TVP Kultura Sobota, 24.07.2021 07:45 SZLAKIEM MIEJSC NIEZWYKŁYCH - POMNIKI HISTORII S.I - MALBORK Felieton, 5 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Tomasz Drozdowicz Wykonawcy: Marek Stokowski, Krzysztof Górecki W tym odcinku prezentacja zespołu zamku krzyżackiego w Malborku, uznanego za pomnik historii w 1994 roku. Był siedzibą Wielkiego Mistrza i stolicą Państwa Krzyżackiego w Prusach. W jednym stuleciu pełnił ważne funkcje militarne i polityczne, w następnym - przeznaczono go na magazyny i koszary. Jest największą ceglaną budowlą Europy, na budowę tylko jednego z jego skrzydeł zużyto 5 mln cegieł. O miejscu opowiedzą Marek Stokowski, pisarz i kustosz Muzeum Zamkowego w Malborku oraz Krzysztof Górecki, reżyser inscenizacji Bitwy pod Grunwaldem. 07:50 GWIAZDY TAMTYCH LAT - BERNARD ŁADYSZ Film dokumentalny, 30 min, Polska, 1994 Reżyseria: Krzysztof Wojciechowski Scenariusz: Janusz Horodniczy, Krzysztof Wojciechowski Zdjęcia: Jerzy Fonk Wykonawcy: Bernard Ładysz Latem 1941 roku starsi bracia Bernarda wstąpili w szeregi Armii Krajowej. Małolat pozazdrościł im kombatanckich przewag. Zszedł do podziemia przy pomocy prostego fortelu - postarzył się o rok. I tak już zostało. W oficjalnych dokumentach Ładysza figuruje fałszywa data urodzenia. Dlatego składane w 1997 roku gratulacje i życzenia z okazji 75. urodzin mistrza były, jak przyznał jubilat - przedwczesne. Wieloletni solista Opery Warszawskiej, a następnie Teatru Wielkiego zapisał się w pamięci rzesz melomanów jako znakomity wykonawca czołowych partii w wielu operach, między innymi w "Borysie Godunowie" Musorgskiego, "Eugeniuszu Onieginie" Czajkowskiego, "Don Carlosie" Verdiego i "Strasznym dworze" Moniuszki. Występował często z orkiestrami symfonicznymi w repertuarze oratoryjnym i kantatowym, nie stronił od operetki, śpiewał w kościołach, nie bał się też zabawiać na estradach amatorów popularnych przebojów, choć czasy koncertów "trzech wielkich tenorów" ukazujących swój kunszt w strawniejszych dla milionów gatunkach muzyki "lekkiej, łatwej i przyjemnej" jeszcze nie nadeszły. Stawał na planie filmowym - dość przypomnieć wspaniały epizod w "Ziemi obiecanej" Wajdy, jeździł wraz z żoną Leokadią z recitalami do amerykańskiej Polonii. Dla dość przypadkowej, mało wyrobionej publiczności śpiewał w małych salkach ten sam Ładysz, którego oklaskiwali ekskluzywni goście Carnegie Hall, artysta, który święciłtriumfy wśród wymagającej publiczności Waszyngtonu i Filadelfii za partie w "Jutrzni" Pendereckiego. Czy zatem, jak twierdzili niektórzy krytycy, roztrwonił dany mu talent i w rezultacie nie osiągnął pozycji stosownej do głosowych predyspozycji? Bernard Ładysz przyznał po latach, iż przeszkodami w międzynarodowej karierze były: absolutne pierwszeństwo dawane rodzinie oraz lenistwo. Nie chciało mu się uczyć języków obcych. Rosyjski opanował dobrze dzięki twardej szkole sowieckich łagrów, włoskiego nauczył się podczas pobytu w Italii. Ale już z angielskim było bardzo kiepsko, a w tym właśnie języku spisywane są zwykle w świecie kontrakty. Stawiał na nich swój podpis - i dopiero na miejscu okazywało się, co podpisał oraz za ile... Upust oburzeniu dawał głośno i dobitnie. Nie tylko wobec mało kompetentnych lub nie do końca kryształowej uczciwości menedżerów. Pokrzykiwał chętnie, potężnym basem, także na niektórych dyrektorów, reżyserów, dyrygentów oraz kolegów po fachu - śpiewaków, zyskując pokaźne grono nieprzyjaciół i zaprzysięgłych wrogów. Ów brak dyplomatycznych talentów przejawiał