TVP Kultura Poniedziałek, 21.03.2022 08:00 STUDIO KULTURA - NIEDZIELA Z... - NIEDZIELA Z... TWÓRCZOŚCIĄ JERZEGO KAWALEROWICZA Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2022 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) Urodził się 100 lat temu (19 stycznia 1922 roku). Pod koniec życia mówił "kino było dla mnie wszystkim". Był jednym z najważniejszych reżyserów filmowych, wspóltwórca nurtu zwanego polską szkołą filmową. Reżyser m.in. "Matki Joanny od Aniołów", "Pociągu" i "Faraona". Jak twierdził, zawsze szukał tematów uniwersalnych - w sztuce nie lubił doraźności. W kolejnym odcinku programu "Niedziela z..." wspominamy Jerzego Kawalerowicza. 09:10 JESTEM Dramat psychologiczno - obyczajowy, 93 min, Polska 2005 Reżyseria: Dorota Kędzierzawska Scenariusz: Dorota Kędzierzawska Zdjęcia: Artur Reinhart Muzyka: Michael Nyman Aktorzy: Piotr Jagielski, Agnieszka Nagorzycka, Edyta Jungowska, Barbara Szkałuba, Paweł Wilczak, Agnieszka Podsiadlik, Marcin Sztabiński, Elżbieta Okupska, Przemysław Bluszcz, Janusz Chabior, Łucjan Bieńkowski, Tomasz Beker, Kevin Rolof, Piotr Andrykowski, Mateusz Andrykowski "Kundel" ma 11 lat, drobną buzię, jasne włosy i poważne spojrzenie dorosłego człowieka, który już niejednego w życiu doświadczył. Bo też los go nie oszczędzał. Ojca pewnie nie zna albo już nie pamięta, matka oddała go do domu dziecka, bo nie radziła sobie z obowiązkami macierzyńskimi, do których zupełnie nie dorosła. Znacznie bardziej niż syn pochłania ją poszukiwanie właściwego partnera życiowego. Jak twierdzi, nie umie żyć sama, pragnie, żeby ktoś ją kochał, ale trafia na takich, którzy tylko chcą "zaliczyć" atrakcyjną jeszcze młodą kobietę. Szybko przychodzą i jeszcze szybciej znikają. A ona znów zostaje sama z dojmującą potrzebą miłości. Nie dostrzega, że tej miłości potrzebuje również jej syn, przeraźliwie samotny, pozbawiony opieki, domu, oparcia, o ileż dojrzalszy, mądrzejszy i wrażliwszy niż jego nieodpowiedzialna, egoistyczna matka. Pobyt w domu dziecka zapewnia dach nad głową i kawałek chleba, ale "Kundel" ma dosyć bezdusznych nauczycieli i okrutnych, prześmiewczych docinków rówieśników. Pewnego dnia ucieka z sierocińca. Ma nadzieję, że matka przygarnie go przynajmniej na jakiś czas, ale ona, jak zwykle, zajęta jest tylko sobą. Przegania go jak najgorszego natręta. Chłopiec zamieszkuje więc na opuszczonej, starej barce przycumowanej do brzegu. Zarówno mieszkańcom miasteczka, dobrze go znającym, jak i ludziom mieszkającym w stojącym na uboczu domu nad rzeką jego los jest całkowicie obojętny, z czego "Kundel" zdaje sobie sprawę. Ci pierwsi spotykają go, jak zbiera złom do rozklekotanego wózka, żeby zarobić parę groszy na jedzenie, gdyż ma swój honor i nie chce żebrać. Ci drudzy widzą go, jak krząta się po barce rano i wieczorem, myje się, je. Zainteresowanie budzi jedynie w dwóch córkach gospodarzy: siedmio - i ok. jedenastoletniej, które uważnie obserwują chłopca z daleka. Dodatkowo "Kundel" musi się wystrzegać swych dawnych kolegów z miasteczka, traktujących go jako obiekt swoistych polowań. Któregoś wieczoru młodsza z dziewczynek zagląda na barkę, a wreszcie staje oko w oko z "Kundlem". Odwagi