TVP Kultura Piątek, 17.12.2021 08:20 KRONOS STAN WOJENNY Dysk./wywiad/debata, 35 min, Polska, 2021 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) W kolejnym odcinku programu profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi dyskutuje na temat stanu wojennego. 13 grudnia 1981 roku w nocy z soboty na niedzielę na terenie Polskiej Rzeczyposplitej Ludowej wprowadzono niezgodnie z Konstytucją stan nadzwyczajny. Co dziś pamiętamy z tamtego czasu? Co z tego jest żywe, a co zmyślone? Dziś o stanie wojennym mało kto pamięta. Jakie są przyczyny tej strasznej amnezji? Czy była to wojna domowa? 09:00 RES POLONIAE - O POLSCE Z ODDALI - LORD ALISTAIR HARRISSON Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2021 Wykonawcy: Jolanta Rzegocka (prowadząca) Seria filmowych wywiadów przeprowadzonych w Londynie z wybitnymi ludźmi pióra, teatru, polityki, gospodarki. Rozmowy będą szczególnie dotyczyć związków bohaterów z Polską i polską kulturą. Bohaterem odcinka jest lord Alistair Harrisson. Marszałek dworu Królowej Elżbiety II, pierwszy lord dyplomacji, Wielki Mistrz Orderu Imperium Brytyjskiego, ceremoniarz Królowej Elżbiety II. Lord wielki sekretarz Wspólnoty Brytyjskiej. Przez kilka lat pełnił funkcję dyplomatyczną w Warszawie. 09:35 AWATAR, CZYLI ZAMIANA DUSZ Film fantastyczny, 60 min, Polska 1964 Autor: Theophile Gautier Scenariusz i reżyseria: Janusz Majewski Zdjęcia: Kurt Weber Muzyka: Lucjan Kaszycki Aktorzy: Wanda Koczeska, Jan Machulski, Henryk Boukołowski, Gustaw Holoubek, Kazimierz Rudzki, Krzysztof Litwin, Lucjan Zitrig, Ryszard Kotys, Stefania Kołodziejczyk, Bronisław Broński i inni Znakomita adaptacja opowiadania Teofila Gautiera (1811 - 72), wybitnego pisarza francuskiego, autora m.in. cenionych poezji ("Emalie i kamee") oraz powieści "Panna de Maupin" i "Kapitan Fracasse". "Awatar, czyli zamianę dusz" zrealizował Janusz Majewski w ramach popularnego w latach sześćdziesiątych telewizyjnego cyklu "Opowieści niesamowite". Jest to zresztą bodaj najwyżej oceniony przez krytykę odcinek serii. Świetnie skonstruowany scenariusz, przekonująca stylizacja na XIX wiek, wyborne aktorstwo (Holoubek, Boukołowski, Machulski, Koczeska) oraz humor, który wytrzymał próbę czasu, to główne atuty tego filmu. Walory "Awataru..." doceniono również za granicą. Film Majewskiego otrzymał nagrodę FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Telewizyjnych w Monte Carlo (1966) oraz Złoty Asteroid na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Fantastycznych w Trieście (1967). XIX wiek, Paryż. W pałacu Faubourg Saint Honore mieszka szczerze kochające się hrabiowskie małżeństwo Magdaleny Natalii i Olgierda Łabińskich. Codziennie, niczym tajemne miłosne zaklęcie, cytują sobie werset z Mickiewicza: "Zawsze i wszędzie będę ja przy tobie..." Hrabina wspomina swój pobyt we Florencji i upartego adoratora, niejakiego Oktawiusza de Saville, którego wszakże pozbawiła wszelkich złudzeń. Młodzieniec nie potrafi jednak zapomnieć hrabiny i trawiony niespełnioną namiętnością coraz mocniej zapada na zdrowiu. Po powrocie do Paryża wzywa słynnego doktora Cherbonneau, zwanego "braminem" z racji znajomości arkanów tajemnej wiedzy indyjskiej. Medyk, cieszący się dwuznaczną sławą szarlatana, proponuje znękanemu młodzieńcowi "awatar", czyli zamianę dusz. Wkrótce dusza zadurzonego Oktawiusza przyobleka się w ciało hrabiego Łabińskieggo i odwrotnie. Mimo to kłopoty zakochanego młodzieńca wcale się nie kończą. Hrabina, zorientowawszy się, że jej "mąż" nie pamięta mickiewiczowskich wersetów, zamyka przed nim drzwi do sypialni. Decyzję swą uzasadnia miłością do ojczyzny: "Jestem zbyt wielką patriotką, żeby przyjmować kosmopolitycznych profanów..." Na domiar złego dusza hrabiego zdecydowanie nie może pogodzić się ze swą nową cielesną powłoką. 