TVP Kultura Poniedziałek, 24.01.2022 08:00 CZERWONY! SZTUKA AWANGARDY W KRAJU SOWIETÓW (RED! ART IN THE LAND OF THE SOVIETS) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2019 Reżyseria: Pierre - Henri Gibert Rosja, luty 1917 r. - seria strajków wstrząsa Petersburgiem, doprowadzając do końca carskich rządów. Wielka rewolucja zaczyna się od entuzjastycznego poparcia klasy robotniczej i postępowej inteligencji. Od czasu krwawej niedzieli i nieudanej rewolucji w 1905 r. Rosja nie widziała takiego klimatu zmian i emancypacji, wywołujących fale wstrząsów w społeczeństwie, a zwłaszcza w świecie sztuki. Poszukiwanie nowych środków wyrazu jest wspólne dla wszystkich dziedzin artystycznych: w malarstwie rozwijają się nowe ruchy (w tym rayonizm, suprematyzm, konstruktywizm). W 1917 r. rewolucja polityczna podąża śladami rewolucji estetycznej. Rewolucjoniści i artyści maszerują obok siebie, a Malewicz, Gonczarowa, Kandinsky, Rodczenko pełnią rolę przywódców i odgrywają aktywną rolę w budowaniu nowego społeczeństwa. Dzieła sztuki, przeżycia i wolne studia artystów rozwijają się. Pod jarzmem Stalina awangardowi artyści nie mają innego wyboru, jak przyjąć naturalistyczną estetykę, bardziej dostępną dla mas. Malarze realistów są umieszczani na piedestale, podczas gdy Malewicz, Rodczenko i Lissitsky walczą o dalszą pracę. Jednak w ruchu realistycznym i po śmierci Stalina pojawia się nowe pokolenie artystów (takich jak Deyneka, a następnie Bulatovand i Kabakov), którzy specjalizują się w obchodzeniu zasad w celu ożywienia kreatywności i innowacji w formach. Nie ma większej siły niż sztuka. Autorzy filmu, wykorzystując archiwalne zdjęcia, dokumenty i nagrane materiały, a także badania nad projektowaniem graficznym, opowiadają o powstaniu ruchów, które ukształtowały sztukę XX wieku. Film opowiada także o dumnych, zaangażowanych twórcach. 09:10 DWUNASTU GNIEWNYCH LUDZI (TWELVE ANGRY MEN) Dramat sądowy, 92 min, USA, 1957 Reżyseria: Sidney Lumet Scenariusz: Reginald Rose Zdjęcia: Borys Kaufman Muzyka: Kenyon Hopkins Aktorzy: Martin Balsam, Henry Fonda, Lee J. Cobb, Ed Begley, Jack Klugman, John Fiedler, Jack Warden, Edward Binns, E. G. Marshall Trzy Oscary, cztery nominacje do Złotych Globów to tylko kilka z wielu wyróżnień, jakimi został uhonorowany film Sidneya Lumeta z 1957 roku. Do tak spektakularnego międzynarodowego sukcesu przyczyniły się z pewnością doskonały scenariusz Reginalda Rose’a i gwiazdorska obsada z udziałem tak znakomitych postaci kina jak Henry Fonda, Lee J. Cobb, Ed Begley i Jack Klugman. Prestiżowe amerykańskie czasopismo The Hollywood Reporter okrzyknęło dzieło Lumeta jednym z najlepszych filmów wszech czasów". Dramat sądowy, którego akcja toczy się w pokoju dla ławników sądowych - tytułowych dwunastu gniewnych. Ławnicy zbierają się, żeby wydać jednogłośny werdykt w sprawie o morderstwo. Wyrok skazujący chłopaka za zamordowanie ojca wydaje się być przesądzony. Jednak jeden z przysięgłych ma wątpliwości. Narada w dusznym pokoju przedłuża się niemiłosiernie, napięcie rośnie, jednak stopniowo, kolejni ławnicy ulegają argumentacji kolegi. 