TVP Kultura Środa, 28.07.2021 09:05 BO OSZALAŁEM DLA NIEJ Komedia, 98 min, Polska 1980 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Piotr Figiel Aktorzy: Zdzisław Wardejn, Gabriela Kownacka, Ignacy Gogolewski, Witold Pyrkosz, Wiesław Drzewicz, Małgorzata Zajączkowska, Alicja Jachiewicz, Witold Skaruch i inni Adaptacja opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego pod tym samym tytułem. Główna postać filmu to Roman Kolatowski - skromny, prowincjonalny buchalter o aktorskich skłonnościach, marzący o stolicy, Teatrze Wielkim i pracy z Hanuszkiewiczem. Podczas występu w amatorskim teatrze zwraca na niego uwagę szef zaopatrzenia zakładów odzieżowych. Jego zdaniem uzdolnienia aktorskie Kolatowskiego znakomicie się przydadzą do pracy zaopatrzeniowca. I rzeczywiście. Pan Roman jest znakomity. Wyczuwając nastroje dostawców, raz zjednuje ich uśmiechem, raz jest bliski płaczu. Swój kunszt wspiera ofiarowywanymi "po kosztach własnych" najmodniejszymi garniturami. W efekcie do zakładów zaczyna płynąć strumień podszewek, guzików i innych niezbędnych artykułów. Niepostrzeżenie świat przemienia się w oczach Kolatowskiego w wielką teatralną scenę. W domu przykładny mąż i ojciec, w pracy szybko z zahukanego urzędnika przedzierzga się w ustosunkowanego fachmana, bywalca stołecznych restauracji i hoteli. Od tego już tylko krok do wykorzystania aktorskich umiejętności do podbojów miłosnych. Po pierwszych sukcesach Kolatowski wpada w pułapkę. Poderwawszy atrakcyjną blondynkę, zakochuje się w niej bez pamięci. Osadzony we współczesnych realiach film Chęcińskiego balansuje na granicy między satyryczną komedią a dramatem psychologicznym. Kpiąc z wynaturzeń i absurdów rzeczywistości, jest również poruszającą opowieścią o tęsknocie za czymś wielkim, szlachetnym i prawdziwym. 11:00 TRZECIA GRANICA - ODC. 3 - ZATARTE ŚLADY (.) Serial wojenny, 51 min, Polska/Węgry 1975 Reżyseria: Lech Lorentowicz Scenariusz: Adam Bahdaj Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Andrzej Wasilewicz, Borys Marynowski, Nora Kaldi, Grzegorz Warchoł, Marek Walczewski, Andrzej Szalawski, Gustaw Lutkiewicz, Zygmunt Zintel, Ilona Kuśmierska, Ryszard Kotys, Jacek Domański, Marek Dowmunt i inni Andrzej Bukowian ma odnaleźć na Słowacji zaginionego kuriera, który przenosił ważne mikrofilmy. Bukowian wraz ze swym kolegą ustala, że kurier znajduje się w niemieckim więzieniu. Przebrani w mundury esesmanów w brawurowej akcji uwalniają go. 12:05 TRZECIA GRANICA - ODC. 4 - W MATNI (.) Serial wojenny, 51 min, Polska/Węgry 1975 Reżyseria: Lech Lorentowicz Scenariusz: Adam Bahdaj Zdjęcia: Sandor Kocsis Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Andrzej Wasilewicz, Borys Marynowski, Nora Kaldi, Grzegorz Warchoł, Marek Walczewski, Andrzej Szalawski, Gustaw Lutkiewicz, Zygmunt Zintel, Ilona Kuśmierska, Ryszard Kotys, Jacek Domański, Marek Dowmunt i inni Po kolejnej akcji Andrzej wraca do Zakopanego z zamiarem pozostania tu na dłużej. Niemcy jednak wpadają na jego ślad. Bukowianowi udaje się uciec z płonącego domu, ale w rękach gestapo zostają jego matka i siostra. Niemcy grożą powieszeniem siostry, jeśli matka nie wskaże miejsca, w którym ukrywa się Andrzej. 13:05 STRADIVARI 66 Film dokumentalny, 9 min, Polska, 1966 Reżyseria: Andrzej Papuziński Andrzej Papuziński zrealizował w roku 1966 film o krakowskim lutniku Piotrze Kubasie - mistrzu z Krakowa. Film był nagrywany w jego pracowni. W Krakowie tradycje lutnictwa sięgają XVI - wiecznego rodu Grobliczów. 