Program 1 Niedziela, 21.11.2021 04:40 KLAN - ODC. 3885 Telenowela, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski, Mateusz Śliwa, Sebastian Chondrokostas, Michał Fazlejew, Adam Molak, Jerzy Sztwiertnia, Paweł Karpiński Scenariusz: Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka, Iwona Siemieniuk, Jacek Getner, Marcin Strzelecki Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Adam Kamień, Natalia Kasprzykowska, Katarzyna Tlałka, Georgi Angiełow, Jerzy Pożarowski, Teresa Stępień Nowicka, Aldona Orman, Julia Królikowska, Marcin Kaleta, Maria Winiarska, Ryszard Kluge, Katarzyna Skolimowska, Daniel Skrzypczak, Monika Dryl, Adam Skalik Kornel tłumaczy się żonie z wczorajszego wieczoru. Żaneta wcale go nie kokietowała, a jeśli nawet, to przecież on nie jest winny. Ula nie gniewa się, przyzwyczaiła się, że jej mężem jest muzyk rockowy. Pojawia się znudzony Piotruś i pyta o panią Żanetkę. Ula odpowiada, że dzisiaj ona jest cały dzień w domu, więc nie potrzebują pani Żanety. Ale oprócz zabawy z Piotrusiem ma w planach jeszcze porządki w kuchni. Monika przypomina synowi, że teraz najważniejszy dla niego ma być egzamin z programowania. Kaja uważa jednak, że bardziej powinien się zająć pisaniem prozy erotycznej. Monika znowu narzeka na ból głowy. Górzyński jedzie dzisiaj po raz pierwszy na rehabilitację do Konstancina. Pomaga mu Leszek, który nawet deklaruje, że poczeka na niego i przywiezie z powrotem. Pawełek nie ma czasu na zjedzenie obiadu, bo przygotowuje prezentację do szkoły. Zaciekawionemu Pawłowi oświadcza, że to na historię, ale w końcu przyznaje się, że robi to dla koleżanki. Dostarcza Zuzce przygotowany materiał wraz z różą. Irmina i Gustaw wychodzą z pracy rozmawiając o Rutce. Gustaw niepochlebnie wyraża się o drugim współwłaścicielu, nie zauważając Marczyńskiego przy swoim samochodzie. Irmina wraca do domu i zastaje Andrzeja w kiepskim nastroju. Leszek opowiedział mu o wizycie Irminy u Rutki w szpitalu. 05:10 KLAN - ODC. 3886 Telenowela, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski, Mateusz Śliwa, Sebastian Chondrokostas, Michał Fazlejew, Adam Molak, Jerzy Sztwiertnia, Paweł Karpiński Scenariusz: Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka, Iwona Siemieniuk, Jacek Getner, Marcin Strzelecki Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Adam Kamień, Natalia Kasprzykowska, Katarzyna Tlałka, Georgi Angiełow, Jerzy Pożarowski, Teresa Stępień Nowicka, Aldona Orman, Julia Królikowska, Marcin Kaleta, Maria Winiarska, Ryszard Kluge, Katarzyna Skolimowska, Daniel Skrzypczak, Monika Dryl, Adam Skalik Irmina zwierza się Bognie w gabinecie rehabilitacyjnym. Zataiła przed Andrzejem wizytę u Igora w szpitalu. Andrzej o wszystkim dowiedział się od Leszka i ma pretensje, że nic mu o tym nie wspomniała. Bogna podpytuje, czy rzeczywiście doktor Górzyński nie ma się czego obawiać? Agnieszka jest już w kiepskim nastroju, bo z wizytą do Julci zapowiedział się Janusz. Kiedy pakuje rzeczy dla córki, Janusz pyta wprost, czy Agnieszka jest z kimś związana. Wybucha awantura. Agnieszka ściąga obrączkę z palca. Na osiedlu do Janusza z Julką dołącza Lidka. Szybko dochodzi do sprzeczki. Dżesika osobiście przyjeżdża do przedszkola, żeby namówić Czesię do udziału w jej relacji internetowej z sypialni. Mimo że temat jest poważny, to forma frywolna. Czesia kolejny raz odmawia, jako szefowa przedszkola musi dbać o zasady. Tymon wpada do Agnieszki do szkoły. Ma fantastyczny pomysł na prezent na ślub Iwony i Marcela. Roztacza przed Agą wizje tygodniowego wypadu do szkoły tańca w Madrycie. Agnieszka hamuje jego zapędy. Darek jest niemile zaskoczony, że dzisiaj znowu sypialnia będzie zajęta. Nie próbuje przekonać Dżesiki do zmiany planów, tylko zabiera Dżastina i jedzie do Czesi. 