dodaje jej wypite piwo. Dzieci zamieniają parę słów, mała odchodzi. Wraca do swojego dostatniego domu, w którym czuje się równie osamotniona i nieszczęśliwa jak jej nowy znajomy z barki. Nazajutrz pojawia się znowu i odtąd staje się regularnym, gorąco wyczekiwanym gościem na barce. Podrzuca też chłopcu jedzenie, przynosi baterie do znalezionego przez niego radia. Stopniowo między obojgiem małych nieszczęśników rodzi się przyjaźń. Wreszcie każde z nich ma kogoś, z kim może porozmawiać, kto go słucha i rozumie. On zwierza się jej, że jak dorośnie, zostanie poetą, choć pewnie nie do końca wie, co to znaczy. Ona, na pytanie, kim będzie w przyszłości, odpowiada, że starą panną, bo już wie, że to coś smutnego i przykrego, a tak się czuje w swoim zasobnym, lecz obojętnym domu. W przypływie desperacji oboje rozważają nawet wspólną ucieczkę barką w świat. O przyjaźń dziewczynki z obcym zaczyna być zazdrosna niedopuszczona do tajemnicy starsza siostra. Któregoś ranka, odwróciwszy uwagę siostry, dzwoni na policję, by złożyć doniesienie. "Jestem" to bodaj najdojrzalszy film w dorobku Doroty Kędzierzawskiej ("Wrony", "Nic", "Pora umierać") przejmujący, prawdziwy, zapadający w pamięć. Urzeka nie tylko znakomitą grą głównego bohatera, małego Ślązaka Piotra Jagielskiego, ale także poetyckimi zdjęciami Arthura Reinharta i wspaniałą muzyką Michaela Nymana. Na festiwalu w Gdyni w 2005 r. film otrzymał nagrody za muzykę, zdjęcia i dźwięk oraz nagrodę publiczności. Dodatkowo operatora Arthura Reinharta uhonorowano nagrodą główną na festiwalu Camerimage w Łodzi i Orłem - Polską Nagrodą Filmową. "Jestem" zebrało też laury na festiwalach w Berlinie, Belgradzie i 11:00 PRZEPROWADZKI - ODC. 5/10 - RONDEL KUCHMISTRZA SOKOŁKA Serial historyczno - obyczajowy, 50 min, 10 odc. , Polska 2000 Reżyseria: Leszek Wosiewicz Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Jacek Januszyk, Piotr Śliskowski, Krzysztof Ptak Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Kinga Preis, Igor Przegrodzki, Krzysztof Banaszyk, Halina Łabonarska, Maja Ostaszewska, Leon Charewicz, Wiktor Zborowski, Olaf Lubaszenko, Łukasz Lewandowski, Rafał Kosecki, Łukasz Nowicki Rok 1918. Kończy się I wojna światowa, Polska odzyskuje niepodległość. Czesław wraca do domu. Tu czekają nań dwie nowiny, jedna dobra, druga zła. Pierwsza, że urodził mu się długo oczekiwany syn. Druga zaś, że Mieczysław zaginął bez wieści na froncie. Czesiek postanawia rozpocząć poszukiwania brata. Na razie musi na nowo rozkręcać interes. Liczne powroty warszawiaków napędzają koniunkturę na przeprowadzki. Firma kwitnie. Jednym z pierwszych klientów jest lwowski kuchmistrz Sokołek, który po powrocie z Syberii marzy o sprowadzeniu się do rodzinnego miasta, by zacząć tam nowe życie u boku Klary, sympatycznej starej panny. Czesiek mimo ryzyka - trwają właśnie walki o Lwów - przyjmuje zlecenie. Niestety, wkrótce po wyruszeniu w drogę transport wpada w wir działań wojennych. Kto wie, jakby się skończyła przygoda z armią ukraińską, gdyby nie ugotowany przez Sokołka w rondelku smakowity barszcz ukraiński. 