TVP Kultura Piątek, 20.08.2021 08:30 KUCHNIA POLSKICH ŻYDÓW - WĘDRÓWKI: W POSZUKIWANIU SCHRONIENIA. Magazyn, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Jerzy Grabowski Scenariusz: Łukasz Modelski Wykonawcy: Łukasz Modelski (prowadzący) W kolejnym odcinku poznamy przepis na karaimską gęstą zupę z wołowiny oraz litwacki lokszen kugel, czyli zapiekankę z makaronem. 09:10 HISTORIA KINA W POPIELAWACH Dramat, 95 min, Polska 1998 Scenariusz i reżyseria: Jan Jakub Kolski Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Krzysztof Majchrzak, Bartosz Opania, Grażyna Błęcka - Kolska, Michał Jasiński, Tomasz Krysiak, Franciszek Pieczka, Mariusz Saniternik, Joanna Pierzak, Izabella Bukowska, Maria Gładkowska, Jan Nowicki, Anna Biernacka, Edward Kusztal, Aleksander Bednarz, Bogusław Nobielski, Maria Wójcikowska, Zdzisław Reczyński, Michał Szkóp i inni "Nie poddaję się oczekiwaniom widzów. Tym, co kontroluje moją pracę, jest wewnętrzne przekonanie o słuszności, uczciwości i serdeczności tego, co robię. Jeśli to się zrymuje z oczekiwaniami widzów, proszę uprzejmie. Jeżeli się nie zrymuje - przepraszam. Na zapotrzebowanie społeczne niech odpowiadają moi zdolniejsi koledzy. W każdym filmie zabiegam, żeby odkrywać dla siebie coś nowego. Nie chcę powtarzać światów, które już wykreowałem. Nie sądzę, żebym stał w miejscu. Widzom mogę powiedzieć tyle: przyjdźcie na ten film, a zobaczycie, jak wiele zdarzyło się ostatnio" - deklarował w jednym z wywiadów Jan Jakub Kolski. To słowa niezwykłe w czasach dominacji filmowej komercji i podporządkowania X Muzy dogmatowi zysku. Przypominające, że prawdziwa sztuka jest w swej istocie elitarna. Dąży nie do schlebiania masowym gustom (to domena, demokratycznej z natury, rozrywki), lecz odkrywania nieznanych obszarów piękna, poszerzania granic ludzkiej wyobraźni i wrażliwości. Często też staje się widzialnym świadectwem poszukiwania przez artystę własnego miejsca w rzeczywistości, budowania przezeń oryginalnej wizji świata. Dotychczasowy dorobek twórczy Jana Jakuba Kolskiego dobitnie potwierdza tę regułę. Kolejne filmy reżysera, od debiutanckiego "Pogrzebu kartofla" aż po "Historię kina w Popielawach", dowodzą z jednej strony przywiązania do pewnych motywów i pejzaży, z drugiej zaś pokazują duchowy rozwój ich twórcy, jego zmagania z własnymi obsesjami i kompleksami. Fabuła "Historii kina w Popielawach" rozgrywa się również w scenerii znanej z wcześniejszych obrazów Kolskiego (malownicze pola, dalekie horyzonty, wiejskie chałupy) i wśród "znajomych" typów ludzkich (nieudaczni, ułomni, wewnętrznie niespełnieni mężczyźni; kobiety cierpiące z powodu nieszczęśliwej miłości). Krąży też wokół bliskich reżyserowi tematów: czasu, przeznaczenia, bólu, miłości. "Historia..." stanowi jednak również zamknięcie pewnego etapu twórczych poszukiwań Kolskiego. "Jest ostatnim z serii filmów, w których dokonywałem osobistych rozliczeń ze światem" - jak mówił w jednym z wywiadów. To z jednej strony zwiastun rozluźnienia więzów z wypracowaną przez lata estetyką, z drugiej zaś utwór bardzo osobisty, nawiązujący do rzeczywistych dziejów przodków artysty. "W mojej prywatnej historii rodzinnej cztery pokolenia zapisywały kartę pod nazwą"film", prawie od początku, odkąd kino istnieje. Prababka na początku wieku miała jedno z pierwszych kin w Łodzi"Theatre Optique Parisien", dziadek był producentem filmowym, przedstawicielem firm Fox, Metro Goldwyn Meyer, Paramount. Ojciec - montażysta filmowy, siostra - montażystka, ja - też filmowiec. Ale nie znalazłem dość odwagi czy nieskromności, żeby opowiadać wprost tę historię. Ukryłem więc moich antenatów za postaciami filmowymi" - zwierzał się swego czasu reżyser. Narratorem tytułowej "historii" jest dziesięcioletni Staszek