TVP Kultura Czwartek, 26.08.2021 09:05 SYZYFOWE PRACE Dramat historyczny, obyczajowy, 98 min, Polska, 2000 Autor: Stefan Żeromski Reżyseria: Paweł Komorowski, Waldemar Prokopowicz Scenariusz: Paweł Komorowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Bartek Kasprzykowski, Franciszek Pieczka, Andrzej Wichrowski, Alicja Bachleda - Curuś, Zofia Kucówna, Ewa Wichrowska, Jakub Papuga, Tomasz Piątkowski, Marcin Przybylski, Walentin Gołubienko, Andrzej Kozak, Sebastian Domagała, Krzysztof Wakuliński, Aleksander Kiriłłow Kinowa wersja serialu telewizyjnego z 1998 r. Filmowa adaptacja "Syzyfowych prac" (1898), pierwszej liczącej się w dorobku Stefana Żeromskiego powieści, do dziś pozostającej w kanonach lektur szkolnych. Paweł Komorowski wykorzystał jej najbardziej dramatyczną część: ostatnie 3 lata nauki bohatera, Marcina Borowicza, w kieleckim gimnazjum. Lata 90. XIX wieku w Królestwie Polskim to okres wzmożonej rusyfikacji. Marcin, syn szlachcica, daje się wciągnąć przez nauczycieli i dyrekcję gimnazjum w "naukową" działalność propagującą ideę panslawizmu - ukrytą formę rusyfikacji. Swoje zniewolenie dostrzega dopiero w atmosferze działań patriotycznych inspirowanych przez nowego kolegę, Bernarda Zygiera, wyrzuconego ze szkoły w Warszawie za działalność w konspiracyjnych kołach młodzieżowych. Swoistym kontrapunktem dla dziejów Borowicza jest historia drugiego bohatera powieści i filmu - Andrzeja Radka, chłopskiego syna, który z uporem zdobywa wiedzę. Zdarzenia, w których chłopcy wzajemnie sobie pomagają, stają się początkiem ich przyjaźni. W "Syzyfowych pracach" nie brak też wątku pierwszej miłości. Marcin zakochuje się w pięknej pensjonarce - Birucie. Po maturze ich uczucie wystawione jest na ciężką próbę - okazuje się, że dziewczyna wraz z całą rodziną wyjechała w głąb Rosji. 11:00 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 2/24 Serial historyczno - sensacyjny, 55 min, Polska 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Muzyka: Andrzej Trzaskowski Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Aktorzy: Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Janusz Bukowski, Piotr Rzymyszkiewicz, Piotr Konieczyński, Hanna Wrycza-Polk, Joanna Jankowska, Marian Kamiński, Asja Łamtiugina, Marek Gierszał, Leszek Wojtaszak, Barbara Sołtysik, Stanisław Niwiński, Jacek Kałucki, Maciej Kozłowski Jesień 1918 roku. Zbliża się koniec wojny. Mimo to drużyna Czarka zachowuje czujność i pilnie ćwiczy pod komendą Karolaka. Wkrótce dowódca powiadamia ich o zawieszeniu broni i końcu działań wojennych. Pozycja Niemiec w Wielkopolsce słabnie. Hindenburg rozkazuje generałowi Steinerowi wysłać tam doborową jednostkę szóstego pułku grenadierów pruskich, by zapobiec ewentualnym ruchawkom. Wspiera ich szef Abwehry, który poleca oberleutnantowi Voraczkowi zorganizować siatkę szpiegowską we wschodnich rejonach Niemiec. Tymczasem Franek wraca z wojny i zostaje entuzjastycznie przyjęty przez kolegów. W Wielkopolsce wybucha powstanie. Chłopcy dostają rozkaz zdobycia małej stacyjki. Zadanie wykonują wzorowo. Franek jednak podczas akcji zachowuje się dziwnie. 