Program 1 Wtorek, 31.08.2021 05:15 PRZYSIĘGA - ODC. 466 (YEMIN) Serial obyczajowy, 44 min, Turcja 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Kumru podpisuje dokumenty rozwodowe i obiecuje, że da Kemalowi rozwód. Feride za ostatnie pieniądze wynajmuje stary, rozpadający się dom. Emir znajduje list Feride i dociera do niego, że popełnił błąd. Oskarża Oyę, że zabrała list, żeby go nie przeczytał na czas. Oya jest wściekła i do niczego się nie przyznaje. Emir szuka Feride. Jedzie do jej wioski, a tam od sąsiadki dowiaduje się, że Feride nie może przez niego wrócić do rodzinnego domu. 06:05 ELIF - ODC. 1037 (ELIF) Serial obyczajowy, 44 min, Turcja, 2018 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Zrezygnowana Parla postanawia przestać zabiegać o względy Kerema. Kiymet opowiada jej jednak o Asli, czym wzbudza jej zazdrość i zagrzewa do dalszej walki o ukochanego. Domownicy są zaniepokojeni zniknięciem Kerema. Tymczasem chłopak odbywa szczerą rozmowę z Mahirem, po czym nocuje w holdingu. Macide nie może sobie wybaczyć, że przyprowadziła Parlę do domu i zawiodła syna. Po rozmowie z Asli, Birce postanawia dać Akinowi szansę. Chłopak jednak kierowany zazdrością traktuje ją bardzo oschle. 08:40 RANCZO S.IV - ODC. 46 (SERIA IV, ODC. 7) - DZIECI ŚMIECI Serial obyczajowy, komediowy, 48 min, Polska, 2009 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Arkadiusz Nader, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Jacek Kawalec, Artur Barciś Proboszcz i wikary mają już dość zmiennych nastrojów gospodyni. Proponują Japyczowi, żeby zabrał Michałową na wczasy. Stach chce jechać do Grecji, Michałowa jest temu przeciwna. Dochodzi do konfliktu. Atmosfera staje się coraz cięższa. Michałowa podejrzewa męża, że ma kochankę w Radzyniu, dokąd od pewnego czasu jeździ w głębokiej tajemnicy. Jola, która po artystycznej porażce straciła głos, udaje się po pomoc do znachorki. Portret wręczony wojewodzie na urodziny okazał się najlepszym prezentem. Wójt wraca z imprezy jako człowiek sukcesu. Kusemu, który portret namalował, przybywa zamówień. Wielu lokalnych dostojników chce swoje dostojeństwo uwiecznić na portrecie. Wójt nabiera wiary w niezwykłe umiejętności Czerepacha. Romans urzędnika z księgową rozkwita w najlepsze. 09:40 KOMISARZ ALEX S.XI - ODC. 131 (SERIA XI ODC. 1) - BRATERSTWO KRWI Serial kryminalny, 42 min, Polska, 2018 Reżyseria: Robert Wichrowski Scenariusz: Paweł Łopaciński, Peter Hajek , Peter Moser Zdjęcia: Artur Zdral Aktorzy: Krystian Wieczorek, Magdalenia Walach, Karolina Nolbrzak, Beata Fido, Janusz Chabior, Zbigniew Lesień, Katarzyna Cynke, Redbad Klynstra Komarnicki, Bartłomiej Krat, Krzysztof Wrona, Anna Cieślak, Paweł Okraska, Hubert Jarczak, Aneta Bonus, Michał Jarmicki We własnym domu zostaje zamordowany Bogdan Zięba. Prowadząc śledztwo ekipa Górskiego poznaje motyw zbrodni. Zięba wpadł na trop organizatora nielegalnych walk psów, Rudego i próbował go szantażować. W nielegalny proceder jest również zamieszana dyrektorka schroniska dla zwierząt. Górski i Lucyna obserwują to miejsce. Trwa załadunek psiaków, które