12:10 PRZEPROWADZKI - ODC. 6/10 - NOCNIK PANNY AGATY TURSKIEJ Serial historyczno - obyczajowy, 51 min, Polska, 2000 Reżyseria: Leszek Wosiewicz Scenariusz: Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Krzysztof Ptak, Piotr Śliskowski, Jacek Januszyk Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Kinga Preis, Krzysztof Banaszyk, Leon Charewicz, Maja Ostaszewska, Dawid Łepkowski, Anna Samusionek, Agnieszka Wagner, Cezary Harasimowicz, Olaf Lubaszenko, Małgorzata Lorentowicz, Paweł Deląg Rok 1920. Armia Czerwona zbliża się do Warszawy. Szczygieł zgłasza się na ochotnika do wojska polskiego. Dostaje rozkaz sformowania oddziału transportowego. Wojenna zawierucha rzuca Cześka i jego towarzyszy broni w pobliże Radzymina, a dokładnie do posesji państwa Kubiczów. Służąca Agata zakochuje się w Szczygle. Dziewczyna usługuje starej pani Kubicz, bez przerwy domagającej się "la tasse de nuit", czyli po prostu nocnika. Obowiązkowość Agaty przeradza się w heroizm, kiedy na posiadłość napadają bolszewicy. Nie waha się narazić życia, byle tylko uchronić nocnik od zguby. Na szczęście, w sukurs służącej przychodzi polska konnica. 13:05 PORACHUNKI Film obyczajowy, 12 min, Polska, 2018 Reżyseria: Zuzanna Grajcewicz Scenariusz: Zuzanna Grajcewicz, Ewa Radzewicz Aktorzy: Jadwiga Jankowska - Cieślak, Andrzej Kłak, Sonia Roszczuk, Maciej Pesta Film opowiada historię Haliny (Jadwiga Jankowska - Cieślak), która decyduje się stawić czoła przeciwnościom, walczyć o godność i sprawiedliwość. "Porachunki" to próba zmierzenia się z tematem marginalizacji potrzeb seniorów. Zwarta i przemyślana forma filmu pozwala na różne interpretacje, a humor zawarty w niej zdaje się być finalnie gorzki. 13:30 POZYTYWKA Film animowany, 12 min, Polska, 1960 Reżyseria: Jerzy Kotowski Scenariusz: Jerzy Kotowski Muzyka: Włodzimierz Kotoński Wykonawcy: Mieczysław Voit Krótki film animowany. Oparta na utworze Michaiła Sałtykowa - Szczedrina satyra na politykę XIX - wiecznej Rosji. Do Głupowa przybywa nowy zarządca. Co prawda wypowiada tylko dwa i te same słowa, to jednak wystarcza, by w mieście panował porządek i poszanowanie dla władzy. Niestety, nakręcany mechanizm w głowie zarządcy szybko się psuje, więc do pomocy wezwany zostaje miejscowy zegarmistrz. Kiedy ten pracuje nad ponownym uruchomieniem gubernatora, w mieście rozpoczyna się anarchia. (źródło: ninateka.pl) 13:40 TAJEMNICA ŻÓŁTEGO NALEŚNIKA Film animowany, 13 min, Polska, 1959 Reżyseria: Leonard Pulchny Scenariusz: Tadeusz Frey Krótki film animowany. Parodia filmu detektywistycznego: inspektor próbuje rozwiązać zagadkę morderstwa lorda of Cherry Brandy. 14:05 REŻYSERZY - OLIVER STONE 4/10 SEZON 5 (OLIVER STONE 4/10 SEZON 5) Film dokumentalny, 45 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najważniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się twórczości Olivera Stone ' a, twórcy takich filmów jak m.in. "JFK", "Pluton" czy "Urodzony 4 lipca". 