się nie tylko w sytuacjach zawodowych, ale i codziennych, z bądź to nieprzyjemnym, bądź komicznym skutkiem. Bernard Ładysz jest dziś na artystycznej emeryturze, za to sceniczną karierę rozpoczyna, z powodzeniem, jego syn Maciej. Także bas! 09:10 KSIĘGARNIE NOWEGO JORKU (BOOKSELLERS) Film dokumentalny, 94 min, USA, 2019 Reżyseria: D. W. Young Filmowa uczta dla miłośników książek i Nowego Jorku. To zrealizowana z amerykańską lekkością opowieść o legendarnych księgarniach (ze Strandem na czele), antykwariatach, targach rzadkich książek, najbardziej zapalonych kolekcjonerach, szalonych aukcjach w Sotheby, prywatnych kolekcjach i bibliotekach skrytych w domach bogaczy owładniętych miłością do starodruków. Twórcy filmu fundują nam podróż od pokrytych kurzem magazynów przywodzących na myśl XIX - wieczne gabinety osobliwości po nowoczesne wnętrza wypełnione zbiorami wartymi miliony dolarów. Każdy z adeptów słowa pisanego opowiada o swojej pasji inaczej, ale wszyscy dostrzegają nadchodząca zmianę rynku, stopniowy zanik czytelnictwa, nośniki cyfrowe oraz globalne odejście od kultury druku na rzecz kultury obrazu. Opowiadane z gracją anegdoty mieszają się ze wspomnieniami z przeszłości, a książki inkrustowane złotem i diamentami lub oprawione ludzką skórą są omawiane z taką samą czułością, jak wydania powieści science fiction w miękkiej oprawie z lat 50. ubiegłego wieku. Energia i charyzma bohaterów, żywcem wyjętych z filmów Noah Baumbacha i Woody’ego Allena jest tak zaraźliwa i ujmująca, że chłoniemy z wypiekami na twarzy ich historie o kupionych okazyjnie Balzakach, Kodeksie Leicester Leonarda da Vinci (najdroższej książce w dziejach), zbiorach hip - hopowych zinów czy odrodzeniu niezależnych księgarni w Nowym Jorku. (opis: Against Gravity) 10:55 SERIALOWA NOSTALGIA - U PANA BOGA W OGRÓDKU - ODC. 4/12 Serial komediowy, 40 min, Polska, 2008 Scenariusz i reżyseria: Jacek Bromski Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Aktorzy: Krzysztof Dzierma, Andrzej Beya - Zaborski, Emilian Kamiński, Jan Wieczorkowski, Agata Kryska, Wojciech Solarz, Irina Łaczina, Mieczysław Fiodorow, Małgorzata Sadowska, Alicja Bac W kościele Witek dyryguje chórem, jednocześnie akompaniując śpiewającym na organach. W chórze śpiewa kilkadziesiąt osób: są wśród nich miejscowi policjanci, w pierwszym rzędzie stoi też Luśka - córka komendanta posterunku. Ma czysty, donośny głos. Witek przerywa próbę, gdy do kościoła wchodzi nowy "nabytek" posterunku - Marian Cielęcki. Witek kieruje go między tenorów. Cielęcki posłusznie staje w drugim rzędzie. Chór śpiewa dalej. Marian cały czas wpatruje się w Luśkę zachwyconym wzrokiem. Marian wysłany do domu komendanta po czarną teczkę, którą szef omyłkowo zostawił w domu, zauważa w altance wychodzącej na ogród Luśkę, która karmi dziecko piersią. W świetle zachodzącego słońca wygląda pięknie. Marian zamiera w zachwycie, wraca na posterunek rozanielony i rozmarzony. 11:50 TAMTE LATA, TAMTE DNI - ALICJA MAJEWSKA Dysk./wywiad/debata, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuc - Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem do swojego kraju lat dziecinnych zabiera nas popularna piosenkarka, Alicja Majewska. 