TVP Kultura Środa, 22.09.2021 09:05 JAŃCIO WODNIK Dramat obyczajowy, 100 min, Polska 1993 Reżyseria: Jan Jakub Kolski Scenariusz: Jan Jakub Kolski Zdjęcia: Piotr Lenar Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Franciszek Pieczka, Bogusław Linda, Grażyna Błęcka - Kolska, Olgierd Łukaszewicz, Katarzyna Aleksandrowicz, Henryk Niebudek, Lech Gwit, Joanna Jędrejek, Katarzyna Kurylońska Reżyser Jan Jakub Kolski (ur. 1956) jest wierny swojemu oryginalnemu stylowi i tematyce. W filmach dokumentalnych, które realizuje od 1982 roku, częstym tematem była kontemplacja porządku natury. W filmach fabularnych Kolski rozwija ten temat. Opowiada o wsi, ale nie czyni tego na sposób realistyczny. Są to przypowieści o życiu - często brutalnym - w bliskim kontakcie z naturą, a więc bliżej Boga. Kino Kolskiego, porównywane z latynoskim "realizmem magicznym", to refleksja na temat dobra i zła, pełna tęsknoty za duchowymi wartościami. W "Pogrzebie kartofla" (1990) Kolski odwołuje się do biblijnego mitu Hioba, kreśląc obraz gwałtownych przemian na polskiej wsi po II wojnie światowej. W "Pograbku" (1992) przedstawił historię niezwykłego uczucia ludzi z "dołów" wiejskiej hierarchii. W świecie filmów Kolskiego ciągle jest obecne pytanie o sens dobrych i złych uczynków, które zdają się determinować losy ich sprawców. W roli Jańcia wystąpił wybitny aktor teatralny i filmowy - Franciszek Pieczka (ur. 1928). Stworzył niezwykłą, barwną galerię bohaterów o ludowym rodowodzie, zagrał m.in. tytułową rolę w "Żywocie Mateusza" (1968) Witolda Leszczyńskiego, w "Perle w koronie" (1972) stworzył pełną godności postać powstańca śląskiego, był zbuntowanym przeciw komunistycznej władzy góralem Haratykiem w zatrzymanym kilka lat przez cenzurę filmie "Słońce wschodzi raz na dzień" (1972) i doskonałym Czepcem w "Weselu" (1973) Andrzeja Wajdy według dramatu Stanisława Wyspiańskiego. Wielką popularność przyniosła mu rola Gustlika w serialu "Czterej pancerni i pies" (1968 - 70). Dużą zaletą jego aktorstwa jest naturalność i zróżnicowanie ról. Grając postaci często zbliżone charakterem, Pieczka potrafi uczynić z nich zawsze niepowtarzalne osobowości. "Jańcio Wodnik" zdobył Nagrodę Specjalną Jury "Złote Lwy Gdańskie" za najlepszą rolę męską dla Franciszka Pieczki i Nagrodę Dziennikarzy na XVIII Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w 1993 roku w Gdyni. Jeden z chłopów wygnał ze stajni i skatował chorą klacz. Znajduje ją wędrowny dziad (Łukaszewicz), który, gdy klacz zdycha, rzuca klątwę na wieś. W tym samym czasie jeden z jej mieszkańców Jańcio (Pieczka) odkrywa w sobie niezwykłe zdolności. Jest mu posłuszna woda, może dokonywać i innych nadnaturalnych czynów. Jańcio opuszcza ciężarną młodą żonę Weronikę (Błęcka - Kolska). Chce nieść ludziom pociechę i pomoc. Na swej drodze spotyka sprytnego oszusta - stygmatyka (Linda). To spotkanie odmieni życie Jańcia. 