05:30 KLAN - ODC. 3887 Telenowela, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski, Mateusz Śliwa, Sebastian Chondrokostas, Michał Fazlejew, Adam Molak, Jerzy Sztwiertnia, Paweł Karpiński Scenariusz: Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka, Iwona Siemieniuk, Jacek Getner, Marcin Strzelecki Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Adam Kamień, Natalia Kasprzykowska, Katarzyna Tlałka, Georgi Angiełow, Jerzy Pożarowski, Teresa Stępień Nowicka, Aldona Orman, Julia Królikowska, Marcin Kaleta, Maria Winiarska, Ryszard Kluge, Katarzyna Skolimowska, Daniel Skrzypczak, Monika Dryl, Adam Skalik Darek z Dżastinem spędzili noc u Czesi. Anulka twierdzi, że live Dżesiki był świetny, tylko do późna w nocy. Brajan deklaruje, że porozmawia z siostrą, ale Darek nie chce. Sam sobie poradzi. Dominika składa Elżbiecie życzenia imieninowe. Okazuje się, że jest pierwsza i wygląda na to, że Jerzy zapomniał. Tymczasem Jerzy zjawia się z kwiaciarni z okazałym bukietem. Cieszy się, że oficjalne przyjęcie jest jutro, więc dzisiejszy wieczór spędzą tylko we dwoje. Pawełek próbuje umówić się na randkę z Zuzą. Mimo że się nie udaje, postanawia wpaść do szkoły, żeby dowiedzieć się jak podobała się prezentacja na historię, którą dla dziewczyny wykonał. Niestety, wkurzona Zuza informuje, że historyk nie zaliczył jej tej pracy, bo była za dobra. Historyk szybko się zorientował, że nie ona jest autorką. Na Sadybie niespodziewanie zjawia się Mirosław z kwiatami, a wkrótce Lutka z Krzysztofem, niby na chwilę. Jerzy wraca z pracy i nie ma wątpliwości, że inaczej spędzi wieczór niż sądził. Janusz przeprosił Lidkę za wczorajszy dzień. Namawia ją na ciąg dalszy przeprosin u siebie. Niestety, Lidka odbiera telefon z ośrodka, w którym jest jej ojciec. Darek miał nadzieję na wieczór z Dżesiką w kinie. Do kina poszła jednak Franczesia z Dżastinem. Dżesika ma własne plany na dzisiejszy wieczór związane z Darkiem. 06:55 SŁOWO NA NIEDZIELĘ - NAJDROŻSZA PIZZA NA ŚWIECIE, PUSTE DEKLARACJE I PIĘKNA UFNOŚĆ Wykład/prelekcja/prezentacja, 5 min, Polska, 2021 Reżyseria: Mateusz Pleskacz Scenariusz: o. Mateusz Stachowski, Mateusz Pleskacz W niedzielnej Ewangelii Pan Jezus, Król Wszechświata, rozmawia z Poncjuszem Piłatem, prefektem Judei, maleńkiej części Imperium Rzymskiego. Wiemy, że Piłat chciał w pewnym momencie uwolnić Jezusa, ale skończyło się na chęciach. Ostatecznie Piłat wydał wyrok śmierci. Swą gotowość oddania życia za swego Mistrza deklarowali Jego uczniowie z Piotrem na czele. Na deklaracjach jednak się skończyło, bo gdy przyszło co do czego, to wszyscy uciekli. Z Piotrem na czele. Nikt do Jezusa się nie przyznał. Nikt z jednym wyjątkiem. Tylko jeden człowiek wstawił się za Jezusem. Kiedy wszyscy zawiedli, tylko łotr na krzyżu publicznie stanął po stronie Jezusa. Przyznał się do Niego. Uznał Go za króla. Może niekiedy deklarujesz, że jesteś dobrym człowiekiem? A jak jest naprawdę? 