TVP Kultura Sobota, 09.10.2021 07:00 PAMIĘTAJCIE O OSIECKIEJ (23 PRZEGLĄD PIOSENKI AKTORSKIEJ 2002) Artystyczne/estradowe (widowisko), 56 min, Polska, 2002 Scenariusz: Jerzy Satanowski Wykonawcy: Michał Rudaś, Klaudiusz Kauffman, Małgorzata Duda, Magdalena Piotrowska, Aneta Todorczuk, Dorota Osińska, Monika Brykalski, Arkadiusz Malec, Joanna Liszowska, Margita Ślizowska, Katarzyna Walczak, Katarzyna Warno, Magdalena Kumorek, Paweł Perliński, Wojciech Zieliński Koncert najpiękniejszych piosenek Agnieszki Osieckiej w wykonaniu młodych aktorów i studentów szkół teatralnych, laureatów organizowanego od czterech lat w Sopocie konkursu na najlepszą interpretację jej utworów. W piątą rocznicę śmierci poetki, w ramach koncertów 23. Przeglądu Piosenki Aktorskiej Wrocław 2002, w studiu wrocławskiego ośrodka telewizyjnego młodzi artyści prezentują znakomite i nowoczesne wersje niezapomnianych przebojów. Przypominają m.in. "Balladę o malarzu", "Nie ma jak pompa", "Uciekaj moje serce", "Zielono mi", "Kiedy mnie już nie będzie", "Sing Sing", "Dziś prawdziwych Cyganów już nie ma" i "Grajmy panu". Widowisko okazało się świeżym, nowym spojrzeniem młodych ludzi na klasykę polskiej piosenki, a jednocześnie hołdem składanym niezrównanej poetce. Wokalistom towarzyszy zespół muzyczny w składzie: Paweł Perliński (pianino), Wojciech Zieliński (instrumenty klawiszowe), Zbigniew Wegehaupt (kontrabas) i Wojciech Malina Kowalewski (perkusja). Koncert prowadzi Magda Umer. 08:35 TAMTE LATA, TAMTE DNI - AGNIESZKA DUCZMAL Dysk./wywiad/debata, 26 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadzący) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Dla Agnieszki Duczmal miejscami tymi są własny ogród oraz siedziba orkiestry kameralnej Polskiego Radia, Amadeus. Wybitna, polska dyrygentka opowiada o wojennych losach swojej rodziny, dzieciństwie, dojrzewaniu i pasji zawodowej. 09:30 KRÓL MIDAS Film animowany, 9 min, Polska, 1963 Reżyseria: Lucjan Dembiński Scenariusz: Ryszard Brudzyński Muzyka: Krzysztof Penderecki Krótki film animowany w reżyserii Lucjana Dembińskiego. Pouczająca opowieść o chciwym Królu Midasie, któremu ciągle było mało bogactwa. Pewnego dnia zostaje ukarany za swoją zachłanność, a wszystko, czego dotyka, zamienia się w złoto. 15:00 MIESZCZANIE ŻYWIECCY - GRZEGORZ OJCIEC I GRZEGORZ SYN Reportaż, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Grzegorz Jankowski Grzegorz senior to od zawsze organista i nauczyciel muzyki. Człowiek zakochany w muzyce klasycznej, bardzo często w domu ogląda koncerty muzyki klasycznej w TVP KULTURA. Jego syn Grzegorz, realizator muzyczny, nagra koncert ojca na organach w kościele, w którym Grzegorz senior grał kilkanaście lat. Potem sam zrealizuje i da do odsłuchania ojcu w jego studio. Równolegle z wątkiem Grzegorza seniora opiszemy życie Grzegorza juniora. 15:55 WOLNA SOBOTA Komedia, 38 min, Polska 1977 Reżyseria: Leszek Staroń Scenariusz: Jerzy Janicki Muzyka: Antoni Mleczko Zdjęcia: Andrzej Ramlau Aktorzy: Wojciech Siemion, Mieczysław Górkiewicz, Zdzisław Wardejn, Grzegorz Warchoł, Jerzy Łapiński, Bogusław Stokowski, Krzysztof Litwin, Maria Kaniewska, Ryszard Kotys, Zbigniew Bednarczyk "Wolna sobota" to debiut reżyserski Leszka Staronia ("Chłopiec", "Zabijanie koni", "6 milionów sekund"), zrealizowany w konwencji komedii realistycznej. Oprócz humoru największą zaletą filmu są piękne górzyste plenery bieszczadzkie ze smakiem fotografowane przez Andrzeja Ramlaua. Ramą fabularną "Wolnej soboty" jest zabawna opowieść Mieczysława Gawełka, wozaka parku konnego w Bieszczadach, o dziwnych zdarzeniach, które stały się jego udziałem, kiedy musiał jechać do miasta po gościa, mającego wygłosić odczyt. Wyprawa nie skończyła się zbyt pomyślnie, skoro swą historię snuje Gawełek podczas przesłuchania w prokuraturze. Jest bowiem zamieszanyw sprawę pobicia przypadkowego turysty. 21:10 BILET DO KINA - ZŁOTA DAMA (WOMAN IN GOLD) Dramat, 104 min, Wielka Brytania, 2015 Reżyseria: Simon Curtis Scenariusz: Alexi Kaye Campbell Aktorzy: Helen Mirren, Ryan Reynolds, Daniel Bruhl, Katie Holmes, Charles Dance Fabuła filmu osnuta wokół prawdziwej i niezwykłej historii Żydówki Marii Altmann. Mieszkająca w Los Angeles skromna, starsza już kobieta, rozpoczyna walkę z rządem austriackim o odzyskanie zrabowanychj w czasie wojny przez nazistowskie władze Austrii i należących do jej rodziny dzieł sztuki, wraz ze słynnym obrazem Gustava Klimta. Kilkadziesiąt lat po wojnie, Maria, spadkobierczyni bezcennych płócien Klimta, wraca do Wiednia. Tu rozpoczyna batalię o przejęcie rodzinnej kolekcji dzieł sztuki, wspierana przez młodego, amerykańskiego adwokata pochodzenia austriackiego, Randy’ego Schoenberga. Przede wszystkim chce odzyskać warte ponad 100 milionów dolarów słynne płótno. Czy obraz Klimta Złota Adela, zwany "austriacką Mona Lisą", ostatecznie wróci do prawowitej właścicielki? 