TVP Kultura Niedziela, 12.09.2021 Zmiany z dnia 01.09.2021 w stosunku do raportu z dnia 18.08.2021 (zmodyfikowano opis: Omówienie) 08:30 PAN TADEUSZ - KSIĘGA PIERWSZA - GOSPODARSTWO Teatr, 51 min, Polska, 1970 Reżyseria: Adam Hanuszkiewicz Scenariusz: Adam Hanuszkiewicz Aktorzy: Adam Hanuszkiewicz, Mieczysław Voit, Henryk Machalica, Andrzej Zaorski, Elżbieta Borkowska - Szukszta, Joanna Jedlewska, Kazimierz Opaliński, Kazimierz Wichniarz, Zbigniew Zapasiewicz, Władysław Krasnowiecki, Gustaw Lutkiewicz, Eugeniusz Robaczewski, Krzysztof Chamiec, Kazimierz Dejunowicz Pierwsza część głośnego spektaklu według scenariusza Adama Hanuszkiewicza i w jego reżyserii. Jedyne tego typu przedsięwzięcie w historii Teatru TV. Mickiewiczowski "Pan Tadeusz" rozpisany na głosy, mówiony przed kamerą. W plebiscycie telewidzów został uznany za największe wydarzenie teatralne roku 1970. Krytycy podkreślali, że Hanuszkiewicz wybrał najprostszą drogę do widza. Swój spektakl oparł na słowie, które buduje dramaturgię, i na aktorze, na zbliżeniach twarzy, zrezygnował z teatralnej widowiskowości, aranżowania sytuacji, nawet z tradycyjnej scenografii (tło stanowiły namalowane plansze). Zachował autorski podział na księgi, z których każda stanowi zamkniętą całość dramaturgiczną, jakby gotowe widowisko. Do każdej roli wybrał aktora możliwie najlepiej uosabiającego cechy bohatera, o zbliżonych warunkach psychofizycznych, co wywoływało u widzów wrażenie, że odtwórcy identyfikują się z kreowanymi przez siebie osobami dramatu. Aktorzy nie grali jak w teatrze", mówili tekst poematu, a przecież nie była to czytanka", tylko spektakl pełen wyrazistych postaci. Widowisko barwne, żywe i stricte telewizyjne. (https: //teatrtv.vod.tvp.pl/595329/pan - tadeusz) (zmodyfikowano opis: Omówienie) 16:15 SCENA MUZYCZNA - PRZEMYSŁAW RUDŹ Koncert, 49 min, Polska, 2021 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Przemysław Rudź Kompozytor i wykonawca muzyki elektronicznej, popularyzator astronomii, autor wielu książek. W swojej twórczości artystycznej nawiązuje do dokonań słynnej szkoły berlińskiej, wzbogacając ją elementami rocka progresywnego. Przemysław Rudź podobnie jak Stanisław Lem przygląda się cudom wszechświata i z ciekawością patrzy w kosmos. O tym w kolejnym wyjątkowym odcinku "Sceny muzycznej" nie z tej ziemi. (dodano pozycję programową) 17:15 NIEDZIELA Z... WARSZAWSKĄ OPERĄ KAMERALNĄ Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2021 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadzący) Została założona w 1961 roku przez Stefana Sutkowskiego, późniejszego wieloletniego dyrektora. Pierwszą premierą sceniczną była "La serva padrona" G. B. Pergolesiego, która miała miejsce 12 września 1961 roku. W roku 2021 obchodzi jubileusz 60 - lecia. Głównym filarem repertuaru są spektakle operowe ze szczególnym uwzględnieniem oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, które stanowią od trzech dekad koronny repertuar. W repertuarze WOK znajdziemy również opery barokowe (m.in. Jerzego Fryderyka Haendla, Jana Baptysty Lully ’ego, Jeana - Philippe ’a Reameau), oraz kanon Gaetano Donizettiego i Gioacchino Rossiniego. Odrębną linią repertuarową są opery współczesne komponowane na specjalne zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej (m.in. "Tango" Michała Dobrzyńskiego) oraz premiery zrekonstruowanych dzieł polskich (m.in. "Nowy Don Kiszot", "Halka" wersja wileńska, "Die Schwiezerhütte" Stanisława Moniuszki). Bohaterem kolejnego odcinka cyklicznego programu "Niedziela z...: jest Warszawska Opera Kameralna. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 18:05 NIEDZIELA Z... WARSZAWSKĄ OPERĄ KAMERALNĄ - WARSZAWSKA OPERA KAMERALNA - ARMIDE Film muzyczny, opera, 97 min, Polska, 2017 Reżyseria: Deda Cristina Colonna Telewizja Polska zarejestrowała spektakl Warszawskiej Opery Kameralnej, polską prapremierę legendarnej opery "Armide" Jeana - Baptisty Lully'ego, w ramach 9. edycji Festiwalu Oper Barokowych w Warszawskiej Operze Kameralnej. Festiwal, dedykowany muzyce francuskiego baroku, odbył się w dniach 5 - 26 listopada 2017 roku. Międzynarodowa produkcja, efekty multimedialne i oświetlenie zaprojektowane przez Francesco Vitalego, stylowy balet Nordic Baroque Dancers pod kierownictwem Karin Modigh, a także poprowadzona przez Benjamina Bayla orkiestra Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, chór i soliści, wreszcie reżyseria Dedy Cristiny Colonny, to wszystko złożyło się na pierwszy spektakl wyprodukowany od podstaw pod kierownictwem nowej artystycznej szefowej Warszawskiej Opery Kameralnej - Alicji Węgorzewskiej - Whiskerd. Historia sztuki operowej naznaczona jest kamieniami milowymi, formalnymi bądź warsztatowymi nowościami, które początkowo nieakceptowane przyniosły jednak rozwój sztuki. Takim dziełem jest "Armide" Jeana - Baptisty Lully’ego (1632 - 1687). To w niej kompozytor wprowadził rewolucyjny element środków artystycznego wyrazu - recytatyw z akompaniamentem instrumentalnym (recitativo accompagnato). Błyskawicznie znalazł on uznanie u takich mistrzów jak: Jean - Philippe Rameau, Christoph Willibald Gluck, Jerzy Fryderyk Haendel czy Jan Sebastian Bach.