08:30 ZAKOCHAJ SIĘ W POLSCE - ODC. 238 KRAPKOWICE I GÓRA ŚW. ANNY Magazyn, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Ewa Grodzka Scenariusz: Weronika Mliczewska Zdjęcia: Jacek Banach, Jarosław Wątor Tym razem odwiedzimy Krapkowice - miasto leżące na ważnych szlakach komunikacyjnych od początków swego istnienia. Leżało prawdopodobnie na szlaku bursztynowym, było wrotami pomiędzy Cesarstwem Rzymskim a Skandynawią, wschodem i zachodem. Miasto i okolice z malowniczymi zamkami ze średniowiecza to doskonałe miejsca na opowieść o tym jak w dawnych wiekach rozwijała się tutaj przedsiębiorczość. Leżąca nieopodal Góra św. Anny znana jest przede wszystkim jako miejsce kultu, z sanktuarium oraz cudowną figurą swojej patronki. 09:05 LAS BLIŻEJ NAS - ODC. 37 Magazyn, 20 min, Polska, 2020 Scenariusz: Wojciech Wójcik Wykonawcy: Tomasz Zielonka (prowadzący) W tym odcinku pokażemy niesamowite rośliny polskich lasów. Zwrócimy uwagę na niezwykłe rośliny, które już na dobre zadomowiły się w polskich lasach, a których pochodzenia nie podejrzewalibyśmy. Wśród prezentowanych gatunków znajdą się egzotyczne, chronione storczyki, gorejące krzewy Mojżesza, ale również rośliny, które musimy zwalczać, jak chociażby barszcz Sosnowskiego. 09:25 FASCYNUJĄCE MIEJSCA - FASCYNUJĄCY MADAGASKAR - DZIKIE WYBRZEŻA (FASCINATING MADAGASKAR - THE WILD WEST COAST) Film dokumentalny, 14 min, Niemcy, 2014 Reżyseria: Annette Scheurich Krótkie podróże do Ameryki Południowej, Afryki i Europy. Szybkie wypady do: Patagonii, w Andy lub do dżungli tropikalnej. To okazja poznania Kenii lub Gór Wogezów w sercu Europy. Madagaskar, rajska wyspa na Oceanie Indyjskim z niepowtarzalnym krajobrazem przyrody i mieszkańcami kochającymi zabawę. Wyspa Madagaskar leży 500 km od wybrzeży Afryki, to czwarta co do wielkości wyspa na ziemi, odseparowana od reszty świata od 90 milionów lat. Madagaskar odkryto dopiero 2000 lat temu. Ludzie przybywali tam z Azji, z Bliskiego Wschodu i z Afryki. Różnorodność pochodzenia plemion malgaskich wyraźnie widać obecnie w ich stylu życia i tradycjach. Anakao na południowym zachodzie wyspy jest siedzibą rybaków z ludów Vezo. To oddalony region i trudno dostępny z lądu. Ludy Vezo są nazywane dziećmi morza. Rzadko się tu widzi motorówki, bo są zbyt drogie. Wiele rodzin nadal mieszka głównie na morzu. Żeglują od wysepki do wysepki wzdłuż ogromnej rafy koralowej, położonej na zachód od wybrzeża Madagaskaru. Jak dotąd - Vezo cieszą się bogatymi terenami łowisk. Niestety, coraz częściej są zmuszani do dzielenia się tym bogactwem z międzynarodowymi flotami rybackimi, które pojawiają się na wodach przybrzeżnych Madagaskaru i zagrażają dobrostanowi mieszkańców. Większość rafy na zachód od wybrzeża jest wciąż dziewiczym podwodnym rajem. Tymczasem zmiany klimatyczne i tu czynią spustoszenie. Podwyższona temperatura wód powoduje, że rafa umiera. Nadal udaje się jej odradzać, oferując nurkom i turystom zapierający dech krajobraz koralowy, a ludowi Vezo bogate łowiska. Madagaskar bardzo się zmienił od czasów, gdy pierwsi osadnicy przypłynęli przez ocean. Wciąż udaje się jednak zachować piękno dzikiej przyrody temu niepowtarzalnemu światu na wyspie. W ten sposób fascynacja Madagaskarem trwa nadal. 