TVP Kultura Poniedziałek, 26.07.2021 08:55 WILCZE DZIECI (OKAMI KODOMO NO AME TO YUKI/WOLF CHILDREN) Film animowany, fantasy, 112 min, Japonia, 2012 Reżyseria: Mamoru Hosoda Muzyka: Masakatsu Takagi Studentka Hana zakochuje się w pewnym chłopaku tak bardzo, że nie zraża jej nawet informacja, iż jej ukochany jest wilkołakiem. Tworzą udany związek i doczekują się potomstwa. Jednak Ame i Yuki, ich dzieci, w połowie są wilczkami. Gdy więc po tragicznym zaginięciu ojca, Hana zostaje z nimi sama, postanawia wyprowadzić się na wieś, gdzie, jak sądzi będzie jej łatwiej ukryć odmienność swoich pociech. Narratorem w filmie jest dorosła już Ame, która wspomina swoje wilcze dzieciństwo. 11:00 DOKTOR EWA - ODC. 8/9 - PORWANIE Serial obyczajowy, 37 min, Polska 1971 Scenariusz: Wilhelmina Skulska, Jan Laskowski Reżyseria: Henryk Kluba Zdjęcia: Wiesław Zdort Aktorzy: Ewa Wiśniewska, Jolanta Lothe, Ewa Berger - Jankowska, Joanna Jędryka, Franciszek Pieczka, Katarzyna Łaniewska, Bogdan Baer, Edmund Fetting, Janusz Kłosiński, Ryszard Pietruski i inni Zbiegły więzień porywa doktor Ewę, aby uratowała człowieka, którego dotkliwie zranił. Młoda lekarka przeprowadza "polową" operację, a jednocześnie przyczynia się do wykrycia prawdziwego przestępcy. 11:45 DOKTOR EWA - ODC. 9/9 - POŻEGNANIA Serial obyczajowy, 45 min, Polska 1970 Scenariusz: Wilhelmina Skulska, Jan Laskowski Reżyseria: Henryk Kluba Zdjęcia: Wiesław Zdort Aktorzy: Ewa Wiśniewska, Jolanta Lothe, Ewa Berger - Jankowska, Joanna Jędryka, Franciszek Pieczka, Katarzyna Łaniewska, Bogdan Baer, Edmund Fetting, Janusz Kłosiński, Ryszard Pietruski, Bogusław Sochnacki, Igor Śmiałowski, Zygmunt Zintel Pobyt młodej lekarki w Międzyborzu dobiega końca. Doktor Ewa ma prawo mówić o zawodowym sukcesie. Dzięki jej staraniom we wsi powstała izba porodowa. Podczas uroczystego otwarcia nowej placówki Ewa żegna ludzi, których tak niedawno poznała, a z którymi już zdążyła się zaprzyjaźnić. Wszystkim dziękuje za okazaną jej pomoc i życzliwość. 12:40 CIEMNEGO POKOJU NIE TRZEBA SIĘ BAĆ Dramat, 35 min, Polska, 2009 Reżyseria: Jakub Czekaj Scenariusz: Jakub Czekaj Zdjęcia: Adam Palenta Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Emilia Stachurska, Przemysław Bluszcz, Jowita Budnik, Anna Ilczuk Opowieść o bezgranicznej miłości jedenastoletniej Łaty do jej ojca. Dziewczynka przygotowuje piosenkę na szkolną akademię, zorganizowaną z okazji zbliżającego się Dnia Taty. To sprawia, że Łata przygląda się ojcu baczniej niż zazwyczaj. Chcąc jak najlepiej opisać swoje uczucia, powoli zaczyna odsłaniać skrywane przez niego tajemnice. 13:30 WĘDRUJĄCE KSIĄŻKI. STANY ZJEDNOCZONE (MOVING LIBRARIES - WHERE BOOKS MEAN THE WORLD) Film dokumentalny, 26 min, Niemcy, 2020 Reżyseria: Michael Bernstein, Anja Schürenberg W tym odcinku zobaczymy, jak Street Books już od kilku lat zawozi skrzynię pełną książek mieszkańcom ulicy Portland. Laura Moulton, założycielka projektu, ze swojej inicjatywy postanowiła poważnie potraktować bezdomnych, zwłaszcza jako czytelników. Dając im możliwość wypożyczenia książek, chce przywrócić im poczucie uczestnictwa w życiu społecznym. Ben Hodgson, który sam mieszkał na tej ulicy, jest jednym z kierowców i od dawna jest nieodzownym członkiem Street Books. 