TV Polonia Czwartek, 20.01.2022 06:30 KORONA KRÓLÓW - ODC 366 Telenowela historyczna, 24 min, Polska, 2020 Reżyseria: Wojciech Pacyna, Jacek Sołtysiak, Piotr Fiedziukiewicz, Szymon Nowak Scenariusz: Jan Piotr Szafraniec, Anna Wakulik, Marta Hryniak Zdjęcia: Krzysztof Pakulski Psc, Jacek Fabrowicz, Tomasz Wójcik, Paweł Figurski, Romuald Lewandowski Muzyka: Marcin Przybyłowicz Aktorzy: Vasyl Vasylyk, Dagmara Bryzek, Michał Sitarski, Ihor Aronov, Aleksander Kaleta, Andrzej Musiał, Adrianna Kućmierz, Andrzej Mastalerz, Izabela Baran, Marcin Włodarski, Antoni Ostrouch, Grzegorz Szypka, Adam Serowaniec, Konrad Wosik, Mirosław Kucharski Rok 1392. Henryk przybywa z tajną misją do Witolda, ale zamiast spełniać zadanie Jagiełły, prosi Witolda o rękę Ryngałły. Po śmierci Radlicy czas na wybór nowego biskupa, na Wawelu obraduje kapituła kanoników. Gdy Dobiesław optuje za swoim bratankiem Sieciejem z Chmielnika, a król za Piotrem Wyszem, pojawia się Maffiolus, oficjalny kandydat papieża na biskupa. 07:00 KUCHNIA DWUDZIESTOLECIA - ODC. MENU NOWOCZESNOŚCI. ANGLOMANIA Magazyn, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Jerzy Grabowski Scenariusz: Łukasz Modelski Zdjęcia: Maciej Brola Wykonawcy: Łukasz Modelski (prowadzący) W drugiej RP zaponowała anglomania - także w kuchni. W kolejnym odcinku programu dowiemy się, co angielskiego królowało na polskim stole. Pierwszą potrawą jest zupa Windsor, a drugą kanapki według przepisu Marii Disslowej. 11:30 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2486 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Jarosław Banaszek Scenariusz: Paweł Jurek, Joanna Didik, Agnieszka Niezgoda Aktorzy: Patryk Pniewski, Andrzej Niemyt, Anita Jancia Prokopowicz, Noah Culbreth, Barbara Jonak, Jessica Frankiewicz, Joanna Gleń, Maria Dejmek, Marta Dąbrowska, Marieta Żukowska, Lesław Żurek Darek odwiedza w szpitalu Beatę, która zamiast dochodzić do siebie po przedawkowaniu leków znowu rzuciła się w wir pracy i wcale nie zamierza pójść na odwyk. Janicki po raz kolejny próbuje wstrząsnąć przyjaciółką i uzmysłowić jej, że jeżeli nie zmieni swojego postępowania straci nie tylko pracę, ale i Grzesia. Natalia przegrywa jedną ze spraw i zapowiada Malwinie, że nie jest w stanie wypłacić jej całej pensji, przez co Brodzińska musi wycofać się z obietnicy zakupu smartfona dla córki. Poza tym do kancelarii Zwoleńskiej wraca niespodziewanie Halina Kałuża. Bożena zaprasza do hotelu poznanych na forum znajomych rodzinę Kruków małżeństwo, które wychowuje córkę cierpiącą na FAS i dzieli się ze Stańską swoimi doświadczeniami. 12:35 RANCZO S.IX - ODC. 107 (SERIA IX, ODC. 3) - W SZPONACH ZDROWIA Serial komediowy, obyczajowy, 44 min, Polska 2015 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Marta Lipińska, Franciszek Pieczka, Artur Barciś, Dorota Chotecka, Violetta Arlak, Magdalena Kuta, Bartłomiej Kasprzykowski Trwa batalia o zdrowie Kusego. Monika zaprzęga do pomocy kolejne osoby. Solejukowa ciosa mężowi kołki na głowie, by ten zażądał od Kozioła spełnienia przedwyborczej obietnicy. Wobec biernego oporu Solejuka, pani Kazia bierze sprawy w swoje ręce. Efekt jest piorunujący. Problem moralności w dworku rozwiązał się sam, ale to nie koniec zmartwień Kozioła. Tym razem chodzi o Klaudię. Znając wybuchowy charakter siostrzenicy, biskup próbuje najpierw porozmawiać z Fabianem. Niestety, spotyka go przykra niespodzianka. 