Program 2 Niedziela, 09.01.2022 05:55 DLA NIESŁYSZĄCYCH - BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2545 Serial obyczajowy, 25 min, Polska 2021 Reżyseria: Jakub Skoczeń Scenariusz: Maciej Sobczyk, Dorota Jankojć - Poddębniak Aktorzy: Patryk Pniewski, Bożena Stachura, Maria Dejmek, Sebastian Perdek, Emil Lipski, Jan Wieteska, Marcin Perchuć, Witold Sosulski, Anna Pentz, Adrianna Drozd, Jacek Kałucki, Michał Rolnicki, Marek Kałużyński Józek odwiedza z Darkiem klub w Puławach, gdzie poznaje swoje lokalne fanki - w tym śliczną Anię. Po powrocie do domu piłkarz odkrywa, że Julita próbuje na nowo utrudniać mu kontakty z córką. A Natalia dowiaduje się od Klemensa, że to prawnik polecił klientce ograniczenie kontaktów z Sałatką i zbieranie na niego "haków". Marek uświadamia Dawida i Adriana, że potrzebują zgody Jaworskiego na publikację jego wizerunku w Internecie. Chłopaki umiejętnie go "podchodzą" i filmik trafia do sieci. Łukasz wciąż waha się przed podjęciem decyzji o odejściu z firmy kurierskiej i powrocie do mediów. Tymczasem Wangel nie poddaje się, uparcie kusi Sadowskiego i podbija stawkę. 06:25 DLA NIESŁYSZĄCYCH - BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2546 Serial obyczajowy, 25 min, Polska 2021 Reżyseria: Jakub Skoczeń Scenariusz: Maciej Sobczyk, Tomasz Wojtczuk Aktorzy: Andrzej Niemyt, Patryk Pniewski, Marta Juras, Emil Lipski, Jan Wieteska, Marek Kałużyński, Dariusz Bronowicki Darek odwiedza Puławy i próbuje przekonać prezesa klubu, by jednak zgodził się na krótki wyjazd Józka do Niemiec. Później Sałatka przyjeżdża na klubowy mecz razem z Gabrysią, która widząc młode fanki piłkarza robi się odrobinę zazdrosna. Dawid z Adrianem nadal promują akcję "Czytanie na przystanie" i w końcu wpadają przez to w kłopoty. Łukasz wciąż waha się, czy przyjąć propozycję Wangela i odejść z firmy Wyrwasa, z którym już się zaprzyjaźnił i którego zaufania nie chce zdradzić. Wydawca "Szoku" zjawia się nagle u niego w pracy. 07:00 DLA NIESŁYSZĄCYCH - M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1626 Serial obyczajowy, 45 min, Polska 2021 Reżyseria: Marcin Krzyształowicz Scenariusz: Alina Puchała, Marta Kuszewska, Katarzyna Terechowicz Aktorzy: Marcin Bosak, Melania Grzesiewicz, Michał Kruk, Maurycy Popiel, Mikołaj Roznerski, Małgorzata Pieńkowska, Robert Moskwa, Dominika Ostałowska, Janusz Onufrowicz, Alżbeta Lenska, Karol Strasburger, Jakub Józefowicz, Paulina Lasota Minęły dwa tygodnie od zaginięcia Poli. Policja jest bezradna. Tymczasem Orzechowski partner Weroniki, który pomógł porwać jej córkę dzwoni do Kamila i zapowiada, że prawnik odzyska małą, jeśli zdobędzie 250 tysięcy euro. Argasiński zatrudnia pielęgniarkę, która ma "zaopiekować się" jego żoną. Tak naprawdę więzi Patrycję w domu. Rogowscy zapraszają Martę na kolację po to, by mogła w końcu poznać Grzegorza. 