TVP Kultura Niedziela, 14.11.2021 07:00 MUZYKA LEKKA, ŁATWA I PRZYJEMNA - AKTUALNE PRZEBOJE, PIOSENKI Z FILMÓW I MUSICALI Artystyczne/estradowe (widowisko), 53 min, Polska, 1970 Reżyseria: Janusz Rzeszewski Wykonawcy: Lucjan Kydryński (prowadzący), Halina Kunicka, Jerzy Połomski, Maryla Rodowicz, Mieczysław Czechowicz, Jan Kobuszewski, Bohdan Łazuka, Gerard Wilk, Zofia Rudnicka, Partita, Les Parisiennes Program rozrywkowy z 1971 roku z udziałem popularnych wykonawców, prowadzony przez Lucjana Kydryńskiego. Nowości przemysłu rozrywkowego. 09:10 OD UCHA DO UCHA - PAN TADEUSZ - KSIĘGA ÓSMA - ZAJAZD Teatr, 46 min, Polska, 1971 Reżyseria: Adam Hanuszkiewicz Scenariusz: Adam Hanuszkiewicz Aktorzy: Elżbieta Borkowska - Szukszta, Joanna Jedlewska, Andrzej Zaorski, Zbigniew Zapasiewicz, Kazimierz Wichniarz, Władysław Krasnowiecki, Krzysztof Chamiec, Henryk Borowski, Kazimierz Dejunowicz, Eugeniusz Robaczewski, Zbigniew Kryński, Marek Wojciechowski, Kazimierz Zarzycki, Stanisław Gawlik, Krzysztof Wieczorek Ósma część głośnego spektaklu według scenariusza Adama Hanuszkiewicza i w jego reżyserii. Jedyne tego typu przedsięwzięcie w historii Teatru TV. Mickiewiczowski "Pan Tadeusz" rozpisany na głosy, mówiony przed kamerą. W plebiscycie telewidzów został uznany za największe wydarzenie teatralne roku 1970. Krytycy podkreślali, że Hanuszkiewicz wybrał najprostszą drogę do widza. Swój spektakl oparł na słowie, które buduje dramaturgię, i na aktorze, na zbliżeniach twarzy, zrezygnował z teatralnej widowiskowości, aranżowania sytuacji, nawet z tradycyjnej scenografii (tło stanowiły namalowane plansze). Zachował autorski podział na księgi, z których każda stanowi zamkniętą całość dramaturgiczną, jakby gotowe widowisko. Do każdej roli wybrał aktora możliwie najlepiej uosabiającego cechy bohatera, o zbliżonych warunkach psychofizycznych, co wywoływało u widzów wrażenie, że odtwórcy identyfikują się z kreowanymi przez siebie osobami dramatu. Aktorzy nie grali jak w teatrze", mówili tekst poematu, a przecież nie była to czytanka", tylko spektakl pełen wyrazistych postaci. Widowisko barwne, żywe i stricte telewizyjne. (https: //teatrtv.vod.tvp.pl/595329/pan - tadeusz) 11:05 HAPPY OLO POGODNA BALLADA O OLKU DOBIE Film dokumentalny, 62 min, Polska, 2017 Reżyseria: Krzysztof Paweł Bogocz, Marcin Macuk Scenariusz: Marcin Macuk, Krzysztof Paweł Bogocz Zdjęcia: Tomasz Woźniczka Film dokumentalny o życiu Aleksandra Doby, jednego z najwybitniejszych polskich podróżników. 12:50 WAKACJE WALTERA (SECONDHAND LIONS) Film komediowy, przygodowy, 104 min, USA 2003 Scenariusz i reżyseria: Tim McCanlies Aktorzy: Robert Duvall, Michael Caine, Haley Joel Osment, Josh Lucas, Kyra Sedgwick Osadzona w latach 60. ubiegłęgo wieku ciepła historia familijna łącząca pokolenia. Opowieść o marzeniach, dorastaniu i odkrywaniu wartości rodzinnych. Głównym bohaterem jest zamknięty w sobie 10 - letni Walter, którego samotna matka, Mae, wysyła na wakacje do Teksasu. Chłopak ma spędzić lato na wsi, z dala od domu, u swoich ekscentrycznych wujów, Gartha i Huba, których zupełnie nie zna. W role zatwardziałych kawalerów, cieszących się życiem na łonie przyrody z dala od wielkomiejskiego zgiełku, wcielili się znakomici aktorzy starszego pokolenia: Michael Caine i Robert Duvall. Dopiero pod wpływem