Program 2 Niedziela, 30.01.2022 05:50 DLA NIESŁYSZĄCYCH - BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2560 Serial obyczajowy, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Grzegorz Waller Scenariusz: Maciej Sobczyk, Ewa Ratusińska, Iwona Strzałka Zdjęcia: Michał Jaskulski, Łukasz Łasica, Jarosław Szmidt Muzyka: Robert Janson Aktorzy: Iza Zwierzyńska, Jakub Sokołowski, Karolina Chapko, Michał Lesień - Głowacki, Kinga Suchan, Oskar Stoczyński, Natalia Sierzputowska, Maja Barełkowska, Wiktoria Gąsiewska, Zbigniew Suszyński, Alena Bartnicka, Jakub Dmochowski, Barbara Jonak, Maja Nowak, Oliwier Kozłowski Damian wciąż niepokoi się o córkę spotykającą się ze starszym chłopakiem. Tymczasem Luiza znika z domu na całą noc, a ojciec zgłasza w końcu jej zaginięcie na policji. Z kolei Oliwka coraz bardziej martwi się znajomością Kajtka z Lily. Zwłaszcza gdy odkrywa, że dziewczyna mówi po polsku. Gdy do hotelu zagląda w przerwie między kursami Patryk, Zbrowska spędza z nim czas, by wzbudzić zazdrość Kajtka. Iwona godzi się w końcu z Kępskim i szczerze opowiada ukochanemu o sekretach swojej przeszłości, które też przed nim ukrywała. Niespodziewanie rodzice biznesmena mają kolejny pomysł na to, jak zdobyć wątrobę dla syna. 06:25 DLA NIESŁYSZĄCYCH - BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2561 Serial obyczajowy, 25 min, Polska 2021 Reżyseria: Grzegorz Waller Scenariusz: Maciej Sobczyk, Maria Czudowska Kin, Przemysław Jurek Aktorzy: Wiktoria Gąsiewska, Natalia Zambrzycka, Konrad Skolimowski, Karolina Chapko, Michał Lesień, Kacper Krupski, Julia Zielińska, Martin Bogdan, Emil Lipski, Jan Wieteska, Maria Dejmek, Maciej Raniszewski, Orina Krajewska Oliwka nadal nie umie porozumieć się z Kajtkiem, zwłaszcza gdy chłopak zauważa na jej profilu zdjęcie z Patrykiem. A gdy fotkę znajduje w Internecie Agata, w miłosne tarapaty wpada również Jezierski. Dominika, wspierana przez Sebastiana, organizuje spotkanie Damiana z córką oraz Aro. Herman zostaje zaatakowany na ulicy przez złodzieja. Świadkami napadu są Adrian i Dawid, którzy od razu ruszają w pościg za bandytą. 07:00 DLA NIESŁYSZĄCYCH - M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1632 Serial obyczajowy, 45 min, Polska 2021 Reżyseria: Kinga Lewińska Scenariusz: Alina Puchała, Marta Kuszewska, Katarzyna Terechowicz Aktorzy: Dominika Kachlik, Rafał Mroczek, Alicja Ostolska, Katarzyna Cichopek, Marcin Mroczek, Marcin Bosak, Melania Grzesiewicz, Anna Mucha Krystian Wieczorek, Laura Smojłowicz, Anna Oberc, Jacek Kopczyński Franka i Paweł bawią się z przyjaciółmi, świętując zbliżający się ślub. Wieczór kawalerski Zduńskiego nie przebiega jednak tak, jak planowali to jego koledzy, a "panieński" góralki zamienia się w ostrą bójkę. Tymczasem w małżeństwie Kingi i Piotrka znów wybucha kryzys. Werner wpada w tarapaty, gdy wyznaje Sandrze, że pragnie w życiu miłości, ale bez ślubu. 