Program 1 Sobota, 04.12.2021 05:10 KLAN - ODC. 3893 Telenowela, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski, Mateusz Śliwa, Sebastian Chondrokostas, Michał Fazlejew, Adam Molak, Jerzy Sztwiertnia, Paweł Karpiński Scenariusz: Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka, Iwona Siemieniuk, Jacek Getner, Marcin Strzelecki Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Adam Kamień, Natalia Kasprzykowska, Katarzyna Tlałka, Georgi Angiełow, Jerzy Pożarowski, Teresa Stępień Nowicka, Aldona Orman, Julia Królikowska, Marcin Kaleta, Maria Winiarska, Ryszard Kluge, Katarzyna Skolimowska, Daniel Skrzypczak, Monika Dryl, Adam Skalik Witek i Ilona podrzucają stryjence Teosia, a sami zbierają się do wyjścia. Niespodziewanie zjawia się ojciec Ilony. Przekazuje podrowienia od cioci Marysi i pyta, kiedy Witek do niej się wybiera. Staje się jasne, że w piątek Witold ich oszukał. Po powrocie z zakupów Ilona bardzo przeżywa. Podejrzewa, że Witek był u tej Joli. Jasiek mocno zajęty pisaniem pracy magisterskiej niezbyt uważnie słucha monologów Weroniki. Dzisiaj w teatrze wreszcie rozdzielą role w musicalu, ale z powodu przerwy w treningach Weronika nie ma wielkiej nadziei na główną kreację. Jasiek stara się ją pocieszyć. Ola opowiada siostrze, co widziała w piątek na Truskawieckiej. Pod nieobecność rodziców Pawełek zaprosił sobie dziewczynę i wprost tarzał się z nią po podłodze. Tymon nie widzi w tym nic niezwykłego. Ola postanawia przeprowadzić z młodszym bratem poważną rozmowę. Na treningu karate stara znajoma Miłosza zwierza mu się ze swoich sercowych kłopotów. Prosi o pomoc, która miałaby polegać na zrobieniu zdjęć jej facetowi, oczywiście dyskretnie. Witek, po wspólnych ustaleniach z Jolą, przedstawia nową wersję piątkowych wydarzeń. Wszystkiemu z zainteresowaniem przysłuchuje się Gustaw. Ilona zastanawia się, czy powinna wierzyć mężowi. 05:30 KLAN - ODC. 3894 Telenowela, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Paweł Chmielewski, Jarosław Marszewski, Mateusz Śliwa, Sebastian Chondrokostas, Michał Fazlejew, Adam Molak, Jerzy Sztwiertnia, Paweł Karpiński Scenariusz: Paweł Karpiński, Elżbieta Szczypek, Mariusz Polaczek, Grzegorz Lipka, Iwona Siemieniuk, Jacek Getner, Marcin Strzelecki Zdjęcia: Artur Radźko, Julian Szczerkowski Aktorzy: Adam Kamień, Natalia Kasprzykowska, Katarzyna Tlałka, Georgi Angiełow, Jerzy Pożarowski, Teresa Stępień Nowicka, Aldona Orman, Julia Królikowska, Marcin Kaleta, Maria Winiarska, Ryszard Kluge, Katarzyna Skolimowska, Daniel Skrzypczak, Monika Dryl, Adam Skalik Przed domem spotykają się Witold i doktor Kowalski. Witold bardzo dziękuje za wczorajsze poparcie, kiedy tłumaczył się z piątkowego kłamstwa. Gustaw daje do zrozumienia, że wcale mu nie uwierzył, a jedynie chciał zadbać o spokój Ilony. Beata wpad z prowiantem do syna. Dowiaduje się, że Weronika dostała się do głównej obsady w musicalu. Ma pretensje do Jaśka, że od razu jej o tym nie zawiadomił. Jasiek już tak się nie ekscytuje sukcesami Weroniki. Gustaw jest mimowolnym świadkiem bardziej intymnej rozmowy Irminy i Rutki. Obawia się, że to źle wróży przyszłości związku pani doktor z doktorem Andrzejem. Irmina wraca do domu i zastaje Klaudię z Michasią. Proponuje, że zostawi ich samych i słyszy uszczypliwą uwagę Andrzeja. Lutka postanawia zadbać o życie uczuciowe Karola i namawia go, żeby zaprosił do swojego klubu jej młodą pracownicę. Chłopak nie ma wyjścia i twierdzi, że już się z kimś innym umówił. Wieczorem zagląda na Sadybę. Zaprasza do klubu Dominikę. Ula i Kornel podpytują Piotrusia, w co się dzisiaj bawił z Żanetką. Chłopiec szczerze odpowiada, że bawili się w robienie zdjęć. 