wujów, którzyokazują się wspaniałami kompanami, zahukany, nieśmiały dotąd nastolatek nabiera pewności siebie i odkrywa zupełnie nowe wartości w życiu, o jakich nie miał dotąd pojęcia. Garth i Hub mieszkają na odludziu, w zrujnowanym domu na farmie, ale krążą o nich plotki w okolicy, że są właścicielami zdobytej nielegalnie tajemniczej fortuny. Budzą szczególne zainteresowanie domokrążców, którzy chcą im coś sprzedać. A oni zazwyczaj przesiadują z nabitymi strzelbami na ganku i są gotowi mierzyć do każdego, kto się zbliży do ich domu. Początkowo nie w smak im także wizyta krewnego, którego bez entuzjazmu przyjmują pod swój dach. Walter zajmuje pokój na poddaszu. Z czasem tych troje odkrywa wspólny język i zaczyna świetnie się rozumieć. Wychowujący się bez ojca Walter ma w wujach oparcie, czuje się bezpiecznie i bardziej otwiera się na świat. Dodatkowy wątek w filmie stanowi odkrycie na poddaszu przez Waltera zdjęcia pięknej kobiety. Kim jest tajemnicza nieznajoma? Garth snuje ciekawą opowieść z przeszłości, kiedy Hub zakochał się w arabskiej księżniczce. 14:45 MUZYKA SKALNEGO PODHALA - OZWODNE Felieton, 5 min, Polska, 2021 Reżyseria: Violetta Rotter-Kozera Wykonawcy: Krzysztof Trebunia-Tutka (prowadzący) Zamysł cyklu miniatur filmowych "Muzyka Skalnego Podhala" powstał w oparciu o projekt zrealizowany przez Krzysztofa Trebunię Tutkę oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W wyniku tej współpracy przygotowano do druku pierwszy tego typu, unikatowy podręcznik prezentujący muzyczną kulturę Podhala. Krzysztof Trebunia Tutka jest wybitnym znawcą tej tematyki. "Muzyka Skalnego Podhala" to wynik jego trzydziestoletniej pracy badawczej, pedagogicznej oraz aktywności artystycznej mającej na celu zachowanie i popularyzowanie bogatej tradycji muzycznej Podhala. Założeniem cyklu jest realizacja dziesięciu miniatur filmowych prezentujących w nowoczesny, atrakcyjny wizualnie i montażowo sposób, najbardziej znane tańce, rytmy i melodie góralskie. 15:05 U PANA BOGA W OGRÓDKU Komedia obyczajowa, 114 min, Polska 2007 Scenariusz i reżyseria: Jacek Bromski Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Henri Seroka Aktorzy: Wojciech Solarz, Emilian Kamiński, Małgorzata Sadowska, Krzysztof Dzierma, Agata Kryska, Andrzej Zaborski, Aleksander Skowroński, Mieczysław Fiodorow, Jan Wieczorkowski, Marian Krawczyk i inni Uhonorowana Nagrodą Specjalną Jury na FPFF w Gdyni w 2007 r. komedia obyczajowa będąca kontynuacją przeboju kinowego Jacka Bromskiego "U Pana Boga za piecem". Reżyser po raz kolejny przeniósł widzów w nostalgiczno - sielankowy krajobraz białostockiej prowincji z jej zaśpiewną, kresową mową, nieśpiesznym życiem małego miasteczka i zręcznie nakreślonymi, nietuzinkowymi bohaterami, którzy bronią się przed zgiełkiem świata, ale i do nich docierają w końcu modne nowinki techniczne i, niestety, także współczesne plagi (mafia i supermarkety). Całość okrasił dużą dawką humoru i wątkiem kryminalnym, też potraktowanym z przymrużeniem oka. Równolegle przygotował 8 - odcinkową wersję telewizyjną tej opowieści, a Dwójka emitowała ten serial. Mimo upływu czasu w małej mieścinie Królowy Most, gdzie życie płynie leniwie i spokojnie, niewiele się zmieniło. Rząd dusz nadal sprawuje ten sam ksiądz proboszcz regularnie opowiadający Najświętszej