14:00 WĘDRUJĄCE KSIĄŻKI. WŁOCHY (MOVING LIBRARIES - WHERE BOOKS MEAN THE WORLD) Film dokumentalny, 26 min, Niemcy, 2020 Reżyseria: Michael Bernstein, Anja Schürenberg W tym odcinku będziemy na południu Włoch, gdzie spotykamy Antonio La Cava, byłego nauczyciela, który od wielu lat podróżuje po kraju ze swoim Bibliomotocarro i zachęca dzieci do czytania książek. Kiedy mała, błękitna małpa, mobilna biblioteka z dachem wyłożonym kafelkami i kominem, przybywa do odległych wiosek Basilicata, raz po raz staje się jasne, jak ważne są książki i lektura dla dzieci. 14:35 PARĘ OSÓB, MAŁY CZAS Dramat psychologiczno - obyczajowy, 105 min, Polska 2005 Scenariusz na podstawie książki Jadwigi Stańczakowej "Dziennik we dwoje" i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Dariusz Kuc Aktorzy: Krystyna Janda, Andrzej Hudziak, Igor Przegrodzki, Monika Obara, Arkadiusz Detmer, Krystyna Tkacz, Elżbieta Kępińska, Witold Skaruch, Zdzisław Wardejn Andrzej Barański już w połowie lat 80. myślał o przeniesieniu na ekran "Zawału" Mirona Białoszewskiego, ale na przeszkodzie stawały mu kłopoty z pozyskaniem praw autorskich i zdobyciem funduszy na produkcję. Pod koniec lat 90. miał już gotowy scenariusz o jego serdecznej przyjaciółce i sekretarce, niewidomej Jadwidze Stańczakowej, ale znów musiało minąć kilka lat, nim wreszcie projekt doczekał się realizacji. Za kanwę scenariusza posłużyła książka Jadwigi Stańczakowej "Dziennik we dwoje", na podstawie której powstała kameralna i subtelna, niezwykle ciepła, ale przenikliwa opowieść o przyjaźni dwojga artystów pióra, uhonorowana m. in. na FPFFw Gdyni w 2005 r. nagrodą za wybitną kreację Krystyny Jandy i nagrodą dziennikarzy, oraz nagrodą na festiwalu w Karlovych Varach za główną rolę męską dla równie znakomitego Andrzeja Hudziaka. Akcja filmu obejmuje lata 1975 - 1982 i ukazuje złożone relacje Mirona Białoszewskiego i Jadwigi Stańczakowej z punktu widzenia tej ostatniej. Trudno jednak powiedzieć, że jest to wyłącznie jej relacja: niewidoma kobieta oglądała bowiem i poznawała świat oczyma Mirona, czy to podczas przejażdżek z nim po mieście (co prawda, często w środku nocy, bo pisarza drażnili ludzie i światło słoneczne), czy to poprzez jego teksty opisujące rzeczywistość. Potrzebowali siebie nawzajem, mimo że nie umieli nazwać tego, co ich łączyło: przyjaźń, bliskość duchowa, platoniczne uczucie? On - nadwrażliwy egoista, kapryśny introwertyk, odsuwał od siebie wszystko, co stanowiło prozę codziennej egzystencji. Potrzebował kogoś, kto by się nim opiekował i pilnował bieżących spraw: od kupowania ubrań, sprzątania i prania, poprzez załatwianie spraw urzędowych, po przepisywanie jego tekstów, umawianie spotkań z wydawcami i czytelnikami. Ona pragnęła za wszelką cenę żyć jak ludzie widzący, być aktywna i samodzielna, czuć się potrzebna. Po rozstaniu z wieloletnim przyjacielem, nazwanym w filmie Jackiem, Białoszewski stał się jeszcze bardziej zależny od niej i grona znajomych, sąsiadów, przyjaciół, którzy dbali o niego i jego sprawy pod dyskretne dyktando Jadwigi. On nie bardzo umiał okazywać wdzięczność, bywał wobec niej opryskliwy, ale też potrafił jak nikt inny pocieszyć ją w samotności i depresji, na którą cierpiała. Gdy Jadwiga też zapragnęła pisać, bezceremonialnie krytykował jej wiersze, powodowany doświadczeniem, ale i zawodową zazdrością. Nie chciał mieć przy sobie konkurentki, która początkowo podejmowała te same tematy, opisywała te