TVP Historia Poniedziałek, 01.11.2021 06:50 BYŁ TAKI DZIEŃ - 1 LISTOPADA Felieton, 2 min, Polska, 2006 Autor: Janusz Weychert 1893 - zmarł Jan Matejko; 1925 - odsłonięcie Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie; 1932 - zmarł Tadeusz Makowski, malarz; 1975 - pierwsza kwesta na Powązkach na ratowanie zabytków cmentarza; 07:20 CZAS HONORU - ODC. 21 "GRUPA RAINERA" S. II Serial wojenny, 45 min, Polska, 2009 Reżyseria: Michał Kwieciński, Michał Rosa, Grzegorz Kuczeriszka Scenariusz: Ewa Wencel, Jarosław Sokół Aktorzy: Ewa Wencel, Katarzyna Gniewkowska, Krzysztof Stelmaszyk, Maciej Zakościelny, Jakub Wesołowski, Jan Wieczorkowski, Antoni Pawlicki Grażyna pomaga Wandzie wydostać się z izolatki. Janek szuka kryjówki dla Leny, z pomocą Sitka postanawia ukryć narzeczoną w piwnicy jego kamienicy. Margaret ostrzega Michała, że Niemcy pytali już o niego w odlewni. Ruda zajmuje się obserwacją domu, gdzie zainstalowano radiostację. Rappke wypuszcza na miasto grupę agentów. Jeden z nich trafia do szpitala Marii, inny na Kercelak, gdzie ma handlować dokumentami. Danka przekazuje Margaret zgłoszenie Heleny do pracy w konspiracji. W lokalu Woźniaka goście podejrzewani o kontakt z podziemiem kierowani są do stolika z zainstalowanym podsłuchem. Kamil wtajemnicza w sprawy radiostacji nowego telegrafistę, Stefana. Władek zaprasza Rudą, Kamila i Stefana do restauracji. Woźniak poznaje Władka, dzwoni z informacją do gestapo. Halbe mówi Michałowi, że widział go z kochanką. W zamian za dyskrecję oczekuje zaaranżowania spotkania z Celiną. 08:40 USŁYSZ NAS WSZYSTKICH Film dokumentalny, 21 min, Polska, 2008 Reżyseria: Maciej Drygas Scenariusz: Maciej Drygas Zdjęcia: Andrzej Musiał Autorski krótkometrażowy film dokumentalny, odkrywający nieznany, a jednocześnie nieodwracalnie znikający świat pustyni nubijskiej w Sudanie. Losy afrykańskich bohaterów splatają się z życiem międzynarodowych ekspedycji archeologicznych, wśród których Polska ma bardzo znaczące miejsce. Ich odkrycia i badania archeologiczne w sposób fundamentalny poszerzają wiedzę o historii naszej cywilizacji. Odkrycie przez nich w skalistopiaszczystej pustyni nubijskiej odręcznie wyżłobionych inskrypcji w języku staronubijskim, stały się sensacją na skalę międzynarodową i są pretekstem dla metaforycznej opowieści o przemijaniu. 09:40 TEN CMENTARZ MUSI ŻYĆ Film dokumentalny, 14 min, Polska, 2020 Reżyseria: Mateusz Dzieduszycki Scenariusz: Mateusz Dzieduszycki We Lwowie znajduje się wiele miejsc związanych z rodziną Dzieduszyckich, obecną w tym mieście od XV wieku. Należą do nich zarówno domy, w których Dzieduszyccy mieszkali, instytucje, które ufundowali oraz kościoły i cmentarze. Jednym z miejsc, w których pamięć o rodzinie Dzieduszyckich została zachowana, stał się najstarszy w Europie Cmentarz Łyczakowski, miejsce ostatniego spoczynku członków rodziny, zmarłych w końcu XIX i pierwszej połowie XX wieku. 