TVP Kultura Sobota, 13.11.2021 08:25 TAMTE LATA, TAMTE DNI - MAJA KOMOROWSKA Dysk./wywiad/debata, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem o swoim dzieciństwie i dorastaniu opowiada wybitna aktorka filmowa i teatralna, Maja Komorowska. Artystka wspomina lata dzieciństwa spędzone w rodzinnym domu w Komorowie pod Warszawą, zabawy z bratem bliźniakiem a także młodzieńcze fascynacje teatrem lalkowym oraz pierwsze doświadczenia na scenie Jerzego Grotowskiego. 09:25 HITCHCOCK/TRUFFAUT (HITCHCOCK/TRUFFAUT) Film dokumentalny, 76 min, Francja/USA, 2015 Reżyseria: Kent Jones Film to oglądany po latach zapis legendarnego spotkania dwóch wizjonerów kina. Historia realizacji wywiadu rzeki - przeprowadzonej przez osiem dni rozmowy między wielkimi reżyserami, których na pierwszy rzut oka, poza pasją do kina, nic nie łączy. Z jednej strony dystyngowany człowiek - legenda: Alfred Hitchcock, uznawany wówczas za najsprawniejszego rzemieślnika w historii kina, z drugiej młody gniewny: znajdujący się u progu kariery Francois Truffaut, wywrotowiec, rzecznik kina autorskiego, współtwórca francuskiej Nowej Fali. Autorzy filmu, korzystając ze wspaniałych materiałów archiwalnych, wzbogacają historię wypowiedziami twórców współczesnego kina: Martina Scorsese, Oliviera Assayasa, Petera Bogdanovicha, Wesa Andersona, Kiyoshi Kurosawy i wielu innych, opowiadają historię spotkania dwóch pozornie przeciwstawnych żywiołów. Oglądane dziś zderzenie tych osobowości budzi na nowo pytanie: czym jest kino? Czy tylko tanią, wyrastającą z jarmarcznych sztuczek, wyolbrzymioną i spulchnioną przez gigantyczne budżety i lata pogoni za nowinkami technicznymi papką dla mas? Czy może polem dla artystów, narzędziem umożliwiającym przekazywanie swojego credo w sposób najpełniejszy, w stopniu nieosiągalnym dla malarzy, rzeźbiarzy, poetów, pisarzy, muzyków? Zapis spotkania Truffauta z Hitchcockiem to prawdziwa uczta dla kinomanów, swoisty podręcznik myślenia o i pojmowania kina. To film o historii powstania biblii kinomanów, wydanej po raz pierwszy w 1966 roku, kształtującej kilka pokoleń twórców i miłośników X Muzy. Ale przede wszystkim film oddaje sprawiedliwość wielkiemu Alfredowi Hitchcockowi: twórcy, który udowodnił, że nawet najbardziej dopasowany klucz do serca widzów, otwiera je dopiero w rękach prawdziwego artysty. 10:55 SERIALOWA NOSTALGIA - WOJNA DOMOWA - ODC. 11/15 - CO KAŻDY CHŁOPIEC... Serial komediowy, 47 min, Polska 1965 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Maria Zientarowa Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Irena Kwiatkowska, Kazimierz Rudzki, Krzysztof Musiał, Elżbieta Góralczyk, Alina Janowska, Andrzej Szczepkowski, Wojciech Siemion, Jarema Stępowski i inni Pani Zofia nagle uświadamia sobie, że Paweł stał się już zupełnie dużym chłopcem. Jest przerażona tym odkryciem, zwłaszcza że znajduje w kieszeni syna fotografię dziewczyny. Śledzi go podczas randki w parku, niestety, ma pecha - zostaje przyłapana przez strażnika na niszczeniu zieleni i zdemaskowana przed synem. Wyobraźnia podsuwa pani Zofii najgorsze domysły, przede wszystkim to, że zostanie babcią. Prosi więc męża, by uświadomił Pawła. Pan Kazimierz konstatuje, iż ma luki w teorii. Idzie do księgarni, gdzie kupuje wszystkie pozycje na ten temat, łącznie z "Życiem seksualnym dzikich" i broszurkami przeznaczonymi dla dziewcząt. Czyta to w kawiarni, wzbudzając sensację wśród kelnerek. W domu pan Jankowski wyprasza żonę, po czym przystępuje do edukowania Pawła. Chłopiec zaskakuje go wiadomością, że o wszystkim już nauczył się w szkole. Pani Zofia w tym czasie dokształca się u pani Ireny i Anuli. Na wszelki wypadek ojciec zakłada Pawłowi książeczkę mieszkaniową. 