TVP Kultura Środa, 11.08.2021 09:05 DO ZOBACZENIA, CHŁOPCY (AU REVOIR LES ENFANTS) Dramat wojenny, 100 min, Niemcy/Francja, 1987 Reżyseria: Louis Malle Scenariusz: Louis Malle Zdjęcia: Renato Berta Muzyka: Camille Saint - Saens Aktorzy: Philippe Morier - Genoud, Francois Berleand, Peter Fitz, Francine Racette, Francois Negret Najbardziej osobisty i przejmujący film francuskiego mistrza Louisa Malle'a. "Do zobaczenia chłopcy" został oparty na przeżyciach reżysera z czasów okupacji - obraz jest swoistym rozliczeniem Malle z bolesną przeszłością. Akcja toczy się w roku 1944, w okupowanej przez nazistów Francji. Bohater filmu, 12 - letni Julien (Gaspard Manesse), w którym nie trudno dopatrzyć się postaci samego Malle'a, jest wychowankiem katolickiej szkoły z internatem na prowincji. Szkolna rutyna zostaje zakłócona przez trzech nowych, tajemniczych uczniów. Z jednym z nich, wrażliwym chłopcem imieniem Jean (Raphael Fejtö), Julien próbuje początkowo rywalizować, potem jednak blisko się zaprzyjaźnia. Z biegiem czasu, łącząc rozproszone fakty, bohater zaczyna domyślać się, że Jean i pozostali dwaj nowi uczniowie są Żydami ukrywanymi w internacie przez dyrektora, ojca Jana. Julien nie do końca zdaje sobie jednak sprawę z powagi sytuacji. Podczas wizytacji szkoły przez hitlerowskich inspektorów robi fatalny błąd, który może kosztować życie zarówno jego żydowskich kolegów jak i dyrektora szkoły - ojca Jana. 11:00 MIŁOŚĆ NAD ROZLEWISKIEM - ODC. 2/13 Serial obyczajowy, 44 min, Polska, 2010 Reżyseria: Adek Drabiński Scenariusz: Piotr Jachowicz, Arkadiusz Borowik, Dariusz Banek Zdjęcia: Bogusław Stachurski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Joanna Brodzik, Małgorzata Braunek, Jerzy Schejbal, Olga Frycz, Piotr Grabowski, Antoni Królikowski, Anna Czartoryska, Agnieszka Mandat, Ewa Bakalarska, Maciej Wierzbicki, Wojciech Droszczyński, Joanna Drozda, Bartek Kasprzykowski Małgosia chce pomóc Jaśkowi, który po wyjeździe żony z dziećmi do Olsztyna pije na umór. Za pomoc przy załadowaniu zakupów do samochodu daje mu 20 złotych. Jasiek przysięga, że nie przepije tych pieniędzy, tylko kupi za nie słodyczy i zawiezie je dzieciom. Małgosia mu wierzy. Basia przestrzega ją, że słowa pijaka nie są nic warte. Elwira chce z pomocą męża otworzyć salon piękności. Nie podoba jej się praca w sklepie, postanawia go sprzedać. Marysia i Antek wracają do Warszawy, Paula zostaje na Mazurach. W domu Małgosia odnajduje ukrytą za wanną butelkę koniaku, którą Janusz dostał od pacjenta. Nie wie, co ma o tym myśleć. Chce poradzić się matki i spotyka się z nią. Okazuje się, że tego dnia obie przygotowały takie same potrawy na obiad: rosół i placki zemniaczane. Adam proponuje Marysi dobrze płatny występ na prywatnej imprezie. Dziewczyna odmawia, nie chce śpiewać PRL - owskich przebojów. Tomasz ma tętniaka. Basia bardzo boi się o jego zdrowie. Prosi go, aby unikał stresów. Tomasz jednak nie chce zmienić trybu życia. Kiedy przyłapuje Wrońskiego na kradzieży drewna w lesie, postanawia zawieźć go na policję. Na prośbę Barbary wypuszcza go jednak na wolność. Pod koniec dnia Małgosia znajduje przy drodze spitego do nieprzytomności Jaśka. 