13:25 RANCZO S.IX - ODC. 108 (SERIA IX, ODC. 4) - GAMBIT GENIUSZA Serial komediowy, obyczajowy, 44 min, Polska, 2015 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Marta Lipińska, Franciszek Pieczka, Artur Barciś, Katarzyna Żak, Sylwester Maciejewski, Emilia Komarnicka, Wojciech Wysocki Solejuk, po jednym dniu pracy w biurze jest tak umęczony, że próbuje wymóc na Solejukowej rezygnację z posady. Pani Kazia musi renegocjować warunki jego zatrudnienia. Coraz bardziej dość wizyt w biurze Solejukowej mają także senator Kozioł i Czerepach. Zwołane przez Monikę konsylium nadal zajmuje się zdrowiem Kusego. Przewodniczy dr Wezół. Wyniki badań są zaskakujące. Tymczasem Solejukowa po raz kolejny odwiedza biuro z dość nietypową propozycją. Pietrek z rozmachem inauguruje działalność swojej Akademii. Biskup coraz lepiej radzi sobie na nowym stanowisku w kurii, co nie pozostaje bez wpływu na jego stosunki z najbliższym otoczeniem. Znacznie gorzej dogaduje się z księżmi i Michałową na plebanii. Próbuje temu jakoś zaradzić. PPU przystępuje do prac nad zawiązaniem koalicji. 14:20 OSSOLIŃCZYCY - 200 LAT HISTORII Film dokumentalny, 57 min, Polska, 2018 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Kunert Zasadnicza struktura filmu oparta jest na ramach chronologicznych wyznaczonych przez dwa okresy funkcjonowania Zakładu Narodowego im. Ossolińskich: lwowski - od założenia Fundacji im. Ossolińskich w 1817 r. do zakończenia II wojny światowej oraz wrocławski - rozpoczynający się po drugiej wojnie i trwający do dziś. Dwie główne części dzielą się na kilka bardziej szczegółowych, które w filmie ukazano przede wszystkim przez historie znaczących dla Zakładu osób. Okres lwowski obejmuje: genezę powstania Ossolineum, wybór Lwowa jako miejsca siedziby, pierwsze lata działalności w zaborze austriackim, budowania własnej pozycji najpierw w świecie kulturalnym i naukowym Lwowa, potem Galicji, a następnie także ponadzaborowym, czas rozkwitu w okresie międzywojennym oraz czas okupacji niemieckiej i sowieckiej. Pomysł powołania Zakładu nie pojawił się nagle. Ossoliński chciał, aby Fundacja przez niego powołana, stała się polską instytucją naukowo - kulturalną o zasięgu narodowym. Fundacja, zgodnie z wolą założyciela, miała składać się ze zbiorów książek, rękopisów, numizmatów i muzealiów i majątków ziemskich przeznaczonych na jej utrzymanie oraz drukarni. Zakład miał także wydawać własne pismo naukowe i opiekować się młodymi uczonymi. Również miejsce jej usytuowania - Lwów - nie było przypadkowe. Pierwsze lata działalności nie były łatwe. Braki finansowe, ciągłe represje władz austriackich, ujawniona przez władze działalność konspiracyjna nie sprzyjały rozwojowi Zakładu. Jednak ofiarność i wsparcie polskiego społeczeństwa, które w XIX wieku uznało Ossolineum za instytucję narodową, sprawiły, że w połowie tego wieku Zakład miał ugruntowaną pozycję w życiu kulturalnym i naukowym Lwowa, a w drugiej połowie XIX w. stał się ośrodkiem polskiej kultury i nauki promieniującym na inne zabory. Jego pozycja i oddziaływanie, mimo ciągłych trudności finansowych, wzrosła w okresie międzywojennym. Dzięki zaangażowaniu zespołu oddanych pracowników