Szewczyk, wychowany wprawdzie w mieście, lecz uczący się w wiejskiej szkole w Popielawach, skąd pochodzą jego dziadkowie. W pamiętniku, który pisze, bardzo wiele miejsca zajmuje zasłyszana historia barwnego, głośnego w okolicy, kowalskiego rodu Andryszków. Zaczyna się ona od Józefa Andryszka, zwanego Pierwszym. W XIX wieku zbudował on kinomaszynę, zanim jeszcze to samo uczynili na Zachodzie bracia Lumiere. Poprzez następne pokolenia saga rodzinna dochodzi do lat sześćdziesiątych XX wieku, czyli losów Józefa Andryszka Szóstego, zwanego Szustkiem, który marzy o odtworzeniu wynalazku swego przodka. Stanowczo sprzeciwia się temu jego ojciec, uważając, że kinomaszyna była przez lata przekleństwem rodu. W ten sposób pod ręką Kolskiego fascynująca historia rodzinna splata się nierozerwalnie z rozważaniami o fenomenie kina. Liczne wyróżnienia polskie i zagraniczne, w tym m.in. Złote Lwy w Gdańsku - Gdyni (1998) za najlepszy film roku oraz nagrody dla Krzysztofa Majchrzaka (pierwszoplanowa rola męska), Kazimierza Rozwałki (produkcja) i Jana Jakuba Kolskiego (nagroda Kin Studyjnych); Syrenka Warszawska (1998); Brązowe Grono na LLF w Łagowie (1998); Grand Prix dla filmu na Międzynarodowym Spotkaniu Kina i Telewizji - Kino Pełnoekranowe w Genewie (1999); Srebrny Witeź na MFF Słowiańskich i Prawosławnych w Moskwie (1999) oraz Grand Prix na Festiwalu Alte Adria Cinema w Trieście (1999) dla Jana Jakuba Kolskiego. 11:00 NAJWAŻNIEJSZY DZIEŃ ŻYCIA - ODC. 3/9 - STRZAŁ Film obyczajowy, 52 min, Polska 1974 Reżyseria: Sylwester Szyszko Scenariusz: Andrzej Zbych Występują: Bolesław Płotnicki, Stanisław Niwiński, Tadeusz Janczar, Krzysztof Stroiński, Barbara Rachwalska, Janusz Bukowski, Hanna Molenda, Iwona Słoczyńska, Krzysztof Janczar, Józef Łodyński, Józef Pieracki, Aleksander Sokołowski, Tadeusz Teodorczyk, Jan Tesarz, Bogdan Wiśniewski Film powraca do dramatycznych wydarzeń z okresu podziału obszarniczej ziemi na Lubelszczyźnie w grudniu 1944 r. Do dyrektora Stefana Stolarskiego zgłasza się nowy pracownik - inżynier Markowski. Stefan rozpoznaje w nim człowieka, z którym przed 20 laty zetknął się w dramatycznych okolicznościach. W 1945 roku uczstniczył w parcelacji przedwojennych majątków. Był wówczas pomocnikiem mierniczego - starego, przyzwoitego człowieka. Pewnego dnia podczas pracy otoczyli ich "leśni". Był wśród nich Markowski. Partyzanci zagrozili mierniczemu, że jeśli zacznie odmierzać grunt - zginie. Starzec nie dał się zastraszyć, co przypłacił śmiercią.Teraz, po latach, los dał Stolarskiemu okazję do zemsty. Czy dyrektor z niej skorzysta? 12:05 NAJWAŻNIEJSZY DZIEŃ ŻYCIA - ODC. 4/9 - GĄSZCZ Film obyczajowy, 60 min, Polska 1974 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Andrzej Zbych Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Zygmunt Kęstowicz, Anna Seniuk, Janusz Bukowski, Jan Ciecierski, Lech Łotecki, Jerzy Matałowski, Wacław Ulewicz, Stefania Iwińska, Janina Ratajska, Marian Łącz Reporter radiowy zadaje przypadkowo napotkanym na ulicy ludziom pytanie, jaki był najważniejszy dzień ich życia. Odpowiedzi na to pytanie stanowią motyw przewodni i treść poszczególnych 9 filmów fabularnych tego cyklu. Pułkownik MO, Stefko, wspomina swój najważniejszy dzień. Po 30 latach przyjechał znów do miasteczka, gdzie był tuż po wojnie. Wtedy popełniono morderstwo i Stefko ujął winnego, który wyrokiem sądu został skazany na długoletnie więzienie. Teraz Antoni Mizura jest już na wolności. Prosi Stefkę, by jeszcze raz próbował odnaleźć sprawcę tamtej zbrodni, gdyż on jest niewinny. Zabity Jan Chwalko był ojcem jego ukochanej, wówczas ciężarnej, i nie chciał zgodzić się na ich ślub. Gdyby Mizura okazał się niewinny, Marta teraz wyszłaby za niego i pozwoliła mu usynowić dorosłego już, nieślubnego syna. Ponowne śledztwo przynosi zaskakujące rezultaty. Wykazuje niezbicie, że Mizura jednak zabił Chwalkę, lecz w obronie własnej. 