10:00 TELEFON NA WICHROWYM WZGÓRZU (THE PHONE OF THE WIND: WHISPERS TO LOST FAMILIES) Film dokumentalny, 49 min, Szwajcaria, 2016 Reżyseria: Nippon Hoso Kyokai Na wzgórzu z widokiem na ocean stoi budka telefoniczna. Budka nosi nazwę Telefonu na Wichrowym Wzgórzu. Ale aparat nie jest podłączony do sieci. Ludzie przychodzą tu, by zadzwonić do swoich ukochanych, ofiar tsunami w roku 2011. Miasto Otsuchi w Japonii było jednym z tych, które w czasie trzęsienia ziemi i tsunami w roku 2011 ucierpiały najbardziej. W pół godziny żywioł obrócił spokojne nadmorskie miasto w ruinę. Zginęło osiemset sześćdziesiąt jeden osób. Czterystu dwudziestu jeden do tej pory nie odnaleziono. Liczba zaginionych była w Otsuchi szczególnie wysoka. Wiele osób, które straciły wówczas swoich bliskich, nadal nie może pogodzić się z tą stratą. Telefon na Wichrowym Wzgórzu jest sposobem na otwarcie ich serc i pogodzenie się z nią. Film to wzruszająca opowieść niosąca uniwersalne przesłanie o miłości, stracie i nadziei, która bez względu na to, jak jest ciężko, sprawia, że warto żyć. 11:00 PRZYŁBICE I KAPTURY - ODC. 3/9 - POŻOGA Serial kostiumowy, przygodowy, 58 min, Polska, 1985 Reżyseria: Marek Piestrak Scenariusz: Marek Piestrak, Jerzy Diatłowicki Zdjęcia: Janusz Pawłowski Muzyka: Wojciech Karolak Wykonawcy: Krzysztof Kolberger Aktorzy: Ewa Biała, Bożena Krzyżanowska, Władysław Komar, Henryk Machalica, Piotr Garlicki, Roch Siemianowski, Marta Klubowicz, Maciej Kozłowski, Arkadiusz Bazak, Zbigniew Lesień, Jerzy Trela, Iwona Bielska, Bruno O'Ya, Jerzy Z. Nowak, Andrzej Precigs Oberżysta Marcin pomaga Czarnemu dostać się na służbę do kupca Petera Vogelwedera, który kieruje siecią szpiegów krzyżackich w Krakowie. Na służbę zostaje też przyjęty Dzieweczka. Pod nieobecność Benka oddział rycerza Sonnenberga napada na Rubież. Żonę Benka, a siostrę Czarnego, Zytę, zabiera ze sobą jako zdobycz wojenną. Po powrocie zrozpaczony Benko próbuje popełnić samobójstwo. W ostatniej chwili ratuje go tajemniczy brat Erazm, wysłannik księdza Andrzeja. Brat Erazm obiecuje Benkowi, że pomoże mu odnaleźć Zytę i poleca udać się na Litwę, do klasztoru w Trokach - tam dowie się, co ma robić dalej. Czarny usiłuje zbliżyć się do Vogelwedera i jego pięknej siostry Weroniki... 12:15 DZIKIE KRAINY AUSTRALII. PUSTYNNE SERCE KONTYNENTU (AUSTRALIA’S WILD PLACES. 5) / Australia’s Wild Places. The Red Desert/ Film dokumentalny, 50 min, Niemcy, 2013 Reżyseria: Peters Moers, Rory Mcguinness Kontynent australijski jest osobnym lądem od blisko pięćdziesięciu milionów lat. Jego dzisiejszą postać ukształtowały zarówno wezbrania wód, jak i dotkliwe upały. Rozległa czerwona pustynia w centrum Australii. Legendarny outback. W tej spalonej słońcem krainie próżno dziś szukać zielonych lasów deszczowych, które porastały ją 90 milionów lat temu, kiedy Australia była częścią superkontynentu Gondwana. Australijskie torbacze należą do ostatnich żyjących świadków odległej przeszłości. Dlaczego rozwinęły się tylko tutaj, i to tak licznie? Wypolerowane kopuły piaskowcowych monolitów Kata Tjuta i Uluru zostały wyrzeźbione przez wiatr w ciągu milionów lat. Tego świętego dla aborygenów miejsca strzeże jeden z największych orłów świata - orzeł australijski. Jałowy krajobraz pożłobiły sporadyczne, gwałtowne wezbrania rzek, po których opadnięciu w glebie zachowuje się niewiele wilgoci. Trawa spinifex nie należy do soczystych roślin. Obficie porasta nieurodzajną czerwoną glebę, ale smakuje jak słoma. Nie jedzą jej nawet dzikie wielbłądy. Ich przodków sprowadzono tu w XIX wieku jako zwierzęta pociągowe. Dziś żyje ich tu blisko milion. To największa populacja dzikich wielbłądów jednogarbnych na świecie. Tutejsze trawy zapewniają jednak odpowiednie środowisko wielu owadom. W Australii żyje ponad 1200 gatunków mrówek. Im nigdy nie jest za gorąco. Upał tworzy warunki idealne dla zmiennocieplnych gadów. Tu występuje największe nagromadzenie jaszczurek na świecie. 