12:00 SERIALOWA NOSTALGIA - WOJNA DOMOWA - ODC. 12/15 - MONOLOG ZEWNĘTRZNY Serial komediowy, 29 min, Polska 1965 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Maria Zientarowa, Jerzy Gruza Zdjęcia: Antoni Wójtowicz Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Występują: Irena Kwiatkowska, Kazimierz Rudzki, Krzysztof Musiał, Alina Janowska, Andrzej Szczepkowski, Wojciech Siemion, Jarema Stępowski, Zofia Czerwińska, Wojciech Rajewski, Barbara Drapińska, Marian Łącz, Stefan Witas, Juliusz Lubicz Lisowski Państwo Jankowscy wychodzą z wizytą. Paweł, który kategorycznie odmówił odwiedzenia cioci, za karę zostaje w domu i ma podczas nieobecności rodziców przemyśleć swoje postępowanie i charakter. Chłopak przypomina sobie rozmaite sytuacje ze swojego życia. Dochodzi do wniosku, że to "starzy" są beznadziejni - czepiają się o wszystko, gadają o rzeczach nieważnych, kierują się nie logiką, ale utartymi schematami. A w ogóle to oni - starzy - sprowadzili na świat demograficzny wyż, którego tak nie lubią. Po powrocie państwo Jankowscy zastają w domu pobojowisko. Widzą otwartą lodówkę, zachlapaną łazienkę, wyciągnięty koniak - co prawda nienaruszony, drzwi pomazane hasłami, które pomagały Pawłowi zastanawiać się nad sobą. Tego rodzice się nie domyślają - konstatują, że to pokolenie w ogóle nad niczym się nie zastanawia. 15:45 CHOPIN/NORWID/NIEMEN Artystyczne/estradowe (widowisko), 60 min, Polska, 2021 Po kompozycje Chopina i po kultowe kompozycje Niemena do wierszy Norwida sięgnęli wybitni artyści: jedna z najlepszych formacji kameralnych Europy - orkiestra AUKSO, pianista Marcin Masecki, znakomity wiolonczelista Tomasz Pokrzywiński, wokalista Stanisław Soyka oraz stojący u progu wielkiej kariery młodzi śpiewacy Kasia Moś i Wojciech Marczyk. 20:00 BILET DO KINA - PAT GARRETT I BILLY KID (PAT GARRETT & BILLY THE KID) Western, 102 min, USA 1973 Reżyseria: Sam Peckinpah Scenariusz: Rudolph Wurlitzer Zdjęcia: John Coquillon Muzyka: Bob Dylan Aktorzy: James Coburn, Kris Kristofferson, Bob Dylan, Richard Jaeckel, Katy Jurado, Slim Pickens, Chill Wills, Jason Robards, R. G. Armstrong, Luke Askew, John Beck, Rita Coolidge i inni Pat Garrett i Billy Kid - legendarne postaci Dzikiego Zachodu - ich burzliwe dzieje były tematem wielu westernów. William Bonney znany jako Billy Kid uchodził za jednego z najgroźniejszych bandytów w XIX - wiecznym Teksasie. Wielokrotny zabójca wstąpił na drogę przestępstwa, mając podobno zaledwie 12 lat. Za głowę wyjętego spod prawa rewolwerowca wyznaczono wysoką nagrodę. Został pojmany przez Pata Garretta i powieszony. Według jednak innych przekazań zginął ponoć w pojedynku z Garrettem, mając 22 lata. Taką właśnie wersję przedstawiają w większości twórcy westernów. Pat Garret i Billy Kid byli kiedyś przyjaciółmi. Garrett porzucił jednak przestępczą działalność. Był szeryfem w kilku miastach w Teksasie. Potem stał się zawodowym łowcą nagród, tropił ściganych przez prawo bandytów. To właśnie Pata Garretta uczynił głównym bohaterem swojego brutalnego i zarazem melancholijnego filmu Sam Peckinpah, reżyser "Strzałów o zmierzchu", "Majora Dundee", "Dzikiej bandy", "Ucieczki gangstera" "Konwoju". Człowieka, który w imieniu prawa zabija dawnego przyjaciela zagrał James Coburn, wysoki, szczupły blondyn, specjalizujący się w rolach twardych, cynicznych facetów o silnym charakterze. Był gwiazdą słynnego westernu Johna Sturgesa "Siedmiu wspaniałych", bohaterem wielu innych dzieł Sama Peckinpaha ("Wielka ucieczka", "Major Dundee", "Żelazny krzyż"), duży rozgłos przyniosła mu seria