służą szkolonym do walk bestiom jako sparingpartnerzy. Górski wyposaża Alexa w komórkę z uruchomionym GPS - em, ma ją zostawić w ciężarówce. Policjanci chcą w ten sposób dotrzeć do miejsca, gdzie są szkolone psy do walk. Alexa zauważa człowiek, który przewozi psiaki do kryjówki Rudego. Oszałamia go nabojem usypiającym i pakuje do ciężarówki. W drodze komórka rozładowuje się, a Górski i Lucyna tracą z oczu samochód. Marta ustala, że Rudy kupił niedawno gospodarstwo pod Łodzią. Kiedy ciężarówka dociera na miejsce, Rudy każe swoim ludziom pozbyć się Alexa. W stodole Alex obezwładnia gangsterów, którzy przyszli go zabić. Uwalnia przywiezione ze schroniska psiaki. Do kryjówki docierają Górski z Lucyną i aresztują Rudego. 10:40 OJCIEC MATEUSZ S.XXII - ODC. 279 (OJCIEC MATEUSZ XXII, ODC. 2) - PRZESYŁKA Serial kryminalny, obyczajowy, 43 min, Polska, 2019 Reżyseria: Artur Żmijewski Scenariusz: Grzegorz Łoszewski Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Kinga Preis, Aleksandra Górska, Katarzyna Burakowska, Piotr Polk, Michał Piela, Bartłomiej Firlet, Rafał Cieszyński, Artur Pontek, Jędrzej Taranek, Alżbeta Lenska, Ewa Gorzelak, Dominik Mirecki, Piotr Napierała, Jan Kwapisiewicz Natalia i Emilka wracają z zakupów. W kuchni zastają nienaturalnie podekscytowaną babcię. Kobieta jest agresywna, a po chwili dostaje drgawek. Babcię zabiera pogotowie, jest w ciężkim stanie. Okazuje się, że wzięła dopalacze, które znajdowały się w przesyłce. Policjanci na plebanii zabezpieczają pakunek. Został wysłany z Anglii na nazwisko Natalii. Agata nie daje sobie rady z bliźniakami, wzywa Gibalskiego. Gdy ten przyjeżdża, żona wychodzi na spotkanie z koleżanką. Natalia robi zakupy, chce porozmawiać z Danutą. Kilka miesięcy wcześniej sklepowa poprosiła ją o możliwość przesłania przesyłki na jej adres. Chciała w tajemnicy zrobić prezent synowi Danielowi. Teraz jednak się nie przyznaje. Dziubak przyjmuje zgłoszenie o drugiej tajemniczej przesyłce. Mateusz z Natalią i Emilką wracają ze szpitala. Przed plebanią widzą na motorach Bartka oraz Alka, który dopytuje się o przesyłkę z Anglii od Michała. Wieczorem na komisariacie Nocul i Dziubak zauważają, że Gibalski zamierza nocować w pracy. Dziubak proponuje mu nocleg. Razem wychodzą. Na rynku widzą Marczaka i zbiegowisko. 11:30 UZDROWISKO - ODC. 47 - MACOCHA I CÓRKA Telenowela dokumentalna, 22 min, Polska, 2020 Autor: Stefan Rokita Reżyseria: Mikołaj Haremski Scenariusz: Marzena Bieńkowska, Jacek Małecki Zdjęcia: Bartosz Piotrowski Aktorzy: Ewa Florczak, Maria Kowalik, Izabella Olejnik, Bartłomiej Piekarski, Kinga Zygmunt, Lidia Borkowska, Anna Łada, Radosław Ptaszyński, Wiktoria Sikorska Marzena robi awanturę Arkowi. Zarzuca mu zdradę - jak mogła być taka ślepa, wszyscy dookoła mówili o tym, ale ona nie zwracała uwagi. Arek idzie w zaparte, po prostu jakaś laska chciała zrobić selfie. Marzena dodaje jeszcze, że Arek zadaje się ostatnio z Adrianną i pewnie ma z nią romans. Arek broni się i mówi, że z Adrianną łączą go tylko interesy i dzięki tym interesom nie będą musieli wyjeżdżać. Marzena krzyczy, że się wyprowadza. 