Program 1 Sobota, 16.04.2022 09:30 SANATORIUM MIŁOŚCI S.IV - SEZON 4 ODC. 4 Reality show, 47 min, Polska, 2022 Reżyseria: Katarzyna Kawecka Scenariusz: Katarzyna Kawecka, Piotr Poraj - Poleski Zdjęcia: Wojciech Szczygielski Wykonawcy: Marta Manowska (prowadząca) Poranki w pokojach będą skupione tym razem na snach naszych bohaterów, a na spotkaniu z Martą uczestnicy porozmawiają o szczęściu: czym jest, skąd przychodzi i czy są sposoby, by mieć tego szczęścia więcej? Po przyjemnej rozmowie, ogłoszenie Kuracjusza Odcinka, tym razem to kobieta wybierze sobie partnera na spotkanie. Nieoczekiwanie tenże uczestnik będzie bohaterem aż dwóch randek. Będzie bardzo sportowo, ale i bardzo romantycznie! Po południu spotkanie dwunastki w kinie z sobą z młodości. Wywoła ono niespodziewane emocje, bo ta konfrontacja okaże się niezwykle trudna. W tym odcinku, nie tylko dwie randki, ale i dwie rozmowy Marty. Wieczorem pokaz mody, po wcześniejszej wizycie w sklepie z tanią odzieżą. Uczestnicy udowodnią, że można ubrać się od stóp do głów za 100 zł. Kto dla kogo przygotował kreacje? O tym w finale odcinka, na specjalnym pokazie z udziałem publiczności. 11:55 SIEDMIU WSPANIAŁYCH (THE MAGNIFICENT SEVEN) Western, 128 min, USA 1960 Reżyseria: John Sturges Scenariusz: William Roberts Zdjęcia: Charles Lang Muzyka: Elmer Bernstein Aktorzy: Yul Brynner, Steve McQueen, Eli Wallach, Horst Buchholz, James Coburn, Charles Bronson, Robert Vaughn, Brad Dexter i inni Hollywoodzki reżyser John Sturges zrealizował swój western zafascynowany głośnym filmem Akiry Kurosawy "Siedmiu samurajów". Pozostał wierny oryginalnemu dramatowi samurajskiemu, chociaż zmieniło się kilka wątków, bohaterowie i miejsce akcji. Szlachetnie urodzonych rycerzy zastąpili kowboje, a japońskich wieśniaków - meksykańscy chłopi. Rzecz dzieje się na pograniczu Meksyku. Ubodzy mieszkańcy niewielkiej wioski terroryzowani są przez bandę opryszków pod wodzą niejakiego Calvero. Rozbójnicy zmuszają ich do płacenia wysokiego haraczu. Zdesperowani i coraz bardziej przerażeni wieśniacy zdają sobie sprawę, że sami nie zdołają się obronić. Wynajmują więc za symboliczne wynagrodzenie grupę rewolwerowców, którzy mają stawić czoło zuchwałym bandytom. W całej wiosce rozpoczynają się przygotowania do "powitania" przestępców. Rewolwerowcy uczą chłopów posługiwania się bronią. Następnie opracowują plan zasadzki. W filmie zwraca uwagę nominowana w 1961 r. do Oscara nastrojowa muzyka Elmera Bernsteina i znakomita gra odtwórców głównych ról z Yulem Brynnerem na czele. 14:25 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - ZAMORSKIE PRODUKTY NA POLSKIM STOLE Magazyn, 25 min, Polska, 2022 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Tomasz Rostworowski, Karol Okrasa Zdjęcia: Adam Kubiak Wykonawcy: Karol Okrasa (prowadzący) W tym odcinku Karol Okrasa zaprasza widzów na opowieść o zamorskich produktach na polskim stole. Choć wydaje nam się, że rodzima kuchnia oparta jest wyłącznie na lokalnych produktach, to już od zarania naszych dziejów artykuły z innych, często bardzo odległych krain doprawiały i urozmaicały polskie potrawy. W polskich średniowiecznych księgach szafarskich odnajdziemy liczne zapiski dotyczące pieprzu, cynamonu, goździków, kwiatu