10:55 SŁOWO NA NIEDZIELĘ - NAJDROŻSZA PIZZA NA ŚWIECIE, PUSTE DEKLARACJE I PIĘKNA UFNOŚĆ Wykład/prelekcja/prezentacja, 5 min, Polska, 2021 Reżyseria: Mateusz Pleskacz Scenariusz: o. Mateusz Stachowski, Mateusz Pleskacz W niedzielnej Ewangelii Pan Jezus, Król Wszechświata, rozmawia z Poncjuszem Piłatem, prefektem Judei, maleńkiej części Imperium Rzymskiego. Wiemy, że Piłat chciał w pewnym momencie uwolnić Jezusa, ale skończyło się na chęciach. Ostatecznie Piłat wydał wyrok śmierci. Swą gotowość oddania życia za swego Mistrza deklarowali Jego uczniowie z Piotrem na czele. Na deklaracjach jednak się skończyło, bo gdy przyszło co do czego, to wszyscy uciekli. Z Piotrem na czele. Nikt do Jezusa się nie przyznał. Nikt z jednym wyjątkiem. Tylko jeden człowiek wstawił się za Jezusem. Kiedy wszyscy zawiedli, tylko łotr na krzyżu publicznie stanął po stronie Jezusa. Przyznał się do Niego. Uznał Go za króla. Może niekiedy deklarujesz, że jesteś dobrym człowiekiem? A jak jest naprawdę? 12:50 UMARŁ, ABY ŻYĆ. RZECZ O STEFANIE KARDYNALE WYSZYŃSKIM - PRYMAS I PRZYRODA. Film dokumentalny, 12 min, Polska, 2020 Autor: Małgorzata Castro Reżyseria: Grzegorz Sadurski Prymas Wyszyński w swoich rozważaniach o Nowym Testamencie, przypominał, że wydarzenia przedstawiane w Ewangelii często dzieją się w scenerii przyrody, a jej bohaterami są rolnicy, najbliżej związani przez charakter swej pracy z ziemią i jej owocami. Prymas podziwiał przyrodę, lubił się nią otaczać i rozumiał ją. 13:15 BBC W JEDYNCE - PLANETA DOSKONAŁA. ODC. 5/5 LUDZIE (A PERFECT PLANET. HUMANS (5/5)) Film dokumentalny, 49 min, Wielka Brytania/Niemcy/Francja, 2020 Reżyseria: Cordey Huw Przez ostatnie 10 tysięcy lat klimat na Ziemi był niezwykle stabilny. Rozwijało się rolnictwo; na całym świecie powstawały wspaniałe cywilizacje. W ostatnich dwóch stuleciach równowaga została zachwiana. Dziś dominująca aktywność człowieka zaburza funkcjonowanie natury; niszczy środowiska, bez których życie nie przetrwa. To najważniejszy problem naszych czasów. Działania, jakie podejmiemy w najbliższych latach, wpłyną na przyszłość Ziemi w nadchodzących tysiącleciach. Ocalmy naszą planetę. Sprawiedliwość klimatyczna! Kiedy? Teraz! By przekonać się, z jakim trudem życie radzi sobie w szybko zmieniającym się świecie, wystarczy odwiedzić Afrykę. 14:15 Z PAMIĘCI - JERZY FICOWSKI CZ. 3 Felieton, 4 min, Polska, 2021 Scenariusz: Agnieszka Jęksa Wykonawcy: Andrzej Dobosz (prowadzący) Trzeci odcinek, w którym Andrzej Dobosz wspomina Jerzego Ficowskiego. Poznał go osobiście, od niego dowiedział się o Brunonie Schulzu. Rozpowszechniana przez bohatera odcinka swoista Schulzomania wzbudziła zainteresowanie również m.in. u Jana Kotta. Jerzy Ficowski interesował się także literaturą żydowską, poszukując śladów tekstów żydowskich i miejsc zagłady tego narodu. 