11:00 JAN SERCE - ODC. 4/10 - PIESZCZOTY Serial obyczajowy, 62 min, Polska 1982 Reżyseria: Radosław Piwowarski Scenariusz: Zbigniew Kamiński, Radosław Piwowarski Zdjęcia: Ryszard Jaworski Muzyka: Seweryn Krajewski Aktorzy: Kazimierz Kaczor, Ewa Szykulska, Wiesław Michnikowski, Anna Nehrebecka, Marian Kociniak, Sława Kwaśniewska, Adam Probosz, Michał Zabłocki, Jadwiga Kuryluk, Anna Nehrebecka, Jan Himilsbach, Włodzimierz Musiał, Czesław Nogacki i inni Janek, wyczerpany bezskutecznymi poszukiwaniami Mgiełki, zapada na zdrowiu. Długo choruje, a podczas rekonwalescencji poznaje atrakcyjną właścicielkę zakładu fryzjerskiego. Danuta po odejściu męża samotnie wychowuje synka. Chłopczyk z powodu markotnego usposobienia zwany jest "Sową". Janek nawiązuje z Danutą romans. Matka Janka przerażona, że syn "żyje w grzechu", usiłuje temu przeciwdziałać. Wywołuje to efekt odwrotny od zamierzonego: Janek wyprowadza się z domu i zamieszkuje u Danusi. 12:15 JAN SERCE - ODC. 5/10 - ZGRYZOTY Serial obyczajowy, 65 min, Polska 1981 Reżyseria: Radosław Piwowarski Scenariusz: Zbigniew Kamiński, Radosław Piwowarski Zdjęcia: Ryszard Jaworski Muzyka: Seweryn Krajewski Aktorzy: Kazimierz Kaczor, Ewa Szykulska, Stanisław Brudny, Marian Kociniak, Wiesław Michnikowski, Adam Probosz, Jerzy Gajewski, Michał Zabłocki, Jadwiga Kuryluk Pan Julian, adorator matki Janka, doprowadza do jej spotkania z Danusią. Wybranka syna przypada starszej pani do gustu. Wydaje się, że Janek wreszcie znalazł trwałe szczęście. Ale wtedy - nagle, po dziesięciu latach - pojawia się mąż Danusi. Mały, smutny, przegrany człowieczek chciałby zajmować się synem - największym i jedynym skarbem, jaki mu pozostał. Życie we trójkę staje się nie do wytrzymania. Doceniając ojcowskie prawa pana Uliasza, Janek pakuje manatki i wraca do mamy. 13:30 JANEK SIMON Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2019 Reżyseria: Anna Zakrzewska Scenariusz: Anna Zakrzewska Dla mnie sztuka to jest sposób na przeżycie mojego życia w sposób satysfakcjonujący, a ciekawość to najsilniejsza motywacja emocjonalna - mówi bohater filmu, Janek Simon. Nie ma wykształcenia artystycznego, był studentem socjologii, być może dlatego właśnie w swojej sztuce zajmuje się badaniem rzeczywistości. Bardzo często definiuje siebie jako anarchistę. Ważnym nurtem w jego twórczości jest etyka i praktyka Do It Yourself (DIY). Od 2011roku w oparciu o gotowe projekty modeli kupuje zestawy części, samemu składa, modyfikuje Drukarki 3D. Na nich w domu drukuje swoje rzeźby. W filmie zobaczymy, jak wygląda proces ich powstawania. Oprócz ideowych powodów lubi konstruować, cieszy go, kiedy sam buduje mechanizmy, obiekty, które potem zaczynają działać. Porównuje te działania do radości budowania z klocków lego. Jego pracownia wygląda więc jak anarchistyczne laboratorium, pełne komputerów, podzespołów, fragmentów drukowanych posągów oraz przedmiotów zwiezionych z różnych zakątków globu. Film pokazuje nie tylko indywidualistyczną stronę osobowości artysty, który od rana do nocy zatopiony jest w wirtualnym świecie, tworzącego własne narzędzia, maszyny i technologie. Równie ważną stroną jego osobowości jest pasja podróżnika. Simon co jakiś czas opuszcza swoją samotnię. Podróżuje do Indii, Afryki. Artysta przedstawi materiały filmowe powstałe wokół projektu Auropol w ramach, którego zaprosił polskich artystów na wspólną rezydencję do Auroville - utopijnego miasta w Indiach. Chciał sprawdzić, jak przebiegnie interakcja ironicznych i pesymistycznych postaw polskich twórców z optymistycznym