13:20 GOŚĆ Film animowany, 2 min, Polska, 2017 Reżyseria: Aleksander Józefczyk Scenariusz: Aleksander Józefczyk Krótki film animowany. Etiuda o malarzu, którego nieoczekiwanie odwiedza mieszkaniec malowanego obrazu. Tytułowy gość łamie granice świata realnego i wykreowanego, zmieniając perspektywę naszej percepcji. Samotny mężczyzna w pokoju próbuje namalować obraz, jednak ten sprawia mu coraz większy kłopot. Obcy z namalowanej rzeczywistości nie zgadza się na ingerencję w swój świat i odwiedza malarza. (opis producenta) 13:30 BIHAR DOK - KUCHNIA BASKÓW (BIHAR DOC) Film dokumentalny, 73 min, Hiszpania, 2018 Reżyseria: Aitor Bereziartua, Ander Iriarte Zdjęcia: Jon Goitia W Baskijskim Centrum Kulinarnym, gdzie znajduje się między innymi Uniwersytet Gastronomiczny, pięciu utalentowanych studentów z różnych krajów cofa się do przeszłości, aby stworzyć menu Bihar Doc (z baskijskiego jutro). Wracają do 1966 roku, aby odkryć dekadę, która zmieniła niemal wszystko w baskijskiej kulturze. Studenci będą mieli okazję poznać różnorodne grupy artystyczne oraz nurty kulinarne. Wyjątkowe menu przygotowane przez młodych kucharzy zostanie zaserwowane podczas uroczystej kolacji, na której gośćmi będą najważniejsi twórcy współczesnej baskijskiej kultury. Stare pokolenie symbolicznie otworzy drzwi do nowego. 14:55 CWAŁ Komediodramat, 103 min, Polska 1995 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Jarosław Żamojda Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Bartosz Obuchowicz, Maja Komorowska, Andrzej Szenajch, Karolina Wajda - Nowakowska, Piotr Szwedes, Piotr Adamczyk, Sławomira Łozińska "Kiedy doszedłem do opisywania stalinowskiej szkoły, zorientowałem się, że dotarłem do granicy nieprzekraczalnej ze względów cenzuralnych. Później też nie mógłbym tego filmu zrobić, chyba że w roku 1980, ale wtedy Ryszard Bugajski realizował"Przesłuchanie", które o wiele poważniej traktowało tamte czasy. Teraz wszystko się oddaliło, a ja postarzałem się o tyle, że nie chce mi się już rozliczać z tamtą epoką, ale ją wspominać. To było moje dzieciństwo" - mówił o motywach powstania "Cwału" Krzysztof Zanussi. Film ów miał być drugim po "Strukturze kryształu" (1969) w dorobku reżysera. Zmaterializował się dopiero ćwierć wieku później. Przez licznych krytyków został jednak nazwany jednym z ważniejszych, a na pewno najbardziej niezwykłym w dotychczasowym dorobku autora "Iluminacji". "Cwał" to bowiem... komedia, w dodatku dotycząca okresu stalinowskiego, a więc czasów życia w ciągłym strachu, ubeckich prześladowań, złowrogich polowań na prawdziwych i urojonych odstępców od "linii partii" i aksjomatów stalinowskiej wykładni marksizmu - leninizmu. Pogodny ton opowieści nie ma wszakże nic wspólnego z cynizmem. Przeciwnie - niesie trudne do określenia ciepło, którego trudno szukać we wcześniejszych dokonaniach Zanussiego. Reżyser nie zapomina też bynajmniej o okrucieństwie epoki, lecz na główny plan wysuwa się problem sposobu przetrwania w świecie pełnym kłamstwa i przemocy. Główna bohaterka filmu - pani Idalia - znakomicie zagrana przez Maję Komorowską - to stara panna z dobrego ziemiańskiego domu, która pod maską "szaleństwa" kryje determinację, by nie dać się "zdeklasować" i ocalić ostatni z azyli człowieka zniewolonego - azyl intymności. Jego namiastką jest hippika - prywatna pasja "zwariowanej ciotki". Pasja tym groźniejsza, że pachnie "pańskością" i sanacyjną fanaberią. Wszak w nowym, lepszym świecie konie służą głównie do pracy i