusz Gajos (Cześnik) i Andrzej Seweryn (Rejent). Charakterystyczną rolę Dyndalskiego Wajda powierzył jednemu ze swych ulubionych aktorów, Danielowi Olbrychskiemu. Fredrowską "Zemstę" zainspirowała autentyczna historia trwającego niemal 30 lat sporu, jaki w XVII w. wiedli ze sobą dwaj współwłaściciele zamku w Odrzykoniu koło Krosna: Jan Skotnicki i Piotr Firlej. U Fredry opisane wydarzenia rozgrywają się prawdopodobnie, zdaniem historyków literatury, ok. roku 1815. Wajda natomiast umieścił akcję swojego filmu w XVIII w. , uważając go za ciekawszy wizualnie i barwniejszy obyczajowo niż następne stulecie. Zdjęcia plenerowe kręcono głównie w zrujnowanym zamku w Ogrodzieńcu pod Olkuszem, który trzeba było przedtem poddać dość znacznym pracom konserwatorskim, by wyglądał na zamieszkany. Wnętrza wybudowano w WFDiF w Warszawie. Krytyka zgodnie chwaliła pomysł realizacji filmu zimą, co nadało całej opowieści nowy walor, pozwoliło w naturalny sposób stworzyć klimat tajemniczości i napięcia. Niestety, natura nie zawsze sprzyjała zamierzeniom filmowców, w niektórych ujęciach śnieg jest więc sztuczny. Cześnik Raptusiewicz mieszkający po sąsiedzku w tym samym zamku ze znienawidzonym Rejentem Milczkiem, pragnie ożenić się z ponętną wdówką, Podstoliną. Świadom niedoskonałości swej urody i braku ogłady towarzyskiej prosi wezwanego na pomoc Papkina, aby go z nią wyswatał. Kreujący się na pożeracza niewieścich serc Papkin sam jest zakochany w Klarze, bratanicy Cześnika, tymczasem ona kocha z wzajemnością Wacława, syna Rejenta. Jednak ani Cześnik, ani Rejent nie zamierzają się zgodzić na ten związek, a wzajemną niechęć podsyca spór o mur graniczny. Aby pomieszać szyki Cześnikowi, Rejent wpada na szatański pomysł ożenienia Wacława z Podstoliną. 21:55 GENIUSZ: PICASSO - ODC. 7 (ODC. 7) Serial biograficzny, 48 min, USA, 2018 Reżyseria: Kenneth Biller Aktorzy: Alex Rich, Clemence Poesy, Antonio Banderas odc. 7 Picasso dołącza do partii komunistycznej, przez co zmaga się z problemem pogodzenia swojej sztuki z przekonaniami politycznymi. Pod wpływem nieszczęśliwej miłości z dawnych lat, Picasso zaczyna mieć wątpliwości dotyczące relacji z Francoise. 23:00 ŚWIAT W PIOSENCE - WYŚCIG KOSMICZNY (SOUNDTRACKS: SPACE RACE) Film dokumentalny, 40 min, USA, 2017 Reżyseria: Dwayne Johnson, Dany Garcia Seria "Soundtracks" przedstawia związki muzyki z różnego rodzaju wydarzeniami historycznymi. Każdy odcinek dotyczy tragedii, momentów euforii lub zdarzeń, które dały początek nowym ruchom. Wraz z nimi prezentowane są muzyka, artyści i nurty mające szczególny związek z tymi przemianami. Wielkie wydarzenia często inspirują wielu artystów. Taka jest również historia piosenek Davida Bowiego, Eltona Johna czy Sun Ra. Zabójczy wyścig w ramach zimnej wojny doprowadził do pierwszego lądowania człowieka na Księżycu. Te zdarzenia na stałe odcisnęły swoje piętno, co widoczne jest także w muzyce. 00:15 ŻYCIE CARLITA (CARLITO'S WAY) Dramat kryminalny, 138 min, USA 1993 Reżyseria: Brian De Palma Scenariusz na podstawie powieści "Carlito's Way" i "After Hours" Edwina Torresa: David Koepp Zdjęcia: Stephen H. Burum Muzyka: Patrick Doyle Występują: Al Pacino, Sean Penn, Penelope Ann Miller, Luis Guzman, John Leguizamo, Ingrid Rogers, James Rebhorn, Joseph Siravo, Adrian Pasdar i inni Dziesięć lat po realizacji "Człowieka z blizną" na planie filmowym spotykają się ponownie Brian De Palma i znakomity aktor Al Pacino w kolejnej sadze gangsterskiej. Reżyser jeszcze raz odsłania mroczny świat pozbawionych skrupułów przestępców, handlarzy narkotyków i skorumpowanych urzędników państwowych. Świat nocnych klubów, podziemnych organizacji, dużych pieniędzy i brudnych interesów. Akcja rozgrywa się w Nowym Jorku. Grany przez Ala Pacino bohater jest Portorykańczykiem, ma za sobą kryminalną przeszłość, z którą chce zerwać na zawsze i rozpocząć nowy etap w życiu. Okazuje się jednak, że wcale nie jest łatwo zawrócić ze złej drogi, wyrzec się starych znajomych, zapomnieć o lewych interesach. Narratorem jest sam bohater, gangster Carlito Brigante, który opowiada o swoim życiu, nadziejach, porażkach i przede wszystkim o popełnionych błędach. "Życie Carlita" zostało wręcz obsypane komplementami. Chwalono sprawną realizację, mistrzowską