17:10 WOJCIECH CEJROWSKI- BOSO PRZEZ ŚWIAT - (119) - PERU. PERU OD TYŁU Film dokumentalny, 24 min, Polska, 2021 Scenariusz i reżyseria: Wojciech Cejrowski Zdjęcia: Dariusz Bassel Muzyka: Wojciech Cejrowski, Cezary Makiewicz Jak wygląda sobota na prowincji i kogo wiesza się na latarniach? Co piją miejscowi i jak zrobić peruwiańskiego drinka? Dowiemy się też, że w Peru ludzie głosują na bolków i budki. 18:25 NA SYGNALE - ODC. 354 "POSZUKIWANY" Serial fabularyzowany, 24 min, Polska, 2022 Reżyseria: Tomasz Średniawa Scenariusz: Joanna Budzowska Zdjęcia: Wojciech Oleksiejuk Aktorzy: Hubert Jarczak, Jarosław Gruda, Paulina Zwierz, Edyta Bełza, Kamil Wodka, Wojciech Zygmunt, Natalia Rewieńska, Tomasz Piątkowski, Lea Oleksiak, Wojciech Kuliński, Dariusz Wieteska, Monika Mazur - Chrapusta, Anna Wysocka - Jaworska, Justyna Sieniawska - Górska Britney postanawia pomóc Nowemu po utracie Zosi. Umawia chłopaka ze swoją koleżanką, Marianką. Tymczasem policja szuka młodego mężczyzny, który śmiertelnie pobił na ulicy przechodnia. Dwa zespoły ratowników, kierowane przez Banacha i Vicka, trafiają na dwóch mężczyzn z obrażeniami jak po ostrej bójce. 18:50 NA SYGNALE - ODC. 355 "FALSTART" Serial fabularyzowany, 24 min, Polska, 2022 Reżyseria: Tomasz Średniawa Scenariusz: Paweł Jurek Zdjęcia: Wojciech Oleksiejuk Aktorzy: Hubert Jarczak, Jarosław Gruda, Paulina Zwierz, Edyta Bełza, Kamil Wodka, Wojciech Zygmunt, Natalia Rewieńska, Tomasz Piątkowski, Lea Oleksiak, Wojciech Kuliński, Dariusz Wieteska, Monika Mazur - Chrapusta, Anna Wysocka - Jaworska, Justyna Sieniawska - Górska Britney i Piotr zaczynają trenować z Nowym do triathlonu, by w końcu zapomniał o swoim złamanym sercu. A gdy dziewczyna wskakuje do basenu, dochodzi do groźnego wypadku. Tymczasem na kolejnym dyżurze pacjentem Martyny oraz Kuby zostaje mężczyzna, który wybrał się na zakupy bez ubrania i popadł w poważne kłopoty. 19:25 RODZINKA.PL - ODC. 242 "RODZINNA KOLACJA" SEZON 13 Serial komediowy, 24 min, Polska, 2018 Reżyseria: Patrick Yoka Scenariusz: Jacques Davidts, Karol Klementewicz, Patrick Yoka Zdjęcia: Marcin Figurski Aktorzy: Magdalena Stużyńska, Olga Kalicka, Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Karolak, Maciej Musiał, Adam Zdrójkowski, Mateusz Pawłowski, Agata Kulesza, Wiktoria Gąsiewska, Emilia Dankwa, Adam Sikora, Krzysztof Dracz, Agnieszka Wosińska Agata chce wziąć udział w rozbieranej sesji, co wyraźnie nie podoba się Kubie. Dziewczyny plotkują na temat Magdy, oburzone jej zachowaniem w stosunku do Tomka. Kacper przerywa kłótnię rodziców. Kuba zagląda pod łóżko brata, żeby sprawdzić co takiego tam ukrywa. Natalia postanawia poznać rodziców Magdy, zaprasza ich na kolację. Atmosfera jest bardzo specyficzna. 21:00 SZYBKI JAK ŚMIERĆ (SPEED KILLS) Film kryminalny, 97 min, USA 2018 Reżyseria: Jodi Scurfield Scenariusz: John Luessenhop, David Aaron Cohen, Paul Castro Aktorzy: John Travolta, Matthew Modine, Jennifer Espositro, James Remar, Katheryn Winnick, Michael Weston Scenariusz oparty na książce "Speed Kills" Arthura J. Harrisa opowiadającej o życiu Donalda Aronowa, przedstawionego w filmie jako fikcyjna postać - Ben Aronoff. Donald Joel Aronow był konstruktorem