09:20 FASCYNUJĄCY ŚWIAT - HOTEL DLA BOGATYCH I SŁAWNYCH ODC. 1 (A HOTEL FOR THE SUPER RICH AND FAMOUS) Film dokumentalny, 58 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Jane Treays Dwuczęściowa opowieść o sekretach jednego z najbardziej luksusowych pięciogwiazdkowych hoteli na świecie, w samym sercu Londynu. Hotel przyciąga różnych klientów, od bardzo bogatych i sławnych, którzy mogą zapłacić nawet 3 miliony funtów za pobyt, po zwykłych ciekawskich. W tym specjalnym dokumencie 500 - osobowy personel złożony z 54 narodowości dzieli się swoimi bardzo ciekawymi doświadczeniami. W części pierwszej wyjątkowa wycieczka po hotelu, w tym wizyta w wartym 22 000 funtów za noc Royal Penthouse. Londyński Hotel Corinthia z widokiem na Tamizę, parę kroków od Trafalgar Square. Znakomity adres i pięciogwiazdkowy luksus dla najbogatszych. Hotelem zarządza Niemiec. W samym Londynie jest około dwudziestu pięciu hoteli tej klasy. W Londynie rywalizacja na rynku hotelarskim jest tak silna, jak nigdzie na świecie. Goście płacą dużo również za to, że spełnia się ich życzenia. Kto więcej płaci, może prosić o więcej. Zwłaszcza bardzo ważny gość, który w ostatniej chwili ma wymyślne oczekiwania. Wszystkie pięciogwiazdkowe hotele utrzymują się nie tylko dzięki zwykłym gościom. Organizują uroczystości. W drugim odcinku precz ze starą restauracją! Niech żyje nowa! 11:30 OJCIEC MATEUSZ S.XIX - ODC. 240 (OJCIEC MATEUSZ XIX ODC. 2) - BEZPIECZNA ODLEGŁOŚĆ Serial kryminalny, obyczajowy, 45 min, Polska, 2017 Reżyseria: Jakub Miszczak Scenariusz: Dominika Hilszczańska Zdjęcia: Wojciech Todorow Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Kinga Preis, Aleksandra Górska, Katarzyna Burakowska, Redbad Klynstra -Komarnicki, Piotr Polk, Michał Piela, Bartłomiej Firlet, Rafał Cieszyński, Jędrzej Taranek, Artur Pontek, Sławomir Orzechowski, Piotr Kozłowski, Antoni Tyszkiewicz, Reda Paweł Haddad Do Sandomierza mają przybyć cztery arabskie rodziny. Mieszkańcy są zaniepokojeni. Tymczasem na placu zabaw dla dzieci wybucha petarda domowej roboty. Jedna z bawiących się dziewczynek, Zosia (Zuzanna Dziubałko), zostaje potrącona prawdopodobnie przez uciekającego sprawcę. Trafia do szpitala z lekkim urazem głowy. Policja prowadzi śledztwo. Funkcjonariusze sprawdzają skład budowlany należący do Hassana Mosuda (Hovhannes Aleksanyan), szanowanego przedsiębiorcy, od lat mieszkającego w Sandomierzu. Jednym z pracowników jest Josef Fadlan, których ze względu na swoje pochodzenie, z miejsca wzbudza podejrzenie naczelnika Morusa. Matka (Barbara Lubos) poszkodowanej Zosi jawnie oskarża Josefa o zamach. Josef chce odwiedzić Zosię w szpitalu, lecz zostaje napadnięty przez nieznanego sprawcę. 