02:15 MIESZCZANIE ŻYWIECCY - GRZEGORZ OJCIEC I GRZEGORZ SYN Reportaż, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Grzegorz Jankowski Grzegorz senior to od zawsze organista i nauczyciel muzyki. Człowiek zakochany w muzyce klasycznej, bardzo często w domu ogląda koncerty muzyki klasycznej w TVP KULTURA. Jego syn Grzegorz, realizator muzyczny, nagra koncert ojca na organach w kościele, w którym Grzegorz senior grał kilkanaście lat. Potem sam zrealizuje i da do odsłuchania ojcu w jego studio. Równolegle z wątkiem Grzegorza seniora opiszemy życie Grzegorza juniora. 03:15 WIECZÓR KINOMANA - PLAYTIME (PLAYTIME) Komedia, 114 min, Francja 1967 Reżyseria: Jacques Tati Scenariusz: Jacques Tati, Jacques Lagrange Zdjęcia: Jean Badal, Andreas Winding Muzyka: Francis Lemarque Występują: Jacques Tati, Barbara Dennek, Reinhart Kolldehoff, Jacqueline Lecomte, Valerie Camille, Georges Montant, John Abbey, Billy Kearns i inni Wielbiciele talentu Jacquesa Tati czekali aż 9 lat na trzecie - po "Wakacjach pana Hulot" i "Moim wujaszku" - spotkanie ze stworzonym przez niego bohaterem, trochę nieśmiałym poczciwcem z nieodłączną fajką w zębach i kapeluszem na głowie. W "Playtime", przeplatając humor z melancholią, satyrę z groteską, gagi sytuacyjne z paradoksami zaczerpniętymi z codziennych obserwacji, reżyser zawarł troskę o humanistyczne wartości zagrożone przez świat współczesnej, zuniformizowanej cywilizacji. "Chciałem zrealizować komiczny film o naszej epoce - mówił w wywiadach Tati. - Buduje się lotniska, autostrady, ogromne biurowce, świat pełen jest elektronicznych gadżetów, wśród których niełatwo orientować się przeciętnemu człowiekowi. Próbowałem więc wyobrazić sobie efekty komiczne, których źródłem i miejscem może być taka supernowoczesna sceneria, pełna błyszczących i przezroczystych płaszczyzn. Byłoby jednak nonsensem krytykować współczesną achitekturę. To, co staram się krytykować, to nie nowoczesność, a pewien styl życia". Budżet "Playtime" wyniósł 15 mln franków - sumę na tamte czasy zawrotną. Zaważył na nim przede wszystkim koszt dekoracji. Nie mogąc skorzystać z naturalnej scenerii lotniska Orly czy dużego domu towarowego typu Galeries Lafayette, reżyser zdecydował się na rozwiązanie radykalne: na powierzchni 15 tys. metrów kwadratowych zbudował nowoczesne "miasto" z aluminium, stali i szkła. Przez niemal pół roku setka robotników pracowała nad wzniesieniem tej ogromnej dekoracji, którą określano mianem "Tativille" (miasto Tatiego). Budynki wyposażono w ruchome schody i własne ogrzewanie, a dzięki systemowi szyn można je było dowolnie przemieszczać. Ulice "Tativille" pokryto asfaltem i betonem, na skrzyżowaniach zainstalowano sygnalizację świetlną, co pozwalało reżyserowi organizować zatory i korki uliczne. Po zakończeniu prac nad swoim filmem Tati chciał - z myślą o innych, zwłaszcza młodych twórcach - pozostawić te dekoracje. Okazało się to niemożliwe. "Playtime" jest przeciwieństwem filmu "literackiego". Został pomyślany i nakręcony - tak jak i inne filmy Tatiego - w obrazach, a nie słowach, niczym balet lub pantomima. Prawie nie ma w nim dialogów, w każdym razie żadna ważna myśl nie została przekazana za pomocą słów, lecz za pośrednictwem obrazów. Praca nad ścieżką dźwiękową pochłonęła rok z trzech lat, jakie Tati i jego współpracownicy poświęcili na realizację całego przedsięwzięcia. Żadne streszczenie nie jest też w stanie oddać bogactwa tego filmu, obfitości pomysłów i rozmaitości gagów. I choć część krytyków wytykała Tatiemu niespójność scenariusza, powolne tempo, brak wyraziście zarysowanych postaci, to jednak "Playtime" pozostaje do dziś dziełem oryginalnym i nieodparcie zabawnym. 05:25 TAMTE LATA, TAMTE DNI - AGNIESZKA DUCZMAL Dysk./wywiad/debata, 26 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadzący) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Dla Agnieszki Duczmal miejscami tymi są własny ogród oraz siedziba orkiestry kameralnej Polskiego Radia, Amadeus. Wybitna, polska dyrygentka opowiada o wojennych losach swojej rodziny, dzieciństwie, dojrzewaniu i pasji zawodowej.