TVP Historia Sobota, 27.11.2021 06:55 BYŁ TAKI DZIEŃ - 27 LISTOPADA Felieton, 2 min, Polska, 2006 Autor: Janusz Weychert 1095 - pierwsza krucjata; 1815 - Aleksander I nadał Królestwu Polskiemu konstytucję; 1938 - śmierć Osipa Mandelsztama w łagrze pod Władywostokiem; 1981 - plenum KC PZPR - ostatnie przygotowania do stanu wojennego; 07:05 BIBLIA - JEZUS, CZ. 4 (THE BIBLE - JESUS, P. 4) Serial religijny, 46 min, Niemcy/Francja/Włochy, 1999 Reżyseria: Robert Young Aktorzy: Jeremy Sisto, Jacqueline Bisset, Luca Zingaretti, Debora Messing Cykl filmów ze znakomitą obsadą, opowiadający o głównych postaciach biblijnych. Nocującemu na pustyni Jezusowi śni się wojna światowa, która będzie mieć miejsce niemal dwa tysiące lat później. Po przebudzeniu zastanawia się, dlaczego żołnierze mordowali się wzajemnie z jego imieniem na ustach. 08:00 ŚLADAMI ESKULAPA - DWORSKA I FRANCUSKA Magazyn, 22 min, Polska, 2021 Scenariusz: Wiktor Szymborski, Paweł F. Nowakowski Wykonawcy: Paweł Nowakowski (prowadzący), Wiktor Szymborski (prowadzący) W tym odcinku autorzy przedstawiają różne teorie związane z szerzeniem się syfilisu na przestrzeni wieków, a także omawiają sposoby leczenia chorób wenerycznych, sięgając do opisów i traktatów powstających w Polsce i za granicą od wieku XVI. 08:30 WOJOWNICY CZASU - TURECKA NAWAŁA CZYLI CHOCIM 1621 Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Grzegorz Gajewski Scenariusz: Grzegorz Gajewski Zdjęcia: Krzysztof Krzyżanowski, Grzegorz Gajewski Muzyka: Krzysztof Ridan Corocznie na zamku Kmitów w Nowym Wiśniczu w Małopolsce odbywa się rekonstrukcja bitwy pod Chocimiem, w której wojska polskie pokonały armię turecką. Film opowiada historię wojny polsko - tureckiej i kampanii, a inscenizacja ilustruje opowieść. W filmie występują rekonstruktorzy, odtwarzający wojowników. 09:00 KARIERA NIKODEMA DYZMY - ODC. 1/7 Serial obyczajowy, 51 min, Polska 1980 Reżyseria: Jan Rybkowski i Marek Nowicki Scenariusz: Marek Nowicki, Witold Orzechowski, Jan Rybkowski Zdjęcia: Marek Nowicki Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Roman Wilhelmi, Leonard Pietraszak, Mariusz Dmochowski, Bronisław Pawlik, Tadeusz Pluciński, Bogusz Bilewski, Halina Golanko, Igor Śmiałowski, Hanna Balińska, Ryszard Barycz, Arkadiusz Bazak, Barbara Brylska, Krystyna Ciechomska, Liliana Głąbczyńska, Kazimierz Iwiński, Alicja Jachiewicz, Zofia Merle, Jerzy Molga, Włodzimierz Musiał, Lech Ordon, Witold Pyrkosz, Ewa Szykulska, Ewa Ziętek, Zygmunt Zintel, Wojciech Pokora, Bogdan Łazuka, Mieczysław Czechowicz, Hanna Stankówna, Tomasz Stockinger, Janusz Bylczyński i inni W książkach tego autora odnaleźć można najważniejsze zalety dobrego scenariusza: wyraziście zarysowane postaci, przejrzystą i logiczną dramaturgię, klarowność wszystkich wątków. Nic więc dziwnego, że Tadeusz Dołęga - Mostowicz (1898 - 1939) został uznany za najbardziej "filmowego" ze wszystkich pisarzy dwudziestolecia międzywojennego. Większość jego powieści przeniesiono na ekran - od debiutanckiej "Kariery Nikodema Dyzmy" poprzez "Znachora", "Profesora