i gałki muszkatołowej, szafranu, a nawet oliwy, cytryn, czy suszonego dorsza ze Skandynawii. Naszym przodkom trudno było sobie wyobrazić mięsa bez pieprzu czy wielkanocnych bab bez szafranu, a rosołu bez liści laurowych. W czasach PRL - u z uwagi na trudności z dewizami ilość importowanych produktów spożywczych uległa znacznemu zmniejszeniu, za to w latach dziewięćdziesiątych XX wieku Polacy zaczęli coraz chętniej sięgać po przysmaki z całego świata. Opowie o tym krótko pan Stanisław Lenart, który w tym okresie współprowadził program Gotowanie na ekranie na antenie TVP1. Karol przygotuje kilka potraw, pokazując, jak połączyć zagraniczne produkty z lokalnymi, po to, by stworzyć nowe dania na polski stół. Propozycje potraw: 1/ Dorada zapiekana z gulaszem warzywnym smażonym na oleju rzepakowym; 2/ Polenta smażona na oleju rzepakowym z okrasą z boczku, cebuli i ogórków kiszonych; 3/ Dorada zapiekana na wytrawnej konfiturze z pomidorów i cebuli smażonych na oleju rzepakowym, z salsą z grochu. Dodatkowo potrawa zostanie doprawiona olejem rzepakowym tłoczonym na zimno. 15:30 DEKALOG A. D. Koncert, 75 min, Polska, 2021 Reżyseria: Bolesław Pawica Wykonawcy: Edyta Górniak, Pectus, Piotr Cugowski, Janusz Radek, Roksana Węgiel, Alicja Szemplińska, Marcin Sójka, Marta Gałuszewska, Krzysztof Iwaneczko, Kasia Dereń, Adam Kalinowski, Tadeusz Seibert, Anna Gąsienica - Byrcyn, Jan Traczyk, Bożena Makowiecka Widowisko filmowo - muzyczne oparte na Dziesięciu Przykazaniach Bożych zrealizowane z okazji 30. rocznicy pielgrzymki Jana Pawła II do Polski (1991). Udział biorą gwiazdy polskiej sceny i laureaci Voice of Poland. Wystąpią: Edyta Górniak, Pectus, Piotr Cugowski, Janusz Radek, Roksana Węgiel, Alicja Szemplińska, Marcin Sójka, Marta Gałuszewska, Krzysztof Iwaneczko, Kasia Dereń, Adam Kalinowski, Tadeusz Seibert, Anna Gąsienica - Byrcyn, Jan Traczyk oraz Bożena i Lech Makowieccy. Ilustracją filmową widowiska jest wspólna wędrówka po górach trzech pokoleń mężczyzn - ojca, syna i wnuka (Jacek Lenartowicz, Lesław Żurek, Olivier Szot), ich obserwacje, doświadczenia i wzajemne relacje, czasem piękne, czasem trudne. Repertuar muzyczny stanowią utwory Lecha Makowieckiego, których treść jest oparta na Dekalogu. 17:30 TRIDUUM PASCHALNE 2022 - WIELKA SOBOTA Sprawozdanie, 120 min, Polska, 2022 Wielka Sobota jest dniem ciszy i oczekiwania. Po śmierci krzyżowej i złożeniu do grobu, wspomina się zstąpienie Jezusa do otchłani. W sobotę wieczorem w Kościele katolickim rozpoczynamy liturgię światła. Na zewnątrz kościoła kapłan święci ogień, od którego następnie zapala się Paschał - wielką woskową świecę, która symbolizuje Zmartwychwstałego Chrystusa. Na paschale kapłan żłobi znak krzyża, wypowiadając słowa: "Chrystus wczoraj i dziś, początek i koniec, Alfa i Omega. Do Niego należy czas i wieczność, Jemu chwała i panowanie przez wszystkie wieki wieków. Amen". Umieszcza się tam również pięć ozdobnych czerwonych gwoździ, symbolizujących rany Chrystusa i aktualną datę. Następnie Paschał wnosi się do okrytej mrokiem świątyni, a wierni zapalają od niego swoje świece, przekazując sobie nawzajem światło. Niezwykle wymowny jest widok rozszerzającej się jasności, która w końcu wypełnia