11:40 THE VOICE SENIOR S. III - (3) PRZESŁUCHANIA W CIEMNO Artystyczne/estradowe (widowisko), 53 min, Polska, 2022 Reżyseria: Rinke Rooyens Scenariusz: Magdalena Sibiga Talent show dla osób po 60. roku życia. Dla muzykalnych seniorów to doskonała okazja do realizacji swoich marzeń o występie na wielkiej scenie oraz do tego, by udowodnić innym, że na prawdziwą karierę nigdy nie jest za późno. Wiek nie może być barierą, która uniemożliwia realizowanie muzycznej pasji. Dlatego teraz utalentowane osoby, które mają powyżej sześćdziesięciu lat staną przed szansą występu przed milionową publicznością i trenerami, którzy zaproszą ich do swoich drużyn. W roli trenerów zobaczymy Alicję Majewską, Marylę Rodowicz, Witolda Paszta i Piotra Cugowskiego. W programie "The Voice Senior" poznamy nie tylko ich artystyczne talenty, sięgniemy w głąb ich życiorysów odkrywając wzruszające, a także zabawne momenty ich życia. Emisja programu składa się z 10 odcinków. 8 pierwszych to "Przesłuchania w ciemno", w których każdy z trenerów będzie musiał skompletować swoją 6 - osobową drużynę. Odcinek 9 to półfinał programu, z 24 uczestników do finału trenerzy wybiorą 8 osób. W odcinku finałowym głosami widzów wyłoniony zostanie zwycięzca trzeciej edycji programu. 12:50 THE VOICE SENIOR S. III - (4) PRZESŁUCHANIA W CIEMNO Artystyczne/estradowe (widowisko), 53 min, Polska, 2022 Reżyseria: Rinke Rooyens Scenariusz: Magdalena Sibiga Talent show dla osób po 60. roku życia. Dla muzykalnych seniorów to doskonała okazja do realizacji swoich marzeń o występie na wielkiej scenie oraz do tego, by udowodnić innym, że na prawdziwą karierę nigdy nie jest za późno. Wiek nie może być barierą, która uniemożliwia realizowanie muzycznej pasji. Dlatego teraz utalentowane osoby, które mają powyżej sześćdziesięciu lat staną przed szansą występu przed milionową publicznością i trenerami, którzy zaproszą ich do swoich drużyn. W roli trenerów zobaczymy Alicję Majewską, Marylę Rodowicz, Witolda Paszta i Piotra Cugowskiego. W programie "The Voice Senior" poznamy nie tylko ich artystyczne talenty, sięgniemy w głąb ich życiorysów odkrywając wzruszające, a także zabawne momenty ich życia. Emisja programu składa się z 10 odcinków. 8 pierwszych to "Przesłuchania w ciemno", w których każdy z trenerów będzie musiał skompletować swoją 6 - osobową drużynę. Odcinek 9 to półfinał programu, z 24 uczestników do finału trenerzy wybiorą 8 osób. W odcinku finałowym głosami widzów wyłoniony zostanie zwycięzca trzeciej edycji programu. 16:15 BO W RODZINIE SIŁA Koncert, 75 min, Polska, 2021 Reżyseria: Bolesław Pawica Scenariusz: Andrzej Chibowski Zdjęcia: Jacek Dybowski Wykonawcy: Tomasz Wolny (prowadzący), Edyta Górniak, Ewa Dałkowska, Jerzy Zelnik, Krzysztof Cugowski, Ida Nowakowska (prowadząca), Golec uOrkiestera, Katarzyna Cerekwicka, Katarzyna Dereń, Andrzej Lampert, Krzysztof Iwaneczko, Michał Gasz, Tadeusz Seibert, Marysia Stachera, Grzegorz Stachera Koncert organizowany z okazji Światowego Roku Rodziny ogłoszonego przez papieża Franciszka. Widowisko ukaże małżeństwo jako związek miłości kobiety i mężczyzny dar samego Stwórcy. Przedstawi rodzinę jako najbardziej spójne środowisko wychowawcze, dające moc i siłę w codziennym życiu, przeżywaniu radości, traum życiowych oraz pełnieniu określonych funkcji społecznych. Przesłanie koncertu będzie oparte na nauczaniu wielkich mężów polskiego narodu św. Jana Pawła II oraz