TVP Kultura Niedziela, 09.01.2022 07:00 OD UCHA DO UCHA - TRZYMAJ SIĘ SWOICH CHMUR - PIOSENKI SEWERYNA KRAJEWSKIEGO CZ. 2 Artystyczne/estradowe (widowisko), 52 min, Polska, 2004 Reżyseria: Magda Umer Wykonawcy: Maryla Rodowicz, Anna Maria Jopek, Edyta Geppert, Edyta Jungowska, Katarzyna Groniec, Stanisław Sojka, Wiktor Zborowski, Marian Opania, Grzegorz Turnau, Piotr Machalica, Kinga Preis, Dorota Osińska, Mariusz Lubomski, Janusz Radek, Magda Umer Koncert na który składają się piosenki Seweryna Krajewskiego takie jak "Nie spoczniemy", "Niech żyje bal", "Nie zadzieraj nosa", "Anna Maria", "Ludzkie gadanie". 08:00 NABOŻEŃSTWO EWANGELICKIE W SKOCZOWIE Sprawozdanie, 60 min, Polska, 2022 Autor: Małgorzata Foerster - Biesiada Nabożeństwo ewangelickie przybliży tradycję religijną Kościoła ewangelickiego w Polsce. Ukaże specyfikę nabożeństwa luterańskiego oraz pozwoli uczestniczyć w niedzielnym wydarzeniu modlitewnym. Przyjrzymy się temu, jak księża i wyznawcy Kościoła ewangelickiego radzą sobie w czasie pandemii z różnymi ograniczeniami. Dzięki transmisji nabożeństwa wierni Kościoła Ewangelicko - Augsburskiego będą mieli możliwość uczestnictwa w modlitwie z domu. Parafia ewangelicka w Skoczowie gromadzi wielu ewangelików, chcących spotkać się z Bogiem i Jego Słowem. 09:05 CZESKIE ŚNIADANIE - POD JEDNYM DACHEM - ODC. 1/11 (CHALUPARI) Serial obyczajowy, 54 min, Czechosłowacja, 1975 Reżyseria: Frantisek Filip Muzyka: Lubos Fiser Aktorzy: Vladimir Mensik, Josef Vinklar, Mahulena Bocanova, Jana Hlavacova, Hana Maciuchová Przypomnienie lubianego przed laty czechosłowackiego serialu o przygodach dwóch starszych panów, którym przyszło zamieszkać pod jednym dachem w małym, prowincjonalnym miasteczku. 10:50 PAN SMITH JEDZIE DO WASZYNGTONU (MR. SMITH GOES TO WASHINGTON) Film polityczny, 124 min, USA, 1939 Reżyseria: Frank Capra Scenariusz: Sidney Buchman Zdjęcia: Joseph Walker Muzyka: Dimitri Tiomkin Wykonawcy: James Stewart, Jean Arthur, Claude Rains, Edward Arnold, Guy Kibbee, Thomas Mitchell, Eugene Pallette, Harry Carey, Astrid Allwyn i inni Frank Capra kochał Amerykę być może bardziej niż jakikolwiek inny reżyser imigrant i miał ku temu faktyczne powody: jego życiorys stanowi modelowe ucieleśnienie "american dream". Urodzony w 1897 r. w rodzinie ubogich, niepiśmiennych Sycylijczyków z Palermo, przybył w 1903 r. wraz z rodzicami i sześciorgiem starszego rodzeństwa do Stanów Zjednoczonych. Z kinematografią zetknął się w 1921 r. najpierw jako pracownik personelu technicznego wytwórni Columbia, później jako statysta w westernach. W 1923 r. został pomocnikiem reżysera i montażystą i wreszcie w 1926 r. podjął się samodzielnej reżyserii. W latach 1932 - 39, szczytowym okresie jego kariery, wiele jego filmów uhonorowano Oscarami, a niemal wszystkie nominowano do tej nagrody: "Arystokracja podziemi", "Ich noce", "Pan z milionami", "Zaginiony horyzont", "Pieniądze to nie wszystko", czy właśnie "Mr. Smith jedzie do Waszyngtonu". Do historii kina Capra przeszedł jako piewca amerykańskiej prowincji i jej mieszkańców - bliskich jego sercu skromnych, uczciwych i pracowitych ludzi, w których dostrzegał dobroć i żarliwy patriotyzm. Jako świetny obserwator potrafił bezbłędnie opisać ich codzienną, małomiasteczkową egzystencję. W ten nurt po części wpisuje się "Mr Smith jedzie do Waszyngtonu", w którym szczerego, prostolinijnego wychowawcę młodzieży przeciwstawia cynicznym, skorumpowanym kręgom waszyngtońskich polityków. Po śmierci senatora Foleya politycy z jego stanu, będący na