same miejsca i osoby co on, lecz jednocześnie udzielał jej cennych wskazówek pisarskich. Gdy zdołał ją przekonać, że powinna się skupić na swych odczuciach i przeżyciach osoby niewidomej, przyniosło to korzyść im obojgu: jej wiersze zyskały na autentyzmie i oryginalności, on przestał się obawiać rywalizacji i porównań. Nie ma w tym filmie wyraźnie zarysowanej akcji, linearnej fabuły, są za to drobne obrazki z PRL - owskiej codzienności, w której oboje żyli (kłopoty z zaopatrzeniem, problemy ze zdobyciem telefonu, biurokracja, nie najłatwiejsze warunki mieszkaniowe itp.), ale także z cowtorkowych spotkań literackich w mieszkaniu pisarza, z jego wieczorów autorskich, spacerów z Jadwigą po mieście. Film Andrzeja Barańskiego opowiada również o tym, jak ta zgrzebna rzeczywistość przekształca się w sztukę, staje się tworzywem literackim, dając dzieła najwyższej próby. 16:40 GRAJĄCY Z TALERZA (GRAJĄCY Z TALERZA) Film obyczajowy fantasy, 103 min, Polska/Francja 1995 Reżyseria: Jan Jakub Kolski Scenariusz: Jan Jakub Kolski Zdjęcia: Piotr Lenar Występują: Franciszek Pieczka, Mariusz Saniternik, Dojnica Paładiuk, Agnieszka Michalska, Grażyna Błęcka - Kolska, Krzysztof Pieczyński, Krystyna Monczka, Lech Gwit, Henryk Niebudek i inni "Pomysł podsunął mi znajomy filmowiec Adam Warchoł, z którym kiedyś pracowałem. Opowiedział mi o grajku Józefie Lundzie, który chadza po Podhalu i gra na skrzypcach ze szlaczków na talerzu, ornament traktuje jak nuty. Uczyniłem Lundę postacią tytułową filmu, nawet tak samo się u mnie nazywa. Prawdziwego Lundy nie odszukałem, bo nie chciałem mojego wyobrażenia mierzyć z rzeczywistością" - mówił w jednym z wywiadów Jan Jakub Kolski. Wątek wędrownego muzykanta nie jest jednak w "Grającym z talerza" najistotniejszy. Film autora "Pograbka" to bowiem przede wszystkim opowieść o miłości. Miłości nadzwyczajnej: liliputki (metr dziesięć wzrostu)Janki i Morki - potwora o dwóch twarzach, który ze wstydu mieszka w studni. Wzruszającą historię o uczuciu, cierpieniu i przemijaniu opowiada Kolski w swej ulubionej poetyce, w której surowy realizm sąsiaduje z poezją i baśniowością. Kluczowe role reżyser powierzył aktorom, z którymi współpracował już wcześniej. Znaleźli się wśród nich Franciszek Pieczka, Mariusz Saniternik, Grażyna Błęcka - Kolska. Jednak "głównym medium filmu" jest Mołdawianka Dorina Paładiuk - cyrkowa treserka psów i akrobatka, mierząca zaledwie metr i dwadzieścia centymetrów wzrostu. To zwłaszcza dzięki niej "Grający z talerza" jest jednym z najbardziej wzruszających filmów w dotychczasowym dorobku Kolskiego. Jego wartość doceniono na VIII Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Tokio, gdzie otrzymał nagrodę specjalną jury. Akcja "Grającego z talerza" toczy się na wsi. Chłop Marczyk opiekuje się Morką - człowiekiem o dwu twarzach, ze wstydu mieszkającym w studni. Pewnego dnia Marczyk przywozi do swego gospodarstwa liliputkę Jankę. Kiedy stary chłop umiera, Janka odkrywa istnienie Morki. Rodzi się obustronne uczucie. Pod wpływem miłości dziewczyna zaczyna gwałtownie rosnąć. 