TVP Kultura Piątek, 13.08.2021 08:30 KUCHNIA POLSKICH ŻYDÓW - SZABAT - ZIMNY BUFET I STYGNĄCY PIEC Magazyn, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Jerzy Grabowski Scenariusz: Łukasz Modelski Wykonawcy: Łukasz Modelski (prowadzący) W tym odcinku poznamy potrawy serwowane w czasie szabatu. Pierwsza to danie jednogarnkowe - czulent z kaszą i ciecierzycą, a druga - śledź korzenny z rodzynkami. 09:10 MŁYN I KRZYŻ (MILL AND THE CROSS, THE) Dramat, 91 min, Polska/Szwecja, 2010 Reżyseria: Lech Majewski Scenariusz: Michael Francis Gibson, Lech Majewski Zdjęcia: Adam Sikora, Lech Majewski Muzyka: Lech Majewski, Józef Skrzek Aktorzy: Rutger Hauer, Michael York, Charlotte Rampling, Joanna Litwin, Dorota Lis Inspiracją stała się książka amerykańskiego pisarza, historyka i krytyka sztuki, Michaela F. Gibsona "Młyn i Krzyż", będąca wnikliwą analizą obrazu "Droga krzyżowa", Pietera Bruegla. W zrealizowanym z ogromną dbałością o szczegóły filmie, reżyser ukazuje losy 12 postaci z namalowanego w 1564 roku słynnego obrazu. Niezwykłe, ekranowe dzieło Lecha Majewskiego powstawało trzy lata, większość zdjęć kręcono w plenerach Jury Krakowsko - Częstochowskiej. Sfilmowany materiał poddano precyzyjnej obróbce komputerowej, z wykorzystaniem najnowszych technologii. Rok 1564. Niderlandzki malarz Pieter Bruegel (w tej roli Rutger Hauer), na zamówienie antwerpskiego bankiera i kolekcjonera dzieł sztuki, Nicolaesa Jonghelincka, rozpoczyna prace nad obrazem, przedstawiającym procesję na Kalwarię. 11:00 MIŁOŚĆ NAD ROZLEWISKIEM - ODC. 6/13 Serial obyczajowy, 44 min, Polska, 2010 Reżyseria: Adek Drabiński Scenariusz: Piotr Jachowicz, Arkadiusz Borowik, Dariusz Banek Zdjęcia: Bogusław Stachurski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Joanna Brodzik, Małgorzata Braunek, Jerzy Schejbal, Olga Frycz, Piotr Grabowski, Maria Pakulnis, Bartek Kasprzykowski, Antoni Królikowski, Anna Czartoryska, Agnieszka Mandat, Ewa Bakalarska, Maciej Wierzbicki, Wojciech Droszczyński, Joanna Drozda Małgosia i Janusz obchodzą rocznicę poznania. Tymczasem Sławek oświadcza się Pauli, która nie jest pewna swoich uczuć wobec niego. Nie wie też, czy Sławek zaakceptuje jej ciążę z Jeanem Pierre'em. Po namowie Marysi, wyjawia Sławkowi całą prawdę. Mówi też, że go kocha. Mirka odwiedza Janusza w gabinecie, nie przyjmuje do wiadomości, że ten nie chce mieć z nią nic wspólnego. Przyjeżdża nad rozlewisko z kilkoma znajomymi i prowokuje kłótnię. Sprawa ich wspólnej nocy wychodzi na jaw. Małgosia wyrzuca Janusza z domu. Orest (w tej roli Piotr Polak) przyjmuje zlecenie na odrestaurowanie zabytkowego kościółka w Pasymiu. Na swojego pomocnika bierze Wrońskiego, dla którego jest to szansa na nowe życie. Piernacki spędza coraz więcej czasu z Ewą Stern. W drodze powrotnej ze wspólnej kolacji, znajdują nieprzytomnego Tomasza. 