błogosławionego kard. Stefana Wyszyńskiego. Ważną częścią będą świadectwa rodzin - opowieść o ich przeżyciach, zarówno radosnych, jak i traumatycznych. Koncert będzie promocją wszystkich tych wartości, które czynią rodzinę szczęśliwą i zachęcają do sięgania po rzetelne źródła w poszukiwaniu prawdy o człowieku, małżeństwie i rodzinie. W koncercie biorą udział: Edyta Górniak, Ewa Dałkowska, Jerzy Zelnik, Krzysztof Cugowski, Ida Nowakowska, Bracia Golcowie, Katarzyna Cerekwicka, Katarzyna Dereń, Andrzej Lampert, Krzysztof Iwaneczko, Michał Gasz, Tadeusz Seibert, Marysia i Grzegorz Stachera 18:30 NA SYGNALE - ODC. 348 "ZAGADKA" Serial fabularyzowany, 23 min, Polska, 2021 Reżyseria: Sara Bustamante - Drozdek Scenariusz: Kacper Szymon Zdjęcia: Wojciech Oleksiejuk Aktorzy: Edyta Bełza, Kamil Wodka, Wojciech Zygmunt, Natalia Rewieńska, Tomasz Piątkowski, Lea Oleksiak, Wojciech Kuliński, Dariusz Wieteska, Monika Mazur - Chrapusta, Anna Wysocka - Jaworska, Justyna Sieniawska Ekipa doktora Vicka odpowiada na wezwanie do domowej awantury i próbuje pomóc parze skłóconych staruszków. Britney zostaje przy okazji zaatakowana przez kilku lokalnych "rozrabiaków". Załoga doktora Góry musi za to uratować mężczyznę, który miał na ulicy wypadek i jest wyraźnie pod wpływem alkoholu. 18:50 NA SYGNALE - ODC. 349 "NOWY SZEF NA DZIELNI" Serial fabularyzowany, 24 min, Polska, 2022 Reżyseria: Sara Bustamante - Drozdek Scenariusz: Izabela Aleksandrowicz Zdjęcia: Wojciech Oleksiejuk Aktorzy: Edyta Bełza, Kamil Wodka, Wojciech Zygmunt, Natalia Rewieńska, Tomasz Piątkowski, Lea Oleksiak, Wojciech Kuliński, Dariusz Wieteska, Monika Mazur - Chrapusta, Anna Wysocka - Jaworska, Justyna Sieniawska Gdy Britney wraca do domu, tuż za nią zakrada się do jej mieszkania jeden z mężczyzn, którzy wcześniej ją zaatakowali. Dziewczyna nie traci jednak zimnej krwi i od razu wzywa na pomoc kolegów. Gdy Wiktor z Piotrem przyjeżdżają na miejsce, pod blokiem trafiają na zaciekłą bójkę. 19:25 RODZINKA.PL S.XII - ODC. 236 "STYMULUJEMY SIĘ INTELEKTUALNIE" SEZON 12 Serial komediowy, 24 min, Polska, 2018 Reżyseria: Patrick Yoka Scenariusz: Jacques Davidts, Karol Klementewicz, Patrick Yoka Zdjęcia: Marcin Figurski Aktorzy: Olga Kalicka, Magdalena Stużyńska, Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Karolak, Maciej Musiał, Adam Zdrójkowski, Mateusz Pawłowski, Jacek Braciak, Agata Kulesza, Julia Wieniawa - Narkiewicz, Wiktoria Gąsiewska, Emilia Dankwa, Daniel Dziorek Kacper i Kuba niepokoją się porannym humorem rodziców. Ludwik narzeka na treningi Kacpra, jednak powodem wcale nie są same zajęcia. Ludwik miga się od firmowej imprezy Natalii. Magda skrupulatnie stara się powrócić do łask rodziny. Kuba robi się coraz bardziej zazdrosny o Agatę. 