szpiegowskich filmów o superagencie Flincie. Jako Billy Kid Jamesowi Coburnowi partneruje znany piosenkarz i kompozytor country, Kris Kristofferson ("Narodziny gwiazdy", "Konwój"). Propozycję stworzenia muzyki do filmu otrzymał Bob Dylan, poeta, autor tekstów, kompozytor, producent nagrań. Wspaniałe, nastrojowe utwory ukazały się w lipcu 1973 roku na długogrającej płycie, która podbiła rynek muzyczny. Na planie zdjęciowym w Durango w Meksyku Bob Dylan zgodził się zagrać dopisaną na poczekaniu dla niego rolę Aliasa, jednego z kompanów Billy'ego Kida. Był to debiut ekranowy znanego muzyka. Na ścieżce dźwiękowej do filmu znalazła się słynna ballada rockowa "Knockin’ on Heaven’s Door" napisana przez Boba Dylana. Utwór stał się jednym z największych przebojów Dylana. Warto dodać, że reżyser filmu wprowadził do scenariusza scenę, w której 17 lat później głównego bohatera, podstarzałego już Pata Garretta, zabijają ci sami ludzie, którzy zlecili mu zlikwidowanie Billy'ego Kida. W wersji kinowej usunięto jednak tę scenę, podobnie jak wiele innych fragmentów okrutnej i nostalgicznej ballady Sama Peckinpaha. Podczas montażu wycięto kilkanaście minut filmu i wprowadzono różne zmiany. Ingerencja producentów była na tyle duża, iż reżyser nosił się z zamiarem wycofania swego nazwiska z czołówki filmu. Pat Garrett i Billy Kid spotykają się w filmie zaledwie dwa razy. Najpierw, gdy Billy zostaje osadzony za swoje czyny w więzieniu, skąd zresztą ucieka, potem, gdy ścigający go szeryf Garrett dopada w końcu zbiega. Rewolwerowiec Billy Kid trafia za kratki, lekceważąc ostrzeżenia starego przyjaciela, który nakłania go do opuszczenia terytorium Nowego Meksyku. Dochodzi do strzelaniny i Billy zostaje pojmany. Czeka go kara śmierci. Wyznaczono już dzień egzekucji. Ucieka jednak z więzienia w mieście Lincoln, zabijając dwóch zastępców szeryfa. Wraca do swojej bandy. W pościgu za zbiegiem biorą udział szeryf Pat Garrett, jego nowy zastępca Alamos Bill i Poe, przysłany do pomocy przez gubernatora Wallace'a. 03:30 WIECZÓR KINOMANA - HAPPY END (HAPPY END) Komediodramat, 103 min, Austria/Niemcy/Francja 2017 Reżyseria: Michael Haneke Aktorzy: Isabelle Huppert, Jean - Louis Trintignant, Mathieu Kassovitz, Toby Jones, Franz Rogowski Historia wielopokoleniowej mieszczańskiej rodziny Laurentów. Mają duże pieniądze i wydawałoby się, że wiodą beztroskie życie, opływając w luksusy. Ale rodzina skrywa różne tajemnice, które po latach wychodzą w końcu na jaw, doprowadzając do konfliktów. Senior rodu, George Laurent, cierpi na demencję, która pogłębia się. Nie ma jednak oparcia w swoich dorosłych już dzieciach, zajętych własnymi sprawami i problemami. Choć wszyscy żyją pod jednym dachem, w pięknym dworku w Calais, nie znajdują wspólnego języka. Na dodatek sen z powiek spędzają im licznie tu napływający uchodźcy. Tymczasem syn George’a, Thomas, i córka Anne popadają w skomplikowane życiowe sytuacje, z którymi nie potrafią sobie poradzić. Nie są też skłonni do zwierzeń i szukania pomocy u najbliższych. W tej dysfunkcyjnej rodzinie każdy skrywa jakiś sekret, co ostatecznie doprowadza do tragedii. Czy może rodzinne kłopoty akończą się jednak tytułowym happy endem? 05:25 TAMTE LATA, TAMTE DNI - MAJA KOMOROWSKA Dysk./wywiad/debata, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem o swoim dzieciństwie i dorastaniu opowiada wybitna aktorka filmowa i teatralna, Maja Komorowska. Artystka wspomina lata dzieciństwa spędzone w rodzinnym domu w Komorowie pod Warszawą, zabawy z bratem bliźniakiem a także młodzieńcze fascynacje teatrem lalkowym oraz pierwsze doświadczenia na scenie Jerzego Grotowskiego.