13:00 NATURA W JEDYNCE - NAJWSPANIALSZE GÓRY ŚWIATA ODC. 1 EVEREST (WORLD'S GREATEST MOUNTAINS EP. 1 EVEREST) Film dokumentalny, 44 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Jim Greayer, Tom Brisley Miniseria dokumentalna o największych górach na świecie, które należą do najbardziej niebezpiecznych miejsc. Cztery szczyty to Mount Everest, najwyższa góra na świecie; Mont Blanc, najwyższy szczyt w Europie Zachodniej i miejsce narodzin współczesnej turystyki górskiej; Kilimandżaro, niesamowity afrykański wulkan, który ma pięć wyjątkowych ekosystemów i czyni wspinaczkę na szczyt lodowcowy najbardziej spektakularną na świecie; i Ben Nevis, najbardziej ekstremalna i niebezpieczna góra w Wielkiej Brytanii. Film zawiera relacje naocznych świadków i ekspertów, opowiadających wiele ciekawych historii, jak dramatyczne pierwsze próby podboju tych szczytów, epickie walki ludzi o przetrwanie, zapierające dech w piersiach cuda natury oraz niezwykła przyroda. odc. 1 Everest. Popularność Everestu wynika z prostego faktu, że to najwyższe miejsce na ziemi. Dlatego jest tak kuszący. To zauroczenie może być niebezpieczne. Wierzchołek góry na wysokości 8488 metrów n.p.m. jest jednym z najbardziej niegościnnych miejsc. Temperatura rzadko wynosi tu ponad minus 19 stopni Celsjusza, a zimą dochodzi nawet do minus 60 stopni. Największe wyzwanie stanowi tak zwana strefa śmierci, znajdująca się na wysokości powyżej 7900 metrów n.p.m. Tlenu w powietrzu jest tu tak mało, że ludzie muszą walczyć o przetrwanie. Mount Everest na zawsze pozostanie majestatycznym królem Himalajów, władcą wszystkich gór. 14:00 ELIF - ODC. 1038 (ELIF) Serial obyczajowy, 45 min, Turcja, 2018 Reżyseria: Fulya Yavuzoglu Aktorzy: Cemre Melis Cinar, Isabella Damla Guvenilir, Volkan Colpan, Selin Sezgin, Altug Seckiner Birce odwiedza jej kuzyn Sinan. Akin jest przekonany, że to jej chłopak i traktuje przybysza bardzo szorstko. Asli i Kerem pod pretekstem śniadania spędzają miłe chwile na wybrzeżu. Kerem nostalgicznie wspomina beztroskie dzieciństwo i smak ulubionego marcepanu. Asli chcąc poprawić nastrój Keremowi postanawia kupić dla niego marcepan. Kiymet bardzo surowo traktuje Elif. Dziewczynka z każdym dniem coraz bardziej się jej boi. Parla odwiedza Kerema w holdingu. Chcąc ożywić wspomnienia kupuje mu ulubione słodycze z dzieciństwa. Asli jest przekonana, że Kerem wybaczył Parli. 16:00 PRZYSIĘGA - ODC. 467 (YEMIN) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Rodzina Kemala przygotowuje uroczystą kolację, by uczcić powrót Narin. Narin jest wzruszona widząc tort ze specjalnym napisem. Songul udaje skruszoną, szukając pocieszenia u Hikmeta. Oya postanawia wyjechać, ale Kemal zaprasza ją do swojego domu. Emir, po namowach ojca, spotyka się z matką. Kumru oświadcza w sądzie, że jest w ciąży. 