10:45 KAPLICZKI Film dokumentalny, 7 min, Polska, 1985 Reżyseria: Andrzej Niewiadomski Film religijny, oparty na tekstach ludowego twórcy Franciszka Kotuli. W filmie ukazano przydrożne kapliczki z okolic Rzeszowa. 11:00 LALKA - ODC. 4/9 - PIERWSZE OSTRZEŻENIE Serial obyczajowy, 78 min, Polska 1977 Reżyseria: Ryszard Ber Scenariusz: Aleksander Ścibor - Rylski, Jadwiga Wojtyłło Zdjęcia: Jacek Korcelli Muzyka: Andrzej Kurylewicz Aktorzy: Jerzy Kamas, Bronisław Pawlik, Małgorzata Braunek, Barbara Wrzesińska, Włodzimierz Boruński, Piotr Fronczewski, Andrzej Zaorski, Stefan Friedmann, Wojciech Pokora, Jan Englert, Bogdan Baer i inni Aby przypodobać się pannie Izabeli, Wokulski organizuje klakę i kwiaty podczas występów włoskiego aktora Rossiego. Następnie przez podstawionych licytantów kupuje kamienicę Łęckich za 90 tys. rubli. W ten sposób ocala posag panny Izabeli. Łęccy, którzy liczyli na 120 tys. , są mocno rozczarowani. Do Warszawy przyjeżdża z zagranicy Kazio Starski, daleki kuzyn Izabeli. Panna Łęcka uważa go za ewentualnego kandydata na męża. Przy Wokulskim rozmawia ze Starskim po angielsku. Obrażony Wokulski żegna się chłodno i sam wyjeżdża do Paryża, choć miał jechać z Łęckimi. 12:30 CO TO KONIA OBCHODZI? Komedia, groteska filmowa, 48 min, Polska, 1987 Reżyseria: Grażyna Popowicz Scenariusz: Andrzej Otrębski, Grażyna Popowicz Zdjęcia: Julian Szczerkowski Muzyka: Przemysław Gintrowski Aktorzy: Marek Bargiełowski, Wiesław Bednarz, Bogusz Bilewski, Andrzej Grabarczyk, Kazimierz Kaczor, Paweł Nowisz Groteskowy obraz rzeczywistości, w której dominuje bałaganiarstwo i brak odpowiedzialności. Konwój robotników wiozących transformator na drugi koniec Polski wyrusza w drogę. Cała operacja została jednak fatalnie przygotowana. Na jednym z wiaduktów transformator się nie mieści. Robotnicy zaczynają przekopywać nawierzchnię drogi. Gdy po paru godzinach pokonują przeszkodę, ze zdumieniem odkrywają, że po drugiej stronie wiaduktu pracuje podobna ekipa. 13:30 BLOODY DAUGHTER (BLOODY DAUGHTER) Film dokumentalny, 95 min, Francja/Szwajcaria, 2012 Reżyseria: Stephanie Argerich, Luc Peter Wykonawcy: Stephen Kovacevich Aktorzy: Martha Argerich, Stephanie Argerich Sławna matka widziana oczyma córki - portret rodzinny ukazujący intymne relacje, rozmowy i kłótnie. Portret dwóch muzycznych geniuszy. Dokument córki Marthy Argerich, Stephanie, został nakręcony w kilku krajach: Polsce, gdzie Martha Argerich brała udział w obradach jury Konkursu Chopinowskiego i grała recitale z bliskim przyjacielem Nelsonem Freire; Japonii, gdzie odbywa się festiwal Argerich; Wielkiej Brytanii, gdzie mieszka ojciec Stephanie, Stephen Kovacevitch; Belgii, gdzie Martha i Stephanie żyły przez kilka lat; Argentynie, gdzie Martha się urodziła (Buenos Aires); Szwajcarii, gdzie pianistka mieszka obecnie z córką i Francji, gdzie dom babci Stephanie skrywa wiele rodzinnych skarbów. Film składa się z sekwencji scen skupiających się na dwóch bohaterach: Marcie i Stephenie, ich codziennym życiu, próbach i występach. W filmie usłyszymy intymne rozmowy i anegdoty oraz zobaczymy jak rodzina spędza wspólny