Ossolineum pod koniec II RP stało się nowoczesną instytucją. Okres II wojny światowej to czas podejmowania prób ratowania zbiorów, a także nieskutecznych działań na rzecz zachowania samego Ossolineum. To wówczas decydują się losy Zakładu jako instytucji, a także jego zasobów i depozytów, w tym kilkunastu grafik Albrechta Dürera oraz autografu "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza. Przedstawione w filmie losy tych ostatnich zasobów stanowią ważny element narracyjny obrazu, spinając klamrą okres lwowski i wrocławski. Okres wrocławski obejmuje: czas podejmowania decyzji o wyborze Wrocławia na nową siedzibę Zakładu, adaptację Ossolineum do nowych warunków w nieznanym mieście, zmienne koleje w okresie PRL w ramach Polskiej Akademii Nauk, aż po czas współczesny, w którym Zakład powoli i systematycznie odbudowywał swoją pozycję w polskiej kulturze. Film będzie akcentował zwłaszcza pierwsze, bardzo trudne lata Ossolineum w zrujnowanym Wrocławiu oraz zaangażowanie i ofiarność jego pracowników, którym następne pokolenia w dużej mierze zawdzięczają jego powojenny kształt. Ważnym elementem filmu będzie także ukazanie wysiłków, które podejmowała dyrekcja Zakładu w latach 90. na rzecz odtworzenia przedwojennego kształtu instytucji. 15:20 WOJCIECH CEJROWSKI- BOSO PRZEZ ŚWIAT - (92) MACHO Reportaż, 23 min, Polska, 2009 W tym odcinku widzowie dowiedzą się, jak różnie jest rozumiane pojęcie macho w Europie i Ameryce Południowej. Czy macho to górujący nad wszystkim i wszystkimi samiec typu alfa, czy też ciepła i opiekuńcza głowa rodziny? 15:50 ALCHEMIK - CIECZE, ODC. 75 Kameralne i studyjne (widowisko), 16 min, Polska, 2021 Scenariusz i reżyseria: Konrad Aksinowicz Aktorzy: Paweł Koślik, Mateusz Weber, Włodzimierz Dembowski, Michalina Sosna Bartłomiejowi myśli o cieczach spędzają sen z powiek, pyta więc o nie Aleksandrę. Zaś Alchemik prosi ją, by przyjrzała się bliżej Dominikowi Dela Pizzo, który w tym samym czasie zmusza Maćka, by przeobraził się w Profesora Stożka. Maciek szybko demaskuje się przed Kaliną i Maliną. Kalina ma plan, jak przechytrzyć Dominika Dela Pizzo jego własną bronią. 16:05 CZEŚĆ, CZY MOGĘ CIĘ ZJEŚĆ? - ODC. 6 KTO MA ZŁĄ SŁAWĘ? Kameralne i studyjne (widowisko), 12 min, Polska, 2021 Scenariusz i reżyseria: Konrad Aksinowicz W tym odcinku: Ananas i sałata kłócą się o to, czy mogą być razem w sałatce. Postanawiają zapytać o radę mądrą dynię. Pan Ambroży jest całkowicie oszołomiony - przemówiły do niego chipsy! 16:15 LICZ NA WIKTORA - ZNAK NIERÓWNOŚCI Felieton, 5 min, Polska, 2020 Scenariusz: Tomasz Czaplarski Muzyka: Marcin Kuczewski W tym odcinku poznamy znak nierówności. 16:30 RODZINKA.PL - ODC. 252 "KALEJDOSKOP" SEZON 13 Serial komediowy, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Patrick Yoka Scenariusz: Jacques Davidts, Karol Klementewicz, Patrick Yoka Zdjęcia: Marcin Figurski Aktorzy: Magdalena Stużyńska, Olga Kalicka, Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Karolak, Maciej Musiał, Adam Zdrójkowski, Mateusz Pawłowski, Jacek Braciak, Agata Kulesza, Julia Wieniawa - Narkiewicz, Wiktoria Gąsiewska, Krzysztof Dracz, Agnieszka Wosińska Kacper przy śniadaniu skarży się na swoją nauczycielkę i denerwuje się, że rodzice robią sobie z tego żarty. Paula oznajmia Kubie, że wyjeżdża do Hiszpanii. Boscy świętują dwudziestopięciolecie małżeństwa. Natalia martwi się, że Tomek z Magdą nie przyjechali w tak ważnym dla niej dniu. Wkrótce pojawiają się wraz z rodzicami... i wyjątkową nowiną. 