21:00 CZAS ZAPŁATY (WELCOME TO THE PUNCH) Film sensacyjny, 95 min, Wielka Brytania/USA 2013 Scenariusz i reżyseria: Eran Creevy Aktorzy: James McAvoy, Mark Strong, David Morrissey, Andrea Riseborough, Johnny Harris Ścigany przez prawo przestępca Jacob Sternwood postanawia wyjść z ukrycia, by ratować nastoletniego syna Ruana, który popadł w tarapaty. Opuszcza bezpieczną kryjówkę na Islandii i wraca do Londynu. Takiej okazji nie może przegapić tropiący bandytę policjant Max Lewinsky, który wreszcie ma nadzieję schwytać go i wyrównać rachunki. Przed trzema laty dał się podejść sprytnemu Sternwoodowi, który po napadzie z bronią w ręku przechytrzył Maxa i uciekł zostawiając go z przestrzelonym kolanem. Darował mu życie, ale dla policjanta to była zniewaga i nigdy się nie pogodził z tak dotkliwym upokorzeniem. Targany gniewem tylko czekał na moment zemsty. W dodatku nadal odczuwa skutki odniesionych wówczas obrażeń i uzależnił się od środków uśmierzających ból. Bez skrupułów Max rozpoczyna pościg za wrogiem, by na własną rękę wymierzyć mu sprawiedliwość. 22:50 KINO BEZ GRANIC - NA ROZSTAJU UCZUĆ (MIDDLE OF NOWHERE) Film obyczajowy, komedia, 91 min, USA 2008 Reżyseria: John Stockwell Scenariusz: Michelle Morgan Aktorzy: Susan Sarandon, Anton Yelchin, Eva Amurri, Willa Holland, Justin Chatwin, Brea Grant, Anny Ibarra, Kenny Bordes Grace (Eva Amurri) pragnie się dalej kształcić i pogłębiać swoją wiedzę. Występuje o pożyczkę bankową na dofinansowanie studiów, ale dostaje odmowę. Dopiero teraz wychodzi na jaw, że jej matka Rhonda Berry (Susan Sarandon) zadłużyła jej kartę kredytową, przekreślając w ten sposób marzenia dziewczyny o studiach medycznych i wyrwaniu się z małego, rodzinnego miasteczka. Jej ojciec nie żyje, a matka ją zaniedbuje, pokładając wszystkie nadzieje w młodszej córce, Taylor, która chce zostać modelką. Rhonda wspiera tylko ją i faworyzuje. I to właśnie na rozwój jej kariery przeznaczyła wszystkie pieniądze. Rozgoryczona i zawiedziona Grace chce uciec jak najdalej. Na jej drodze pojawia się Dorian (Anton Yelchin), zbuntowany chłopak, adoptowany przez bogate małżeństwo. Przybrani rodzice wysłali go na wakacje do wujka, do małego miasteczka, gdzie mieszka Grace. Młodzi poznają się i szybko zaprzyjaźniają. Grace zaczyna handlować narkotykami, by zarobić pieniądze na studia, a Dorian jej pomaga. Zadurza się w dziewczynie, jednak ona woli Bena, choć to zwykły głupek. Wkrótce przyłącza się do nich Taylor, która zakochuje się w Dorianie, ale ten pozostaje uczuciowo wierny Grace. 00:40 SKAZANY NA BLUESA Dramat, 97 min, Polska 2005 Reżyseria: Jan Kidawa - Błoński Scenariusz: Przemysław Angerman, Jan Kidawa - Błoński Zdjęcia: Grzegorz Kuczeriszka Muzyka: Dżem Aktorzy: Tomasz Kot, Jolanta Fraszyńska, Maciej Balcar, Adam Baumann, Anna Dymna, Joanna Bartel, Przemysław Bluszcz, Paweł Berger, Beno Otręba, Adam Otręba, Jerzy Styczyński i inni "Kiedyś chciałem umrzeć młodo, tak jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej" - stwierdził kiedyś Rysiek Riedel i to zdanie stało się mottem filmowej opowieści o nim. Niestety, nie było mu pisane długie życie. Wokalista grupy Dżem obdarzony nieprzeciętnym głosem, jeden z największych samorodnych talentów polskiej sceny rockowej, odszedł w wieku zaledwie 37 lat, 30 lipca 1994 r. Dla wielu młodych ludzi, którzy dorastali na jego muzyce, stał się symbolem wolności i niezależności - zarówno tej artystycznej, jak i osobistej. W kilkanaście lat po jego śmierci na jego grobie fani nadal składają kwiaty i palą znicze. Jan