TVP Kultura Środa, 18.08.2021 09:05 WEISER (WEISER) Film psychologiczny, 97 min, Polska/Niemcy/Szwajcaria/Dania 2000 Scenariusz i reżyseria: Wojciech Marczewski Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Zbigniew Preisner Aktorzy: Marek Kondrat, Krystyna Janda, Juliane Kehler, Teresa Marczewska, Zbigniew Zamachowski, Krzysztof Globisz, Michael Mendl, Mariusz Benoit, Marian Opania, Piotr Fronczewski, Teresa Budzisz - Krzyżanowska, Magdalena Cielecka, Olga Frycz, Andrzej Basiukiewicz, Maciej Jaszczuk, Rafał Bednarz i inni "To film o próbie docierania do czegoś, czego nie możemy złapać, co wciąż wymyka się nam. Istnieje w nas i wokół nas rzeczywistość, którą czujemy, ale której nie umiemy opisać ani zrozumieć. I nie pomoże rozum ani komputery" - mówił w czasie realizacji "Weisera" reżyser Wojciech Marczewski. Gdy film wszedł na ekrany, stało się jasne, że tym nieuchwytnym "czymś" jest okres dzieciństwa, a właściwie jego zagadkowa, zagnieżdżona gdzieś w podświadomości, obecność w życiu dorosłego człowieka. Bohater "Weisera"przekroczył już"smugę cienia". Jego myśli niezbyt ochoczo wybiegają w przyszłość, wolą raczej wracać do przeszłości, tym bardziej że kryje się tam wciąż nierozwiązana tajemnica. W miarę rozwoju filmowej akcji rozwikłanie tragicznej zagadki z dzieciństwa staje się dla bohatera obsesją. Kanwą scenariusza "Weisera" jest debiutancka powieść Pawła Huelle "Weiser Dawidek", którą w latach osiemdziesiątych okrzyknięto książką dziesięciolecia. Film znacznie różni się od literackiego pierwowzoru. Miejsce fabuły zostało przeniesione z Wybrzeża na Śląsk (Wałbrzych i okolice). Głównym bohaterem jest zbliżający się do pięćdziesiątki mężczyzna, zajmujący się czyszczeniem starych płyt i wydawaniem ich na CD. Paweł Heller dopiero co wrócił z Niemiec do Polski i otwiera własne studio. Wkrótce dołącza do niego niemiecka przyjaciółka Juliana. Niespodziewane spotkanie z Szymkiem, kolegą z lat szkolnych, przywołuje wspomnienie dziwnego zdarzenia jeszcze z lat sześćdziesiątych. Rzecz miała miejsce w czasie upalnych wakacji. Dwunastoletni Paweł wraz z Szymkiem i Piotrem zwrócili wówczas uwagę na pewną dziewczynkę imieniem Elka i jej tajemniczego, milczącego towarzysza, Dawida Weisera. Chłopiec ten miał opinię odmieńca. Jako Żyd nie chodził z innymi na religię, poza Elką nie miał przyjaciół. Posiadał za to niezwykłe umiejętności, igrał ze śmiercią, lewitował, fascynował się wybuchami. Po pewnym czasie Paweł, Szymek i Piotr zostali przez Elkę i Dawidka dopuszczeni do "paczki". Okazało się, że ulubioną zabawą "odmieńca" i dziewczynki jest wywoływanie coraz większych eksplozji. Po jednej z nich Dawid i Elka zniknęli. Dziewczynkę (nieprzytomną) udało się odnaleźć. Po Weiserze wszelki ślad zaginął. Po z górą trzydziestu latach Paweł postanawia rozwikłać zagadkę zniknięcia Dawida. Kontaktuje się z dawnymi znajomymi, stopniowo traci zainteresowanie swoją pracą i Julianą. Zaczyna obsesyjnie wierzyć, że rozszyfrowanie tajemnicy Dawida pomoże mu nadać sens własnemu życiu i wewnętrznie pogodzić się z sobą. Krytyka podkreślała precyzyjną konstrukcję i estetyczne wyrafinowanie "Weisera". Zwracano też uwagę na jego wieloznaczność, otwierającą różne ścieżki interpretacji. Film Marczewskiego w równej mierze daje się bowiem odczytać jako opowieść