11:55 MIŁOŚĆ NAD ROZLEWISKIEM - ODC. 7/13 Serial obyczajowy, 45 min, Polska, 2010 Reżyseria: Adek Drabiński Scenariusz: Piotr Jachowicz, Arkadiusz Borowik, Dariusz Banek Zdjęcia: Bogusław Stachurski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Joanna Brodzik, Małgorzata Braunek, Jerzy Schejbal, Olga Frycz, Piotr Grabowski, Maria Pakulnis, Bartek Kasprzykowski, Antoni Królikowski, Anna Czartoryska, Agnieszka Mandat, Ewa Bakalarska, Maciej Wierzbicki, Wojciech Droszczyński, Joanna Drozda Małgosia gniewa się na Janusza, który bezskutecznie próbuje się wytłumaczyć, a w końcu wychodzi z pensjonatu. Stojąca na balkonie Gosia widzi, jak Janusz odjeżdża. Rano pociesza ją Paula. W leśniczówce Tomasz i Piernacki zanoszą się od śmiechu, wspominając zabawne wydarzenie sprzed wielu lat, kiedy lasy były pełne dzikiej zwierzyny i ptaków. Janusz przyjeżdża na molo i wspomina chwile spędzone z Małgosią. Potem wraca do ojca. Marysia przeżywa kłótnię z Kubą, do której doszło w drodze z Mazur. Tymczasem Kuba stoi pod jej domem i prosi, by go wpuściła do środka. Marysia nie zamierza mu otworzyć. Kuba podnosi niewielki kamień i rzuca nim tak niefortunnie, że rozbija szybę. Marysia dzwoni na policję i zawiadamia o włamaniu. Zapytana o nazwisko, nie podaje swoich personaliów. Marysia jest przerażona, widząc, jak policjanci z pistoletami podchodzą do Kuby, który wykonuje wszystkie ich polecenia. Na posterunku Kuba składa wyjaśnienia. Paula gawędzi z Orestem, który ją szkicuje. Tomasz przechodzi badanie tomograficznie. Wynik badania jest dla niego korzystny, wykluczono tętniaka. Na plebanii Róża w koszuli nocnej i czepku na głowie puka do pokoju księdza. W ręku ma kartkę z tematami trzech najbliższych homilii. Dopiero po chwili zauważa, że pokój jest pusty i wysprzątany. Organista i ksiądz chodzą po kościele z ekipą remontową. A tymczasem w kościele ma się odbywać próba chóru. Kuba przyjeżdża do Marysi, która jest z powrotem na Mazurach. Janusz też ma zamiar wrócić na Mazury. Stoi z plecakiem na peronie, ale do pociągu nie wsiada. 12:50 URODZENI ARTYŚCI - JERZY I JAKUB TURBASA Reportaż, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Wykonawcy: Emilia Komarnicka - Klynstra (prowadząca), Redbad Klynstra - Komarnicki (prowadzący) W tym odcinku Redbad i Emilia odwiedzają stary krakowski zakład krawiecki z rodzinnymi tradycjami. 13:30 JAPONIA Z GÓRY ODC. 4 ZIEMIA BOGÓW (JAPAN FROM ABOVE 4. THE LAND OF GODS) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2018 Reżyseria: Stephane Milliere, Xavier Lefebvre, Laurent Martein Tym razem odkryjemy regiony Chgoku i Shikoku - poczynając od okolic Hiroszimy. W Zatoce Hiroszima mieści się chram Shint Itsukushima Jinja. Zasłynął z bramy torii, która wydaje się pływać. Ta atrakcja turystyczna to według filozofa Shunsai Havashi z 1643 roku jeden z trzech najpiękniejszych widoków w Japonii. W głębi zatoki leży miasto Hiroszima, wyglądające jak wiele innych miast. Jednak 6 sierpnia 1945 roku, Amerykanie, by zmusić siły japońskie do kapitulacji, zrzucili pierwszą z dwóch bomb atomowych. Na Morzu Wewnętrznym znajduje się więcej niż tysiąc wysp i zatoczek. Niektóre bardzo blisko siebie i ta bliskość umożliwiła wybudowanie dróg ekspresowych. Dzięki temu region Chugoku i sąsiedni Shikoku są połączone imponującymi mostami. Wracamy do Chugoku w prefekturze Okayama w okolice Bizen. Ostatni przystanek w Chugoku to wybrzeże prefekturyTottori. 