12:10 POGRANICZE W OGNIU - ODC. 3/24 Serial historyczno - sensacyjny, 56 min, Polska, 1988 Reżyseria: Andrzej Konic Scenariusz: Juliusz Janczur, Andrzej Konic Zdjęcia: Antoni Wojtowicz Muzyka: Andrzej Trzaskowski Aktorzy: Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Janusz Bukowski, Piotr Rzymyszkiewicz, Piotr Konieczyński, Hanna Wrycza-Polk, Joanna Jankowska, Marian Kamiński, Asja Łamtiugina, Jacek Kałucki, Leon Niemczyk, Ewa Sałacka, Andrzej Herder, Witold Skaruch, Alicja Jachiewicz Przed zbrojną akcją kolegów na pociąg Franek gdzieś znika i odnajduje się dopiero po paru dniach z raną w nodze. Kolegom opowiada, że trafiła go zbłąkana kula i musiał iść do szpitala. Tymczasem Niemcy na wieść o wybuchu powstania w Wielkopolsce planują operację militarną pod kryptonimem "Wiosenne słońce". Oficjalnie zaś obwieszczają, że pragną rozwiązać "kryzys" metodami politycznymi. Nieufny porucznik Kaleta wysyła Czarka do Berlina, by zdobył jakieś informacje o prawdziwych zamiarach wroga. Młody wywiadowca pod fikcyjnym nazwiskiem Otto Strauss dowiaduje się o planowanym przez Niemców uderzeniu na polskie siły zbrojne. Niezwłocznie wysyła meldunek do Poznania. Polacy rozpoczynają przygotowania do odparcia ataku. Franek zaś rozpoczyna pracę jako korespondent wojenny przy Oficynie Wydawniczej Adamskich. Organizuje też zbiórkę książek dla sierocińca prowadzonego przez Dorotę i jej koleżanki. Nie zaprzestaje jednak działalności szpiegowskiej. Kiedy przypadkowo dowiaduje się o polskich przygotowaniach do odparcia niemieckiego ataku, od razu przekazuje tę wiadomość swemu mocodawcy. W Podgajach, z baraku monterów, Czarka zabiera nagle oficer niemieckiego wywiadu. 13:30 PICASSO: KOBIETY I SZTUKA (PICASSO, THE LEGACY) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2013 Reżyseria: Hugues Nancy, Olivier Picasso Tematem filmu jest jeden z najdłuższych i najbardziej skomplikowanych procesów prawnych w dziedzinie sztuki współczesnej, dotyczący spuścizny po Pablo Picasso. Odsłania on obszerną historię jego rodziny oraz życia prywatnego artysty. Film ujawnia liczne materiały archiwalne oraz wywiady z jego bliskimi, pozwalając pełniej poznać sylwetkę jednego z najważniejszych artystów minionego wieku. 14:40 KOLA (KOLYA) Film obyczajowy, 106 min, Czechy, 1996 Reżyseria: Jan Sverak Scenariusz: Zdenek Sverak Zdjęcia: Vladimir Smutny Aktorzy: Zdenek Sverak, Andrei Chalimon, Libuse Safrankova, Odrej Vetchy, Stella Zazvorkova Starzejący się muzyk zawiera fikcyjne małżeństwo z młodą Rosjanką. Jemu potrzebne są pieniądze, a jej czeskie obywatelstwo. Wkrótce wyjeżdża do Niemiec, zostawiając u krewnej pięcioletniego Kolę. Kiedy ta umiera, opiekunem chłopca zostaje fikcyjny mąż. To obce dziecko zmienia życie zatwardziałego kawalera, jakim był Frantisek Louka. Nagrody: 1997 - Oskar - wygrana w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny 1997 - Złoty Glob - wygrana w kategorii najlepszy film zagraniczny 16:40 WRÓŻBY KUMAKA (UNKENRUFE) Dramat, 94 min, Polska/Niemcy 2005 Reżyseria: Robert Gliński Scenariusz na podstawie powieści Guntera Grassa: Cezary Harasimowicz, Pawel Huelle, Klaus Richter Zdjęcia: Jacek Petrycki