12:25 OPOWIEŚĆ LETNIA (CONTE D'ETE) Komedia z wątkim romantycznym, 109 min, Francja, 1996 Reżyseria: Eric Rohmer Scenariusz: Eric Rohmer Zdjęcia: Diane Baratier Muzyka: Philippe Eidel, Sbastien Erms Aktorzy: Melvil Poupaud, Amanda Langlet, Gwenalle Simon, Aurelia Nolin Jest to trzeci film z Rohmerowskiego cyklu "opowieści czterech pór roku". Student Gaspard decyduje się spędzić wakacje w bretońskim miasteczku Dinard. Kiedy jest już na miejscu, czeka na przyjazd swojej dziewczyny Leny. Czas spędza głównie na plaży bądź przy gitarze na komponowaniu piosenek. Przypadkiem poznaje Margot, sympatyczną dziewczynę, pracującą w wakacje w miejscowej kawiarni. Przebywają ze sobą coraz częściej, ale ich wzajemne relacje pozostają czysto platoniczne. Wraz z przyjazdem Leny Gaspard ma coraz więcej wątpliwości, czy to ona jest dla niego tą najważniejszą osobą. Szybko zaczyna tęsknić do niedawnych rozmów z Margot i szukać pretekstów, by znów mogli być razem. 14:25 KOMEDIOWE LATO - NIE LUBIĘ PONIEDZIAŁKU Komedia, 99 min, Polska 1971 Scenariusz i reżyseria: Tadeusz Chmielewski Zdjęcia: Mieczysław Jahoda Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Kazimierz Witkiewicz, Zygmunt Apostoł, Jerzy Turek, Mieczysław Czechowicz, Bogusz Bilewski, Halina Kowalska, Mitchel Kowal, Bohdan Łazuka, Kazimierz Rudzki, Adam Mularczyk, Andrzej Nardelli, Lech Ordon i inni Jedna ze szlagierowych komedii Tadeusza Chmielewskiego - twórcy m.in. filmów "Ewa chce spać", "Gdzie jest generał?" i "Jak rozpętałem drugą wojnę światową". "Nie lubię poniedziałku" jest sprawnie zrealizowany, utrzymany w dobrym tempie, obsadzony aktorami o niepodważalnej vis comica. Rzecz dzieje się pewnego feralnego poniedziałku w Warszawie. Bohaterem zaś jest zbiorowość - kilkanaście osób, których pechowe i skomplikowane perypetie słabiej lub silniej zazębiają się ze sobą. Włoski przemysłowiec Francesco Romanelli (znakomity Kazimierz Witkiewicz) przyjeżdża do stolicy Polski w sprawach handlowych. Już na lotnisku wsiada jednak do niewłaściwego auta, co skutkuje lawiną nieporozumień i problemów. Milicjant kierujący ruchem musi równocześnie opiekować się małym synkiem, bo w przedszkolu panuje różyczka, a żona nie może zwolnić się z pracy, bo ma manko. Tymczasem delegat gminnej spółdzielni, desperacko poszukujący części do kombajnu, zupełnie przypadkowo naraża się porywczemu taksówkarzowi i od tej pory jego zdrowie znajdzie się w poważnym niebezpieczeństwie. W biurze matrymonialnym, gdzie pracuje żona milicjanta, niespodziewanie wykryto manko. Trwa kontrola i okazuje się, że brakuje jednego "dewizowego". Do biura trafia ponętna blondynka, która akurat upiera się przy romantycznym południowcu, itp. itd. Zręcznie napisany scenariusz i sporo udanych gagów zapewniły filmowi "Nie lubię poniedziałku" stałe miejsce w annałach polskiej kinematografii, choć po premierze nie brakowało głosów krytycznych. Mimo nie najlepszego przyjęcia przez recenzentów film Chmielewskiego po raz kolejny ujawnił talent reżysera do ukazywania w krzywym zwierciadle polskiej codzienności, efektownie fotografowanej przez Mieczysława Jahodę. W jego obiektywie Warszawa przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych to upstrzona kolorowymi neonami europejska metropolia, tętniąca życiem i ruchem. 16:10 ZAGINIONE SKARBY - "WALKA KARNAWAŁU Z POSTEM" Film animowany, 6 min, Polska, 2020 Reżyseria: Beata Szuszwedyk - Sadurska Scenariusz: Beata Szuszwedyk - Sadurska Muzyka: Michał Izydorczyk Wykonawcy: Kacper Kaliszewski Cykl programów poświęconych kradzieżom dzieł sztuki. Odcinek przedstawia losy dzieła Pietera Brueghela młodszego (1564 - 1638), którym jest "Walka karnawału z postem". To malowana opowieść o barwnie przedstawionym konflikcie światopoglądowym i moralnym. Obraz był ozdobą kolekcji Stanisława hrabiego Ursyn Rusieckiego do roku 1934. Wtedy hrabia przekazał go w darze Muzeum. W chwili utraty, w 1941 roku, właścicielem obrazu było Muzeum Narodowe w Krakowie. 