TVP Kultura Wtorek, 25.01.2022 09:15 SZCZĘŚLIWY CZŁOWIEK Film obyczajowy, 84 min, Polska, 2000 Scenariusz i reżyseria: Małgorzata Szumowska Zdjęcia: Marek Gajczak, Michał Englert Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Jadwiga Jankowska-Cieślak, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Piotr Jankowski, Roman Gancarczyk, Mieczysław Grąbka, Andrzej Hudziak Wyróżniony za wartości artystyczne na festiwalu w Salonikach w 2000 r. film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym Małgorzaty Szumowskiej. Zanim reżyserka nakręciła "Szczęśliwego człowieka", było o niej głośno w filmowym świecie. Córka znanych krakowskich dziennikarzy, absolwentka łódzkiej "filmówki" już w pierwszych realizacjach dokumentalnych wykazała nieprzeciętny talent i umiejętność starannej i wnikliwej obserwacji rzeczywistości. Przebojem weszła narynek filmowy szkolnymi etiudami i dokumentami zrealizowanymi tuż po studiach, zdobywając prestiżowe nagrody i wyróżnienia w kraju i za granicą m.in. w Tel - Awiwie, Bolonii, Tampere, Meksyku. Akcja "Szczęśliwego człowieka" została osadzona w realiach współczesnej rzeczywistości polskiej. To kameralny, pozbawiony efektów komercyjnych rodzinny dramat, rozgrywający się w scenerii ubogich i ponurych miejsc Krakowa. Smutna historia trojga ludzi i ich skomplikowanych relacji uczuciowych. Reżyserka filmu bardziej niż o tempo narracji zadbała o psychologiczne portrety bohaterów, przeżywających życiową tragedię. Krytyka zgodnie podkreślała znakomitą grę przede wszystkim Jadwigi Jankowskiej - Cieślak i Małgorzaty Hajewskiej - Krzysztofik. Specyficzną atmosferę filmu podtrzymują zdjęcia młodych operatorów, Marka Gajczaka i Michała Englerta, którzy umiejętnie ukazują zwykłych ludzi wtopionych w tło brudnych i odrapanych krakowskich kamienic. Matka (Jadwiga Jankowska - Cieślak) i jej 30 - letni syn Janek (Piotr Jankowski) mieszkają razem w ubogiej dzielnicy miasta, w starym domu. Los ich nie rozpieszcza, nigdy nie zaznali szczęścia ani dobrobytu. Janek jest życiowym nieudacznikiem. Choć w szkole był prymusem i skończył studia, nie zrobił błyskotliwej kariery zawodowej. Nie ma nawet stałej pracy, zarabia dorywczo, pisując artykuły do gazet. Bezrobotna matka dostaje w końcu obietnicę posady. Musi jednak przedtem poddać się rutynowym badaniom. Diagnoza lekarska przekreśla wszystko. Kobieta ma raka płuc, zostało jej zaledwie kilka miesięcy życia. Próbuje zataić swój stan zdrowia przed jedynakiem. On jednak dowiaduje się o nieuleczalnej chorobie matki. Sądząc, że rodzicielka nie zdaje sobie sprawy ze śmiertelnego zagrożenia, prosi lekarzy, by ukryli przed nią prawdę. Rozpoczyna się rodzinny dramat, a jego bohaterowie prowadzą specyficzną grę, wzajemnie się oszukując. Wychowany przez matkę syn chciałby, choć na krótko, dać jej szczęście, spełnić wszystkie marzenia, wynagrodzić lata smutku i cierpień. Gdy na horyzoncie pojawia się kobieta, postanawia się z nią ożenić. Namawia ją do odegrania roli narzeczonej i przyszłej synowej, by sprawić radość matce. Tymczasem Marta (Małgorzata Hajewska - Krzysztofik), robotnica w wytwórni mrożonek, samotnie wychowująca córkę Manię, wiele w życiu przeszła. Przeżywa własny dramat, choć stara się tego nie okazywać na zewnątrz. 