TVP Kultura Sobota, 12.02.2022 07:35 WYSPY SZCZĘŚLIWE. ŚPIEWA ANNA GERMAN Koncert, 17 min, Polska, 1970 Reżyseria: Jan Laskowski Zdjęcia: Jan Laskowski Wykonawcy: Anna German Minirecital Anny German zrealizowany w studiu TV w 1970 roku. 08:35 TAMTE LATA, TAMTE DNI - JÓZEF WILKOŃ Dysk./wywiad/debata, 26 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem lata dzieciństwa i rodzinny dom wspomina wybitny polski ilustrator Józef Wilkoń. 09:05 PORTRETY - PRZEMYSŁAW ŚLIWA Reportaż, 8 min, Polska, 2021 Reżyseria: Marzena Strąk Scenariusz: Marzena Strak Przemysław Śliwa jest absolwentem warszawskiej szkoły baletowej, ukończonej w 1963 r. Solista i pierwszy tancerz najpierw Państwowej Opery w Poznaniu, potem przez 13 lat Polskiego Teatru Tańca Conrada Drzewieckiego. Czynny choreograf współpracujący z teatrami muzycznymi i dramatycznymi w całym kraju oraz pedagog baletu. Był kierownikiem baletu teatrów muzycznych w Gdyni i Bydgoszczy. Współpracował jako choreograf z Krakowską Operą i Operetką, a jako szef baletu w tym teatrze dążył do zreformowania struktury baletu, aby uczynić z niego zespół autonomiczny w ramach KOiO. Zrealizował dwadzieścia choreografii pełnospektaklowych baletów, a są to m. in. "Historia Żołnierza" I. Strawińskiego, "Romeo i Julia" S. Prokofiewa, "Symfonia Fantastyczna" H. Berlioza, "Peer Gynt" E. Griega. Współpracuję z teatrami dramatycznymi w całej Polsce. Jest twórcą choreografii oper, operetek i musicali. 09:25 SZTUKA DOKUMENTU - WILKOŃ 88 Film dokumentalny, 26 min, Polska, 2017 Reżyseria: Mariusz Malec Scenariusz: Mariusz Malec Zdjęcia: Mirosław Basaj Muzyka: Agnieszka Czajkowska Filmowa opowieść o historii życia bohatera i jego twórczych poszukiwaniach. Podsumowanie ponad 60 - letniej kariery Józefa Wilkonia; wędrówka od malarstwa do grafiki, ilustracji książkowej i rzeźby. Zaprezentujemy wypracowany przez lata, indywidualny, chropowaty w drewnie i niezwykle delikatny na papierze, język jego artystycznej wypowiedzi. 10:00 SERIALOWA NOSTALGIA - ZMIENNICY - ODC. 11/15 - ANTYCYPACJA Serial komediowo- obyczajowy, 58 min, Polska, 1986 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Jacek Janczarski Zdjęcia: Wojciech Jastrzębowski Muzyka: Przemysław Gintrowski Aktorzy: Mieczysław Hryniewicz, Ewa Błaszczyk, Stanisława Celińska, Mariusz Benoit, Marzena Trybała, Gustaw Lutkiewicz, Irena Kwiatkowska, Marek Siudym, Iwona Głębicka, Marek Frąckowiak, Wojciech Pokora Zmiennicy nie mogą wyplątać się z kłopotów, jakich przysparzają im uciążliwi pasażerowie ich taksówki. Klusek i Gonschorek usiłują namówić Jacka do złożenia fałszywych zeznań w sądzie w sprawie o porwanie taxi 1313. Kasia, jako Marian Koniuszko, bierze udział w ryzykownej mistyfikacji, próbując pomóc przyjaciołom Jacka Parzydlaka w rozwiązaniu ich problemów mieszkaniowych. Tymczasem redaktor Lusia i awangardowy pisarz Oborniak, którzy odtworzyli zaginioną powieść, stają wobec nowych i niespodziewanych okoliczności związanych ze "zmartwychwstaniem" autora. 