Program 1 Poniedziałek, 14.02.2022 06:15 PRZYSIĘGA - ODC. 580 (YEMIN) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Fikriye umiera podczas operacji. W czasie snu babcia Gulperi opowiada jej bajkę o Dobrej Wróżce, która straciła rodziców. Była prześladowana przez bandę złodziei i uciekając przed nimi wpadła w ramiona syna sułtana, tak samo poranionego przez życie, jak ona. Podczas gdy człowiek Emira poszukuje Fatmy, ta nagle zjawia się w jego domu. Emir jest wobec niej podejrzliwy, a Fatma, gdy dowiaduje się, że Gulperi została jego prawowitą żoną, nie zabiera jej ze sobą pod pretekstem, że ma jeszcze coś do załatwienia. 08:35 RANCZO S.III - ODC. 27 (SERIA III, ODC. 1) - PŁOMIEŃ DUŻY I MAŁY Serial komediowy, obyczajowy, 46 min, Polska 2008 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Artur Barciś, Marta Lipińska, Franciszek Pieczka, Jacek Kawalec, Dorota Chotecka, Wioletta Arlak, Marta Chodorowska, Arkadiusz Nader, Piotr Pręgowski, Bogdan Kalus, Katarzyna Żak, Sylwester Maciejewski, Wojciech Wysocki i inni Trzecia seria odcinków serialu komediowego, którego dwie pierwsze produkcje gromadziły przed telewizorami rekordową widownię, sięgającą 7 mln osób. Śledzimy dalsze losy młodej Amerykanki Lucy Wilskiej, która osiedliła się w małej wsi Wilkowyje na Podlasiu. Zderzenie różnych mentalności - wielkomiejskiej, amerykańskiej, z wiejską z tzw. Polski B, przynosi nieoczekiwane, często bardzo zabawne efekty. Lucy szuka swego miejsca wśród miejscowej społeczności, próbuje wprowadzać idee typowe dla lokalnych społeczności amerykańskich. Niektóre z nich przyjmują się łatwo, inne przynoszą skutki różne od zamierzonych, jeszcze inne nie przynoszą skutków wcale. Najbliższym przyjacielem Lucy jest Kusy malarz - alkoholik z przeszłością. Dziewczynie udaje się nakłonić Kusego do porzucenia nałogu. Na trzeźwo okazuje się on inteligentnym, wrażliwym, interesującym mężczyzną. Ich rozwijającej się znajomości, która przeradza się w końcu w miłość, towarzyszy wrastanie bohaterki w lokalną społeczność. W trzeciej serii "Rancza" oprócz bohaterów doskonale już znanych, pojawiają się również nowe postaci. Największe poruszenie wywoła nowy wikary w Wilkowyjach (Bartosz Kasprzykowski). Oprócz niego w filmie zadebiutuje także Sylwia Gliwa jako córka Więcławskich, której w życiu zamiesza pewien Chińczyk. odc. 27. Spłonął Country Club, Violetka zostaje bez domu i pracy. Lucy przygarnia ją pod swój dach. Bywalcem rancza staje się też zakochany w Violetce policjant. Lucy i Kusy postanawiają ukryć swój związek przed światem, żeby nie narażać się na szykany. Michałowa próbuje zablokować plany odbudowy restauracji, którym sprzyja wójt. Odwrotne działania, i to bardzo stanowcze, podejmują bywalcy ławeczki. Nie wyobrażają sobie, że restauracja może całkiem zniknąć. Tylko dzieki niej można przetrwać zimę w Wilkowyjach. 