14:25 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - CYSTERSKA KUCHNIA PIWNA Magazyn, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Tomasz Rostworowski, Karol Okrasa Zdjęcia: Adam Kubiak Wykonawcy: Karol Okrasa (prowadzący) W swojej kolejnej wyprawie kulinarnej Karol Okrasa zabiera widzów do wspaniałego klasztoru cysterskiego w Sulejowie, malowniczo położonego na brzegu Pilicy. Nie sposób sobie wyobrazić rozwoju średniowiecznej Europy i Polski bez zakonu cystersów. Ich zasługi dla rozwoju kultury i gospodarki były nieocenione. Opactwa cysterskie stanowiły ważne centra nauki, medycyny i kultury. Obecność cystersów gwarantowała rozwój gospodarczy regionu. Tam, gdzie się pojawiali, jak grzyby po deszczu wyrastały młyny, kuźnie wodne, huty, stawy rybne, pasieki, browary. I właśnie browary dostarczały nie tyle napoju wyskokowego, co ważnego składnika ówczesnej kuchni. Tak jak dziś rozpoczynamy śniadanie od kawy i herbaty, ówcześni ludzie sięgali na początek dnia po polewkę piwną. Dodatek do takiej polewki w postaci żółtek, miodu, sera czy korzeni zależał od zamożności i zawartości spiżarni. Piwa używano także do gotowania mięs i ryb, do zup czy sosów, a także produkcji octu. Ponadto w czasach, w których nie zdawano sobie sprawy z istnienia drobnoustrojów chorobotwórczych, uwarzone piwo służyło jako główny napitek, bo nie powodowało dolegliwości żołądkowych w przeciwieństwie do nieprzegotowanej wody. Reasumując piwo było niezbędnym elementem ówczesnej kuchni. Na szczęście obróbka cieplna praktycznie usuwa z piwa alkohol, więc ciepłymi potrawami przygotowanymi na bazie piwa można się bezkarnie delektować. Na początek Karol pokaże, jak przygotować polewkę piwną na śniadanie z serem i jabłkami. Kolejnym daniem będzie pieczona tołpyga z piwno - korzennym sosem. A trzecia potrawa to indyk w sosie piwnym z owocami. 14:55 KOMISARZ ALEX S.XVI - 198 - (SERIA XVI, ODC. 8) - "BĘDZIE DOBRZE" Serial kryminalny, 43 min, Polska, 2021 Reżyseria: Mariusz Palej Scenariusz: Peter Hajek, Peter Moser, Karolina Frankowska Aktorzy: Wojciech Czerwiński, Magdalena Walach, Beata Fido, Piotr Bondyra, Zbigniew Lesień, Dorota Krempa, Małgorzata Klara, Stefan Pawłowski, Ewelina Cassette, Modest Ruciński, Jakub Kryształ, Joanna Żóraw, Daria Kalinchuk, Sławomir Milczarek Alex jest zdruzgotany po śmierci Górskiego. Komendant i reszta zespołu zdają sobie sprawę, że trzeba mu znaleźć nowego partnera. W przeciwnym razie pies pogrąży się w depresji. Komendant, za namową Lucyny sprowadza do Łodzi swojego wychowanka komisarza Adama Wilczaka (w roli nowego komisarza Wojciech Czerwiński). Wilczak dużo przeszedł, stracił żonę w wypadku. Dlatego komendant wierzy, że Alex go zaakceptuje. Komisarz Wilczak z miejsca dołącza do śledztwa w sprawie zabójstwa Damiana Bielika, windykatora długów. Sprawa komplikuje się, kiedy okazuje się, że zabójstwo łączy się ze zniknięciem Magdy Lipskiej. Psychoterapeutka miała kłopot ze spłatą kredytu. W jej domu Alex znajduje list pożegnalny. Wydaje się, że zabiła windykatora, a potem popełniła samobójstwo. W tej sprawie nic jednak nie jest oczywiste. Dochodzenie okaże się szczególnie trudne, nie tylko ze względu na zagmatwaną zagadkę kryminalną. Komisarz Wilczak będzie musiał udowodnić Alexowi, że nadaje się na jego partnera. Pytanie czy przekona do siebie komisarza Alexa? 18:40 JAKA TO MELODIA? - ODC. 4706 Teleturniej, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Mikołaj Dobrowolski Wykonawcy: Rafał Brzozowski (prowadzący) Na cel charytatywny grają polscy szpadziści: Radosław Zawrotniak, Renata Knapik - Miazga, Aleksandra Jarecka. 