16:25 RETRO KINO - WINNETOU - SKARB W SREBRNYM JEZIORZE (SCHATZ IM SILBERSEE, DER) Western, 102 min, Niemcy/Jugosławia/Włochy 1962 Reżyseria: Harald Reinl Scenariusz na podstawie powieści Karola Maya: Harald G. Petersson Aktorzy: Pierre Brice, Lex Barker, Goetz George, Herbert Lom, Marianne Hoppe, Jan Sid, Ralf Wolf, Mirko Boman i inni "Skarb w Srebrnym Jeziorze" był przez lata jedną z najbardziej znanych i najchętniej czytanych powieści Karola Maya, więc kino i tak stosunkowo późno sięgnęło po tę książkę. Wiele powieści niemieckiego autora doczekało się bowiem ekranizacji już w okresie kina niemego. Powstały wtedy filmy oparte na powieściach "arabskich" tego autora: "Szczątki raju", "U wielbicieli szatana" oraz "Karawana śmierci". Później dopiero w połowie lat 30. zrealizowano jeszcze "Przez pustynię", a już po wojnie "Karawanę niewolników". "Skarb w Srebrnym Jeziorze" należy do nurtu westernowego, tego, z którym Karol May najbardziej się kojarzy. Zdjęcia realizowano w malowniczych okolicach Jezior Pritvickich, w jugosłowiańskim jeszcze wtedy parku narodowym położonym na południowy wschód od Rijeki. Cornel, przywódca bandy rewolwerowców, zabija farmera Engela, żeby zdobyć mapę, która doprowadzi go do legendarnego Srebrnego Jeziora, gdzie na jednej z wysp ukryto indiański skarb. Gdy na miejsce zbrodni przybywają Winnetou i Old Shatterhand, postanawiają pomóc synowi zamordowanego, Fredowi, w odnalezieniu zbrodniarza. Okazuje się jednak, że Cornel zdobył na razie tylko połowę planu. Drugą posiada bowiem przyjaciel zamordowanego Engela, Patterson. Niestety, Patterson i jego córka Ellen wpadają w ręce Cornela. Fredowi i Old Shatterhandowi udaje się ich uwolnić i odzyskać część mapy zrabowaną wcześniej Engelowi. Mając teraz obie jej części, Patterson i Ellen w towarzystwie Winnetou i Old Shatterhanda wyruszają po skarb. Droga prowadzi przez terytorium Indian Utah, którzy sprowokowani przez Cornela atakują podróżników. Ellen ponownie zostaje schwytana przez Cornela, który za jej uwolnienie żąda teraz już obu części mapy. Żeby uniknąć kolejnego podstępu ze strony bezwzględnego bandyty, Fred uczy się mapy na pamięć i po jej zniszczeniu udaje się do Cornela, żeby doprowadzić go do skarbu. Ale jednocześnie reszta grupy, pod kierunkiem Old Shatterhanda, usiłuje dotrzeć tam wcześniej i zaskoczyć Cornela. Niestety, ponowne starcie z Indianami krzyżuje ich plany. Co gorsza, Cornel wcale nie zamierza dotrzymać swojej obietnicy. 18:55 SAMI YAFFA NA TROPIE DŹWIĘKÓW - ODC. 8 - AMERYKA, CZ. 2 (SAMI YAFFA - SOUND TRACKER - EP. 8) Film dokumentalny, 50 min, Finlandia, 2014 Reżyseria: Otso Tiainen Wykonawcy: Sami Yaffa Seria poświęcona muzyce świata. Gwiazda fińskiego rocka i miłośnik muzyki Sami Yaffa podróżuje po świecie i odkrywa muzykę różnych kultur - od Nowego Jorku, przez Serbię, Brazylię, Argentynę, Hiszpanię, Etiopię, Jamajkę, Turcję, po Senegal, Indie i Indonezję. 