defiladowych parad. Pani Idalia, mimo licznych grożących jej niebezpieczeństw, nie rezygnuje. Walcząc na swój sposób przeciw "bolszewickiej zarazie", balansuje na granicy moralności. Kłamie, kręci, wyrabia papiery na swoją nieistniejącą siostrę bliźniaczkę, by mieć kiedyś podwójną emeryturę. Zapisuje ją nawet do partii, a czerwoną legitymację chowa między karty Biblii. W postępowaniu Idalii nieustannie heroizm miesza się z otwartym podlizywaniem się znienawidzonej władzy. Nie może tego zrozumieć mały Hubert, wysłany przez matkę pod opiekę Idalii. Ojciec chłopca został po wojnie w Anglii, więc przed malcem zamknęła się droga do edukacji. Tylko zmieniając miejsce zamieszkania i udając sierotę oraz dzięki przebiegłości przyszywanej ciotki udaje mu się dostać do szkoły. Półlegalne zabiegi Idalii ratują go też przed relegowaniem, gdy zostaje rozpoznany jako element reakcyjny, upowszechniający wśród kolegów imperialistyczną literaturę ("Lenin" Ferdynanda Ossendowskiego). Chłopiec wychowany w kulcie wiary, prawdy i honoru nie może zrozumieć postawy ciotki. Na jego ciągłe pytania Idalia odpowiada wreszcie cytatem z Szekspira: "Są rzeczy na niebie i na ziemi, o których nie śniło się waszym filozofom". "To najbardziej autobiograficzny z moich filmów, jak karta wyjęta z rodzinnego albumu" - mówił po premierze Krzysztof Zanussi. Postać Huberta to niemal wierny portret reżysera z czasów dzieciństwa. Podobnie jest z innymi bohaterami. Ich odpowiedniki istniały naprawdę, wymogi scenariusza tylko nieznacznie zmodyfikowały właściwy im sposób bycia. Nie inaczej było z ciotką Idalią - centralną postacią filmu. To właśnie jej niezwykła osobowość sprawiła, że po latach pewien reżyser zrealizował równie niezwykły film o radości życia, której nie stłumią ani mury więzienia, ani szykany i prześladowania. Nagroda Specjalna na XXI Festiwalu w Gdyni w 1996 roku. Złota Kaczka '96 dla Mai Komorowskiej - w kategorii najlepsza polska aktorka. 16:50 MENINA (MENINA) Dramat, 93 min, Francja, 2017 Reżyseria: Cristina Pinheiro Scenariusz: Ghislain Cravatte, Laura Piani Aktorzy: Naomi Biton, Nuno Lopez, Beatriz Batarda 8 - letnia Luisa razem z rodzicami uciekła z Portugalii do Francji na początku lat siedemdziesiątych. Widmo terroru jednak cały czas ją prześladuje, zwłaszcza że nie ma wsparcia ani u ojca, który jest alkoholikiem, ani u matki, która nie poświęca jej uwagi, zajęta jedynie swoja osobą. Luisa całkiem nieźle zaadaptowała się w nowym kraju, mówi bezbłędnie po francusku i czuje się jak Francuzka. Pewnego dnia ojciec oznajmia, że musi wyjechać i nie wróci prędko. Dziewczynka jest zrozpaczona. 2018 - główna nagroda na festiwalu w Goeteborgu. 18:35 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PSA CYWILA - ODC. 4/7 POŚCIG Serial dla młodych widzów, 28 min, Polska 1971 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Szmagier Występują: Krzysztof Litwin, Wojciech Pokora, Henryk Bąk, Józef Pieracki, Wacław Kowalski, Włodzimierz Kmicic, Andrzej Krasicki, Teresa Lipowska, Piotr Fronczewski, Zbigniew Józefowicz, Tomasz Zaliwski i inni Dramatyczny pościg za groźnym przestępcą zmusza Cywila do wykazania się niezwykłą odwagą. By ująć zbiega, wskakuje do pędzącego pociągu. Uciekinier zostaje schwytany. Jednak ranny pies nie ma już sił, by wyskoczyć z jadącego pociągu. 