Wilczura", "Doktora Murka" po "Pamiętnik pani Hanki". Wszystkie cieszyły się w swoim czasie ogromną popularnością, autor do dziś określany jest jako twórca rodzinnego modelu literatury popularnej. "Kariera Nikodema Dyzmy" to najwybitniejsza powieść Dołęgi - Mostowicza. Z jej narodzinami wiąże się pewna legenda literacka. Pisarz, wówczas skromny dziennikarz, po opublikowaniu krytycznego artykułu o Józefie Piłsudskim został dotkliwie pobity przez oficerów Marszałka. Wtedy obmyślił niebanalną zemstę, postanowił napisać książkę, która skompromitowałaby ludzi władzy i istniejące układy towarzysko - polityczne, ujawniła mechanizm, który pozwala nieukom i głupkom zajmować lukratywne posady i dochodzić do wysokich godności w państwie. Zrodzona "z potrzeby chwili" powieść okazała się zaskakująco ponadczasowa, uniwersalna. "Dyzma to postać nieśmiertelna" - pisał branżowy "Ekran" po premierze serialu. Ma on nie tylko swoich poprzedników, ale również następców. Jest wszechobecny w każdym czasie i w każdym miejscu. Różną przybiera postać, ale jest. Uśmiecha się głupio, a otoczenie widzi w tym uśmiechu coś zagadkowego. Mówi głupstwa, a ludzie szukają w tym głębi. Prostak, a wielu stara się dostrzec w nim oryginała. Nikt nie krzyknie"król jest nagi", chyba że będzie to dziecko lub wariat, jak Żorż Ponimirski. Zawoła on"z was się śmieję", a nikt mu nie wierzy, bo nikt nie wierzy wariatom, a wielu czci głupków, hochsztaplerów i ćwierćinteligentów!" Telewizyjna ekranizacja Jana Rybkowskiego to"drugie podejście"reżysera do tej powieści; w 1956 r. zrealizował kinową wersję"Kariery Nikodema Dyzmy", z Adolfem Dymszą w roli tytułowej. W serialu postać karierowicza brawurowo zagrał Roman Wilhelmi, otrzymał zresztą za tę rolę"Złoty Ekran". Pochlebne recenzje zebrał również Jerzy Bończak jako Krzepicki, wiecznie ukryty za plecami szefa, a przecież nieodzowny dla takich jak Dyzma"panów prezesów". Postać szczególnie sugestywną i pełną wyrazu stworzył też Bronisław Pawlik jako świeżo upieczony ziemianin Kunicki, który ma kompleksy wobec starej arystokracji, ale jest przekonany, że za pieniądze można mieć i załatwić wszystko. Nagrodę indywidualną za montaż obrazu filmowego serialu otrzymała Wiesława Otocka na IV Festiwalu Polskiej Twórczości Telewizyjnej Olsztyn '80. Nikodem Dyzma, zredukowany urzędnik pocztowy z prowincjonalnego miasteczka, jak wielu bezrobotnych poszukuje pracy w Warszawie. Wymarzył sobie, że zostanie mandolinistą lub fordanserem, dlatego jak najcenniejszy rekwizyt przechowuje wytworny frak. Szczęśliwy traf otwiera przed nim nowe perspektywy. Znajduje na ulicy zaproszenie na raut rządowy i postanawia zaryzykować. Wyelegantowany idzie na bal, aby choć raz najeść się do syta. Podczas bankietu jeden z gości wytrąca mu z ręki talerz. Głodny i wściekły Dyzma robi mu głośną awanturę. Spodziewa się, że zostanie natychmiast wyrzucony na bruk. Tymczasem otrzymuje gratulacje i wyrazy uznania, między innymi od pułkownika Waredy i ministra rolnictwa Jaszuńskiego. Okazuje się, że zwymyślał dyrektora gabinetu premiera, niejakiego