11:00 BLISKO, CORAZ BLIŻEJ - ODC. 11 U PASTERNIKÓW WESELE. ROK 1926 Serial historyczny, 75 min, Polska, 1986 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Albin Siekierski Zdjęcia: Jan Janczewski Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Tomasz Zaliwski, Ewa Ziętek, Eugeniusz Kujawski, Jan Frycz, Teresa Lipowska, Czesław Stopka, Grażyna Barszczewska, Tadeusz Szaniecki, Krzysztof Stroiński, Dorota Pomykała Nadchodzi rok 1926. Po ukończeniu studiów w Krakowie Henryk wraca do rodzinnych Katowic. Tu znajduje pracę w biurze wojewody Michała Grażyńskiego. Młody Pasternik przywozi ze sobą Wandę - swą towarzyszkę życia, która zostaje bardzo serdecznie przyjęta przez pozostałą część rodziny. Pasternikowie z trudem wiążą koniec z końcem. Niestety, praca w kopalni, choć ciężka, nie przynosi wysokich dochodów. Najwięcej powodów do narzekań ma Robert. Jego zarobki ciągle maleją, a potrzeby rodziny rosną. Poprawę sytuacji może przynieść wstąpienie w szeregi volksbundu. Namawia go do tego Jerzy, namawia majster. Robert wciąż się waha. 12:30 TRZY MŁYNY - ODC. 1/3 - MŁYN NAD UTRATĄ Dramat, 57 min, Polska, 1985 Reżyseria: Jerzy Domaradzki Scenariusz: Jerzy Domaradzki, Bolesław Michałek Zdjęcia: Wit Dąbal Muzyka: Jerzy Satanowski Aktorzy: Ewa Dałkowska, Jan Janowski, Jerzy Zelnik, Edward Żentara, Franciszek Pieczka "Trzy młyny" to cykl telewizyjny, powstały na kanwie opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza "Młyn nad Utratą" (1936), "Młyn nad Lutynią" (1946) i "Młyn nad Kamienną" (1950). Akcja miniserialu toczy się od roku 1928 do lat pięćdziesiątych. Każdy odcinek jest zamkniętą całością, a jedyną postacią, pojawiającą się we wszystkich, jest ksiądz Ryba, grany przez Edwarda Żentarę. Rok 1928. Młody poeta Julian Zdanowski przyjeżdża do swego starszego przyjaciela Karola - zamożnego arystokraty, konesera sztuki i zagorzałego wielbiciela muzyki Ryszarda Wagnera. Wkrótce poznaje Jadwigę - rozwódkę z dwojgiem dzieci, która mieszka w młynie. Między Julianem a znacznie starszą od niego kobietą rodzi się uczucie. Niespodziewany afekt przyjaciela wywołuje niepokój Karola. Darzy on bowiem Zdanowskiego nie tyle przyjaźnią, co platoniczną, homoseksualną miłością. Niebawem poeta przeprowadza się do Jadwigi. Jednak ich idylla nie trwa długo. "Młyn nad Utratą", na podstawie którego zrealizowano pierwszą część serii, to owoc Iwaszkiewiczowskich poszukiwań metafizycznego sensu ludzkiej egzystencji. Scenarzyści nieco zmienili wymowę utworu. Jego filmowa wersja to przede wszystkim opowieść o kryzysie europejskiej kultury, zakażonej wirusem nihilizmu i faszyzmu. 13:35 PRZYGODY GAPISZONA - ODC. 8 - GAPISZON AUTOMOBILISTA Film animowany, 8 min, Polska, 1965 Reżyseria: Jerzy Kotowski Scenariusz: Jerzy Kotowski, Bohdan Butenko Wykonawcy: Brak Dialogów/Narratora . Czego potrzebuje mały chłopiec, aby zostać automobilistą? Oczywiście samochodu zabawki z doczepionym sznureczkiem! Taki właśnie prezent otrzymuje od ukochanej babci Gapiszon. Musi się jednak jeszcze nauczyć zasad zabawkowego ruchu drogowego. Parkowanie na prawdziwym parkingu pod barem mlecznym może należy zostawić prawdziwym samochodom. (opis dystrybutora) 14:00 REŻYSERZY - JOHN FRANKENHEIMER 6/10 SEZON 3 (THE DIRECTORS - JOHN FRANKENHEIMER) Film dokumentalny, 43 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najważniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się twórczości Johna Frankenheimera, twórcy m.in. "Przeżyliśmy wojnę", "Ptasznika z Alcatraz" czy"Pociągu". 