Muzyka: Richard G. Mitchell Aktorzy: Krystyna Janda, Matthias Habich, Dorothea Walda, Bhasker Patel, Udo Samel, Marek Kondrat, Mareike Carrriere, Joachim Krol, Zbigniew Zamachowski, Krzysztof Globisz, Mirosław Baka Nagrobek Daniela Gralatha, burmistrza XVIII - wiecznego Gdańska, jest niezwykły. Na płycie nagrobnej artysta umieścił wizerunki pięciu żon żywotnego włodarza. Ewenementem jest to, że wszystkie kobiety zostały przedstawione nago. Nagrobkiem interesuje się Alexander Reschke, niemiecki badacz sztuki i pisarz. W poszukiwaniu niezwykłego kawałka kamienia jesienią 1989 roku Alexander przyjeżdża do Gdańska. Przez przypadek traci środek lokomocji i bagaże. I choć w Gdańsku urodził się i wychował, błądzi po mieście, którego ulice od dawna mają polskie nazwy. Zbiegiem okoliczności Alexander poznaje Aleksandrę, konserwatorkę zabytków. Mimo początkowego nieporozumienia podczas wspólnie spędzonego wieczoru udaje się im znaleźć wspólny język. Oboje w młodości musieli opuścić rodzinne strony. Rodzice Aleksandry mieszkali niegdyś w Wilnie. Przesiedleni do Gdańska, nigdy nie zapomnieli o ziemi ojczystej. Następnego dnia Alexander jest świadkiem śmierci starej Niemki. Dowiaduje się, że jedynym marzeniem zmarłej było zostać pochowaną w Gdańsku. Mężczyzna przypomina sobie wieczorne, zakrapiane rozmowy, podczas których półżartem wraz z Aleksandrą wpadli na pomysł założenia towarzystwa zapewniającego niegdyś wygnanym pochówek w ziemi ojczystej. Teraz postanawia zrealizować ten zamiar. Wraz z Aleksandrą zabiera się do pracy, razem pozyskują sponsorów. W skład rady nadzorczej wchodzą także duchowni, polski ksiądz i niemiecki pastor. Do polsko - niemieckiego grona dołącza również rodowita gdańszczanka, Erma Brakup. W końcu Polsko - Niemieckie Towarzystwo Cmentarne rozpoczyna działalność, zostaje założony Cmentarz Pojednania. Podczas gdy inicjatywa Alexandra i Aleksandry zyskuje na popularności, pomiędzy obojgiem kwitnie uczucie. Wkrótce jednak nad Towarzystwem zbierają się czarne chmury. Sukces zawrócił w głowach członkom rady nadzorczej, którzy myślą tylko o tym, jak sprawniej zarabiać pieniądze... 18:30 SERIALOWA NOSTALGIA - TRZY SZALONE ZERA - ODC. 12 - PRZEMYTNICY (PRZEMYTNICY) Film dla młodych widzów, 25 min, Polska/Niemcy, 1999 Reżyseria: Wiktor Skrzynecki Scenariusz: Klaus Peter Wolf, Marek Kreutz Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Joanna Jabłczyńska, Sebastian Świąder, Grzegorz Ruda, Anna Polony, Jerzy Kamas, Lech Dyblik, Andrzej Pieczyński, Józef Mika, Monika Świtaj, Paweł Burczyk, Katarzyna Skrzynecka, Cezary Morawski, Grażyna Wolszczak, Krzysztof Wakuliński, Sara Muldner Ola jest więziona przez dwóch miejscowych opryszków. Wczesnym rankiem budzą się Oskar, Olaf i Tonia, ukryci nieopodal szopy, w której przetrzymywana jest dziewczynka. Chłopcy postanawiają z zaskoczenia obezwładnić Kwasa i Rycha, niestety, ich plan nie sprawdza się. Oni również zostają schwytani i zamknięci razem z Olą. Tymczasem rodzice Oskara i Olafa, zdenerwowani przedłużającą się nieobecnością synów, zgłaszają na policji doniesienie o zaginięciu. Również rodzice Oli, wiedzeni złym