14:35 ROK 2020 Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Kasior Krzysztof Scenariusz: Zasępa Grzegorz Serial dokumentalny poświęcony artystom i ich pracy w dobie pandemii wirusa COVID - 19. W tym odcinku - Anna Dymna - znakomita aktorka teatralna i filmowa znana z takich kultowych filmów jak: "Znachor", "Nie ma mocnych", "Kochaj albo rzuć", "Dolina Issy", "Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny", "Boża podszewka", "Odwróceni". Laureatka SuperWiktora za całokształt twórczości i Złotej Kaczki w kategorii Najlepsza Polska Aktorka. Anna Dymna jest także założycielką i prezesem fundacji "Mimo Wszystko" Drugim bohaterem programu jest reżyser Jacek Bromski. Także scenarzysta i producent filmowy. Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Autor filmów "To ja złodziej", "Zabij mnie glino", "Sztuka kochania", a także kultowej serii filmów o mieszkańcach Królowego Mostu - "U Pana Boga za piecem" Oboje opowiadaja o swoim życiu, pracy i dzielą się przemyśleniami ne temat najgłębszego sensu naszych działań na ziemskim padole. Umieją w krótkich słowach zawrzeć głęboką treść, co nie jest dziś powszechne. Dlatego warto obejrzeć ten program. 15:15 KILKA OPOWIEŚCI O CZŁOWIEKU Film dokumentalny, 19 min, Polska, 1983 Reżyseria: Bogdan Dziworski Scenariusz: Bogdan Dziworski Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Janusz Hajdun Wykonawcy: Jerzy Orłowski Bohater filmu - Jerzy Orłowski - mimo głębokiego kalectwa (nie ma obu rąk), daje sobie radę we wszystkich sytuacjach życia codziennego. Znakomicie rysuje, jest autorem świetnych portretów. Autor przedstawia bohatera jako człowieka mocnego, człowieka sukcesu, by dopiero na końcu zdradzić zwykłą ludzką rozpacz i bunt kaleki. 15:40 BRACISZEK Film biograficzny, 98 min, Polska 2007 Reżyseria: Andrzej Barański Scenariusz: Andrzej Barański na podstawie książki "Patron maluczkich" pod redakcją o. Bogdana Brzuszka Zdjęcia: Dariusz Kuc Aktorzy: Artur Barciś, Grzegorz Gołaszewski, Henryk Błażejczyk, Bartłomiej Bobrowski, Czesław Bogdański, Zbigniew Borek, Krzysztof Chudzicki, Paweł Ciołkosz, Andrzej Gawroński, Andrzej Golejewski, Jan Jeruzal, Zbigniew Konopka, Grzegorz Kulikowski, Janusz Łagodziński, Jerzy Mazur Pierwowzorem postaci braciszka jest sługa boży, franciszkanin, brat Alojzy Kosiba - "Alojzeczek", kwestarz i jałmużnik żyjący w latach 1855 - 1939. W tym życiorysie nie ma ani cudów ani sławy, a jedynie prostoduszne zbieranie przez całe życie okruchów świętości. I nie chodzi tylko o ten tak widoczny "nadmiar" dobroci, gorliwości, modlitwy, lecz również o każdy inny przejaw jego życia. Braciszka poznajemy w ostatnich dniach jego życia, kiedy z właściwą sobie dobrotliwością podejmuje decyzję o odejściu z tego świata, aby swoją śmiercią okupić życie ciężko chorego młodego chłopaka i uratować go. W kolejnych odsłonach zmierzających do finału braciszek żegna się z ziemskim życiem i cieszy się na spotkanie z wiecznością. Pomiędzy tymi scenami - stacjami w retrospekcjach - odkrywamy tę niezwykłą postać. Poznajemy go jako zakonnika zatopionego w żarliwej modlitwie w