11:00 BLISKO, CORAZ BLIŻEJ - ODC. 12 ZŁOTA LILIJKA. ROK 1932 Serial historyczny, 76 min, Polska, 1986 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Albin Siekierski Zdjęcia: Jan Janczewski Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Tomasz Zaliwski, Ewa Ziętek, Jan Frycz, Teresa Lipowska, Czesław Stopka, Tadeusz Szaniecki, Krzysztof Stroiński, Dorota Pomykała, Piotr Skiba, Lidia Bienias Rok 1932. Śląska gospodarka boryka się z poważnymi problemami. Z miesiąca na miesiąc powiększa się obszar nędzy. Bieda i problemy z pracą nie omijają Pasterników. Robert po awanturze z majstrem ląduje na bruku. Ratując się przed biedą, dołącza do górników nielegalnie wydobywających węgiel z biedaszybów. W jego ślady idzie Tomasz. By zarobić na chleb, gotów jest ryzykować nawet kłopoty z policją regularnie niszczącą biedaszyby. Brak pracy popycha Gustka, syna Roberta, do szukania zarobku w przemycie i hazardzie. Na tym tle dochodzi do rodzinnego konfliktu. Nie wiedzie się też Bolkowi, synowi Tomasza. Brak pieniędzy uniemożliwia mu naukę w gimnazjum. Wspólnie z kuzynem Ryśkiem zaczyna sprzedawać węgiel z biedaszybów na placu targowym. 12:30 TRZY MŁYNY - ODC. 2/3 - MŁYN NAD LUTYNIĄ Dramat, 50 min, Polska, 1985 Reżyseria: Jerzy Domaradzki Scenariusz: Jerzy Domaradzki, Bolesław Michałek Zdjęcia: Wit Dąbal Muzyka: Jerzy Satanowski Aktorzy: Edward Żentara, Franciszek Pieczka, Anna Milewska, Monika Kuklińska, Olaf Lubaszenko, Bogusław Augustyn Kameralny dramat psychologiczny - ekranizacja opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza "Młyn nad Lutynią". Podobnie jak w dwóch pozostałych odcinkach miniserii "Trzy młyny", miejscem akcji jest młyn, a cała historia rozgrywa się w czasie okupacji. Młody bohater Jarogniew, osierocony przez rodziców, powraca do kraju z Francji, dokąd przed wojną wyemigrowała jego rodzina. Chłopiec niespełna piętnastoletni czuje się w domu dziadków obco. Imponuje mu potęga zwycięskich wojsk niemieckich, sam też po części czuje się Niemcem - jego matka, córka starego Durczaka, wyszła za mąż po romansie z niemieckim dziedzicem. Chłopak zapisuje się do Hitlerjugend, uczestniczy w pacyfikacji kościoła. Proboszcza ratuje od śmierci Durczak, dziadek Jarogniewa. Ksiądz Ryba ukrywa się u gajowego Grzesiaka. Mieszka tam także Bolka, siostrzenica właściciela, wielka miłość Jarogniewa. Dziewczyna jednak nie chce się już z nim przyjaźnić. Urażony w swych uczuciach Jaro wydaje kryjówkę księdza swoim hitlerowskim przełożonym. Niemcy aresztują kapłana, znęcają się nad Bolką. Durczak przyprowadza do młyna, gdzie mieszka z żoną i wnukiem, skatowaną dziewczynę, która opowiada o zbrodni Jarogniewa. Rankiem dziadek budzi chłopaka, każe mu założyć faszystowski mundur. Prowadzi Jarogniewa do lasu. 13:30 JACK LEMMON - NIEPRZECIĘTNY EVERYMAN (JACK LEMMON, A TRUE TROUPER (ROBOCZY JACK LEMMON, NOBODY IS PERFECT)) Film dokumentalny, 53 min, Francja, 2019 Reżyseria: Julia Kupenberg, Clara Kupenberg W dokumencie mówią o Jacku Lemmonie: Marc Wanamaker, Tony Maietta, Joe McBride. Zasłynął niezapomnianymi rolami filmowymi, chociaż jak sam mówi początkowo interesował go wyłącznie teatr. Jego kariera na ekranie trwała ponad 40 lat. Debiutował pod koniec Złotego Wieku Hollywoodu, gdzie niepodzielnie rządziły wielkie wytwórnie filmowe, ale odnalazł się także we współczesności, pracując niemal do końca swych dni. Sprawdził się w "Pół żartem pół serio", "Dziwnej parze", ale także w kontrowersyjnym "Chińskim syndromie" i prowokacyjnym dramacie politycznym "Zaginiony". Przybył do Hollywood w latach 50. , kiedy triumfy święcili Clark Gable, John Wayne, Gary Cooper. A w przemyśle filmowym pojawiło się wówczas zapotrzebowanie na postaci