12:30 NAJGORSZY REWOLWEROWIEC DZIKIEGO ZACHODU (THE SHAKIEST GUN IN THE WEST) Komedia, western, 96 min, USA 1968 Reżyseria: Alan Rafkin Scenariusz: Edmund L. Hartmann, Frank Tashlin, James Fritzell, Everett Greenbaum Zdjęcia: Andrew Jackson Muzyka: Vic Mizzy Aktorzy: Don Knotts, Barbara Rhoades, Mickey Finn, Jackie Coogan, Donald Barry, Ruth McDevitt, Frank McGrath, William Christopher, Terry Wilson, Carl Ballantine, Pat Morita Western zrealizowany w konwencji komediowej. Bohaterem jest świeżo upieczony dentysta, który na swoją pierwszą pracę wybiera niebezpieczne tereny Dzikiego Zachodu. Udaje się w daleką podróż, przeżywając w drodze mnóstwo przygód. Ostatecznie znajduje coś więcej niż dobrą posadę. Filadelfia, rok 1870. Jesse W. Heywood nie bez wysiłku kończy uczelnię dentystyczną. Dumny z dyplomu oświadcza, że zamierza jechać na Zachód, gdzie brakuje dentystów i jest wiele do zrobienia. Żegna się z matką, która wcale nie jest zadowolona z takiego wyboru, wolałaby mieć jedynaka przy sobie, zwłaszcza że już wuj obiecał udostępnić pokój na gabinet dentystyczny. Martwi się też, że Jesse jest chorowity i słaby i nie poradzi sobie wśród nieokrzesanych Indian. Ale syn postanawia na swoim i pani Haywood pozostaje jedynie obdarować go koltem z czasów wojny domowej, który z pewnością się przyda na Dzikim Zachodzie. W drodze urodzony mieszczuch styka się z całkiem nową dla niego rzeczywistością. Już pierwszego dnia przeżywa napad na dyliżans. Za rabusiami rusza szeryf z pobliskiego miasteczka. Udaje się aresztować jednego z zamaskowanych złodziei, śliczną Penelope Cushings, nazywaną Penny. Zatrzymana dziewczyna może otrzymać wolność, jeśli zgodzi się na współpracę z rządem. Ma dołączyć do agenta Sama Hugginsa i podawać się za jego żonę. Ale tuż przed wyjazdem prawnik Huggins zostaje zastrzelony w hotelu. Wezwany na pomoc jedyny lekarz w pobliżu, Heywood, na widok krwi mdleje. Prawnika nie udaje się uratować i w tej sytuacji Penny musi działać sama. Nazajutrz ma wyruszyć z konwojem, jednak dowiaduje się, że wedle prawa samotna kobieta nie może podróżować powozem. W tej sytuacji wdowa powinna szybko znaleźć sobie partnera. Wybór przypadkowo pada na nieśmiałego Heywooda, który nie potrafi odmówić pięknej kobiecie i zanim zdąży zareagować, wypowiada przed pastorem sakramentalne słowo tak. W czasie podróży młody, niedoświadczony żonkoś pakuje się w różne śmieszne sytuacje. Wdaje się nawet w strzelaninę i "zabija" ściganego listem gończym groźnego przestępcę Arnolda the Kida. Zostaje bohaterem i do tego sam nie zdaje sobie sprawy, że celny strzał oddała Penny, nie on. Dziewczyna ratuje go jeszcze raz z opresji, kiedy napadają na nich Indianie. W końcu jednak porzuca męża fajtłapę, mówiąc mu wprost, że wyszła za niego tylko po to, żeby się dostać do konwoju. Wkrótce jednak to ona znajdzie się w tarapatach i to właśnie Jesse bez wahania pośpieszy jej na ratunek. 14:25 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - KUCHNIA MAZOWSZA Magazyn, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Tomasz Rostworowski, Karol Okrasa Zdjęcia: Adam Kubiak Wykonawcy: Karol Okrasa (prowadzący) Karol Okrasa zaprasza widzów na opowieść o kuchni Mazowsza. Jeśli chodzi o regionalne specjalności w Polsce, raczej bez trudu każdy wymieni cebularze na Lubelszczyźnie, babkę i kiszkę ziemniaczaną na Podlasiu, kluchy na łachu i pyry z gzikiem w Wielkopolsce, roladę z