15:05 DZIAŁA NAVARONY (THE GUNS OF NAVARONE) Dramat wojenny, 150 min, Wielka Brytania/USA 1961 Reżyseria: J. Lee Thompson Scenariusz na podstawie powieści Alistaira MacLeana: Carl Foreman Zdjęcia: Oswald Morris Muzyka: Dimitri Tiomkin Występują: Gregory Peck, David Niven, Anthony Quinn, Stanley Baker, Anthony Quayle, James Darren, Irene Papas, Gia Scala, James Robertson Justice i inni "Działa Navarony" były jednym z największych przebojów kasowych lat 60. Scenariusz, będący adaptacją powieści Alistaira MacLeana, wyszedł spod ręki Carla Foremana, wcześniej autora scenariuszy do takich głośnych dzieł, jak "Pokłosie wojny", "Most na rzece Kwai" czy "W samo południe", który tak wspominał swoją pracę: W "Działach Navarony" zamierzałem dać studium spustoszeń, jakie czyni wojna w człowieku, w sferze ludzkich doznań i przeżyć. Interesującą mnie problematykę usiłowałem wpisać w przygodowe ramy fabuły powieści MacLeana". Ostatecznie aspekt widowiskowy wziął górę nad duchowym i moralnym i powstało bardzo sprawne, efektowne i trzymające w napięciu kino przygodowe. Praca nad filmem trwała zresztą niemal trzy lata. Plenery kręcono na greckich wyspach, w zdjęciach uczestniczyły jednostki greckiej marynarki. Akcja filmu - fikcyjna, choć osnuta wokół autentycznych wydarzeń - rozgrywa się w 1943 r. na wyspach greckich leżących nieopodal wybrzeży Turcji. Alianci zostali wyparci z wysp na Morzu Egejskim, zajmują tylko Kretę i niedużą wysepkę Kheros leżącą w odległości zaledwie kilku mil od Turcji. Zajęcie Kheros przez Niemców ma przyśpieszyć wciągnięcie do wojny neutralnej dotąd Turcji. Nieduży garnizon aliancki na Kheros skazany jest na zagładę, podobnie jak mieszkająca na wyspie ludność cywilna. Jedyną szansę ratunku stanowi ewakuacja drogą morską. Ale przejścia przez cieśninę między wyspą Navarona a sąsiednią Maidos strzegą zainstalowane przez Niemców na Navaronie potężne działa. Trzeba je zniszczyć w ciągu tygodnia, przed planowanym rajdem niszczycieli. Do agentów Intelligence Service zgłasza się major Franklin, gotów zorganizować złożoną z Anglików i Greków grupę komandosów, która dokonałaby tego trudnego zadania. Do grupy zostają zwerbowani: kapitan Mallory - w cywilu słynny alpinista, grecki pułkownik Andrea Stawrou, kapral Miller - specjalista od materiałów wybuchowych, telegrafista Brown i Grek Pappadimos. Franklin obejmuje dowództwo. Podczas burzy grupa ląduje szczęśliwie na południowym, niestrzeżonym cyplu wyspy. Wkrótce jednak Franklin ulega wypadkowi i łamie nogę. Rozkazy przejmuje Mallory. Zwiadowcy badają wyspę i nawiązują kontakt z partyzantami, w których oddziale są teraz także dwie kobiety: Maria i Anna. Dziwnym zbiegiem okoliczności Niemcy dowiadują się o miejscu przebywania oddziału i komandosi dostają się w ręce gestapo. Wszystko wskazuje na to, że w ich grupie działa szpieg. 20:00 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - DETROIT (DETROIT) Dramat, 137 min, USA 2017 Reżyseria: Kathryn Bigelow Scenariusz: Mark Boal Aktorzy: John Boyega, Will Poulter, Algee Smith, Jacob Latimore, Hannah Murray, Kaitlyn Dever, Jack Reynor, Chris Chalk, John Krasinski Scenariusz filmu oparty na rzeczywistych wydarzeniach. Historia zamieszek rasowych w Detroit w 1967 roku spowodowanych policyjnym nalotem na nielegalny nocny bar. Do zdarzenia doszło wczesnym rankiem w niedzielę, 23 lipca tegoż roku, kiedy policja przypuściła szturm na prowadzony bez zezwolenia lokal, w którym świętowano powrót czarnoskórych weteranów z