Kidawa - Błoński miał szczególne powody, żeby zrobić film o Ryszardzie Riedlu. Był jego bliskim krewnym, razem dorastali w śląskich familokach, mieli podobne marzenia, fascynacje. Na oczach przyszłego reżysera kształtowała się niezwykła osobowość Ryśka i jego bardzo specyficzny związek z ojcem - mieszanka miłości i nienawiści. Kidawa - Błoński nie nakręcił jednak typowego filmu biograficznego, wybrał do swojej opowieści tylko parę okresów z życia bohatera, koncentrując się na jego młodości i pierwszych krokach w branży muzycznej oraz na kilku ostatnich latach życia, gdy artysta coraz bardziej pogrążał się w nałogu, niszcząc siebie i swoją wspaniale zapowiadającą się karierę. Nie jest to także film muzyczny, chociaż oryginalna muzyka zespołu Dżem wypełnia znaczną część "Skazanego na bluesa", teksty piosenek stanowią swoisty komentarz ukazanych wydarzeń, a na ekranie pojawiają się autentyczni członkowie grupy, grający samych siebie. Film ten to przede wszystkim przejmująca opowieść o poszukiwaniu wolności w siermiężnej rzeczywistości PRL - u, o potrzebie uczucia, a jednocześnie oddalaniu się od bliskich, o artystycznym dojrzewaniu i walce z przeznaczeniem. Nadwrażliwiec o duszy dziecka, uciekający w świat marzeń i iluzji, nie potrafił pogodzić tego wszystkiego, zagubił się i zmęczył, a kiedy "skończyły mu się marzenia", jak sam mówi w jednej ze scen, już wiedział, że koniec jest bliski. Niezwykły artysta znalazł znakomitego odtwórcę w postaci Tomasza Kota, przypominającego Ryśka nie tylko fizycznie, ale również świetnie oddającego na ekranie jego buntowniczą, nieokiełznaną naturę. Akcja filmu zaczyna się w 1976 r. w Tychach, w jednym ze śląskich blokowisk. 20 - letni Rysiek, choć inteligentny i bystry, nie pracuje, edukację zakończył na z trudem zaliczonej podstawówce, żyje z dnia na dzień na garnuszku rodziców, w ciągłym konflikcie z ojcem ormowcem, zafascynowany zachodnią muzyką i kulturą hipisów, pełen marzeń o indiańskim życiu na preriach. Te szczeniackie mrzonki tkwią w nim od czasów dzieciństwa spędzonego w ponurych familokach, kiedy to razem ze swoim najlepszym przyjacielem "Indianerem" bawili się w czerwonoskórych. Rysiek poznaje Małgosię, zwaną Golą, dziewczynę z tego samego osiedla, której podoba się wysoki chłopak stawiający pierwsze kroki w miejscowym zespole muzycznym. Rodzi się między nimi namiętne uczucie. Gola, jeszcze jako uczennica, zachodzi w ciążę. Wyrzucona ze szkoły, niebawem poślubia Ryśka. Ojciec chłopaka, do końca przeciwny temu związkowi, nasyła na syna komisję poborową, później wymienia zamki w drzwiach w mieszkaniu, gdzie młodzi mają mieszkać, ale Rysiek stawia na swoim. Nadchodzi rok 1990. Dżem jest jedną z najbardziej znanych grup w kraju, daje wiele koncertów, ma tysiące fanów. Ale za kulisami toczy się dramat lidera zespołu. Rysiek coraz bardziej pogrąża się w nałogu, często trudno mu dotrwać nawet do końca koncertu, żyje w świecie narkotycznych wizji. Troska o dom spada wyłącznie na barki Gosi, która trwa u boku męża coraz bardziej zmęczona i zrozpaczona. Lecz ani ona, ani koledzy z zespołu, którym przechodzi koło nosa intratny kontrakt, nie są już w stanie zapobiec tragedii. 