09:35 WODA I LAS. ŹRÓDŁO ŻYCIA NA ZIEMI. Film dokumentalny, 17 min, Polska, 2018 Reżyseria: Bartosz Klamra Scenariusz: Marcin Deres Film dokumentalny o wpływie wody na ekosystemy leśne i o skutkach jej braku lub nadmiaru. Zasoby wodne zmieniają się zależnie od warunków atmosferycznych oraz prowadzonej w danych regionach gospodarki wodnej. Dowiemy się jak ważną rolę pełnią tu obiekty magazynujące wodę w odpowiednich miejscach. Walory przyrodnicze i różnorodność biologiczna nie będą istniały bez wody. Praca polskich leśników włożona w tworzenie małej retencji wodnej jest istotna lokalnie i globalnie z perspektywy przeciwdziałania skutkom zmian klimatu. Zdjęcia powstały w nadleśnictwach Jawor, Bolesławiec i Ruszów. 16:05 PRZYSIĘGA - ODC. 581 (YEMIN) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Emir nie ufa Fatmie, koleżance Gulperi, która ma ją zabrać za granicę. Postanawia sprawdzić jej przeszłość. Tulay dowiaduje się, że Fatma może pomóc w usunięciu Gulperi z życia Emira, więc postanawia ją w tym wesprzeć. Narin ma wyrzuty sumienia po śmierci matki Merta. Chce pomóc chłopakowi, ale on obwinia ją o śmierć matki i nie chce jej widzieć. 17:55 KLAN - ODC. 3940 Telenowela, 22 min, Polska, 2022 Aktorzy: Tomasz Stockinger, Michał Lesień - Głowacki, Paulina Holtz, Kaja Paschalska, Marcin Błaszak, Ewelina Bator, Paweł Grządziel, Weronika Walenciak, Amelia Malesa, Beata Deskur, Weronika Wiszniewiecka, Agnieszka Baranowska, Anna Powierza, Dariusz Lewandowski, Konrad Darocha, Krzysztof Janczar, Małgorzata Sadowska, Agnieszka Kaczorowska, Magdalena Górska, Jakub Świderski, Tomasz Bednarek, Anna Matysiak, Natalia Rewińska, Jerzy Zelnik Paweł czuje się winy, bo to on namawiał Janusza, żeby pojechał do Muszyny, do Agnieszki. Wiga twierdzi, że to była decyzja Janusza. Pawełek uważa, że należałoby powiedzieć Adze o wypadku. Janusz musi jednak zostać w szpitalu w Kielcach do poniedziałku na obserwacji. Rafał umawia się, że podjedzie po niego po weekendzie. Jacek zastanawia się, czy jednak nie powinien sam porozmawiać z przełożonym Pauliny. Paulina prosi, żeby tego nie robił. Nie chce eskalować konfliktu, bo musi zachować ten etat. Weronika wybiera się wcześniej do teatru, bo dzisiaj jej premiera. Denerwuje się, choć obie próby generalne poszły świetnie. Tuż przed wyjściem dzwoni jej matka. Jasiek odbiera telefon i przekazuje dobre informacje ukochanej. Ojciec się wybudził i jest przytomny. Do Miłosza dobija się zdenerwowany Norbert. Śledzi Sandrę i już nie ma wątpliwości, że ona go zdradza. Właśnie spotkała się z jakimś mężczyzną w kawiarni. Miłosz radzi, żeby nagrać to na komórkę. Na treningu ogląda nagranie Norberta, na którym nic zdrożnego nie ma. Próbuje uspokoić kolegę. Po spektaklu Jasiek rusza do garderoby Weroniki z kwiatami. Pod drzwiami kłębi się tłumk fanów. Każdy chce mieć selfie z gwiazdą. 18:20 KASTA - ANTOŚ Paradokument, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Marcin Sobociński, Łukasz Bajbak, Kamil Fortuna Ośmioletni uczeń ucieka ze szkoły. Winą za to obarczona zostaje jego młoda, ale bardzo oddana dzieciom wychowawczyni. Po kontroli kuratorium kobieta traci pracę. Adwokaci chcą oczyścić ją z zarzutów. 