ciszy klasztoru oraz jako kwestarza zakonnego, oglądamy go w kontaktach z powszednim życiem i ze zwykłymi ludźmi. W tej hagiografii piękne jest skierowanie percepcji ku rzeczom zwyczajnym, powszednim: kotlet mielony "zwędzony" dla biednych, własnoręcznie zrobione koperty jako prezent dla braciszka, pęto kiełbasy, jabłka wypatrzone pod łóżkiem i wiele innych drobiazgów - właśnie ten mikroświat rzeczy i drobnych spraw wprowadza do opowieści wymiar poetycki i swoistą mistykę codzienności. Te z pozoru zgrzebne relacje opisujące życie i czyny braciszka, mają wewnętrzne światło. Życie brata Alojzego zostało opisane przez świadków jego świętości, ludzi równie prostych i prostodusznych jak on sam, i to właśnie oni kreślą perspektywę, w jakiej oglądamy ich świętego. Braciszek jest integralną częścią pewnego pejzażu, nie tylko tego dosłownego, ale i ludzkiego, pewnej mentalności prawie że odwiecznej niczym polny głaz, dlatego wszystko tu ma cechy rytuału, odprawiania ceremonii, jakiejś mszy żywota powszedniego. Wszystko to odbywa się w świątyni polnych dróg, opłotków i obejść wiejskich, do których przybywa wysłannik klasztoru. Klasztor, życie klasztorne jako świat tajemniczy i osobny, zawsze budzący ciekawość, tutaj jawi się bardzo zwyczajnie, zgodnie z ludzką miarą. "Duch św. Franciszka odrodził się w tym klasztorze" - napisał kardynał Karol Wojtyła, otwierając proces beatyfikacyjny brata Alojzego Kosiby. 17:30 SCENA MUZYCZNA - BASTARDA Koncert, 47 min, Polska, 2020 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Bastarda Trio, Barbara Schabowska (prowadzący), Joanna Halszka Sokołowska Bastarda Trio to wyjątkowy zespół w składzie: Paweł Szamburski (klarnet), Tomasz Pokrzywiński (wiolonczela) oraz Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy). Inspiracją dla własnych poszukiwań jest dla nich muzyka dawna. Muzycy mają na koncie już trzy albumy poświęcony muzyce średniowiecznej "Promitateterno", podejmujący temat śmierci "Ars moriendi" oraz wydany na początku 2020 roku "Nigunim". W "Scenie Muzycznej" wykonają utwory inspirowane śpiewnikiem śląskim Valentina Trillera. Do współpracy przy tym projekcie zaprosili wokalistkę i kompozytorkę Joannę Halszkę Sokołowską, która wykona partię wokalną bez tekstu. 18:50 SERIALOWA NOSTALGIA - DO PRZERWY 0:1 - ODC. 1/7 - PIŁKA Serial dla młodych widzów, 27 min, Polska 1968 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz na podstawie własnej powieści: Adam Bahdaj Zdjęcia: Stanisław Loth Aktorzy: Józef Nalberczak, Marian Tchórznicki, Mirosław Domański, Janusz Smoliński, Aleksander Fogiel, Anna Ciepielewska, Stanisław Milski, Wanda Łuczycka, Józef Nowak, Henryk Bąk i inni Ten serial - obok "Podróży za jeden uśmiech", "Stawiam na Tolka Banana" i "Wakacji z duchami" - przyniósł twórcom nagrodę zespołową Komitetu ds. Radia i Telewizji w dziedzinie filmowej twórczości telewizyjnej 1972/73 dla scenarzysty Adama Bahdaja i reżysera Stanisława Jędryki. Film, podobnie jak powieść, oddaje specyficzny klimat powojennej Warszawy. Bohaterami są dzieci z niezbyt zamożnych rodzin, niektóre z domów ocierających się o patologię. Życie