20:00 BILET DO KINA - MŁODA WIKTORIA (YOUNG VICTORIA, THE) Film biograficzny, 100 min, USA 2009 Reżyseria: Jean - Marc Vallee Scenariusz: Julian Fellowes Aktorzy: Emily Blunt, Mark Strong, Miranda Richardson, Rupert Friend, Paul Bettany Fabularyzowana opowieść o młodzieńczych latach i początkach panowania królowej Wiktorii oraz o jej małżeństwie z księciem Albertem. Julian Fellowes (Oscar za scenariusz do "Gosford Park"oraz Emmy za scenariusz do serialu "Downton Abbey"), jako autor scenariusza "Młodej Wiktorii" starał się wiernie odtworzyć historyczne fakty. Zatrudniono konsultanta historycznego Alastaira Bruce'a, z dadbałością o szczegóły wykonano również stroje z epoki, nad czym czuwała znana kostiumolog Sandy Powell, zdobywczyni trzech Oscarów ("Zakochany Szekspir", "Aviator" i właśnie "Młoda Wiktoria"). Zdjęcia były kręcone w różnych miejscach znanych z historii Anglii. Mimo wielkiego zaangażowania twórców filmu, nie obyło się jednak bez krytycznych uwag na temat wielu historycznych nieścisłości. Okres panowania królowej Wiktorii przypada na lata 1837 - 1901 i przeszedł do historii jako "epoka wiktoriańska". Gdy miała 8 miesięcy zmarł jej ojciec, gdy skończyła 11 lat, dokonał swych dni jej stryj król Jerzy IV, pozostawiając tron księciu Clarence, który został królem Wilhelmem IV. Nie miał on legalnego potomka, następczynią była więc Wiktoria. Młoda dziewczyna musiała stawić czoło matce oraz jej agresywnemu mężowi, Sir Johnowi Conroyowi, który chciał władzy dla siebie i żony, zmuszając Wiktorię do podpisania dokumentów, stwierdzających na czas jej niepełnoletności regencję matki. Miesiąc po jej 18. urodzinach król Wilhelm IV zmarł. Koronacja Wiktorii odbyła się w 1838 r. Została królową Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii. Od samego początku panowania była niezależna. Potrafiła odseparować się od matki oraz jej nieprzychylnego małżonka. Wierzyła, że teraz może zdobyć wszystko. W końcu sama zaproponowała małżeństwo księciu Albertowi. Po narodzinach ich pierwszego dziecka, ociepliły się relacje Wiktorii z jej matką. 21:50 AEROSMITH: ROCKS DONINGTON 2014 (AEROSMITH: ROCKS DONINGTON 2014) Koncert, 104 min, Wielka Brytania, 2014 Reżyseria: Dick Carruthers Wykonawcy: Aerosmith Aerosmith Rocks Donington to nie jest zwykły koncert. To prawdziwa eksplozja talentów i najlepsze świadectwo rock and rolla przedstawione przez pięć gwiazd - Stevena Tylera, Joego Perry'ego, Brada Whitforda, Toma Hamiltona i Joeya Kramera. Aerosmith podczas swojego występu na Download Festival zaprezentowali swoje największe hity. 23:50 MOCNE KINO - GANGSTER (LAWLESS) Film sensacyjny, 111 min, USA 2012 Reżyseria: John Hillcoat Scenariusz: Nick Cave Aktorzy: Shia LaBoeuf, Tom Hardy, Mia Wasikowski, Jessica Chastain, Gary Oldman, Jason Clarke, Guy Pearce Główny wątek filmu skupia się na brutalnym konflikcie, w jaki wdają się trzej bracia, robiący lewe interesy w czasach prohibicji i wielkiego kryzysu. Akcja rozgrywa się w 1931 roku. Forrest Bondurant to legenda i bohater, który przeżył wojnę. Wraz ze swoimi braćmi Howardem i tchórzliwym Jackiem mieszka w stanie Wirginia, gdzie razem pędzą bimber i ze sprzedaży czerpią niemałe zyski. Ale do akcji wkraczają skorumpowane władze, prokurator Mason Wardell i zastępca Charles Rakes, którzy stawiają ultimatum lokalnemu gangowi bimbrowników. W zamian za przymknięcie oka na ich nielegalny biznes, żądają udziału w zyskach, w przeciwnym razie szybko rozprawią się z dobrze prosperującą, rodzinną "firmą". 