o przyjaźni i lojalności, o poczuciu wspólnoty i wtajemniczenia, a także o tym "jak smakuje zakazany owoc i jak traci się niewinność". Reżyser zresztą celowo postawił na poezję i niedomówienie. Nie jest istotne, czy Paweł wyjaśni zagadkę żydowskiego kolegi z dzieciństwa. Ważne jest natomiast, że dotknie tajemnicy. Poczuje obecność rozpościerającej się poza granicą zmysłów krainy metafizyki. Kto wie, może Dawid czeka na niego właśnie tam? 11:00 MIŁOŚĆ NAD ROZLEWISKIEM - ODC. 12/13 Serial obyczajowy, 45 min, Polska, 2010 Reżyseria: Adek Drabiński Scenariusz: Piotr Jachowicz, Arkadiusz Borowik, Dariusz Banek Zdjęcia: Bogusław Stachurski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Joanna Brodzik, Małgorzata Braunek, Jerzy Schejbal, Olga Frycz, Piotr Grabowski, Maria Pakulnis, Bartek Kasprzykowski, Antoni Królikowski, Anna Czartoryska, Agnieszka Mandat, Ewa Bakalarska, Maciej Wierzbicki, Wojciech Droszczyński, Joanna Drozda Małgosia wraca do Warszawy. Próbuje na nowo odnaleźć się w dawnej rzeczywistości. Szuka pracy, jednak nikt z dawnych przyjaciół nie może jej pomóc. Jedynym ratunkiem staje się Majka, przez którą kiedyś straciła pracę w agencji reklamowej. Babcia Romana wyjeżdża i zostawia dla Sławka list, w którym pisze do niego, że gdyby się zdecydował być prawdziwym ojcem dla Rysia, to ona nie ma nic przeciw temu. Tymczasem Paula ma wątpliwości, co do niego i dalszch relacjami między nimi. Sławek z kolei jest zazdrosny o jej znajomość z Orestem, który ostatnio poprosił ją o pozowanie do jednej z figur do ołtarza. Kuba zaczyna swój wieszakowy interes. Dostaje zaproszenie na spotkanie od jednego z klientów. Nie kryje swego zachwytu, a Marysia jest z niego dumna. 11:55 MIŁOŚĆ NAD ROZLEWISKIEM - ODC. 13/13 Serial obyczajowy, 45 min, Polska, 2010 Reżyseria: Adek Drabiński Scenariusz: Piotr Jachowicz, Arkadiusz Borowik, Dariusz Banek Zdjęcia: Bogusław Stachurski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Joanna Brodzik, Małgorzata Braunek, Jerzy Schejbal, Olga Frycz, Piotr Grabowski, Maria Pakulnis, Bartek Kasprzykowski, Antoni Królikowski, Anna Czartoryska, Agnieszka Mandat, Ewa Bakalarska, Maciej Wierzbicki, Wojciech Droszczyński, Joanna Drozda Kuba zostaje zaproszony na spotkanie biznesowe. Ma nadzieję na dofinansowanie swojego wieszakowego biznesu. Przeżywa jednak rozczarowanie. Liczył na sukces, a tymczasem otrzymuje propozycję pracy za marne pieniądze. Chce nawet wycofać się ze ślubu z Marysią. Do akcji wkracza więc Małgosia, która zwołuje naradę rodzinną i wspólnie z Konradem i rodzicami Kuby obmyślają plan na dalszą drogę życiową swoich pociech. Sławek postanawia zaopiekować się swoim synem Rysiem. Przywozi go do Pasymia. Paula z każdym dniem uświadamia sobie coraz bardziej, że bardzo kocha Sławka i chce spędzić z nim resztę życia. Chce także być matką dla Rysia. Sławek się oświadcza. Marysia i Paula planują wspólny ślub nad rozlewiskiem. Tymczasem Róża postanawia sprowadzić z powrotem do parafi organistę Macieja. Przyznaje się swojemu synowi, że go niesłusznie oskarżała i że każdy zasługuje na drugą szansę. Podstępem zdobywa adres zamieszkania Macieja i razem z chórem parafialnym szykuje się do złożenia niespodziewanej wizyty. Henryk Piernacki wyrusza z kolei na poszukiwania Ewy Stern, która bez pożegnania zniknęła z pensjonatu. Chce wyznać, że ją kocha i nie może bez niej żyć. Konrad jedzie na wesele córki. W drodze kłóci się z Adą i wysiada z samochodu. Nad rozlewiskiem trwa wesele. Róża wypija bruderszaft z Tomaszem. Orest jest niepocieszony: kochał się w Pauli bez wzajemności. Małgosia zaprasza na wesele Janusza. 