nieraz zmusza je do zdawania trudnych egzaminów, wykazania się hartem ducha i odpowiedzialnością. Chłopcy samorzutnie tworzą podwórkowe drużyny piłkarskie, zamierzają wystartować w organizowanych przez "Życie Warszawy" zawodach o miano najlepszego zespołu. W paczce rówieśników wyróżnia się Maniuś zwany Paragonem, chłopak zadziorny, obrotny życiowo, dzielny, choć trochę pechowy. Ulubionym powiedzonkiem Paragona jest słówko "legalnie", choć niektóre jego poczynania mają tylko pozory legalności. Chłopcy przygotowują się właśnie do rozegrania meczu z drużyną z sąsiedniej ulicy. Nie stać ich na kupienie kostiumów sportowych czy odpowiedniego obuwia. Ale największy problem stanowi piłka, która już zupełnie się rozlatuje. Paragon zobowiązuje się wobec kolegów zdobyć nową. Legalnie, choć może niezupełnie. 19:20 SERIALOWA NOSTALGIA - DO PRZERWY 0:1 - ODC. 2/7 - RATUJ PARAGON Serial dla młodych widzów, 27 min, Polska 1969 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz na podstawie własnej powieści: Adam Bahdaj Zdjęcia: Stanisław Loth Wykonawcy: Wiślanie 69 Aktorzy: Aleksander Fogiel, Józef Nalberczak, Roman Wilhelmi, Tadeusz Bartosik, Magdalena Celówna, Marian Tchórznicki, Mirosław Domański, Jerzy Porębski, Jan Smoliński, Józef Nowak, Jerzy Turek, Zbigniew Skowroński Mecz pomiędzy dwiema "dzikimi" drużynami budzi szalone emocje wśród graczy i widzów. Kibice gotowi są założyć się o wszystko, że ich pupile będą górą. Chłopcy z drużyny Paragona, mniej rośli i słabsi fizycznie, muszą przyznać, że przeciwnicy "włupili im legalnie" pierwszego gola. Wynik do przerwy 0:1. Teraz wszyscy gracze z "Syrenki" liczą na piłkarskie umiejętności Paragona. 20:00 KOMEDIOWE LATO - CO MI ZROBISZ JAK MNIE ZŁAPIESZ Komedia, 100 min, Polska 1978 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Stanisław Tym Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Jerzy Derfel Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Bronisław Pawlik, Stanisław Tym, Ewa Wiśniewska, Ewa Ziętek, Andrzej Fedorowicz, Stefan Friedmann, Zofia Merle, Tadeusz Pluciński, Józef Nalberczak, Jerzy Duszyński, Janusz Gajos, Damian Damięcki, Kazimierz Kaczor, Zdzisław Maklakiewicz i inni "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?" jest znakomitą próbką stylu Stanisława Barei. Film ten, co rzadko zdarzało się za życia twórcy "Misia", został znakomicie przyjęty nie tylko przez widownię, ale i krytykę. Wybrzydzano wprawdzie trochę na niespójność intrygi oraz sporadycznie niewybredny dowcip, zarzuty te ginęły jednak w morzu pochwał. Najwięcej komplementów zebrali autorzy scenariusza oraz znakomici aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Bronisław Pawlik, Ewa Wiśniewska, Stanisław Tym. Dostrzeżono także odwagę reżysera, który ostrze swej satyry skierował bezceremonialnie w środowisko decydentów, na co ówczesna cenzura była szczególnie uczulona. Mimo że Bareja nie zostawił suchej nitki na peerelowskim establishmencie, "Co mi zrobisz..." dostał pozwolenie na rozpowszechnianie. Dzięki temu widzowie mogli go oglądać niemal równolegle z "Człowiekiem z marmuru", "Wodzirejem" czy "Bez znieczulenia" - utworami serio mówiącymi o świecie bezlitośnie wyszydzonym przez Bareję. Akcja "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?" toczy się w drugiej połowie lat siedemdziesiątych. Dyrektor Krzakoski jedzie w służbową delegację do Paryża. W ambasadzie poznaje apetyczną Danusię i spędza z nią noc. Nie wie, że dziewczyna jest żoną partyjnego prominenta. Mija kilka miesięcy. Pewnego dnia Danusia składa wizytę w gabinecie Krzakoskiego. Bez ogródek oznajmia skonfundowanemu dyrektorowi, że jest z nim w ciąży. Mężczyzna czym prędzej zawozi ją do znajomego ginekologa. Ten jednak uświadamia Krzakoskiemu, z kim miał romans. Dyrektorowi niczego więcej nie trzeba. Jego przedsiębiorstwo ma się kiepsko, dalsza kariera wisi na włosku. Krzakoski postanawia niezwłocznie rozwieść się z żoną, poślubić Danusię i w ten sposób uratować własny stołek. Od pomysłu do realizacji wszakże droga daleka i niełatwa. 21:55 ZIEMIA OBIECANA - ODC. 1/4 Miniserial historyczno-obyczajowy, 49 min, Polska 1975 Scenariusz na podstawie powieści Władysława Reymonta i reżyseria: Andrzej Wajda Zdjęcia: Witold Sobociński, Edward Kłosiński, Wacław Dybowski Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Daniel Olbrychski, Wojciech Pszoniak, Andrzej Seweryn, Anna Nehrebecka, Tadeusz Białoszczyński, Wojciech Siemion, Piotr Fronczewski, Jerzy Nowak, Jerzy Zelnik, Marek Walczewski, Franciszek Pieczka, Andrzej Szalawski, Kalina Jędrusik, Bożena Dykiel i inni Telewizyjna premiera "Ziemi obiecanej" odbyła się 21 maja 1978 roku. Trzy lata wcześniej kinowa wersja filmu, w tej samej obsadzie i reżyserii, odniosła niekwestionowany sukces. Andrzej Wajda zdecydował się na zrealizowanie wersji telewizyjnej, gdyż chciał wykorzystać w pełni materiał zdjęciowy, który wystarczał na cztery godziny (film kinowy trwa trzy godziny). Adaptacja powieści Władysława Reymonta była ogromnym przedsięwzięciem produkcyjnym i została zrealizowana w rekordowym tempie 77 dni zdjęciowych. Zdjęcia kręcono w kilkudziesięciu miejscach Łodzi, pobliskich miasteczkach i na Śląsku, gdzie zachowały się fragmenty dziewiętnastowiecznej zabudowy. Pod koniec XVIII wieku Łódź była małą wioską liczącą niespełna dwustu mieszkańców. W połowie następnego stulecia było ich już 20 tysięcy, pod koniec XIX wieku - aż trzysta tysięcy. Tak gwałtowny rozwój miasta jest trudny do wyobrażenia nawet dziś. Z całego kraju - z miasteczek, wiosek ciągnęły do Łodzi tysiące ludzi w poszukiwaniu pracy, zarobku i lepszego życia. W tej "ziemi obiecanej" zastawali ciasnotę, brud, nędzę i wyzysk, a nieliczni na nadludzkiej pracy tłumów zbijali majątki. Takie były początki kapitalistycznych przemian na ziemiach polskich, które doprowadziły do powstania przemysłu i robotniczych społeczności miejskich. Powieść Władysława Reymonta niezwykle obrazowo i barwnie oddaje dynamiczne i burzliwe przemiany społeczne towarzyszące gwałtownemu rozwojowi Łodzi. "Ziemia obiecana" to historia kariery trzech zaprzyjaźnionych przemysłowców. Karol Borowiecki pracuje jako inżynier w fabryce Buchholza, Moryc Welt jest pośrednikiem handlowym, Maks Baum - synem właściciela upadającej tkalni. Trzej przyjaciele - Polak, Żyd i Niemiec - marzą o założeniu własnej fabryki i bogactwie. Karol jest zaręczony z ubogą szlachcianką, Anną Kurowską; wolny czas spędza z nią w majątku ojca w pobliżu Łodzi. Ma go mało - Buchholz, podobnie jak inni kapitaliści, każe pracować do upadłego, a płaci minimalne stawki. Bezwzględnie depcze ludzką godność, a przeciwstawia mu się tylko jeden urzędnik - von Horn. Płaci za to wyrzuceniem z pracy. 