13:30 JAPONIA Z GÓRY ODC. 5 WYSPY SKARBÓW (JAPAN FROM ABOVE 5. TREASURE ISLANDS) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2018 Reżyseria: Stephane Milliere, Xavier Lefebvre, Laurent Martein 5 - odcinkowy dokument pokazuje nowoczesną, kolorową i pracowitą Japonię, w której w 2020 roku odbędą się igrzyska olimpijskie. Zdjęcia kręcono ponad rok, za pomocą helikoptera i dronów w 4K. Japonia - łańcuch wysp o niezwykłych krajobrazach, w które w miarę upływu czasu wkracza nowoczesność. Wyspy o pradawnej tradycji, wciąż obecnej w dniu powszednim mieszkańców, z długą kulturalną i duchową spuścizną. Wyspy te nieustannie fascynują. Korzeni tej fascynacji należy szukać w samych Japończykach, ludziach o tajemniczej duszy. W ostatnim odcinku serii odkrywamy wyspy Kiusiu i Okinawę, poczynając od północnego wschodu w Beppu. Kiusiu jest trzecią co do wielkości wyspą Japonii po Honsiu i Hokkaido. Charakteryzuje ją intensywna aktywność wulkaniczna i geotermiczna. Można tu napotkać wiele uzdrowisk, a Beppu jest największym i najsłynniejszym. Wyruszamy do prefektury Saga nad zatoką Ariake, a potem do plantacji herbaty Ureshino. Ariake jest największą zatoką Kiusiu, o powierzchni 1700 km kwadratowych. Wpływa do niej blisko sto rzek, a ich słodkie wody mieszają się ze słoną. To idealna mieszanka dla hodowli wodorostów nori, bardzo cenionych w Japonii i na całym świecie. Lecimy do Nagasaki, gdzie odwiedzimy stolicę regionu. Potem udamy się nad wyspy Goto. Na wzgórzu Nishizaka w 1597 roku ukrzyżowano za wiarę 26 chrześcijan. Było to pierwsze, publiczne męczeństwo chrześcijan w Japonii. Zostali ukrzyżowani na wzgórzu jako przestroga dla innych chrześcijan w Japonii. Zostawiamy wyspy Goto i kierujemy się z powrotem na główny ląd Kiusiu, gdzie lecimy nad górą Aso, a potem do miasta Kumamoto. Małe koniki Yonaguni patrzą na nieustanne przypływy i odpływy fal na wspaniałym japońskim końcu lądu. Zachód słońca nad tym krajobrazem jest istnym dziełem sztuki i kończy naszą japońską podróż. 14:30 ROK 2020 Film dokumentalny, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Kasior Krzysztof Scenariusz: Zasępa Grzegorz Serial dokumentalny poświęcony artystom i ich pracy w dobie pandemii wirusa COVID - 19. W tym odcinku - Marcin Kozioł, pisarz. Autor książek dla dzieci i młodzieży. Jego powieść "Skrzynia władcy piorunów" z serii "Detektywi na kółkach" jest lekturą uzupełniającą w szkole podstawowej. Seria o Wombacie Maksymiliabie zdobyła nagrodę Magellana dla najlepszej ksiażki podróżniczej dla dzieci. Wspólnie z Katarzyną Dowbor napisał cykl książek "Stajnia pod tęczą". Jest stypendystą Towarzystwa Szkół zjednoczonego Świata i British Science Associacion. jest również aktorem i twórca pantomimy. Drugim bohaterem programu jest wybitny aktor teatralny i filmowy - Zdzisław Wardejn. Absolwent warszawskiej PWST z 1961 roku. Występował na scenach teatrów warszawskich, a także w Zielonej Górze, Poznaniu i Krakowie. Przez 10 lat był wykładowcą szkoły dramatycznej w Holandii. Wystąpił w ponad 100 filmach: "Wizja lokalna 1901", "Miasto z morza", "Och, Karol", "Bo oszalałem dla niej" oraz w kultowej już serii filmowej "Kogel - mogel". 15:05 KINEMATOGRAF Film animowany, 12 min, Polska, 2009 Reżyseria: Tomasz Bagiński Scenariusz: Mateusz Skutnik, Tomasz Bagiński Muzyka: Adam Skorupa, Paweł Błaszczak Krótkometrażowy film animowany Tomasza Bagińskiego. Francis, bohater filmu, podporządkował życie swoje i najbliższych własnej pasji. Pracuje nad wynalazkiem, któremu poświęca się całkowicie. Niestety za późno dociera do niego, że zbyt wiele poświęcił własnym marzeniom. 