TVP Kultura Wtorek, 04.01.2022 Zmiany z dnia 22.12.2021 w stosunku do raportu z dnia 15.12.2021 (dodano pozycję programową) 08:45 KRONOS - GOŚCINNOŚĆ Dysk./wywiad/debata, 30 min, Polska, 2021 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) W kolejnym odcinku programu "Kronos" profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi poddaje analizie pojęcie gościnności. Czy gościnność jest zawsze bezwarunkowa? Czy istnieją jakieś reguły przyjmowania gości? Czy jest nią na przykład reguła wzajemnej grzeczności i uprzejmości? Co jednak, gdy nie jest ona przestrzegana, a gość staje się intruzem? Jak się go pozbyć? Namową, perswazją? A jeśli nie zechce wyjść, jeśli powie, że nasz dom należy również do niego? Co wtedy? (zmodyfikowano opis: Omówienie) 16:50 KASIA BALLOU (CAT BALLOU) Western komediowy, musical, 92 min, USA, 1965 Reżyseria: Elliot Silvertstein Scenariusz: Walter Newman, Frank Pierson Aktorzy: Jane Fonda, Lee Marvin, Michael Callan, Dwayne Hickman, Nat "King" Cole Na swój debiut kinowy amerykański reżyser Elliot Silverstein, znany wówczas głównie ze swych dokonań telewizyjnych i teatralnych, wybrał gatunek niełatwy: parodię westernu. W swoim czasie uprawiał go chętnie Bob Hope, którego "Pechowca na prerii" oglądali także polscy widzowie. Debiut Silversteina spotkał się z bardzo gorącym przyjęciem w krajach anglosaskich, ale krytyka francuska przyjęła film ze znacznie większą rezerwą, zarzucając twórcy, że pomieszał w "Kasi Ballou" elementy musicalu, operetki i tradycyjnego westernu. Silverstein podjął próbę stworzenia specyficznego widowiska w kształcie ludowej ballady. Umowność spektaklu podkreślają kuplety ballady śpiewanej przez Nat King Cole'a i Stubby'ego Caye'a, przerywające akcję, ale też - na wzór songów - uzupełniające ją i komentujące. Scenariusz powstał na kanwie powieści Roya Chanslora z 1956 roku "The Ballad of Cat Ballou" i relacjonuje popularną legendę o Kasi Ballou, pannie z dobrego domu, która na początku lat 90. ubiegłego wieku zorganizowała w Wyoming bandę rewolwerowców, aby zemścić się na zabójcach swego ojca, za co została skazana na szubienicę. Katarzyna Ballou wraca po ukończeniu szkoły do rodzinnego rancha w Wyoming. W pociągu poznaje dwóch podejrzanych osobników: Claya Boone'a, który trudni się kradzieżami bydła, i Jeda Beaumonta, udającego pastora. Po powrocie do domu Kasia dowiaduje się, że jej ojcu grozi śmiertelne niebezpieczeństwo: bezwzględni przedsiębiorcy z pobliskiego Wolf City chcą przejąć rancho Franka Ballou ze względu na znajdujące się na jego terenie źródła wody pitnej, ale stary farmer nie chce odstąpić ziemi. W obawie o życie ojca Kasia sprowadza na rancho słynnego niegdyś na całym Zachodzie strzelca Kida Shelleena, w którego przygodach zaczytywała się od lat. Kid Shelleen okazuje się starym pijaczyną, który nawet nie ma własnego rewolweru. Kiedy jednak najemny morderca, słynny Tim Strawn, zabija Franka Ballou, Shelleen z miłości do pięknej Kasi przeistacza się w dawnego bohatera. W galowym mundurze udaje się na decydujący pojedynek ze Strawnem. Właściwym celem Kasi stają się jednak zleceniodawcy Strawna. Dziewczyna organizuje bandę, w której skład wchodzą Clay i Jed, pracujący na rancho ojca Indianin Jackson Dwa Niedźwiedzie oraz Kid Shelleen. Na czele bandy Kasia napada na pociąg wiozący pieniądze dla Towarzystwa Rozwoju Wolf City. "Niezłośliwa karykatura, celne dowcipy, śmieszne gagi dodane do tradycyjnych akcesoriów westernu ożywiają gatunek, pozwalają mu żyć nowym życiem" - pisał po premierze "Kasi Ballou" jeden z krytyków. Mocną stroną filmu jest także znakomite aktorstwo. Jane Fonda z dezynwolturą i wdziękiem interpretuje Kasię, doskonały jest Lee Marvin, który w rysunku postaci osiąga szczyty aktorskiego rzemiosła. Podwójna rola Kida Shelleena i Tima Strawna przyniosła mu w 1965 r. Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu filmowym w Berlinie i Oscara za najlepszą rolę męską. Ponadto film otrzymał nominacje do nagrody Akademii Filmowej za scenariusz, montaż, ścieżkę dźwiękową i piosenkę.