TVP Historia Piątek, 07.01.2022 Zmiany z dnia 22.12.2021 w stosunku do raportu z dnia 15.12.2021 (dodano opis: Omówienie) 11:10 SYRENI ŚPIEW Film dokumentalny, 23 min, Polska, 2021 Reżyseria: Dagmara Spolniak Scenariusz: Dagmara Spolniak Syreni śpiew budzi jednoznaczne skojarzenia. Tymczasem film Dagmary Spolniak ma niewiele wspólnego z uwodzicielskim popisem mitycznych kusicielek. Raczej z aluzją do Syrenki, czołowej reprezentantki polskiej myśli motoryzacyjnej, ale przede wszystkim z fenomenem lat sześćdziesiątych w festiwalowym Opolu, mimo upływu lat, wciąż czarującym śpiewem. Film zawiera nie tylko wypowiedzi o Opolu i fenomenie jego festiwalowych klimatów widzianych zza kulis, przeplatanych wypowiedziami samych opolan, ale również wiele scen fabularyzowanych oraz archiwalne zdjęcia naszego miasta w latach 60. XX wieku. Chcemy tym filmem bawić, ale przede wszystkim zachęcić do odkrywania tożsamości miasta i jego historii - mówi autorka filmu. Film podkreśla wagę wydarzenia, jakim był Festiwal Polskiej Piosenki lat 60. budujący poczucie przynależności i dumy całej społeczności Opola. (dodano pozycję programową) 20:00 TEATR HISTORII - RYSA Dysk./wywiad/debata, 14 min, Polska, 2021 Wykonawcy: Mikołaj Mirowski (prowadzący) W cyklu "Teatr Historii", łączącym publicystykę ze sztuką spod znaku Melpomeny i Klio, tym razem, we wprowadzeniu do spektaklu "Stan po zapaści" z 2002 r. wg scenariusza i w reżyserii Krzysztofa Zaleskiego, gościem rozmowy prowadzonej przez dr. Mikołaja Mirowskiego (historyk, FINA) będzie Piotr Kadlcik (filolog, tłumacz). "Rysa" opowiada o stosunkach polsko - żydowskich na przykładzie czterech epizodów. Pierwszy rozgrywa się podczas okupacji niemieckiej w 1942 r. , gdy główny bohater podejmuje decyzję o przechowaniu uciekiniera z getta, swojego byłego kolegi szkolnego. Drugi umiejscowiony jest na początku lat 50. , toczy się w stalinowskim więzieniu. Oskarżonym jest były przechowujący kolegę w latach okupacji, zaś człowiekiem, który chce go uratować - ocalony przez niego z Zagłady, obecnie funkcjonariusz Urzędu Bezpieczeństwa. Ostatnie wydarzenia toczą się w latach 60. Bohaterowie pracują razem w jednej redakcji, zastanawiają się nad tym, czy warto byłoby przypomnieć społeczeństwu ideały Października 1956 r. Ostatnia sekwencja, to wydarzenia Marca 1968 r. Reżyser spektaklu, Krzysztof Zaleski, stara się oddać typowe, zarazem najbardziej drażliwe momenty relacji polsko - żydowskich w najnowszej historii Polski - problem ukrywania i wydawania Żydów w czasie okupacji, zagadnienie udziału polskich Żydów w aparacie represji okresu stalinowskiego, a także historię antysemickiej nagonki 1968 r. Sztuka syntetyzuje te wydarzenia i ukazuje najbardziej typowe sytuacje, jakie je charakteryzują. Siłą tego wystawienia Teatru Telewizji jest wyraziste aktorstwo Piotra Adamczyka i Cezarego Kosińskiego. Ważne są także drugoplanowe role Katarzyny Herman i Sylwestra Maciejewskiego, nawet epizody w wykonaniu Mieczysława Hryniewicza i Marka Barbasiewicza mają duże znaczenie dla całokształtu artystycznego wyrazu sztuki. Sztuka w okresie premiery była ważnym głosem we wciąż toczącej się dyskusji na temat relacji polsko - żydowskich. Wydaje się dziś, że jest zapisem emocji i temperatury tamtych czasów. Obecnie możemy spojrzeć na ten dramat jako pewne podsumowanie długo trwającej debaty dotyczącej współistnienia Polaków i Żydów w II połowie XX wieku. Spektakl zachowuje przy tym walor bezstronności, charakteryzuje się wewnętrzną uczciwością i otwartością na dyskusję o trudnych wydarzeniach, do których się odnosi.