18:40 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYJACIELE WESOŁEGO DIABŁA - GDZIE JESTEŚ PISZCZAŁKO Serial dla mlodych widzów, fantasy, 25 min, Polska, 1988 Autor: Kornel Makuszyński Reżyseria: Jerzy Łukaszewicz Scenariusz: Jerzy Łukaszewicz Zdjęcia: Jerzy Łukaszewicz Aktorzy: Rafał Synówka, Jacek Chmielnik, Franciszek Ćwirko, Waldemar Kalisz, Piotr Dziamarski, Franciszek Pieczka, Zbigniew Grabski, Grzegorz Heromiński, Paweł Urnug Uśpiony Bi kończy śnić opowieść o Janku. Kiedy budzi się w pustej grocie i spostrzega nieobecność Piszczałki, przypomina sobie o zorganizowanej na niego obławie. Niezwłocznie wyrusza na ratunek. Niestety jego zautomatyzowany wózek rozbija się o drzewo. Chłopiec nadludzkim wysiłkiem staje na nogi, przełamując własną słabość. Wkrótce spotyka się z ojcem, a Piszczałka jak zwykle daje sobie radę sam. 19:10 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PSA CYWILA - ODC. 1/7 TRUDNE DZIECIŃSTWO Serial przygodowy dla młodych widzów, 29 min, Polska 1968 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Szmagier Aktorzy: Krzysztof Litwin, Henryk Bąk, Wojciech Pokora, Wacław Kowalski, Teresa Lipowska, Piotr Fronczewski i inni "Przygody psa Cywila", serial utrzymany w konwencji kina kryminalno - komediowego, w latach siedemdziesiątych wielokrotnie wznawiany, cieszył się sporą popularnością. Udany duet stworzyli w nim Krzysztof Litwin jako nieco flegmatyczny i nieporadny sierżant milicji Walczak oraz wilczur Bej w roli jego wiernego towarzysza i pomocnika. Reżyser zadbał, by filmowy Cywil nie cierpiał na brak niebezpiecznych przygód. Kazał mu tropić groźnych bandytów, chronić dzieci przed wybuchem niewypału, a nawet skakać ze spadochronem. W trakcie realizacji serialu obficie korzystano z akcesoriów, używanych przez stróżów porządku. W poszczególnych odcinkach nie zabrakło więc pościgów, strzelanin i wybuchów. Znalazło się miejsce i na momenty bardziej liryczne, ukazujące przyjaźń człowieka i psa. Dlatego "Przygody psa Cywila" spodobają się nie tylko wielbicielom mocnych wrażeń, lecz także miłośnikom zwierząt. Akcja pierwszego odcinka zaczyna się w Zakładzie Tresury Psów Komendy Głównej Milicji Obywatelskiej. Przychodzi tu na świat szczeniak, który - jako "nadliczbowy" - zgodnie z zasadami hodowli psów rasowych, zostaje przeznaczony do uśpienia. Jednak sierżant MO postanawia uratować oseska. Zabiera go do domu i w tajemnicy przed wszystkimi szkoli. Cywil wyrasta na inteligentnego i silnego owczarka alzackiego, ale o trudnym charakterze. Nauczenie go tajników psiej służby wymaga od opiekuna wiele wysiłku i cierpliwości. 19:40 MUZEUM POLSKIEJ PIOSENKI - /8/ - "KWIATY WE WŁOSACH" - CZERWONE GITARY Felieton, 8 min, Polska, 2013 Reżyseria: Tomasz Knittel, Jacek Kęcik, Tomasz Nalewajek, Krzysztof Jasiński Scenariusz: Tomasz Knittel Zdjęcia: Michał Rułka, Kamil Hasiuk Wykonawcy: Krzysztof Klenczon, Czerwone Gitary, Chłopcy Z Placu Broni W programie historia piosenki "Kwiaty we włosach". 20:00 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - SYN SZAWŁA (SAUL FIA) Dramat wojenny, 102 min, Węgry, 2015 Reżyseria: László Nemes Scenariusz: László Nemes, Clara Royer Zdjęcia: Mátyás Erdély Muzyka: László Melis Aktorzy: Geza Rohring, Levente Molnar, Urs Rechn, Marcin Czarnik, Sandor Zsoter, Todd Charmont, Uwe Lauer Rok 1944, Auschwitz - Birkenau. 