15:00 DAMA KAMELIOWA Melodramat, 103 min, Polska 1994 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Jadwiga Barańska Zdjęcia: Tomasz Dobrowolski, Adam Sikora Muzyka: Eugeniusz Rudnik Aktorzy: Anna Radwan, Jan Frycz, Stanisława Celińska, Anna Dymna, Jerzy Kamas, Jan Englert, Henryk Machalica, Artur Dziurman, Zofia Merle i inni "To kameralna, ubrana w stroje z epoki opowieść o miłości. W czasie absolutnej znieczulicy i chamstwa przelewających się na ekranach, roztrzaskujących się mózgów, brutalności i krwi, myślę, że nasz film znajdzie swojego odbiorcę. Takiego, któremu brakuje we współczesnym kinie wielkich uczuć" - mówiła w jednym z wywiadów Jadwiga Barańska, asystentka reżysera i scenarzystka "Damy Kameliowej", prywatnie żona realizatora filmu, Jerzego Antczaka, twórcy pamiętnych, nominowanych do Oscara "Nocy i dni" oraz miniserialu "Hrabina Cosel" (w obu produkcjach Barańska kapitalnie zagrała główne role). "Damę Kameliową" (początkowo planowaną jako spektakl Teatru TV) Antczak nakręcił w urokliwych plenerach stołecznych Łazienek i Starówki. Sceny we wnętrzach realizowano zaś w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie. Adaptacja głośnej powieści Aleksandra Dumasa syna w ujęciu Antczaka i Barańskiej różni się nieco od swych słynnych poprzedniczek, w tym filmu George'a Cukora z 1936 z Gretą Garbo, Robertem Taylorem i Lionelem Barrymorem w rolach głównych. Polscy twórcy podjęli próbę pogodzenia książkowego oryginału z duchem współczesności - bezwzględnej i wyrachowanej. Dlatego "Dama Kameliowa" anno domini 1994 to nie tyle opowieść o romantycznej i niespełnionej miłości, co historia tragedii dwojga ludzi, którzy nie potrafili się zrozumieć. To realistyczny zapis tragedii jednostek bezbronnych wobec okrucieństwa świata, skazanych na cierpienie i samotność. Akcja filmu toczy się w połowie XIX wieku. Główną bohaterką "Damy..." jest Małgorzata Gautier, luksusowa paryska kurtyzana, znana z tego, że pojawia się na spektaklach operowych z bukietem białych lub czerwonych kamelii. Po śmierci kobiety odbywa się licytacja jej majątku. Pisarz Aleksander Dumas kupuje książkę, ale niespełna kilka dni potem zjawia się u niego niejaki Armand Duval, dla którego nabytek literata stanowi niezmiernie cenną pamiątkę. Okazuje się, że Duval był kochankiem Małgorzaty, jednak ich związek zakończył się tragedią. Niezwykły gość postanawia opowiedzieć pisarzowi dramatyczne dzieje swej miłości. 16:55 SZCZĘŚLIWY CZŁOWIEK Film obyczajowy, 84 min, Polska, 2000 Scenariusz i reżyseria: Małgorzata Szumowska Zdjęcia: Marek Gajczak, Michał Englert Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Jadwiga Jankowska-Cieślak, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Piotr Jankowski, Roman Gancarczyk, Mieczysław Grąbka, Andrzej Hudziak Wyróżniony za wartości artystyczne na festiwalu w Salonikach w 2000 r. film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym Małgorzaty Szumowskiej. Zanim reżyserka nakręciła "Szczęśliwego człowieka", było o niej głośno w filmowym świecie. Córka znanych krakowskich dziennikarzy, absolwentka łódzkiej "filmówki" już w pierwszych realizacjach dokumentalnych wykazała nieprzeciętny talent i umiejętność starannej i wnikliwej obserwacji rzeczywistości. Przebojem weszła narynek filmowy szkolnymi etiudami i dokumentami zrealizowanymi tuż po studiach, zdobywając prestiżowe nagrody i wyróżnienia w kraju i za granicą m.in. w Tel - Awiwie, Bolonii, Tampere, Meksyku. Akcja "Szczęśliwego człowieka" została osadzona w realiach współczesnej rzeczywistości polskiej. To kameralny, pozbawiony efektów komercyjnych rodzinny dramat, rozgrywający się w scenerii ubogich i