15:25 KONTRAKT Film obyczajowy, 108 min, Polska 1980 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Sławomir Idziak Muzyka: Wojciech Kilar Występują: Maja Komorowska, Tadeusz Łomnicki, Magda Jaroszówna, Krzysztof Kolberger, Nina Andrycz, Zofia Mrozowska, Beata Tyszkiewicz, Janusz Gajos, Edward Lubaszenko, Ignacy Machowski, Christine Paul, Peter Bonke, Leslie Caron, Liliana Głąbczyńska Piotr jest synem ordynatora jednej ze stołecznych klinik, budującego swój dobrobyt na łapówkach uzyskiwanych od pacjentów, Lilka - córką wojewódzkiego dygnitarza. Stąd na ślubie tych dwojga gromadzą się najróżniejsze figury i grube ryby - ordynator, dyrektor zakładów, tajemniczy przyjaciel, dziewczyna, której marzeniem jest ślub ze Szwedem, humanista związany z redakcją jednego z pism, a nawet pani z klubów inteligencji katolickiej i bogata ciotka z Ameryki. Młodzi nie potrafią się zdecydować czy ważniejszy jest ślub kościelny, czy cywilny, czy przyjąć prezent od ojca, czy odrzucić - tak naprawdę nie są do końca przekonani, czy w ogóle chcą się pobrać. Lilka w czasie ceremonii ślubu kościelnego mówi "nie" i ucieka sprzed ołtarza. Wybucha skandal, który za wszelką cenę starają się zatuszować rodzice młodych. "Zanussi oczywiście nie atakuje całych warstw społecznych, ukazuje jedynie nieautentyczność pewnych awansów kulturowych, których motorem są wyłącznie pieniądze. Rozwój wypadków unaocznia bowiem, że posiadająca liczne powiązania artystyczne familia szanowanego lekarza w sferze mentalności niewiele wyrosła jeszcze ponad kołtuństwo Dulskich (...) podczas gdy ojciec panny młodej, mimo dobrze skrojonego garnituru i limuzyny z kierowcą nie przestaje być plebejuszem." - pisano w jednej z recenzji filmu. "Kontrakt" był realizowany jednocześnie z innym filmem Zanussiego, "Constansem". Reżyser tłumaczył to trudnościami produkcyjnymi. Ponieważ udało mu się zgromadzić na planie wielu aktorów, z którymi chciał pracować, postanowił wykorzystać ten fakt i nakręcić dwa filmy jednocześnie. W roli bogatej ciotki z Ameryki wystąpiła amerykańska aktorka francuskiego pochodzenia Leslie Caron, która zagrała także w innym filmie Zanussiego - w "Niedostępnej". 17:30 SCENA MUZYCZNA - PIN PARK Koncert, 51 min, Polska, 2020 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Pin Park, Marek Horodniczy (prowadzący) Pin Park to projekt tworzony przez Macieja Polaka, znawcę i kolekcjonera syntezatorów, oraz Macieja Bączyka, który kojarzony jest z działalności w takich projektach, jak Kristen, Małe Instrumenty, czy Robotobibok. Pierwsze wydawnictwo duetu, bazowało na dwóch fundamentach: inspiracji krautrockiem oraz fascynacji syntezatorami, a dokładnie instrumentami angielskiej firmy EMS, czyli Electronic Music Studios, na których grają obaj muzycy. Pod tym względem nowy album "Doppelganger" jawi się jako kontynuacja obranej przez artystów ścieżki, ale tylko pozornie - podczas gdy debiutowi bliżej było do improwizacji, jego następca proponuje zaplanowane, skrupulatnie budowane kompozycje. "Doppelganger" to przede wszystkim ukłon w stronę muzyki elektronicznej lat 70. i analogowych klasyków, ale duet nie odrzuca też nowoczesnych rozwiązań, sięgając po urządzenia cyfrowe. Dzięki temu wydawnictwo może być odbierane jako znaleziony na zakurzonym strychu nieznany album sprzed kilku dekad, choć jednocześnie świetnie odnajduje się w obecnych realiach. 