12:55 URODZENI ARTYŚCI - MARTA FIEDLER I PAWEŁ KONCEWOJ Reportaż, 24 min, Polska, 2020 Marta Fiedler i Paweł Koncewoj są małżeństwem artystów baletu Teatru Wielkiego i Opery Narodowej. Marta zajęła się także projektowaniem odzieży gimnastycznej. 13:30 DELACROIX. Z PARYŻA DO MAROKA (DELACROIX: FROM PARIS TO MOROCCO) Film dokumentalny, 90 min, Francja, 2018 Reżyseria: Arnaud Xainte Dokumentalny portret przedstawia sylwetkę Eugene Delacroix, francuskiego reprezentanta malarstwa romantycznego. Film opowiada o podróży artysty do Maroka, która otworzyła nowy rozdział w twórczości malarza. 15:20 POLA Dramat obyczajowy, 18 min, Polska, 2017 Reżyseria: Edyta Rembała Scenariusz: Edyta Rembała Zdjęcia: Weronika Bilska Aktorzy: Marta Kosińska, Hanna Kowalkowska, Magdalena Smalara, Michał Kowalski Jedenastoletnia Pola nie może pogodzić się z wyjazdem matki do pracy za granicę. Wraz z chorą siostrą ma zostać pod opieką ojca. Dziewczynka robi wszystko, żeby zatrzymać mamę w domu. Po jej wyjeździePola postanawia uciec. Zabiera ze sobą młodszą siostrę. (filmpolski.pl) 15:45 KAMIZELKA Film obyczajowy, 43 min, Polska, 1971 Scenariusz na podstawie noweli Bolesława Prusa i reżyseria: Stanisław Jędryka Zdjęcia: Jacek Korcelli Aktorzy: Jerzy Zelnik, Tadeusz Fijewski, Ligia Branice, Tadeusz Kondrat Adaptacja noweli Bolesława Prusa. Akcja filmu, podobnie jak i literackiego pierwowzoru, rozgrywa się w XIX - wiecznej Warszawie. W oficynie pewnej kamienicy mieszka młode, ubogie małżeństwo: Anna i Filip. On jest buchalterem, ona dorabia do skromnej pensji męża szyciem i prywatnymi lekcjami. Jedyną ozdobą ich małego mieszkanka jest wiszący nad łóżkiem obraz przedstawiający sielski, wiejski krajobraz. Oboje lubią sobie wyobrażać, że pewnego dnia, gdy ich sytuacja materialna się poprawi, pojadą w takie urocze miejsce na wakacje. Chociaż żyją biednie, bardzo się kochają. Mieszkający naprzeciwko stary doktor często widzi ich w oknie tulących się do siebie i śmiejących. Pewnego dnia Anna wręcza mężowi prezent: uszytą własnoręcznie kamizelkę. Filip, który zarywał noce, ślęcząc nad księgami rachunkowymi, nieoczekiwanie dostaje wymarzony awans - zostaje głównym buchalterem w cukrowni. Wierzy, że ich trudny los wreszcie się odmieni. Ale właśnie wtedy na małżonków spada wielki cios: Filip zapada na zdrowiu, ujawnia się gruźlica, która od dawna go nękała. Anna wzywa doktora, nie chce jednak pogodzić się ze straszną prawdą. Próbuje udawać przed sobą i mężem, że ten wyzdrowieje. Tymczasem stan Filipa się pogarsza, coraz bardziej opada z sił i chudnie. Otrzymana od żony kamizelka coraz luźniej na nim zwisa. Chory ma świadomość, że utrata wagi to jeden z symptomów choroby. Gdyby znów nabrał ciała, może by wyzdrowiał? By nie martwić ukochanej Anny, ucieka się do drobnego oszustwa. Nie wie, że i ona, nie chcąc mu odbierać ostatniej nadziei, stosuje ten sam wybieg. 