TVP Kultura Niedziela, 16.01.2022 07:05 EWA DEMARCZYK Film dokumentalny, 41 min, Polska, 1971 Reżyseria: Jan Laskowski Wykonawcy: Ewa Demarczyk Film dokumentalny, będący rejestracją koncertu Ewy Demarczyk. W wykonaniu artystki jej największe przeboje, wśród nich: "Pocałunki", "Grande Valse Brillante", "Groszki i róże", "Karuzela z madonnamI". 08:00 NABOŻEŃSTWO EWANGELICKIE W SKOCZOWIE Sprawozdanie, 60 min, Polska, 2022 Autor: Małgorzata Foerster - Biesiada Nabożeństwo ewangelickie przybliży tradycję religijną Kościoła ewangelickiego w Polsce. Ukaże specyfikę nabożeństwa luterańskiego oraz pozwoli uczestniczyć w niedzielnym wydarzeniu modlitewnym. Przyjrzymy się temu, jak księża i wyznawcy Kościoła ewangelickiego radzą sobie w czasie pandemii z różnymi ograniczeniami. Dzięki transmisji nabożeństwa wierni Kościoła Ewangelicko - Augsburskiego będą mieli możliwość uczestnictwa w modlitwie z domu. Parafia ewangelicka w Skoczowie gromadzi wielu ewangelików, chcących spotkać się z Bogiem i Jego Słowem. 10:40 PEGGY SUE WYSZŁA ZA MĄŻ (PEGGY SUE GOT MARRIED) Komediodramat obyczajowy, z elementami fantasy, 98 min, USA, 1986 Reżyseria: Francis Ford Coppola Scenariusz: Arlene Sarner, Jerry Leichtling Zdjęcia: Jordan Cronenweth Muzyka: John Barry Aktorzy: Kathleen Turner, Barry Miller, Catherine Hicks, Nicolas Cage, Jim Carrey, Don Murray Krytyka określiła "Peggy Sue wyszła za mąż" sentymentalną i liryczną Coppolowską wersją "Powrotu do przyszłości" Roberta Zemeckisa, jednego z największych kasowych przebojów kina amerykańskiego. Bohaterką jest dojrzała kobieta, rozczarowana życiem i nieudanym małżeństwem. Niespodziewanie cofa się do lat młodzieńczych. Znając swoją przyszłość, ma szansę zmienić bieg wydarzeń, inaczej pokierować swoim życiem, dokonać właściwego wyboru w miłości. Któż z nas nie chciałby cofnąć czasu, zacząć wszystko od nowa? Czy bohaterka potrafi umiejętnie wykorzystać tę wielką życiową szansę? Akademia uhonorowała dzieło twórcy "Ojca chrzestnego" i "Czasu apokalipsy" nominacjami do nagrody Oscara w trzech kategoriach: najlepsze zdjęcia i kostiumy oraz najlepsza aktorka Kathleen Turner, której wspaniała kreacja okazała się niekwestionowanym atutem filmu. Gwiazda "Miłości, szmaragdu i krokodyla", "Rodziny Prizzich", "Żaru ciała" przekonująco wcieliła się w podwójną rolę - dojrzałej kobiety i osiemnastolatki - na ponad sto minut przykuwając uwagę widzów. Już podczas przygotowań do realizacji film miał swoją historię. Początkowo za kamerą miała stanąć młoda reżyserka Penny Marshall, która do głównej roli wybrała Debrę Winger. Spory z producentami doprowadziły jednak do rezygnacji z przedsięwzięcia. Ostatecznie wyzwanie przyjął Coppola, należący do grona najwybitniejszych reżyserów amerykańskich. Czterdziestodwuletnia Peggy Sue Bodell ma za sobą nieudane małżeństwo. Żyje z mężem Charliem (Nicolas Cage) w separacji. Sfrustrowana i przegrana życiowo kobieta dowiaduje się o zjeździe koleżeńskim absolwentów swojej szkoły średniej. Od matury minęło już 25 lat. Zachęcona przez córkę-nastolatkę postanawia wybrać się na uroczystość. Spotkanie po tylu latach ze