18:50 SERIALOWA NOSTALGIA - TRZY SZALONE ZERA - ODC. 4 - ROWER - MONSTRUM (ROWER - MONSTRUM) Film dla młodych widzów, 26 min, Polska/Niemcy 1999 Reżyseria: Wiktor Skrzynecki Scenariusz: Marek Kreutz, Klaus Peter Wolf Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Joanna Jabłczyńska (Ola), Sebastian Świąder (Oskar), Grzegorz Ruda (Olaf), Anna Polony (Babcia), Jerzy Kamas (Alfred), Katarzyna Skrzynecka, Krzysztof Wakuliński, Cezary Morawski, Grażyna Wolszczak, Monika Świtaj, Jerzy Mika, Zdzisław Wardejn, Tadeusz Kwinta, Marek Barbasiewicz, Andrzej Blumenfeld, Tomasz Burczyk, Tomasz Dedek i inni Ola, Olaf i Oskar nurkują przy zatopionej łodzi przyjaciela babci, Alfreda. Sprawdzają rozmiar uszkodzeń "Moniki". Konrad i Miki, którzy zazdroszczą Trzem Szalonym Zerom ich pomysłowości i stale z nimi rywalizują, skradają się pod pomost i zabierają z niego ubrania trójki przyjaciół. Ola, Olaf i Oskar po wyjściu na brzeg zauważają brak ubrań, ale spostrzegają również ukrywających się Konrada i Mikiego. Pomysłowe Zera postanawiają przechytrzyć "rabusiów". Ponownie skaczą do wody. Kiedy długo nie wypływają, Konrad i Miki zaczynają się bać, że utonęli. Tymczasem Zera schowały się pod pomostem i ściągnęły do wody wywabionych z ukrycia kolegów. Sytuacja diametralnie się zmienia, teraz oni zostają bez ubrań, które Ola, Olaf i Oskar zanoszą na komisariat policji jako rzeczy znalezione. Tymczasem Alfred jest zdruzgotany rozmową z dyrektorem firmy ubezpieczeniowej, który odmówił wypłaty odszkodowania. Oświadczył, że "Monika" zatonęła z winy Alfreda i firma nie zamierza finansować jej wydobycia. Dzieci zastanawiają się, jak pomóc przyjacielowi babci. Oskar wpada na pomysł, że łódź można wydobyć z dna basenu portowego za pomocą piłeczek pingpongowych. Wykorzystuje model "Moniki", by zademonstrować Oli i Olafowi działanie piłeczek. Przypatrują się temu również Alfred i babcia. Niestety, by wydobyć łódź na powierzchnię, potrzeba niewyobrażalnej liczby piłek, której prawdopodobnie nie zdołaliby zgromadzić. W tej sytuacji Ola proponuje kolegom udział w dorocznym wyścigu dziwnych rowerów. Główną nagrodą jest wyjazd do Afryki. Trzy Szalone Zera postanawiają wystartować w nim i zwyciężyć, a wygraną zamienić na potrzebną liczbę piłek pingpongowych. Przyjaciele przystępują do konstruowania wymyślnego roweru, roweru - monstrum, który ma zapewnić im zwycięstwo. Konrad i Miki również zamierzają wziąć udział w zawodach i pokonać Zera. Na treningu rzeczywiście dokonują tego. Porażka jest inspirująca, Oskar postanawia radykalnie zmienić konstrukcję roweru. 19:20 SERIALOWA NOSTALGIA - TRZY SZALONE ZERA - ODC. 5 - SZALONE POMYSŁY (SZALONE POMYSŁY) Serial dla młodych widzów, 25 min, Polska/Niemcy 1999 Reżyseria: Wiktor Skrzynecki Scenariusz: Marek Kreutz, Klaus Peter Wolf Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Joanna Jabłczyńska, Sebastian Świąder, Grzegorz Ruda, Anna Polony, Jerzy Kamas, Katarzyna Skrzynecka, Krzysztof Wakuliński, Cezary Morawski, Grażyna Wolszczak, Monika Świtaj, Jerzy Mika, Zdzisław Wardejn, Tadeusz Kwinta, Marek Barbasiewicz, Andrzej Blumenfeld, Tomasz Burczyk, Tomasz Dedek i inni Po wypadku Oskara na gigantycznym rowerze skonstruowanym i testowanym na wyścig nietypowych pojazdów mama zabrania mu zajmować się niebezpiecznymi wynalazkami. Gdy Ola pomaga rannemu, zabandażowanemu koledze odrabiać lekcje, do pokoju wpada Olaf z sensacyjną wiadomością, że Instytut Ichtiologii zainteresował się wynikami jego prac nad nieuleczalną dotąd chorobą ryb. Za prawa do opracowanego specyfiku proponują mu znaczne pieniądze. W ten sposób Trzy Szalone Zera zdobywają pierwsze pieniądze na zakup piłeczek pingpongowych potrzebnych do wydobycia z dna basenu portowego zatopionej łodzi. Kwota jest jednak zbyt mała, by kupić tysiące piłeczek niezbędnych do przeprowadzenia tej operacji. Dlatego nie rezygnują z wzięcia udziału w wyścigu i przystępują do budowy nowego roweru. Prace nad tridemem prowadzone są w piwnicy Babci. Ola i Olaf pod kierunkiem Oskara starannie łączą poszczególne części konstrukcji. Pomaga im w tym Alfred. Po zespawaniu wszystkich elementów okazuje się, że rower jest zbyt duży i nie można wyprowadzić go z piwnicy. Ola swoim zwyczajem staje na głowie i przeprowadza telepatyczną rozmowę z ojcem, podczas której wpada na pomysł, w jaki sposób wydobyć tridem na zewnątrz. Po wykonaniu zaleceń Oli ściana piwnicy osuwa się w gruz i przyjaciele mogą odbyć próbną jazdę. 