Terkowskiego, który ma wielu przeciwników politycznych. Nikodem Dyzma staje się bohaterem wieczoru, dygnitarze uznają go za jednego ze"swoich". Tak zaczyna się zawrotna kariera hochsztaplera. Dyzma bez namysłu korzysta z nęcącej ofertyKunickiego, przyjmuje posadę administratora w jego dobrach. Żegna się ze swymi gospodarzami z ulicy Krochmalnej, rozstaje się z Mańką, dziewczyną uliczną, której zaimponował grubym portfelem. Dziewczyna jest przekonana, że pieniądze pochodzą z napadu i po wykonaniu "mokrej roboty" jej przyjaciel musi na jakiś czas gdzieś się ukryć. 10:00 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - CZULENT I CIULIM Magazyn, 24 min, Polska, 2016 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Tomasz Rostworowski, Karol Okrasa Zdjęcia: Wiktor Zdrojewski, Piotr Janczar Muzyka: Tomasz Łuc Wykonawcy: Karol Okrasa (prowadzący), Aleksander Trąbczyński W tym odcinku cyklicznego programu Karol Okrasa wyruszy do miejscowości Biała Wielka, leżącej nieopodal Lelowa. Przez wieki zamieszkiwała tu ludność żydowska, a od połowy XVIII wieku Lelów był silnym ośrodkiem chasydyzmu, czyli odłamu ortodoksyjnego chasydyzmu. Tradycyjną potrawą świąteczną lelowskich Żydów, przygotowywaną na szabat, był czulent - jednogarnkowa potrawa z kaszy, fasoli i koszernego mięsa, na przykład wołowiny, czy gęsiny, pieczona w piecach chlebowych przez całą dobę. Chasydzi ze względu na religijny zakaz wykonywania pracy w czasie święta, przygotowywali potrawę wcześniej, a spożywali ją w szabat. Polscy mieszkańcy Lelowa, obserwując zachowanie ortodoksyjnych Żydów i chcąc dostosować się do kanonów chrześcijańskiego powstrzymania się od pracy w czasie świąt, stworzyli własną potrawę podobną sposobem przygotowania do chasydzkiej, ale na bazie mięsa wieprzowego i ziemniaków. Potrawę tę nazwali ciulim i jadali na śniadanie podczas świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy, wyjmując ją z pieca chlebowego bezpośrednio przed spożyciem, po powrocie z nabożeństwa. W programie Karol pokaże jak wygląda czulent, jak wygląda ciulim, a także stworzy własne potrawy bazujące na tych daniach. Karol przygotuje trzy jednogarnkowe dania. Pierwszą propozycją będzie schab wieprzowy duszony z dynią, pietruszką i kaszą pęczak. Drugą pikantna kaczka pieczona z kaszą gryczaną, a trzecią żeberka wieprzowe duszone z ciecierzycą. 13:50 MARIA CURIE - ODC. 1/3 (MARIA CURIE UNE FEMME HONORABLE) Film biograficzny, 82 min, Francja/Polska 1990 Reżyseria: Michel Boisrond Scenariusz na podstawie własnej powieści: Franoise Giroud Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Jean - Marie Senia Wykonawcy: Tadeusz Karolak Aktorzy: Marie Christine Barrault, Jean-Luc Moreau, Roger Van Hool, Wanda Neumann, Andrzej Szczepkowski, Monika Scatti, Luigi Diberti, Aleksander Bardini, Piotr Machalica, Mirosława Marcheluk, Maria Czubasiewicz, Joanna Jędryka, Krzysztof Kołbasiuk, Jerzy Kryszak, Ryszard Barycz Nagrodzona Złotą Nimfą dla najlepszego serialu i Srebrną Nimfą za rolę żeńską dla Marie - Christine Barrault na Festiwalu Filmowym