11:30 DZIWAK? - INTERPRETACJE Film dokumentalny, 59 min, Polska, 2021 Reżyseria: Anna Duda Scenariusz: Anna Duda Jak to by było być Norwidem? Bo wszyscy mówią, że geniusz, ale że dziwak, że samotnik, że nieszczęśnik, że nikt go nie rozumiał, że z życiem niespecjalnie dał sobie radę, że skazany na zły los, że kochał w uniesieniu bez wzajemności, zmarł w biedzie w przytułku, a i po śmierci pochowano go obok tych, których specjalnie nie lubił. A co jeśli to mit? Co jeśli Norwid był towarzyski, lubiany, współpracował z Polonią na emigracji? Co jeśli się stylizuje, bo jego wybór wynika z obserwacji życia? Żeby zrozumieć Norwida, trzeba pójść za nim, podążyć za jego azymutami (Niemcy, Włochy, Francja, Stany Zjednoczone), trzeba popatrzeć na tamten świat w kontekście czasów, w których żył i poprzez wybrane teksty wierszy, listów, dramatów, prozy z perspektywy jego jako filozofa, indywidualisty, artysty wszechstronnego. Film to próba artystycznego odtworzenia spojrzenia Norwida na współczesne mu czasy, próba zrozumienia jego sposobu myślenia, postrzegania świata i sztuki. To próba stworzenia bohatera, z którym widzowie będą współodczuwali, którego portret będzie na miarę najbardziej fascynującego bohatera filmowego, któremu wszyscy sekundują, podziwiają go albo który wręcz wywołuje politowanie, ale wobec którego ma się intensywne emocje, którego się żałuje, ale jednocześnie z ciekawością podąża za jej losem. 12:40 OKRUCHY DNIA (REMAINS OF THE DAY) Dramat psychologiczno - obyczajowy, 129 min, Wielka Brytania/USA 1993 Reżyseria: James Ivory Scenariusz na podstawie powieści Kazuo Ishiguro "U schyłku dnia": Ruth Prawer Jhabvala Zdjęcia: Tony Pierce - Roberts Muzyka: Richard Robbins Aktorzy: Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve, Peter Vaughan, Hugh Grant, Michael Lonsdale, Tim Pigott - Smith i inni Fascynująca i perfekcyjnie zrealizowana ekranizacja trzeciej, uhonorowanej prestiżową nagrodą Booker Prize, powieści Kazuo Ishiguro. Japoński pisarz mieszkający od 40 lat w Anglii stworzył dzieło będące kwintesencją angielskości, jej ducha, obyczajów, wzorów zachowań. Wziął je na warsztat James Ivory - reżyser, który jak nikt inny potrafi odtwarzać tę angielskość na ekranie, mimo że z pochodzenia jest Amerykaninem. Ishiguro, a za nim Ivory bardzo plastycznie opisują czasy świetności wiejskiej rezydencji możnego arystokraty. Ukazując ten miniony bezpowrotnie świat, robią to wprawdzie z gryzącą ironią, ale i wielką nostalgią. Ivory'emu dopomogli w tym idealnie dobrani odtwórcy głównych ról - Anthony Hopkins i Emma Thompson. Ale mimo pełnych zachwytu recenzji i ośmiu nominacji do Oscara dzieło Ivory'ego nie otrzymało ostatecznie żadnej statuetki. Bohaterem "Okruchów dnia" jest kamerdyner Stevens, służący idealny, szef kilkudziesięcioosobowej służby domowej w imponującej posiadłości lorda Darlingtona. Jego życiową pasją i ambicją stała się troska o to, by w Darlington Hall wszystko funkcjonowało zgodnie z odwiecznymi zasadami. W imię osiągnięcia zawodowej perfekcji Stevens zrezygnował całkowicie z życia osobistego, drobnych przyjemności, własnych zainteresowań. Wstydliwie też skrywa przed światem uczucie, jakim darzy ochmistrzynię, pannę Kenton. On również nie jest jej obojętny, ale kobieta na próżno czeka na jakiś znak lub gest świadczący o zainteresowaniu