18:20 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2486 Serial obyczajowy, 24 min, Polska 2021 Reżyseria: Jarosław Banaszek Scenariusz: Paweł Jurek, Joanna Didik, Agnieszka Niezgoda Aktorzy: Patryk Pniewski, Andrzej Niemyt, Anita Jancia Prokopowicz, Noah Culbreth, Barbara Jonak, Jessica Frankiewicz, Joanna Gleń, Maria Dejmek, Marta Dąbrowska, Marieta Żukowska, Lesław Żurek Darek odwiedza w szpitalu Beatę, która zamiast dochodzić do siebie po przedawkowaniu leków znowu rzuciła się w wir pracy i wcale nie zamierza pójść na odwyk. Janicki po raz kolejny próbuje wstrząsnąć przyjaciółką i uzmysłowić jej, że jeżeli nie zmieni swojego postępowania straci nie tylko pracę, ale i Grzesia. Natalia przegrywa jedną ze spraw i zapowiada Malwinie, że nie jest w stanie wypłacić jej całej pensji, przez co Brodzińska musi wycofać się z obietnicy zakupu smartfona dla córki. Poza tym do kancelarii Zwoleńskiej wraca niespodziewanie Halina Kałuża. Bożena zaprasza do hotelu poznanych na forum znajomych rodzinę Kruków małżeństwo, które wychowuje córkę cierpiącą na FAS i dzieli się ze Stańską swoimi doświadczeniami. 20:20 ARCHIWISTA - ODC. 9 Serial kryminalny, 40 min, Polska, 2019 Reżyseria: Maciej Żak, Robert Wichrowski Scenariusz: Dominik W.Rettinger, Bartosz Janiszewski Zdjęcia: Jakub Stolecki Aktorzy: Henryk Talar, Paulina Gałązka, Mirosław Zbrojewicz, Mateusz Kmiecik, Rafał Mohr, Maria Gładkowska, Sylwia Juszczak, Angelika Kurowska, Kamil Ruszecki, Tomasz Sapryk, Rafał Pyka, Aneta Todorczuk, Marcin Januszkiewicz, Rafał Walentynowicz, Kacper Dyka Boguś zostaje napadnięty i wciągnięty do samochodu. Gdy wraca pobity do domu, wyjaśnia siostrze, że miał spotkanie ze Świtałło, gangsterem, który ma na pieńku z jego szefem. Policjantka namawia brata, by zgłosił sprawę na policję, ale on woli o wszystkim opowiedzieć Henrykowi. W czasie ich rozmowy pada nazwa baru Czarny Koń. Mikos przypomina sobie, że to miejsce łączy się z samobójstwem właściciela, Michała Jaksa. Zuza przegląda akta sprawy i nie widzi w nich nic niezwykłego. Henryka jednak niepokoi fakt, że patolog znalazł na szyi denata ślady po duszeniu sznurem lub kablem. Niestety, śledczy nieco zlekceważyli ten trop. Archiwiści odwiedzają Konrada Korytko, emerytowanego policjanta, który prowadził dochodzenie. Ten przyznaje, iż chciał szybko zamknąć sprawę, bo odchodził na emeryturę. Po tej rozmowie Zuza jedzie do Świtałły. Prowokuje go i aresztuje za napaść na funkcjonariusza policji. Pobrane na komendzie odciski palców gangstera pasują do części tych znalezionych w mieszkaniu Jaksa. Wściekła Banaszak robi awanturę podwładnej, że przesłuchuje Świtałłę, choć śledztwo nie zostało wznowione. Zuza wypuszcza gangstera. Kolejny trop prowadzi policjantkę do Joanny, wdowy pod Michale. Kobieta, która teraz mieszka z nowym partnerem Patrykiem i pięcioletnim synem, twierdzi, że nie ma nic do dodania na temat śmierci Michała. Później dzwoni jednak do Zuzy i oświadcza, iż jedną z osób, która źle życzyła jej mężowi, był niejaki Robert Burda. Wasiluk i Stachura odwiedzają barmana w jego nowym miejscu pracy, ale rozmowa z nim nie przybliża ich do rozwiązania zagadki śmierci Jaksa. Dzięki pomocy Zdzisława archiwiści dowiadują się, że Joanna już dwa lata przed śmiercią męża próbowała się z nim rozwieść. Kiedy wydaje się, że zakończenie dochodzenia jest kwestią czasu, Mikos oświadcza jednak Wasiluk, że muszą zrezygnować z dalszego śledztwa. 