przeczuciem, wracają do domu. Od babci dowiadują się o zaginięciu córki. Postanawiają iść do szkoły, być może ktoś z nauczycieli, albo z kolegów będzie coś wiedział o zniknięciu Trzech Szalonych Zer. Dyrektor Turban obiecuje pomoc, ale zarówno grono pedagogiczne, jak i uczniowie są zaskoczeni zaginięciem trojga przyjaciół. Mike i Konrad domyślają się, że nieobecność Trzech Szalonych Zer może mieć jakiś związek z poszukiwaniami "Moniki". Pod wycieraczkę w domu Oli wsuwają informacje o barze pod "Jemiołą", gdzie należałoby zapytać o dziewczynkę. Wiadomość ta okazuje się bezcenna. Czarek, wykorzystując swoje magiczne zdolności, dowiaduje się od spotkanego we wskazanym barze mężczyzny o kryjówce Kwasa i Rycha. Natomiast Tonia, która do tej pory siedziała cicho w ukryciu, postanawia zacząć działać. Obmyśla plan uwolnienia Trzech Szalonych Zer i z powodzeniem realizuje go. Chwyta Kwasa i Rycha w chytrze zastawioną pułapkę. Szczęśliwi przyjaciele gratulują Toni pomysłowości i sprytu. W tej samej chwili w asyście policji zjawiają się rodzice oraz babcia z Alfredem. Funkcjonariusze aresztują zdemaskowanych przemytników i trucicieli środowiska. Pozostali w radosnym nastroju wracają do domu. Następnego dnia w szkole odbywa się uroczystość, podczas której Trzy Szalone Zera i Tonia zostają odznaczeni za pomoc w ujęciu groźnych przemytników. Przy okazji Ola, Oska i Olaf ogłaszają wielką akcję poszukiwania "Moniki", w zamian za informacje o miejscu jej ukrycia obiecują udział w wakacyjnym rejsie. 19:00 SERIALOWA NOSTALGIA - TRZY SZALONE ZERA - ODC. 13 - WIELKI DZIEŃ (WIELKI DZIEŃ) Serial dla młodych widzów, 26 min, Polska/Niemcy 1999 Reżyseria: Wiktor Skrzynecki Scenariusz: Marek Kreutz, Klaus Peter Wolf Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Joanna Jabłczyńska, Sebastian Świąder, Grzegorz Ruda, Anna Polony, Jerzy Kamas, Zdzisław Wardejn, Robert Tondera, Cezary Morawski, Grażyna Wolszczak, Maciej Gajewski, Mateusz Winiarek, Józef Mika, Katarzyna Skrzynecka, Krzysztof Wakuliński Na zajęciach profesor Turban ocenia prognozowane przez uczniów zmiany kursów akcji na giełdzie. Okazuje się, że Ola wykonała zadanie bezbłędnie, czym wzbudziła wielkie zainteresowanie nauczyciela. Turban za wszelką cenę chce dowiedzieć się, w jaki sposób tak trafnie przewidziała ruchy na giełdzie. Uczniowie, zachęceni przez Trzy Szalone Zera obietnicą uczestnictwa w ekscytującym rejsie, nie ustają w poszukiwaniach skradzionej "Moniki". Zakrojona na szeroką skalę akcja prowadzi do jednoznacznych wniosków - jedynym miejscem przechowywania łodzi może być port i stocznia, gdyż tylko one nie zostały spenetrowane. Profesor Turban na prośbę uczniów organizuje wycieczkę do stoczni, podczas której Ola znajduje przycumowaną do nabrzeża "Monikę". Udaje się jej także ustalić, że jacht został zatrzymany przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe w celu wyjaśnienia przyczyn zatopienia i próby podpalenia. W szkolnej bibliotece profesor Turban zastaje Mikiego i Konrada pochłoniętych czytaniem książki o fizyce kwantowej. Chłopcy opowiadają nauczycielowi o zbudowanej przez Oskara maszynie czasu, która umożliwa