wojny w Wietnamie. Po licznych aresztowaniach, formuje się tłum, który rzuca kamieniami w interweniujących policjantów. Uliczna burda szybko przeradza się w kilkudniowe zamieszki, jedne z najbardziej krwawych w historii USA. Dochodzi do grabieży sklepów i podpaleń. Na pomoc przybywa wezwana przez gubernatora Gwardia Narodowa stanu Michigan oraz oddziały armii Stanów Zjednoczonych skierowane przez ówczesnego prezydenta Lyndona B. Johnsona. Bilans strat jest ogromny. Jest wiele zabitych i rannych. 23:15 PANORAMA KINA POLSKIEGO - NIC ŚMIESZNEGO Komediodramat, 91min, Polska 1995 Scenariusz i reżyseria: Marek Koterski Zdjęcia: Bogdan Stachurski Muzyka: Bernard Kawka Aktorzy: Cezary Pazura, Ewa Błaszczyk, Maciej Kozłowski, Marek Kondrat, Henryk Bista, Jerzy Bończak, Wojciech Wysocki, Grażyna Trela, Krzysztof Kowalewski, Zbigniew Buczkowski i inni Filmy Marka Koterskiego niełatwo poddać gatunkowym klasyfikacjom. Reżyser bowiem potrafi umiejętnie żonglować konwencjami. Raz bliżej mu do groteski i awangardy ("Dom wariatów" 1984), kiedy indziej znów "skręca" w kierunku komediodramatu z domieszką czarnego humoru i kina psychologicznego ("Życie wewnętrzne" 1986, "Porno" 1989, "Dzień świra" 2002). Wszystkie dotychczasowe filmy Koterskiego mają jednak wspólny motyw. Jest nim duchowy upadek człowieka, próba opisu i analizy przyczyn jego wewnętrznej degrengolady, na zewnątrz objawiającej się rozpadem więzi rodzinnych i niemożnością autentycznego zaangażowania w związek uczuciowy. Bohaterowie Koterskiego to zwykle jednostki "wydrążone", wyobcowane, utożsamiające potrzeby emocjonalne z fizycznymi popędami, najczęściej seksualnym. Podobnie jest w "Nic śmiesznego". Główny bohater, Adam Miauczyński, to reżyser filmów pornograficznych. Został nim w nadziei zdobycia sławy i bogactwa. Jednak mija już czterdziestka, a młodzieńczym marzeniom wciąż daleko do realizacji. Przez długi czas Miauczyński był tylko drugim reżyserem, na dodatek nieustannie wyrzucanym z pracy za nieudolność. Zamiast luksusowego samochodu i podróży po świecie ma dziesięcioletniego "malucha" i od dwudziestu lat mieszka w mieście, którego serdecznie nienawidzi. Z powodzeniem u płci przeciwnej też nie jest najlepiej. Wszystkie atrakcyjne dziewczyny, które przechodzą przez jego łóżko, to byłe przyjaciółki kumpla. Co zaś do miłości "na całe życie", to właśnie się z nią rozwiódł. Złośliwy los sprawił wszakże, że nadal mieszkają razem. Jakby tego nie było dość, Adam nie może się pocieszyć nawet szczęśliwym dzieciństwem. Jako noworodek zbyt długo leżał w szpitalu w mokrej pieluszce, w wyniku czego obtarł sobie nogi do krwi. Ślady pozostały do dziś. Jego matka, nie mogąc znieść, że nie ma córki, ubierała malca w dziewczęce fatałaszki. Wszystkie te niewesołe myśli przychodzą Miauczyńskiemu do głowy... w prosektorium. Teraz, jako trup może spojrzeć z dystansu na całą swą żałosną egzystencję. Monolog wewnętrzny rozpoczyna od smutnej konstatacji: "Nie spotkało mnie w życiu nic śmiesznego". Część krytyki porównywała film Koterskiego do słynnego "Zezowatego szczęścia" Andrzeja Munka. Miauczyński pod wieloma względami przypomina Piszczyka. Podobnie jak on jest wiecznym