20:15 WOJENNE DZIEWCZYNY S.IV - ODC. 50 (SERIA IV ODC. 11) Serial wojenny, 43 min, Polska, 2021 Reżyseria: Anna Kazejak, Filip Zylber Scenariusz: Michał Godzic Muzyka: Bartosz Chajdecki, Piotr Komorowski Aktorzy: Aleksandra Pisula, Vanessa Aleksander, Maja Szopa, Danuta Stenka, Peter Wolf, Katrin Buhring, Mickey Hardt, Maciej Brzoska, Magdalena Czerwińska, Piotr Nerlewski, Paweł Małaszyński Podczas tajnego spotkania Meyer przekazuje Marysi kadry, które wyciął ze swojego filmu. Na usuniętych klatkach widać Marysię, Nitkę i Andrzeja. W ten sposób stara się udowodnić dziewczynie, że może mu ufać. Meyer obiecuje również Marysi, że postara się dowiedzieć, co dzieje się z Andrzejem. Nitka wraz z Zygą zabiera Lusię do swojej rodzinnej posiadłości w Złoczewicach. Jest przekonana, że tam dziewczynka będzie bezpieczna. Po przyjeździe na miejsce spotykają Kostka, który na ich widok zaczyna się dziwnie zachowywać. Ewka chce pomóc Sońce w wykupieniu jego matki z Szucha. Starają się zdobyć pieniądze ze wszelkich możliwych źródeł. Muszą zebrać gigantyczną kwotę. 22:20 ZAKOCHANA JEDYNKA - LA LA LAND (LA LA LAND) Film muzyczny, 122 min, USA 2016 Scenariusz i reżyseria: Damien Chazelle Aktorzy: Ryan Gosling, Emma Stone, Amiee Conn, Terry Walters, Thom Shelton, Cinda Adams, Rosemarie DeWitt Potwierdzeniem świetnych ocen widzów i krytyków były liczne nagrody, jakie zdobył film, a wśród nich: 6 Oscarów (m.in. dla najlepszej aktorki Emmy Stone, za reżyserię, zdjęcia i piosenkę City of Stars) oraz 7 Złotych Globów, 5 BAFTA. Do Los Angeles w poszukiwaniu szczęścia trafia para bohaterów musicalu La La Land, marzyciele z wielką pasją, którzy poznają się tu i zakochują w sobie. Czy uda im się pielęgnować to kruche uczucie i jednocześnie walczyć o swoją przyszłość i spełnienie marzeń? Ona - Mia Dolan - jest dobrze zapowiadającą się aktorką, ale zanim podbije ten trudny rynek, musi zarabiać na życie jako kelnerka w barze. Przed pięcioma laty porzuciła rodzinne miasteczko w Nevadzie, by zacząć lepsze życie w Hollywood.. On - Sebastian Wilder - to zdolny pianista, który marzy o własnym klubie jazzowym. Aby przeżyć tymczasem chałturzy w podrzędnej knajpie, grając narzucane mu kawałki i ledwie wiąże koniec z końcem. Ich drogi krzyżują się w dniu, gdy jej kolejny casting kończy się fiaskiem, a on zostaje wyrzucowny z pracy przez właściciela lokalu za to, że do repertuaru wprowadził jazzowe improwizajce, zamiast zgodnie z umową grać klasyczne bożonarodzeniowe kawałki. Przypadkowa znajomość za czasem przeradza się w większą zażyłość. Zbliżają ich do siebie marzenia o karierze i wielka pasja. Wydaje się, że rodząca się między nimi miłość doda im sił, pozwoli przetrwać najcięższe próby i kryzysy. Show - biznes pochłania ich coraz bardziej, a tym samym mają coraz mniej czasu dla siebie. Myślą tylko o karierze i powoli oddalają się od siebie. Czy ich drogi rozejdą się na zawsze? 