kontekstem Auroville. Biorę jakiś kawałek Polski w zupełnie inne odległe miejsce i patrzę, co z tego wyniknie - mówi w filmie artysta. Do Nigerii z kolei zabiera "Popiół i diament", słynny film Andrzeja Wajdy. Pokazuje go producentom z Nollywood, w nigeryjskim przemyśle filmowym szuka twórcy, który przeniesie polskie pytania w tamtejsze realia. Sprawdza, na ile problemy, pytania, dylematy zawarte w polskim filmie są uniwersalne, na jaką historię można przełożyć scenariusz Wajdy i Andrzejewskiego. Obserwując twórczość Janka, można powiedzieć, że dość regularnie pojawia się u niego potrzeba działań grupowych. Opowiemy między innymi o takich projektach i inicjatywach jak autonomiczna przestrzeń sztuki, niezależnej organizacji powołanej przez Janka Simona, Janka Sowę i Jakuba de Barbaro, działającej w Krakowie w latach 2008 - 2012 (Goldex Poldex). Pokażemy dokumentację Szalonej Galerii, w ramach której Simon wraz z kilkorgiem innych artystów (m.in. z Agnieszką Polską) wyruszył w Polskę z mobilną wystawą. Inicjatywa ta powstała jako odpowiedź na brak dostępu do kultury współczesnej dużej części polskiego społeczeństwa. Artysta opowie o tym, co najbardziej motywuje go do pracy, czego szuka w sztuce, jak definiuje sens swoich artystycznych działań. 14:00 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - SIMON VOUET Magazyn, 4 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Filiks, Anna Zakrzewska Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Zdjęcia: Magda Seweryn, Kamil Hasiuk Wykonawcy: Joanna Kilian Caravaggio nie miał swoich uczniów, ale miał za to licznych naśladowców. Jednym z nich był Simon Vouet, francuski malarz wczesnego baroku. Jego niewielki, ale niezwykle hipnotyczny i bardzo ciekawy formalnie obraz "Niedobrana Para", znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. O zagadkach i znaczeniach ukrytych w bogatej symbolice gestów i przedstawionych w nim przedmiotów opowie Joanna Kilian. 14:10 TAMTE LATA, TAMTE DNI - CEZARY HARASIMOWICZ Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadzący) Tym razem lata dzieciństwa i młodości oraz trudne i bolesne losy swojej rodziny wspomina scenarzysta i pisarz, Cezary Harasimowicz. W swej opowieści szczególnie dużo miejsca poświęca mamie, aktorce Teatru Polskiego, która wychowywała go samotnie, oraz dziadkowi, słynnemu, przedwojennemu kawalerzyście. 14:40 ZAKOCHANY ANIOŁ Komedia romantyczna, 96 min, Polska 2005 Reżyseria: Artur Więcek "Baron" Scenariusz: Witold Bereś, Artur Więcek "Baron" Zdjęcia: Piotr Trela Muzyka: Grzegorz Turnau Aktorzy: Krzysztof Globisz, Jerzy Trela, Anna Radwan - Gancarczyk, Janusz Gajos, Kamil Bera, Mieczysław Grąbka, Marta Bizoń, Tomasz Schimscheiner, Paweł Świderski, Dorota Segda, Andrzej Kozak i inni Anioł Giordano pojawił się w Krakowie w 2002 r. , kiedy to powstała pierwsza część filmowej opowieści o jego losach. Niebiański przybysz trafił tam za karę i przez pomyłkę. Za karę, bo w Niebie nie chciał nosić skrzydeł, nie przepadał za myciem, zaniedbywał obowiązki i - co gorsza - lubił też zapalić, wypić i posłuchać dobrego rock and rolla. Dlatego co i raz wymykał się do czyśćca, gdzie spotykał się z samym Elvisem Presleyem. A przez pomyłkę, bo miejscem