13:15 WIELKA UCIECZKA (GREAT ESCAPE) Film wojenno - przygodowy, 165 min, USA 1963 Reżyseria: John Sturges Zdjęcia: Daniel L. Fapp Muzyka: Elmer Bernstein Scenariusz na podstawie książki Paula Brickhilla: James Clavell, W. R. Burnett Aktorzy: Steve McQueen, James Garner, Richard Attenborough, James Donald, Charles Bronson, Donald Pleasence, James Coburn, Gordon Jackson Widowiskowy film wojenny z wątkami komediowymi i znakomitą obsadą. Za podstawę scenariusza posłużyła powieść australijskiego pisarza, Paula Brickhilla (1916 - 1991), autora historycznych książek o wydarzeniach z II wojny światowej. Brickhill sam był pilotem w czasie wojny, trafił do niemieckiej niewoli. Był świadkiem przygotowań do najsłynniejszej w historii masowej ucieczki z niemieckiego obozu jenieckiego. Stalag Luft III powstał na słabo zaludnionym terenie w Sagan, dzisiejszy Żagań należący do Polski. Do wyjątkowo dobrze strzeżonego obozu, podlegającego dowództwu niemieckich wojsk lotniczych, trafiali jeńcy, którzy wielokrotnie podejmowali próby ucieczki. Stąd miało nie być już odwrotu. Zdjęcia były kręcone pod Monachium. Właśnie tam pod kierownictwem konsultanta filmu, C. Wallace'a Floody, zbudowano wierną kopię stalagu spod Żagania. Spędził on w obozie trzy lata, był jednym z organizatorów wielkiej ucieczki. Przygotowania przebiegały w ścisłej tajemnicy, tylko garstka osób znała szczegóły tajnej operacji. Wszystko szło zgodnie z planem, choć przedsięwzięcie wymagało dużego nakładu pracy: kopano trzy tunele, przygotowywano fałszywe dokumenty, szyto cywilne ubrania, sporządzano mapy. Stalag Luft III, rok 1942. W niemieckim obozie zostają osadzeni specjalni jeńcy. Po kilku nieudanych ucieczkach z innych obozów trafia tu także Bartlett, który kontaktuje się z brytyjskim oficerem Ramsayem. Wspólnie z innymi jeńcami organizują największy w historii wojny plan ucieczki z obozu. Rozpoczynają prace nad wydrążeniem trzech tuneli, którym nadają imiona: Tom, Dick i Harry. Ich celem jest zorganizowanie ucieczki dla co najmniej 250 jeńców. Tymczasem Amerykanin Hilts i Szkot Ives próbują na własną rękę opuścić obóz. Niestety, w czasie uroczystości związanych ze świętem 4 lipca Niemcy odkrywają tunel Tom. Ives zostaje zastrzelony. Nadchodzi ustalony termin ucieczki. 16:15 LISTY KATYŃSKIE Film dokumentalny, 15 min, Polska, 2012 Reżyseria: Andrzej Czarnecki Listy katyńskie to zapisane na archiwalnych taśmach życie rodzin polskich oficerów. Film pokazuje Polskę tuż przed i w czasie wybuchu wojny, kiedy rodziny zostały rozdzielone. Staszek Wróblewski dostaje się do więzienia w Kozielsku, skąd śle do swojej żony Halusi i córki Marty przepełnione tęsknotą listy. Żona do końca wierzy w jego powrót: dba o dom i córeczkę nie zapominając o codziennej gimnastyce. Kiedy dostaje wiadomość o uwolnieniu Staszka, szyje na jego przyjazd piękny płaszcz, gotuje ulubioną zupę grzybową. Na powrót swojego męża czeka też jej sąsiadka - Irena Goldschneider. Pisze do Mołotowa list z prośbą o jego uwolnienie. Nigdy nie dostaje odpowiedzi. Staszek też nie wraca... Po ich mężach zamordowanych w Katyniu zostały tylko przedmioty: portfel, obrączka, blaszka, okulary, krzyżyk, słonik... 