w Monte Carlo w 1991 r. adaptacja książki Franoise Giroud o jednej z najsłynniejszych i najwybitniejszych kobiet XX w. Maria Skłodowska - Curie, dwukrotna laureatka Nagrody Nobla, nie tylko zrewolucjonizowała naukę, ale także wywarła istotny wpływ na zmianę obyczajów, torując kobietom drogę do działalności naukowej. Była pierwszą kobietą, która otrzymała tytuł profesora i prowadziławykłady w katedrze fizyki na Sorbonie, jako pierwsza kobieta w historii została też przyjęta do Akademii Francuskiej, a za swoje zasługi została pochowana w Panteonie. Przy tym wszystkim była kobietą skromną i szlachetną, oddaną mężowi i córkom. Młodziutka Maria Skłodowska, panna z szanowanej, ale niezbyt zamożnej rodziny, pracuje jako guwernantka w majątku szlacheckim. Rodzice zakochanego w niej panicza nie wyrażają jednak zgody na małżeństwo syna z dziewczyną niższego stanu. Odrzucona Maria przenosi się do Warszawy, a trzy lata później, korzystając z zaproszenia siostry Broni, która skończyła studia medyczne w Paryżu i tam wyszła za mąż, udaje się do Francji. Zapisuje się na wydział fizyki na Sorbonie, później także na wydział matematyczny. Po następnych trzech latach 27 - letnia panna Skłodowska może się już pochwalić dwoma dyplomami. Na przyjęciu u prof. Kowalskiego Maria poznaje Piotra Curie, młodego francuskiego nauczyciela fizyki i chemii, człowieka prawego, lecz nieśmiałego i roztargnionego, bez tytułu naukowego, mającego za to żywy umysł i ogromny szacunek dla nauki. Młodzi od razu przypadają sobie do gustu i w 1895 r. biorą ślub. Na świat przychodzi ich córka, Irenka. Maria marzy o własnym laboratorium, gdzie mogłaby prowadzić badania nad zjawiskiem, które określiła mianem radioaktywności. Przypisuje je istnieniu nowego pierwiastka, który proponuje nazwać radem. Jego uzyskanie w czystej postaci okazuje się jednak katorżniczą pracą. Zainteresowany wynikami badań żony Piotr włącza się do jej pracy. Złe warunki w zimnym, wilgotnym laboratorium, brak pieniędzy, złe samopoczucie wywołane napromieniowaniem obojga sprawiają, że po kilku miesiącach Piotr jest gotów się poddać i przyjąć propozycję objęcia katedrę fizyki w Genewie. Zostaje jednak w Paryżu ze względu na żonę. Dostaje pracę na Sorbonie, Maria zaś w Ecole Normale. Po dwóch latach pracy, w 1903 r. , udaje im się wreszcie wyodrębnić czysty rad i określić jego właściwości. Maria, będąca drugi raz w ciąży, traci dziecko wskutek poronienia. W tym samym czasie małżonkowie otrzymują wiadomość o przyznaniu im, wespół z Henrim Becquerelem, Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki. 15:55 MARZYCIELE - MARCELI GODLEWSKI Dysk./wywiad/debata, 21 min, Polska, 2021 Reżyseria: Sylwester Szefer Scenariusz: Sylwester Szefer Zdjęcia: Wojciech Kursa Muzyka: Marcin Gałażyn Wykonawcy: Piotr Legutko (prowadzący), Paweł Nowakowski Kolejnym bohaterem programu z cyklu "Marzyciele" jest Marceli Godlewski, ksiądz katolicki, a przed wojną działacz społeczny bliski Narodowej Demokracji, współpracownik Romana Dmowskiego. Od 1915 roku proboszcz parafii Wszystkich Świętych w Warszawie. W latach 1940 - 42 jego parafia znalazła się na terenie getta. Ks. Marceli Godlewski, który miał opinię antysemity, ofiarnie zaangażował się w niesienie pomocy Żydom. 