charakterystyczne, do których pasował właśnie Jack Lemmon. Bez trudu wcielał się w przeciętnych bohaterów, chłopaków z sąsiedztwa. Przylgnął do niego wizerunek zwyczajnego faceta, który znalazł się w niezwykłej sytuacji. Bez trudu przechodził od scen komediowych do dramatycznych. To typowe dla aktorów teatralnych. Miał znakomity warsztat. Często występował też w telewizji. Zanim stał się sławny, zagrał około pięciuset ról telewizyjnych. Łowca talentów z wytwórni Columbia zwrócił na niego uwagę Harry’ego Cohna, który był znaną postacią w Hollywood, właścicielem Columbii i jednym z wielkich magnatów filmowych. Decydował o wszystkim, panował nad całą wytwórnią. Lemmon opowiadał, jak wszedł do gabinetu Cohna i stanął przed jego biurkiem sztywny ze strachu. Ten chciał, by Lemmon zmienił nazwisko, które mu nie pasowało. Ale Jack kategorycznie odmówił. W latach 50. Jack Lemmon i Judy Holliday zagrali razem w pierwszym filmie To może się zdarzyć każdemu, w reżyserii jedynego w swoim rodzaju George’a Cukora. Przedtem Jack występował tylko w teatrze i w telewizji. Na początku hollywoodzkiej kariery grał między innymi w filmie "Mister Roberts", którego akcja rozgrywa się na statku. Przypominał komików z lat 30. i 40. , grających w szalonych komediach i wygłaszających w szybkim tempie trudne dialogi. W jego wykonaniu były bezbłędne i bardzo płynne. Od głównej roli w komedii romantycznej To się może zdarzyć każdemu z Judy Holliday, przeszedł bez przeszkód do takich filmów, jak "Kowboj", z Glennem Fordem. Przez całą karierę był niezwykle wszechstronny. Billy Wilder chciał, żeby Jack zagrał w "Pół żartem pół serio". Mimo Oscara za drugoplanową rolę w filmie "Mister Roberts", nie był jeszcze gwiazdą pierwszej wielkości. Ale Wilder pragnął z nim współpracować, dostrzegł jego niespodziewany temperament i skłonność do szaleństwa. Okazał się niezastąpiony w filmach "Pół żartem pół serio" i "Garsoniera". Jack Lemmon był bezbłędnie obsadzany w latach 60. Zagrał z Shirley MacLaine w "Słodkiej Irmie". W filmie Dni wina i róż z Lee Remick wcielił się w nieszczęsnego alkoholika. On sam miał ten problem, podobnie jak wielu jego przyjaciół, więc chciał się jakoś przyczynić do promocji zdrowia psychicznego. "Ocalić tygrysa" to bardzo mroczny, przygnębiający film. Jego bohater, Harry Stoner, odcisnął silne piętno na Lemmonie. Zidentyfikował się z tą postacią bardziej niż z innymi rolami, które grał w tym okresie. Harry Stoner to moralny bankrut. Nie miał uprzedzeń w wyborze filmów i to zapewniło mu długowieczność. Kiedy w latach 60. pojawiła się francuska Nowa Fala, wystąpił w "Kwietniowych szaleństwach" z Catherine Deneuve, jedną z największych światowych gwiazd. W latach 70. zagrał w "Makaroniarzach" z Marcello Mastroiannim. Miał europejską wrażliwość, która podobała się Europejczykom i wdzięk typowego Amerykanina. Ale jak każdy wspaniały aktor, był kameleonem, który może się przemieniać, przyjmując dowolną postać. 14:40 JESZCZE NIE WIECZÓR Dramat obyczajowy, 99 min, Polska, 2008 Reżyseria: Jacek Bławut Scenariusz: Jacek Bławut, Jacek Piotr Bławut, Stanisław Józefowicz Zdjęcia: Wojciech Staroń Muzyka: Tomasz Stroynowski Aktorzy: Jan Nowicki, Nina Andrycz, Sonia Bohosiewicz, Irena Kwiatkowska, Danuta Szaflarska, Teresa Szmigielówna, Beata Tyszkiewicz, Ewa Krasnodębska, Bożena Mrowińska, Zofia Perczyńska, Anna Grażyna Suchocka, Zofia Wilczyńska, Stefan Burczyk, Wieńczysław Gliński, Witold Gruca "Jeszcze nie wieczór" to pełnometrażowy debiut