nią. Lord Darlington, idealista zajmujący się polityką zagraniczną, nieoficjalnie współpracuje z Chamberlainem i wierzy w porozumienie z Trzecią Rzeszą. Studiuje dzieła teoretyków rasizmu, wyrzuca z domu żydowskie pokojówki i dopiero kiedy Niemcy wypowiadają wojnę Wielkiej Brytanii, uświadamia sobie, jak bardzo się mylił w swych politycznych sympatiach. Oskarżony o zdradę stanu, umiera w hańbie. Jego spadkobiercy nie wahają się pozbyć rezydencji, w której potajemnie gościli faszystowcy dostojnicy. Posiadłość nabywa w 1958 r. amerykański dyplomata, Lewis, który przejmuje ją "z dobrodziejstwem inwentarza" - wiernym kamerdynerem. Stevens myśli tylko o tym, aby "zmiana rządów" nie zakłóciła funkcjonowania domostwa. W utrzymaniu wszystkiego w dawnym stanie bardzo pomogłaby niezawodna niegdyś panna Kenton, ale dawno opuściła posiadłość. Kiedy Lewis udziela kamerdynerowi krótkiego urlopu, ten wyrusza na wybrzeże w nadziei, że odnajdzie ochmistrzynię. W trakcie podróży wspomina swe życie, wraca myślami do wydarzeń, które miały miejsce w Darlington Hall przed wybuchem wojny i w jej trakcie. Mimo woli odkrywa i analizuje swój dramat, fiasko własnego życia. Uświadamia sobie, że je zmarnował, że stracił szansę na wielką miłość. Spotkanie z panną Kenton, która przez ten czas wyszła za mąż stając się panią Benn, stanowi tylko gorzką pointę tych rozważań. 15:20 SZCZAWNO - ZDRÓJ BAROQUE FESTIVAL 2021 - JUSTYNA WOŚ Koncert, 36 min, Polska, 2021 Zdjęcia: Magdalena Bojdo, Jacek Flis Wykonawcy: Justyna Woś Cztery dni Barokowego Festiwalu w Szczawnie - Zdroju. Recital klawesynowy z trzeciego dnia festiwalu w wykonaniu Justyny Woś. Kierownictwo artystyczne Festiwalu sprawuje Władysław Kłosiewicz - klawesynista i dyrygent, ekspert w dziedzinie muzyki dawnej. Festiwal objęty jest patronatem honorowym m.in. Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Wicemarszałka Województwa Dolnośląskiego i Burmistrza Szczawna - Zdroju. 20:00 BILET DO KINA - KOCHANICA FRANCUZA (THE FRENCH LIEUTENANT'S WOMAN) Melodramat, 120 min, Wielka Brytania 1981 Reżyseria: Karel Reisz Scenariusz na podstawie powieści Johna Fowlesa: Harold Pinter Aktorzy: Meryl Streep, Jeremy Irons, Hilton McRae, Emily Morgan, Charlotte Mitchell, Lynsey Baxter, Jean Faulds, Peter Vaughan i inni Opublikowana w 1970 r. powieść Johna Fowlesa "Kochanica Francuza" niemal natychmiast stała się bestsellerem, przełożonym na kilkanaście języków i wydanym w wielu krajach (polskie wydanie ukazało się w 1973 r.). Rychło też pojawiła się myśl o jej sfilmowaniu. Z trudności tego przedsięwzięcia najlepiej zdawał sobie sprawę jej autor, pomny nie najlepszych doświadczeń z ekranizacją swych dwóch wcześniejszych książek: "Kolekcjonera" i "Maga". Tym razem postanowił sam wybrać reżysera. Jego wybór padł na Karela Reisza. Ale temu nie przypadł do gustu scenariusz Dennisa Pottera. Fred Zinnemann, który zastąpił Reisza, nie zgodził się z kolei, by główną rolę kobiecą zagrała proponowana przez Fowlesa Vanessa Redgrave. Ponownie wezwany Reisz zaprosił do współpracy znakomitego brytyjskiego dramaturga Harolda Pintera. Idealną odtwórczynię głównej roli - Meryl Streep - znalazł w