20:00 KOMEDIOWE LATO - KOGEL - MOGEL Komedia, 100 min, Polska 1988 Reżyseria: Roman Załuski Scenariusz: Ilona Łepkowska, Roman Załuski Zdjęcia: Jacek Mierosławski Muzyka: Seweryn Krajewski Aktorzy:: Grażyna Błęcka - Kolska, Ewa Kasprzyk, Zdzisław Wardejn, Katarzyna Łaniewska, Małgorzata Lorentowicz, Jerzy Turek, Dariusz Siatkowski, Jerzy Rogalski, Maciek Koterski Po emocjach związanych z egzaminami wstępnymi na wydział pedagogiki Katarzyna Solska wraca do rodzinnej wsi. I tu czeka ją niespodzianka - rodzina bez jej wiedzy rozpoczęła przygotowania do zaręczyn dziewczyny z bogatym sąsiadem Kolasą. Kasia wpada w rozpacz, próbuje się sprzeciwić decyzji rodziców, ale zostaje zamknięta w swoim pokoju. W dniu wizyty narzeczonego ucieka przez okno i z poczty dzwoni na uczelnię. Otrzymuje mylną informację i jest przekonana, że nie została przyjęta na studia. Zrezygnowana wraca więc do domu i zgadza się na ślub. Tymczasem w przeddzień wesela listonosz przynosi zawiadomienie o przyjęciu na uniwersytet. O świcie następnego dnia Kasia wsiada w pociąg i odjeżdża do stolicy. Akademik jest jeszcze zamknięty, więc dziewczyna nie ma gdzie się podziać. Przypadkowo spotyka babcię poszukującą opiekunki do swojego co nieco rozwydrzonego wnuczka. I tak Kasia trafia do domu docenta Wolańskiego. Z czasem okazuje się, że bardzo dobrze radzi sobie z upiornym Piotrusiem. Zbieg okoliczności sprawia, że żona docenta posądza go o romans z Kasią. Dziewczyna czym prędzej chce opuścić dom Wolańskich, ale nie dopuszcza do tego Piotruś. W końcu rozpoczynają się zajęcia na uczelni i Kasia wyprowadza się. Okazuje się, że Wolańska zupełnie nie radzi sobie z prowadzeniem domu, a Piotruś zamęcza domowników, tęskniąc za swą opiekunką. Rad nie rad, docent Wolański udaje się na poszukiwania dziewczyny. A odnajduje ją w tłumie studentów na swoim wykładzie. Scenariusz film napisany został przez Romana Załuskiego wspólnie z Iloną Łepkowską, współautorką scenariusza filmu "Och, Karol", seriali "M jak miłość", czy "Na dobre i na zła". Roman Załuski jest absolwentem PWSTTviF w Łodzi. Jako realizator filmów fabularnych z adebiutował w roku 1970 filmem "Dom". Jego kolejne realizacje to m.in. "Kardiogram", "Anatomia miłości", "Jeśli się odnajdziemy", "Och, Karol", "Głód serca". Zajmuje się również reżyserią teatralną, sporadycznie występuje też jako aktor. 21:45 ZIEMIA OBIECANA - ODC. 2/4 Serial obyczajowy, 54 min, Polska 1975 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Wajda Muzyka: Wojciech Kilar Zdjęcia: Witold Sobociński, Edward Kłosiński, Wacław Dybowski Zdjęcia: Witold Sobociński, Edward Kłosiński, Wacław Dybowski Aktorzy: Daniel Olbrychski, Wojciech Pszoniak, Andrzej Seweryn, Bożena Dykiel, Piotr Fronczewski, Stanisław Igar, Kalina Jędrusik, Lidia Korsakówna, Kazimierz Opaliński, Franciszek Pieczka, Wojciech Siemion, Andrzej Szalawski, Danuta Wodyńska Karol Borowiecki wydobywa od Lucy Zuckerowej tajemnicę, którą poznała dzięki mężowi: wkrótce mają być podniesione cła na bawełnę. Karol, Maks i Moryc łączą kapitały. Moryc jedzie do Hamburga, gdzie kupuje ogromny transport tego surowca. Przyjaciele odsprzedają bawełnę z zyskiem i w ten sposób zdobywają fundusze na budowę własnej fabryki. Tymczasem bankrutuje polski fabrykant Trawiński. Nikt nie chce mu pomóc, Karol również odmawia pożyczki i zdesperowany Trawiński popełnia samobójstwo. 