20:30 LEŚNICZÓWKA - ODC. 487 Telenowela, 21 min, Polska, 2022 Reżyseria: Mariusz Malec Scenariusz: Monika Leszek, Piotr Mikołajczak, Joanna Wojdowicz, Katarzyna Zielińska, Izabela Aleksandrowicz, Piotr Jasek Zdjęcia: Artur Zdral Aktorzy: Alicja Warchocka, Beata Fido, Tomasz Sapryk, Weronika Książkiewicz, Marek Bukowski, Marta Chyczewska, Sambor Czarnota, Jolanta Fraszyńska, Grzegorz Goch, Ewa Kania - Grochowska, Anna Gzyra, Fabian Kocięcki, Mateusz Korsak, Julia Kostow, Kamil Mróz, Arkadiusz Nader, Maria Pawłowska, Przemysław Stippa, Dawid Zawadzki Zdruzgotana Magda opowiada mamie o swoim koszmarnym śnie. Kobieta boi się, że Pati nie obudzi się ze śpiączki. W czasie spotkania z Lidią i Januszem, Rożek żąda, by Banach raz na zawsze pozbyła się Huberta. Adrian postanawia przerwać terapię. Beata próbuje go przekonać, by tego nie robił. Kowalski odwiedza Jedynak i informuje ją, iż jest kilka niewyjaśnionych kwestii związanych ze śmiercią rodziców Adriana Maka. 20:55 WSTĘP DO SPEKTAKLU "SPRAWA RITY G." Felieton, 5 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadząca) Małgorzata Nieciecka - Mac w rozmowie z reżyserką Darią Kopiec, wprowadza widzów w tematykę spektaklu "Sprawa Rity G." 21:05 TEATR TELEWIZJI - SPRAWA RITY G. Spektakl, 54 min, Polska 2017 Autor: Jolanta Janiczak Reżyseria: Daria Kopiec Zdjęcia: Piotr Chodura Muzyka: Joanna Halszka - Sokołowska Aktorzy: Monika Buchowiec, Martyna Byczkowska, Kacper Olszewski, Marcin Czarnik, Izabela Dąbrowska, Michał Bieliński, Andrzej Blumenfeld, Mirosław Zbrojewicz, Aleksandra Bożek Zaadaptowana na potrzeby TEATROTEKI sztuka Jolanty Janiczak, nosząca w oryginale tytuł Sprawa Gorgonowej. Głośny proces Rity Gorgonowej z lat trzydziestych XX wieku stał się dla autorki, a potem dla reżyserki spektaklu, jedynie pretekstem dla stworzenia odrębnej, całkowicie autonomicznej wizji artystycznej. Sztuka napisana językiem dalekim od potocznego nie jest rekonstrukcją toczącego się śledztwa w poszlakowej sprawie o zabójstwo, choć występujące w niej postaci mają swoje pierwowzory w rzeczywistości. Tematem głównym nie jest popełniona zbrodnia i dochodzenie do prawdy. Długotrwały proces staje się faktem medialnym, który zaczyna funkcjonować samoistnie i służy jedynie podtrzymaniu sensacji na potrzey tworzonego wokół tego faktu show biznesu. Spektakl otrzymał Grand Prix (nagroda podzielona między reżyserkę, autora zdjęć, autorkę muzyki, kostiumografkę i montażystkę) za brawurę realizacyjną i konsekwencję w wyborze wyrazistych narzędzi współtworzących widowisko oraz nagrody za kreacje aktorskie nagrodę za pierwszoplanową rolę kobiecą (Monika Buchowiec) i Nagrodę Rektora Akademii Teatralnej dla studenta lub absolwenta tej uczelni (Martyna Byczkowska) poczas 2. edycji festiwalu TEATROTEKA Fest w 2018 roku. Rok później spektakl uhonorowano nagrodami Gold Remi w kategorii Film&Video Art i Silver Remi w kategorii suspence/thriller na międzynarodowym festiwalu World Fest Houston oraz nagrodą w kategorii Formy muzyczne na Canada International Film Festival w Vancouver. 