02:30 KINO NOCNE - EGOIŚCI Dramat obyczajowy, 103 min, Polska 2000 Reżyseria: Mariusz Treliński Scenariusz: Przemek Nowakowski, Wojciech Nowak, Mariusz Treliński Zdjęcia: Grzegorz Kuczeriszka Muzyka: Paweł Mykietyn Aktorzy: Magdalena Cielecka, Olaf Lubaszenko, Jan Frycz, Rafał Mohr, Agnieszka Dygant, Viola Kołakowska, Maja Ostaszewska i inni Mariusz Treliński filmy reżyseruje rzadko. Częściej pracuje w teatrze i na scenach operowych. "Egoistami" powrócił za kamerę, nie spodziewając się zapewne, że jego film wywoła aż takie kontrowersje. Już w czasie pierwszego publicznego pokazu na festiwalu w Gdyni publiczność i krytycy podzielili się na tych, którzy odsądzili reżysera od czci i wiary, chcąc go nawet "wyróżnić" Złotym Pawiem dla najgorszego filmu przeglądu, i tych, którzy film w pełni zaakceptowali i chwalili za odwagę i bezkompromisowość. Złotego Pawia "Egoistom" ostatecznie nie przyznano, za to swoją nagrodą obdarowało film Trelińskiego jury młodzieżowe. Jak twierdzi sam reżyser, jego film nie jest opowieścią o konkretnym bohaterze, ale o dzisiejszych czasach, o wielkomiejskich elitach, które jako pierwsze zetknęły się z zachodnim stylem życia i żyją w nieustannej pogoni za sukcesem. Mają dobrą pracę, duże pieniądze, które trwonią podczas alkoholowych i narkotykowych imprez. W ich życiu nie ma tematów tabu ani wyższych wartości. Jest seks w rozmaitych konfiguracjach i niekontrolowany "odlot". Za tę "wolność", iluzoryczne poczucie spełnienia yuppies płacą jednak wysoką cenę - duchowego spustoszenia, samotności, nieustannej pozy, która uniemożliwia normalne komunikowanie się. "Egoiści" to także film o Warszawie - eklektycznym mieście chaosu, prowincjonalnej karykaturze Manhattanu, w której - jak błyskotliwie ujął to swego czasu Jerzy Waldorff - tak budynki, jak ludzie im wyżej się pną, w tym gorszym są guście. Film nie ma struktury linearnej. Zamiast chronologicznej opowieści Treliński tworzy ciąg epizodów, przeplatających się historii, których wzajemne powiązania nie od razu są dla nas jasne. Anka, Smutny, Filip i Młody to tzw. ludzie sukcesu. Ona jest "bogata z domu", studiuje i ma właśnie okazję wyjechać na dłużej do Stanów Zjednoczoczonych. Pozostali uprawiają wolne zawody, czerpią z życia pełnymi garściami, bawią się. Ankę porzucił Smutny, utalentowany kompozytor, niegdyś triumfator Warszawskiej Jesieni, który teraz tworzy "dla mamony" muzyczkę do reklam. Świadom własnej bezsilności i słabości, wypalony jako artysta i człowiek, próbuje popełnić samobójstwo, ale nie starcza mu odwagi. Anka, która nagrywa na wideo swój ból rozstania, dostaje nieoczekiwanie od losu jeszcze jedną szansę odzyskania utraconej miłości - jej lot przełożono z powodu mgły na następny dzień. Aby zwrócić na siebie uwagę, dziewczyna okalecza się w kawiarni, upokarza przypadkowych mężczyzn, a wreszcie robi z siebie żałosną dziwkę. Młody bardzo wcześnie - może za wcześnie? - dostał się do świata dużych pieniędzy i sukcesów zawodowych. Nie zdążył dojrzeć emocjonalnie i psychicznie. Pod maską agresywnego macho ukrywa lęk przed dorosłością i odpowiedzialnością. Ma się żenić, lada chwila zostanie ojcem. Tymczasem dla niego miłość oznacza "lubić siebie", a czekając na narodziny potomka, najbardziej denerwuje się brakiem "koksu". Pełną świadomość swojej sytuacji ma za to Filip, sporo starszy od swoich znajomych ceniony architekt homoseksualista. Obdarzony ironicznym dystansem do siebie i świata zblazowany sybaryta utracił wiarę we wszystko, także w Boga. Dręczy go poczucie jałowości i pustki. Po odejściu kolejnego kochanka decyduje się dokonać aktu samospalenia. 04:25 ELENA FERRANTE, GORĄCZKA CZYTANIA (FERRANTE FEVER) Film dokumentalny, 71 min, Włochy, 2017 Reżyseria: Giacomo Durzi Scenariusz: Laura Buffoni, Giacomo Durzi Film przedstawia twórczość literacką Eleny Ferrante, autorki, która pomimo międzynarodowego sukcesu, nie jest znana. Dzięki rozmowom z pisarzami poznajemy sylwetkę pisarki, która skrywa się pod pseudonimem Ferrante.