16:45 MÓJ NIKIFOR Film biograficzny, 95 min, Polska 2004 Reżyseria: Krzysztof Krauze Scenariusz: Joanna Kos, Krzysztof Krauze Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Bartłomiej Gliniak Aktorzy: Krystyna Feldman, Roman Gancarczyk, Jerzy Gudejko, Jowita Miondlikowska, Lucyna Malec, Katarzyna Paczyńska, Karolina Paczyńska, Magda Celówna, Ewa Wencel Tytuł "Mój Nikifor" sugeruje bardzo subiektywne, autorskie spojrzenie reżysera na postać Epifaniusza Dworniaka, łemkowskiego artysty żyjącego w Krynicy i tam zmarłego w 1968 r. , jednego z pięciu najbardziej znanych prymitywistów w dziejach malarstwa. Tymczasem film jest opowieścią nie tyle o Nikiforze, co o Marianie Włosińskim, krynickim artyście malarzu, który przez ostatnich dziewięć lat życia Nikifora, gdy ten miał otwartą gruźlicę, opiekował się nim z wielkim oddaniem, poświęcając dla niego nie tylko własną karierę, ale przede wszystkim życie osobiste. To właśnie o nim i o jego Nikiforze opowiada niezwykły film Krzysztofa Krauzego. Niezwykły z wielu względów: po pierwsze tytułową postać zagrała rewelacyjnie kobieta Krystyna Feldman, dla której Nikifor okazał się rolą życia i sędziwa aktorka (dzięki charakteryzacji uderzająco podobna do odtwarzanego bohatera) słusznie zebrała za swoją kreację dziesiątki nagród, w tym nagrodę za najlepszą rolę kobiecą na FPFF w Gdyni w 2004 r. Po drugie, dzięki wspaniałym zdjęciom Krzysztofa Ptaka Krynica wygląda w tym filmie pięknie jak nigdy. Po trzecie, ścieżka dźwiękowa zarówno muzyka Bartłomieja Gliniaka, jak i starannie dobrane piosenki z lat 60. pozwoliły odtworzyć klimat tamtych lat i nadać całości nostalgiczny, poetycki ton. Krynica, 1960. W mieszczącej się przy deptaku pracowni Mariana Włosińskiego zjawia się pewnego dnia Nikifor i jakby nigdy nic rozpakowuje swój warsztat malarski. Drobny, schorowany staruszek, na pół głuchy i ledwo mówiący, analfabeta, mieszkający w fatalnych warunkach na obrzeżach miasta, nigdy nie miał własnej pracowni, nie stać go było na porządne przybory malarskie, płótno czy karton do malowania. Tworzył na czym się dało, często na odwrocie druków czy kawałkach opakowań. Teraz nie widzi nic złego w fakcie, że zajmie sobie ciepły wygodny kąt, potrzeba tworzenia jest jedyną, która ma dla niego znaczenie. Nie zwraca przy tym uwagi, że jego pojawienie się całkowicie burzy spokojne, uregulowane życie Włosińskiego, który początkowo próbuje się pozbyć natrętnego gościa. Nie mając jednak sumienia wyrzucić go na bruk, usiłuje odnaleźć jego rodzinę. Odkrywa, że Nikifor żyje całkowicie samotnie, mieszka kątem u obcych ludzi. Nie ma nawet metryki, a więc z punktu widzenia prawa... nie istnieje. Włosińskiemu udaje się tylko ustalić, że pochodzi z matki niemowy i nieznanego ojca (krynicka plotka głosi, że był nim Gierymski). Marian Włosiński nie należy do entuzjastów malarstwa ludowego. Sam skończył krakowską ASP, wierzy, że w końcu sam odniesie sukces artystyczny, chociaż na razie częściej tworzy dekoracje na akademie ku czci niż prawdziwe obrazy. W miarę jak poznaje Nikifora, zaczyna doceniać jego dzieło. Widzi jego żarliwą wiarę, a zarazem duchową wolność, niezależność od opinii, kompletny brak zainteresowania doczesnością, dobrami materialnymi, zaszczytami. Sam głęboko zniewolony przez malarskie wykształcenie, uzależniony do malarskiej tradycji, od ocen i sądów, od marzeń o sukcesie i materialnej stabilizacji