22:15 ŚWIAT BEZ FIKCJI - SZKOCKA WOLNOŚĆ Film dokumentalny, 44 min, Polska, 2021 Reżyseria: Konrad Zagórski, Marcin Kopeć Scenariusz: Konrad Zagórski Zdjęcia: Siarhei Marchyk Szkocja przez setki lat była niezależnym królestwem, wielokrotnie najeżdżanym przez Anglików. Traciła i odzyskiwała swoją niepodległość. Wydawałoby się, że ten dumny, pięciomilionowy naród, związany od 1707 roku z Anglią traktatem o Unii, od zawsze pragnął być wolny. Jednak w 2014 roku Szkoci w narodowym referendum, mając szansę odzyskać swoją niepodległość, opowiedzieli się za pozostaniem w strukturach Wielkiej Brytanii. Strach przed problemami gospodarczymi, zmianą waluty i wyjściem ze struktur Unii Europejskiej przesądził o wyniku. Dwa lata później Londyn ogłosił brexit, coś, czego nikt się nie spodziewał. Film opowiada historię ruchu niepodległościowego w Szkocji oraz przybliża poglądy społeczeństwa szkockiego na temat niepodległości. 23:15 DIRTY DANCING (DIRTY DANCING) Film muzyczny, 96 min, USA 1987 Reżyseria: . Emile Ardolino Scenariusz: Eleanor Bergstein Zdjęcia: Jeff Jur Muzyka: John Morris Aktorzy: Jennifer Grey, Patrick Swayze, Jerry Orbach, Cynthia Rhodes, Jack Weston, Jane Bruckner, Kelly Bishop, Lonny Price, Max Cantor i inni Jeden z najlepszych filmów muzycznych lat 80. , kultowe już (obok "Grease", "Gorączki sobotniej nocy" czy "Flashdance") dzieło tego gatunku, uhonorowane Oscarem i Złotym Globem za piosenkę "The Time of My Life". "Dirty Dancing" należy jednocześnie do tzw. nurtu pokoleniowego, cofającego się do przełomu lat 50. i 60. - okresu, kiedy Ameryka obudziła się, za sprawą narodzin kultury młodzieżowej, z purytańskiego letargu. Dlatego nietrudno tu znaleźć odwołania do takich obrazów, jak "American Graffiti", "Peggy Sue wyszła za mąż" czy "Powrót do przyszłości". Oznaką przełomu, który w 1963 r. , kiedy rozgrywa się akcja filmu, już wisiał w powietrzu, miał być tytułowy "dirty dancing" - połączenie rock - a - billy z rytmami latynoskimi. "To najbardziej erotyczna forma tańca - mówił w wywiadach reżyser Emile Ardolino, który tym filmem zadebiutował na dużym ekranie. - Kiedy kilka lat później ludzie zaczęli tańczyć osobno, to wspaniałe przeżycie, jakim jest trzymanie kogoś w ramionach i tańczenie policzek przy policzku, ramię przy ramieniu, straciło swoją moc". Takie założenie już samo określa tematykę filmu. Ardolino wkracza w sferę kontaktów intymnych, ukazuje proces dojrzewania młodych bohaterów, traktując taniec jako wyzwanie erotyczne, a zarazem jako protest przeciwko światu dorosłych. Znakomite sceny taneczne to efekt nie tylko świetnego przygotowania aktorów, ale i bardzo starannej realizacji. Reżyser, twórca wielu filmów telewizyjnych i dokumentalnych poświęconych baletowi, zaprosił do współpracy doświadczonego choreografa Kenny'ego Ortegę. Główne role powierzył będącemu wówczas u szczytu popularności Patrickowi Swayze i Jennifer Grey, córce niezapomnianego konferansjera z "Kabaretu", Joela Greya. Lato 1963 r. Doktor Houseman zabiera rodzinę na wczasy do znanego kurortu Catskills, gdzie jego przyjaciel Max Kellerman prowadzi