TVP Kultura Niedziela, 05.12.2021 07:00 PIOSENKI WŁADYSŁAWA SZPILMANA Artystyczne/estradowe (widowisko), 30 min, Polska, 2000 Reżyseria: Laco Adamik Wykonawcy: Hanna Banaszak, Ewa Bem, Zbigniew Wodecki, Janusz Józefowicz Widowisko artystyczne prezentujące między innymi największe przeboje Władysława Szpilmana: "W małym kinie", "Tych lat nie odda nikt", "Pójdę na Stare Miasto", "Trzej przyjaciele z boiska". Fragmenty filmu dokumentalnego o artyście - Władysław Szpilman opowiada o swojej pracy i dramatycznych przeżyciach podczas okupacji. 08:10 OD UCHA DO UCHA - BUDZIK (AWAKER) Film animowany, 9 min, Czechy, 2017 Reżyseria: Filip Diviak Scenariusz: Filip Diviak Film animowany. Starszy mężczyzna zajmuje się budzeniem ludzi. Pewnego dnia dostaje w prezencie lśniący dzwonek... (źródło: wff.pl) 08:20 OD UCHA DO UCHA - SMOK I MUZYKA (SMOK I MUZYKA) Film animowany, 8 min, Szwajcaria, 2015 Reżyseria: Camille Muller Opowieść o dziewczynce, która zaprzyjaźnia się z leśnym smokiem w krainie, gdzie król pozwala tylko na wojskowe marsze. Jednak ta dwójka przyjaciół stara się grać inną muzykę. 08:30 OD UCHA DO UCHA - ORKIESTRA (ORKIESTRA) Film animowany, 14 min, Australia, 2015 Reżyseria: Mikey Hill Vernon wraz ze swoją małą kapelą zakochują się w nowej sąsiadce i w jej klasycznym zespole. To może być ich ostatnia szansa na szczęście i zagranie w pełnej harmonii. Jednak najpierw muszą się zmierzyć z paraliżującą tremą. (opis festiwalowy). 08:50 OD UCHA DO UCHA - PAN TADEUSZ - KSIĘGA JEDENASTA - ROK 1812 Teatr, 50 min, Polska, 1971 Reżyseria: Adam Hanuszkiewicz Scenariusz: Adam Hanuszkiewicz Aktorzy: Zbigniew Zapasiewicz, Kazimierz Wichniarz, Władysław Krasnowiecki, Krzysztof Chamiec, Henryk Borowski, Kazimierz Dejunowicz, Eugeniusz Robaczewski, Zbigniew Kryński, Marek Wojciechowski, Kazimierz Zarzycki, Stanisław Gawlik, Krzysztof Wieczorek, Henryk Machalica, Mieczysław Voit, Elżbieta Borkowska - Szukszta Jedenasta część głośnego spektaklu według scenariusza Adama Hanuszkiewicza i w jego reżyserii. Jedyne tego typu przedsięwzięcie w historii Teatru TV. Mickiewiczowski "Pan Tadeusz" rozpisany na głosy, mówiony przed kamerą. W plebiscycie telewidzów został uznany za największe wydarzenie teatralne roku 1970. Krytycy podkreślali, że Hanuszkiewicz wybrał najprostszą drogę do widza. Swój spektakl oparł na słowie, które buduje dramaturgię, i na aktorze, na zbliżeniach twarzy, zrezygnował z teatralnej widowiskowości, aranżowania sytuacji, nawet z tradycyjnej scenografii (tło stanowiły namalowane plansze). Zachował autorski podział na księgi, z których każda stanowi zamkniętą całość dramaturgiczną, jakby gotowe widowisko. Do każdej roli wybrał aktora możliwie najlepiej uosabiającego cechy bohatera, o zbliżonych warunkach psychofizycznych, co wywoływało u widzów wrażenie, że odtwórcy identyfikują się z kreowanymi przez siebie osobami dramatu. Aktorzy nie grali jak w teatrze, mówili tekst poematu, a przecież nie była to czytanka, tylko spektakl pełen wyrazistych postaci. Widowisko barwne, żywe i stricte telewizyjne. (https: //teatrtv.vod.tvp.pl/595329/pan - tadeusz) 11:00 SŁODKA IRMA (IRMA LA DOUCE) Film komediowy, 137 min, USA 1963 Reżyseria: Billy Wilder Scenariusz na podstawie musicalu Alexandre'a Brefforta: Billy Wilder, I.A.L. Diamond Zdjęcia: Joseph La Shelle Muzyka: Andre Previn Występują: Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Lou Jacobi, Bruce Yarnell, Herschel Bernardi, Hope Holiday, Joan Shawlee, Grace Lee Whitney, Paul Dubov, Cliff Osmond i inni Pełna wdzięku filmowa adaptacja sztuki scenicznej, której akcja rozgrywa się na tyłach tętniących życiem hal targowych Paryża. W zacisznym hoteliku Casanova, położonym przy uliczce o tej samej nazwie, świadczą swe usługi panienki do towarzystwa. Wśród nich prym wiedzie Słodka Irma (Shirley MacLaine), która wyciąga od klientów sowite zapłaty, poruszając ich serca zmyślonymi historyjkami o przekreślonej kontuzją dłoni karierze pianistki, sierocie pozostawionej bez środków do życia czy nieuleczalnie chorej siostrze. Zarobione pieniądze Irma oddaje co do grosza brutalnemu Hippolyte'owi (Bruce Yarnell). Nielegalny proceder kwitnie w okolicy za przyzwoleniem skorumpowanej policji, która za łapówki na wszystko przymyka oko. Swój pierwszy dzień służby naiwny i uczciwy Nestor Patou (Jack Lemmon) z paryskiej żandarmerii rozpoczyna właśnie od patrolowania ulicy Casanovy. Zorientowawszy się w sytuacji, aresztuje trudniące się nierządem panienki, licząc na pochwałę przełożonych. Tymczasem okazuje się, że wśród bywalców hotelu jest sam inspektor Lefevre (Herschel Bernardi), który odbiera nadgorliwcowi policyjną odznakę. Straciwszy posadę, zrezygnowany Nestor włóczy się po mieście. Trafia do bistro naprzeciwko hotelu Casanova, gdzie przesiadują sutenerzy i wpadają panienki, aby pokrzepić się filiżanką kawy. Spotkanie z Irmą, na którą już wcześniej zwrócił uwagę, nieco poprawia jego podły nastrój. W bójce z Hippolytem Nestor niespodziewanie pokonuje bezwzględnego przeciwnika i zostaje nowym opiekunem dziewczyny. Nie mając lokum do spania, chętnie przyjmuje jej zaproszenie do domu. Fascynacja uroczą Irmą przeradza się w żarliwe uczucie. Jej "randki" z innymi mężczyznami coraz bardziej ranią serce zadurzonego po uszy Nestora. Aby mieć ukochaną tylko dla siebie, ucieka się do sprytnego fortelu z pomocą przyjaznego mu właściciela bistro (Lou Jacobi). Podając sią za bogatego angielskiego lorda i nie szczędząc grosza, Nestor zostaje jedynym klientem Irmy. Nocami wymyka się z domu, imając się rozmaitych, ciężkich robót fizycznych, by zdobyć pieniądze. Kiedy Irma odkrywa jego tajemnicze zniknięcia, zaczyna podejrzewać go o zdradę. Po ostrej sprzeczce postanawia porzucić wiarołomnego kochanka dla lorda. Nie mając innego wyjścia Nestor "zabija" rywala. Splot wydarzeń sprawia jednak, iż pod zarzutem morderstwa niewinnie trafia za kratki. Krytycy wiele miejsca poświęcili romantycznej komedii mistrza gatunku, Billy Wildera, choć niektórzy jednocześnie przyznali, że twórca nieśmiertelnego "Pół żartem pół serio", nie był tu w najlepszej formie. Same superlatywy skierowano z kolei pod adresem odtwórców pierwszoplanowych ról, doborowego duetu Jack Lemmon - Shirley MacLaine. Kreację aktorki Akademia Filmowa nominowała nawet do Oscara. Tym prestiżowym wyróżnieniem uhonorowano także autora zdjęć, Josepha La Shelle, ale ostatecznie jedyną statuetkę zdobył Andre Previn za adaptację muzyczną. 