pechowcem, którego ambicje są wprost proporcjonalne do nieudacznictwa. Jego groteskowo - humorystyczne perypetie również kryją głębsze treści, dotyczące polskich przywar, kompleksów i ograniczeń. Jeden z krytyków pisał: "Nic śmiesznego" jest przede wszystkim filmem bardzo polskim. O naszym malkontenctwie, o niemożnościach, o marazmie inteligenta, który nie potrafi znaleźć sposobu na życie i liczy, że dobrobyt i szczęście spłyną mu w ręce same. Koterski śmieje się z wszystkiego i wszystkich. Z absurdalnej rzeczywistości wokół, ze środowiska filmowego, z siebie samego. "Nic śmiesznego" to pewnie trochę i rozliczenie z jego własnym życiem, z jego tęsknotami i marzeniami. Rozliczenie bardzo gorzkie, pomimo salw śmiechu, które co chwila wybuchają na sali". 01:00 SCENA MUZYCZNA - DĘBICZ/KUROPACZEWSKI - ADELA Koncert, 46 min, Polska, 2022 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Aleksander Dębicz, Łukasz Kuropaczewski Pianista Aleksander Dębicz i gitarzysta Łukasz Kuropaczewski prezentują materiał z płyty "Adela". Artyści zaaranżowali na fortepian i gitarę utwory m.in. Bacha, Ravela czy Satiego. 02:10 ODA DO RADOŚCI Film obyczajowy, 113 min, Polska 2005 Scenariusz i reżyseria: Anna Kazejak - Dawid, Jan Komasa, Maciej Migas Zdjęcia: Klaudiusz Dwulit, Piotr Niemyjski, Radosław Ładczuk Muzyka: Jacek Lachowicz Aktorzy: Lesław Żurek, Małgorzata Buczkowska, Barbara Kurzaj, Dorota Pomykała, Piotr Głowacki, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Roma Gasiorowska, Maciej Kozłowski Zadziwiający dojrzałością, sprawnością warsztatową i rozmachem debiut trojga młodych filmowców - studentów łódzkiej filmówki, którym realizację ich pierwszego dzieła umożliwiła wygrana w ogłoszonym przez Akson Studio konkursie na scenariusz. Autorzy wartko i bezpretensjonalnie, językiem swego pokolenia opowiadają o młodych ludziach, dla których demokratyczna i wolna Polska wcale nie stała się krajem ich marzeń, wielkich możliwości i spełnionych nadziei. To wciąż kraj przegranych frustratów i cwanych krętaczy, w którym tak mało jest miejsca na zwyczajną, uczciwą normalność. Film ma charakter nowelowy: trzy odrębne historie z różnych miejsc w Polsce (pierwsza nowela nosi tytuł "Śląsk", druga - "Warszawa", trzecia - "Morze"), różni bohaterowie, ale wszyscy młodzi, na progu dorosłego życia, próbujący się usamodzielnić i jakoś ustabilizować. Wszyscy też napotykają te same problemy: niedostatek pieniędzy, niemożność porozumienia się z najbliższymi osobami, rozdarcie między wyobrażeniami a rzeczywistością, a czasami po prostu niedojrzałość, brak pomysłu na życie. Odmienne, a zarazem tak podobne losy bohaterów splatają się ostatecznie w jednym miejscu - autokarze wiozącym ich do Wielkiej Brytanii, mitycznej ziemi obiecanej, która jeśli nie pozwoli im urzeczywistnić marzeń (o czym jedna z bohaterek już się przekonała), to chociaż nieco je przybliży. Współczesny Śląsk. Agnieszka właśnie wróciła do rodzinnego miasta po rocznym pobycie w Londynie, gdzie pracowała jako sprzątaczka - "na szmacie", jak to obrazowo określa. Zarobione pieniądze pragnie zainwestować we własny zakład fryzjerski. W domu zastaje fatalną sytuację: ojciec górnik