uświadamia sobie z bolesną oczywistością, że jego własny talent nie dorównuje geniuszowi zaniedbanego, ułomnego, pogardzanego starowiny. Gdy okazuje się, że Nikifor ma otwartą gruźlicę, dzielący z nim pracownię Włosiński staje przed kolejnym problemem: ryzykuje nie tylko własne zdrowie, ale i zdrowie swojej rodziny żony i dzieci. Co gorsza, Nikifor nie chce iść do szpitala: szkoda mu czasu, który może przeznaczyć na malowanie. Aby go tam umieścić, Włosiński musi przejąć nad nim opiekę prawną. Na wieść o tym, żona, która już wcześniej była przeciwna kontaktom męża z Nikiforem, przenosi się wraz z dziećmi do Krakowa. Nie pomagają tłumaczenia, że Nikifor jest umierający i ta opieka pSiedem lat później Nikifor, dzięki trosce lekarzy i Mariana, nadal żyje. Razem z Włosińskim jedzie do Warszawy, gdzie szykuje się jego największy polski triumf: w Zachęcie ma zostać otwarta wielka, retrospektywna wystawa jego prac. Obaj malarze pozostaną razem już do końca. 18:30 SERIALOWA NOSTALGIA - DO PRZERWY 0:1 - ODC 7/7 - POŻEGNANIE Z WAKACJAMI Serial dla młodych widzów, 27 min, Polska 1969 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz na podstawie własnej powieści: Adam Bahdaj Zdjęcia: Stanisław Loth Aktorzy: Roman Wilhelmi, Józef Nalberczak, Marian Tchórznicki, Aleksander Dzwonkowski, Barbara Sołtysik, Mieczysław Milecki, Marian Opania, Wanda Łuczycka i inni Kolejna ucieczka Paragona przed złodziejami skór kończy się dla niego tragicznie. Chłopak spada z rusztowania i trafia do szpitala. W tym czasie rozpoczyna się mecz finałowy turnieju o "Złotą piłkę". 19:05 SERIALOWA NOSTALGIA - TRZY SZALONE ZERA - ODC. 1 - NIESPRAWIEDLIWE OSKARŻENIE (NIESPRAWIEDLIWE OSKARŻENIE) Serial dla młodych widzów, 25 min, 13 odc. , Polska/Niemcy 1999 Scenariusz: Marek Kreutz, Klaus Peter Wolf Reżyseria: Wiktor Skrzynecki Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Joanna Jabłczyńska, Sebastian Świąder, Grzegorz Ruda, Anna Polony, Jerzy Kamas, Katarzyna Skrzynecka, Krzysztof Wakuliński, Cezary Morawski, Grażyna Wolszczak, Monika Świtaj, Jerzy Mika, Zdzisław Wardejn, Tadeusz Kwinta, Marek Barbasiewicz, Andrzej Blumenfeld, Tomasz Burczyk, Tomasz Dedek i inni Serial przygodowy dla młodych widzów o trójce przyjaciół mieszkających w małym nadmorskim miasteczku. Ola jest specjalistką od magicznych sztuczek, Olaf hoduje rybki, a Oskar zajmuje się wynalazkami i eksperymentuje z nimi. Rodzice chłopców niezbyt przychylnie odnoszą się do zainteresowań swoich synów, ich hobby jest kłopotliwe dla reszty rodziny. Chłopcy zajęli garaże na swoje pracownie, co zmusza dorosłych do parkowania samochodów bezpośrednio na ulicy. Trójka oryginałów nie ma też łatwego życia w szkole. Ze względu na olbrzymią wyobraźnię i fantazję Ola, Olaf i Oskar, w nawiązaniu do pierwszych liter ich imion zyskali przydomek - Trzy Szalone Zera. Mają kłopoty nie tylko z zazdroszczącymi im pomysłowości rówieśnikami Mikim i Konradem, ale również z jednym z nauczycieli, który nie akceptuje niekonwencjonalnego zachowania Trzech Szalonych Zer. Profesor Turban wyraźnie okazuje im niechęć. Miki i Konrad robią wszystko, by zaszkodzić Trzem Szalonym Zerom. Podczas meczu w sali gimnastycznej chłopcy zakradają się na strych i spryskiwaczami do roślin rozpylają na zawodników i widzów farbę. Spóźnieni na mecz Ola, Olaf i Oskar zostają uznani winnymi niechlubnego wybryku i obciążeni kosztami wyprania wszystkich zabrudzonych ubrań. Trójka przyjaciół zwraca się o pomoc do swego nauczyciela, profesora Kosmacza. Po wspólnej naradzie i dokładnej analizie przebiegu wydarzeń trafnie wskazują rzeczywistych sprawców zajścia. Pozostaje jeszcze kwestia zdobycia dowodów winy Mikiego i Konrada. 