TVP Kobieta Poniedziałek, 13.12.2021 Zmiany z dnia 14.12.2021 w stosunku do raportu z dnia 24.11.2021 (zmodyfikowano opis: Omówienie) 05:40 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - NIEZWYKŁE KLUSKI Z SEREM Magazyn kulinarny, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Tomasz Rostworowski, Karol Okrasa Zdjęcia: Józef Szymura, Jarosław Frankowski, Sławomir Orman Prowadzący: Karol Okrasa Tym razem Karol Okrasa zabiera widzów do krainy swego dzieciństwa w powiecie garwolińskim. Wówczas na każdym skrawku łąki wypasano krowy, a nawet na całe lato przewożono te zwierzęta na wiślane zielone wyspy. Karol doskonale pamięta smak nie tylko świeżego mleka zraz po udoju, ale także domowego twarogu, masła czy gęstej śmietany. Szczęśliwie, okoliczna mleczarnia do dziś produkuje taki twaróg tradycyjnymi metodami, w klasycznym kształcie, w dodatku pakowany jak niegdyś w pergamin. I ten właśnie twaróg będzie pretekstem do przypomnienia dania przygotowywanego przez babcię Karola. A były to gorące kluski ze skwarkami posypane chłodnym, kwaskowatym i aromatycznym twarogiem. Skoro Włosi do swoich makaronów szczodrze sypią parmezan, to czemu my Polacy nie mielibyśmy do naszych klusek dodawać swojskiego, rodzimego twarogu. Kucharz przygotuje pradawne kluski prażuchy z twarogiem podane z kapustą kraszoną kwaśną gęstą śmietaną, knedle z sera z owocami w maślanej glazurze z naturalnym jogurtem oraz wędzone kopytka z twarogiem. (dodano pozycję programową) 07:15 PODRÓŻE MAŁEJ I DUŻEJ (SEZON 2) - S. II; 2/4 Magazyn, 23 min, Polska, 2021 Relacje z podróży mamy, Moniki Witkowskiej, pilotki wycieczek i podróżniczki, z malutką córeczką, Laurą, która poznaje nowe kraje od trzeciego tygodnia życia. Program zawiera praktyczne porady dotyczące podróży z malutkim dzieckiem, informacje merytoryczne dotyczące odwiedzanych miejsc (ciekawostki turystyczne, jak i praktyczne informacje finansowo - organizacyjne) okraszane śmiechem i uśmiechem prowadzącej i jej uroczej córeczki. Program, za sprawą temperamentu dziewczyn, jak i nieuniknionych zmian dotyczących dorastania małego dziecka, cechuje dynamizm i nieoczekiwane zwroty akcji. Program inspiruje do podróży z dzieckiem i podpowiada, jak przeprowadzić taki wyjazd na własną rękę i niskobudżetowo. Rozrywka i praktyczny poradnik podróżniczy w jednym. (dodano pozycję programową) 10:30 OCH KAROL - 30 LAT PÓŹNIEJ Reportaż, 11 min, Polska, 2015 Autor: Sylwia Żołnacz - Lizak Premiera filmu "Och Karol" w reżyserii Romana Załuskiego, jednej z najpopularniejszych polskich komedii, odbyła się jesienią 1985 roku. W programie "Och Karol - 30 lat później" wspomnienia aktorów z pracy na planie i anegdoty towarzyszące powstawaniu kultowego filmu. Udział biorą: Jan Piechociński, Dorota Kamińska, Marta Klubowicz, Jolanta Nowak, Danuta Kowalska i Elżbieta Panas. Scenariusz komedii "Och Karol" to dzieło Ilony Łepkowskiej. Tytułowy bohater - Karol Górski, chociaż jest żonaty, spotyka się jednocześnie z kilkoma kobietami. Żona Maria przymyka na to oko, lecz w końcu jej cierpliwość się kończy. Pewnego dnia Karol zastaje w domu Marię, Paulinę, Irenę i Wandę. Każda z nich troszczy się o niego. Losują nawet, która będzie z nim spać. Wtedy Karol poznaje barmankę Basię i w jej ramionach szuka pocieszenia. Ale wkrótce i ona dołącza do kobiet mieszkających w jednym domu. W końcu zestresowany Karol trafia do szpitala, z którego ucieka przed zakochaną w nim pielęgniarką. Wraca do domu. Tam okazuje się, że tym razem jego żona Maria ma trzech "przyjaciół". (zmodyfikowano opis: Omówienie) 21:30 JAK URODZIĆ I NIE ZWARIOWAĆ (WHAT TO EXPECT WHEN YOU'RE EXPECTING) Film komediowy, 105 min, USA, 2012 Reżyseria: Kirk Jones Scenariusz: Shauna Cross, Heather Hach Aktorzy: Cameron Diaz, Matthew Morrison, Jennifer Lopez, Elizabeth Bank, Chace Crawford, Dennis Quaid, Brooklyn Decker, Rodrigo Santoro Film komediowy w gwiazdorskiej obsadzie, zrealizowany na podstawie bestsellerowego poradnika dla przyszłych rodziców. To historia pięciu par, spodziewających się potomstwa. Pełna zaskakujących zwrotów akcji opowieść o obcych sobie ludziach, których łączy jedno: wszyscy oni stają nagle przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest zbliżające się rodzicielstwo. Akcja rozgrywa się w Atlancie. Film otwiera scena, w której trenerka fitness Jules Baxter i jej partner taneczny Evan Webber występują w telewizyjnym show