00:35 BOHEMIAN RHAPSODY (BOHEMIAN RHAPSODY) Film biograficzny, dramat, 129 min, USA/Wielka Brytania 2018 Reżyseria: Bryan Singer Scenariusz: Anthony McCarten Aktorzy: Rami Malek, Lucy Boynton, Gwilym Lee, Ben Hardy, Joseph Mazzello Głośny film o zespole Queen, jego muzyce i genialnym wokaliście, którym był nieżyjący już Freddie Mercury (1946 - 1991). Brytyjski muzyk, piosenkarz i autor tekstów zdobył ogromne rzesze fanów. Uchodził za jednego z najlepszych wokalistów w historii światowej muzyki rozrywkowej. Wraz ze swymi kolegami z zespołu zaczynał od występów w podrzędnych brytyjskich klubach, by potem wspiąć się na szczyty. W 2007 roku Queen został okrzyknięty przez słuchaczy BBC Radio brytyjskim zespołem wszech czasów. Tytuł filmu pochodzi od singla Bohemian Rhapsody, który odniósł ogromny sukces komercyjny i właśnie wtedy Freddie Mercury wraz ze swymi muzykami stał się prawdziwą gwiazdą. W filmie w roli Mercury'ego wystąpił Rami Malek, amerykański aktor pochodzenia egipskiego, który za pamiętną kreację został nagrodzony Oscarem. Otrzymał także nagrody Złoty Glob i BAFTA. Ponadto trzy Oscary w kategoriach: dźwięk, montaż dźwięku, montaż. Film ukazuje błyskotliwą karierę zespołu Queen, któremu oryginalne, odznaczające się różnorodnością brzmienie pozwoliło podbić cały świat. To także opowieść o samotności i ogromnej potrzebie miłości. Widz jest świadkiem wzlotów i upadków grupy, poznaje bliżej charyzmatycznego lidera Queen, który przyciąga tłumy, wprowadzając swoich fanów w prawdziwą euforię, ale przeżywa też chwile zwątpienia i zagubienia. W lipcu 1985 roku Freddie Mercury wraz z Queen wystąpił na słynnym Live Aid, gdzie sprawił, że ponad 70 tysięcy widzów zgromadzonych na Wembley w Londynie w jednym tempie klaskało w rytm utworu "Radio Ga Ga". Wykonał też inne wielkie przeboje: "Bohemian Rhapsody", "Crazy Little Thing Called Love", "We Will Rock You", "We Are the Champions". Mercury cierpiał na śmiertelną chorobę. Zmarł 23 listopada 1991 roku. 03:00 DUŻE ZWIERZĘ Film obyczajowy, 71 min, Polska 2000 Reżyseria: Jerzy Stuhr Scenariusz: Krzysztof Kieślowski Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Abel Korzeniowski Aktorzy: Jerzy Stuhr, Anna Dymna, Dominika Bednarczyk, Błażej Wójcik, Andrzej Franczyk, Feliks Szajnert, Zbigniew Kaleta, Andrzej Kozak, Radosław Krzyżowski, Stanisław Banaś, Piotr Dąbrowski, Zbigniew Rola, Ewa Worytkiewicz, Małgorzata Ząbkowska, Beata Schimscheiner, Tomasz Schimscheiner i inni "Duże zwierzę" - czwarty film w reżyserskim dorobku Jerzego Stuhra - był już głośny na długo przed premierą. Stało się tak za sprawą scenariusza. Pierwszą jego wersję (na podstawie opowiadania Kazimierza Orłosia pt. "Wielbłąd") napisał bowiem w roku 1973 sam Krzysztof Kieślowski, noszący się wówczas z zamiarem debiutu fabularnego. Niestety, tekst nie spodobał się peerelowskim decydentom od kultury i musiał powędrować do szuflady. Przed kilkoma laty odnalazł go w Wiesbaden Janusz Morgenstern. Takiej okazji nie można było zmarnować. Morgenstern, zarezerwowawszy sobie rolę producenta, zaprosił do współpracy Jerzego Stuhra, jednego z ulubionych aktorów Kieślowskiego. Twórca "Tygodnia z życia mężczyzny" nie tylko wziął na swoje barki reżyserię i opracowanie scenariusza (w pierwotnej wersji były tylko dwie sceny z rozpisanym dialogiem), lecz także zagrał głównego bohatera. Realizacja "Dużego zwierzęcia" stała się dla aktora szczególnym doświadczeniem. "Po pierwsze dlatego, że w sensie symbolicznym znów byłem współpracownikiem Krzysztofa, mojego przyjaciela. Dane mi było nadać kształt czemuś, co było jego ideą, jego dążeniem. Po drugie, to był mój pierwszy film poetycki. Zawsze miałem skłonność do realistycznego oglądania świata. Odważyłem się na