17:55 DZIKIE PSZCZOŁY - ODC. 42 (AGRIES MELISSES) Serial obyczajowy, 45 min, Grecja, 2019 Reżyseria: Lefteris Charitos Scenariusz: Petros Kalkovalis Aktorzy: Maria Kitsou, Elli Tringou Meletis wyznaje Pinelopi miłość. Tymczasem dziewczyna przyjmuje oświadczyny Kleomenisa. Annette umawia się na spotkanie z Jakovosem Petridisem, notariuszem, który wykonywał ostatnią wolę ojca rodzeństwa Sevastosów. Konstantis robi wszystko, żeby odsunąć od siebie i Meletisa podejrzenia o napaść na Miltiadisa. Eleni i Nestoras postanawiają sprawdzić, czy polecany przez Thomasa adwokat naprawdę złożył odwołanie. 23:40 JUTRO IDZIEMY DO KINA Dramat, 100 min, Polska 2007 Reżyseria: Michał Kwieciński Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Misza Hairulin Aktorzy: Mateusz Damięcki, Jakub Wesołowski, Antoni Pawlicki, Anna Gzyra, Julia Pietrucha, Marta Ścisłowicz, Monika Jakowczuk, Grażyna Szapołowska, Olgierd Łukaszewicz, Krzysztof Stelmaszyk, Katarzyna Gniewkowska, Jacek Romanowski, Bożena Adamek i inni Film przejmujący i piękny. Prostymi środkami, bez zbędnego patosu i taniego sentymentalizmu, twórcy filmu ukazali - na przykładzie losów trzech przyjaciół, maturzystów z 1938 r. - tragiczne losy pokolenia ówczesnych dwudziestolatków. Ludziom tym, urodzonym już w świeżo odzyskanej ojczyźnie, wojna odebrała u progu dorosłości przyszłość, nadzieję, bliskich, cały dobytek, szanse na normalne życie, a bardzo często w ogóle życia pozbawiła. Z trzydziestu osób klasy maturalnej, do której uczęszczali bohaterowie, dwadzieścia nie przeżyło wojny, a kilka zostało skazanych na śmierć w stalinowskiej Polsce. Lecz nawet ci, co przeżyli, nie zdołali nigdy - jak głoszą napisy końcowe - nadrobić straconych lat. Autor scenariusza, Jerzy Stefan Stawiński, zaczerpnął wiele wątków z własnej biografii, z doświadczeń krewnych i znajomych. Jak twierdzi, każdy z bohaterów, ma pewne jego rysy, doświadcza tego, co on sam przeżył. Całość wyreżyserował Michał Kwieciński, jeden z triumfatorów FPFF w Gdyni w 2006 r. , gdzie jego film "Statyści" zdobył aż 6 nagród, w tym Nagrodę Specjalną Jury. Andrzej Skowroński, Jerzy Bolesławski i Piotr Dołowy kończą właśnie jedno z warszawskich gimnazjów. Jako świeżo upieczeni maturzyści anno domini 1938 r. stają na progu dorosłości. Rozsadza ich energia i radość, snują rozległe plany na przyszłość i oczywiście marzą o wielkiej miłości. Jurek, najlepszy uczeń w klasie, inteligentny, pewny siebie i wygadany, syn wysokiego urzędnika, wybiera się na studia, ale jeszcze nie wybrał kierunku. Żeby trochę odwlec ostateczną decyzję, postanawia wstąpić na razie do szkoły podchorążych w Zegrzu. Rodzinne wojskowe tradycje zamierza kontynuować twardy, trochę chmurny i pełen determinacji Andrzej, syn oficera, wychowywany po śmierci matki przez ciotkę. Zgłasza się do pułku kawalerii w Grudziądzu. Piotr, nieśmiały okularnik, który mieszka tylko z matką, staje - podobnie jak koledzy - przed komisją wojskową, ale z powodu wrodzonej wady serca zostaje odrzucony. Rozpoczyna więc studia na wydziale medycyny. Mijają kolejne miesiące. W czasie przepustek przyjaciele spotykają się z Piotrem, spędzając czas na rozmowach i młodzieńczych szaleństwach. Na urodzinach Jurka piją za przyjaźń i za to, "żeby nigdy się nie zgubili". Wierzą, że są "nieśmiertelni", że nic złego nie może ich spotkać, bo przecież jeszcze tyle chcą w życiu zrobić, doświadczyć. Wiele