22:55 ŚWIAT W PIOSENCE - JAWNI, GŁOŚNI I DUMNI (SOUNDTRACKS: OUT, LOUD & PROUD) Film dokumentalny, 40 min, USA, 2017 Reżyseria: Dwayne Johnson, Dany Garcia Seria "Soundtracks" przedstawia związki muzyki z różnego rodzaju wydarzeniami historycznymi. Każdy odcinek dotyczy tragedii, momentów euforii lub zdarzeń, które dały początek nowym ruchom. Wraz z nimi prezentowane są muzyka, artyści i nurty mające szczególny związek z tymi przemianami. Muzyka odgrywa ogromną rolę dla ruchu LGBT. Wielu uznanych artystów otwarcie go popiera, co można usłyszeć nie tylko w różnego rodzaju deklaracjach, ale także w słowach ich utworów. W ostatnim odcinku serii przedstawiono związki kultury popularnej z tym zjawiskiem. 00:05 OGRÓD ROZKOSZY ZIEMSKICH (THE GARDEN OF EARTHLY DELIGHTS) Dramat obyczajowy, 103 min, Wielka Brytania/Włochy/Polska 2003 Scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Lech Majewski Zdjęcia: Lech Majewski Muzyka: Lech J. Majewski, Józef Skrzek Aktorzy: Claudine Spiteri, Chris Nightingale, Barry Chipperfield, Novella Martinoli, Gian Campi, Mariarosa Marchiori Miło i pięknie kosztować darów życia w rozświetlonym pejzażu Ogrodu rozkoszy ziemskich, u stóp fantastycznych budowli, na zielonych błoniach przeciętych lustrami wody, wśród nieprzebranych rzesz nagich ludzi, równie radosnych i niewinnych jak Adam i Ewa w raju. Ludzi cieszących się pięknem swych ciał, oddających się delikatnym pieszczotom, kontemplujących piękno krajobrazu i bratających się z przyrodą niekiedy tak mocno, że przybierających zoomorficzne kształty. Ale nawet tu, w bezgrzesznym świecie Ogrodu, zażywanie rozkoszy należy miarkować. Ci powściągliwi dostąpią wiecznego szczęścia u boku Chrystusa, na lewym skrzydle tryptyku. Nazbyt łapczywi, zbyt głodni silnych wrażeń, trafią na prawą deskę "Tysiącletniego królestwa", do przerażającej krainy wiecznego lęku i cierpienia. Tam, pod straszliwym drzewem śmierci, czekają na nich szpony demonów, cęgi potworów i ostrza machin katowskich... Lech Majewski, absolwent łódzkiej PWSFTViT, malarz, prozaik, poeta, kompozytor, reżyser filmowy i teatralny, zadebiutował na srebrnym ekranie filmem "Rycerz" w 1980 roku. W Hollywood nakręcił znany także polskim widzom "Lot świerkowej gęsi", sfilmował operę "Pokój saren" z własnym librettem, a w 1999 roku zrealizował nagradzany na festiwalach film "Wojaczek". "Ogród rozkoszy ziemskich", będący koprodukcją włosko - brytyjsko - polską, oparł na swej powieści "Metafizyka". Bohaterami filmu są Claudia i Chris. Mężczyzna, konstruktor statków, umysł ścisły, pewnie poruszający się w uładzonym świecie fizycznych wzorów i liczb, rzadko odkłada kamerę. Jest filmowym maniakiem rejestrującym niemal każdą godzinę spędzoną z partnerką, w tym także najbardziej intymne zbliżenia. Claudia, historyk sztuki, interesuje się średniowieczną alchemią, a nade wszystko - twórczością Hieronima z Aken zwanego Boschem, wielkiego artysty niderlandzkiego żyjącego na przełomie XVI i XVI stulecia. Kobieta przygotowuje doktorat na temat jego głośnego obrazu "Tysiącletnie królestwo", znanego powszechnie jako "Ogród rozkoszy ziemskich". Naukowe zainteresowania łączy z osobistą fascynacją tym niesamowitym dziełem "malarza diabłów". Próbuje rozszyfrować ukryte w obrazie tajemnice, znaleźć wskazówki pozwalające dostąpić rajskich rozkoszy już za życia. Czy to się jej uda? Czy zdąży? Nagłe i nieoczekiwane rozpoznanie groźnej, może nawet i śmiertelnej choroby zmusza Claudię do pośpiechu. Zaś dość kontrowersyjna filmowa pasja Chrisa nabiera nowego znaczenia. Może już wkrótce ulotny cyfrowy zapis pozostanie jedynym świadectwem chwil spędzonych z piękną, pełną życia, poszukującą swego miejsca w świecie, łaknącą szczęścia kobietą? 