jego zsyłki miała być Holandia, lecz zamiast "Holland" złośliwy kolega Giordana wystukał na niebiańskim komputerze "Poland". Poetycka, refleksyjno - romantyczna komedia spodobała się zarówno krytykom, jak i widzom, film zebrał sporo nagród. Jego autorzy postanowili więc po trzech latach wrócić do tej historii i pokazać, jak anioł przystosował się do ziemskiego życia i jak radzi sobie wśród ludzi. Wyjątkowy urok i wdzięk tego filmu oraz jego jakże krakowski klimat podkreślają malownicze kadry najpiękniejszego z polskich miast i muzyka Grzegorza Turnaua, a dobro i ciepło, którymi przepojona jest cała opowieść, nieodparcie udzielają się widzom. Giordano żyje sobie w Krakowie jak u Pana Boga za piecem. Opiekuje się Karolem, 10 - letnim synem swojej zmarłej przyjaciółki Hanki, przyjaźni się z kloszardem Szajbuskiem i bez nadmiernego wysiłku spełnia - zgodnie ze swoją misją - przynajmniej jeden dobry uczynek dziennie. Choć na zesłaniu, nadal może też liczyć na opiekę i pomoc niebiańskich zwierzchników. Co miesiąc spada mu z nieba portfel z wypłatą, wciąż potrafi chodzić po wodzie, a magiczny płyn w aerozolu zastępuje mu wszelkie narzędzia, jeśli przypadkowo coś się w domu zepsuje. Niestety, cięcia budżetowe dotykają także najwyższe kręgi. W ramach ograniczania wydatków archanioł Rafael postanawia całkowicie uczłowieczyć Giordana i zakończyć jegosponsorowanie. Wkrótce Anioł ze zdziwieniem stwierdza, że nikt w Niebie nie odbiera już jego telefonów, magiczny płyn się skończył, a próba spaceru po wodzie kończy się gwałtownym chlupnięciem. Co gorsza, Giordano odkrywa swoją męską tożsamość, co wprawia go w prawdziwe przerażenie i powoduje załamanie nerwowe. Nieszczęśnik trafia do szpitala psychiatrycznego w stolicy, skąd pośpiesznie wyciąga go Szajbusek z pomocą swego warszawskiego kolegi, Lupina, i ponownie sprowadza do Krakowa. Tam oddaje go w ręce młodej pani psycholog, Romy, licząc, że ona znajdzie jakąś radę na rozterki i smutki przyjaciela. Giordano zakochuje się w Romie, o czym upewnia go lektura rozmaitych poradników na ten temat. Ich autorzy wyjaśniają, na czym polega ten niezwykły stan, doradzają też, jak wyznać ukochanej miłość, zorganizować pierwszą randkę itp. Kłopot jednak w tym, że Roma przeżyła właśnie zawód miłosny i nie kwapi się z wchodzeniem w nowy związek, tym bardziej że etyka zawodowa zabrania jej romansowania z pacjentami. Na szczęście, anielscy zwierzchnicy jeszcze raz przychodzą Giordanowi z pomocą. 16:30 MISTRZ Dramat, 76 min, Polska, 1966 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Zdzisław Skowroński Zdjęcia: Jan Janczewski Muzyka: Johann Sebastian Bach Aktorzy: Janusz Warnecki, Ignacy Gogolewski, Ryszarda Hanin, Andrzej Łapicki, Henryk Borowski, Igor Śmiałowski, Zbigniew Cybulski "Mistrz" wystawiony w Teatrze TV przyniósł twórcom m.in. nagrodę państwową I stopnia. Film Jerzego Antczaka według tejże sztuki zdobył Prix Italia. Jury festiwalu, uznawanego za najpoważniejszą imprezę radiowo - telewizyjną w świecie, nagrodziło scenariusz i reżyserię. Recenzenci byli jednak zgodni, że "Mistrz" w ogromnym stopniu zawdzięcza międzynarodowe laury Januszowi Warneckiemu. Z myślą o nim napisał sztukę Zdzisław Skowroński. Jerzy Antczak