czas. 15:20 EL DORADO (EL DORADO) Western, 121 min, USA 1967 Reżyseria: Howard Hawks Scenariusz na podstawie powieści Harry'ego Browna: Leigh Brackett Występują: John Wayne, Robert Mitchum, James Caan, Charlene Holt, Michele Carey, Arthur Hunnicutt, R. G. Armstrong, Edward Asner i inni Nakręcona w plenerach Arizony ekranizacja powieści Harry'ego Browna z 1960 roku z udziałem takich gwiazd ekranu, jak John Wayne ("Dyliżans", "Rio Bravo", "Fort Apaczów", "Nosiła żółtą wstążkę", "Rzeka Czerwona", "Prawdziwe męstwo" - Oscar za główną rolę), Robert Mitchum ("Krzyżowy ogień", "Rzeka bez powrotu", "Noc myśliwego", "Przylądek strachu") oraz James Caan ("Deszczowi ludzie", Ojciec chrzestny","Elita zabójców","Misery"). Podobnie jak inne"kowbojskie"filmy Howarda Hawksa -"Rio Bravo"czy"Rio Lobo" - także i ten ukazuje dramatyczny proces starzenia się zarówno bohaterów Dzikiego Zachodu jak i westernu jako gatunku filmowego. Doświadczony rewolwerowiec Cole Thornton (Wayne) zostaje wynajęty przez bogatego posiadacza ziemskiego Barta Jasona do wykonania pewnego zlecenia. Zgodnie z instrukcją Thornton udaje się do miasteczka El Dorado na granicy z Meksykiem. Na miejscu rezygnuje jednak z wykonania zlecenia. Dowiaduje się bowiem, że miałby siłą usunąć rodzinę MacDonaldów z ich farmy, którą Jason chce przejąć ze względu na znajdujące się tam źródła wody. Dodatkowym argumentem jest fakt, że podejmując walkę z MacDonaldami Thornton musiałby się przeciwstawić swemu dawnemu przyjacielowi, J. P. Harrahowi, który jest obecnie szeryfem w El Dorado. Wracając z posiadłości Jasona, Cole Thornton niechcący rani najmłodszego z czterech synów Kevina MacDonalda, Luke'a, doprowadzając w efekcie do jego śmierci. Ojciec chłopaka przyjmuje jego wyjaśnienia i przeprosiny, ale zrozpaczona siostra Luke'a, Joey, usiłuje w odwecie zabić rewolwerowca. Wystrzelona przez nią kula zatrzymuje się w ciele Thorntona, w pobliżu kręgosłupa. Miejscowy doktor nie podejmuje się wyjęcia jej i odsyła kowboja do innego lekarza. Cole, odczuwając dotkliwy ból i nawracający paraliż ręki, rusza w drogę. Niebawem zawiera znajomość z młodym włóczęgą o przezwisku Mississipi i dowiaduje się, że Jason wynajął nowego rewolwerowca na jego miejsce, młodego i bezwzględnego Nelse'a McLeoda oraz jego bandę. McLeod próbuje skaptować Thorntona do pomocy, przekonując go, że rozprawa z farmerami będzie dziecinną igraszką, a nieszczęśliwie zakochany i pijany z udręki szeryf nie przeszkodzi im w wykonaniu dobrze płatnego zadania. Cole Thornton i Mississipi rzeczywiście wracają do El Dorado. Z pomocą szeryfa Harraha, którego udaje im się nakłonić, by odstawił alkohol, szykują się do ostatecznej rozprawy z Jasonem i wynajętymi przez niego bandytami. 17:35 NA KREDYT Dramat, 29 min, Polska, 2008 Reżyseria: Przemysław Nowakowski Scenariusz: Przemysła Nowakowski Zdjęcia: Romuald Lewandowski Muzyka: Jan Komar Aktorzy: Łukasz Garlicki, Magdalena Popławska, Magdalena Górska, Karolina Gorczyca, Sławomir Grzywkowski Współczesna wersja średniowiecznej legendy o parze kochanków, którzy nie mogli się spotykać, ponieważ ciążyła nad nimi klątwa. Agnieszka i Lucek nie spotykają się. Jednak nie z powodu klątwy, lecz kredytu. Agnieszka pracuje w ciągu dnia jako lekarka w szpitalu, a Lucek nocą jako Dj w klubie. Postanowili, że zainwestują we wspólną przyszłość. Wzięli kredyt i kupili mieszkanie. Spłata rat wymaga, żeby pracowali coraz więcej. Ich godziny pracy rozmijają