02:30 PSY 2. OSTATNIA KREW Dramat sensacyjny, 98 min, Polska 1994 Scenariusz i reżyseria: Władysław Pasikowski Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Bogusław Linda, Cezary Pazura, Artur Żmijewski, Magdalena Dandourian, Jan Machulski, Jerzy Zelnik, Edward Lubaszenko, Aleksander Bednarz, Walerij Prijmychow, Siergiej Szakurow, Marek Barbasiewicz i inni O tym, że "Psy 2" mogą stać się kinowym przebojem, wiadomo było już w chwili rozpoczęcia zdjęć. Sensacyjny scenariusz, znani z części pierwszej realizatorzy i oczywiście aktorzy z Bogusławem Lindą i Cezarym Pazurą na czele gwarantowali kasowy sukces. Rzeczywistość spełniła oczekiwania. W pierwszych tygodniach wyświetlania frekwencja była mniej więcej taka, jak na "Liście Schindlera". Cezary Pazura na MFF w Valenciennes we Francji w 1995 r. otrzymał nagrodę za rolę drugoplanową. Akcja "Psów 2" rozpoczyna się w momencie, gdy po czterech latach spędzonych za kratkami Franc Maurer wychodzi na wolność. Zostaje zaangażowany przez Radosława Wolfa, handlarza bronią, który właśnie wrócił z Serbii. Maurer wciąga do gangu swego dawnego kolegę z policji, "Nowego". Nie wie, że "Nowy" przez cały czas utrzymuje kontakt z majorem Bieniem z policji. Maurer, Wolf i "Nowy" jadą na Ukrainę, by odebrać pieniądze od Rosjan. W końcu muszą ich zabić, a podczas walki "Nowy" traci kciuk. Następne zadanie to ogromny transport broni do Sarajewa. Tu Maurer nie wytrzymuje i zawiadamia o planowanej akcji policję. W ostatniej chwili szefowie gangu zmieniają plany i Franz musi sam powstrzymać odjazd wyładowanego bronią pociągu. W walce zabija Wolfa. Przed gangiem i policją ucieka na egzotyczne wyspy. Trzeci film Pasikowskiego (to już chyba reguła) spotkał się z rozbieżnymi opiniami. Przeważały jednak głosy pochlebne. "Amerykanizm" twórcy "Krolla" nie wydaje się bowiem czystym naśladownictwem. Szybki montaż, dużo przemocy i krwi, "męski" język to tylko sztafaż. Głębiej tkwi coś istotniejszego - pesymistyczna diagnoza polskiej współczesności, prawie sentymentalna tęsknota za prawdziwą miłością, przyjaźnią, lojalnością. Poetyka Pasikowskiego zbliża się tym samym do twórczości Marka Hłaski, Rafała Wojaczka i innych "kaskaderów" naszej literatury, których pozorny cynizm i brutalne obrazoburstwo kryły w rzeczywistości nostalgię za pięknem i prawdą. Nie przypadkiem Bogusław Linda - niekwestionowana gwiazda obu "Psów" - to zarazem niemal symbol schyłkowej fazy kina moralnego niepokoju, aktor, który wystąpił we wszystkich filmach odesłanych "na półkę" w stanie wojennym. W licznych wywiadach podkreślał, że motywy przyjęcia roli Franca były podobne, jak w przypadku kreacji dotychczasowych - bunt i nienawiść do otaczającej rzeczywistości, tym razem rzeczywistości początku lat dziewięćdziesiątych. W "Ostatniej krwi" bohater Lindy chowa maskę bezwzględnego twardziela częściej niż w pierwszych "Psach". Objawia się za to jako okrutny moralista z własnym kodeksem etycznym, a nawet swoistą misją, którą jest "wyrywanie ludzkich chwastów". A że według Maurera cel ciągle jeszcze uświęca środki - to już zupełnie inna sprawa.