namówił przeszło 70 - letniego artystę, heroicznie znoszącego swoje kalectwo, do zagrania roli, która przeszła do historii naszej telewizji. Notabene, właśnie w telewizji, we współpracy z Antczakiem, ten wybitny aktor stworzył u schyłku życia trzy wielkie kreacje ("Milczenie morza" Vercorsa, "Głos" i "Mistrz" Skowrońskiego). "Mistrza" oglądało się ze ściśniętym gardłem. A przecież aktor nie próbował wyciskać łez. Był skupiony, surowy w wyrazie. W pewnym sensie grał siebie - aktora tułającego się w młodości po prowincjonalnych teatrach, człowieka, który przeżył Pawiak, okupację, poniżenie i wielkie cierpienie. W sztuce Zdzisława Skowrońskiego postać "mistrza" powraca we wspomnieniach młodego aktora. Przygotowuje się on właśnie do roli Makbeta. Słynny monolog ze sztyletem mówi tak, jakby "kogoś widział przed sobą". Rzeczywiście, ma przed oczami scenę z czasów okupacji. W podwarszawskim dworku schronili się uciekinierzy z miasta. Wśród nich - stary aktor, pochłonięty przygotowaniami do wymarzonej roli Makbeta, święcie przekonany, że zagra ją po wojnie. W domu zjawia się gestapo. Szuka partyzantów, którzy wysadzili pociąg. Spośród zebranych wybiera zakładników. Stary buchalter, jak zapisano w kenkarcie, nie interesuje gestapowców. Wskazują na młodego aktora. "Mistrz" chce przekonać wszystkich, że on też jest artystą, choć nigdy w życiu nie zagrał żadnej wielkiej roli. Tej ostatniej szansy nie może stracić. I nie traci. 18:00 MIESZCZANIE ŻYWIECCY ODC. 1 Reportaż, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Grzegorz Jankowski Seria składa się z dwunastu reportaży poświęconych ludziom mieszkającym w ostatniemu w alfabecie mieście na świecie - Żywcu. To opowieść o tradycji, ciągłości pokoleniowej i o pracy, która w Żywcu uważana jest za coś, co tworzy człowieka. W poszczególnych odcinkach cyklu poznamy żywieckie rodziny mieszczańskie i góralskie, które międzypokoleniowo kultywują tradycję, nawet, jeśli rozumieją ją trochę inaczej od siebie. 20:00 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - BASEN (PISCINE, LA (SWIMMING POOL)) Thriller psychologiczny, 98 min, Wielka Brytania/Francja, 2003 Autor: Emmanuele Bernheim Reżyseria: Francois Ozon Scenariusz: Francois Ozon Zdjęcia: Yorick Le Saux Aktorzy: Charlotte Rampling, Ludivine Sagnier, Charles Dance, Maurice Chevit Sarah, angielska autorka kryminałów, ma na koncie serię bestsellerów, które przyniosły jej sławę i pieniądze, ale nie zaspokoiły twórczych ambicji. Wydawca proponuje więc, by oderwała się od codzienności i wyjechała do jego domu w Prowansji, gdzie może popracować nad nową powieścią. Jej spokój zostaje jednak zburzony niezapowiedzianym przyjazdem córki wydawcy, Julie. Zuchwałe zachowanie młodej dziewczyny i brak jakichkolwiek zahamowań bardzo irytują Sarah. Jednak im dłużej pisarka obserwuje dziewczynę, tym bardziej jest jej ciekawa. A ciekawość podsyca wyobraźnię, wyzwala seksualne sny i marzenia. (dystr. Gutek Film) 22:10 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - ROBBY MÜLLER, MISTRZ ŚWIATŁA (LIVING THE LIGHT - ROBBY MÜLLER) Film dokumentalny, 86 min, Niemcy/USA, 2018 Reżyseria: Claire Pijman Tworząc ten niezwykły esej filmowy, reżyserka Claire Pijman dotarła do