modrą kapustą na Śląsku, kwaśnicę i oscypki na Podhalu, czerninę i gęsią okrasę na Pomorzu, wreszcie pierniki w Toruniu. A co na Mazowszu? Tu sytuacja nie jest tak klarowna. Oczywiście północne Mazowsze, czyli Kurpie mają swoje piwo jałowcowe i fafernuchy, także znane są potrawy z ziemniaka, grochu i kapusty z ziemi radomskiej, łowickie gołąbki, rejon Sierpca słynie z zupy grzybowej z kiszoną kapustą. Wreszcie mamy potrawy mocno związane ze stolicą jak choćby flaczki po warszawsku, pyzy z mięsem z Bazaru Różyckiego czy na słodko ciastko WZ - tka. Duży wpływ na kuchnię regionu miała też kuchnia żydowska, bo Warszawa była największym skupiskiem Żydów przed II wojną światową w Europie Środkowej, czyli np. karp po żydowsku, to ciekawe danie, bo jednocześnie jest reliktem XVII - wiecznej kuchni polskiej. Ponadto przepisy Lucyny Ćwierczakiewiczowej, sławnej warszawianki, najwybitniejszej autorki książek kulinarnych drugiej połowy XIX wieku, wywarły ogromny wpływ na pokolenia gotujących Polaków. Tak czy inaczej Mazowsze czeka na dopracowanie kulinarnej tożsamości. I dlatego nieprzypadkowo Karol rusza do pałacu Karolin w Otrębusach, siedziby Zespoły Pieśni i Tańca Mazowsze. Jego twórcy Tadeusz Sygietyński i Mira Zimińska - Sygietyńska zmagali się przed laty z podobnym problemem jak przekuć mnogość tańców, pieśni, strojów ludowych w zwarty kanon folkloru Mazowsza. Dziś Karol stoi przed podobnym zadaniem, tylko na polu kulinarnym. I tak jak niegdyś Sygietyński, inspirując się folklorem, skomponował wiele pieśni, które potem rozsławiły region w kraju i na całym świecie, tak teraz Karol przygotuje kilka potraw, które będą inspirowane tradycjami kulinarnymi Mazowsza. Być może kiedyś będą jednoznacznie kojarzone z ziemią mazowiecką? Proponowane dania: 1/ zupa grzybowa na soku z kiszonej kapusty z pulpetami z dziczyzny; 2/ placki z karpia, kapusty i grochu; 3/ mleczna zalewajka z rwanymi kluseczkami. 18:35 WOJENNE DZIEWCZYNY S.IV - ODC. 51 (SERIA IV ODC. 12) Serial wojenny, 41 min, Polska, 2021 Reżyseria: Anna Kazejak, Filip Zylber Scenariusz: Marcin Ciastoń Muzyka: Bartosz Chajdecki Aktorzy: Aleksandra Pisula, Vanessa Aleksander, Maja Szopa, Danuta Stenka, Peter Wolf, Katrin Buhring, Maciej Brzoska, Mateusz Rzeźniczak, Magdalena Czerwińska, Piotr Nerlewski, Sebastian Jasnoch Volksdeutsch, który szantażuje Jadwigę i Bronkę, żąda, by płaciły mu dwa razy wyższy haracz za milczenie. Kobiety są przestraszone, zwłaszcza że ukrywają w jadłodajni Jasia. Nitka jest milcząca, zachowuje się bardzo nieswojo. W końcu postanawia wyznać dziewczynom, że Margarethe jest jej daleką rodziną. Leokadia chce, by Nitka obserwowała swoją ciotkę, ma nadzieję, że ich rodzinne więzy mogą okazać się przydatne dla organizacji. Ewka razem z Sońką obmyśla plan odbicia jego matki z transportu. W pewnym momencie chłopakowi puszczają nerwy i prawie demaskuje się przed żołnierzami niemieckimi. Do Ewki dociera, że nie może pozwolić, by przeprowadzali tę akcję na własną rękę. Zdaje sobie sprawę, że w razie niepowodzenia zagrożone może być życie wszystkich aresztowanych. 