wybitnego dokumentalisty Jacka Bławuta. To film o miłości, przemijaniu i aktorach, ich ekscentryczności, marzeniach zagrania jeszcze jednej, może już ostatniej wielkiej roli. Do Domu Aktora w Skolimowie przyjeżdża na rekonwalescencję gwiazdor kina i teatru Jerzy (Jan Nowicki). Przybycie niepoprawnego ekscentryka zakłóca ustabilizowane życie mieszkańców, tym bardziej że Jerzy namawia ich do wspólnego wystawienia Fausta Goethego. Równocześnie flirtuje z Małgorzatą, zmysłową pracownicą ośrodka (Sonia Bohosiewicz). W 2008 roku na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni film otrzymał Srebrne Lwy i nagrodę australijskich dystrybutorów Złotego Kangura, a Jan Nowicki nagrodę za pierwszoplanową rolę męską. W 2009 roku Jacek Bławut na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej Prowincjonalia we Wrześni odebrał Nagrodę Główną Jańcia Wodnika. 18:30 DO DZIEŁA Magazyn, 15 min, Polska, 2021 Reżyseria: Jarosław Rybicki Scenariusz: Justyna Melonowska Wykonawcy: Justyna Melonowska (prowadząca) Pamięć Tematem rozmowy jest pamięć jako postawa, umiejętność i wartość. W literaturze przejawia się głównie w postaci pamiętników, a głównym wątkiem rozmowy jest wspomnienie polskiego ziemiaństwa i jego dziedzictwa. Gościem programu jest Anna Mieszczanek - dziennikarka, a podstawą do dyskusji literatura, m.in. Anny Mieszczanek "Przedwojenni. Był zawsze jakiś dwór", "Pamiętniki chłopów" wybór: Leonora Stróżecka, Marii Dąbrowskiej "Noce i dnie", Anny z Działyńskich Potockiej "Mój pamiętnik", Mieczysława Jałowieckiego "Na skraju imperium i inne wspomnienia", "Czas ziemiaństwa" wybór tekstów: Anny Richter, Sigrid Unset "Odzyskać przyszłość". 18:50 CZARNA ŻMIJA - SEZON 3, ODC. 3 (BLACK ADDER) Serial komediowy, 29 min, Wielka Brytania, 1987 Reżyseria: Mandie Fletcher Scenariusz: Ben Elton, Richard Curtis Aktorzy: Rowan Atkinson, Tony Robinson, Hugh Laurie Edmund zakłada się, że byłby w stanie uratować francuskiego arystokratę z rąk rewolucjonistów. 19:25 CZARNA ŻMIJA - SEZON 3, ODC. 4 (BLACK ADDER) Serial komediowy, 26 min, Wielka Brytania, 1987 Reżyseria: Mandie Fletcher Scenariusz: Ben Elton, Richard Curtis Aktorzy: Rowan Atkinson, Tony Robinson, Hugh Laurie Wstrząśnięty nieudanym zamachem na swoje życie, książę - regent postanawia poprawić swój publiczny wizerunek. W tym celu zatrudnia dwóch aktorów. 20:00 THE ROYAL BALLET - ALICJA W KRAINIE CZARÓW (TALBOT: ALICE'S ADVENTURES IN WONDERLAND) Film fabularny telewizyjny, 126 min, Wielka Brytania, 2017 Reżyseria: Ross Macgibbon Wykonawcy: Lauren Cuthbertson, Federico Bonelli, Steven Mcrae, Koen Kessels, Orchestra of The Royal Opera House, The Royal Ballet Baśniowa historia "Alicji w krainie czarów" przeniesiona na scenę brytyjskiego Royal Opera House. Współczesna kompozycja Joby ' ego Talbota i choreografia Christophera Wheeldona. Wspaniałe widowisko dla widzow różnych pokoleń. 22:25 LEKKIE OBYCZAJE - MUSTANG (MUSTANG) Dramat, 93 min, Francja/Katar/Niemcy/Turcja, 2015 Reżyseria: Deniz Gamze Ergüven Scenariusz: Deniz Gamze Ergüven, Alice Winocour Zdjęcia: David Chizallet, Ersin Gök Muzyka: Warren Ellis Aktorzy: Erol Afsin, Doğa Zeynep Doğuşlu, Elit İşcan, Güneş Nezihe Şensoy, Tuğba Sunguroğlu Nominacja do Oscara i Złotego Globu w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny oraz nagroda FIPRESCI przyznawana przez stowarzyszenie krytyków filmowych. Film stał się pretekstem do dyskusji na temat wolności i praw współczesnych kobiet. Bohaterkami są siostry, młode