14:00 JAK SIĘ POZBYĆ CZARNEGO KOTA Komedia, 78 min, Polska 1984 Reżyseria: Feridun Erol Scenariusz: Andrzej Twerdochlib i Feridun Erol Zdjęcia: Stafan Pindelski Scenografia: Przemysław Lewandowski Muzyka: Marek Sart Występują: Jan Piechociński, Gabriela Kownacka, Gustaw Lutkiewicz, Elżbieta Panas, Andrzej Wojaczek, Zdzisław Wardejn, Elżbieta Mielczarek, Julian Jabczyński i inni Żartobliwy, dowcipny film Feriduna Erola, specjalisty od rozśmieszania widzów, co udowodnił choćby w "Balladzie o ścinaniu drzewa" i "Honorze dziecka". Głównym bohaterem "Jak pozbyć się czarnego kota?" jest młody inżynier, którego nieustannie prześladuje pech. W pewnym momencie złośliwość losu staje się tak intensywna, że bohater postanawia rozprawić się z pechem ostatecznie. Po głębszym namyśle dochodzi do wniosku, że źródłem nękających go nieszczęść jest ni mniej, ni więcej tylko jego urodziwa małżonka Krystyna. Teraz pozostaje tylko podjąć konkretne, a zdecydowane kroki, by pozbyć się tytułowego "czarnego kota"... 15:40 BARBARA HANNIGAN. CRAZY GIRL CRAZY ("GIRL CRAZY" WITH HANNIGAN) Koncert, 83 min, Szwecja, 2020 Reżyseria: Mans Par Fogelberg Wykonawcy: Barbara Hannigan, Barbara Hannigan, Goteborska Orkiestra Symfoniczna Koncert z udziałem światowej sławy śpiewaczki i dyrygentki Barbary Hannigan i Gothenburg Symphony Orchestra, podczas którego usłyszymy suitę z musicalu "Girl Crazy" Gershwina. W programie ponadto Haydn, Debussy i Schonberg. 17:15 NIEDZIELA Z... TWÓRCZOŚCIĄ MARKA GRECHUTY Dysk./wywiad/debata, 41 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Marta Perchuuć - Burzyńska (prowadząca) Kolejne wydanie programu "Niedziela z..." poświęcono twórczości Marka Grechuty. Był piosenkarzem, poetą, kompozytorem i malarzem, z wykształcenia architektem. Zadebiutował w 1967 roku. Laureat Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie i Krajowego Festiwalu Piosenki w Opolu. Pierwsze płyty nagrywał z zespołem Anawa. W 1971 roku założył Grupę WIEM. Związany był również z Piwnicą pod Baranami. Za całokształt twórczości artystycznej otrzymał w 2001 Złotego Fryderyka. Odszedł nagle w 2006 roku, ale w naszej świadomości wciąż pozostaje dzięki takim piosenkom jak "Tango Anawa", "Będziesz moją panią", "Dni, których jeszcze nie znamy", "Nie dokazuj". Prowadząca program Marta Perchuć - Burzyńska i zaproszeni goście wspominają artystę. 18:05 NIEDZIELA Z...TWÓRCZOŚCIĄ MARKA GRECHUTY - SZALONA LOKOMOTYWA Film dokumentalny, 21 min, Polska, 1977 Scenariusz: Krzysztof Miklaszewski Zdjęcia: Aleksander Wasilewicz Wykonawcy: Marek Grechuta, Maryla Rodowicz Aktorzy: Krzysztof Jasiński Fragment archiwalnego filmu dokumentującego przygotowanie spektaklu "Szalona lokomotywa" według Witkacego z piosenkami Marka Grechuty w Teatrze STU w 1977 roku w Krakowie. 