poznanie przyszłych wydarzeń. Turban postanawia osobiście sprawdzić te informacje. Zakrada się do garażu i wchodzi do wnętrza Jaja Czasu. Po chwili pojawia się Konrad, ojciec Oskara i sam wynalazca. Chłopiec wyjaśnia, że skonstruowane urządzenie jest jedynie próbną zabawką. Wszyscy zgromadzeni w garażu nie kryją swojego rozczarowania, jedynie profesor Turban wpada na pomysł, jak można wykorzystać maszynę. Odkupuje od Oskara Jajo Czasu i odsprzedaje je Towarzystwu Ubezpieczeniowemu jako nieocenione urządzenie pomocnicze w obrocie akcjami i inwestowaniu. W zamian uzyskuje zwolnienie "Moniki". 19:30 MUZEUM POLSKIEJ PIOSENKI - /75/ - "JEDWAB" - RÓŻE EUROPY Felieton, 7 min, Polska, 2015 Reżyseria: Tomasz Knittel, Małgorzata Kosturkiewicz, Kuba Wojewódzki, Konrad Smuga Scenariusz: Tomasz Knittel Zdjęcia: Kamil Hasiuk, Adam Kowalczyk Wykonawcy: Róże Europy, Stachursky W programie historia piosenki "Jedwab". 19:40 WILLMANN. OPUS MINOR Reportaż, 14 min, Polska, 2021 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Wystawa prac Michaela Leopolda Willmanna pt. "Willmann. Opus minor", jest nawiązaniem do wrocławskiej wystawy "Willmann. Opus magnum (2019 - 2020)". Warszawski "Opus minor" to prezentacja dzieł o mniejszych rozmiarach, ale nie mniejszej wartości. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej zaprezentuje 30 obrazów olejnych oraz rysunki autorstwa Michaela Willmanna, a także grafiki inspirowane jego twórczością. Łącznie na wystawie zostanie pokazanych 53 prac ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Biblioteki Narodowej w Warszawie oraz Muzeum Archidiecezji Warszawskiej. Większość z prezentowych w MAW prac to dzieła o tematyce religijnej (m.in. Pocałunek Józefa, Ucieczka do Egiptu, Rodzina Chrystusa, Miłosierny Samarytanin, Ostatnia Wieczerza), ponadto będzie można zobaczyć portrety, pejzaże i prace o tematyce mitologicznej. Będzie to zatem wystawa różnorodna pod względem treści, jak i technik artystycznych. (źródło: maw.art.pl) 20:00 ZŁOTA SETKA TEATRU TELEWIZJI - MORALNOŚĆ PANI DULSKIEJ Teatr, 118 min, Polska, 1992 Autor: Gabriela Zapolska Reżyseria: Tomasz Zygadło Realizacja tv: Barbara Borys - Damięcka Scenografia: Jerzy Rudzki Opracowanie muzyczne: Marek Czapczak Dźwięk: Małgorzata Witowska - Wrzeszcz Układ tańca: Zofia Rudnicka Światło: Mirosław Poznański Wykonawcy: Anna Seniuk (Pani Dulska), Janusz Michałowski (Pan Dulski), Grzegorz Damięcki (Zbyszko), Magdalena Komornicka (Hesia), Iwona Marciniec (Mela), Bożena Miller - Małecka (Juliasiewiczowa), Danuta Stenka (Lokatorka), Małgorzata Pieńkowska (Hanka), Elżbieta Kępińska (Tadrachowa) Jej powieści dziś się już nie czyta. Większość sztuk teatralnych Gabrieli Zapolskiej to też pozycje martwe. Napisana w 1906 r. i zaraz wystawiona w Teatrze Miejskim w Krakowie "Moralność pani Dulskiej" należy do tych nielicznych, które pozostają jeszcze w kręgu zainteresowania artystów i widzów, jak "Żabusia", "Ich czworo", "Panna Maliczewska". Jak wspominał mąż Zapolskiej w swoim pamiętniku, prototypem Dulskiej była pani Gołąbowa, żona radcy miejskiego we Lwowie, a nazwiska użyczyła jej bohaterka popularnej