i pełne życia, pragnące swobody i wolności, ale tym samym ściągają na siebie nieszczęście. Niewątpliwie na uwagę zasługuje gra pięciu młodych aktorek odtwarzających główne role. Akcja filmu rozgrywa się na tureckiej prowincji, w nadmorskim miasteczku oddalonym kilkaset kilometrów od Stambułu. To właśnie tu mieszkają bohaterki: Lale i jej cztery siostry: Sonay, Ece, Selma i Nur. Wraz z nastaniem lata i czasu beztroskich zabaw, już pierwszego dnia wakacji, upojone perspektywą długo wyczekiwanej kanikuły, dziewczyny świętują koniec roku szkolnego, oddając się na plaży niewinnym flirtom z kolegami z klasy. Mieszkańcy miasteczka są jednak zbulwersowani takim zachowaniem. Wybucha skandal, a Bogu ducha winne uczennice za swoje rzekomo gorszące zachowanie muszą słono zapłacić. Rozgniewana rodzina zamyka je w domowym areszcie. Aby zatuszować kompromitujące zdarzenie, jedynym rozwiązaniem wydaje się jak najszybsze zamążpójście córek. Bez wiedzy sióstr wybierają dla nich narzeczonych. Czy dziewczyny muszą poddawać się surowym zasadom moralnym, czy mają prawo swobody wyboru, możliwości wolnego zaspokojenia swoich najskrytszych potrzeb? Czy będą walczyć o swoje prawa? Każda z sióstr, kochających wolność i dotychczasowe pozbawione nakazów życie, inaczej podejdzie do obowiązków narzucanych im przez krewnych i tradycję. Inaczej też potoczą się ich losy. 00:10 DO DZIEŁA Magazyn, 15 min, Polska, 2021 Reżyseria: Jarosław Rybicki Scenariusz: Justyna Melonowska Wykonawcy: Justyna Melonowska(Prowadzący) Pamięć Tematem rozmowy jest pamięć jako postawa, umiejętność i wartość. W literaturze przejawia się głównie w postaci pamiętników, a głównym wątkiem rozmowy jest wspomnienie polskiego ziemiaństwa i jego dziedzictwa. Gościem programu jest Anna Mieszczanek - dziennikarka, a podstawą do dyskusji literatura, m.in. Anny Mieszczanek "Przedwojenni. Był zawsze jakiś dwór", "Pamiętniki chłopów" wybór: Leonora Stróżecka, Marii Dąbrowskiej "Noce i dnie", Anny z Działyńskich Potockiej "Mój pamiętnik", Mieczysława Jałowieckiego "Na skraju imperium i inne wspomnienia", "Czas ziemiaństwa" wybór tekstów: Anny Richter, Sigrid Unset "Odzyskać przyszłość". 00:40 MŁODA POLSKA - DOG DAYS Dramat, 15 min, Polska, 2019 Reżyseria: Zuzanna Grajcewicz Scenariusz: Ewa Radzewicz, Zuzanna Grajcewicz Zdjęcia: Ewa Radzewicz Aktorzy: Sonia Roszczuk, Maciej Pesta, Zbigniew Waleryś Krótki film fabularny. Czego brakuje w świecie, w którym wyginęły zwierzęta? Bohaterowie filmu "Dog Days" prowadzą firmę świadczącą usługi tym, którzy chcą zrekompensować sobie nieobecność zwierząt. Jak się okazuje, relacja człowieka i zwierzęcia jest bardzo złożona. Pośród przyjaźni i przywiązania zawsze jest pewna ilość przemocy, która stara się znaleźć ujście. (ŹRÓDŁO: polishshorts.pl) 01:10 PANORAMA KINA POLSKIEGO - WILKOŁAK (WILKOŁAK) Dramat, horror, 84 min, Niemcy/Polska/Niderlandy (Holandia), 2018 Reżyseria: Adrian Panek Scenariusz: Adrian Panek Aktorzy: Nicolas Przygoda, Sonia Mielielica, Jakub Syska, Kamil Polnisiak, Nicolas Przygoda, Sonia Mietielica, Danuta Stenka, Jakub Syska, Matylda Ignasiak, Werner Daehn, Krzysztof Durski, Julia Ślusarczyk, Helena Mazur, Maksymilian Balcerowski, Oleh Shcherbyna Czas akcji filmu: lato 1945 roku. Miejsce: prowizoryczny sierociniec utworzony w opuszczonym pałacu otoczonym lasami. Mieszkańcy tego odizolowanego od świata domu to ośmioro dzieci wyzwolonych po wojnie z obozu koncentracyjnego. Właśnie tu wojenne sieroty znalazły schronienie, mając nadzieję na powrót do w miarę normalnego życia. Nie zaznają jednak spokoju, przyjdzie im przeżyć kolejny koszmar. Stają oko w oko z grasującymi po lasach wilczurami, wypuszczonymi tuż przed wyzwoleniem z obozu, gdzie były tresowane do uśmiercania więźniów. Wataha wygłodniałych dzikich zwierząt otacza sierociniec. Osaczone dzieci na próżno próbują się uwolnić z pułapki. Sieroty są pozbawione jedzenia i wody. Ale to jeszcze nie koniec ich koszmaru. 