ponurych miejsc Krakowa. Smutna historia trojga ludzi i ich skomplikowanych relacji uczuciowych. Reżyserka filmu bardziej niż o tempo narracji zadbała o psychologiczne portrety bohaterów, przeżywających życiową tragedię. Krytyka zgodnie podkreślała znakomitą grę przede wszystkim Jadwigi Jankowskiej - Cieślak i Małgorzaty Hajewskiej - Krzysztofik. Specyficzną atmosferę filmu podtrzymują zdjęcia młodych operatorów, Marka Gajczaka i Michała Englerta, którzy umiejętnie ukazują zwykłych ludzi wtopionych w tło brudnych i odrapanych krakowskich kamienic. Matka (Jadwiga Jankowska - Cieślak) i jej 30 - letni syn Janek (Piotr Jankowski) mieszkają razem w ubogiej dzielnicy miasta, w starym domu. Los ich nie rozpieszcza, nigdy nie zaznali szczęścia ani dobrobytu. Janek jest życiowym nieudacznikiem. Choć w szkole był prymusem i skończył studia, nie zrobił błyskotliwej kariery zawodowej. Nie ma nawet stałej pracy, zarabia dorywczo, pisując artykuły do gazet. Bezrobotna matka dostaje w końcu obietnicę posady. Musi jednak przedtem poddać się rutynowym badaniom. Diagnoza lekarska przekreśla wszystko. Kobieta ma raka płuc, zostało jej zaledwie kilka miesięcy życia. Próbuje zataić swój stan zdrowia przed jedynakiem. On jednak dowiaduje się o nieuleczalnej chorobie matki. Sądząc, że rodzicielka nie zdaje sobie sprawy ze śmiertelnego zagrożenia, prosi lekarzy, by ukryli przed nią prawdę. Rozpoczyna się rodzinny dramat, a jego bohaterowie prowadzą specyficzną grę, wzajemnie się oszukując. Wychowany przez matkę syn chciałby, choć na krótko, dać jej szczęście, spełnić wszystkie marzenia, wynagrodzić lata smutku i cierpień. Gdy na horyzoncie pojawia się kobieta, postanawia się z nią ożenić. Namawia ją do odegrania roli narzeczonej i przyszłej synowej, by sprawić radość matce. Tymczasem Marta (Małgorzata Hajewska - Krzysztofik), robotnica w wytwórni mrożonek, samotnie wychowująca córkę Manię, wiele w życiu przeszła. Przeżywa własny dramat, choć stara się tego nie okazywać na zewnątrz. 18:50 CZARNA ŻMIJA - SEZON 3, ODC. 1 (BLACK ADDER) Serial komediowy, 29 min, Wielka Brytania, 1987 Reżyseria: Mandie Fletcher Scenariusz: Ben Elton, Richard Curtis Aktorzy: Rowan Atkinson, Tony Robinson, Hugh Laurie Akcja trzeciego sezonu rozgrywa się na przełomie XVIII i XIX wieku za czasów regencji. Czarna Żmija jest służącym księcia regenta, późniejszego króla Jerzego IV Hanowerskiego. Premier William Pitt Młodszy chce pozbawić księcia regenta praw obywatelskich. 19:20 CZARNA ŻMIJA - SEZON 3, ODC. 2 (BLACK ADDER) Serial komediowy, 29 min, Wielka Brytania, 1987 Reżyseria: Mandie Fletcher Scenariusz: Ben Elton, Richard Curtis Aktorzy: Rowan Atkinson, Tony Robinson, Hugh Laurie Książę Jerzy zgadza się patronować słownikowi autorstwa Samuela Johnsona. Edmund odkrywa, że Baldrick spalił jedyny istniejący egzemplarz dzieła, stara się więc w jedną noc odtworzyć słownik. 20:00 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - W TAJNEJ SŁUŻBIE JEJ KRÓLEWSKIEJ MOŚCI (ON HER MAJESTY'S SECRET SERVICE) Film sensacyjny, 136 min, Wielka Brytania 1969 Reżyseria: Peter Hunt Scenariusz na podstawie powieści Iana Fleminga: Richard Maibaum Aktorzy: George Lazenby, Diana Rigg, Telly Savalas, Ilse Steppat, Gabriele Ferzetti, Yuri Borienko, Bernard Horsfall, George Baker i inni W 1969 r. Sean Connery uznał, że pięć występów w roli superagenta 007 zapewniło mu już wystarczającą sławę i postanowił zerwać ostatecznie