21:10 ARCHIWISTA - ODC. 10 Serial kryminalny, 40 min, Polska, 2019 Reżyseria: Robert Wichrowski, Maciej Żak Scenariusz: Piotr Rzepka, Katarzyna Górtat-Rzepka, Bartosz Janiszewski, Dominik W.Rettinger Zdjęcia: Jakub Stolecki Aktorzy: Henryk Talar, Paulina Gałązka, Mateusz Kmiecik, Maria Gładkowska, Sylwia Juszczak, Beata Fido, Angelika Kurowska, Kamil Ruszecki, Rafał Pyka, Leszek Zdybał, Sandra Herbich, Bartosz Sak, Sylwester Zawadzki, Monika Radziwon, Cezary Kołacz Po rozmowie z Bogusiem, który musiał tłumaczyć się na komendzie ze swoich powiazań z właścicielem klubu, w którym pracuje, Zuza spotyka na korytarzu Tomka. Policjant prowadzi na przesłuchanie Jana Mostowskiego podejrzanego o wyłudzanie haraczy. Gdy Wasiluk wspomina o tym Henrykowi, ten przypomina sobie sprawę sprzed czterech lat. Chodziło o morderstwo psychiatry Bogdana Sawickiego, którego opinia zaprowadziła Mostowskiego do więzienia. Lekarz zginął kilka dni po wyjściu Jana na wolność. Śledczy szybko wykluczyli go z listy podejrzanych, bo miał alibi. Henryk jest jednak pewien, że coś go łączyło z tą sprawą. Jego przeczucia potwierdzają się, gdy ziemia sprzed domu Mostowskiego trafia do analizy. W czasie ponownego przesłuchania Mostowski przyznaje, iż był w domu Sawickiego, ale dotarł tam, kiedy lekarz już nie żył. Henryk i Zuza nie zamierzają rezygnować. Mikos przypomina sobie, iż Sawicki ma syna Norberta. Świadkowie zeznali, że w dniu śmierci lekarza, między nimi doszło do ostrej awantury. Ale chłopak ma alibi. Julka i Hubert jadą do willi Sawickiego, ale zamiast Norberta zastają tam młodą kobietę. Ona daje im jego nowy adres. Okazuje się jednak, że Norbert nie sprzedał domu po ojcu, a przekazał go jako darowiznę niejakiej Elizie Sobczak. Mikos przypomina sobie, że już gdzieś słyszał to nazwisko. Policjanci odwiedzają kobietę i pytają ją o związek z lekarzem. Henryk dochodzi do wniosku, że na śmierci lekarza najwięcej zyskałaby Eliza. Archiwiści proszą Banaszak, by umożliwiała im przejrzenie karty szpitalnej Sobczak i dostęp do komputera doktora Sawickiego. 22:35 OSSOLIŃCZYCY - 200 LAT HISTORII Film dokumentalny, 57 min, Polska 2018 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Kunert Zasadnicza struktura filmu oparta jest na ramach chronologicznych wyznaczonych przez dwa okresy funkcjonowania Zakładu Narodowego im. Ossolińskich: lwowski - od założenia Fundacji im. Ossolińskich w 1817 r. do zakończenia II wojny światowej oraz wrocławski rozpoczynający się po drugiej wojnie i trwający do dziś. Dwie główne części dzielą się na kilka bardziej szczegółowych, które w filmie zostaną ukazane, przede wszystkim przez historie znaczących dla Zakładu osób. Okres lwowski obejmuje: genezę powstania Ossolineum, wybór Lwowa jako miejsca siedziby, pierwsze lata działalności w zaborze austriackim, budowania własnej pozycji najpierw w świecie kulturalnym i naukowym Lwowa, potem Galicji, a następnie także ponadzaborowym, czas rozkwitu w okresie