19:10 SERIALOWA NOSTALGIA - PRZYGODY PSA CYWILA - ODC. 5/7 PRZEZ GRANICĘ Serial dla młodych widzów, 28 min, Polska 1970 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Szmagier Występują: Krzysztof Litwin, Wacław Kowalski, Wojciech Pokora, Henryk Bąk, Elżbieta Borkowska, Józef Pieracki, Włodzimierz Kmicik, Andrzej Krasicki, Teresa Lipowska, Piotr Fronczewski, Zbigniew Józefowicz, Tomasz Zaliwski i inni Ranny Cywil dojeżdża pociągiem niemal do granicy państwa. Tu odnajduje go przemytnik. Szybko odkrywa niecodzienne umiejętności psa i postanawia wykorzystać do swoich celów. Po odzyskaniu pełni sił Cywil staje się posłusznym narzędziem w rękach przestępcy. Jednak pewnego dnia dostrzega milicyjny mundur. Reaguje tak, jak kiedyś nauczył go sierżant Walczak. 19:40 MUZEUM POLSKIEJ PIOSENKI - /58/ - "JUŻ NIE MA DZIKICH PLAŻ" - IRENA SANTOR Felieton, 8 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Knittel, Tomasz Nalewajek, Jacek Kęcik, Feridun Erol Scenariusz: Tomasz Knittel Zdjęcia: Michał Rułka, Kamil Hasiuk Wykonawcy: Irena Santor, Paweł Kukiz, Zygmunt Kukla, Kukla Band W programie historia piosenki "Już nie ma dzikich plaż". 20:00 MISTRZ I MAŁGORZATA - ODC. 6 (MASTIER I MARGARITA) Serial obyczajowy, groteska, 45 min, Rosja 2005 Scenariusz i reżyseria: Władimir Bortko Aktorzy: Oleg Basiłaszwili, Kirił Lawrow, Siergiej Biezrykow, Władysław Załkin, Aleksandr Abdułow, Oleg Sorokin, Stanisław Sokołow W Moskwie pojawia się wujek prezesa Massolitu, Berlioza, który marzył o przeniesieniu się do Moskwy. Teraz chce przejąć w spadku mieszkanie po kuzynie. Niestety, zostaje bardzo brutalnie potraktowany przez dziwnych mieszkańców lokalu nr 50. Tak samo traktują oni też innego gościa - bufetowego z teatru "Varietes", który przychodzi z reklamacją, że widzowie płacący "papierkami" zaczarowanymi przez maga oszukali bufet na paręset czerwońców. NKWD prowadzi śledztwo w sprawie maga. Nie mogą znaleźć żadnych istotnych dowodów, a samego maga też nie potrafią zatrzymać. Ilekroć milicja obywatelska sprawdza mieszkanie po Berliozie i zaginionym Lichodiejewie, wszystko jest w najlepszym porządku: nie stwierdzają, żeby ktokolwiek tam mieszkał. Asasello odnajduje Małgorzatę. Namawia ją do odwiedzenia znajomego cudzoziemca. Małgorzata, która po utracie Mistrza straciła wszelką chęć do życia, zgadza się. Po użyciu podarowanego kremu staje się wiedźmą. Uczy się panować nad swoim nowym pojazdem - szczotką. Mści się na krytyku Łabuńskim, przez którego straciła swojego Mistrza. 23:25 PORTRETY - SERGIO LEONE - PORTRET BUNTOWNIKA (SERGIO LEONE, PORTRAIT OF AN "OUTLAW") Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2018 Reżyseria: Jean - Francois Gire Scenariusz: Jean - Francois Gire Dokument przedstawia historię człowieka, który całe swe życie poświęcił tworzeniu filmów, pielęgnowaniu przyjaźni i zapewnieniu szczęścia swej rodzinie. Pięćdziesiąt lat po premierze legendarnego westernu "Pewnego razu na Dzikim Zachodzie" współcześni filmowcy wspominają jego twórcę, wybitnego włoskiego reżysera Sergia Leone. Leone przyszedł na świat w 1929 roku we włoskiej rodzinie reżyseria filmowego i aktorki. Dzięki swemu niebywałemu talentowi i godnych pozazdroszczenia konotacjom po zakończeniu II wojny światowej Sergio stał się najmłodszym asystentem reżysera w kraju. Od wczesnych lat miał okazję uczyć się od filmowców tworzących w duchu włoskiego neorealizmu oraz przyglądać się pracom w inspirowanym Hollywood rzymskim studiu Cinecitta. W 1964 roku Leone był już gotowy, aby podzielić się ze światem swoją własną wizją skrajnie amerykańskiego gatunku, jakim był western. Krytycy nie pozostawili na odważnym reżyserze suchej nitki, lecz