tysięcy zapisów na taśmach Hi8, zdjęć i polaroidów, które Robby Müller stworzył, pracując przy ponad 70 swoich filmach. Wiele z nich powstało w ramach jego długoletniej współpracy z takimi reżyserami jak Wim Wenders, Jim Jarmusch czy Lars von Trier. Film splata wszystkie te materiały z fragmentami twórczości Müllera, budując płynną filmową narrację. Nawet jeśli jego dzieło jest skończone, filmy Müllera wciąż żyją. Światło bowiem nigdy nie gaśnie i zawsze tworzyć będzie przestrzeń dla ludzkich losów uwiecznianych następnie poprzez obraz. Living the Light jest opowieścią o tym właśnie świetle. (Źródło: https: //camerimage.pl) 23:50 NORAH JONES LIVE AT RONNIE SCOTT'S (NORAH JONES LIVE AT RONNIE SCOTT'S) Koncert, 57 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Nick Wickham Wykonawcy: Norah Jones Wielokrotna zwyciężczyni nagrody Grammy, Norah Jones, zaprezentowała swój repertuar w legendarnym jazzowym klubie Ronnie Scott ' s w Londynie. Wraz z perkusistą Brianem Blade ' em i basistą Chrisem Thomasem zagrała piosenki z płyty "Day Breaks" oraz największe przeboje z poprzednich lat. 01:30 LEKKIE OBYCZAJE - MCIMPERIUM (THE FOUNDER) Film biograficzny, 110 min, USA Reżyseria: John Lee Hancock Scenariusz: Robert Siegel Aktprzy: Michael Keaton, Nick Offerman, John Carroll Lynch, Linda Cardellini, B. J. Novak, Laura Dern, Justin Randell Brooke, Kate Kneeland Jest rok 1954. Większą część swego dorosłego życia Ray Kroc (Michael Keaton) poświęcił karierze handlowca, podróżując po całym kraju. Interesy idą marnie, choć ucieka się do przeróżnych sztuczek. Wszystkie jego pomysły zazwyczaj od razu biorą w łeb. Szanse na realizację marzeń maleją z każdym dniem, a i żona Ethel coraz bardziej sceptycznie przygląda się poczynaniom męża, który nie odnosi żadnych sukcesów handlowych i w dodatku bywa gościem w domu. Jego urządzenia do robienia koktajli w ogóle nie wzbudzją zainteresowania właścicieli lokali gastronomicznych. Pewnego razu zdarza się jednak cud. Przez telefon Ray dowiaduje się od pracownicy z centrali w Chicago, że właśnie nieznana mu wcześniej restauracja z San Bernardino w Kalifornii zamówiła sześć maszyn. Ray jest pewny, że zaszła pomyłka i natychmiast dzwoni do nich. W odpowiedzi słyszy, że rzeczywiście wkradł się błąd, bo zamówili nie sześć a osiem maszyn. W tej sytuacji Ray postanawia sprawdzić na miejscu, o co chodzi i udaje się do San Bernardino, do restauracji McDonalds. I tak poznaje braci Richarda (Dick) i Maurice'a (Mac) McDonaldów, których restauracja słynie w okolicy z szybkiej obsługi. Na realizację zamówienia czeka się najwyżej kilkadziesiąt sekund, co w zwykłych lokalach przeciąga się do 20 minut. Zachwycony ich pomysłem namawia braci do stworzenia całej sieci tego typu restauracji. Po długich rozmowach Dick i Mac zgadzają się na współpracę. W miarę rozwoju fastfoodowego imperium, Ray chce mieć coraz więcej władzy. Jak wiele poświęci, by w końcu stworzyć najbardziej rozpoznawalną markę na świecie, z szybka obsługą, dobrym jedzeniem, wygodnymi w użytkowaniu opakowaniami i familijną atmosferą? Amerykański biznesmen czeskiego pochodzenia, Ray Kroc, stał się jedną z największych osobowości XX wieku. 