międzywojennym oraz czas okupacji niemieckiej i sowieckiej. Pomysł powołania Zakładu nie pojawił się nagle. Ossoliński chciał, aby Fundacja przez niego powołana, stała się polską instytucją naukowo - kulturalną o zasięgu narodowym. Fundacja, zgodnie z wolą założyciela, miała składać się ze zbiorów książek, rękopisów, numizmatów i muzealiów i majątków ziemskich przeznaczonych na jej utrzymanie oraz drukarni. Zakład miał także wydawać własne pismo naukowe i opiekować się młodymi uczonymi. Również miejsce jej usytuowania - Lwów - nie było przypadkowe. Pierwsze lata działalności nie były łatwe. Braki finansowe, ciągłe represje władz austriackich, ujawniona przez władze działalność konspiracyjna nie sprzyjały rozwojowi Zakładu. Jednak ofiarność i wsparcie polskiego społeczeństwa, które w XIX wieku uznało Ossolineum za instytucję narodową, sprawiły, że w połowie tego wieku Zakład miał ugruntowaną pozycję w życiu kulturalnym i naukowym Lwowa, a w drugiej połowie XIX w. stał się ośrodkiem polskiej kultury i nauki promieniującym na inne zabory. Jego pozycja i oddziaływanie, mimo ciągłych trudności finansowych, wzrosła w okresie międzywojennym. Dzięki zaangażowaniu zespołu oddanych pracowników Ossolineum pod koniec II RP stało się nowoczesną instytucją. Okres II wojny światowej to czas podejmowania prób ratowania zbiorów, a także nieskutecznych działań na rzecz zachowania samego Ossolineum. To wówczas decydują się losy Zakładu jako instytucji, a także jego zasobów i depozytów, w tym kilkunastu grafik Albrechta Dürera oraz autografu "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza. Przedstawione w filmie losy tych ostatnich zasobów stanowią ważny element narracyjny obrazu, spinając klamrą okres lwowski i wrocławski. Okres wrocławski obejmuje: czas podejmowania decyzji o wyborze Wrocławia na nową siedzibę Zakładu, adaptację Ossolineum do nowych warunków w nieznanym mieście, zmienne koleje w okresie PRL w ramach Polskiej Akademii Nauk, aż po czas współczesny, w którym Zakład powoli i systematycznie odbudowywał swoją pozycję w polskiej kulturze. Film będzie akcentował zwłaszcza pierwsze, bardzo trudne lata Ossolineum w zrujnowanym Wrocławiu oraz zaangażowanie i ofiarność jego pracowników, którym następne pokolenia w dużej mierze zawdzięczają jego powojenny kształt. Ważnym elementem filmu będzie także ukazanie wysiłków, które podejmowała dyrekcja Zakładu w latach 90. na rzecz odtworzenia przedwojennego kształtu instytucji. 23:35 RODZINKA.PL - ODC. 252 "KALEJDOSKOP" SEZON 13 Serial komediowy, 25 min, Polska, 2018 Reżyseria: Patrick Yoka Scenariusz: Jacques Davidts, Karol Klementewicz, Patrick Yoka Zdjęcia: Marcin Figurski Aktorzy: Magdalena Stużyńska, Olga Kalicka, Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Karolak, Maciej Musiał, Adam Zdrójkowski, Mateusz Pawłowski, Jacek Braciak, Agata Kulesza, Julia Wieniawa - Narkiewicz, Wiktoria Gąsiewska, Krzysztof Dracz, Agnieszka Wosińska Kacper przy śniadaniu skarży się na swoją nauczycielkę i denerwuje się, że rodzice robią sobie z tego żarty. Paula oznajmia Kubie, że wyjeżdża do Hiszpanii. Boscy świętują dwudziestopięciolecie małżeństwa. Natalia martwi się, że Tomek z Magdą nie przyjechali w tak ważnym dla niej dniu. Wkrótce pojawiają się wraz z rodzicami... i wyjątkową nowiną. 