reżyserię, aktorstwo na najwyższym poziomie, zdjęcia oraz udaną adaptację powieści autorstwa sędziego z Manhattanu Edwina Torresa. Skazany na 30 lat więzienia heroinowy boss Carlito Brigante wychodzi na wolność, dzięki sprytnej obronie swego adwokata Dave'a Kleinfelda. Pobyt za kratkami zmienił go bardzo, zamierza zerwać z przestępczą działalnością i wstąpić na uczciwą drogę. Teraz marzy o jednym - zdobyć 75 tysięcy dolarów, które pozwolą mu rozkręcić interes. Początkowo wszystko układa się zgodnie z planem. Carlito prowadzi dobrze prosperujący nocny klub, którego współwłaścicielem jest Dave Kleinfeld. Spotyka się z dawną sympatią, Gail. Tymczasem Dave Kleinfeld popada w poważne tarapaty. Jego klient, potężny mafioso Taglialucci oskarża go o kradzież miliona dolarów, które dostał na opłacenie świadków. Grając na honorze Carlita, Kleinfeld wciąga go w swoje porachunki z mafią. Na początku filmu wystąpił w epizodycznej roli jako sędzia znany amerykański reżyser Paul Mazursky. 02:45 KINO NOCNE - PĘTLA Dramat, 97 min, Polska 1957 Reżyseria: Wojciech Jerzy Has Scenariusz: Marek Hłasko, Wojciech Jerzy Has Zdjęcia: Mieczysław Jahoda Muzyka: Tadeusz Baird Aktorzy: Gustaw Holoubek, Aleksandra Śląska, Teresa Szmigielówna, Tadeusz Fijewski, Stanisław Milski, Stanisław Dewoyno, Roman Kłosowski, Tadeusz Gwiazdowski, Marian Jastrzębski, Emil Karewicz, Ignacy Machowski, Helena Makowska - Fijewska, Igor Przegrodzki, Zygmunt Zintel i inni Efektowny debiut Wojciecha Jerzego Hasa, jednego z najciekawszych polskich reżyserów powojennych. W "Pętli" późniejszy autor "Pismaka" stworzył podwaliny własnego języka filmowego. Jego znakiem rozpoznawczym jest mistrzowskie budowanie klimatu ekranowej opowieści; subtelne ukazywanie powikłanej, często poranionej psychiki bohaterów; fascynacja outsiderem wyrzuconym poza główny nurt życia, niepotrafiącym nawiązać kontaktu z otoczeniem. Te cechy stylu Hasa znalazły najpełniejszy wyraz w jego dokonaniach z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ("Pożegnania", "Wspólny pokój", "Jak być kochaną", "Szyfry"). Można się również w "Pętli" dopatrzyć nieśmiałej zapowiedzi "wizyjnego" Hasa, znanego przede wszystkim z "Rękopisu znalezionego w Saragossie" i "Sanatorium pod klepsydrą", ale także z filmów z lat osiemdziesiątych: "Pismaka", "Niezwykłej podróży Baltazara Kobera" czy "Osobistego pamiętnika grzesznika ...przez niego samego spisanego". Jak bowiem rozumieć owe dziwne przedmioty wypełniające mieszkanie alkoholika Kuby? Jak tłumaczyć aluzje do wizualnych ekstrawagancji niemieckich ekspresjonistów? Debiutancki film Hasa jest adaptacją wczesnego opowiadania Marka Hłaski pod tym samym tytułem. Akcja toczy się w ciągu jednego dnia. Głównym bohaterem jest Kuba, rozpaczliwie walczący z nałogiem pijaństwa. Po południu, wraz z narzeczoną Krystyną, ma udać się do lekarza, który zaaplikuje mu kurację. Na razie musi czekać. Czeka samotnie w mieszkaniu, które przypomina nieco rekwizytornię teatru. Co jakiś czas dzwoni telefon. To znajomi, niby współczujący, a tak naprawdę wścibscy i denerwujący. Kuba nie wytrzymuje. Poirytowany wychodzi na miasto. Włóczy się bez celu po ulicach, spotyka młodzieńczą miłość, wdaje się w burdę i ląduje w komisariacie. Wypuszczony idzie do baru "Pod orłem", gdzie znów sięga po kieliszek. "Pętla" jest filmem cholernie pesymistycznym. Śmiać mi się chce, gdy pomyśleć, że o ten sam pesymizm pomawiano "Eroikę" czy "Koniec nocy". Jeśli tamte filmy były mroczne i szare, to ten dopiero jest czarny jak bryła węgla pomazana smołą"- pisał pod koniec lat pięćdziesiątych jeden z krytyków. Celowo wolne tempo narracji chwilami męczy i drażni. Niemal namacalnie oddaje duszny ciężar przygniatający bohatera. Ulatują resztki nadziei, pętla zaciska się. Odtwarzający postać Kuby Gustaw Holoubek daje wstrząsające studium życiowego bankruta, targanego sprzecznymi uczuciami od otępienia do szaleństwa. Kamera niemal nie pozwala mu wyjść poza kadr, śledzi każdy ruch i wyraz twarzy. Odmierza etapy jego upadku, aż do tragicznego końca. "Idźcie na "Pętlę", film dobry, odważny, uczciwy"- zachęcał przed laty recenzent swoich czytelników. I choć przez ostatnie czterdzieści lat sporo wydarzyło się w polskim filmie, jego wezwanie niewiele straciło na aktualności.