48 godzin z życia Szawła Auslandera, członka Sonderkommando oddziału żydowskich więźniów zmuszonych asystować hitlerowcom w wielkiej machinie Zagłady na krótko przed wybuchem buntu. W rzeczywistości, której nie sposób pojąć, w sytuacji bez szans na przetrwanie, Szaweł próbuje ocalić w sobie to, co zostało z człowieka, którym kiedyś był. Kamera od początku obserwuje go z bliska, jakbyśmy stali tuż za nim. Nieustannie zadajemy sobie pytanie: co ja bym wtedy zrobił? Jak silny byłby mój instynkt przetrwania? Jak silna wola, by kogoś lub coś poza samym sobą ocalić? Debiut 38 - letniego Laszló Nemesa nagrodzony Grand Prix na tegorocznym festiwalu w Cannes przełamuje dotychczasowe, typowe dla fabuł o Holokauście klisze narracyjne. Reżyser zrezygnował z epickiej skali, która tworzy iluzję, że jesteśmy w stanie pojąć skalę tej zbrodni. Widz ma tu do czynienia z maksymalnym realizmem, z perspektywy jednostki ogląda fragmenty otaczającego piekła. Syn Szawła powstał z głębokiej potrzeby autentyczności, a drobiazgowa dokumentacja i produkcja zajęły twórcom pięć lat. Być może właśnie dlatego Claude Lanzmann, twórca legendarnego dokumentu "Shoah", przeciwnik filmowych inscenizacji Zagłady, podszedł po seansie do Nemesa i podziękował mu za film. Dla wielu widzów pokaz "Syna Szawła" okazał się najmocniejszym przeżyciem festiwalu w Cannes w 2015 roku. Perfekcyjny, porażający i trzymający w napięciu, ten film przejdzie do historii kina. (za nowehoryzonty.pl) 21:55 POWIDOKI LUKRECJUSZ Dysk./wywiad/debata, 12 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W tym odcinku przedmiotem dyskusji jest Lukrecjusz - jeden z nielicznych rzymskich poetów i filozofów, którego utwory zachowały się do naszych czasów. Jedynym znanym dziełem Lukrecjusza jest poemat "De rerum natura", w sześciu księgach. 22:20 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - MARCEL DUCHAMP. SZTUKA BEZ GRANIC (MARCEL DUCHAMP: ART OF THE POSSIBLE) Film dokumentalny, 89 min, USA/Francja, 2017 Reżyseria: Matthew Taylor Dokument przedstawia sylwetkę Marcela Duchampa, awangardowego artysty, twórcy dadaizmu, autora sztuki konceptualnej i filozofii "ready - made", który przeszedł do legendy historii sztuki dzięki swojej "Fontannie" z 1917 roku. 24:00 KINO NOCNE - TAKSÓWKARZ (TAXI DRIVER) Dramat, 109 min, USA 1976 Reżyseria: Martin Scorsese Scenariusz: Paul Schrader Zdjęcia: Michael Chapman Muzyka: Bernard Herrmann Występują: Robert De Niro, Cybill Shepherd, Jodie Foster, Peter Boyle, Leonard Harris, Harvey Keitel, Martin Scorsese, Steven Prince, Diahnne Abbot, Frank Adu, Gino Ardito i inni Złota Palma na festiwalu w Cannes w 1976 roku. Zdobywcę nagrody, jeszcze mało znanego wówczas Martina Scorsese, canneńscy krytycy zauważyli już dwa lata wcześniej. Bardzo wysoko ocenili prezentowany na pokazach towarzyszących festiwalowi jego film "Ulice nędzy". Główną rolę zagrał w nim wschodzący gwiazdor hollywoodzkiego kina, Robert De Niro, któremu również wróżono wielką karierę. Zanim zachwycił w "Taksówkarzu" w 1974 roku, stworzył oscarową kreację w "Ojcu chrzestnym II". "Taksówkarz" Martina Scorsese to swoista nowojorska kronika, pełna wnikliwych obserwacji obyczajowych, sytuacji i ludzi składających się na nocne życie miasta i tworzących jego specyficzny klimat. Film ukazuje stopniową degradację psychiczną tytułowego bohatera, egzystującego w świecie bez jakichkolwiek wartości, które mogłyby stać się jego życiową podporą. Samotny bohater decyduje się na własną rękę walczyć ze złem i naprawiać świat. Skupuje broń i zakłada w swoim mieszkaniu podręczny arsenał. Na przemoc i gwałt postanawia odpowiadać tym