22:55 ŚWIAT W PIOSENCE - WOJNA PŁCI (SOUNDTRACKS: BATTLE OF THE SEXES) Film dokumentalny, 40 min, USA, 2017 Reżyseria: Dwayne Johnson, Dany Garcia Seria przedstawia związki muzyki z różnego rodzaju wydarzeniami historycznymi. Każdy odcinek dotyczy tragedii, momentów euforii lub zdarzeń, które dały początek nowym ruchom. Wraz z nimi prezentowane są muzyka, artyści i nurty mające szczególny związek z tymi przemianami. Siódmy odcinek serii poświęcony jest kobietom w muzyce. Przedstawione historie obrazują, jak dzięki poszczególnym artystkom kobiety osiągnęły pełnię praw, a pełnione przez nie role, przeznaczone wcześniej dla mężczyzn, zostały zaakceptowane społecznie. 00:15 TO JA, ZŁODZIEJ Film sensacyjny, 96 min, Polska 2000 Scenariusz i reżyseria: Jacek Bromski Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Henri Seroka, zespół Dżem Aktorzy: Jan Urbański, Zbigniew Dunin - Kozicki, Janusz Gajos, Daniel Olbrychski, Anna Romantowska, Jan Frycz, Krzysztof Globisz, Krystyna Feldman, Bożena Dykiel, Kinga Preis, Maciej Kozłowski, Krzysztof Globisz i inni Obsypany prestiżowymi wyróżnieniami film Jacka Bromskiego stał się wydarzeniem sezonu: zdobył główną nagrodę Złote Ombu na XVI Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Mar del Plata w Argentynie oraz nagrodę za najlepszy scenariusz. Po raz pierwszy w historii festiwalu tak znaczący sukces odniósł polski film. Scenariusz został także wyróżniony na Wine Country Film Festival w Kalifornii w USA. Na festiwalu tym wyróżniono ponadto Jana Urbańskiego jako najlepszego aktora. "To ja, złodziej" przedstawia historię smutną i gorzką, choć niepozbawioną specyficznego humoru. Sam reżyser zapytany, do jakiego gatunku zaliczyłby film, nie umiał dać jednoznacznej odpowiedzi, określając jedynie swe dzieło mianem "poważnej komedii dygresyjnej". Bohaterami są dwaj kilkunastoletni chłopcy pochodzący z patologicznych rodzin, którzy nie mają żadnych perspektyw na lepszą przyszłość i normalne życie. Jedyną szansę bycia "kimś" widzą w zaskarbieniu sobie łask mafiosa, rządzącego potężnym gangiem złodziei samochodów. 16 - letni Piotrek nazywany "Jajo" i jego o pięć lat młodszy kolega nie zaznali rodzinnego ciepła i szczęścia. Pochodzą z pijackich, rozbitych rodzin, gdzie rządzi przemoc, i gdzie nie ma miejsca na uczciwość, miłość i życie w harmonii. Chłopców wychowuje ulica. Skazani na własne siły dokonują kradzieży i rozbojów, by utrzymać siebie i rodziców, którym brakuje pieniędzy na kolejną butelkę. "Jajo" znajduje prawdziwego przyjaciela we właścicielu warsztatu samochodowego (Janusz Gajos), który daje mu zatrudnienie. Choć szef sam nie stroni od lewych interesów, próbuje sprowadzić chłopca na uczciwą drogę. Tymczasem "Jajo" niespodziewanie wkracza w świat samochodowych mafiosów. Kiedy udaje mu się sprzątnąć gangsterom sprzed nosa luksusowego jaguara, należącego do znanego kompozytora piosenek (Daniel Olbrychski), jego życie jest w niebezpieczeństwie. 