02:40 OJCIEC MATEUSZ S.VI - ODC. 75 (SERIA VI, ODC. 6) - ZANIK PAMIĘCI Serial kryminalny, obyczajowy, 44 min, Polska, 2011 Reżyseria: Wojciech Nowak Scenariusz: Beata Deskur Zdjęcia: Jaroslaw Żamojda Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Piotr Polk, Michał Piela, Artur Pontek, Kinga Preis, Łukasz Lewandowski, Sławomir Orzechowski, Piotr Kozłowski, Rafał Cieszyński, Sylwia Juszczak, Beata Schimscheiner, Karol Stępkowski, Maciej Gąsiorek, Jakub Ulewicz W zaroślach nad rzeką zostaje znalezione ciało właściciela jednego z sandomierskich przedsiębiorstw. Po przybyciu na miejsce zdarzenia, policjanci postanawiają wezwać komendanta Możejkę. Wtedy słyszą dźwięk telefonu dochodzący ze skarpy. Znajdują tam nieprzytomnego komendanta. Kiedy Możejko odzyskuje świadomość w szpitalu, okazuje się, że stracił pamięć. Policjanci prowadzą śledztwo w sprawie zabójstwa Płońskiego, a główną podejrzaną jest była właścicielka zakładów. Komendant Możejko zostaje wypisany ze szpitala, ale wymaga stałej opieki i trafia na plebanię. Wszyscy dokładają starań, by przywrócić Możejce pamięć. 03:30 OJCIEC MATEUSZ S.VI - ODC. 76 (SERIA VI, ODC. 7) - JACEK Serial kryminalny, obyczajowy, 43 min, Polska, 2011 Reżyseria: Maciej Dutkiewicz Scenariusz: Grzegorz Łoszewski Zdjęcia: Jarosław Żamojda Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Piotr Polk, Michał Piela, Artur Pontek, Kinga Preis, Łukasz Lewandowski, Sławomir Orzechowski, Piotr Kozłowski, Rafał Cieszyński, Magdalena Lamparska, Andrzej Krucz, Alan Andersz Mateusz postanawia przygotować kalendarz, którego sprzedaż zasili fundusz akcji charytatywnej. O pomoc w załatwieniu tej sprawy zamierza zwrócić się do fundacji Arka. Fundacja ma jednak problemy z powodu nieobecności księdza Jacka. Mateusz jest zaniepokojony jego zniknięciem. Okazuje się, że ksiądz Jacek musi opiekować się swoją bratanicą, która jest w ciąży. Tymczasem wychodzi na jaw, że fundacja nie zapłaciła drukarni, a tymi sprawami zajmował się właśnie ksiądz Jacek. Ksiądz Mateusz nie wierzy w jego nieuczciwość. Postanawia więc bliżej zbadać całą sprawę. 04:20 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2486 Serial obyczajowy, 24 min, Polska 2021 Reżyseria: Jarosław Banaszek Scenariusz: Paweł Jurek, Joanna Didik, Agnieszka Niezgoda Aktorzy: Patryk Pniewski, Andrzej Niemyt, Anita Jancia Prokopowicz, Noah Culbreth, Barbara Jonak, Jessica Frankiewicz, Joanna Gleń, Maria Dejmek, Marta Dąbrowska, Marieta Żukowska, Lesław Żurek Darek odwiedza w szpitalu Beatę, która zamiast dochodzić do siebie po przedawkowaniu leków znowu rzuciła się w wir pracy i wcale nie zamierza pójść na odwyk. Janicki po raz kolejny próbuje wstrząsnąć przyjaciółką i uzmysłowić jej, że jeżeli nie zmieni swojego postępowania straci nie tylko pracę, ale i Grzesia. Natalia przegrywa jedną ze spraw i zapowiada Malwinie, że nie jest w stanie wypłacić jej całej pensji, przez co Brodzińska musi wycofać się z obietnicy zakupu smartfona dla córki. Poza tym do kancelarii Zwoleńskiej wraca niespodziewanie Halina Kałuża. Bożena zaprasza do hotelu poznanych na forum znajomych rodzinę Kruków małżeństwo, które wychowuje córkę cierpiącą na FAS i dzieli się ze Stańską swoimi doświadczeniami. 