jego charakterystyczna estetyka i rewolucyjne podejście do westernu podbiły serca miłośników kina. "Pewnego razu na Dzikim Zachodzie" od dekad inspiruje kolejne pokolenia kinomaniaków, w tym samego Quentina Tarantino. (źródło: alekinoplus.pl) 00:25 POWIDOKI - POWIDOKI LUKRECJUSZ Dysk./wywiad/debata, 12 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadząca) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W tym odcinku przedmiotem dyskusji jest Lukrecjusz - jeden z nielicznych rzymskich poetów i filozofów, którego utwory zachowały się do naszych czasów. Jedynym znanym dziełem Lukrecjusza jest poemat "De rerum natura", w sześciu księgach. 00:45 LEKKIE OBYCZAJE - HONOROWY OBYWATEL (EL CIUDADANO ILUSTRE) Film komediowy, 112 min, Argentyna/Hiszpania 2016 Reżyseria: Gaston Dupart, Mariano Cohn Scenariusz: Andres Dupart Aktorzy: Oscar Martinez, Dady Brieva, Andrea Frigerio, Nora Navas, Manuel Vicente, Marcelo D’Andrea, Belen Chavanne, Gustavo Garzon Laureat Literackiej Nagrody Nobla, pisarz Daniel Mantovani mieszka od kilkudziesięciu lat w Europie, w Hiszpanii. Choć do tej pory odrzucał wszystkie prestiżowe wyróżnienia na całym świecie, teraz przyjmuje zaproszenie do swego rodzinnego miasta w Argentynie, by odebrać medal Honorowego Obywatela Miasta. Mantovani wraca po latach do miejsca, które łączy się z rozmaitymi wspomnieniami i stało się inspiracją dla większości jego powieści, a bohaterami są właśnie mieszkańcy. Okazuje się, że przyjęcie zaproszenia w rodzinne strony, było najgorszą rzeczą, jaką pisarz mógł zrobić w całym swoim życiu. Za rolę pisarza Mantovaniego, Oscar Martinez zdobył w 2016 roku nagrodę dla najlepszego aktora na festiwalu w Wenecji. 02:50 SCENA KLASYCZNA - (28) SEKSTET WOKALNY PROMODERN Koncert, 39 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca) W tym odcinku Sceny Klasycznej wystąpi Sekstet wokalny pro Modern. W programie zespół wykona utwory z najnowszej płyty proMODERN shakespired nagrodzonej w 2018 roku dwoma Fryderykami w kategoriach Album Roku Muzyka Współczesna i Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Sekstet wokalny muzyki współczesnej wraz z wieloma najwybitniejszymi polskimi kompozytorami stworzył program dla uczczenia jubileuszu szekspirowskiego w roku 2016. Powstał muzyczny pejzaż stworzony do Sonetów Williama Shakespeare ' a. Muzykę napisali tak wspaniali kompozytorzy, jak Krzesimir Dębski, Krzysztof Herdzin, Paweł Łukaszewski, Stanisław Moryto, Tomasz Opałka, Maciej Zieliński, Dariusz Przybylski, Anna Ignatowicz, Miłosz Bembinow, Aleksander Kościów czy Andrzej Borzym jr. Zespół powstał w 2012 roku. Tworzą go artyści, którzy chcieli wyjść poza śpiewanie partii solowych w kolejnych spektaklach i koncertach i stworzyć grupę wokalną specjalizująca się w najbardziej wymagających utworach współczesnych kompozytorów. proMODERN jest synonimem najlepszych wykonań wokalnych muzyki współczesnej. Zespół zyskał wielkie uznanie w środowisku muzycznym, zdobywał nagrody na konkursach międzynarodowych i otrzymuje znakomite recenzje. 