20:35 KOMISARZ ALEX S.XVI - ODC. 200 - (SERIA XVI, ODC. 10) - "W CIEMNEJ ULICZCE" Serial kryminalny, 43 min, Polska, 2021 Reżyseria: Mariusz Palej Scenariusz: Peter Hajek, Peter Moser, Piotr Januszewicz, Karolina Frankowska Aktorzy: Wojciech Czerwiński, Beata Fido, Piotr Bondyra, Zbigniew Lesień, Dorota Krempa, Janusz Chabior, Lidia Bogaczówna, Sebastian Cybulski, Maciej Robakiewicz, Paulina Gałązka-Sandemo, Szymon Nowak, Maciej Słota, Maciej Luśnia, Jan Jankowski, Ewa Kania Sebastian Koculak, menedżer jednej z łódzkich restauracji, zostaje znaleziony martwy przed swoim domem. Wszystko wskazuje na śmierć w wyniku potrącenia przez samochód, jednak Leon Berger, policyjny patolog, szybko ustala, że przyczyną zgonu nie był sam wypadek. Mężczyzna po uderzeniu przez pojazd nadal żył, do śmierci zaś doszło w wyniku uduszenia. Policjanci szybko odnajdują auto, którym została potrącona ofiara, a w środku cztery paszporty należące do obywateli Azerbejdżanu. Śledztwo doprowadza policjantów do restauracji, w której pracował Koculak. Jej właściciel najwyraźniej nie jest chętny do współpracy, jednak komisarzowi Wilczakowi udaje się zdobyć cenne zeznania od jednej z pracownic lokalu, a także nagrania z monitoringu restauracji. Wychodzi na jaw konflikt, w który był zamieszany denat niedługo przed swoją śmiercią. Ślad prowadzi do 2 biznesmenów, którzy robią interesy w krajach byłego ZSRR. Jak się okazuje, tylko część z nich jest legalna. Nowe światło na sprawę rzuca znaleziona przez matkę zmarłego polisa ubezpieczenia na życie, którą Koculak wykupił na krótko przed śmiercią. 21:35 HIT NA SOBOTĘ - CUDOWNY CHŁOPAK (WONDER) Film obyczajowy, 108 min, Hongkong/USA 2017 Reżyseria: Stephen Chbosky Scenariusz: Stephen Chbosky, Steve Conrad Aktorzy: Julia Roberts, Owen Wilson, Jacob Tremblay, Izabela Vidovic, Mark Dozlaw Isabel i Nate Pullmanowie mieszkają w jednej z kamienic na nowojorskim Brooklynie. Mają dwoje dzieci Olivię, nazywaną Vią, oraz Auggiego. Rodzice kochają obie swoje pociechy, ale w domu wszystko się kręci wokół młodszego dziecka. Syn urodził się z rzadką wadą genetyczną, ma zdeformowaną twarz. Całe dzieciństwo Auggiego upływa na ciągłym przebywaniu w szpitalach i na salach operacyjnych. Do tej pory 10 - letni już chłopiec uczył się w domu pod troskliwą opieką matki. Nadchodzi jednak czas, kiedy musi się zderzyć ze światem zewnętrznym. Rodzice podejmują trudną decyzję, że Auggie rozpocznie naukę w szkole. To duże wyzwanie dla dziesięciolatka, który do tej pory żył pod kloszem, otoczony miłością rodziców i siostry. Będzie musiał stanąć oko w oko ze szkolnymi kolegami, którzy wyglądają "normalnie". Przed końcem wakacji Auggie poznaje dyrektora szkoły, Tushmana, oraz dwóch kolegów i koleżankę: Jacka, Juliana i Charlotte. Kiedy rozpoczyna się rok szkolny, od początku "dziwaczny" chłopiec zostaje skazany na ostracyzm. Wkrótce nawiązuje przyjaźń z Jackiem, ale ten okazuje się nieszczery. To załamuje Auggiego, który już nie chce iść do szkoły. Na szczęście do powrotu przekonuje go siostra, Via. Auggie zaprzyjaźnia się z koleżanką z klasy, Summer. Niebawem też przebacza Jackowi, który staje w jego obronie i przeprasza za swoje poprzednie zachowanie. 