18:30 NIEDZIELA Z..TWÓRCZOŚCIĄ MARKA GRECHUTY - ZŁOTE PRZEBOJE MARKA GRECHUTY Artystyczne/estradowe (widowisko), 48 min, Polska, 1990 Reżyseria: Dariusz Goczał Wykonawcy: Marek Grechuta, Grażyna Trela, Halina Jarczyk, Małgorzata Podolak, Paweł Muzyka, Konrad Mastyło, Paweł Ścierański, Krzysztof Ścierański, Sławomir Berny, Janusz Grzywacz Koncert Marka Grechuty zarejestrowany w krakowskim Teatrze Stu. 19:30 NIEDZIELA Z... TWÓRCZOŚCIĄ MARKA GRECHUTY - NIEPEWNOŚĆ, CZYLI SPOTKANIE Z MARKIEM GRECHUTĄ Artystyczne/estradowe (widowisko), 19 min, Polska, 1978 Reżyseria: Anna Minkiewicz Scenariusz: Magda Umer Wykonawcy: Magda Umer (prowadząca), Marek Grechuta, Michał Półtorak, Tadeusz Kożuch, Jan Gonciarczyk, Marian Bronikowski, Jerzy Wysocki, Jan Kanty Pawluśkiewicz Spotkanie z Markiem Grechutą - wokalistą, kompozytorem, współtwórcą krakowskiego zespołu "Anawa". W programie - prowadzonym przez Magdę Umer zaprezentowano piosenki w wykonaniu Marka Grechuty i Magdy Umer oraz ich wspomnienia dotyczące założenia (wraz z Janem Kantym Pawluśkiewiczem) zespołu "Anawa". 20:00 KRZYK W CIEMNOŚCI (CRY IN THE DARK) Dramat, 116 min, Australia/USA, 1988 Reżyseria: Fred Schepisi Scenariusz na podstawie książki Johna Brysona: Robert Caswell, Fred Schepisi Zdjęcia: Ian Baker Muzyka: Bruce Smeaton Aktorzy: Meryl Streep, Sam Neill, Bruce Myles, Neil Fitzpatrick, Charles Tingwell, Maurie Fields, Nick Tate, Lewis Fitz - Gerald i inni Historia ta wydarzyła się naprawdę, a zaczęła się w sierpniu 1980 r. w Mount Isa w australijskim stanie Queensland. Pastor Michael Chamberlain i jego żona Lindy, członkowie Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego, ludzie bardzo religijni, żyjący skromnie, ale szczęśliwie, wybierają się na wakacje z trójką dzieci: dwoma synami i 9 - tygodniową córeczką Azarią. Ich celem jest największa skała w Australii Ayers Rock wznosząca się na stepowym płaskowyżu. Chamberlainowie zatrzymują się na kempingu u podnóża skały, odbywają wycieczki, zapoznają się z sąsiadami z innych namiotów. Pewnego wieczoru Lindy widzi dzikiego psa dingo wybiegającego z namiotu, gdzie spała maleńka Azaria. Ma wrażenie, że pies dźwiga w zębach jakieś zawiniątko. Zdjęta złym przeczuciem, rzuca się w stronę namiotu i z przerażeniem stwierdza, że dziecko zniknęło. Zaalarmowani turyści ruszają wraz z Chamberlainami na poszukiwanie Azarii, ale w ciemnościach szybko gubią ślad. Wezwana policja kontynuuje poszukiwania, lecz niemowlęcia nie udaje się odnaleźć. Załamani Chamberlainowie wracają do domu, obwiniając się, że nie upilnowali dziecka. Głęboka wiara pomaga im pokonać rozpacz i pozwala mieć nadzieję, że kiedyś odnajdą swoje dziecko, jeśli nie na tym, to na tamtym świecie. Sprawą tajemniczego zaginięcia Azarii zaczynają interesować się żądne sensacji media. Chcąc ustrzec innych rodziców przed tragedią, jaka ich spotkała, Michael i Lindy chętnie opowiadają swoją historię przed kamerami, udzielają wywiadów prasie. Ludzie początkowo im współczują, ale widząc ich rosnącą popularność i spokój, z jakim mówią o śmierci dziecka, zaczynają snuć najpotworniejsze domysły, rozsiewać plotki, jakoby rodzice sami zamordowali Azarię. Głośno podają w wątpliwość niewinność Chamberlainów, zwłaszcza że sama policja wątpi, aby nawet duży pies był w stanie unieść ważące pięć kilogramów dziecko. Brak wyraźnych dowodów psiej obecności i ślady krwi w samochodzie Chamberlainów każą postawić oboje w stan oskarżenia. 