02:50 KINO NOCNE - OGRÓD ROZKOSZY ZIEMSKICH (THE GARDEN OF EARTHLY DELIGHTS) Dramat obyczajowy, 103 min, Wielka Brytania/Włochy/Polska 2003 Scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Lech Majewski Zdjęcia: Lech Majewski Muzyka: Lech J. Majewski, Józef Skrzek Aktorzy: Claudine Spiteri, Chris Nightingale, Barry Chipperfield, Novella Martinoli, Gian Campi, Mariarosa Marchiori Miło i pięknie kosztować darów życia w rozświetlonym pejzażu Ogrodu rozkoszy ziemskich, u stóp fantastycznych budowli, na zielonych błoniach przeciętych lustrami wody, wśród nieprzebranych rzesz nagich ludzi, równie radosnych i niewinnych jak Adam i Ewa w raju. Ludzi cieszących się pięknem swych ciał, oddających się delikatnym pieszczotom, kontemplujących piękno krajobrazu i bratających się z przyrodą niekiedy tak mocno, że przybierających zoomorficzne kształty. Ale nawet tu, w bezgrzesznym świecie Ogrodu, zażywanie rozkoszy należy miarkować. Ci powściągliwi dostąpią wiecznego szczęścia u boku Chrystusa, na lewym skrzydle tryptyku. Nazbyt łapczywi, zbyt głodni silnych wrażeń, trafią na prawą deskę "Tysiącletniego królestwa", do przerażającej krainy wiecznego lęku i cierpienia. Tam, pod straszliwym drzewem śmierci, czekają na nich szpony demonów, cęgi potworów i ostrza machin katowskich... Lech Majewski, absolwent łódzkiej PWSFTViT, malarz, prozaik, poeta, kompozytor, reżyser filmowy i teatralny, zadebiutował na srebrnym ekranie filmem "Rycerz" w 1980 roku. W Hollywood nakręcił znany także polskim widzom "Lot świerkowej gęsi", sfilmował operę "Pokój saren" z własnym librettem, a w 1999 roku zrealizował nagradzany na festiwalach film "Wojaczek". "Ogród rozkoszy ziemskich", będący koprodukcją włosko - brytyjsko - polską, oparł na swej powieści "Metafizyka". Bohaterami filmu są Claudia i Chris. Mężczyzna, konstruktor statków, umysł ścisły, pewnie poruszający się w uładzonym świecie fizycznych wzorów i liczb, rzadko odkłada kamerę. Jest filmowym maniakiem rejestrującym niemal każdą godzinę spędzoną z partnerką, w tym także najbardziej intymne zbliżenia. Claudia, historyk sztuki, interesuje się średniowieczną alchemią, a nade wszystko - twórczością Hieronima z Aken zwanego Boschem, wielkiego artysty niderlandzkiego żyjącego na przełomie XVI i XVI stulecia. Kobieta przygotowuje doktorat na temat jego głośnego obrazu "Tysiącletnie królestwo", znanego powszechnie jako "Ogród rozkoszy ziemskich". Naukowe zainteresowania łączy z osobistą fascynacją tym niesamowitym dziełem "malarza diabłów". Próbuje rozszyfrować ukryte w obrazie tajemnice, znaleźć wskazówki pozwalające dostąpić rajskich rozkoszy już za życia. Czy to się jej uda? Czy zdąży? Nagłe i nieoczekiwane rozpoznanie groźnej, może nawet i śmiertelnej choroby zmusza Claudię do pośpiechu. Zaś dość kontrowersyjna filmowa pasja Chrisa nabiera nowego znaczenia. Może już wkrótce ulotny cyfrowy zapis pozostanie jedynym świadectwem chwil spędzonych z piękną, pełną życia, poszukującą swego miejsca w świecie, łaknącą szczęścia kobietą?