najbardziej znanych w świecie łodzi motorowych. Urodził się w nowojorskim Brooklynie w 1927 roku, był najmłodszym synem rosyjskich żydowskich imigrantów. Założył własną firmę budowlaną i odniósł ogromny sukces, a potem z równym powodzeniem zainwestował w łodzie motorowe, jego klientami byli m.in. szach Iranu Mohammad Reza Pahlawi i George H. W. Bush. Superszybkie łodzie Aronowa sprawdziły się w różnych wyścigach i mistrzostwach świata, ale również zainteresowały handlarzy narkotyków. Donald Aronow został zastrzelony w 1987 roku, miał 59 lat. Filmowy bohater Ben Aronoff, w którego wcielił się John Travola, jest dobrze znany w branży budowlanej, jednak miłośnikowi szybkości to nie wystarcza. Aby realizować swoje marzenia i pasje, decyduje się osiąść wraz z rodziną w Miami i zainwestować w firmę produkującą łodzie motorowe. Stawia na prędkość i w tym kierunku rozwija swoją działalność. Wprowadza na rynek coraz szybsze motorówki, wciąż zastanawiając się, jakie maksymalne osiągi mogą mieć budowana przez niego maszyny. Wkrótce staje się i królem w tej branży, ma szerokie kontakty i znajomości wśród wielkich tego świata, ale też wdaje się w układy z mafią. Bez reszty pochłonięty swoją pasją Aronoff zbyt późno uświadamia sobie, że jest ścigany przez prawo oraz mafiosów. 22:55 KINO BEZ GRANIC - ZAGUBIONY CZAS (REMEMBRANCE/ DIE VERLORENE ZEIT) Dramat, 106 min, Niemcy 2011 Reżyseria: Anna Justice Scenariusz: Pamela Katz Aktorzy: Alice Dwyer, Dagmar Manzel, Mateusz Damięcki, Susanne Lothar, Joanna Kulig Ona Żydówka Hannah Silberstein, on Polak Tomasz Limanowski. To oni są bohaterami tego niezwykłego filmu o wielkiej miłości, dramatycznym rozstaniu i nadziei na ponowne spotkanie po latach. Film inspirowany rzeczywistymi wydarzeniami przedstawia historię miłości pomiędzy dwojgiem więźniów obozu koncentracyjnego Auschwitz. Wspólna niedola zbliża ich do siebie, Polak i Żydówka zakochują się w sobie. On planuje ucieczkę z piekła dla nich obojga, gdzie czeka ich tylko pewna śmierć. Ale okrutny wojenny los rozdziela miłującą się parę. Tracą nadzieję, że jeszcze kiedykolwiek mogą się zobaczyć. Po kilkudziesięciu latach Hannah, żyjąca teraz w Nowym Jorku, w szczęśliwym związku małżeńskim, widzi w telewizji mężczyznę łudząco podobnego do jej ukochanego Tomasza. Wracają wojenne wspomnienia. Hannah postanawia za wszelką cenę go odnaleźć. Czy mają szansę spotykać się w jesieni życia? 01:00 CZŁOWIEK NA TORZE Dramat psychologiczny, 82 min, Polska 1956 Reżyseria: Andrzej Munk Scenariusz na podstawie opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego: Jerzy Stefan Stawiński, Andrzej Munk Zdjęcia: Romuald Kropat Aktorzy: Kazimierz Opaliński, Zygmunt Maciejewski, Zygmunt Zintel, Zygmunt Listkiewicz, Roman Kłosowski, Alina Klimczak, Natalia Szymańska i inni Z hukiem i gwizdem, wśród kłębów pary i rytmicznego łoskotu pędzi nocny pociąg. Pasażerowie spokojnie odpoczywają w swoich przedziałach. Jedni rozmawiają, drudzy drzemią, inni spoglądają przez szyby wagonów w mrok. Z przodu, w lokomotywie, wre