22:10 SCENA MUZYCZNA - ASTORARTE Koncert, 49 min, Polska, 2021 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Marek Horodniczy (prowadzący), Krzysztof Meisinger, Karolina Hyla - Wybraniec, Elżbieta Fabiszak - Dąbrowska, Dawid Pajdzik, Klara Świdrów, Mateusz Rzytka Projekt Astor Arte to kolejna propozycja Sceny Muzycznej. Projekt gościł na wielu festiwalach w Polsce. Dzieła Astora Piazzolli przedstawione są w aranżacjach na gitarę i kwintet smyczkowy. 01:25 TERAZ ANIMACJE! - KILKA SŁÓW (NEHANY SZÓ / JUST A FEW WORDS) Film animowany, 8 min, Węgry, 2017 Reżyseria: Laszlo Csaki Scenariusz: Laszlo Csaki Krótki film animowany. "(...) być może to nie była kwestia dobra i zła. Błędy mogą przynosić korzyści. I odwrotnie" - Haruki Murakami. (tłum. Jakub Czermiński) [źródło: wff.pl] 01:30 TERAZ ANIMACJE! - KLUB SENIORA Film animowany, 6 min, Polska, 2016 Reżyseria: Agata Mianowska Scenariusz: Agata Mianowska Krótki film animowany. Zwyczajne słoneczne popołudnie, mały chłopiec spędza czas z babcią w parku. Jednak ten spacer nie kończy się tak, jak każdy inny. Tego dnia chłopiec pozna prawdziwe oblicze "Klubu seniora". (opis festiwalowy) 01:40 TERAZ ANIMACJE! - NERWOWE ŻYCIE KOSMOSU Film animowany, 3 min, Polska, 1986 Reżyseria: Piotr Dumała Scenariusz: Piotr Dumała Zdjęcia: Andrzej Teodorczyk Muzyka: Janusz Hajdun Dziwny świat gdzieś w kosmosie, który zamieszkują postacie ze strasznych bajek. 02:00 BILET DO KINA - MARIA ANTONINA (MARIE ANTOINETTE) Film biograficzny, 117 min, Francja/USA, 2006 Reżyseria: Sofia Coppola Aktorzy: Asia Argento, Kirsten Dunst, Judy Davis Obraz barwnego życia francuskiej królowej Marii Antoniny, żony króla Ludwika XVI, która żyła w burzliwym wieku XVIII. Maria Antonina (Kirsten Dunst) jest najmłodszą córką cesarzowej Marii Teresy Habsburg (Marianne Faithfull). W wieku 14 lat zostaje wydana za mąż za rok od niej starszego delfina Francji Ludwika XVI (Jason Schwartzman). Małżeństwo ma wymiar polityczny i ma cementować przyjaźń francusko - austriacką. Od momentu ślubu rodzina królewska, matka panny młodej i lud Francji czeka na potomka. Tymczasem młodzi nadal nie skonsumowali swojego związku. Wyrwana ze swojego dotychczasowego życia, młodziutka Maria Antonina musi dostosować się do dworskiego życia pełnego konwenansów. Nieznająca się na polityce, przytłoczona nową rolą, Maria oddaje się przyjemnościom. Podczas gdy francuski lud staje się coraz biedniejszy, królowa żyje bardzo rozrzutnie. Zaopatruje się w nowe stroje i klejnoty, uwielbia karmić się ciastkami oraz oddaje się hazardowi. Nie zdaje sobie sprawy z intryg politycznych, które ją otaczają, ani z sytuacji społecznej, w której znajduje się jej kraj. Próżna, a także podejrzewana o liczne romanse zostaje znienawidzona przez Francuzów... "Maria Antonina" to trzeci pełnometrażowy film Sofii Coppoli.