17:25 SPÓR O HISTORIĘ - POLITYKA DYNASTYCZNA JAGIELLONÓW Dysk./wywiad/debata, 32 min, Polska, 2021 Scenariusz: Elżbieta Szumiec - Zielińska Wykonawcy: Tomasz Muller (prowadzący) Władysław II Jagiełło, pierwszy władca z dynastii Jagiellonów, panował blisko pół wieku. W tym czasie udało mu się stworzyć wielonarodową i wielowyznaniową monarchię, która przetrwała kilka wieków. Jagiellonowie zasiadali na tronach sąsiednich państw, a jagiellońskie córki powinny być pożądanymi partiami w Europie. Jednak Jagiellonowie nie potrafili wykorzystać posiadanych atutów. Przegrali z Habsburgami, którzy wyrośli na główną dynastię w Europie środkowej. Jak do tego doszło? Czy w ogóle można mówić o polityce dynastycznej Jagiellonów? A jeśli tak, to dlaczego była ona nieskuteczna? Polityka dynastyczna, czyli co? W jakim kierunku zmierzali Jagiellonowie? Gdzie widzieli swoje miejsce? Jaką wizję polityki dynastycznej miał Jagiełło? Dopiero w czwartym małżeństwie doczekał się synów - Władysława i Kazimierza; przywileje jedlneńsko - krakowskie - to m.in. w ten sposób zapewnił przejęcie tronu przez Władysława II. Jaką pozycję w tym czasie, rządów Jagiełły, mieli Habsburgowie? Dlaczego Jagiellonowie nie potrafili dobrać żon sobie i swoim synom, które budowałyby dynastię? Walka o tron czeski po śmierci Zygmunta I Luksemburczyka. Dlaczego Jagiellonowie przegrali z Habsburgami? Unia polsko - węgierska 1440 - 1444. Dlaczego Jagiellonowie nie osadzili po śmierci Warneńczyka innego przedstawiciela dynastii i pozwolili Habsburgom przejąć Węgry? Ostatecznie królem Węgier został Władysław Jagiellończyk w 1492 r. Jan Olbracht zasiadł na polskim tronie. Na Litwie władał Aleksander, ich brat. Jagiellonowie władają w tym czasie Polską, Litwą, Czechami i Węgrami. Zjazd w Lewoczy 1494 r. Celem zjazdu było podjęcie decyzji w sprawie Mołdawii, którą starano się zdobyć dla Zygmunta [przyszły Zygmunt I Stary]. Córki Kazimierza Jagiellończyka - za kogo zostają wydane za mąż? Zjazd w Wiedniu 1515 r. Dlaczego Habsburgowie całkowicie pobili Jagiellonów w dziedzinie polityki dynastycznej? Goście: Jarosław Gawron, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego i prof. Konrad Bobiatyński Uniwersytet Warszawski. 18:10 NAD NIEMNEM - ODC. 2/4 Serial obyczajowy, 52 min, Polska 1986 Reżyseria: Zbigniew Kuźmiński Scenariusz: Kazimierz Radowicz Zdjęcia: Tomasz Tarasin Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Iwona Pawlak, Marta Lipińska, Adam Marjański, Janusz Zakrzeński, Edmund Fetting, Bożena Rogalska, Jacek Chmielnik, Michał Pawlicki, Jerzy Zygmunt Nowak, Ewa Decówna, Ewa Wencel, Jan Prochyra, Zbigniew Bogdański Zygmunt Korczyński chciałby uczynić z Justyny swoją kochankę. Ona tymczasem zakochuje się, z wzajemnością, w Janku Bohatyrowiczu. Jej pierwsza wizyta w zaścianku staje się wielkim wydarzeniem; jedni okazują jej życzliwość, drudzy wylewają przed nią pretensje do dworu. Anzelm i Jan Bohatyrowiczowie prowadzą Justynę na grób legendarnych przodków rodu, Jana i Cecylii, a także mogiłę, w której leżą brat Benedykta Korczyńskiego i brat Anzelma Bohatyrowicza. Tymczasem Teofil Różyc prosi swoją kuzynkę Kirłową, by wybadała, czy Justyna zechciałaby go poślubić. 