USA, a jej partnerem został Brytyjczyk Jeremy Irons, aktor Royal Shakespeare Company, który w "Kochanicy Francuza" zagrał swą pierwszą dużą rolę filmową. Zdjęcia kręcono w naturalnych plenerach południowej Anglii. Początkowe trudności nagrodziło całemu zespołowi entuzjastyczne przyjęcie dzieła nawet na trudnym rynku amerykańskim. Film otrzymał w 1981 r. 5 nominacji do Oscara: dla najlepszej aktorki, za scenariusz, kierownictwo artystyczne, kostiumy i montaż. Meryl Streep uhonorowano ponadto Złotym Globem za najlepszą rolę kobiecą. "Kochanica Francuza" okazała się nadzwyczaj twórczą i oryginalną adaptacją filmową równie nieszablonowej książki Fowlesa, który pokusił się o rodzaj pastiszu wiktoriańskiego romansu, przefiltrowanego przez wiedzę i świadomość pisarza II połowy XX w. Chcąc oddać na ekranie ten dzisiejszy tok refleksji oceniającej staromodną fabułę, Pinter oprawił część kostiumową filmu we współczesną ramę. Pozornie ma ona kształt banalny: stanowi rodzaj reportażu o pracy ekipy filmowej ekranizującej właśnie historię Sary Woodruff, "kochanicy Francuza". Ale, wbrew przeświadczeniu widzów, to nie rozwój wydarzeń "realnych" zaczyna oddziaływać na filmowy obraz fikcyjnych bohaterów, ale odwrotnie: fikcyjna akcja i fikcyjne postaci powodują przemianę duchową pary wykonawców głównych ról, a ich życie zmienia się pod wpływem dramatu odgrywanego przed kamerą. Jest rok 1980. W Dorset trwają zdjęcia do "Kochanicy Francuza". Amerykanka Anne i Anglik Mike, grający w tym filmie główne role, niemal odruchowo nawiązują ze sobą romans. Wiedzą, że nie potrwa on długo: oboje mają rodziny, do których wrócą po zakończeniu pracy. Ich spotkania, rozmowy nie mają zresztą w sobie żaru wielkiej namiętności. Co innego na planie, który przenosi ich do roku 1867... W miejscowości Lyme Regis młody archeolog Charles Smithson stara się o rękę Ernestine Freeman, córki bogatego kupca. Podczas spaceru z narzeczoną spotyka tajemniczą kobietę wystającą godzinami na falochronie i wpatrującą się we wzburzone morze. To Sara Woodruff, była guwernantka, porzucona przed kilkoma laty przez francuskiego porucznika marynarki i bezskutecznie czekająca na jego powrót. Charles zaczyna spotykać się z Sarą, ale nie potrafi przełamać muru, jakim odgrodziła się od otoczenia, ani skłonić jej do opuszczenia miasteczka. Sarah jest przekonana, że gdzie indziej może zostać jedynie prostytutką, za którą bezpodstawnie uważają ją mieszkańcy miasteczka. Godność osobista nie pozwala jej jednak dementować plotek krążących w środowisku. W końcu Charlesowi udaje się przekonać Sarę, aby wyjechała do Exeter, dokąd będzie jej przekazywać fundusze na utrzymanie. Na planie filmowym w 1980 r. Anne, korzystając z przerwy w zdjęciach, wyjeżdża do Londynu, do męża, obiecując Mike'owi rychły powrót. Filmowy Charles odwiedza tymczasem Sarę w Exeter. Jest w niej zakochany bez pamięci. Gdy dochodzi między nimi do zbliżenia, Charles odkrywa ze zdumieniem, że Sarah była dziewicą i wszystkie pogłoski na jej temat były złośliwymi kalumniami dewotek z Lyme Regis. Głęboko tym poruszony, postanawia poślubić Sarę. Wraca do Lyme Regis i zrywa zaręczyny z Ernestine. Po powrocie do Exeter nie zastaje już jednak Sary, która zniknęła bez śladu. Mike cierpi głęboko wskutek rozłąki z Anne. Uświadamia sobie, że jego znajomość z nią to coś znacznie poważniejszego niż przelotny romans z koleżanką z planu. 