11:55 MIŁOŚĆ NAD ROZLEWISKIEM - ODC. 3/13 Serial obyczajowy, 44 min, Polska, 2010 Reżyseria: Adek Drabiński Scenariusz: Piotr Jachowicz, Arkadiusz Borowik, Dariusz Banek Zdjęcia: Bogusław Stachurski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Joanna Brodzik, Małgorzata Braunek, Jerzy Schejbal, Olga Frycz, Piotr Grabowski, Antoni Królikowski, Anna Czartoryska, Agnieszka Mandat, Ewa Bakalarska, Maciej Wierzbicki, Wojciech Droszczyński, Joanna Drozda, Bartek Kasprzykowski Nad rozlewiskiem życie płynie spokojnie. Małgosia zajmuje się pensjonatem, interes się rozwija. Sławek planuje wyjechać na Alaskę do pracy. Przyjeżdża do Warszawy załatwić wizę. W podróży do stolicy towarzyszy mu Paula. Idą razem na koncert Marysi, która wydaje swoją debiutancka płytę. Na koncert zostają zaproszeni także Ada z Konradem. Elwira sprzedaje swój sklep. Najbardziej boleją nad tym Zabielski i Jóźwiak, bywalcy ławeczki przed sklepem. Elwira otwiera salon piękności. Między Paulą i Sławkiem powoli rodzi się uczucie. Małgosia znajduje butelkę. Czy to oznacza, że Janusz znowu zaczął pić? 12:50 URODZENI ARTYŚCI - BEATA I KAROLINA LEGIERSKIE Reportaż, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Wykonawcy: Emilia Komarnicka - Klynstra (prowadząca), Redbad Klynstra - Komarnicki (prowadzący) Para popularnych aktorów Emilia Komarnicka - Klynstra i Redbad Klynstra - Komarnicki ponownie rusza w Polskę. Tym razem gospodarze programu odwiedzają ludzi, którzy w uprawianych dziedzinach wykazują się najwyższym profesjonalizmem i miłością do zawodu. Bohaterkami tego odcinka są kobiety z trzech pokoleń koronczarek: matka, córka i wnuczka, Beata, Karolina i Laura Legierskie. 13:30 KWIATY W KOSMOSIE (DEEP FLOWERS) Film dokumentalny, 48 min, Japonia, 2017 Reżyseria: Ophelie Giomataris Bohaterem filmu jest florysta Makoto Azuma, którego niezwykłe i oszałamiające kompozycje kwiatowe zmieniają nasze postrzeganie kwiatów w ich naturalnym środowisku. Jego radykalne botaniczne rzeźby, czasami tworzone z tysięcy kwiatów, były na przykład zamrażane w masywnych bryłach lodu. Z kolei w 2014 roku artysta wysłał w kosmos bukiet i drzewko bonsai. Film zabiera widzów do studia artysty, w którym pracuje na co dzień, a także na największy w Japonii targ kwiatów Ota Market oraz na wyspę Hokkaido, gdzie tworzy on instalację pięciometrowej sosny. 16:40 PANNA NIKT Dramat, 98 min, Polska/Niemcy 1996 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Radosław Piwowarski Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Andrzej Korzyński Występują: Anna Wielgucka, Anna Powierza, Anna Mucha, Stanisława Celińska, Jan Janga Tomaszewski, Małgorzata Potocka, LeszekTeleszyński, Małgorzata Pieczyńska, Anna Romantowska, Adam Siemion i inni Adaptacja głośnej powieści Tomka Tryzny, uznanej przez polską krytykę literacką za jeden z najważniejszych debiutów lat dziewięćdziesiątych. Historia piętnastoletniej Marysi, która pod wpływem dwu koleżanek wyrzeka się swego kodeksu moralnego i ukształtowanych przez tradycję poglądów na życie, daje się rozmaicie interpretować. Można ją odczytywać zgodnie z wymową podtytułu ("tajemnicza podróż o