z tą postacią. Przerażeni producenci zaczęli gorączkowo poszukiwać jego następcy. Ich wybór padł na 30 - letniego aktora australijskiego George'a Lazenby'ego, który występował dotąd w rodzimej telewizji, także w reklamówkach. James Bond miał być jego debiutem w europejskim kinie. Rzucony od razu na głęboką wodę Lazenby poradził sobie wprawdzie całkiem dobrze, ale nie przypadł do gustu ani publiczności przyzwyczajonej do Connery'ego, ani producentom i jego gwiazda szybko zgasła. Niechęci odbiorców nie złagodziła nawet jego ekranowa partnerka, piękna Diana Rigg, wówczas bardzo popularna dzięki prezentowanemu swego czasu także w Polsce serialowi kryminalnemu "Rewolwer i melonik". "W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości" było zresztą "bondem" nietypowym nie tylko ze względu na pierwszą wtedy zmianę odtwórcy głównej roli. Film okazał się też najbardziej melodramatyczny. Przeżywający liczne romanse superagent tym razem zakochiwał się "na poważnie", a nawet żenił ze swą wybranką. Niestety, ich związek kończył się tragicznie. Zdjęcia do filmu kręcono w Szwajcarii, Anglii i Portugalii, a nastrojową piosenkę "We Have All the Time in the World" śpiewa sam Louis Armstrong. James Bond od dawna usiłuje rozpracować tajną międzynarodową organizację przestępczą "Widmo", na której czele stoi obłąkany miliarder Stavros Blofeld. Kolejny ślad wiedzie Bonda na portugalskie wybrzeże, gdzie 007 ratuje od samobójczej śmierci śliczną dziewczynę, Tracy, nałogową hazardzistkę i córkę Marca Draco, szefa zbrodniczego syndykatu. Wkrótce Bond ponownie przychodzi dziewczynie z pomocą, spłacając jej wysoki dług hazardowy. Z wdzięczności Tracy wręcza mu klucz do swego pokoju. Nowy kochanek córki zostaje niebawem sprowadzony przed oblicze Draco, który proponuje agentowi milion dolarów w zamian za poślubienie rozkapryszonej panny. Bond odrzuca pieniądze, prosi natomiast przyszłego teścia o pomoc w odnalezieniu Blofelda. Wykorzystując swe międzynarodowe kontakty, Draco dowiaduje się, że Blofeld przebywa w Szwajcarii, gdzie zabiega o przyznanie mu tytułu szlacheckiego. W jednym z tamtejszych kurortów narciarskich znajduje się również kierowany przez niego tajemniczy Instytut Badań Fizjologicznych. Bond dostaje się do wnętrza i odkrywa, że w rzeczywistości jest to tajne laboratorium chemiczne, gdzie pracownicy Blofelda pracują nad groźną substancją, która ma zniszczyć życie roślin i zwierząt na Ziemi. Blofeld i jego pomocnica Irma postanawiają zlikwidować intruza, ale Bondowi udaje się wymknąć. Tracy, która przybyła ukochanemu z odsieczą, musi uciekać wraz z nim. Blofeld szykuje na nich zasadzkę. 22:50 PANORAMA KINA POLSKIEGO - WILKOŁAK (WILKOŁAK) Dramat, horror, 84 min, Niemcy/Polska/Niderlandy (Holandia), 2018 Reżyseria: Adrian Panek Scenariusz: Adrian Panek Aktorzy: Nicolas Przygoda, Sonia Mielielica, Jakub Syska, Kamil Polnisiak, Nicolas Przygoda, Sonia Mietielica, Danuta Stenka, Jakub Syska, Matylda Ignasiak, Werner Daehn, Krzysztof Durski, Julia Ślusarczyk, Helena Mazur, Maksymilian Balcerowski, Oleh Shcherbyna Czas akcji filmu: lato 1945 roku. Miejsce: prowizoryczny sierociniec utworzony w opuszczonym pałacu otoczonym lasami. Mieszkańcy tego odizolowanego od świata domu to ośmioro dzieci wyzwolonych po wojnie z obozu koncentracyjnego. Właśnie tu wojenne sieroty znalazły schronienie, mając nadzieję na powrót do w miarę normalnego życia. Nie zaznają jednak spokoju, przyjdzie im przeżyć kolejny koszmar. Stają oko w oko z grasującymi po lasach wilczurami, wypuszczonymi tuż przed wyzwoleniem z obozu, gdzie były tresowane do uśmiercania więźniów. Wataha wygłodniałych dzikich zwierząt otacza sierociniec. Osaczone dzieci na próżno próbują się uwolnić z pułapki. Sieroty są pozbawione jedzenia i wody. Ale to jeszcze nie koniec ich koszmaru. 