usługach bezzwględnego milionera i przywódcy politycznego Jima Taylora, wybierają na jego miejsce Jeffersona Smitha, młodego, wrażliwego skauta, organizatora obozów dla chłopców i redaktora młodzieżowej gazetki, sądząc, że będzie on marionetką w ich rękach i nigdy nie zorientuje się w ich podejrzanych interesach, które - co więcej - chcą zabezpieczyć odpowiednią ustawą. Wykpiony przez dziennikarzy Smith uświadamia sobie swą polityczną ignorancję. Pragnie zapoznać się z projektami ustaw. W obawie, że coś wykryje, jego protektor, senator Paine, przekonuje go, by raczej zgłosił własną inicjatywę ustawodawczą. Przejęty Smith przedkłada projekt utworzenia obozu dla skautów na terenie swego stanu, nad malowniczą rzeką Willet Creek w kanionie Terry. Fundusz na zakup ziemi ma pochodzić z pożyczki rządowej, którą następnie spłacano by z drobnych składek chłopców z całego kraju, użytkowników obozu. Nieszczęśnik nie wie, że Taylor, Paine i jeszcze kilku polityków wykupuje pod fałszywymi nazwiskami tamtejsze ziemie, a jednocześnie zamierza przeforsować w parlamencie ustawę o zasobach wodnych, na mocy której w Willet Creek miałaby powstać tama. Projekt Smitha wzbudza ich żywy niepokój. Próbują odwieść młodego senatora od pomysłu zorganizowania obozu, a gdy to się nie udaje, postanawiają go zniszczyć. Z dziesięciu nominacji do nagrody Akademii Filmowej "Mr Smith jedzie do Waszyngtonu" otrzymał ostatecznie tylko jednego Oscara - za materiał literacki pióra Lewisa R. Fostera, który stał się podstawą scenariusza. Szereg nagród, m. in. Jamesowi Stewartowi, przyznali natomiast nowojorscy krytycy. Jako odtwórca postaci najmłodszego amerykańskiego senatora, prowincjusza przesiąkniętego ideałami wolności, demokracji i sprawiedliwości, aktor okazał się bardzo wiarygodny, po chłopięcemu zabawny i naiwny, lecz zarazem pełen moralnej pasji. 13:50 BILET DO KINA - PEŁNIA ŻYCIA (BREATHE) Dramat obyczajowy, biograficzny, 112 min, Wielka Brytania 2017 Reżyseria: Andy Serkis Scenariusz: William Nicholson Aktorzy: Andrew Garfield, Claire Foy, Tom Hollander, Hugh Bonneville, Ed Speleers, Dean - Charles Chapman Życie bohatera filmu, Robina Cavendisha, dotychczas było jednym pasmem samych sukcesów. Spełniony zawodowo i prywatnie, przystojny, uzdolniony mężczyzna miał u swych stóp cały świat. Nagle wszystko się zmienia. Rok 1958, Kenia. Robin spędza tu czas ze swoją świeżo poślubioną żoną, piękną Dianą. Niespodziewanie zapada na zdrowiu. Ma zaledwie 28 lat i dowiaduje się o nieuleczalnej chorobie, polio. Jest nieodwracalnie sparaliżowany od szyi w dół i może oddychać tylko za pomocą respiratora. Lekarze dają mu zaledwie trzy miesiące życia. Zostaje przetransportowany do swojego kraju, do Wielkiej Brytanii. Przykuty do szpitalnego łóżka pogrąża się w głębokiej depresji, nie chce widzieć żony, ani swego nowo narodzonego syna Jonathana. Czeka już tylko na śmierć, żąda, by odłączono go od respiratora. Diana nie poddaje się jednak, walczy o życie męża. Pod jej wpływem Robin powoli odzyskuje równowagę psychiczną, rozpromienia się jeszcze bardziej, gdy żona nalega, by lekarze pozwolili jej zabrać go do domu. Diana całym sercem poświęca się dla męża, chce mu dać choć namiastkę normalnego życia. I okazuje się, że jest to możliwe. Robin czuje się świetnie w domu, bawi się z synem, żartuje, spotyka się z przyjaciółmi. Tym samym daje też wielką nadzieję innym chorym i cierpiącym ludziom. Udaje się skonstruować dla niego specjalny fotel na kółkach, połączony z respiratorem. Dzięki temu ma więcej swobody, może nawet podróżować z rodziną. "Pełnia życia" to przede wszystkim poruszająca opowieść o wielkiej miłości, oddaniu i niewyobrażalnej sile. Film został oparty na faktach, a jego producentem jest Jonathan Cavendish, syn Robina Cavendisha. Sparaliżowany Robin Cavendish zmienił swoje życie, ale też życie tysięcy innych niepełnosprawnych osób. Znalazł sponsora na seryjną produkcję wózków z respiratorem. 