dojrzewaniu") jako opowieść o bolesnej inicjacji w dorosłość lub potraktować w kategoriach filozoficznej powiastki o rozpadzie świata. Równie uprawione są interpretacje, których myślowym tworzywem będzie kontrast między naturą i kulturą, cywilizacją wiejską i miejską. Oniryczno - erotyczna warstwa "Panny Nikt" z pewnością zainspiruje freudystów, zaś wielowarstwowa narracja - zwolenników postmodernizmu. Andrzej Wajda poszedł jeszcze innym tropem. Jego adaptacja powieści Tryzny to przede wszystkim współczesny moralitet. W dziejach wchodzącej w dorosłość Marysi reżyser dostrzegł metaforę sytuacji duchowej współczesnego Polaka, który zafascynowany mirażami dobrobytu i obyczajowo - politycznej swobody zbyt pochopnie i niejako "hurtowo" rezygnuje z dotychczas pielęgnowanych wartości. Tymczasem Wajdowska "Panna Nikt" zdaje się przywoływać znane jeszcze w XIX wieku powiedzenie o zdejmowaniu kajdan razem z butami. Reżyser zdaje się za romantycznym poetą ostrzegać, że z "pawia narodów" łatwo stać się "papugą". Udziałem tej ostatniej jest śmieszność i wewnętrzna pustka, o czym tak boleśnie przekonała się Marysia. Film Wajdy to nie tylko kryptocharakterystyka dzisiejszego stanu "duszy polskiej". To także świetnie zagrana i nowocześnie zrealizowana (krótsze ujęcia, oryginalne zdjęcia) opowieść o pokusach młodości. To wreszcie pierwsza od wielu lat próba nawiązania przez reżysera autentycznego kontaktu z nastoletnim widzem. Wszak "każdy był kiedyś małą dziewczynką", jak mówił w wywiadzie twórca "Korczaka". Problem tylko w tym, czy uda się odkryć ją w sobie na nowo. Piętnastoletnia Marysia mieszka w starej wiejskiej chałupie wspólnie z ojcem, matką i licznym rodzeństwem. Kiedy jej rodzice dostają mieszkanie w bloku, dziewczynka przenosi się do miasta. Musi też zmienić szkołę. W nowej nie czuje się jednak dobrze. Jej widoczny na każdym kroku prowincjonalizm wywołuje nieustanne drwiny i szyderstwa kolegów. Uwagę Marysi szybko zwracają dwie dziewczynki. Pierwsza, Kasia Bogdańska, ma duszę artystki. Ponadprzeciętna inteligencja łączy się u niej z talentem kompozytorskim oraz cygańskim, buntowniczym stylem życia. Druga zaś, Ewa Bogdaj, imponuje nieśmiałej i zahukanej prowincjuszce niezwykłą urodą i modnymi, kosztownymi ubraniami. Przypadek sprawia, że Marysia zaprzyjaźnia się po kolei z obiema, co radykalnie zmienia jej życie i spojrzenie na świat. 18:30 SERIALOWA NOSTALGIA - PANNA Z MOKRĄ GŁOWĄ - ODC. 3 - OSTATNIA WALKA DON KICHOTA Serial dla młodych widzów, 29 min, Polska 1994 Reżyseria: Kazimierz Tarnas Scenariusz: Kazimierz Tarnas, Tomasz Piotrowski Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Aktorzy: Paulina Tworzyańska, Anna Nehrebecka, Marek Kondrat, Anna Milewska, Iga Cembrzyńska, Hanna Stankówna, Antoni Frycz, Beata Tyszkiewicz, Marian Opania i inni Mimo starań ojca sytuacja materialna rodziny Borowskich pogarsza się z dnia na dzień. Ojciec Irenki zmuszony jest sprzedać ostatni kawałek lasu. Podczas wycinania drzew dochodzi do tragicznego wypadku. Ukochany tatko ginie, przywalony przez padający pień. Niezaradna i chora matka zupełnie nie radzi sobie z prowadzeniem gospodarstwa. Domem i wychowaniem młodszego brata musi zająć się Irenka. Mimo nadludzkich wysiłków dziewczynki i pomocy przyjaciół majątek Borowskich zostaje wystawiony na licytację. Z resztą dobytkutrzeba się przenieść do maleńkiego mieszkanka w miasteczku Kuropatki. 