16:35 BITWA O DOM KATOLICKI. WYDARZENIA ZIELONOGÓRSKIE 1960 ROKU. Film dokumentalny, 58 min, Polska, 2017 Reżyseria: Rafał Bryll Scenariusz: Witold Głowacki Zdjęcia: Michał Pałka Keff, Jakub Kowalczyk, Piotr Nieporęcki Bitwa o Dom Katolicki. Wydarzenia Zielonogórskie 1960 roku według scenariusza Witolda Głowackiego, w reżyserii Rafała Brylla. 17:40 ZMARTWYCHWSTANIE Film dokumentalny, 51 min, Polska, 2020 Reżyseria: Ewa Swiecińska Scenariusz: Michał Łuczewski Zdjęcia: Michał Jarosiński Stulecie urodzin św. Jana Pawła II (przypadające w 2020 roku) było okazją do ponownego przeanalizowania dorobku Papieża Polaka. Poliglota, poeta, aktor, filozof, teolog, wielki kapłan. Ile z czystego nauczania św. Jana Pawła II zostało nadal w Polakach? Czy nie doprowadziliśmy do wypaczenia jego bogatego dorobku duchowego i nie zmarnowaliśmy go? "Zmartwychwstanie" przełamuje nostalgiczny obraz, skierowany na bezrefleksyjne wspominanie postaci Papieża i pokazuje, że w obliczu obecnego kryzysu świata cywilizowanego jego przesłanie jest nadal aktualne, musimy tylko po nie sięgnąć. Chcemy pokazać, że Jan Paweł II był prorokiem, który nie tylko przewidywał nadejście dziejowego przesilenia, lecz przede wszystkim na nie nas przygotowywał. Przesłanie św. Jana Pawła II odczytają dla nas na nowo m. in. prof. Antoni Dudek, prof. Paweł Skibiński, prof. Dariusz Kosiński, Marek Kochan oraz dr Paweł Rojek. 19:10 CZAS HONORU - ODC. 22 "STRZAŁY NA PAWIAKU" S. II Serial wojenny, 47 min, Polska, 2009 Reżyseria: Michał Kwieciński, Michał Rosa, Grzegorz Kuczeriszka Scenariusz: Ewa Wencel, Jarosław Sokół Aktorzy: Ewa Wencel, Katarzyna Gniewkowska, Krzysztof Stelmaszyk, Maciej Zakościelny, Jakub Wesołowski, Jan Wieczorkowski, Antoni Pawlicki Michał melduje Margaret, że Halbe chce się spotykać z Celiną. Dla dziewczyny udział w tej akcji to rozkaz, nie chce tylko, by dowiedział się o tym jej narzeczony. Dla kamuflażu Michał i Celina wprowadzają się do wspólnego mieszkania. Bronek wie od Heleny, że Wanda wyszła z izolatki na Pawiaku. Janek odwiedza Lenę w kryjówce, przynosi jej jedzenie. Władek próbuje wykraść mundury kierowców Reichsbanku, przyłapany przez nadzorcę Lippkego, zabija go. W tej sytuacji Doktor odwołuje akcję napadu na bank. Janek prosi Bronka o kontakt z fałszerzem, który ma dostęp do lewych papierów. Trafia na Kercelak i poznaje Wysockiego, jednego z niemieckich agentów. Wanda dowiaduje się od Grażyny o terminie organizowanej ucieczki. Bronek przebija się na Pawiak. Rappke informuje Rainera, że pelengator namierzył radiostację w rejonie Józefowa. Halbe poznaje Michała i Celinę z Rainerem. Danka prosi Helenę, by ta pomogła jej kuzynowi, Włodkowi. Helena nie wie, że to jeden z agentów Rainera. 