starymi przyjacółmi jest okazją do wspomnień, wymiany poglądów, dla niektórych pretekstem do pochwalenia się życiowymi sukcesami - rodziną, dziećmi, pracą. Peggy pojawia się na uroczystości w sukni z balu maturalnego. Zostaje wybrana "królową wieczoru". Wzruszenie i silne emocje bohaterka balu przypłaca utratą przytomności. Gdy odzyskuje świadomość, okazuje się, że jest uczennicą ostatniej klasy liceum, znowu ma 18 lat. Pochylają się nad nią znajome twarze szkolnych koleżanek i kolegów. Peggy Sue zaczyna zdawać sobie sprawę, że przeniosła się w czasie. Zamierza rozpocząć życie na nowo. Bogatsza o doświadczenia, przeżycia z przyszłości chce inaczej pokierować swoim losem, by drugi raz nie popełnić błędów młodości. 14:00 BILET DO KINA - DO ZAKOCHANIA JEDEN KROK (FINDING YOUR FEET) Komedia romantyczna, 106 min, Wielka Brytania 2017 Reżyseria: Richard Loncraine Scenariusz: Nick Moorcroft, Meg Leonard Aktorzy: Imelda Staunton, Timothy Spall, Celia Imrie, Joanna Lumley, David Hayman, John Sessions, Josie Lawrence Kiedy Sandra Abbott odkrywa, że jej mąż Mike, z którym przeżyła 35 lat, zdradza ją z jej najlepszą przyjaciółką Pamelą, po prostu odchodzi z domu. Szuka ukojenia i zapomnienia chroniąc się u swojej starszej siostry Bif, mieszkającej w Londynie. Do tej pory nie utrzymywały ze sobą bliższych kontaktów, zresztą zawsze bardzo się różniły chrakterami, temperamentem, preferowały inny styl życia. Bif to kobieta wyzwolona, nie uznaje stałych związków, często zmienia partnerów, interesuje ją tylko dobra zabawa. Spokojna i zrównoważona Sandra, do tej pory nie tolerowała takich zachowań. Ale właśnie teraz okazuje się, że zmiana była jej potrzebna, by poznać prawdziwy smak życia i zakosztować mocnych wrażeń. Podąża więc za swoją siostrą i jej przyjaciółmi, całkowicie dając się wciągnąć w wir ich szalonych uciech. Sandra szybko przekonuje się, że trzeci wiek, emerytura i rozwód nie stanowią żadnej przeszkody do zmiany dotychczasowego życia, do rozpoczęcia wszystkiego od nowa. 16:00 FESTIWAL EUFONIE 2021 CZ. 2 Koncert, 60 min, Polska, 2021 Druga część koncertu w ramach festiwalu Eufonie 2021. W programie: Erkki - Sven Tüür - Incantation of Tempest i Jean Sibelius - V Symfonia. 17:15 NIEDZIELA Z... KRYSTYNĄ PROŃKO Dysk./wywiad/debata, 41 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadząca) Gościem "Niedzieli z..." jest Krystyna Prońko - wokalistka, kompozytorka i pedagog, znana z licznych przebojów, m. in. "Jesteś lekiem na całe zło" czy "Małe tęsknoty". 18:05 NIEDZIELA Z... KRYSTYNĄ PROŃKO - 15 KRAJOWY FESTIWAL PIOSENKI POLSKIEJ OPOLE '77 - 3400 LAT PO IKARZE Koncert, 59 min, Polska, 1977 Reżyseria: Janusz Kandratiuk Wykonawcy: Rajmund Derewenda, Krystyna Prońko, Andrzej Frajndt, Janusz Koman, Zespół Wokalny Orkiestry Rozrywkowej Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach, Chór Zespołu Pieśni i Tańca Opole, Balet Teatru Wielkiego W Łodzi Fragment rockowej opery "3400 lat po Ikarze" w ramach 15. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. 