praca. Półnagi, mokry od potu i czarny od sadzy palacz wrzuca do rozżarzonego paleniska kolejną szuflę węgla. Piętnaście atmosfer w kotle na paliwie kiepskiej jakości - maszyniści są z siebie dumni. Ale teraz można będzie zmniejszyć ciśnienie i prędkość, w okolicach miejscowości Lemiesze poziom gruntu lekko opada. W oddali majaczy już sygnał na semaforze. Nagle w snopie światła reflektora lokomotywy skierowanego na tory pojawia się ludzka sylwetka. Człowiek na torze! - maszyniści błyskawicznie zaciągają hamulce. Z głośnym piskiem i zgrzytem pociąg zaczyna zwalniać. Potężny wstrząs zrzuca pasażerów z siedzeń. Podnoszą się z podłogi, złorzeczą obsłudze za tak gwałtowne hamowanie. Ale zanim rozpędzona wielosettonowa masa stanie, lokomotywa przetacza się ponad stojącym na torach. Kolejarze już biegną na tył pociągu, gdzie leży martwy człowiek. To Orzechowski! - poznają na pierwszy rzut oka starego maszynistę. Dostrzegają także coś więcej. Na semaforze pali się tylko jedno światło zamiast dwóch, nakazujących zwolnienie przed zwrotnicami. Rozpoczyna się śledztwo. Zawiadowca stacji, Tuszka, podejrzewa, że był to sabotaż w celu wykolejenia pociągu. Pomiędzy nim a maszynistą od dawna trwał konflikt. Orzechowski, który lokomotywy prowadził jeszcze przed wojną, nie chciał podporządkować się zarządzeniom Tuszki w sprawie oszczędzania paliwa. Buntował też ludzi, był wyniosły i nieprzyjemny dla podwładnych - wspomina zawiadowca. Ale zeznania młodego maszynisty Staszka Zapory, niegdyś pomocnika Orzechowskiego, przeczą temu. Orzechowski był wymagający i skrupulatny, trudny w pożyciu, ale fachowiec i uczciwy człowiek - zapewnia Zapora. Przed śledczymi stoi trudne zadanie. Czy to Orzechowski zgasił światło w semaforze? Czy był to sabotaż, czy przykład niedbalstwa? Czemu stary maszynista stanął na torach przed pociągiem, czekając na pewną śmierć? Powstały w 1956 roku film Andrzeja Munka przez wielu krytyków jest uznawany za arcydzieło naszej kinematografii. Reżyser, jeden z głównych przedstawicieli "polskiej szkoły filmowej", twórca "Eroiki", "Zezowatego szczęścia" i "Pasażerki", posługując się oszczędnymi środkami nakreślił wyraziste sylwetki bohaterów dramatu. Uwagę zwraca wybitna kreacja, jaką stworzył Kazimierz Opaliński jako maszynista Orzechowski. 02:35 WESELE Komediodramat, 100 min, Polska 2004 Scenariusz i reżyseria: Wojciech Smarzowski Zdjęcia: Andrzej Szulkowski Muzyka: Ryszard Tymon Tymański Aktorzy: Marian Dziędziel, Iwona Bielska, Tamara Arciuch, Maciej Stuhr, Bartłomiej Topa, Jerzy Rogalski, Arkadiusz Jakubik, Paweł Wilczak, Tomasz Sapryk i inni Wnikliwy, gorzko - ironiczny portret polskiego społeczeństwa, demaskatorska krytyka różnych grup społecznych, które spotykają się na wiejskim weselu. Bo też takie wesele to wydarzenie przede wszystkim społeczne, ujawniające różne postawy, ambicje, interesy. Nie młoda para jest tam najważniejsza ani jej uczucie. Znacznie istotniejsze okazuje się dążenie do tego, by "się postawić", pokazać, zakłuć sąsiadów w oczy swoją pozycją i bogactwem. W trakcie