03:40 KINO NOCNE - PLAC ZBAWICIELA Dramat psychologiczno - obyczajowy, 105 min, Polska 2006 Scenariusz i reżyseria: Joanna Kos - Krauze, Krzysztof Krauze Zdjęcia: Wojciech Staroń Muzyka: Paweł Szymański Aktorzy: Jowita Budnik, Arkadiusz Janiczek, Ewa Wencel, Dawid Gudejko, Natan Gudejko, Beata Fudalej, Małgorzata Rudzka, Zina Kerste, Aleksander Mikołajczak, Zuzanna Lipiec, Krzysztof Bochenek i inni Krytycy i publiczność zgodnie uznali "Plac Zbawiciela" za jeden z najlepszych polskich filmów ostatnich lat. Potwierdzeniem jego klasy były nagrody przyznane mu w 2006 r. na festiwalu filmowym w Gdyni: Złote Lwy dla najlepszego filmu, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Jowity Budnik i za drugoplanową dla Ewy Wencel, a także nagroda za muzykę i nagroda dziennikarzy. Jeśli dodać do tego cztery Orły - Polskie Nagrody Filmowe, a także nagrody na festiwalach w chińskim Suzhou, w Valladolid, Trieście, Tarnowie, Wrześni i na przeglądzie Camerimage, trudno nie zgodzić się ze sformułowaną na wstępie opinią. Na wyobraźnię widzów dodatkowo działała wiadomość, że ten przejmujący dramat oparto na autentycznych wydarzeniach. Słowem, samo życie, typowy polski obrazek. Początkowo nic jednak nie zwiastuje późniejszej tragedii. Młode małżeństwo: Beata i Bartek Zielińscy z dwoma synkami - Dawidem i Adrianem - ma niebawem odebrać klucze do własnego mieszkania w budynku, który powstaje gdzieś na obrzeżach stolicy. Przeznaczyli na to wszystkie posiadane pieniądze, znaczną sumę dołożyła też matka Bartka, Teresa, od dziesięciu lat wdowa. Młodzi żyją tylko z jednej pensji, a czeka ich jeszcze wiele wydatków. Muszą więc zacisnąć pasa. Dlatego rezygnują ze względnej samodzielności i przenoszą się do Teresy, która mieszka w centrum Warszawy, przy tytułowym Placu Zbawiciela. Wszyscy pocieszają się jednak, że taka sytuacja potrwa krótko, bo przecież niebawem Beata i Bartek będą na swoim. Dramat zaczyna się z chwilą, gdy okazuje się, że deweloper zbankrutował, budowę wstrzymano, a mieszkania przejął bank. Aby uzyskać prawo własności, trzeba wpłacić dodatkowe i to niemałe pieniądze. Zielińscy, podobnie jak reszta przyszłych lokatorów, ich nie mają. Nie mają też szans na inne mieszkanie, co gorsza, popadli w znaczne długi. Kolejnego kredytu bank im nie udzieli, szef Bartka nie chce żyrować mu pożyczki, koledzy i znajomi też odmawiają pomocy. Kredyt mogłaby wziąć Teresa, ale to z kolei dla niej znaczne obciążenie. Już teraz w znacznym stopniu utrzymuje rodzinę syna. Uważa, że to raczej Beata powinna pójść do pracy, zwłaszcza że dzieci już podchowane. Kłopot w tym, że synowa niewiele umie: przerwała studia, gdy zaszła w ciążę i już na uczelnię nie wróciła. Teraz rozsyła oferty, ale nie dostaje odpowiedzi, wizyty w pośredniaku też nie przynoszą efektu. Beata coraz gorzej czuje się w domu teściowej. Ta zresztą nigdy jej nie lubiła, widząc w niej tylko wiejską prostaczkę, która uczepiła się jej syna. Im bardziej więc oddala się perspektywa wyprowadzki młodych, tym bardziej narasta wzajemna niechęć, mnożą się pretensje i konflity: o pieniądze, o bałagan w pokoju zajmowanym przez rodzinę syna, o nieumiejętne poszukiwanie pracy przez Beatę, o odbieranie dzieci z przedszkola, jeśli już dziewczyna pracę znajdzie. Teresa trzyma stronę syna, egoisty, którego nie nauczyła w porę ani odpowiedzialności, ani miłości, bo sama była zbyt oschła i zimna. Teraz jest głównie zgorzkniała i rozczarowana tyleż życiem własnym, co swego jedynaka.Nawet gdy Bartek porzuca Beatę i dzieci dla innej kobiety i wyprowadza się z domu, brutalnie bijąc żonę na pożegnanie, nie potrafi go stanowczo potępić. Dopiero gdy synowa popadnie w głęboką depresję, zdobędzie się na ludzki odruch, spróbuje przemówić do sumienia synowi i jego kochance. Na ratowanie czegokolwiek będzie już jednak za późno. Staczająca się po równi pochyłej Beata - całkowicie osamotniona, niezaradna, zrozpaczona - posunie się do ostateczności.