wówczas książeczki dla dzieci "Pani Dulska, jej kotka i piesek" - tytułowa postać z "Moralności..." była dokładnym przeciwieństwem tamtej "dobrej kobieciny". Tragikomedia kołtuńska, stworzona w niecałe trzy tygodnie "w ciężkich boleściach", odniosła sukces na głównych scenach polskich, kolejno w Krakowie, Lwowie, Warszawie. Skłoniło to Zapolską do zorganizowania własnej objazdowej trupy teatralnej - po zakończeniu tournee z "Moralnością..." autorka mogła sobie pozwolić na kupno willi we Lwowie. Sztukę przetłumaczono na wiele języków, w tym (współcześnie) na chiński, grano na całym bez mała świecie. Dowodem jej niesłabnącej popularności stał się ugruntowany w społecznej świadomości termin: dulszczyzna, na oznaczenie kołtuństwa, mieszczańskiej hipokryzji i ciasnoty poglądów, połączonej z wysokim mniemaniem o własnych walorach moralnych. W historii polskiego teatru odnotowano wiele interesujących inscenizacji. W przedstawieniu zaliczonym do Złotej Setki Teatru TV Tomasz Zygadło nie uległ pokusie "odkrywczego" odczytania "Moralności pani Dulskiej". Reżyser i scenograf przesunęli jedynie akcję w czasie, w lata 20. , uciekając od atmosfery fin de siecle'u, ciężkich strojów, pluszów i aksamitów w wystroju wnętrz. "Dyskretny urok dulszczyzny", wedle określenia jednego z krytyków, współtworzyło znakomite aktorstwo, przede wszystkim Anny Seniuk w roli tytułowej i Janusza Michałowskiego, uparcie i jakże wymownie milczącego Felicjana Dulskiego. Zapewne widzowie pamiętają wiele pań Dulskich, zwłaszcza kreację Anny Polony w serialu Andrzeja Wajdy "Z biegiem lat, z biegiem dni". Anna Seniuk jako pani Dulska lat 90. wydawała się bardziej drapieżna, bardziej bezwzględna we wszystkich działaniach służących ocaleniu pozytywnego wizerunku własnej rodziny. Była może niezbyt sympatyczna, ale też nie odpychająca. Jak przekornie zauważył reżyser, Aniela Dulska to kobieta nieszczęśliwa i biedna, której wszyscy robią na przekór. Mąż wciąż milczy i bez przerwy potrzebuje cygar albo pieniędzy na kawę. Syn włóczy się po nocach, córki mają pstro w głowie, ciągle trzeba je zapędzać do lekcji i gam. Lokatorka połyka zapałki, a to taka trywialna trucizna. W dodatku służąca zachodzi w ciążę z paniczem, skaranie Boże z tym tłumokiem... Pani Dulska od rana krząta się po domu. Wszystkiego dogląda, wszystkimi dyryguje. Zbyszka upomina, aby wreszcie przestał się lampartować w towarzystwie kokocic. Wprawdzie ona sama jednej takiej wynajmuje mieszkanie w swojej kamienicy, ale "takich" pieniędzy od niej nie bierze dla siebie, płaci nimi podatki. W porządnym domu nie ma jednak miejsca dla lokatorki, która po nieudanej próbie samobójczej wróciła ze szpitala. Taki skandal, pogotowie przez kamienicą... i ta publika w gazetach... Pani Dulska jest święcie przekonana, że "na to mamy cztery ściany i sufit, aby brudy swoje prać w domu i aby nikt o nich nie wiedział". Pani Dulska ma zasady. Byt zabezpieczony - oto podstawa życiowa. Najpierw męża trzeba "uchodzić" - pensję zabierać, najwyżej dwie szóstki co dzień na kawę do łapy, a cygara samej kupować i suszyć na piecu... Synowi folgować, póki się nie wyszumi - lepiej, żeby w domu... Byle się nie włóczył i nie tracił zdrowia. Ale, jak powiada Zbyszko, kto wiatr sieje, ten burzę zbiera. 