się. Pewnego dnia znajdują wyjście: będą nagrywać nawzajem swoje życie i przesyłać sobie video - listy. Zaczynają od prostej rejestracji życia codziennego. Potem jednak Lucek zaczyna niebezpiecznie zagłębiać się w wykreowany świat. Z czasem traci kontakt z Agnieszką - a tym samym - z rzeczywistością. I wtedy poznaje Werę. (www. studiomunka. pl) 19:00 WIRTUOZI V4+. MIĘDZYNARODOWY TALENT SHOW 2021 CZ. 3 (WIRTUOZI V4+. MIĘDZYNARODOWY TALENT SHOW 2021 CZ. 3) Koncert, 120 min, Węgry, 2021 Virtuosos V4+ to węgierski talent - show dla młodych wykonawców muzyki klasycznej. Na scenie zobaczymy najzdolniejszą młodzież z krajów Grupy Wyszehradzkiej: Polski, Czech, Węgier i Słowacji, a także gościnnie z Chorwacji. Celem programu jest promocja muzyki klasycznej i dzielenie się muzycznymi tradycjami krajów Europy Środkowej. 21:10 WIECZÓR KINOMANA - WSTĘP DO FILMU - SZPIEG Dysk./wywiad/debata, 5 min, Polska, 2021 Łukasz Jasina rozmawia z krytykiem filmowym Łukaszem Adamskim o filmie "Szpieg" w reż. Jong - bin Yoona. 21:15 WIECZÓR KINOMANA - SZPIEG (GONG - JAK) Film sensacyjny, 131 min, Korea Połudn., 2018 Reżyseria: Jong - Bin Yoon Scenariusz: Sung - Hui Kwon, Jong - Bin Yoon Zdjęcia: Chan - Min Choi Muzyka: Yeong - Wook Jo Aktorzy: Jung - Min Hwang, Sung - Min Lee, Jin - Woong Jo, Ji - Hoon Joo, Seong - Woong Park Rok 1993, Korea pozostaje ostatnim państwem pogrążonym w zimnej wojnie. Napięcia towarzyszące rozwojowi broni jądrowej przybierają na sile. Park Suk - young, były oficer pracujący dla południowokoreańskiego wywiadu, zostaje wysłany na misję szpiegowską do znajdującego się w Korei Północnej obiektu jądrowego. Park, podając się za biznesmena prowadzącego interesy z Koreą Północną, kontaktuje się z Ri Myong - unem, wysoko postawionym północnokoreańskim urzędnikiem. Po wieloletnich staraniach, bohaterowi udaje się w końcu zdobyć zaufanie klasy rządzącej i potwierdzić duży międzykoreański kontrakt. Park odkrywa jednak, że obie strony łączą tajne interesy ingerujące w wybory prezydenckie w Korei Południowej. 23:40 CZESKI ŁABĘDŹ (CZESKI ŁABĘDŹ) Film dokumentalny, 52 min, Polska/Czechy, 2015 Reżyseria: Aleksandra Terpińska Scenariusz: Marcin Łaskawiec, Aleksandra Terpińska Zdjęcia: Marcin Łaskawiec Muzyka: Piotr Maciejewski "Czeski Łabędź" to zabawna i wzruszająca historia o kobietach, których wiek nie powstrzymuje przed realizacją swoich marzeń i kaprysów z entuzjazmem i determinacją. Narracja filmu utrzymana jest w ciepłym tonie hrabalowskich historii o zwykłych ludziach i ich niezwykłym świecie. Film opowiada historię dwunastu energicznych emerytek, które pokazują nam, że można zachować swoją pasję i radość życia. Mieszkając w małym czeskim miasteczku, Horni Lhota, niedaleko Ostrawy, prowadzą zwykłe życie - gotują, piorą, zajmują się swoimi ogrodami i wnukami. Mają jednak wspólną pasję - taniec. W filmie wystąpiły: Mażoretki z Horni Lhoty (Hana Havelkov Eva Agelov, Jarmila Krejkov, Libue Novkov, Jiina Vclavkov, Irena Ondrov, Jarmila Hrbov, Anna Pomykaov, Jarmila Hrbov, Anna Drozdkov, Jarmila Lazeck) oraz Marketa Pospilov, Igor Vejsada, Michal Štpa. 00:45 TERAZ ANIMACJE! - DOBRE CHĘCI (GOOD INTENTIONS) Film animowany, 8 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Anna Mantzaris Scenariusz: Anna Mantzaris Krótki film animowany. Po tym jak kobieta potrąca człowieka i ucieka z miejsca wypadku, zaczynają dziać się dziwne i niepokojące rzeczy. Krótki thriller o ludziach, którzy nie zawsze