23:35 WIELKI SZU Film sensacyjno - obyczajowy, 96 min, Polska 1982 Reżyseria: Sylwester Chęciński Scenariusz: Jan Purzycki Zdjęcia: Jerzy Stawicki Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Jan Nowicki, Andrzej Pieczyński, Karol Strasburger, Dorota Pomykała, Grażyna Szapołowska, Jan Frycz, Grażyna Trela, Jerzy Bończak i inni "Wielki Szu" był jednym z największych kinowych przebojów w Polsce w 1983 r. - obejrzało go wówczas ponad 2 miliony widzów, a recenzenci rozpływali się w zachwytach, chociaż to tylko dobrze zrobione kino popularne. "Tylko" albo raczej "aż": takiemu kinu dochowują wierności widzowie, marzą o nim aktorzy, a kolejnym pokoleniom reżyserów śnią się takie udane pod każdym względem obrazy. Tajemnica sukcesu tkwi w umiejętnościach reżysera (doświadczony, pamiętny jako twórca Kargulowo - Pawlakowej trylogii Sylwester Chęciński), scenarzysty (znakomity debiut Jana Purzyckiego), w doborze aktorów (szczególnie Jana Nowickiego jako tytułowego mistrza karcianej szulerki oraz Andrzeja Pieczyńskiego jako jego ucznia), a wreszcie w zręcznej grze uczuciami widza, który niemal bezwiednie poddaje się ekranowej fikcji. Tłem wydarzeń w filmie Chęcińskiego jest "gierkowska" Polska lat 70.: Polska marzeń o mniej szarym życiu i blichtru ówczesnych nowobogackich "elit". Na tym tle twórcy kreślą portret nieco staromodnego samotnika i outsidera, "triumfatora z piętnem przegranej w oczach", który - wybrawszy w młodości specyficzną i niezgodną z prawem drogę postanowił szukać sensu istnienia w doskonaleniu swych umiejętności. Ale jeszcze ważniejszy jest w "Wielkim Szu" swoisty pojedynek między mistrzem i uczniem, wielkim kanciarzem zmęczonym życiem, wyposażonym w życiową mądrość, doświadczenie i dystans, a młodzikiem zafascynowanym jego osobowością, głodnym sukcesu i pieniędzy, trawionym gorączką rodzącego się nałogu. Starzejący się, ale wciąż znany w środowisku karciany szuler, zwany Wielkim Szu, po pięciu latach pobytu w więzieniu wraca do domu, jednak młoda i piękna żona nie wierzy, by mógł się zmienić. Proponuje mu rozwód i podział pokaźnego majątku. W poszukiwaniu spokojnej przystani Szu dociera do miasteczka Lutyń, gdzie chce wziąć udział w licytacji domu. Młody taksówkarz, Jurek, zawozi go do mistrza ceremonii, miejscowego potentata Mikuna, który sam zamierza nabyć licytowaną posiadłość. Przy okazji gość rozgrywa z nim partię bilarda i przegrywa parę tysięcy złotych. Zadowolony Mikun proponuje mu rewanż w pokera. Traci pół miliona złotych. Po wyjściu mężczyzny dzwoni do znajomego szulera z Warszawy, Denela, prosząc, by odegrał się w jego imieniu. Poker stanowi też życiową pasję Jurka, który długo prosi Szu, by zechciał zdradzić mu swoje sekrety. Stary mistrz próbuje wyperswadować chłopakowi jego zainteresowania, ale w końcu ulega namowom i udziela Jurkowi pierwszych lekcji. Wezwany przez Mikuna Denel odmawia gry z Wielkim Szu, nie czując się na siłach, by zmierzyć się z takim przeciwnikiem. Wściekły Mikun zmusza szulera do zwrotu wygranej gotówki. Po odjeździe gościa przekonuje się, że zamiast banknotów dostał kawałki pociętego papieru, ale pogoń nie przynosi rezultatu. Szu przybywa w towarzystwie Jurka do Wrocławia. Taksówkarz błaga o przekazanie mu sekretu, który uczyni go mistrzem. Dzięki otrzymanym wskazówkom ogrywa doszczętnie dwóch miejscowych oszustów. Tymczasem odpoczywający na basenie Szu zostaje zaatakowany przez niejakiego Lipo, który ma do niego zadawnione urazy. Unieszkodliwiony przez obsługę hot