Panience o wydarzeniach w okolicy i radzący się Jej w trudnych sprawach. Porządku w miasteczku i na posterunku pilnuje ten sam komendant, ale teraz przybyło mu trosk. Agenci CBŚ właśnie tam przywożą bowiem gangstera Józefa Czaplę, pseudonim Żuraw, świadka koronnego w procesie mafijnym. W ramach programu ochrony świadków dają mu nową tożsamość (teraz Czapla nosi nazwisko Jerzy Bocian), umieszczają w luksusowej willi na uboczu i przydzielają świetnie wyposażony samochód, przekonani, że na takim odludziu nikt Czapli vel Żurawia vel Bociana nie znajdzie. W całą sprawę wtajemniczają tylko komendanta, który i bez tego ma dość zmartwień. Ojciec komendanta, emerytowany ogniomistrz, co i raz wspina się na wysoki fabryczny komin i trzeba go stamtąd ściągać, angażując ekipę strażacką i bufetową Struzikową, której obfity biust ma wielką siłę oddziaływania na staruszka. Komendant nie może też znaleźć męża dla swej córki Luśki, która - choć nad wyraz ponętna - ma nieślubnego potomka. Ojciec każe więc podwładnym łapać kierowców za rzekome wykroczenia i na posterunku poddaje ich bacznej lustracji w nadziei, że któryś z nich nada się na zięcia. W związku z nowymi zadaniami podwładnych zaczyna brakować, ale na szczęście z centrali zostaje przysłany na służbę do Królowego Mostu nowy pracownik - aspirant Marian Cielęcki. Co prawda, był najgorszym studentem szkoły policyjnej i przełożeni specjalnie wysłali go na głuchą prowincję uznawszy, że tam nie będzie miał czego zepsuć, ale tego komendant już nie wie. Nowo przybyły trochę się dziwi miejscowym obyczajom i darzy niekłamanym zachwytem córkę komendanta, lecz ona nie odwzajemnia jego zainteresowania. Tymczasem Bocian nie za bardzo chce żyć w ukryciu i rozbija się po okolicy swoją terenówką. Ksiądz i komendant, każdy na swój sposób, zajmują się jego zbłąkaną duszą, ale skutek ich zabiegów jest mizerny. Dopiero kiedy mafia namierza kryjówkę byłego gangstera i organizuje na niego nocny zamach, z którego Bocian wychodzi cało tylko dzięki opiece Najświętszej Panienki, następuje w nim nagła przemiana. Nawraca się i jeszcze zakochuje w kuszącej Struzikowej. Mafia jednak nie odpuszcza i postanawia zrobić wszystko, żeby Bociana uciszyć. I tu nieoczekiwanie bardzo pomocny okazuje się aspirant Cielęcki, który wyrasta na prawdziwego bohatera. 17:15 NIEDZIELA Z... ROLAMI ROMANA WILHELMIEGO Dysk./wywiad/debata, 39 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadząca) Program poświęcony jest postaci aktora filmowego i teatralnego, Romana Wilhelmiego. W pamięci widzów zapisał się przede wszystkim komediowymi rolami karierowicza, Nikodema Dyzmy w serialu Jana Rybkowskiego czy dozorcy Anioła w "Alternatywach" Stanisława Barei. Kreacji aktorskich było jednak znacznie więcej - w teatrze, kinie i telewizji stworzył ich blisko 170. W jednej postaci zdołał połączyć poetyckość i trywializm, marzycielstwo i prymitywizm, brutalną siłę i słabość pełną bezradności. Ten cytat z Ekspresu Wieczornego (23 maja 1972 rok) idealne podsumowuje jego talent aktorski. 3 listopada mija kolejna rocznica śmierci Romana Wilhelmiego. 