podejmują właściwe decyzje. (opis festiwalowy) 00:55 TERAZ ANIMACJE! - JACKIE (JACKIE) Film animowany, 3 min, Francja, 2018 Reżyseria: Coralie Bruschi Scenariusz: Coralie Bruschi Wykonawcy: Lee Delong, Isabela Littger Krótki film animowany. Ciepła historia osiemdziesięcioletniej Jackie, która opowiada o swoim typowym dniu i samotności towarzyszącej jej od śmierci męża. 01:00 TERAZ ANIMACJE! - KAPRYSIA Film animowany, 7 min, Polska, 2019 Reżyseria: Betina Bożek Scenariusz: Betina Bożek Krótki film animowany. Kaprysia, główna bohaterka filmu, to wymyślona przez reżyserkę planeta. Wszystko, co istnieje na Kaprysi jest nieoczywiste, chaotyczne, zmienia swoje kształty i właściwości. Wzajemne przenikanie i przeobrażanie form, zmiana miejsc istot i przedmiotów to słowa, jakie określają charakter filmu. Pomimo pozornego bałaganu, jaki panuje na planecie, jest to miejsce szczęśliwe, dominują w nim jasne i czyste barwy. Stworzony przez autorkę filmowy obraz dziwnej i bajkowej rzeczywistości jest eksplozją radości i surrealizmu. (opis producenta) 01:55 VOLVER (VOLVER) Film obyczajowy, 115 min, Hiszpania 2006 Scenariusz i reżyseria: Pedro Almodovar Muzyka: Alberto Iglesias Zdjęcia: Jose Luis Alcaine Aktorzy: Penelope Cruz, Carmen Maura, Lola Duenas, Blanca Portillo, Yohana Cobo, Chus Lampreave "Volver" to niezapomniany klimat filmu i mieszanina stylów: w obyczajową opowieść wplatają się elementy czarnej komedii, melodramatu, kryminału i groteski. W swoim kolejnym dziele reżyser Pedro Almodovar ("Kwiat mego sekretu", "Drżące ciało", "Kika", "Kobiety na skraju załamania nerwowego", "Wszystko o mojej matce", "Porozmawiaj z nią") na planie filmowym zgromadził ulubione aktorki Carmen Maurę oraz piękną i zmysłową Penelope Cruz, która za główną rolę otrzymała nominację do Oscara. Nie można przeoczyć w tym filmie tytułowej piosenki i innych utworów w niezapomnianym wykonaniu Penelope Cruz (właściwie śpiewa hiszpańska śpiewaczka flamenco Estrella Morente). Głównym tematem filmu jest - podobnie jak w "Kwiecie mego sekretu" - samotność, potrzeba miłości i bliskości drugiej osoby, ale to także film o śmierci. Opowieść o kobietach - bo one są tu pierwszoplanowymi postaciami - które z różnych względów pozostały same i muszą podołać trudom codziennego życia, zmierzyć się z przeciwnościami losu, a na koniec ostatecznie wyjaśnić mroczną tajemnicę rodziny. Samotna jest Raimunda, mieszkająca w Madrycie. Ona wprawdzie ma męża Paco, ale nie łączy ją z nim nic, oprócz marnego świstka papieru o zawartym ślubie. Nawet 14 - letnia Paula nie jest jego córką, co matka przez tyle lat ukrywała przed dziewczyną. Paco to nieudacznik i leń, z każdej pracy go zwalniają. Jego główne zajęcie to siedzenie na kanapie przed telewizorem i raczenie się piwem, a żona ma mu jeszcze usługiwać. W nocy żąda uległości od Raimundy, która po całodziennej pracy fizycznej nie myśli o amorach, a raczej o wzięciu dodatkowego zajęcia w niedziele, by jeszcze dorobić do skromnej pensji. Zresztą ciągle pijany mąż napawa ją jedynie wstrętem. A Paco nie zaspokoiwszy swoich potrzeb w małżeńskiej sypialni, coraz bardziej natarczywie gapi się na Paulę, co w rezultacie prowadzi do tragedii. Kiedy pod nieobecność Raimundy, podpity mężczyzna próbuje dobrać się do nastolatki w kuchni, dziewczyna wyciąga z szuflady nóż i zadaje ojcu śmiertelne ciosy, choć chciała go tylko nastraszyć. Przerażona swoim czynem Paula czeka na matkę wieczorem na przystanku autobusu. Kiedy