zabawy wychodzą też na jaw skrywane rodzinne grzeszki, niskie pobudki, sknerstwo, egoizm, chciwość, obłuda. Lejący się strumieniami alkohol odziera z masek, obnaża prawdziwą naturę: eleganccy goście stają się coraz bardziej prostaccy, pazerni, pozbawieni zasad. "Królewski szczep piastowy", który pod koniec wesela pijackimi głosami ryczy wspólnie "Rotę", budzi przede wszystkim zażenowanie i wstyd. Ale "to Polska właśnie". Nieuniknione odwołania do "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego służą głównie pokazaniu, że po stu latach w sumie niewiele zmieniło się w społecznym pejzażu. Walory filmu doceniło jury FPFF w Gdyni w 2004 r. , gdzie "Wesele" uhonorowano Nagrodą Specjalną Jury, nagrodą za pierwszoplanową rolę męską (dla Mariana Dziędziela), Nagrodą Stowarzyszenia Filmowców Polskich i Nagrodą Prezesa Zarządu TVP, a także Wyróżnieniem Specjalnym Jury na MFF w Karlovych Varach. Wiesław Wojnar, bogaty ogrodnik z podkarpackiej wsi, wydaje za mąż jedyną córkę, Kasię. Dziewczyna piękna, już z miastową ogładą, studentka, wychodzi za Janusza, chłopaka z tej samej wsi, który od dawna się w niej podkochiwał. Zerwali, gdy Kasia wyjechała do miasta, by się kształcić. Teraz wróciła, ale po obojgu młodych nie widać wielkiej miłości. Któż by jednak na to zważał? Dla Wojnara najważniejsze, żeby wesele wypadło jak najokazalej, ale też jak najtaniej. Dlatego wódkę sprowadzono ze Słowacji, kiełbasa jest drugiej świeżości. Wojnar próbuje też zaoszczędzić na muzykach przygrywających gościom, ale zespół się buntuje: nie będzie grał, jeśli Wojnar nie zapłaci im z góry. Dopłaty domaga się też kucharka, strażacy wynajmujący remizę itd. Ale Wojnarowie najbardziej martwią się, że nie zjawia się szwagier księdza proboszcza, który miał dostarczyć młodym prezent ślubny: sprowadzone specjalnie z Niemiec piękne audi. Gdy wreszcie auto przywozi inny, obcy mężczyzna, zaczynają się nowe kłopoty. Dostawca samochodu domaga się bowiem w rozliczeniu oprócz pieniędzy także obiecanych dwóch hektarów ziemi przy głównej drodze. Ziemia ta nie należy jednak do Wojnara, ale do jego teścia, a ten uparł się, że jej nie sprzeda. Wojnar oferuje przybyszowi inny kawałek gruntu, nawet większy i lepszej jakości, lecz ten twardo obstaje przy wcześniej wybranym. Wojnar miota się między coraz ostrzej rozmawiającym z nim kontrahentem a upartym teściem, nie mogąc nic wskórać. Dopiero gdy dostawca auta daje próbkę swoich gangsterskich metod działania, Wojnar decyduje się uzyskać od teścia zgodę choćby siłą. Pech jednak chce, że zdenerwowany staruszek dostaje zawału i umiera. Jego zgodę trzeba sfałszować, a nie ma nic za darmo. Tymczasem Kasia rozpoznaje w chłopaku filmującym wesele kamerą wideo swojego dawnego ukochanego. Odżywa tłumione uczucie, zwłaszcza że jednocześnie wychodzą na jaw prawdziwe intencje pana młodego. Wokół srebrnego audi narasta coraz więcej problemów, chwila słabości Wojnara wywołuje kryzys małżeński, a koszty wesela rosną wprost lawinowo. Precyzyjny scenariusz całej uroczystości wali się w gruzy.