TVP Kultura Sobota, 26.02.2022 Zmiany z dnia 23.02.2022 w stosunku do raportu z dnia 16.02.2022 (zmodyfikowano opis: Omówienie) 21:40 TAURON NOWA MUZYKA - HANIA RANI Koncert, 59 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Hania Rani Hania Rani - klasycznie wykształcona pianistka, kompozytorka i wokalistka. Urodzona w Gdańsku, ale dzielącą życie między Warszawę, którą uczyniła swoim domem, oraz Berlin, gdzie studiowała i gdzie często wraca pracować nad kolejnymi projektami. W instrumentarium jej dzieł znajdziemy smyczki, fortepian, głos, elektronikę. Jak dotąd opublikowała dwa solowe albumy - "Esja" z kwietnia 2019 roku oraz najnowszy "Home" z maja 2020 roku. O jej muzycznych dokonaniach rozpisuje się prasa w całej Europie. W Polsce Hania Rani otrzymała m.in. nagrodę Sanki, przyznawaną przez dziennikarzy dla najciekawszej nowej twarzy na rodzimym rynku muzycznym oraz została nominowana do Paszportów Polityki 2019. Współpracowała z takimi artystami, jak m.in. Christian Löffler (projekt Nest), Dobrawa Czocher (album "Biała flaga"). Występowała na wielu prestiżowych scenach Europy, od Filharmonii Narodowej w Warszawie, przez Funkhaus Berlin, po Roundhouse w Londynie. Hania Rani odniosła także sukces z zespołem Tęskno, który współtworzyła. Album "Mi" uhonorowano w 2018 roku nagrodą im. Grzegorza Ciechowskiego oraz nominacją do Fryderyków w kategorii Debiut Roku. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 23:45 MOCNE KINO - AŻ DO PIEKŁA (HELL OR HIGH WATER) Dramat, kryminał, 97 min, USA 2016 Reżyseria: David Mackenzie Scenariusz: Taylor Sheridan Aktorzy: Chris Pine, Ben Foster, Jeff Bridges, Dale Hickey, Gregory Cruz Film stanowiący melanż thrillera, westernu, kryminału, a nawet dramatu psychologicznego. Całość dopełnia fantastyczna muzyka Nicka Cave'a i Warrena Ellisa, świetnie oddająca specyficzny klimat filmu. 4 nominacje do nagrody Oscara (w tym dla najlepszego filmu) oraz do Złotych Globów i nagrody BAFTA. Twórcy poruszają w swoim filmie problemy natury społecznej, dotykają trudnych tematów, jak niesprawiedliwość, bieda, rozpaczliwa walka o lepszą przyszłość. Akcja tej historii rozgrywa się współcześnie, a miejsce to pogranicze Nowego Meksyku i Teksasu. Bohaterami są dwaj bracia: rozwiedziony Toby, który chciałby stworzyć jak najlepsze życie dla swego syna oraz wybuchowy i nieobliczalny Tanner, mający już za sobą kryminalną przeszłość i wyrok. Bracia łączą siły w napadach na banki na teksaskiej prowincji. Mają powody, by ograbiać właśnie te banki. Jeden z oddziałów skonfiskował ich zadłużoną ziemię, od pokoleń należącą do rodziny. Zorganizowany przez nich kolejny napad kończy się wprawdzie sukcesem, ale sprawy szybko wymykają się spod kontroli. W pościg za rabusiami wyrusza bowiem Marcus (Jeff Bridges), który jest wyjątkowo zawzięty w pełnieniu funkcji strażnika Teksasu. Chce zabłysnąć jeszcze jedną udaną akcją przed odejściem na zasłużoną emeryturę. Towarzyszy mu jego latynoski partner, Bear, któremu stale dokucza, rzucając pod jego adresem niewybredne rasistowskie uwagi, choć tak naprwadę w jego wydaniu to raczej dobroduszne naigrywanie się. Policyjna obława trwa, ale Toby i Tanner nie zamierzają rezygnować ze złodziejskiego procederu. Przyświeca im tylko jeden cel: zdobyć jak największą forsę. Decydują się więc na kolejny wielki skok. Ostateczna konfrontacja braci z nieustępliwym stróżem prawa wydaje się jednak nieunikniona. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 01:35 MISTRZ Dramat psychologiczno - obyczajowy, Polska 2005 Rezyseria: Piotr Trzaskalski Scenariusz: Piotr Trzaskalski, Wojciech Lepianka Zdjęcia: Piotr Śliskowski Muzyka: Wojciech Lemański Aktorzy: Konstantin Ławronienko, Jacek Braciak, Monika Buchowiec, Teresa Branna, Aurelia Georges, Monika Badowska, Adam Kowalski, Piotr Bienias, Piotr Kondrat i inni Piotr Trzaskalski, twórca "Ediego", po raz kolejny zrealizował film o życiowych rozbitkach, zepchniętych na boczny tor, naznaczonych piętnem odrzucenia, często skrywających bolesne tajemnice. Wprawdzie "Mistrz" nie dorównuje "Ediemu" prostotą, intensywnością emocji i siłą oddziaływania, ale nieśpieszną narracją i długimi ujęciami przywodzi na myśl tamten niezwykły film. Bohaterem "Mistrza" jest Rosjanin w średnim wieku, Aleksander Sapałow, dyplomowany mistrz sztuki cyrkowej, jak sam się przedstawia, ale też weteran wojny w Afganistanie. Wojenne przeżycia odcisnęły na nim trwałe piętno, pozostawiły gorycz i poczucie winy, które mężczyzna bezskutecznie próbuje topić w kolejnych butelkach wódki. Zarabia na życie rzucając nożami w wędrownym cyrku. To cygańskie życie jeszcze pogłębia jego frustrację i osamotnienie. Gdy pewnego wieczoru pijany Aleksander wypuszcza z klatek dzikie zwierzęta, zostaje za to zwolniony. W dalszą drogę rusza już sam zdezelowanym autobusem. Na jego burcie maluje napis "Cyrk noża": chce jeździć po miasteczkach i tam dawać pokazy swoich talentów. Zdobyte na wojnie umiejętności walki przydają mu się z kolei, gdy niebawem na leśnym parkingu ratuje z rąk dwóch zbirów gwałconą prostytutkę Andżelę. Dziewczyna w rzeczywistości nazywa się Agnieszka i przystaje na propozycję zostania asystentką nożownika. Wkrótce dołącza do nich również "Młody" - mężczyzna wędrujący po kraju z akordeonem, smutny i zamknięty w sobie. "Młody" ratuje Rosjanina, gdy ten po pijanemu zostaje zaatakowany przez miejscowych, pobity i okradziony. Aleksander namawia go, by pojechał z nim i uatrakcyjniał występy swoją muzyką. Wędrowne trio nieźle sobie radzi, zbierając po miasteczkach komplety widzów. Między "Młodym"i Andżelą rodzi się nić sympatii, za to Rosjanin nadal widzi w dziewczynie tylko dziwkę, która pewnie przy pierwszej okazji go okradnie. Kiedy więc Andżela znika któregoś ranka, nawet nie jest zdziwiony. Ona jednak wraca niebawem, przyprowadzając ze sobą młodą francuską malarkę Elodie, której nieśpieszno wracać do Paryża. Aleksander zachłannie słucha opowieści przybyszki o tym mieście, które stanowi dla niego ucieleśnienie wszystkich marzeń. Chciałby kiedyś tam dotrzeć, występować w tej mekce artystów. Elodie wiąże się z Andżelą i odtąd też bierze udział w przedstawieniach, obsługując zdezelowany magnetofon. Podczas jednego z występów mistrz, chcąc podnieść temperaturę przedstawienia, zaprasza na estradę ochotnika z widowni. Zgłasza się młoda, ładna kobieta, Anna, i odważnie staje pod tablicą, w którą Aleksander rzuca nożami. Zaintrygowany nią Rosjanin zaprasza ją później na przyjęcie nad rzeką, potem zabiera na przejażdżkę łódką. Oboje zakochują się w sobie, lecz mężczyzna boi się tego uczucia. Wbrew woli swojej trupy postanawia opuścić przyjazne, pełne turystów miasteczko. Zrządzeniem losu właśnie wtedy psuje się autobus. Anna i Aleksander zostają kochankami. Dla niej to pierwsze w życiu uczucie. On pod wpływem tej miłości zaczyna robić sztuki, które do tej pory nigdy mu się nie udawały. Cyrk noży odnosi coraz większe sukcesy, zarobki rosną. Niestety, sielankę przerywa nagłe odejście Elodie, która zdecydowała się na powrót do Francji. Ania zaczyna się obawiać, że również Aleksander, który nie przestał myśleć o Paryżu, pewnego dnia ją porzuci. Nadzieje dziewczyny na wspólną przyszłość odżywają, gdy okazuje się, że jest w ciąży.