Raimunda dowiaduje się o tym co zaszło w ich domu, zachowuje zimną krew. Uważa, że sama rozwiąże ten problem, jak zresztą większość życiowych spraw, z którymi zawsze musiała radzić sobie sama. Dopiero teraz wyjawia córce, że Paco nie był jej biologicznym ojcem. U Raimundy akurat zjawia się sąsiad Emilio, który wyjeżdża do Barcelony na stałe. Zostawia jej klucze, gdyby trafił się klient zainteresowany jego restauracją naprzeciwko, którą wystawił na sprzedaż. Kobieta ukrywa tam ciało męża w chłodziarce. Tymczasem zgłaszają się do niej członkowie ekipy filmowej, którzy pytają o lokal. Na czas kręcenia zdjęć chcieliby się tu stołować. Razem 30 osób, proponują dobre wynagrodzenie. Chęć szybkiego zarobku nie pozwala jej długo się zastanawiać. Raimunda podejmuje się codziennego gotowania obiadów w restauracji. Okazuje się, że jest świetną organizatorką i jeszcze lepszą kucharką. Ekipa jest zachwycona "właścicielką", która do tego potrafi umilić im czas, śpiewając. Pozostałe bohaterki "Volvera" to siostra Raimundy, Sole, która także mieszka Madrycie. Sole rozwiodła się z mężem. Pewnego dnia zjawia się u niej ich zmarła matka, Irene, która postanawia z nią zamieszkać i pomóc w prowadzeniu nielegalnego biznesu. Samotna jest także ich przyjaciółka Augustina z rodzinnej wioski, która opiekuje się swoją ciotką. Stara kobieta umiera, Sole jedzie na pogrzeb, ale Raimunda wymiguje się od wyjazdu, tłumacząc się rzekomą kłótnią z mężem. Wkrótce do Madrytu przyjeżdża Augustina, u której lekarze wykryli raka. Przyjaciółka będzie się chciała spotkać z matką Raimundy i Sole, by wyjaśnić okoliczności pożaru, w którym nie tylko zginęła Irene, ale także jej matka. 04:05 BEZ WSTYDU Dramat, 80 min, Polska 2012 Reżyseria: Filip Marczewski Scenariusz: Grzegorz Łoszewski Zdjęcia: Szymon Lenkowski Muzyka: Paweł Mykietyn Aktorzy: Mateusz Kościukiewicz, Agnieszka Grochowska, Anna Próchniak, Maciej Marczewski, Paweł Królikowski, Dariusz Majchrzak W swym debiucie fabularnym reżyser Filip Marczewski podejmuje trudny temat kazirodztwa. Jego "Bez wstydu" to rozgrywająca się w czasie kilkunastu upalnych dni lata opowieść o zakazanej miłości brata do siostry. W życiowy dramat jest uwikłany Tadek, który wychowuje się i mieszka u ciotki. Na krótko przed końcem roku szkolnego ucieka jednak od niej, by wrócić do swojej starszej o kilka lat siostry Anki, mieszkającej w rodzinnym miasteczku na Dolnym Śląsku. Chłopak ulega grzesznemu uczuciu, które może przynieść jedynie nieszczęście. Nie potrafi jednak wyrzec się tej miłości, owładnięty erotyczną fascynacją musi stawić czoło tradycyjnej obyczajowości, ale także własnej zgubnej namiętności. Po powrocie do rodzinnego miasteczka Tadek dowiaduje się, że Anka ma romans z żonatym mężczyzną. To nie podoba się bratu, zwłaszcza że sam zapałał namiętnością do pięknej siostry. Jego obsesyjna zazdrość prowadzi do zguby, zrobi wszystko, by zniszczyć związek Anki i jej partnera Andrzeja. Mimo sprzeciwu, nie daje za wygraną, walczy o prawo do miłości, jednocześnie chce być odpowiedzialny za siostrę, ale tylko pakuje się w coraz większe tarapaty. Zaślepiony miłością do Anki, nie zauważa, że sam ma wielbicielkę, która próbuje rozbudzić w nim uczucie. Wzdycha do niego śliczna romska dziewczyna, która wróży mu z ręki. Zakochana w nim Irmina również musi dokonać życiowego wyboru. Wedle tradycji zostaje bowiem zmuszona do poślubienia wybranego przez rodzinę Roma, do którego jednak nic nie czuje.