samym. Bohaterem jest były komandos, Travis Bickle (Robert De Niro), który wraca po demobilizacji z Wietnamu. Niezrównoważony psychicznie mężczyzna przyjmuje posadę taksówkarza na nocną zmianę. Pragnie uciec przed dręczącą go bezsennością wywołaną koszmarnymi wspomnieniami z wojny. Ale nocne życie Nowego Jorku tylko pogłębia frustracje i nienawiść bohatera do otaczającego go świata. Travis nie potrafi nawiązać przyjacielskich kontaktów z kolegami z pracy, nadal wiedzie żywot samotnika. Wolny czas spędza na oglądaniu filmów pornograficznych i pisaniu pamiętników. Pewnego dnia jego uwagę zwraca Betsy (Cybill Shepherd), która pracuje w biurze prowadzącym kampanię wyborczą. Udaje mu się z nią umówić na randkę. Szczera rozmowa podczas lunchu bardzo zbliża do siebie tak różne osoby. Ale już następne spotkanie kończy ich znajomość. Travis zabiera Betsy na seans pornograficzny, czym zraża do siebie dziewczynę, która ucieka przed nim. Rozterki sercowe pogłębiają frustracje bohatera. Skumulowaną w sobie nienawiść do świata wyładowuje zabijając złodzieja w supermarkecie. Travis poznaje nieletnią prostytutkę Iris (rola ta utorowała 14-letniej Jodie Foster drogę do wielkiej kariery), z którą już wcześniej się zetknął jako nocny taksówkarz. Próbuje nakłonić nastolatkę, która uciekła z domu, do powrotu do rodziców i kontynuowania nauki w szkole. Potem wraca do Iris jeszcze raz, by wymierzyć sprawiedliwość sutenerowi i innym ludziom odpowiedzialnym za jej tragedię. Jest przekonany, że został powołany do ważnej misji. Postanawia więc nie tylko oczyścić Nowy Jork z szumowin, ale planuje również zamach na kandydata na burmistrza. 02:05 SŁODKIE ŻYCIE (LA DOLCE VITA) Dramat obyczajowy, 168 min, Francja/Włochy, 1960 Reżyseria: Federico Fellini Scenariusz: Pier Paolo Pasolini, Tullio Pinelli Zdjęcia: Otello Martelli Muzyka: Jan Sebastian Bach Aktorzy: Marcello Mastroianni, Anita Ekberg, Anouk Aimee, Yvonne Furneaux, Magali Noel, Alain Cuny, Anniable Ninchi, Walter Santesso Bohaterem tego niezwykłego fresku obyczajowego jest dziennikarz jednego z włoskich brukowców, niespełniony pisarz, który nie może odnaleźć się w świecie blichtru i pozy. Jednak prawdziwym bohaterem filmu jest Rzym i jego mieszkańcy - zdumiewająca, odpychająca i fascynująca zarazem społeczność zaludniająca nocą ulice miasta. Film utkany jest z wielu wątków, dających w sumie niezwykły i głęboki zbiorowy portret psychologiczny mieszkańców tej jedynej w swoim rodzaju stolicy. Jednym z wątków jest przyjazd do Rzymu hollywoodzkiej gwiazdy, której ekscesy wywołują zachwyt i erotyczną fascynację towarzyszących jej mężczyzn. Ten gorzki w swej ostatecznej wymowie film stawia fundamentalne pytaniao sens istnienia, o możliwość autentycznego porozumienia między ludźmi, o szanse znalezienia trwałych i głębokich wartości określających istotę człowieczeństwa. Jest to w historii kina jeden z najgłębszych traktatów moralnych zrealizowany najczystszymi środkami języka filmowego, będący przy tym wielkim, epickim freskiem, o niezwykle intensywnej barwie i prawdziwie mistrzowskim kształcie. 05:05 TAMTE LATA, TAMTE DNI - ALICJA MAJEWSKA Dysk./wywiad/debata, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuc - Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem do swojego kraju lat dziecinnych zabiera nas popularna piosenkarka, Alicja Majewska.