się dzieje także w ich życiu prywatnym. Jurek zabiega o względy Krysi, panny z zamożnego domu, ambitnej i trochę wyniosłej studentki romanistyki. Ta skutecznie studzi jego zapały, ale nie pozbawia nadziei. Andrzej odwiedza ponętną Marinę, właścicielkę restauracji, traktującą młodego kochanka z niemal matczyną czułością. Chłopak nie chwali się jednak tą znajomością kolegom. Piotr chce się zakochać na całe życie, pragnie - ku rozbawieniu kolegów - miłości czystej i niewinnej. Gdy pewnego dnia zauważa na ulicy skromnie ubraną, śliczną blondynkę Zosię, zakochuje się w niej od pierwszego wejrzenia. Ale Zosia traktuje go z dystansem, nie chce nic o sobie mówić. Niebawem Piotr poznaje przyczyny jej milczenia, lecz to nie zmienia temperatury jego uczuć.Latem 1939 r. atmosfera polityczna w kraju staje się coraz bardziej napięta. Coraz częściej mówi się o wojnie, choć jednocześnie nikt nie dopuszcza do siebie myśli, że może ona wybuchnąć. Andrzej, który zakochał się tymczasem w pięknej Ani, córce starosty szykującej się do studiów malarskich we Lwowie, umawia się z nią w końcu na randkę. Mają się spotkać szóstego września, gdy on wróci z ćwiczeń z Pomorza, a ona ze Lwowa. Spotkanie pierwszego września wyznaczają sobie z kolei Krysia i Jurek, któremu udało się wreszcie przełamać opory dziewczyny. Mają iść do kina, a później do niej. Piotr i Zosia są w tym czasie nad morzem, na pierwszych wspólnych wakacjach. Wieść o wybuchu wojny spada na nich wszystkich jak grom. Dla niektórych jej pierwszy dzień będzie zarazem ostatnim. 01:35 WOLNE MIASTO Dramat wojenny, 96 min, Polska 1958 Reżyseria: Stanisław Różewicz Scenariusz: Jan Józef Szczepański Zdjęcia: Władysław Forbert Muzyka: Andrzej Dobrowolski Występują: Włodzimierz Ziembiński, Bronisław Dardziński, Hanna Zembrzuska, Stanisław Jasiukiewicz, Kazimierz Wichniarz, Jan Machulski, Irena Netto i inni "Pierwszy polski film o wrześniu 1939 roku". Pod tym hasłem "Wolne miasto" ma zapewnione miejsce w annałach rodzimej kinematografii. Reżyser Stanisław Różewicz z obfitującego w dramatyczne wydarzenia pierwszego miesiąca II wojny światowej wybrał epizod rzadko eksponowany w podręcznikach historii. Obrona Poczty Gdańskiej nie pochłonęła wszak tylu ofiar, co walki o Westerplatte czy Warszawę. Nie miała też takiego polityczno - militarnego znaczenia, jak zmagania o Hel czy twierdzę Modlin. Trwała też znacznie krócej niż tamte, przełomowe bitwy. Jeśli jednak bliżej przyjrzeć się jej dziejom, odsłoni się skondensowany do minimum, ale przez to niesłychanie wyrazisty dramat grupy cywilów, którzy niczym dawni bohaterowie Żeromskiego do końca bronili z góry przegranej sprawy. Jaką bowiem szansę na zwycięstwo miał personel poczty wobec świetnie uzbrojonych, przeważających sił niemieckich? Pod względem gatunkowym "Wolne miasto" również otwiera w polskiej kinematografii nowy rozdział. Jest bowiem pierwszym rodzimym "reinscenizowanym dokumentem wojennym". Ten typ filmu wywodzi się w prostej linii z dokumentu, powstającego "na placu boju". Kinematografia europejska zna przykłady dzieł ważnych i wybitnych, realizowanych w tej