19:00 GIGANCI HISTORII - ODC. 51. ALEKSANDER WIELKI: PODBOJE I ICH SKUTKI Teleturniej, 45 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Motyl Scenariusz: Mikołaj Korzyński Wykonawcy: Maciej Kurzajewski (prowadzący) Uważał się za syna samego Zeusa, jego nauczycielem od wczesnej młodości był Arystoteles. Władzę objął po swoim ojcu, Filipie II Macedońskim, jako młodzieniec. Aleksander Macedoński stworzył wielkie imperium, jedno z największych w historii. Jego taktyka wojskowa budzi podziw do dziś. Zasłynął niezwykłą szybkością ataku, nie pozostawiał wrogom szans. Na podbitych terytoriach założył kilkadziesiąt miast, nazywał je swoim imieniem. Wiele z nich istnieje do dziś, podtrzymując pamięć o Aleksandrze Wielkim. Aleksander Wielki. Podboje i ich skutki to temat tego odcinka teleturnieju. Zapytamy w nim m.in. o Macedonię na tle Grecji w czasach Filipa Macedońskiego. Dzieciństwo i drogę do władzy Aleksandra. Najważniejsze kampanie, wodzów oraz bitwy jego kampanii przeciwko Persji i o tajniki imperium perskiego w tym czasie, a także o spuściznę Aleksandra Wielkiego i wpływ kultury hellenistycznej na bieg dziejów. 22:50 CHARTUM (KHARTOUM) Dramat historyczny, 123 min, Wielka Brytania/USA 1966 Reżyseria: Basil Dearden Scenariusz: Robert Ardrey Zdjęcia: Edward Scaife Muzyka: Frank Cordell Aktorzy: Charlton Heston, Laurence Olivier, Richard Johnson, Ralph Richardson, Alexander Knox, Johnny Sekka, Nigel Green, Michael Hordern, Hugh Williams, Douglas Wilmer i inni Nominowany do Oscara za scenariusz film zainspirowany wydarzeniami z historii Imperium Brytyjskiego. Portret legendarnego Anglika, generała Sir Charlesa Gordona tłumiącego powstanie Al - Mahdiego w Sudanie. Zginął z rąk mahdystów 26 stycznia 1885 roku w walkach o Chartum. Ogromny budżet filmu pozwolił zgromadzić na planie filmowym gwiazdorską obsadę. W znakomitych rolach charyzmatycznych przywódców wystąpili Charlton Heston (Oscar za "Ben Hura") oraz Laurence Olivier jako Mahdi, arabski przywódca religijny, który w imieniu proroka Mahometa ogłosił świętą wojnę przeciwko niewiernym. Zderzenie dwóch światów, religii, kultur i dwóch wielkich indywidualności. Konfrontacja zachodniej cywilizacji z fanatycznymi wyznawcami islamu - to temat dziś niezwykle aktualny. Obok dobrego aktorstwa za największe walory epickiego dzieła Basila Deardena krytyka uznała wysmakowane plastycznie zdjęcia kręcone w Egipcie i słynnym angielskim Pinewood Studios oraz nienaganną reżyserię. Angielski reżyser uchodził w środowisku filmowym za profesjonalistę i wzór "angielskości" - twórcę sumiennego, kompetentnego, skrupulatnego. Zmarły tragicznie w wypadku samochodwoym w 1971 r. Dearden w swojej trzydziestoletniej karierze nakręcił około 40 filmów, a do najbardziej