18:00 NIEDZIELA Z...ROLAMI ROMANA WILHELMIEGO PAN W. Film obyczajowy, 56 min, Polska 1985 Autor: Bogdan Madej Reżyseria: Krzysztof Gruber Scenariusz: Andrzej Domalik Zdjęcia: Damian Skóra Aktorzy: Roman Wilhelmi, Marek Walczewski, Henryk Bista, Piotr Machalica, Andrzej Żarnecki, Krzysztof Juliusz Warunek, Zbigniew Buczkowski, Krystyna Kołodziejczyk, Krzysztof Majchrzak, Joanna Kasperska, Roman Kosierkiewicz, Anna Majcher, Andrzej Domalik "Temu uczonemu wielkiemu dosunąłem dobrze, ale mi się noga tym razem osmyknęła. Miał przy sobie trzech kumpli, zaraz zrobili krzyk, że z darma racji, żem bił, nie było czasu dać dyla. Milicjanta zawezwali, żeby pozapisywał moje dane. Suma sumarum draka była i mnie się zaczęła kroić sprawa w oczyszczalni. Dobrze, że milicjant spisał przy mnie dane tak samo poszkodowanego, bo się mogłem z pamięci na jego adresie oprzeć. To ja zaraz w skok do pana Wacława po radę i wcześniejszym świtaniem wystartowaliśmy obaj realizować linię obrony" - tak zaczyna się "Pan Wacław", opowiadanie Bogdana Madeja z tomu "Maść na szczury". W roku 1975, kiedy powstała nowela, proza Madeja nie była mile widziana przez cenzurę. Trwała propaganda sukcesu, a opowiadania autora "Pochówku" ukazywały świat istniejący obok oficjalnie przyjętej wizji rzeczywistości. Utwory Madeja pełne pełnokrwistych, wyrazistych typów i znakomitych dialogów, stylizowanych na gwary rodowiskowe, zainteresowały w połowie lat osiemdziesiątych Andrzeja Domalika. Na motywach "Pana Wacława" ten znany reżyser napisał scenariusz do krótkiego filmu telewizyjnego. Trwała wówczas koniunktura na skromne, niedrogie produkcje realizowane techniką wideo. To właśnie wtedy Edward Dziewoński nakręcił swoje "Pięć dni z życia emeryta", a Janusz Majewski "Mrzonkę". Realizacji "Pana W." podjął się Krzysztof Gruber, reżyser świetnie czujący specyfikę małego ekranu, czego dowiodł m. in. w "Fachowcu", "Grecie", "Sali nr 6", "Wcześnie urodzonym", w serialu "Sukces". "Pan W." również spotkał się z przychylnym przyjęciem. Podobało się dobre tempo filmu i doskonałe dialogi. Chwalono te aktorstwo, zwłaszcza kreację Romana Wilhelmiego w roli tytułowej. Akcja filmu zaczyna się od pobicia pana Janusza, wykładowcy uniwersyteckiego, przez niejakiego Szpindla, prymitywnego rzezimieszka, zamieszanego w różne szemrane interesy. Wyrok skazujący dla bandyty wydaje się formalnością. Oskarżony jednak udaje się po ratunek do znanego w kręgach przestępczych "mecenasa", który słynie ze skutecznego wyciągania swych podopiecznych z największych tarapatów. Zapoznawszy się z problemem Szpindla, pan Wacław postanawia i tym razem dokonać rzeczy pozornie niemożliwej: skłonić świadków oskarżenia do wycofania wcześniejszych zeznań przeciwko swemu "klientowi". 20:25 MAJOR DUNDEE (MAJOR DUNDEE) Western, 117 min, USA 1965 Reżyseria: Sam Peckinpah Scenariusz: Harry Julian Fink, Oscar Saul, Sam Peckinpah Zdjęcia: Sam Leavitt Muzyka: Forrest Wood, Daniele Amfitheatrof Aktorzy: Charlton Heston, Richard Harris, Jim Hutton, James Coburn, Michael Anderson Jnr, Senta Berger, Mario Adorf, Brock Peters, Warren Oates, Ben Johnson, Michael Pate, R. G. Armstrong i inni Widowiskowy western, którego koszt produkcji wyniósł blisko trzy miliony dolarów, zrealizował Sam Peckinpah ("Nędzne psy", "Ucieczka gangstera", "Dajcie mi głowę Alfreda Garcii", "Konwój"), reżyser uważany za wielkiego indywidualistę, jednego z najciekawszych twórców amerykańskiego kina. To właśnie westerny przyniosły mu największą sławę - "Strzały o zmierzchu", "Ballada