TVP Kultura Piątek, 21.01.2022 Zmiany z dnia 19.01.2022 w stosunku do raportu z dnia 29.12.2021 (dodano pozycję programową) 08:25 PRZED SKLEPEM W OSJAKOWIE Film dokumentalny, 50 min, Polska, 2021 Reżyseria: Krystyna Piaseczna Scenariusz: Krystyna Piaseczna Zdjęcia: Dariusz Gąsowski, Kamil Frontczak, Stanisław Ścieszko, Michał Tuliński Film dokumentalny w reżyserii Krystyny Piasecznej "Przed sklepem w Osjakowie" jest wyjątkową opowieścią o Tadeuszu Różewiczu, snutą przez pryzmat najważniejszych dla tego wybitnego polskiego poety, dramaturga miejsc. Tych miejsc, które stworzyły go jako artystę. W filmie do miejsc związanych z życiem Tadeusza Różewicza pielgrzymują: wnuczka poety Julia Różewicz, młodzi aktorzy i twórcy teatru, którzy usiłują zrozumieć, jak rodziła się dusza Tadeusza Różewicza. Miejsca związane z twórcą zostały pokazane w trzech planach: realnym, duchowym i dokumentalnym. W filmie o twórczości i życiu Tadeusza Różewicza opowiadają między innymi: aktorzy grający w Różewiczowskich spektaklach, reżyserzy spektakli opartych na jego tekstach dramaturgicznych i teatrolodzy. W film zostały wplecione także archiwalne wypowiedzi Tadeusza Różewicza. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 22:55 78/52. "PSYCHOZA" HITCHCOCKA (78/52) Film dokumentalny, 87 min, USA, 2017 Reżyseria: Alexandre O. Philippe Scenariusz: Alexandre O. Philippe Zdjęcia: Robert Muratore Muzyka: Jon Hegel Być może nie ma drugiej tak kluczowej dla historii kina sceny jak prysznicowa sekwencja z "Psychozy", arcydzieła Alfreda Hitchcocka z 1960 roku. Niezależnie od tego, ile razy była zacytowana czy sparodiowana, kiedy ogląda się ją w 2017 roku, nadal ma moc. "78/52" jest jej dekonstrukcją przeprowadzoną w najdrobniejszym szczególe. Tytuł odnosi się do liczby ustawień kamery i cięć w trwającej trzy minuty scenie. Sam Hitchcock poświęcił jej cały tydzień. Legendarne stały się anegdoty o hektolitrach sosu czekoladowego udającego w czarno - białym filmie krew czy o Marli Renfro zastępującej Janet Leigh w rozebranych scenach. Reżysera Alexandra Philippe ' a interesuje najbardziej wpływ, jaki ta sekwencja wywarła na rozwój globalnej popkultury. A odcisnęła piętno na kilku pokoleniach twórców i widzów, począwszy od Guillermo del Toro i Gusa Van Santa, który w 1998 roku odtworzył scena po scenie cały film w kolorze, skończywszy na psychofanach młodego pokolenia takich jak Elijah Wood.