strajkuje w obronie kopalni, której grozi zamknięcie, matka niedawno straciła pracę w zakładzie fryzjerskim. Aga wraz z matką i swoją siostrą Danką, też nie mającą stałego zajęcia, kupują lokal na salon fryzjerski, same go remontują i wyposażają. Nareszcie są szczęśliwe, wierzą, że będąc na swoim podźwigną się finansowo. Ich radość nie trwa długo: strajkujący górnicy, nie mogąc się doczekać decyzji w sprawie kopalni, wylegają na ulicę, dochodzi do starć z policją. Szyby w zakładzie Agi zostają wybite, okoliczni chuligani dopełniają dzieła zniszczenia. Dziewczyny oraz ich matka znów są w punkcie wyjścia. Co gorsza, Danka, która dopiero co wzięła ślub, uświadamia sobie, że nie kocha męża. Wydaje się, że jedynym wyjściem z tej sytuacji jest ponowny wyjazd Agi do Londynu. Czy na ten krok zdecyduje się również Danka? Historia warszawska to opowieść o hiphopowcu Pele, związanym z Martą, córką bogatego biznesmena. Ojciec dziewczyny wyraźnie daje mu do zrozumienia, że nie jest odpowiednią partią dla jego jedynaczki, którą rodzic chce wysłać na studia do Londynu. Tymczasem Pele wygrywa konkurs muzyczny, ma szansę nagrać płytę. Chłopak staje przed dylematem - jechać za dziewczyną czy zacząć karierę? Pele podejmuje desperacką próbę zatrzymania Marty. Umierająca babcia radzi mu posłuchać głosu serca. W noweli "Morze" Wiktor wraca po studiach w Warszawie do rodzinnego miasteczka nad morzem. Z braku innych możliwości i pomysłów mieszka z rodzicami - prawiącą mu ciągle kazania matką i ojcem, który żyje wyjazdem na eliminacje do telewizyjnego teleturnieju. Chłopak pracuje za grosze w ulokowanej przy plaży wędzarni ryb. Razem z nim pracują tam jeszcze: miejscowy pijaczek Rysiek i życiowa oferma Eryk, na którym wszyscy wokół się wyżywają. Któregoś dnia Wiktor dowiaduje się od matki, że powinien zwolnić przyczepę, którą zajmuje, bo zaczyna się sezon i przyczepa zostanie wynajęta turystom. Na domiar złego, jego dawna dziewczyna Kinga ani myśli się z nim godzić. To wszystko przepełnia czarę goryczy, a właśnie nadarza się okazja, by coś zmienić... 04:15 KINO NOCNE - A W ODDALI UJADAŁY PSY (THE DISTANT BARKING OF DOGS) Film dokumentalny, 55 min, Dania/Szwecja/Finlandia, 2017 Reżyseria: Simon Lereng Wilmont Zdjęcia: Simon Lereng Wilmont Muzyka: Joaquin Garcia Akcja tego filmu dokumentalnego rozgrywa się we wschodniej Ukrainie na froncie wojny. Dokument opowiada o życiu 10 - letniego ukraińskiego chłopca Olega. Przez rok oko kamery obserwuje jego przeobrażenie z niewinności prawie w dorosłość pod presją wojny. Oleg mieszka ze swoją ukochaną babcią Aleksandrą w małej wiosce. Nie mając innego miejsca, zostają tu i patrzą, jak inni opuszczają to miejsce. Życie staje się coraz trudniejsze z każdym dniem, a wojna nie ma końca. Żyją w tej na wpół opuszczonej wiosce, w której są oni prawie jedynymi stałymi mieszkańcami. Film pokazuje, jak kruche, ale i kluczowe dla przetrwania są bliskie relacje. Z perspektywy chłopca film pokazuje, jak wygląda dorastanie w strefie działań wojennych oraz ujawnia konsekwencje wojny dla dzieci ze wschodniej Ukrainy. Poprzez złe doświadczenia i cierpienie całe pokolenie będzie miało problem w przyszłości.