o Cable'u Hogue'u,"Pat Garret i Billy Kid","Dzika banda"(nominacja do Oscara) czy wreszcie"Major Dundee". Reżyser i współscenarzyści opracowali zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami scenariusz na trzygodzinny film. W ostatniej chwili producent Jerry Bresler zmienił koncepcję. W rezultacie"Major Dundee"został skrócony o kilkadziesiąt minut, co wywołało oburzenie realizatorów i krytyki. Mimo drastycznych cięć montażowych, które zniekształciły charakter filmu, w opinii wielu recenzentów western uchodzi za dzieło nieprzeciętne i zajmuje ważne miejsce w dorobku twórczym reżysera. Akcja rozpoczyna się w roku 1864 u schyłku amerykańskiej wojny domowej między stanami Południa i Północy. Niewielka grupa Apaczów pod wodzą Sierra Charriby (Michael Pate) atakuje posterunek kawalerii Stanów Zjednoczonych. W masakrze ginie wielu żołnierzy, a Indianie wraz z kilkorgiem uprowadzonych dzieci uciekają do Meksyku. Major Amos Charles Dundee (Charlton Heston), dowódca fortu Benlin, poprzysięga napastnikom zemstę. Nie mając ludzi, postanawia wykorzystać w akcji wziętych do niewoli konfederatów i przestępców kryminalnych, którzy zostają zmuszeni do udziału w pościgu, w przeciwnym razie grozi im trybunał wojskowy. Wśród więźniów jest dawny przyjaciel majora, który walczył po stronie konfederatów, Benjamin Tyreen (Richard Harris), oskarżony o zabójstwo strażnika więziennego. Tyreen przyłącza się do majora, lecz nie ukrywa, że po zakończeniu akcji zamierza go zabić. Zorganizowany naprędce oddział wyrusza w pościg. Napięte stosunki między Amosem Dundee a Tyreenem pogłębia sprawa konfederata Hadleya, którego major skazuje na karę śmierci za dezercję. 23:00 WINDĄ NA SZAFOT (L'ASCENSEUR POUR L'ECHAFAUD) Film kryminalny, 87 min, Francja, 1958 Reżyseria: Louis Malle Scenariusz: Louis Malle Zdjęcia: Henri Decae Muzyka: Miles Davis Aktorzy: Jeanne Moreau, Maurice Ronet, Jean Wall, Lino Ventura, Georges Poujouly, Felix Marten, Hubert Deschamps Florence Carala i jej kochanek Julien Tavernier, postanawiają zabić męża Florence, pozorując samobójstwo. Dopracowany w najdrobniejszych szczegółach plan zostaje zrealizowany. Pozostaje jeszcze tylko usunięcie ostatniego dowodu zbrodni. Od tego momentu perfekcyjny plan zostaje zakłócony przez nieprzewidziane okoliczności. (dystr. Jet Films) 00:45 TERAZ ANIMACJE! - RED LIGHT TRAIN Film animowany, 9 min, Polska, 2019 Reżyseria: Alicja Kot Scenariusz: Alicja Kot Krótki film animowany. Młoda stewardesa pracuje w luksusowym pociągu dalekobieżnej linii do Paryża. Pasażerami są zakochane pary, podróżujące do stolicy miłości. Stewardesa mimowolnie staje się świadkiem ich miłosnych uniesień. Jednocześnie coraz dotkliwiej odczuwa własną samotność. Chce kochać i być kochaną. Nie potrafiąc sobie poradzić z niezaspokojoną potrzebą miłości, obsesyjnie obserwuje złączonych w uściskach, podróżujących kochanków. (opis producenta) 00:50 TERAZ ANIMACJE! - NORMA Film animowany, 7 min, Polska, 2018 Reżyseria: Agata Mianowska Scenariusz: Agata Mianowska Krótki film animowany. Dwie młode dziewczyny próbują sprostać współczesnym kanonom piękna. Każda z nich jest inna, jednak żadna nie czuje się dobrze we własnej skórze. Norma i jej sąsiadka różnymi metodami starają się uzyskać poczucie samoakceptacji. (źródło: polishshorts.pl) 01:00 