20:05 PRASA DONOSI - BUDOWNICTWO W II RP Felieton, 6 min, Polska, 2021 Scenariusz: Magdalena Majewska W okresie międzywojennym brak mieszkań najbardziej odczuwany był w dynamicznie rozwijających się miastach. W kolejnym odcinku serii "Prasa donosi" opowiemy, jak rząd i samorządy starały się rozwiązać ten problem. 20:15 HISTORIA W POSTACIACH ZAPISANA - ŚWIĘTA TERESA Z LISIEUX (PORTRAIT DE SAINTE THERESE DE LISIEUX) Film dokumentalny, 113 min, Francja, 2020 Reżyseria: Laure Delalex Wykonawcy: Marek Ciuniel Kolejny odcinek serii przybliża życie Świętej Teresy. Teresa Martin urodziła się w 1873 roku w Alencon, we Francji. Wychowywała się w domu, w którym panowała atmosfera harmonii i przyjaźni, a dzieci otaczane były troskliwą miłością rodzicielską. Teresa od wczesnego dzieciństwa była bardzo religijna, dlatego już w wieku piętnastu lat wstąpiła do Karmelu w Lisieux - do zgromadzenia sióstr zakonnych o surowej regule. Warunki życia w klasztorze były bardzo trudne: bez bieżącej wody, ogrzewania i elektryczności. Siostra Teresa przebywała we wspólnocie dwudziestu sześciu kobiet, z pokorą poddając się rygorom życia zakonnego. W roku 1893 została mistrzynią nowicjatu, a zmarła w wyniku gruźlicy - 30 września 1897, w wieku zaledwie 24 lat. Swoje doświadczenia duchowe opisała w autobiograficznej książce "Historia duszy", którą po jej śmierci sprzedano na całym świecie w liczbie 500 milionów egzemplarzy. Stephane Bern - gospodarz programu, zaprasza widzów do Lisieux i Alencon - miejsc związanych z życiem św. Tereski, często nazywanej też Małą Tereską, czy Teresą od Dzieciątka Jezus. 22:10 SPÓR O HISTORIĘ - KTO WYWOŁAŁ POWSTANIE WARSZAWSKIE? Dysk./wywiad/debata, 26 min, Polska, 2021 Scenariusz: Elżbieta Szumiec - Zielińska Wykonawcy: Tomasz Muller (prowadzący) Wieczorem, 31 lipca 1944 roku dowódca Armii Krajowej generał Tadeusz Komorowski "Bór" wydał komendantowi Okręgu Warszawskiego Armii Krajowej pułkownikowi Antoniemu Chruścielowi "Monterowi" rozkaz o rozpoczęciu następnego dnia powstania w Warszawie. Tam, gdzie rozkaz o wybuchu powstania zdążył dotrzeć, żołnierzom z magazynów pospiesznie wydawano broń i amunicję. Młodzi ludzie, częstokroć słabo uzbrojeni, wtopieni w tłum powracających z pracy warszawian, czekali na swoich stanowiskach na komendę do otwarcia ognia. W niektórych miejscach stolicy pierwsze strzały padły jeszcze przed siedemnastą. Co zdecydowało o wydaniu rozkazu o rozpoczęciu walki? Czy decyzję zaakceptował rząd polski i Naczelny Wódz? Goście: prof. Maciej Kledzik i prof. Rafał Habielski, Uniwersytet Warszawski 22:50 ZNACHOR Melodramat, 127 min, Polska 1981 Reżyseria: Jerzy Hoffman Scenariusz według powieści Tadeusza Dołęgi - Mostowicza: Jacek Fuksiewicz, Jerzy Hoffman Zdjęcia: Jerzy Gościk Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Jerzy Bińczycki, Anna Dymna, Tomasz Stockinger, Bernard Ładysz, Bożena Dykiel, Artur Barciś, Andrzej Kopiczyński, Piotr Fronczewski, Piotr Grabowski, Jerzy Trela, Maria Homerska, Igor Śmiałowski, Arkadiusz Bazak, Jerzy Block, Bogusław Sochnacki "Znachora", jak żaden inny polski film przedwojenny, otacza legenda. Wpłynęła na nią niezwykła popularność książki Tadeusza Dołęgi - Mostowicza, według której został zrealizowany. Już w 1934 roku Michał Waszyński przeniósł na ekran inną powieść tego autora - "Prokurator Alicja Horn", cztery lata później zrealizował "Znachora", a w roku 1939 "Testament profesora Wilczura". Ten ostatni film po raz pierwszy zaprezentowany został w Generalnej Guberni w roku 1942, ale nie zachowała się jego żadna kopia, wiadomo jedynie, że w pierwszej scenie "Testamentu" pojawia się sam Dołęga - Mostowicz. W sumie w latach 1934 - 39 przeniesiono na ekran 10 dzieł tego pisarza i bez przesady powiedzieć można, iż miał on bardzo duży wpływ na oblicze polskiego kina lat 30. Do jego utworów sięgano także po wojnie. W 1956 Jan Rybkowski zrealizował "Nikodema Dyzmę", a w roku 1983 Stanisław Lenartowicz "Pamiętnik pani Hanki". Powodzenie wprowadzonych do szerokiego rozpowszechniania na początku lat 70. przedwojennych kinowych przebojów, takich jak "Znachor" i "Profesor Wilczur", sprawiło, że TVP nakręciła dwa seriale według utworów Dołęgi - Mostowicza - "Doktor Murek" i "Kariera Nikodema Dyzmy". W roku 1982 powstała kolejna adaptacja "Znachora" zrealizowana przez Jerzego Hoffmana z Jerzym Binczyckim w roli głównej. Opuszczony przez żonę Beatę i siedmioletnią córeczkę Marysię znany chirurg, profesor Wilczur, szuka pocieszenia w alkoholu. Zostaje ograbiony i pobity, na skutek czego traci pamięć. Po kilkunastu latach włóczęgi, pod przybranym nazwiskiem Antoniego Kosiby, osiada na wsi i zyskuje sławę jako znakomity znachor. Marysia, którą umierająca matka oddała na wychowanie właścicielce sklepu, wyrosła na piękną pannę i pracuje u swej opiekunki. Zakochuje się z wzajemnością w młodym hrabim, Leszku Czyńskim, ale jego rodzice nie zgadzają się na ślub. Do dziewczyny wzdycha też syn karczmarza, Zenek, który patrzy z zawiścią na jej znajomość z Czyńskim. Kiedy młodzi wybierają się na wycieczkę motocyklem, Zenek zastawia na nich pułapkę i oboje ulegają wypadkowi. Marysia jest umierająca. Życie ratuje jej znachor Kosiba, który kradnie potrzebne do operacji narzędzia chirurgiczne. Trafia za to do więzienia. Tymczasem Leszek Czyński po wyjściu ze szpitala wyjeżdża na rekonwalescencję do Szwajcarii. Matka okłamuje go, że Marysia nie żyje. Hrabia wraca do kraju z zamiarem popełnienia samobójstwa na grobie ukochanej. 01:50 INNY ŚWIAT Film dokumentalny, 97 min, Polska, 2012 Reżyseria: Dorota Kędzierzawska, Artur Reinhart Scenariusz: Dorota Kędzierzawska, Artur Reinhart Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Włodzimierz Pawlik Poruszająca opowieść Danuty Szaflarskiej (ur. w 1915 r.), wybitnej aktorki, o życiowych doświadczeniach, które ukształtowały ją jako człowieka. Narratorka szczególnie wiele uwagi poświęca okresowi swego dzieciństwa i dramatycznym przeżyciom podczas II wojny światowej. Być może "Inny świat" nigdy by nie powstał, gdyby nie...mgła. To bowiem z jej powodu o kilka godzin opóźnił się wylot twórców filmu "Pora umierać" na jego światową premierę podczas festiwalu w Toronto. Niespodziewanie długie godziny oczekiwania znakomicie ubarwiła najstarsza spośród pasażerów Danuta Szaflarska (gra w "Pora umierać" główną rolę). Jej pięciogodzinna, spontaniczna, improwizowana i pełna humoru, gawęda o własnych przeżyciach z młodości niejednokrotnie, jak wspominała później reżyserka Dorota Kędzierzawska, "rozbawiała ekipę do