TVP Kultura Wtorek, 20.07.2021 Zmiany z dnia 14.07.2021 w stosunku do raportu z dnia 30.06.2021 (zmodyfikowano opis: Omówienie) 16:50 FATIMA (FATIMA) Dramat, 75 min, Francja, 2015 Reżyseria: Philippe Faucon Scenariusz: Philippe Faucon Zdjęcia: Laurent Fenart Aktorzy: Soria Zeroual, Zita Hanrot, Kenza Noah Ache, Dalila Bencherif, Chawki Amari, Franck Andrieux, Yolanda Mpele, Mehdi Senoussi Fatima pochodzi z Afryki, ale mieszka z córkami w Lyonie. Jej osiemnastoletnia córka Nesrine rozpoczyna studia medyczne. Relacja z młodszą, zbuntowaną piętnastolatką nie jest łatwa. Souad wstydzi się, że matka jest niewykształcona i wytyka jej nieporadny francuski. Fatima kocha obie tak samo, są dla niej źródłem dumy, ale i frustracji. Codziennie stawia na szali własną godność, pracuje ponad siły, by zapewnić im lepszą przyszłość. Wierzy, że inny kolor skóry nie odbiera szansy na dobre życie we Francji. Kiedy pewnego dnia ulegnie wypadkowi i zostanie w domu, zacznie pisać dziennik oraz wiersze po arabsku, opowiadając o wszystkim, czego nie może wyrazić po francusku. Scenariusz powstał na podstawie wspomnień Fatimy Elayoubi, która ponad 20 lat temu opuściła Maroko i zamieszkała pod Paryżem. [opis festiwalowy] (zmodyfikowano opis: Omówienie) 02:00 HENRY PURCELL - DYDONA I ENEASZ Artystyczne/estradowe (widowisko), 79 min, Polska, 2020 Reżyseria: Natalia Kozłowska Wykonawcy: Krzysztof Garstka, Olga Pasiecznik, Marta Boberska, Michał Janicki, Agnieszka Kozłowska, Dorota Lachowicz, Zespół Wokalny Polskiej Orkiestry Królewskiej, Capella Regia Polona, Varsavia Galante Rejestracja opery "Dydona i Eneasz" w wykonaniu Polskiej Opery Królewskiej na scenie Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie. "Ddydona i Eneasz" to pierwsze dzieło dramatyczne Henry’ego Purcella. To jedna z najczęściej wystawianych i nagrywanych oper sprzed epoki Mozarta. Podstawą dla jednego z najgenialniejszych utworów angielskiego baroku jest historia tragicznej miłości Dydony i Eneasza, przekazana w "Eneidzie" Wergiliusza. Henry Purcell zdołał przełożyć na język dźwięków dramat postaci i różnorodność emocji bohaterów. W niewielkiej pod względem rozmiarów formie kompozytor mieści bogactwo symboliki starożytnej opowieści o sile miłości i przeznaczenia.