TERAZ ANIMACJE! - WYJDĘ Z SIEBIE Film animowany, 4 min, Polska, 2016 Reżyseria: Karolina Specht Scenariusz: Karolina Specht Muzyka: Michał Kawecki Pewnego dnia Ona zauważa, że z Nim dzieje się coś dziwnego... Krótki film o tym, jak czasami bardzo chcemy widzieć w drugim człowieku kogoś innego i o tym, jak łatwo wyjść z siebie, kiedy wyobrażenia konfrontują się z rzeczywistością. (źródło: polishshorts.pl) 01:15 KINO NOCNE - JFK (JFK) Dramat historyczny, kryminał, 180 min, USA/Francja, 1991 Reżyseria: Oliver Stone Reżyseria: Oliver Stone Scenariusz: Oliver Stone, Zachary Sklar Aktorzy: Kevin Costner, Gary Oldman, Sissy Spacek, Tommy Lee Jones, Leurie Metcalf, Michael Rooker i inni Dallas w stanie Teksas, późne przedpołudnie 22 listopada 1963 roku. Wielki prezydencki lincoln ze złożonym dachem sunie majestatycznie ulicami miasta w szpalerze wiwatujących gapiów. John Kennedy z Jackie zajmują honorowe miejsca w tyle samochodu, przed nimi siedzą gubernator Connally z małżonką Nelly. Tuż przed w pół do pierwszej orszak ponad dwudziestu pojazdów opuszcza Houston Street i mijając stojący po prawej stronie budynek składnicy książek skręca w lewo w schodzącą pod wiadukt kolejowy Elm Street. Wtedy właśnie, dokładnie o godzinie 12.29, padają strzały. Trafiony w szyję prezydent kuli się i osuwa w ramiona żony. Po chwili kolejny huk. Głowa Kennedy'ego wprost eksploduje w fontannie krwi. Agent Hill wyskakuje z jadącego z tyłu samochodu ochrony i wspina na stopień lincolna, który nagłym zrywem rusza do przodu. Kawalkada pojazów gna co sił do pobliskiego Parkland Memorial Hospital. Po paru minutach jest na miejscu. Powiadomiony przez radio personel medyczny natychmiast układa rannego na noszach i wiezie go na izbę przyjęć. Ale na wszelką pomoc jest już za późno. Uszkodzenia mózgu są zbyt poważne. O godzinie 12.45 rzecznik policji powiadamia media o śmierci prezydenta Stanów Zjednoczonych. Okoliczności zabójstwa Johna Fitzgeralda Kennedy'ego nadal budzą emocje wśród historyków, publicystów, filmowców i rzesz Amerykanów. Choć FBI, a także powołana do wyjaśnienia motywów zbrodni specjalna komisja Earla Warrena obarczyły odpowiedzialnością za morderstwo wyłącznie Lee Harvey Oswalda, przeważająca część opinii publicznej nie chciała uwierzyć, by udanego zamachu na głowę państwa dokonać mógł działający w pojedynkę desperat. Taką wersję odrzucał zdecydowanie także prokurator okręgowy z Nowego Orleanu Jim Garrison. Prawnik był pewien, iż Oswald był tylko pionkiem, narzędziem w rękach prawicowych ekstremistów współdziałających z wielkimi handlarzami bronią i renegatami z tajnych służb. Zebrał mnóstwo dowodów obnażających błędy popełnione w śledztwie przez policję, FBI i Komisję Warrena. Po długotrwałych, szeroko zakrojonych przygotowaniach Garrison oskarżył o współudział w spisku biznesamana Claya Shawa. Nie zdołał jednak przekonać ławy przysięgłych. W 1969 roku Shaw został uwolniony od winy i kary. Znakomity film Olivera Stone'a z Kevinem Costnerem w roli Jima Garrisona, oraz znakomitymi kreacjami Sissi Spacek, Tommy Lee Jonesa, Donalda Sutherlanda i Gary'ego Oldmana wzbudził wiele kontrowersji wśród historyków, lecz został wysoko oceniony zarówno przez krytykę, jak i publiczność. Spośród dziewięciu nomonacji do Oscara zdobył dwie statuetki - za montaż i zdjęcia.