19:35 MUZEUM POLSKIEJ PIOSENKI - /73/ - "CZERWONY JAK CEGŁA" - DŻEM Felieton, 8 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Knittel, Sławomir Pultyn, Tomasz Nalewajek Scenariusz: Tomasz Knittel Zdjęcia: Michał Rułka, Kamil Hasiuk Wykonawcy: Ryszard Riedel, Maciej Balcar, Dżem W każdym odcinku twórcy cyklu zrealizowanego w koprodukcji z Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu przedstawią historię jednego rodzimego hitu sprzed lat. W programie historia piosenki "Czerwony jak cegła". 20:00 MISTRZ I MAŁGORZATA - ODC. 9 (MASTIER I MARGARITA) Serial obyczajowy, groteska, 45 min, Rosja 2005 Scenariusz i reżyseria: Władimir Bortko Aktorzy: Oleg Basiłaszwili, Kirił Lawrow, Siergiej Biezrykow, Władysław Załkin, Aleksandr Abdułow, Oleg Sorokin, Stanisław Sokołow W Jerozolimie naczelnik tajnych służb zdaje Piłatowi relację z pogrzebu Jeszui oraz postępu śledztwa w sprawie tajemniczego zabójstwa dokonanego na Judzie - zdrajcy Jeszui. Za zabójstwem tym stoi tak naprawdę sam Piłat, który, wewnętrznie odmieniony, przyjmuje do siebie do pracy w bibliotece ucznia Jeszui - Mateusza Lewitę. W Moskwie trwa śledztwo w sprawie Wolanda. Przesłuchania osób, które miały styczność z nim oraz jego szajką, sprowadzają się właściwie tylko do jednego: wszyscy żądają, by ich zamknąć w pancernych celach. NKWD organizuje obławę w mieszkaniu, w którym urzęduje Woland. Wynik obławy, jak zresztą i całego śledztwa, jest mizerny i absurdalny. Poszukiwani znikają w mgnieniu oka i, co więcej, dalej rozrabiają w mieście. Zjawia się Mateusz Lewita - w istocie wysłannik Jeszui i prosi Wolanda o zabranie Mistrza wraz z Małgorzatą do siebie i obdarzenie obojga spokojem. 23:10 PORTRETY - HITLER KONTRA PICASSO (HITLER VERSUS PICASSO AND THE OTHERS) Film dokumentalny, 92 min, Włochy, 2018 Reżyseria: Claudio Poli Scenariusz: Sabina Fedeli, Arianna Marelli "Hitler kontra Picasso" (Hitler kontra Picasso i reszta) to opowieść o nazistach i sztuce modernistycznej, którą naziści w 1937 roku uznali za zdegenerowaną, ale pracowicie konfiskowali i zbierali w prywatnych kolekcjach. Narracja krąży wokół trzech kluczowych wątków. Pierwszym z nich jest słynna wystawa Sztuka zdegenerowana, którą 9 lipca 1937 roku reżim nazistowski zorganizował w Monachium. Znalazło się na niej 650 dzieł sztuki skonfiskowanych z 32 niemieckich muzeów i domów prywatnych kolekcjonerów. Prace artystyczne zostały wybrane spośród nowoczesnych trendów w sztuce, które nie były zgodne z propagowaną przez hitlerowców ideą piękna. Następnie Anne Sinclair, reporterka Huffington Post, opowiada historię swojego dziadka, Paula Rosenberga, jednego z najciekawszych właścicieli galerii i handlarza dziełami sztuki początku XX wieku. Finałowa opowieść ma miejsce 22 września 2010 roku, kiedy to odbyło się spotkanie ze starszym niemieckim dżentelmenem, Corneliusem Gurlittem. Jego ojciec, Hildebrand, był słynnym marszandem Hitlera. Choć