03:45 KINO NOCNE - NA KONIEC ŚWIATA Dramat psychologiczny, 104 min, Polska 1999 Reżyseria: Magdalena Łazarkiewicz Scenariusz: Joanna Żółkowska, Magdalena Łazarkiewicz Zdjęcia: Tomasz Dobrowolski Muzyka: Antoni Łazarkiewicz, Justyna Steczkowska Występują: Justyna Steczkowska, Aleksander Domogarow, Joanna Żółkowska, Tadeusz Szymków, Dariusz Toczek, Maciej Kozłowski, Mariusz Gołaj, Lech Łotocki, Izabela Kuna, Agnieszka Lehong, Maria Mamona, Paulina Holtz, Małgorzata Rożniatowska, Agnieszka Olejnik, Sylwia Nowiczewska, Agata Steczkowska i inni Kanwą scenariusza "Na koniec świata" jest słynna powieść Emila Zoli "Teresa Raquin", notabene wcześniej kilkakrotnie zekranizowana, m. in. przez Jacquesa Feydera i Marcela Carne. Joanna Żółkowska i Magdalena Łazarkiewicz zaczerpnęły od Zoli tylko główny wątek uczuciowego trójkąta oraz tragiczny finał. Reszta to już wytwór ich fantazji. Niewątpliwą zaletą "Na koniec świata" są wysmakowane kolorystycznie zdjęcia Tomasza Dobrowolskiego. Intryguje także obsada. Główne role powierzono piosenkarce Justynie Steczkowskiej i Rosjaninowi Aleksandrowi Domogarowowi, niezapomnianemu Bohunowi z "Ogniem i mieczem" Jerzego Hoffmana. "Zależało mi na tym, by każda z moich postaci była jakby z innej bajki. Chciałam przełamać pewien obowiązujący w polskim kinie sposób grania - poszukać takiej dziwnej mieszanki różnych stylów, z której powstałaby nowa alchemiczna jakość. Byłam już umówiona na tę rolę z pewnym aktorem, kiedy zobaczyłam Saszę w telewizji i zrozumiałam, że to on powinien zagrać kochanka Teresy - człowieka z innego świata, błękitnego ptaka podszytego diabełkiem. Musiałam tylko chwilami powściągać jego skłonność do nadekspresji. Ale też nie do końca - chodziło o zderzenie dwóch różnych stylów, różnych światów. Dlatego też postać Teresy odtwarzana jest przez Justynę Steczkowską w sposób o wiele bardziej powściągliwy" - mówiła Magdalena Łazarkiewicz w jednym z wywiadów. Owa konfrontacja dwojga przeciwstawnych duchowo ludzi z woli realizatorów dokonuje się aż w dalekiej Mandżurii, którą - z braku funduszy - usytuowano na południu Polski, na terenach byłej Galicji. Koniec XIX wieku. Podczas pacyfikowania przez wojsko antymoskiewskiej demonstracji ginie młoda kobieta, zostawiając obok siebie niemowlę płci żeńskiej. Zabiera je mężczyzna imieniem Gabriel i niesie do domu szwagierki, która tej samej nocy rodzi chłopca. Od tej pory Tereska i Kamil wychowują się razem pod okiem apodyktycznej Jadwigi. Niestety, niebawem władze carskie przenoszą Gabriela i ojca Kamila do Mandżurii. Mijają lata. Po osiągnięciu dorosłości Teresa i Kamil biorą ślub. Łączy ich wprawdzie szczera miłość, lecz ma ona charakter bratersko - siostrzany. Zaborcza Jadwiga, choć wyraziła zgodę na ożenek, w rzeczywistości nigdy nie zamierzała dzielić się synem. W rezultacie Kamil, zniewieściały wskutek długoletniej nadopiekuńczości matki, nie jest zdolny do skonsumowania małżeństwa. Również Teresa, skromna, zamknięta w sobie i zdominowana przez Jadwigę, wydaje się daleka od namiętnych porywów. Są to wszakże tylko pozory. Wszystko zmienia się po przyjeździe całej trójki do Mandżurii. Pewnego dnia Kamil przyprowadza do domu Gabriela miejscowego malarza Wiktora. Wkrótce między nim a Teresą wybucha gorący romans.