ośrodek wypoczynkowy. Kellerman serdecznie wita gości, polecając kelnerowi Robbiemu dyskretne adorowanie Lisy, starszej córki doktora, zaś wnukowi Neilowi przekazuje opiekę nad 17 - letnią Frances, zwaną przez wszystkich Baby. Dziewczynę szybko zaczyna nudzić opiekun, nie bawią jej formy zbiorowego wypoczynku oferowane przez Kellermana. Wieczorem wychodzi z zabawy tanecznej i trafia do budynku, gdzie spędza wolny czas personel pensjonatu. Jest świadkiem popisu tanecznego dwójki instruktorów - Johnny'ego Castle i Penny Johnson, wykonujących "dirty dancing". Johnny zaprasza Frances do tańca. Następnego wieczoru Frances spotyka na zapleczu sali tanecznej zapłakaną Penny. Dziewczyna jest w ciąży z Robbiem, który jednak odmawia wszelkiej pomocy. Aby nie stracić pracy, Penny gotowa jest usunąć nielegalnie ciążę, lecz na to brakuje jej pieniędzy. Frances pożycza od ojca potrzebną sumę i dowiaduje się, że w dniu zabiegu Johnny i Penny mieli dać popis taneczny w sąsiednim hotelu. Szybko podejmuje decyzję: zastąpi Penny na występie. Kłopot tylko w tym, że nie umie tańczyć, a do występu zostało zaledwie parę dni. Pod okiem Johnny'ego zaczyna intensywne przygotowania. 01:05 DROGI WOLNOŚCI - ODC. 10 - DUCHY PRZESZŁOŚCI Serial historyczny, 52 min, Polska, 2018 Reżyseria: Maciej Migas Scenariusz: Joanna Wojdowicz, Hanna Probulska - Dzisiów, Stanisław Krzemiński, Joanna Wojdowicz Aktorzy: Paulina Gałązka, Katarzyna Zawadzka, Julia Rosnowska, Adam Cywka, Izabela Kuna Przełom kwietnia i maja 1924 roku. Marynia i Alina drukują specjalną wkładkę z fotografiami pokazującymi nową polską walutę, złotówkę. Robią to za plecami Dostera, czym wywołują jego wściekłość. Dostają jednak zaproszenie z nowo otwartego Banku Polskiego, gdzie dygnitarze ze świata finansów składają im podziękowania za zaangażowanie w sprawy państwa. Marynia zapala się do pomysłu wzięcia kredytu, by wreszcie uniezależnić się od Dostera. Kiedy planuje kolejne sprytne posunięcia w redakcji, jej mąż w najlepsze romansuje z Basią Maziarek. Lala urządza w Lanckoronie 25. urodziny. Organizuje przyjęcie, na które zaprasza rodzinę i część członków redakcji. Głównym punktem programu jest seans spirytystyczny, który w rezultacie okazuje się powodem do poważnego spięcia. Lala przedstawia wszystkim swojego narzeczonego, rzeźbiarza Kamila Ostasza. Nie przypada on do gustu ani Biernackim, ani Jerzykowi, który uważnie go obserwuje. Próby ostrzeżenia Lali przed złym wyborem towarzysza życia, kończą się jednak zwykłą bójką. 02:10 OFICEROWIE - ODC. 9/13 - DZIECI I WDOWY Serial kryminalny, 44 min, Polska, 2006 Reżyseria: Maciej Dejczer Scenariusz: Wojciech Tomczyk Aktorzy: Katarzyna Cynke, Cezary Pazura, Borys Szyc, Magdalena Różczka, Kamil Maćkowiak, Wojciech Pszoniak, Jan Englert, Peter Lucas, Paweł Małaszyński Oficerowie CBŚ rozpracowują "układ". Patrzą na niego niczym na talię kart: jeśli Doenitz i Grand to walety, Mond to król, a Bogdanowicz - dama, to kim jest as, a przede wszystkim kim jest as atutowy? Podejrzenia padają na Zenona Kalińskiego - najbogatszego