15:55 FESTIWAL EUFONIE 2021 CZ. 1 Koncert, 60 min, Polska, 2021 Pierwsza część koncertu w ramach Festiwalu Eufonie 2021. W repertuarze kompozycje Arvo Pärta - Swansong i Jeana Sibeliusa - Koncert skrzypcowy d - moll. 17:15 NIEDZIELA DZIECIĘCYCH GWIAZD Dysk./wywiad/debata, 39 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Marta Perchuć - Burzyńska (prowadząca) Gośćmi "Niedzieli z..." są ludzie, którzy swoje pierwsze kroki na planach filmowych stawiali jako dzieci lub bardzo młodzi ludzie. O tym, że znaleźli się przed kamerą, nieraz zdecydował przypadek, nieraz świadome działanie ich samych lub osób im najbliższych. Kamera ich pokochała, tak samo, jak miliony widzów przed telewizorami. Dla swoich rówieśników byli idolami, a ich role uznane są dziś za kultowe. 18:10 NIEDZIELA DZIECIĘCYCH GWIAZD - ZŁOTE KOŁO Film kryminalny, 99 min, Polska 1971 Reżyseria: Stanisław Wohl Scenariusz: Aleksander Ścibor - Rylski Zdjęcia: Mikołaj Sprudin Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Teresa Lipowska, Ryszard Pietruski, Katarzyna Łaniewska, Krzysztof Janczar, Zofia Czerwińska, Zdzisław Maklakiewicz, Janusz Bukowski, Tadeusz Janczar, Jerzy Trela Znakomicie utrzymany klimat początku lat 70. i zawikłana intryga w kryminale, do którego scenariusz napisał sam Aleksander Ścibor - Rylski. Uwagę zwraca świetna obsada z Tadeuszem Janczarem i Zdzisławem Maklakiewiczem na czele. W filmie zagrał syn Janczara, Krzysztof, którego widzowie pamiętali jeszcze z roli w niezwykle popularnym serialu telewizyjnym "Wojna domowa" (1965). "Złote Koło" gloryfikuje profesjonalizm i humanitaryzm oficerów milicji, równocześnie jest kryminałem spełniającym wszelkie wymagania gatunku. Na ulicy Złote Koło znaleziono nieprzytomnego nastolatka z raną zadaną w głowę. Nieznany mężczyzna przywiózł chłopca do szpitala i natychmiast się oddalił, nie pozostawiając żadnych danych o sobie. Wkrótce nastolatek umiera, a lekarze podejrzewają, że nie był to zwykły wypadek. Policja prowadzi śledztwo w tej tajemniczej sprawie. Szczególnie jest nią zainteresowany kapitan milicji Budny. Denat był w wieku jego syna, miał przecież całe życie przed sobą. Biorący udział w dochodzeniu funkcjonariusze próbują ustalić presonalia chłopca, który nie miał przy sobie żadnych dokumentów. Sprawa przyjmuje kryptonim "Złote Koło". Okazuje się, że ofiarą był siedemnastoletni Janusz Kruk, sierota, do niedwana uczeń technikum. Głównym podejrzanym o dokonanie zabójstwa staje się lokalny pijaczek. Śledztwo wykazuje, że chłopiec mógł mieć powiązania z członkami bandy wyrostków, mających sporo na sumieniu. Ten fakt i inne ujawnione okoliczności kierują dochodzenie na zupełnie inne tory. 23:25 NOCE CABIRII (NOTTI DI CABIRIA) Dramat, 113 min, Włochy/Francja, 1957 Reżyseria: Federico Fellini Aktorzy: Giulietta Masina, Amedeo Nazzari, Franca Marzi, Francois Perier Cabiria jest rzymską prostytutką. Brzydka i niezbyt rozgarnięta, z trudem dorobiła się domku i uciułała trochę pieniędzy. Mimo swej profesji i licznych rozczarowań nieustannie żyje marzeniami o wielkiej, romantycznej miłości. 