20:00 ODYSEJA (L'ODYSSEE (ODYSSEY, THE)) Film przygodowy, 117 min, Francja/Belgia 2016 Reżyseria: Jerome Salle Scenariusz: Jerome Salle, Laurent Turner Aktorzy: Lambert Wilson, Pierre Niney, Audrey Tautou, Laurent Lucas, Benjamin Lavernhe Zapierająca dech w piersi biograficzna opowieść o niezwykłych losach kapitana Cousteau. Słynny podróżnik, odkrywca, wynalazca i gwiazda ówczesnych mediów przez lata swej działalności sprawił, że opinia publiczna zainteresowała się życiem oceanów, dostrzegła ich tajemnicze piękno i znaczenie dla planety. Opowieść rozpoczyna się w roku 1979, gdy kapitan Cousteau, załamany śmiercią syna w wypadku lotniczym, jest bliski usunięcia się w cień i porzucenia kariery naukowej. Na szczęście u jego boku stoi drugi syn, który stawia sobie za cel przywrócenie ojcu wiary w sens życia. Jednak by to mogło się dokonać, rodzina Cousteau musi wyruszyć w najważniejszą ze swych podróży, podczas której mierzyć się będzie z swoimi słabościami, wstydliwymi tajemnicami i grzechami sprzed lat. A wszystko to w niezwykłej scenerii bezkresnych oceanów, podmorskich raf i dalekich lądów. (opis dystrybutora) 02:05 TERAZ ANIMACJE! - BLOEISTRAAT 11 (BLOEISTRAAT 11) Film animowany, 9 min, Niderlandy (Holandia)/Belgia, 2018 Reżyseria: Nienke Deutz Scenariusz: Nienke Deutz Zdjęcia: Steven Frederickx Wielokrotnie nagradzany film animowany. Dwie nierozłączne przyjaciółki spędzają ostatnie lato razem. Pod wpływem powoli następujących zmian w wyglądzie dorastających dziewczynek, ich więź ulega metamorfozie. Piękna w formie opowieść o dojrzewaniu, rywalizacji i wzajemnym zrozumieniu. Film zdobył główną nagrodę w konkursie filmów krótkometrażowych podczas 42. MFF Annecy (Agata Leżuch, ars independent) 02:15 TERAZ ANIMACJE! - MARCHEWKOWE POLE Film animowany, 15 min, Polska, 2016 Reżyseria: Kacper Zamarło Scenariusz: Kacper Zamarło Muzyka: Mikołaj Stroiński Film animowany. Schyłek mroźnej zimy. Jałowa, szara prowincja. Siedmioletni chłopiec, pozostawiony bez należytej opieki, poszukuje towarzysza do zabawy. Pogardzany i wyśmiewany przez rówieśników, postanawia ulepić śnieżnego bałwana. Chłopiec otacza go opieką, bałwan staje się protezą upragnionego przyjaciela. Jednak wkrótce sprawy przybierają niebezpieczny obrót. Animowana opowieść o empatii, tłumieniu emocji i dojrzewaniu, łącząca tradycyjne i cyfrowe techniki animacji. (źródło: polishshorts.pl) 02:45 KINO NOCNE - PLAC ZBAWICIELA Dramat psychologiczno - obyczajowy, 105 min, Polska 2006 Scenariusz i reżyseria: Joanna Kos - Krauze, Krzysztof Krauze Zdjęcia: Wojciech Staroń Muzyka: Paweł Szymański Aktorzy: Jowita Budnik, Arkadiusz Janiczek, Ewa Wencel, Dawid Gudejko, Natan Gudejko, Beata Fudalej, Małgorzata Rudzka, Zina Kerste, Aleksander Mikołajczak, Zuzanna Lipiec, Krzysztof Bochenek i inni Krytycy i publiczność zgodnie uznali "Plac Zbawiciela" za jeden z najlepszych polskich filmów ostatnich lat. Potwierdzeniem jego klasy były nagrody przyznane mu w 2006 r. na festiwalu filmowym w Gdyni: Złote Lwy dla najlepszego filmu, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Jowity Budnik i za drugoplanową dla Ewy Wencel, a także nagroda za muzykę i nagroda dziennikarzy. Jeśli dodać do tego cztery Orły - Polskie Nagrody Filmowe, a także nagrody na festiwalach w chińskim Suzhou, w Valladolid, Trieście, Tarnowie, Wrześni i na przeglądzie Camerimage, trudno nie zgodzić się ze sformułowaną na wstępie opinią. Na wyobraźnię widzów dodatkowo działała wiadomość, że ten przejmujący dramat oparto na autentycznych wydarzeniach. Słowem, samo życie, typowy polski obrazek. Początkowo nic jednak nie zwiastuje późniejszej tragedii. Młode małżeństwo: Beata i Bartek Zielińscy z dwoma synkami - Dawidem i Adrianem - ma niebawem odebrać klucze do własnego mieszkania w budynku, który powstaje gdzieś na obrzeżach stolicy. Przeznaczyli na to wszystkie posiadane pieniądze, znaczną sumę dołożyła też matka Bartka, Teresa, od dziesięciu lat wdowa. Młodzi żyją tylko z jednej pensji, a czeka ich jeszcze wiele wydatków. Muszą więc zacisnąć pasa. Dlatego rezygnują ze względnej samodzielności i przenoszą się do Teresy, która mieszka w centrum Warszawy, przy tytułowym Placu Zbawiciela. Wszyscy pocieszają się jednak, że taka sytuacja potrwa krótko, bo przecież niebawem Beata i Bartek będą na swoim. Dramat zaczyna się z chwilą, gdy okazuje się, że deweloper zbankrutował, budowę wstrzymano, a mieszkania przejął bank. Aby uzyskać prawo własności, trzeba wpłacić dodatkowe i to niemałe pieniądze. Zielińscy, podobnie jak reszta przyszłych lokatorów, ich nie mają. Nie mają też szans na inne mieszkanie, co gorsza, popadli w znaczne długi. Kolejnego kredytu bank im nie udzieli, szef Bartka nie chce żyrować mu pożyczki, koledzy i znajomi też odmawiają pomocy. Kredyt mogłaby wziąć Teresa, ale to z kolei dla niej znaczne obciążenie. Już teraz w znacznym stopniu utrzymuje rodzinę syna. Uważa, że to raczej Beata powinna pójść do pracy, zwłaszcza że dzieci już podchowane. Kłopot w tym, że synowa niewiele umie: przerwała studia, gdy zaszła w ciążę i już na uczelnię nie wróciła. Teraz rozsyła oferty, ale nie dostaje odpowiedzi, wizyty w pośredniaku też nie przynoszą efektu. Beata coraz gorzej czuje się w domu teściowej. Ta zresztą nigdy jej nie lubiła, widząc w niej tylko wiejską prostaczkę, która uczepiła się jej syna. Im bardziej więc oddala się perspektywa wyprowadzki młodych, tym bardziej narasta wzajemna niechęć, mnożą się pretensje i konflity: o pieniądze, o bałagan w pokoju zajmowanym przez rodzinę syna, o nieumiejętne poszukiwanie pracy przez Beatę, o odbieranie dzieci z przedszkola, jeśli już dziewczyna pracę znajdzie. Teresa trzyma stronę syna, egoisty, którego nie nauczyła w porę ani odpowiedzialności, ani miłości, bo sama była zbyt oschła i zimna. Teraz jest głównie zgorzkniała i rozczarowana tyleż życiem własnym, co swego jedynaka. Nawet gdy Bartek porzuca Beatę i dzieci dla innej kobiety i wyprowadza się z domu, brutalnie bijąc żonę na pożegnanie, nie potrafi go stanowczo potępić. Dopiero gdy synowa popadnie w głęboką depresję, zdobędzie się na ludzki odruch, spróbuje przemówić do sumienia synowi i jego kochance. Na ratowanie czegokolwiek będzie już jednak za późno. Staczająca się po równi pochyłej Beata - całkowicie osamotniona, niezaradna, zrozpaczona - posunie się do ostateczności.