19:10 SERIALOWA NOSTALGIA - PANNA Z MOKRĄ GŁOWĄ - ODC. 4 - NA PRZEKÓR LOSOWI Serial dla młodych widzów, 28 min, Polska 1994 Reżyseria: Kazimierz Tarnas Scenariusz: Kazimierz Tarnas, Tomasz Piotrowski Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Aktorzy: Paulina Tworzyańska, Anna Nehrebecka, Marek Kondrat, Anna Milewska, Iga Cembrzyńska, Hanna Stankówna, Antoni Frycz, Beata Tyszkiewicz, Marian Opania i inni Mimo starań ojca sytuacja materialna rodziny Borowskich pogarsza się z dnia na dzień. Ojciec Irenki zmuszony jest sprzedać ostatni kawałek lasu. Podczas wycinania drzew dochodzi do tragicznego wypadku. Ukochany tatko ginie, przywalony przez padający pień. Niezaradna i chora matka zupełnie nie radzi sobie z prowadzeniem gospodarstwa. Domem i wychowaniem młodszego brata musi zająć się Irenka. Mimo nadludzkich wysiłków dziewczynki i pomocy przyjaciół majątek Borowskich zostaje wystawiony na licytację. Z resztą dobytku trzeba się przenieść do maleńkiego mieszkanka w miasteczku Kuropatki. 19:40 MUZEUM POLSKIEJ PIOSENKI - /35/ - "DMUCHAWCE, LATAWCE, WIATR" - URSZULA Felieton, 8 min, Polska, 2014 Reżyseria: Tomasz Knittel Scenariusz: Tomasz Knittel W programie historia piosenki "Dmuchawce, latawce, wiatr". 20:00 MISTRZ I MAŁGORZATA - ODC. 8 (MASTIER I MARGARITA) Serial obyczajowy, groteska, 52 min, Rosja, 2005 Reżyseria: Władimir Bortko Aktorzy: Oleg Basilaszwili, Aleksandr Galibin, Anna Kowalczuk Woland, jego świta i Małgorzata odpoczywają po balu. Małgorzata doskonale zdaje sobie sprawę, że ma do czynienia z szatanem i że poddano ją próbie. Wywiązała się z niej znakomicie. Woland, w dowód uznania, obiecuje spełnić każde jej życzenie. Małgorzata nie myśli o własnych pragnieniach, ale naciskana wyjawia, że najbardziej pragnie, żeby zwrócono jej ukochanego Mistrza. Życzenie się spełnia. Woland chce poznać jego powieść - apokryf. Jest dla niej pełen uznania. Zadziwia go, że Mistrz tak wiernie pokazał sprawę Judy z Kiriatu, który wydał Jeszuę i Poncjusza Piłata, cierpiącego i wstydzącego się, że dla kariery politycznej poświęcił życie filozofa. 21:05 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - OSTATNI CESARZ (THE LAST EMPEROR / L'ULTIMO IMPERATORE) Film biograficzny, 155 min, Wielka Brytania/Chiny/Włochy 1987 Reżyseria: Bernardo Bertolucci Scenariusz: Mark Peploe, Bernardo Bertolucci, Enzo Ungari Zdjęcia: Vittorio Storaro Muzyka: Ryuichi Sakamoto, David Byrne, Cong Su Aktorzy: John Lone, Joan Chen, Peter O'Toole, Ying Ruocheng, Victor Wong, Dennis Dun, Ryuichi Sakamoto i inni Inspiracją scenariusza tego niezwykłego filmu stały się dwie książki: pamiętnik Aisin - Gioro Pu Yi "Byłem ostatnim cesarzem Chin" oraz jego nauczycieka Reginalda Johnstona "Twilight in the Forbidden City". Na ich podstawie Bertolucci z niebywałym rozmachem zbudował epicką opowieść o dramatycznym życiu Pu Yi, ostatniego cesarza Państwa Środka, który z obiektu kultu milionów ludzi zmienia