Polaka. Rozpracowując Kanibala, policjanci odkrywają, że służy on w legii cudzoziemskiej. Tymczasem Rita odwiedzająca Granda w więzieniu, informuje męża, że niebawem wyjdzie on na wolność na mocy międzyrządowego porozumienia o przekazaniu Francji obywateli tego kraju przebywających w polskich więzieniach. W mieszkaniu Ali ojciec Kruszona spotyka Zenona Kalińskiego, który próbuje wyjaśnić mu pewną sprawę z ich wspólnej konspiracyjnej przeszłości. Mówi jednak dość zagadkowo, w dodatku Kruszyński mu nie dowierza. Podczas brawurowej akcji konwojowany Grand zostaje odbity przez Ritę i jej pomocników. Jadącemu tą samą więzienną furgonetką Kanibalowi Grand darowuje życie, mężczyzna ucieka. Grand ma bowiem znacznie ważniejsze porachunki z kim innym. Jego celem jest Kruszon. 03:05 MŁODZI RAJDOWCY (KART RACER) Film obyczajowy, 89 min, Kanada/USA 2003 Reżyseria: Stuart Gillard Scenariusz: Nicholas DiBella Aktorzy: Randy Quaid, Will Rothhaar, Jennifer Wigmore, David Gallagher, Amanda de Martinis, Joe Dinicol 14 - letni Watts Davies pragnie zostać wyścigowym kierowcą gokarta. Dążąc do celu próbuje odnowić bliskie relacje ze swym ojcem Vikiem, byłym mistrzem kierownicy, z którym nie ma kontaktu od śmierci matki. Nastolatek rywalizuje z miejscowym opryszkiem Rodneyem Wellsem, będącym jego największym wrogiem. Nic nie powstrzyma Rodneya i jego ekipy przed zniszczeniem Wattsa i wpakowaniem go w kłopoty. Chłopak z bólem serca przyjmuje fakt, że Rodney kupuje gokarta, którego on miał od dawna na oku. Na szczęście, z pomocą przychodzi synowi Vic, który ma za sobą wielką karierę kierowcy rajdowego. Razem budują gokarta i chłopak rozpoczyna intensywne treningi pod okiem ojca, który uczy go jak walczyć i jak zwyciężać. W końcu nadchodzi dzień, kiedy Watts może się sprawdzić w prawdziwym wyścigu. W opowieść o wyczynach młodego sportowca wplata się romantyczny wątek miłosny. Watts zakochuje się w atrakcyjnej rówieśniczce Dahalii. 04:50 KORONAWIRUS. JAK Z NIM WALCZY ŚWIAT? (COVID - 19, HOW ASIA IS WINNING THE WAR) Film dokumentalny, 54 min, Francja, 2020 Reżyseria: Lucie Barbazanas, Kim Byung - Soo, Sebastian Le Belzic, Anthony Dufour Film dokumentalny pokazujący w jaki sposób cztery azjatyckie kraje walczą z pandemią koronawirusa i z jakimi skutkami. Chiny, Tajwan, Japonia i Korea Południowa postawiły na różne metody i w różnym czasie. Chiny to odizolowanie i kwarantanna. W Japonii zamknięto szkoły, ale społeczeństwo mogło funkcjonować bez zbytnich ograniczeń, korzystając z doświadczeń w czasie m. in. ostatniego kataklizmu w Fukushimie. W Korei Południowej postanowiono testować na obecność wirusa prawie każdego potencjalnie podejrzanego obywatela. A na Tajwanie postawiono na elektroniczne śledzenie podejrzanych o chorobę osób, stosując aplikacje w telefonach komórkowych. Maski na twarzach były raczej w powszechnym użyciu. To co łączy ludzi w tych krajach to na pewno dyscyplina w stosunku do narzuconych przepisów. Jakie to przyniosło efekty? Czy można mówić, że te kraje są w fazie wyjściowej z pandemii?