w 1930 roku jako mieszaniec drugiego stopnia i miłośnik modernizmu stracił stanowisko szefa muzeum Zwickau, Gurlitt zdobył zaufanie nazistów i otrzymał zadanie zbierania w okupowanej zachodniej Europie obrazów dla wielkiego muzeum sztuki w Linzu, które tworzono z polecenia Hitlera. (źródło: kinomuranow.pl) 00:55 POWIDOKI - TADEUSZ KROŃSKI Dysk./wywiad/debata, 10 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W tym odcinku przedmiotem dyskusji jest twórczość Tadeusza Krońskiego. Tadeusz Kroński stalinista, politruk, zarazem w latach 50. wielki autorytet dla ludzi takich, jak Bronisław Baczko, Leszek Kołakowski czy Paweł Beylin. Czyli dla młodych komunistów. Podobno ich wszystkich uwiódł. Czym? W jaki sposób? Interesujące jest też jego powojenne zaangażowanie w stalinizm. Czy rzeczywiście szkodził ludziom, czy to wszystko jednak zostało nieco rozdmuchane? 01:20 LEKKIE OBYCZAJE - JAK URATOWAŁEM KANADĘ (GUIBORD S'EN VA - T - EN GUERRE (INTERNSHIP IN CANADA)) Satyra polityczna, 99 min, Kanada 2015 Scenariusz i reżyseria: Philippe Falardeau Aktorzy: Patrick Huard, Irdens Exantus, Suzanne Clement, Clemence Dufresne - Deslieres, Sonia Cordeau, Paul Doucet Steve Guibord, niezależny poseł o umiarkowanych poglądach z wielkiego okręgu w północnym Quebecu, niespodziewanie znajduje się w kłopotliwej sytuacji. Okazuje się, że to jego głos przesądzi o tym, czy kanadyjskie oddziały wojskowe wezmą udział w wojnie na Bliskim Wschodzie, czy też nie. Poseł musi dokonać właściwego wyboru, staje więc przed wyjątkowo trudnym zadaniem. Podróżuje po kraju, próbuje wybadać opinię publiczną, ocenić stanowisko różnych grup interesu, a także poznać zdanie kanadyjskiego premiera, ale debaty coraz bardziej wymykają się spod kontroli. Guibord nie może też liczyć na wsparcie rodziny, gdzie również występuje rozbieżność poglądów. Inaczej myśli jego żona Suzanne, właścicielka małego biznesu, a jeszcze inną wizję ma ich nastoletnia córka Lune. Nieoczekiwanie w podjęciu decyzji pomaga Guibordowi 22 - letni student Souverain Pascal z Haiti, który niedawno przybył z Port - au - Prince do Kanady i ma świeże spojrzenie na całą sytuację. Guibord był jedynym posłem, który odpowiedział na prośbę Pascala o pracę i zgodził się przyjąć go na staż. 03:10 SCENA KLASYCZNA - JUSTYNA REKŚĆ - RAUBO Koncert, 36 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Justyna Rekść - Raubo, Andrzej Zawisza, Michela Koudelkova, Adam Nowakowski W kolejnym odcinku Sceny klasycznej wystąpi Justyna Rekść - Raubo (wiolonczelistka i gambistka) z towarzyszeniem flecistki Michaeli Koudelkovej, klawesynisty Andrzeja Zawiszy oraz lutnisty Adama Nowakowskiego. W swojej szerokiej działalności artystycznej i organizacyjnej Justyna Rekść - Raubo zajmuje się m.in. zagadnieniem muzyki dawnej. Przeżywamy obecnie renesans wykonawstwa na instrumentach historycznych, który w latach 50. zapoczątkował Jordi Saval. W Scenie Klasycznej Justyna Rekść - Raubo opowiada o historii violi da gamby, jej odmianach i technice gry. Z zaproszonymi muzykami prezentuje przekrojowy program, krzyżujący muzykę dawną i współczesną, a nawet rozrywkową. Zabrzmią m.in. utwory Tobiasa Hume'a, Marina Marais, Jacques ' a Morela, anonimowy hymn Greensleaves, "Prząśniczka" Moniuszki oraz improwizacje Justyny Rekść - Raubo.