się w więźnia poddanego resocjalizacji. Pu Yi urodził się w 1906 roku. Z woli Cesarzowej w wieku 3 lat został zabrany matce i osadzony na tronie jako dziesiąty władca mandżurskiej dynastii Ching. Gdy miał 6 lat, dynastia abdykowała na rzecz republiki, ale chłopiec aż do pełnoletności pozostał w Zakazanym Mieście jako jego władca. To swego rodzaju więzienie opuścił w 1924 roku, wyrzucony z niego wraz z resztką dworu przez żołnierzy generała Fen Yuhsinga. Przez jakiś czas występował w roli zachodniego playboya, do której to roli w dużym stopniu przygotował go bezwiednie Szkot Reginald Johnston. Potem Pu Yi był marionetkowym cesarzem Mandżuko. W 1945 roku dostał się do niewoli radzieckiej. Po kilku latach wrócił do Chin, gdzie został poddany reedukacji i do końca życia pracował jako ogrodnik. Bertolucci opowieść zaczyna w 1950 roku na granicy radziecko - chińskiej, od przekazania Chińczykom przez władze radzieckie jeńców wojennych. Jest wśród nich Pu Yi, któremu niektórzy jeńcy oddają cześć. Były cesarz zamyka się w dworcowej kancelarii i próbuje popełnić samobójstwo podcinając sobie żyły. Dalej reżyser prowadzi akcję dwutorowo, cofa się w czasie, by w dzieje postępującej reedukacji bohatera wpleść opowieść o jego smutnym dzieciństwie przeżywanym samotnie i bez miłości, wychowywaniu chłopca na boga, jego dorastaniu, dramatycznej konfrontacji z rzeczywistością, nieudanych małżeństwach, niemożności sprostania roli, jaką mu wyznaczyła historia. Ten film już zanim powstał, stał się sensacją, bo po dwóch latach pertraktacji, w 1984 roku Bernardo Bertolucci jednak otrzymał zgodę na jego realizację w Chinach wcześniej zupełnie niedostępnych dla zachodnich filmowców. Po raz drugi "Ostatni cesarz" stał się sensacją, gdy w 1988 roku Amerykańska Akademia Filmowa przyznała mu aż 9 Oscarów: dla najlepszego filmu, reżysera, za najlepsze zdjęcia, scenariusz adaptowany, muzykę, scenografię, dźwięk, kostiumy i montaż. Bertolucci po mistrzowsku zapanował nad niebywałą machiną produkcyjną: 60 aktorów - w tym czterech odtwórców roli tytułowego bohatera - 19 tys. statystów, blisko 300 techników, sztab charakteryzatorów, tysiące kostiumów i rekwizytów. Efekt zachwyca przepychem i dopracowaniem najdrobniejszych szczegółów. Znakomicie skonstruowany scenariusz dopełniają świetnie z nim współgrające mistrzowskie zdjęcia i doskonała muzyka. 23:55 PORTRETY - OSTATNI SWING Film dokumentalny, 57 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Garncarek Scenariusz: Tomasz Garncarek Zdjęcia: Shuxuan Mei Zmarły w 2018 roku Witold Sobociński był niedościgłym mistrzem sztuki operatorskiej, geniuszem światła, współautorem wielu dzieł Andrzeja Wajdy, Wojciecha Jerzego Hasa, Romana Polańskiego. Zamiast klasycznej biografii dostajemy portret bohatera stworzony w dużej mierze z samych filmów. Wspomnienia z planów zdjęciowych przeplatają się z wypowiedziami artysty zarejestrowanymi niedługo przed jego śmiercią. Podczas pracy z młodzieżą czy w otoczeniu rodziny artysta dzieli się tajnikami swojego warsztatu. Dokumentalny portret jednego z najwybitniejszych operatorów XX wieku, twórcy zdjęć do takich obrazów jak m.in. "Wesele", "Śmierć prezydenta", "Wrota Europy", "Szpital przemienienia", "Smuga cienia". 