02:05 LOTNA Dramat wojenny, 82 min, Polska 1959 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz według opowiadania Wojciecha Żukrowskiego: Wojciech Żukrowski, Andrzej Wajda Zdjęcia: Jerzy Lipmann Muzyka: Tadeusz Baird Aktorzy: Jerzy Pichelski, Adam Pawlikowski, Jerzy Moes, Mieczysław Łoza, Bożena Kurowska, Bronisław Dardziński, Adam Dzieszyński, Wiesław Gołas, Henryk Hunko, Tadeusz Kosudarski, Artur Młodnicki, Irena Malkiewicz, Karol Rommel, Tadeusz Somogi, Bolesław Woźniak Premiera "Lotnej" stała się wydarzeniem końca lat pięćdziesiątych i wywołała burzliwą dyskusję. O tak gwałtownym przyjęciu zadecydował sposób ujęcia bardzo drażliwej problematyki Września. Andrzej Wajda i Wojciech Żukrowski jako autorzy scenariusza potraktowali pierwowzór literacki filmu bardzo umownie. "Nie traktuję tego filmu jako rozrachunku z przeszłością. Pragnę jedynie wzruszyć widzów, pokazać im zderzenie wojny z jesienią, tą najpiękniejszą u nas porą roku, gdy ludzie zbierają plony swej pracy. I chciałbym tym filmem pożegnać piękną narodową tradycję" - mówił Andrzej Wajda. Szwadron kawalerii jest symbolem świata, który choć już odszedł, przetrwał w świadomości narodowej. Grupka bohaterów mimo wojny i nieubłaganie zbliżającego się końca pewnej, romantycznej w gruncie rzeczy epoki, tworzy odrębny, zamknięty świat. Historia zdaje się toczyć gdzieś z boku. W warstwie fabularnej film składa sie z pięciu sekwencji, tak przez samego reżysera opisanych - "Pierwsza, to prezentacja szwadronu w jesiennym plenerze i przybycie kawalerzystów do pałacu. Lotna zostaje przekazana rotmistrzowi przez właściciela miejscowych włości. Sekwencja druga przedstawia popas w dworku szlacheckim i pobliskiej wsi, trzecia zawiera osławioną szarżę na czołgi, śmierć rotmistrza, powrót do wsi, ślub podchorążego Jerzego z nauczycielką Ewą. Sekwencja następna obejmuje marszrutę szwadronu przez zatłoczone drogi, popas w lesie, bombardowanie, śmierć Jerzego. Sekwencja ostatnia pełni wyraźnie funkcję symbolu - śmierć Lotnej i złamanie szabli przed żołnierską tułaczką przez jednego z ocalałych ułanów szwadronu." 03:45 BERLIN LIVE - PIXIES (BERLIN LIVE - PIXIES) Koncert, 62 min, Niemcy, 2016 Reżyseria: Hannes Rossacher Wykonawcy: Pixies Cykl koncertów, które od lat odbywają się regularnie na scenie berlińskiego klubu SchwuZ i są transmitowane w całej Europie. To mieszanka stylów współczesnej muzyki, wykonana w wyjątkowym klimacie nocnego życia Berlina. Występy poprzedzone są krótkimi wywiadami z artystami. W kolejnej odsłonie "Berlin Live" wystąpił Pixies - amerykański zespół grający alternatywnego rocka. Pixies został założony w Bostonie w 1986 roku i jest legendą w historii światowego rocka. Podczas berlińskiego koncertu usłyszymy m.in. takie hity jak "Monkey Gone to Heaven", "Where Is My Mind?" i "Here Comes Your Man".