01:30 ZABAWNA DZIEWCZYNA (FUNNY GIRL) Film biograficzny, 142 min, USA 1968 Reżyseria: William Wyler Scenariusz na podstawie musicalu Isobel Lennart z piosenkami Jule’a Styne’a i Boba Merrilla: Isobel Lennart Aktorzy: Barbra Streisand, Omar Sharif, Kay Medford, Anne Francis, Walter Pidgeon, Lee Allen, Mae Questel, Gerald Mohr i inni Stosunkowo krótkie (59 lat), ale barwne życie Fanny Brice zmarłej w 1951 r. amerykańskiej aktorki i piosenkarki, niejednokrotnie inspirowało twórców scenicznych i filmowych. W 1939 r. powstał film oparty na jej biografii "Rose of Washington Square", co zresztą pociągnęło za sobą proces sądowy o naruszenie prywatności wygrany przez Fanny. W 13 lat po jej śmierci na Broadway trafił z kolei musical "Funny Girl", w którym postać bohaterki brawurowo kreowała Barbra Streisand. Jego kinową wersję wyreżyserował William Wyler, powierzając rolę Fanny sprawdzonej już odtwórczyni. Także i tym razem Barbra odniosła sukces jej występ Akademia Filmowa uhonorowała Oscarem dla najlepszej aktorki. Pierwsze lata XX w. Brzydka, ale pełna determinacji Fanny Brice, dziewczyna z rodziny węgierskich Żydów przybyłych do Ameryki i zamieszkałych w nowojorskiej dzielnicy Lower East Side, marzy o karierze artystycznej na Broadwayu. Porzuca szkołę i zaczyna występować w śpiewająco - tańczących chórkach w Keeney’s Music Hall. Paradoksalnie, jej nieudolne wysiłki, by nadążyć za innymi rozbawiają publiczność od łez, dzięki czemu Fanny zyskuje możliwość indywidualnych popisów. Tam również zwraca na nią uwagę notoryczny podrywacz i hazardzista Nick Arnstein. Niebawem wieść o talentach Fanny dociera do samego Florenza Ziegfelda, który zatrudnia ją do swojego zespołu Ziegfeld Follies. Przewrotny pomysł Fanny, która nieco zmienia finałowy numer podczas premierowego przedstawienia, znów okazuje się sukcesem. Panna Brice zyskuje status gwiazdy i możliwość samodzielnego dobierania sobie materiału artystycznego. Ponownie spotyka Nicka Arnsteina i bardzo przeżywa jego wyjazd na rok do Europy. Kiedy znów natyka się na niego przypadkowo podczas występów w Baltimore, zostaje jego kochanką i pod wpływem impulsu porzuca zespół Ziegfeld Follies, by podążyć za ukochanym do Europy. Na statku biorą ślub, a gdy wracają do Ameryki, Fanny wydaje na świat córkę. Niestety, szczęście opuszcza Nicka: przegrywa ogromną sumę, musi nawet sprzedać dom. Obowiązek utrzymania rodziny przejmuje Fanny, która wraca do Ziegfeld Follies i szybko odzyskuje dawną pozycję. Ale mąż, zazdrosny o jej sukcesy, wyjeżdża do Nowego Jorku. Przegrywa coraz większe sumy, a jego długi rosną w zastraszającym tempie. Odrzuca jednak pomoc żony, woląc wdawać się w ciemne interesy. Aresztowany i skazany na półtora roku więzienia błaga Fanny, by się z nim rozwiodła. Ona jednak nie chce o tym słyszeć. Występuje jeszcze więcej niż zwykle, próbując pracą zagłuszać problemy. Dopiero gdy Nick wychodzi na wolność, zgadza się na rozwód, świadoma, że ich związek nie ma przyszłości. Ale zachowuje po nim dobre wspomnienia, bo dzięki Nickowi czuła się piękna.