01:05 POWIDOKI - DMITRIJ SZOSTAKOWICZ Dysk./wywiad/debata, 14 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadzący), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W tym odcinku przedmiotem dyskusji jest twórczość Dymitra Szostakowicza, o tym, co napisał, co skomponował, ale też o nim samym. W latach 30. Szostakowicz skomponował operę "Powiatowa Lady Makbet" i omal nie przypłacił tego głową. Co aż tak bardzo nie spodobało się Stalinowi? Czego w tej operze było za dużo? Czego za mało? I dlaczego akurat opera, a nie symfonie? 01:30 LEKKIE OBYCZAJE - PEGGY SUE WYSZŁA ZA MĄŻ (PEGGY SUE GOT MARRIED) Komediodramat fantasy kinowy, 98 min, USA, 1986 Reżyseria: Francis Ford Coppola Scenariusz: Arlene Sarner, Jerry Leichtling Zdjęcia: Jordan Cronenweth Muzyka: John Barry Aktorzy: Kathleen Turner, Barry Miller, Catherine Hicks, Nicolas Cage, Jim Carrey, Don Murray Krytyka określiła "Peggy Sue wyszła za mąż" sentymentalną i liryczną Coppolowską wersją "Powrotu do przyszłości" Roberta Zemeckisa, jednego z największych kasowych przebojów kina amerykańskiego. Bohaterką jest dojrzała kobieta, rozczarowana życiem i nieudanym małżeństwem. Niespodziewanie cofa się do lat młodzieńczych. Znając swoją przyszłość, ma szansę zmienić bieg wydarzeń, inaczej pokierować swoim życiem, dokonać właściwego wyboru w miłości. Któż z nas nie chciałby cofnąć czasu, zacząć wszystko od nowa? Czy bohaterka potrafi umiejętnie wykorzystać tę wielką życiową szansę? Akademia uhonorowała dzieło twórcy "Ojca chrzestnego" i "Czasu apokalipsy" nominacjami do nagrody Oscara w trzech kategoriach: najlepsze zdjęcia i kostiumy oraz najlepsza aktorka Kathleen Turner, której wspaniała kreacja okazała się niekwestionowanym atutem filmu. Gwiazda "Miłości, szmaragdu i krokodyla", "Rodziny Prizzich", "Żaru ciała" przekonująco wcieliła się w podwójną rolę - dojrzałej kobiety i osiemnastolatki - na ponad sto minut przykuwając uwagę widzów. Już podczas przygotowań do realizacji film miał swoją historię. Początkowo za kamerą miała stanąć młoda reżyserka Penny Marshall, która do głównej roli wybrała Debrę Winger. Spory z producentami doprowadziły jednak do rezygnacji z przedsięwzięcia. Ostatecznie wyzwanie przyjął Coppola, należący do grona najwybitniejszych reżyserów amerykańskich. Czterdziestodwuletnia Peggy Sue Bodell ma za sobą nieudane małżeństwo. Żyje z mężem Charliem (Nicolas Cage) w separacji. Sfrustrowana i przegrana życiowo kobieta dowiaduje się o zjeździe koleżeńskim absolwentów swojej szkoły średniej. Od matury minęło już 25 lat. Zachęcona przez córkę-nastolatkę postanawia wybrać się na uroczystość. Spotkanie po tylu latach ze starymi przyjacółmi jest okazją do wspomnień, wymiany poglądów, dla niektórych pretekstem do pochwalenia się życiowymi sukcesami - rodziną, dziećmi, pracą. Peggy pojawia się na uroczystości w sukni z balu maturalnego. Zostaje wybrana "królową wieczoru". Wzruszenie i silne emocje bohaterka balu przypłaca utratą przytomności. Gdy odzyskuje świadomość, okazuje się, że jest uczennicą ostatniej klasy liceum, znowu ma 18 lat. Pochylają się nad nią znajome twarze szkolnych koleżanek i kolegów. Peggy Sue zaczyna zdawać sobie sprawę, że przeniosła się w czasie. Zamierza rozpocząć życie na nowo. Bogatsza o doświadczenia, przeżycia z przyszłości chce inaczej pokierować swoim losem, by drugi raz nie popełnić błędów młodości. 