TVP Historia Piątek, 30.09.2022 Zmiany z dnia 21.09.2022 w stosunku do raportu z dnia 31.08.2022 (dodano pozycję programową) 11:45 KŁAMSTWA I MITY POLSKI LUDOWEJ - MANIFEST PKWN Magazyn, 10 min, Polska, 2021 Scenariusz: Monika Kwasigroch, Edyta Strub, Sebastian Ligarski Wielu młodych ludzi, urodzonych już w wolnej Polsce, wiedzę o tym, jak wyglądała współczesna historia naszego kraju czerpie z filmów, czasem z opowieści rodziny. Na lekcjach historii poznaje tylko najważniejsze z wydarzeń i nie zawsze potrafi zrozumieć, jak wyglądał ten system i jak żyło się w Polsce Ludowej. Zwłaszcza że kultywowana jest moda na PRL, pojawiają się lokale nawiązujące do tej nazwy, modne gadżety czy kultowe filmy. Sielankowy obraz kraju, w którym żyło się może biednie, ale było wesoło, pojawia się gdzieś w społecznej świadomości. Kłamstwo Polski Ludowej wciąż nie zostało odkłamane. Autorzy cyklu postawili sobie za cel próbę odkłamania tych lat, nie tylko w kwestiach fundamentalnych, ale też w drobiazgach, by pokazać, jak wyglądało życie w najzabawniejszym baraku Układu Warszawskiego. Punktem wyjścia będą mniejsze i większe kłamstwa Polski Ludowej, z jakimi do dziś obcujemy - od słynnego referendum w 1946 roku, poprzez słynne gierkowskie "pomożecie", aż po Okrągły Stół. Aby to osiągnąć w krótkiej formie dokumentalnej połączymy wiele źródeł: filmy archiwalne, stare zdjęcia, wspomnienia żyjących lub zachowane archiwalne wypowiedzi świadków, stare nagrania radiowe, gazety, filmy fabularne, piosenki z tych lat, a wszystko opatrzone komentarzem lektorskim. Odc. Manifest PKWN. 22 lipca przez 45 lat obchodzono jedno z najważniejszych świat Polski Ludowej Święto Odrodzenia Narodowego. I przez cały ten czas celebrowanie ogłoszenia Manifestu PKWN, co było oparte na kłamstwie. Władze propagowały przekonanie, że Manifest powstał i został ogłoszony w Chełmie 22 lipca 1944 r. A jak było naprawdę? (dodano pozycję programową) 12:05 KŁAMSTWA I MITY POLSKI LUDOWEJ - ZAMEK KRÓLEWSKI Magazyn, 10 min, Polska, 2021 Scenariusz: Monika Kwasigroch, Edyta Strub, Sebastian Ligarski Wielu młodych ludzi, urodzonych już w wolnej Polsce, wiedzę o tym, jak wyglądała współczesna historia naszego kraju czerpie z filmów, czasem z opowieści rodziny. Na lekcjach historii poznaje tylko najważniejsze z wydarzeń i nie zawsze potrafi zrozumieć, jak wyglądał ten system i jak żyło się w Polsce Ludowej. Zwłaszcza że kultywowana jest moda na PRL, pojawiają się lokale nawiązujące do tej nazwy, modne gadżety czy kultowe filmy. Sielankowy obraz kraju, w którym żyło się może biednie, ale było wesoło, pojawia się gdzieś w społecznej świadomości. Kłamstwo Polski Ludowej wciąż nie zostało odkłamane. Autorzy cyklu postawili sobie za cel próbę odkłamania tych lat, nie tylko w kwestiach fundamentalnych, ale też w drobiazgach, by pokazać, jak wyglądało życie w najzabawniejszym baraku Układu Warszawskiego. Punktem wyjścia będą mniejsze i większe kłamstwa Polski Ludowej, z jakimi do dziś obcujemy - od słynnego referendum w 1946 roku, poprzez słynne gierkowskie "pomożecie", aż po Okrągły Stół. Aby to osiągnąć w krótkiej formie dokumentalnej połączymy wiele źródeł: filmy archiwalne, stare zdjęcia, wspomnienia żyjących lub zachowane archiwalne wypowiedzi świadków, stare nagrania radiowe, gazety, filmy fabularne, piosenki z tych lat, a wszystko opatrzone komentarzem lektorskim. Odc. 2 ZAMEK KRÓLEWSKI. Wyobraźcie sobie spacer po Starym Mieście w Warszawie, kolorowe kamieniczki, kolumna Zygmunta, plac Zamkowy. Monumentalny Zamek Królewski. A czy wiecie o tym, że ten widok cieszy mieszkańców stolicy i turystów dopiero od połowy lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia? (zmodyfikowano opis: Omówienie) 20:35 MIŁOŚĆ NA KRYMIE Teatr, 105 min, Polska, 1998 Autor: Sławomir Mrożek Reżyseria: Erwin Axer Aktorzy: Jacek Mikołajczak, Ewa Gawryluk, Zbigniew Zapasiewicz, Krzysztof Kowalewski, Marta Lipińska, Adam Ferency, Olga Sawicka, Danuta Szaflarska, Marek Bargiełowski, Jan Pęczek, Józef Konieczny, Marcin Troński, Jacek Bursztynowicz, Zbigniew Suszyński, Tomasz Gęsikowski Prezentowany spektakl jest telewizyjną wersją przedstawienia Teatru Współczesnego w znakomitej obsadzie. Pierwsza w dorobku Sławomira Mrożka sztuka epicka rozgrywa się na Krymie w Rosji i w syntetycznym skrócie pokazuje, co stało się z ludźmi i rzeczywistością, w której żyją, w ciągu XX wieku. Akt pierwszy toczy się w roku 1910, drugi - w 1928, trzeci dzieje się około 1990 roku, przy czym upływ czasu pomiędzy aktami jest selektywny, jedne postaci starzeją się, inne nie. Co ciekawe, nie starzeją się ci, którzy naprawdę kochają - Tatiana, Zachedryński, Siejkin... Skomplikowane związki uczuciowe pomiędzy bohaterami, nie spełnione aspiracje i nadzieje, nastrój smutku i nostalgii przywodzą na myśl dzieła Czechowa. "Ja naprawdę chciałem współbrzmieć z Czechowem" - przyznał autor. Iwan Zachedryński, "osobistość niejasna", bez wzajemności kocha Tatianę. Ma 50 lat, przenikliwy umysł, błyskotliwą inteligencję i dowcip. Kiedyś ponoć był poetą, teraz bryluje w miejscowym towarzystwie. Tatiana Borodina, młoda nauczycielka, jest zakochana w posępnym poruczniku Siejkinie, on z kolei kocha Lily, również nieszczęśliwie, bo ambitna aktoreczka wychodzi za mąż za niemieckiego budowniczego kolei Wolfa. Oni, a także kupiec Czelcow z małżonką, nieśmiertelną "kobietą interesu", spotykają się z wytwornym salonie, snują niespieszne rozmowy przy herbatce z samowara, przy wtórze gitary. Akt drugi to już rok 1928, okres "zamordyzmu, który bierze za mordę nie tylko ciało, ale i duszę", czas triumfu biurokratów, donosicieli i szantażystów. Akt trzeci to współczesność - rozpad sowieckiego imperium, wyprzedaż narodowych symboli, rozpanoszenie się miejscowych mafii. Bezradni ludzie czekają na statek, który zabierze ich do mitycznej Ameryki.