04:45 OSSOLIŃCZYCY - 200 LAT HISTORII Film dokumentalny, 57 min, Polska 2018 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Kunert Zasadnicza struktura filmu oparta jest na ramach chronologicznych wyznaczonych przez dwa okresy funkcjonowania Zakładu Narodowego im. Ossolińskich: lwowski - od założenia Fundacji im. Ossolińskich w 1817 r. do zakończenia II wojny światowej oraz wrocławski rozpoczynający się po drugiej wojnie i trwający do dziś. Dwie główne części dzielą się na kilka bardziej szczegółowych, które w filmie zostaną ukazane, przede wszystkim przez historie znaczących dla Zakładu osób. Okres lwowski obejmuje: genezę powstania Ossolineum, wybór Lwowa jako miejsca siedziby, pierwsze lata działalności w zaborze austriackim, budowania własnej pozycji najpierw w świecie kulturalnym i naukowym Lwowa, potem Galicji, a następnie także ponadzaborowym, czas rozkwitu w okresie międzywojennym oraz czas okupacji niemieckiej i sowieckiej. Pomysł powołania Zakładu nie pojawił się nagle. Ossoliński chciał, aby Fundacja przez niego powołana, stała się polską instytucją naukowo - kulturalną o zasięgu narodowym. Fundacja, zgodnie z wolą założyciela, miała składać się ze zbiorów książek, rękopisów, numizmatów i muzealiów i majątków ziemskich przeznaczonych na jej utrzymanie oraz drukarni. Zakład miał także wydawać własne pismo naukowe i opiekować się młodymi uczonymi. Również miejsce jej usytuowania - Lwów - nie było przypadkowe. Pierwsze lata działalności nie były łatwe. Braki finansowe, ciągłe represje władz austriackich, ujawniona przez władze działalność konspiracyjna nie sprzyjały rozwojowi Zakładu. Jednak ofiarność i wsparcie polskiego społeczeństwa, które w XIX wieku uznało Ossolineum za instytucję narodową, sprawiły, że w połowie tego wieku Zakład miał ugruntowaną pozycję w życiu kulturalnym i naukowym Lwowa, a w drugiej połowie XIX w. stał się ośrodkiem polskiej kultury i nauki promieniującym na inne zabory. Jego pozycja i oddziaływanie, mimo ciągłych trudności finansowych, wzrosła w okresie międzywojennym. Dzięki zaangażowaniu zespołu oddanych pracowników Ossolineum pod koniec II RP stało się nowoczesną instytucją. Okres II wojny światowej to czas podejmowania prób ratowania zbiorów, a także nieskutecznych działań na rzecz zachowania samego Ossolineum. To wówczas decydują się losy Zakładu jako instytucji, a także jego zasobów i depozytów, w tym kilkunastu grafik Albrechta Dürera oraz autografu "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza. Przedstawione w filmie losy tych ostatnich zasobów stanowią ważny element narracyjny obrazu, spinając klamrą okres lwowski i wrocławski. Okres wrocławski obejmuje: czas podejmowania decyzji o wyborze Wrocławia na nową siedzibę Zakładu, adaptację Ossolineum do nowych warunków w nieznanym mieście, zmienne koleje w okresie PRL w ramach Polskiej Akademii Nauk, aż po czas współczesny, w którym Zakład powoli i systematycznie odbudowywał swoją pozycję w polskiej kulturze. Film będzie akcentował zwłaszcza pierwsze, bardzo trudne lata Ossolineum w zrujnowanym Wrocławiu oraz zaangażowanie i ofiarność jego pracowników, którym następne pokolenia w dużej mierze zawdzięczają jego powojenny kształt. Ważnym elementem filmu będzie także ukazanie wysiłków, które podejmowała dyrekcja Zakładu w latach 90. na rzecz odtworzenia przedwojennego kształtu instytucji.