22:10 CLOSTERKELLER - RESCARLET Koncert, 74 min, Polska, 2015 Wykonawcy: Closterkeller Koncert zespołu Closterkeller, który odbył się 5 września 2015 roku podczas Summer Fall Festival w Płocku z okazji jubileuszowej reedycji płyty "Scarlet". 02:20 ZAGUBIONY CZAS (REMEMBRANCE AKA DIE VERLORENE ZEIT) Dramat, 106 min, Niemcy 2011 Reżyseria: Anna Justice Scenariusz: Pamela Katz Aktorzy: Alice Dwyer, Dagmar Manzel, Mateusz Damięcki, Susanne Lothar, Joanna Kulig Ona Żydówka Hannah Silberstein, on Polak Tomasz Limanowski. To oni są bohaterami tego niezwykłego filmu o wielkiej miłości, dramatycznym rozstaniu i nadziei na ponowne spotkanie po latach. Film inspirowany rzeczywistymi wydarzeniami przedstawia historię miłości pomiędzy dwojgiem więźniów obozu koncentracyjnego Auschwitz. Wspólna niedola zbliża ich do siebie, Polak i Żydówka zakochują się w sobie. On planuje ucieczkę z piekła dla nich obojga, gdzie czeka ich tylko pewna śmierć. Ale okrutny wojenny los rozdziela miłującą się parę. Tracą nadzieję, że jeszcze kiedykolwiek mogą się zobaczyć. Po kilkudziesięciu latach Hannah, żyjąca teraz w Nowym Jorku, w szczęśliwym związku małżeńskim, widzi w telewizji mężczyznę łudząco podobnego do jej ukochanego Tomasza. Wracają wojenne wspomnienia. Hannah postanawia za wszelką cenę go odnaleźć. Czy mają szansę spotykać się w jesieni życia? 04:45 WENUS Z ILLE Film obyczajowy, 25 min, Polska, 1967 Autor: Prosper Merimee Reżyseria: Janusz Majewski Scenariusz: Janusz Majewski Zdjęcia: Stefan Matyjaszkiewicz Muzyka: Lucjan Kaszycki Aktorzy: Michael Kane, Isabelle Jan, Jacek Woszczerowicz, Andrzej Nowakowski, Halina Kossobudzka, Leon Niemczyk, Mieczysław Stoor, Zbigniew Koczanowicz, Witold Pyrkosz Adaptacja opowiadania klasyka dziewiętnastowiecznej noweli realistycznej Prospera Merimee (1803-70), autora mistrzowskich krótkich utworów ("Kolomba", "Carmen", "Lokis") łączących trafność obyczajowej obserwacji z niezwykłym klimatem i scenerią. Jean, właściciel oberży na granicy francusko-hiszpańskiej, szczyci się posiadaniem antycznego posągu Wenus z Ille. Rzeźbę otacza jednak zła sława: według legendy ludzi, którzy się z nią zetkną, spotyka nieszczęście. Karczmarz, wielbiciel i znawca antyku, niewiele sobie jednak robi z ludowych bajań i z dumą prezentuje swój skarb przybyłemu właśnie do gospody kolejnemu gościowi - sławnemu archeologowi. Ponieważ nazajutrz ma się odbyć ślub jedynego syna oberżysty, Alphonse'a, z miejscową panną, ojciec zaprasza na tę uroczystość również znamienitego gościa. Niestety, ponura przepowiednia dotycząca posągu spełnia się i w tym przypadku. Po przyjęciu weselnym, kiedy młodzi małżonkowie udają się do sypialni, Alphonse niespodziewanie umiera. Jego zaszokowana połowica przedstawia zebranym bardzo dziwnie brzmiący opis okoliczności, w których nastąpił zgon. Czyżby legenda okazała się prawdą? Na wszelki wypadek zapada decyzja o przetopieniu posągu na dzwon kościelny.