typu "Taniec z gwiazdami". Zostają zwycięzcami programu. W czasie wręczania nagród Jules nagle odczuwa nudności. Niebawem okazuje się, że dziewczyna jest w ciąży. Jules próbuje pogodzić pracę zawodową i gwiazdorskie życie z nową rzeczywistością, w jakiej nagle się znalazła. Wszystko okazuje się błahostką w porównaniu z przygotowaniami do porodu. Tymczasem fotografka Holly nie może mieć dzieci i wraz z mężem Alexem postanawiają adoptować niemowlę z Etiopii. Zamierzają też kupić dom, w którym zamieszkają z nowym członkiem rodziny. Alex szuka wsparcia w grupie mężczyzn, którzy znajdują się w takiej samej sytuacji, wszyscy oni są świeżo upieczonymi ojcami. Tymczasem kolejna bohaterka filmu, Wendy, od dwóch lat stara się ze swoim mężem Garym o potomka. W końcu liczne próby kończą się sukcesem. Wendy dzieli się wspaniałą wiadomością z mężem. Z kolei Rosie Brennan i jej szkolny kolega Marco mają zupełnie inny problem. Spotykają się po latach i spędzają intymne chwile, a owocem jednej nocy jest niezaplanowana ciąża. W końcu jednak godzą się z myślą, że zostaną rodzicami i postanawiają zamieszkać razem. Tak jak wszyscy bohaterowie filmu będą musieli odpowiedzieć sobie na pytanie: jak urodzić i nie zwariować. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 00:10 NAJLEPSZE POD SŁOŃCEM S. 11 - ODC. 30 (A PLACE IN THE SUN) Serial dokumentalny, 44 min, Wielka Brytania, 2020 W tym odcinku Scarlette Douglas pomaga kolejnym klientom znaleźć wymarzony, wakacyjny dom na Florydzie. Trevor i Reiss przyjeżdżają tu od 10 lat, teraz szukają lokum, w którym będą spędzać zimowe miesiące. Zatoka Meksykańska charakteryzuje się przepięknymi, piaszczystymi plażami, eleganckimi barami i restauracjami. To mekka dla poszukiwaczy nieruchomości z odrobiną szyku. Scarlette Douglas pokaże im pięć niesamowitych propozycji. Czy uda się trafić w ich gust? (zmodyfikowano opis: Omówienie) 01:05 UCIECZKA Z KINA "WOLNOŚĆ" Film obyczajowy, 86 min, Polska, 1990 Scenariusz i reżyseria: Wojciech Marczewski Zdjęcia: Jerzy Zieliński Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Janusz Gajos, Zbigniew Zamachowski, Teresa Marczewska, Michał Bajor, Piotr Fronczewski, Jan Peszek, Jerzy Bińczycki i inni Janusz Gajos stoi oniemiały w ciemnej sali kinowej. Przed oczami ma widok niezwykły. Na ekranie zbuntowani aktorzy nie chcą dalej grać swych fałszywych, ogłupiających ról. Próbują im w tym przeszkodzić histeryczne, pełne paniki reprymendy dobiegające z widowni. To przedstawiciele oficjalnej komisji starają się zagłuszyć swój strach i bezradność. Jeszcze chwila i Janusz Gajos wybuchnie śmiechem. "Poruszająca scena, przywodząca na myśl"Mistrza i Małgorzatę"Bułhakowa" - orzekli krytycy. W filmie Marczewskiego jest jeszcze wiele sekwencji równie wymownych i dramatycznych. Wspólnie tworzą dzieło, które stało się wydarzeniem artystycznym na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni w 1990 r. Uhonorowano je wówczas Grand Prix i nagrodą dziennikarzy. Wyróżnienie za najlepszą główną rolę męską otrzymał Janusz Gajos. "Ucieczkę..." nagradzano jeszcze kilkakrotnie, także zagranicą, np. na Festiwalu Filmów Fantastycznych w Avoriaz. Wcześniej najważniejsze trofea zdobywały tam m.in. "Carrie" Briana de Palmy, "Pojedynek na szosie" Stevena Spielberga i "Terminator" Jamesa Camerona. Pierwiastek fantastyczny odgrywa w filmie Marczewskiego rolę niepoślednią, choć nie w sposób właściwy produkcjom science - fiction. Służy bowiem ukazaniu przemiany duchowej cenzora - niegdyś poety i krytyka literackiego, obecnie (tak go określił reżyser) człowieka "spsiałego", pozornie groźnego, lecz w rzeczywistości zastraszonego i samotnego. Oba światy: realny i fantasmagoryczny przenikają się. Cenzor przekracza granicę ekranu, wchodzi do wnętrza filmu, powodowany miłością do jednej z jego bohaterek - Małgorzaty. Jednak i tam spotyka go rozczarowanie. Wraca do rzeczywistości, lecz nie będzie już tym samym człowiekiem. Niegdyś poeta, potem cenzor, teraz - kto? Jeden z krytyków pisał: "W tym filmie każdy chce wyjść z ram własnego życia. Buntuje się cenzor. Buntują się postacie filmowe. Wszyscy szukają wolności, której nie ma. Jej przebłysk jest może tylko w idei ucieczki. Wystarczy nocą wejść na dach własnej kamienicy, aby przekonać się, ilu ludzi znajduje się w stanie ucieczki."Aż tak wielu?"- dziwi się cenzor, obserwując dachy pełne ludzi. Sam jest jednym z lunatyków."