metaforę, spróbowałem znaleźć w sobie inną wrażliwość" - mówił w jednym z wywiadów. To jednak nie wszystko. Już w swych poprzednich filmach Stuhr - reżyser dowiódł, jak bliski jest mu temat tolerancji, zrozumienia dla inności i niedoskonałości bliźniego. Typ jego talentu kazał mu wszakże ukazywać ludzkie losy w konkretnym kontekście czasowo - przestrzennym, co z kolei zmuszało do balansowania na granicy doraźnej publicystyki. Dopiero scenariusz Kieślowskiego pozwolił autorowi "Historii miłosnych" na zmianę perspektywy i bardziej uniwersalne potraktowanie problemu. "Stuhr niemodny temat ujął w formę przypowieści, dotykającej za pośrednictwem mikrozdarzeń ponadczasowych prawideł" - pisała po premierze "Dużego zwierzęcia" jedna z recenzentek. Nie wszyscy wszakże podzielali jej zdanie. Film wywołał liczne dyskusje. Jedni chwalili i nagradzali (Nagroda Specjalna na MFF w Karlovych Varach, nagroda publiczności na Lecie Filmowym w Kazimierzu Dolnym, Syrenka Warszawska w kategorii filmu fabularnego), inni zarzucali reżyserowi jałowe powielanie wzorców kina moralnego niepokoju. Jedno wszakże pozostaje bezsporne: "Duże zwierzę" to kolejne niebanalne dokonanie Jerzego Stuhra, jednego z niewielu polskich artystów filmowych, którzy bez oglądania się na mody, konsekwentnie budują na ekranie własną, oryginalną wizję świata Mała, górska miejscowość, gdzieś w Polsce. Pan Sawicki, szanowany obywatel, tak samo zwyczajny jak jego otoczenie, pewnego dnia zaczyna spacerować ulicami w towarzystwie wielbłąda. Zdziwieni mieszkańcy nie wiedzą, co o tym myśleć. Mijają kolejne dni, a zwierzę ciągle jest u Sawickich. Mało tego, zajmuje w ich życiu coraz ważniejsze miejsce. Dlaczego? - to pytanie coraz bardziej dręczy całe miasteczko. Sawiccy nie potrafią odpowiedzieć. Po prostu polubili dwugarbnego czworonoga i tyle. Mieszkańcom wszakże to nie wystarcza. Nie wiedzieć czemu nie potrafią przystosować się do nowej sytuacji i reagują agresywnie. Odpowiednie urzędy nagle zaczynają domagać się rejestracji i opodatkowania wielbłąda. Pojawiają się donosy, że wielbłąd przeszkadza dzieciom w nauce, zanieczyszcza ulice, a także - czy są granice absurdu? - może roznosić groźną afrykańską odmianę choroby wenerycznej. W stosunku do Sawickich mnożą się szykany. Ona traci pracę w przedszkolu, jego nie chcą już w lokalnej orkiestrze. Przed ich domem hałasują protestacyjne pikiety. Mimo że odrzuceni i osamotnieni, Sawiccy nie zamierzają pozbyć się wielbłąda. Przeciwnie, są do niego coraz mocniej przywiązani. 04:15 JAKA TO MELODIA? - ODC. 4706 Teleturniej, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Mikołaj Dobrowolski Wykonawcy: Rafał Brzozowski (prowadzący) Na cel charytatywny grają polscy szpadziści: Radosław Zawrotniak, Renata Knapik - Miazga, Aleksandra Jarecka. 04:45 Z PAMIĘCI - JERZY FICOWSKI CZ. 3 Felieton, 4 min, Polska, 2021 Scenariusz: Agnieszka Jęksa Wykonawcy: Andrzej Dobosz (prowadzący) Trzeci odcinek, w którym Andrzej Dobosz wspomina Jerzego Ficowskiego. Poznał go osobiście, od niego dowiedział się o Brunonie Schulzu. Rozpowszechniana przez bohatera odcinka swoista Schulzomania wzbudziła zainteresowanie również m.in. u Jana Kotta. Jerzy Ficowski interesował się także literaturą żydowską, poszukując śladów tekstów żydowskich i miejsc zagłady tego narodu.