konwencji. Recenzenci "Wolnego miasta" przywoływali na poparcie tej tezy takie filmy jak: "Bitwa o ciężką wodę" Mllera i Dreville'a, "Bitwę Stalingradzką" Pietrowa i "Ostatni akt" Pabsta. Mimo utyskiwań części krytyki "Wolne miasto" przyjęte zostało bardzo dobrze. Chwalono pracę aktorów i reżysera. Podobały się zdjęcia Władysława Forberta, zwłaszcza te ukazujące powolną wewnętrzną agonię Poczty, wstrząsanej wybuchami, targanej pociskami, wypełnionej ludzkim przerażeniem, poświęceniem i heroizmem. Fabuła filmu dzieli się na trzy części. Pierwsza opowiada o codziennym życiu przyszłych bohaterów. Ukazuje ich w pracy, w domu, na ulicy. Widz łatwo odnajduje w nich własne problemy, nadzieje, marzenia. Z drugiej jednak strony reżyser wyraźnie kreśli okoliczności poprzedzające dramat - napiętą sytuację w Gdańsku, coraz dokuczliwszą hitlerowską butę i agresywność. Atmosfera zagęszcza się, bliskość kataklizmu staje się wyczuwalna. Część druga to zapis rozpaczliwej walki nie tylko o obronę Poczty, ale o własną godność i honor. Kamera operuje głównie w gmachu oblężonego budynku. Jeśli go opuszcza, to tylko po to, by uprzytomnić widzowi beznadziejność położenia obrońców wrześniowej reduty. I wreszcie część trzecia - gorzki finał, w którym pozostali przy życiu pocztowcy z rękami na karku idą na stracenie pośród szyderstw i drwin swych pogromców. 03:25 WIELKI WÓZ Film wojenny, 78 min, Polska 1987 Scenariusz i reżyseria: Marek Wortman Zdjęcia: Michał Bukojemski Scenografia: Wojciech Szpotakowski, Olimpiusz Olszewski Muzyka: Piotr Marczewski Występują: Karol Strasburger, Kazimierz Wysota, Jan Piechociński, Mieczysław Hryniewicz, Jerzy Frydrych, Grzegorz Pawłowski, Henryk Talar, Tadeusz Szaniecki i inni Scenariusz "Wielkiego wozu" napisało życie. Na przełomie lat 1942/43 grupa więźniów podjęła desperacką próbę ucieczki z oflagu Murnau. Reżyser Marek Wortman wziął to wydarzenie za kanwę filmowej opowieści o grupie śmiałków, którzy przez blisko rok kopali podziemny tunel, by wydostać się z obozu jenieckiego. Przygotowania do ucieczki - zdobywanie cywilnych ubrań, dokumentów, żywności - stały się pretekstem do ukazania obozowej codzienności. Wątłość intrygi Wortman starał się zrekompensować, pokazując moralne rozterki bohaterów (ich ucieczka spowoduje wysłanie pozostałych więźniów do obozu koncentracyjnego), nadając filmowi uniwersalne, szlachetne przesłanie. Szczególnie wyraziste jest ono w końcowych sekwencjach, które są peanem na cześć ludzkiej solidarności i lojalności, nawet w najtrudniejszych chwilach. 04:55 NOTACJE - PROF. JÓZEF STASIŃSKI. TEN POLSKI WRZESIEŃ 1939 Felieton, 10 min, Polska, 2010 Autor: Krzysztof Tadej Prof. Józef Stasiński ur. w 1927 r. w Poznaniu. Artysta rzeźbiarz i medalier. Autor ponad 1800 medali w tym słynnego cyklu o pontyfikacie Jana Pawła II. W 2002 r. otrzymał od Ojca Świętego Jana Pawła II Wielki Krzyż Rycerski św. Sylwestra z gwiazdą. W latach 1954 - 1974 był nauczycielem rzeźby w Państwowej Szkole Sztuk Pięknych, a następnie wykładowcą w Instytucie Architektury Politechniki Poznańskiej. Od 1992 roku profesor nadzwyczajny.