22:10 TAMTE LATA, TAMTE DNI - WIESŁAW OCHMAN Dysk./wywiad/debata, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Joanna Makowska Scenariusz: Marta Perchuć - Burzyńska, Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuc - Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem w podróż do przeszłości zabiera nas wybitny śpiewak operowy Wiesław Ochman. 22:40 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - WSTĘP DO FILMU - AKCJA POD ARSENAŁEM Dysk./wywiad/debata, 4 min, Polska, 2021 Łukasz Jasina rozmawia z krytykiem filmowym Łukaszem Adamskim o filmie "Akcja pod Arsenałem" w reż. Jana Łomnickiego. 22:45 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - AKCJA POD ARSENAŁEM Dramat wojenny, 94 min, Polska 1977 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Jerzy Gościk Muzyka: Piotr Hertel Aktorzy: Cezary Morawski, Mirosław Konarowski, Ryszard Gajewski, Magda Wołłejko, Jan Englert, Lidia Korsakówna, Zbigniew Zapasiewicz, Tadeusz Łomnicki, Karl Sturm, Zbigniew Sawan i inni 26 marca 1943 roku w Warszawie w rejonie Arsenału, na ulicach Długiej i Bielańskiej, harcerze z grupy szturmowej Szarych Szeregów brawurowym atakiem odbili przewożonego z budynku gestapo na Pawiak Jana Bytnara "Rudego", a wraz z nim 25 innych więźniów. Skatowany w czasie śledztwa przez Niemców "Rudy" kilka dni później zmarł na rękach swoich przyjaciół. Wkrótce od kul harcerzy z grup szturmowych zginęli jego oprawcy - Lange i Schulz. Te właśnie wydarzenia, znane zapewne wielu widzom z książek "Kamienie na szaniec" Aleksandra Kamińskiego i "Akcja pod Arsenałem" Stanisława Broniewskiego, są tematem filmu. Jednakże nie jest on "dokumentem w ścisłym tego słowa znaczeniu, nie jest ważne, czy ktoś stał o dwa kroki bliżej czy dalej. Ten film jest dokumentem postaw" - powiedział Stanisław Broniewski "Orsza", naczelnik konspiracyjnych Szarych Szeregów i dowódca tej akcji, jeden z konsultantów filmu. W sztabie konsultcyjnym znaleźli się także Zygmunt Kaczyński "Wesoły" i Aleksander Kamiński. Autorem scenariusza jest Jerzy Stefan Stawiński - żołnierz Września, uczestnik Powstania Warszawskiego. Fabułę filmu umownie można podzielić na dwie części. W pierwszej naszkicowano życie w okupowanej stolicy i sylwetki bohaterów akcji. Swoją uwagę reżyser skoncentrował głównie na trzech postaciach - "Zośce", "Rudym" i "Alku", na ich charakterach, marzeniach, uczuciach. Od momentu aresztowania "Rudego" zaczyna się paradokumentalna część filmu - reżyser z wielką pedanterią przedstawił przygotowania i przebieg akcji. Zadbano także o wierne odtworzenie wyglądu warszawskich ulic w czasie okupacji. Oprócz filmowego "Orszy" - Jana Englerta i występującego w roli "Zośki" Mirosława Konarowskiego, w rolach harcerzy z Szarych Szeregów w większości wystąpili debiutanci. 