03:20 SCENA KLASYCZNA - MACIEJ SKRZECZKOWSKI Koncert, 41 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Maciej Skrzeczkowski Maciej Skrzeczkowski, niespełna 18 - letni pianista i klawesynista, który w czerwcu 2019 roku zdobył trzecią nagrodę na prestiżowym Concorso Internazionale di Clavicembalo w Mediolanie. Jest uczniem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie, w klasie fortepianu prof. Marka Brachy i klawesynu prof. Beaty Popis. Szczególnie interesuje go temat wykonawstwa historycznego, planuje oprócz gry na klawesynie studiować również fortepian historyczny. W lipcu 2019 roku wziął udział w nagraniu Concertino per clavicembalo e dieci strumenti su temi di vecchie danze polacche Romana Palestra we współpracy z Sinfonią Iuventus pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Płyta ukaże się nakładem wytwórni Anaklasis (PWM). W Scenie Klasycznej Maciej Skrzeczkowski zagra utwory Francoisa Couperina oraz Williama Byrda. 04:15 KINO NOCNE - FASCINATRIX Film muzyczny, 18 min, Polska, 2018 Reżyseria: Justyna Mytnik Scenariusz: Justyna Mytnik Zdjęcia: Maciej Twardowski Aktorzy: Joanna Drozda, Maciej Musiałowski, Sebastian Łach Krótki film fabularny. Fascinatrix to musical o uciekinierce żądnej zemsty, która przebiera się za łowcę czarownic i przybywa na Zamek Inkwizycji... (ŹRÓDŁO: filmpolski.pl) 04:40 WE WSI GADAJĄ Etiuda filmowa, 12 min, Polska, 2018 Reżyseria: Grzegorz Paprzycki Scenariusz: Grzegorz Paprzycki Zdjęcia: Aleksander Krzystyniak Aktorzy: Sebastian Wesołowski, Ricardo Styrkacz, Arkadiusz Bazak Metaforyczna historia. Dwóch romskich chłopców słyszy plotki o mieszkającym samotnie w lesie staruszku, który dorobił się fortuny, będąc w Afryce. Postanawiają sprawdzić, ile jest w tym prawdy. Jeden z nich przeczuwa, że wyprawa może skończyć się nieszczęściem. (źródło: filmpolski.pl) 04:50 DOG DAYS Dramat, etiuda filmowa, 15 min, Polska, 2019 Reżyseria: Zuzanna Grajcewicz Scenariusz: Ewa Radzewicz, Zuzanna Grajcewicz Zdjęcia: Ewa Radzewicz Aktorzy: Sonia Roszczuk, Maciej Pesta, Zbigniew Waleryś Krótki film fabularny. Czego brakuje w świecie, w którym wyginęły zwierzęta? Bohaterowie filmu "Dog Days" prowadzą firmę świadczącą usługi tym, którzy chcą zrekompensować sobie nieobecność zwierząt. Jak się okazuje, relacja człowieka i zwierzęcia jest bardzo złożona. Pośród przyjaźni i przywiązania zawsze jest pewna ilość przemocy, która stara się znaleźć ujście. (ŹRÓDŁO: polishshorts.pl) 05:05 WYJDĘ Z SIEBIE Film animowany, 4 min, Polska, 2016 Reżyseria: Karolina Specht Scenariusz: Karolina Specht Muzyka: Michał Kawecki Film animowany. Pewnego dnia Ona zauważa, że z Nim dzieje się coś dziwnego... Krótki film o tym, jak czasami bardzo chcemy widzieć w drugim człowieku kogoś innego i o tym, jak łatwo wyjść z siebie, kiedy wyobrażenia konfrontują się z rzeczywistością. (źródło: polishshorts.pl)