łez". "Wtedy pomyślałem: szkoda, że nie mam tu kamery" - mówił przywołując owe chwile operator Artur Reinhart. Co się jednak odwlecze, to nie uciecze. Szaflarska, z natury raczej nieskora do publicznych zwierzeń, dała się namówić zaprzyjaźnionej z nią od lat Kędzierzawskiej na długi wywiad, który przybrał wkrótce formę filmu dokumentalnego pt. "Inny świat". Dlaczego "inny"? Czy tylko dlatego, że jego główna bohaterka opowiada przede wszystkim o odległych czasach międzywojnia i dramacie II wojny światowej, kiedy nikomu nie śniło się o telewizji, komputerach i telefonach komórkowych, a z okazji przyjęcia Pierwszej Komunii Świętej dzieciom nie dawano żadnych prezentów? Czy może - jak zauważył jeden z recenzentów młodego pokolenia - owa "inność" dotyczy również świata wartości. A wg Szaflarskiej wartość człowieka można poznać po tym, jak radzi sobie z przeciwnościami losu. Tylko morderczy upór, żelazna konsekwencja i ciężka praca wiodą nas przez ciernie do gwiazd. W czasach, gdy show - biznes ma twarz lali ze sztucznym biustem i napompowanymi ustami, wartości, którym hołduje Szaflarska, wydają się pochodzić właśnie z innego świata. Świata, w którym artysta był Kimś. "Oprócz opowieści Danuty Szaflarskiej wielką zaletą filmu są zdjęcia Artura Reinharta, płynnie przechodzące z tonacji kolorowej w czarno - białą, często i chętnie operujące zbliżeniem, podkreślającym sugestywną mimikę i"mowę oczu"głównej bohaterki, z których niejednokrotnie wyczytać można więcej niż z jej słów. W"Innym świecie"wykorzystano też m.in. niepublikowane wcześniej fotografie z prywatnego archiwum Danuty Szaflarskiej, fragmenty najgłośniejszych filmów z jej udziałem oraz...pierwszą okładkę zasłużonego magazynu"Film"z wizerunkiem aktorki. Opowieść nestorki polskiego kina zaczyna się od wspomnienia o jej rodzicach i sięga jeszcze czasów monarchii austro - węgierskiej. Następnie aktorka przywołuje"dzikie"lata swego dzieciństwa we wsi Kosarzyska nieopodal Piwnicznej - Zdroju."Dzikie", gdyż w miejscu, gdzie się wychowywała, niemal zupełnie nie było zdobyczy ówczesnej cywilizacji. Dość powiedzieć, że nawet buty uchodziły za przejaw luksusu, a w razie choroby lub porodu, trzeba było korzystać z pomocy lokalnego znachora. Pomimo to owe dziesięć lat, które Szaflarska spędziła w tej z pozoru niegościnnej i surowej, otoczonej górami wsi, miały decydujący wpływ na jej charakter i osobowość. Nauczyły ją radzić sobie z przeciwnościami i brakiem życiowych udogodnień, zaszczepiły miłość do natury, a także zapoczątkowały trwający później wiele lat"krnąbrny"stosunek do księży i Kościoła katolickiego (jednym z nielicznych wyjątków od tej reguły był ks. Jerzy Popiełuszko, którego aktorka wspomina niezwykle ciepło i serdecznie).Na sielskie lata dzieciństwa położył się niejeden cień w postaci np. śmierci starszej siostry i ojca. Uszczuplona rodzina Szaflarskich musiała w poszukiwaniu środków do życia przenieść się do miasta, a małą Danusię oddano na stancję. Konieczność przebywania z dala od bliskich z pewnością nie była dla dziesięciolatki łatwa, lecz z drugiej strony dodatkowo ją zahartowała. W mieście też narodziła się jej fascynacja kinem i teatrem, co miało wkrótce przesądzić o wyborze drogi zawodowej.