01:30 TERAZ ANIMACJE! - MANIFESTACJA GENIUSZU W CZTERECH AKTACH (BRILJANTSUSE DEMONSTRATSIOON NELJAS VAATUSES / A DEMONSTRATION OF BRILLIANCE IN FOUR ACTS) Film animowany, 14 min, Estonia/Chorwacja, 2018 Reżyseria: Morten Tsinakov, Lucija Mrzljak Scenariusz: Morten Tsinakov Krótki film animowany nagrodzony Grand Prix podczas 25. MFF Etiuda and Anima w Krakowie. Ludzie czekają na kogoś wyjątkowego. Ktoś taki się rodzi dorosły mężczyzna w garniturze. Podążają za nim i wiwatują na cześć jego teatralnych, lecz całkowicie bezcelowych przedstawień. W połowie jednego z wystąpień mężczyzna popełnia błąd i ludzie, którzy dotąd go uwielbiali, odchodzą. Opuszczony, spotyka kobietę stworzoną dla niego. Teatralne przedstawienia trwają. (opis festiwalowy) 01:45 TERAZ ANIMACJE! - DZIEŃ ELEKTRYKA (ELEKTRIKA DIENA / ELECTRICIAN’S DAY) Film animowany, 8 min, Łotwa, 2018 Reżyseria: Vladimir Leschiov Scenariusz: Vladimir Leschiov Krótki film animowany. W wyniku wypadku podczas prac naprawczych w pobliżu szpitala psychiatrycznego elektryk traci przytomność i trafia za mur. (opis festiwalowy) 02:10 KINO NOCNE - ZŁOTY WIEK (L'AGE D'OR) Komediodramat, surrealistyczny, 59 min, Francja, 1930 Reżyseria: Luis Bunuel Scenariusz: Luis Bunuel, Salvador Dali Zdjęcia: Albert Duverger Muzyka: Georges Van Parys Aktorzy: Gaston Modot, Lya Lys, Caridad De Laberdesque Luis Bunuel zrealizował "Złoty wiek" w 1930 roku. Był to drugi film w jego reżyserskiej karierze. Od razu wywołal nim wielki skandal, a film uznano za obrazoburczy i zakazano jego wyświetlania. Reżyser szokuje filmem na wielu płaszczyznach. Przede wszystkim atakuje kościół i dogmaty wiary, ale uderza również w ogólny porządek społeczny. Szokujące są też, znacznie wyprzedzające epokę, śmiałe sceny erotyczne. Całość tworzy surrealistyczny obraz, w którym daje się zauważyć wpływy twórczości Salvadora Dali, mającego zresztą swój udział w scenariuszu do filmu. 03:25 WIR Dramat psychologiczny, 71 min, Polska, 1983 Reżyseria: Henryk Schoen Scenariusz: Henryk Jacek Schoen Zdjęcia: Wit Dąbal Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Marek Herbik, Marzena Trybała, Ewa Dałkowska, Władysław Kowalski, Olgierd Łukaszewicz, Jerzy Stuhr, Zdzisław Wardejn Kilkunastoletni Tomek jest pod urokiem swojej atrakcyjnej matki, wychowującej go samotnie. Kobieta udziela lekcji muzyki, zarabiając w ten sposób na utrzymanie i prowadzenie domu na wysokim poziomie. Z rodziną mieszka jeszcze Róża, samotna i bezdzietna przyjaciółka Anny. W ostatnim roku nauki Tomek zostaje przeniesiony do szkoły z internatem. Dalszą edukację przerywa wiadomość o śmierci jego matki. Chłopiec wraca do domu i dowiaduje się, że ma przyrodniego brata. Postanawia zająć się niemowlakiem, mimo braku środków do życia. Niebawem Tomek odkrywa kolejną bolesną prawdę. Okazuje się, że podobnie jak nowo narodzony brat, on sam jest również nieślubnym dzieckiem. Tomek przeżywa szok, kiedy zjawia się ojciec Piotrusia, tóry postanawia zabrać syna. W przeddzień oddania dziecka, nocą wybucha w domu pożar. Tomek i Róża wraz z niemowlakiem czekają na rozwój wydarzeń, jakby poddali się żywiołowi. Okazuje się, że cały koszmar, jaki przeżył ostatnio Tomek, to tylko zły sen. W domu życie toczy jak dawniej. Ale przy śniadaniu Anna nagle informuje syna, że ten ma wyjechać do szkoły z internatem. W 1984 r. Wit Dąbal otrzymał Brązowe Lwy Gdańskie za zdjęcia. W tym samym roku Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film" przyniósł Henrykowi Jackowi Schoenowi nagrodę dla najciekawiej zapowiadającej się indywidualności twórczej.