02:05 CZŁOWIEK NA TORZE Dramat psychologiczny, 82 min, Polska 1956 Reżyseria: Andrzej Munk Scenariusz na podstawie opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego: Jerzy Stefan Stawiński, Andrzej Munk Zdjęcia: Romuald Kropat Aktorzy: Zygmunt Maciejewski, Zygmunt Zintel, Zygmunt Listkiewicz, Kazimierz Opaliński, Roman Kłosowski, Kazimierz Fabisiak, Ludosław Kozłowski, Janusz Bylczyński, Stanisław Marzec-Marecki, Józef Para Z hukiem i gwizdem, wśród kłębów pary i rytmicznego łoskotu pędzi nocny pociąg. Pasażerowie spokojnie odpoczywają w swoich przedziałach. Jedni rozmawiają, drudzy drzemią, inni spoglądają przez szyby wagonów w mrok. Z przodu, w lokomotywie, wre praca. Półnagi, mokry od potu i czarny od sadzy palacz wrzuca do rozżarzonego paleniska kolejną szuflę węgla. Piętnaście atmosfer w kotle na paliwie kiepskiej jakości - maszyniści są z siebie dumni. Ale teraz można będzie zmniejszyć ciśnienie i prędkość, w okolicach miejscowości Lemiesze poziom gruntu lekko opada. W oddali majaczy już sygnał na semaforze. Nagle w snopie światła reflektora lokomotywy skierowanego na tory pojawia się ludzka sylwetka. Człowiek na torze! - maszyniści błyskawicznie zaciągają hamulce. Z głośnym piskiem i zgrzytem pociąg zaczyna zwalniać. Potężny wstrząs zrzuca pasażerów z siedzeń. Podnoszą się z podłogi, złorzeczą obsłudze za tak gwałtowne hamowanie. Ale zanim rozpędzona wielosettonowa masa stanie, lokomotywa przetacza się ponad stojącym na torach. Kolejarze już biegną na tył pociągu, gdzie leży martwy człowiek. To Orzechowski! - poznają na pierwszy rzut oka starego maszynistę. Dostrzegają także coś więcej. Na semaforze pali się tylko jedno światło zamiast dwóch, nakazujących zwolnienie przed zwrotnicami. Rozpoczyna się śledztwo. Zawiadowca stacji, Tuszka, podejrzewa, że był to sabotaż w celu wykolejenia pociągu. Pomiędzy nim a maszynistą od dawna trwał konflikt. Orzechowski, który lokomotywy prowadził jeszcze przed wojną, nie chciał podporządkować się zarządzeniom Tuszki w sprawie oszczędzania paliwa. Buntował też ludzi, był wyniosły i nieprzyjemny dla podwładnych - wspomina zawiadowca. Ale zeznania młodego maszynisty Staszka Zapory, niegdyś pomocnika Orzechowskiego, przeczą temu. Orzechowski był wymagający i skrupulatny, trudny w pożyciu, ale fachowiec i uczciwy człowiek - zapewnia Zapora. Przed śledczymi stoi trudne zadanie. Czy to Orzechowski zgasił światło w semaforze? Czy był to sabotaż, czy przykład niedbalstwa? Czemu stary maszynista stanął na torach przed pociągiem, czekając na pewną śmierć? Powstały w 1956 roku film Andrzeja Munka przez wielu krytyków jest uznawany za arcydzieło naszej kinematografii. Reżyser, jeden z głównych przedstawicieli "polskiej szkoły filmowej", twórca "Eroiki", "Zezowatego szczęścia" i "Pasażerki", posługując się oszczędnymi środkami nakreślił wyraziste sylwetki bohaterów dramatu. Uwagę zwraca wybitna kreacja, jaką stworzył Kazimierz Opaliński jako maszynista Orzechowski. 03:40 BERLIN LIVE - KATIE MELUA (BERLIN LIVE - KATIE MELUA) Koncert, 60 min, Niemcy, 2016 Reżyseria: Stefan Mathieu Wykonawcy: Katie Melua Cykl koncertów, które od lat odbywają się regularnie na scenie berlińskiego klubu SchwuZ są transmitowane w całej Europie. To mieszanka stylów współczesnej muzyki, wykonana w wyjątkowym klimacie nocnego życia Berlina. Występy poprzedzone są krótkimi wywiadami z artystami. W kolejnej odsłonie "Berlin Live" wystąpiła Katie Melua. Artystka znana ze swoich kompozycji łączących inspiracje popem, jazzem i bluesem, wykonała na koncercie w Berlinie utwory ze swojej płyty "In winter", z udziałem gruzińskiego chóru Gori Women’s Choir. Podczas berlińskiego koncertu usłyszymy piosenki idealne do słuchania zimą, m.in. "Dreams On Fire", adaptację ukraińskiej kolędy "Shchedryk" oraz autorską kompozycję "Perfect World".