znanych należą: "Zajazd na rozdrożu", "Niebieska lampa", "Safira", "Liga dżentelmenów", "Najmniejsze widowisko świata", "Cichy wspólnik", "Maskarada szpiegów", "Tylko wtedy, gdy się śmieję". Rok 1883, Sudan. Tajemniczy wizjoner Mahdi, czyli Zbawca, ogłasza świętą wojnę przeciwko niewiernym, skupiając wokół siebie pustynne plemiona. Przeciwko fanatycznemu wyznawcy Mahometa rusza 10 - tysięczna armia egipska dowodzona przez zawodowego oficera brytyjskiego, pułkownika Hicksa. Jednak grupa arabskich wojowników uzbrojonych jedynie we włócznie zwycięża nowoczesną armię. Wyposażeni w zdobyczną broń mahdyści zagrażają Chartumowi. Na wieść o sromotnej klęsce pułkownika Hicksa i maskarze jego żołnierzy, brytyjski premier William Gladstone (Ralph Richardson), chcąc uniknąć dalszego rozlewu krwi, decyduje się wysłać do Sudanu jedynie generała Charlesa Gordona z rozkazem wyprowadzenia z Chartumu egipskiej ludności cywilnej. Generał Gordon wyrusza z Anglii statkiem wraz ze swym nowo mianowanym zastępcą, pułkownikiem Stewartem (Richard Johnson). Generał wjeżdża do Chartumu owacyjnie witany przez miejscową ludność, to dzięki niemu zniesiono w Sudanie niewolnictwo. Wkrótce spotyka się z Mahdim, który odrzuca propozycję wypuszczenia Egipcjan z Chartumu. Zamierza złożyć miasto w ofierze Mahometowi. Zginą mężczyźni, kobiety i dzieci, a ulice zamienią się w potoki krwi. Chce prowadzić świętą wojnę, dopóki cały islam nie uzna jego nauk. W imię swego Boga i religii nie zawaha się wyrżnąć wszystkich Egipcjan i Sudańczyków. Wobec ogromnego zagrożenia generał Gordon otrzymuje rozkaz powrotu do Londynu. Ale on podobnie jak Mahdi zaciekle broni swych przekonań religijnych i nie podda się. W zamian wysyła Stewarta, który ma przekonać rząd o niebezpieczeństwie. Przyparty do muru premier Gladstone wysyła z odsieczą wojska brytyjskie. 01:40 WIELKA WODA Film dokumentalny, 51 min, Polska, 2019 Reżyseria: Beata Szuszwedyk - Sadurska Scenariusz: Beata Szuszwedyk - Sadurska Zdjęcia: Kamil Frontczak, Sławomir Frank W marcu 2020 roku mija 35 lat od powstania zbiornika Jeziorsko. Ludzi stamtąd wysiedlono. Wielka Woda stopniowo zalewała gospodarstwa, pola, lasy, drogi cmentarze. Mieszkańcy czterdziestu sześciu zalanych osad, wsi i kolonii opowiadają o swoich dawnych obawach, nadziejach i tęsknotach związanych z wielką wodą. Jeden gospodarz się powiesił, bo nie chciał opuścić swojego gospodarstwa. Po drugiego przyjechała milicja, gdy zabarykadował się w domu. Była też rodzina, która do końca nie wierzyła, że trzeba będzie opuścić dom. Któregoś dnia nad ranem obudzili się przerażeni, bo łóżka stały w wodzie, a dookoła pływały garnki. Wzięli więc co mieli najcenniejszego, czyli maszynę do szycia, i na bosaka uciekli na suchy ląd. Pokolenie dziadków czy ojców chętnie opowiada o starych dziejach. Świat tych opowieści jest jak bajka - prawie idealny. 35 lat temu wydawało im się, że utracili coś bezpowrotnie. Okazało się, że to nie jest cała prawda. Wielu z nich przenosząc się w nowe miejsca, próbuje budować nową wspólnotę. Co stało się spoiwem?