00:35 BERLIN LIVE - ANTHRAX (BERLIN LIVE - ANTHRAX) Koncert, 59 min, Niemcy, 2016 Reżyseria: Hannes Rossacher Wykonawcy: Anthrax Cykl koncertów, które od lat odbywają się regularnie na scenie berlińskiego klubu SchwuZ i są transmitowane w całej Europie. To mieszanka stylów współczesnej muzyki, wykonana w wyjątkowym klimacie nocnego życia Berlina. Występy poprzedzone są krótkimi wywiadami z artystami. Na kolejnym koncercie z cyklu "Berlin Live" wystąpiła legendarna thrashmetalowa grupa Anthrax, która została założona w Nowym Jorku w 1981 roku przez gitarzystę Scotta Iana. Zespół wydał wiele albumów, w tym przełomowy "Among the Living", w którym muzycy łączą elementy thrash metalu z rapem. W Berlinie wykonali m.in. utwory: "Indians", "Madhouse" i "Fight 'Em 'Til You Can't". 01:45 NOCNY DOKUMENT - ŚWIAT PAOLA SORRENTINO (PAOLO SORRENTINO’S WORLD) Film dokumentalny, 54 min, Francja, 2018 Reżyseria: Sandra Marti, Emmanuel Barnault Dokument przybliża sylwetkę Paola Sorrentino, jednego z najbardziej głośnych współczesnych włoskich reżyserów. Sorrentino nie ukrywa, że do stworzenia swojego filmowego świata zainspirowała go twórczość Federica Felliniego. Obraz odsłania kulisy pracy m.in. nad filmami "Wielkie piękno", "Młodość" czy "Oni". 02:55 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - TANIEC PUSTYNI (DESERT DANCER) Film biograficzny, 99 min, Wielka Brytania/Maroko/Zjednoczone Emiraty Arabskie, 2014 Reżyseria: Richard Raymond Scenariusz: Jon Croker Aktorzy: Nazanin Bionadi, Freida Pinto, Tom Cullen, Reece Ritchie, Maraqma Corlett, Akin Gazi Film zainspirowany karierą i życiem Afshina Ghaffariana, choreografa, reżysera, tancerza i aktora. Urodził się w grudniu 1986 roku w Iranie. Od najmłodszych lat interesował się tańcem, co było w jego rodzinnym kraju, rządzonym przez duchownych muzułmańskich, surowo zakazane jako sprzeczne z regułami islamu. Afshin bardzo wcześnie zrozumiał, że aby tańczyć, musi swoją pasję trzymać w wielkiej tajemnicy. Był samoukiem. Potajemnie korzystał z zakazanego YouTube ’a i naśladował w tańcu swoich idoli: Michaela Jacksona, niemiecką tancerkę i choreografkę Pinę Bausch, a także należącego do światowej czołówki tancerza baletowego Rudolfa Nuriejewa. Swoją pasją zaraził innych młodych ludzi, którzy wkrótce przyłączyli się do niego. Ryzykując życie, razem stworzyli grupę tancerzy działającą w podziemiu. Mogli się spotykać wyłącznie w miejscach najbardziej odludnych, jakim miała być pustynia. Mimo konspiracji nawet tu nie byli jednak całkowicie bezpieczni. Afshin Ghaffarian został odkryty przez media w 2009 roku podczas występu na festiwalu w Mulheim an der Ruhr w Niemczech. Nie wrócił wtedy do Iranu, wybrał status uchodźcy we Francji. 04:50 KINO NOCNE - CZARNOKSIĘŻNIK Z KRAINY U. S. Film animowany, 22 min, Polska, 2016 Reżyseria: Balbina Bruszewska Scenariusz: Balbina Bruszewska Zdjęcia: Balbina Bruszewska Muzyka: Adam Hajzer, Martin Tillman, Nate Pennington Animowana wariacja na temat powieści Lyman Franka Bauma "Czarnoksiężnik z krainy Oz". Fantazyjna historia łączy się z autentycznymi wypowiedziami kobiet, zarejestrowanymi przez twórców filmu. Pewnego razu Dorotkę porywa tornado, zabierając ją do Stanów Zjednoczonych. Tutaj bohaterka konfrontuje się z rzeczywistością przezierającą spod amerykańskiego snu: polityka, ekonomia i przemoc nie mają w sobie nic z bajki. (filmpolski.pl)