cały kościół. Zwieńczeniem obrzędu światła jest uroczysta pieśń Exsultet, która rozpoczyna się od słów: "Weselcie się już zastępy Aniołów w niebie! Weselcie się słudzy Boga! Niech zabrzmią dzwony głoszące zbawienie, gdy Król tak wielki odnosi zwycięstwo!". Dalsza część liturgii paschalnej to czytania przeplatane psalmami. Przypominają one całą historię zbawienia, poczynając od stworzenia świata, przez wyjście Izraelitów z niewoli egipskiej, proroctwa zapowiadające Mesjasza, aż do Ewangelii o zmartwychwstaniu Jezusa. 20:00 ORĘDZIE ABP STANISŁAWA BUDZIKA NA WIELKANOC Wykład/prelekcja/prezentacja, 7 min, Polska, 2022 Autor: Piotr Kot Wielkanoc jest pierwszym i najważniejszym świętem chrześcijańskim. Apostołowie świętowali tylko Wielkanoc i każdą niedzielę, która jest właśnie pamiątką Nocy Paschalnej. Triduum Paschalne to dla chrześcijan najświętszy czas w roku. Od Wielkiego Czwartku do Niedzieli Zmartwychwstania Kościół wspomina najważniejsze wydarzenia w historii zbawienia: ustanowienie Eucharystii, mękę i śmierć Chrystusa oraz Jego zmartwychwstanie. Tradycyjnie w Wielką Sobotę jeden z hierarchów Kościoła katolickiego kieruje do wiernych za pośrednictwem Telewizji Polskiej szczególne słowa. W tym roku orędzie wielkanocne wygłosi metropolita lubelski abp Stanisław Budzik. 20:25 NASZA GOLGOTA Kameralne i studyjne (widowisko), 70 min, Polska, 2022 Reżyseria: Bolesław Pawica Scenariusz: Lech Makowiecki Wykonawcy: Janusz Radek, Jacek Lenartowicz, Tadeusz Seibert, Monika Dryl, Bożena Makowiecka, Lech Makowiecka, Olga Bończyk, Michał Gasz, Filip Lato, Natalia Niemen, Łukasz Nowicki Widowisko muzyczne oparte na motywach Drogi Krzyżowej łączącej Mękę Pańską z martyrologią narodu polskiego podczas II wojny światowej. Koncert z udziałem znanych solistów (wokaliści, śpiewający aktorzy) z towarzyszeniem orkiestry Zygmunta Kukli. Spoiwem między poszczególnymi utworami będą m.in. ożywione zdjęcia archiwalne, wizualizacje oraz offowa narracja wprowadzająca kolejną Stację Drogi Krzyżowej. Bazą będzie 14 ballad i pieśni opisujących narodową martyrologię (Katyń, Wołyń, Auschwitz, Monte Cassino, powstanie warszawskie etc.) przypisane kolejnym Stacjom Drogi Krzyżowej Jezusa, poprzedzone krótkim fragmentem Ewangelii i połączone z martyrologią wybranych polskich bohaterów (Kolbe, Pilecki, Inka etc.) - ofiar II wojny światowej i powojennych prześladowań. Posumowaniem każdej stacji jest pieśń/ballada opisująca dany wojenny epizod. W koncercie usłyszymy m.in. takie pieśni jak: "Katyń 1940", "Auschwitz", "Klasztor", "Czterdziesty Czwarty", "Ballada o rtm. Pileckim", "Ech wojenko", "Wołyń 1943", "Inka". 21:50 HIT NA SOBOTĘ - PIANISTA (THE PIANIST) Dramat wojenny, 142 min, Francja/Polska/Niemcy/Wielka Brytania 2002 Reżyseria: Roman Polański Scenariusz na podstawie książki Władysława Szpilmana: Ronald Harwood Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Frank Finlay, Maureen Lipman, Emilia Fox, Ed Stoppard, Julia Rayner, Jessica Kate, Ruth Platt i inni Z zamiarem nakręcenia w Polsce filmu o czasach II wojny światowej Roman Polański nosił się od dawna - zbyt wiele jego własnych tragicznych przeżyć wiązało się z tym okresem. Czekał tylko na odpowiedni scenariusz. Znakomitego materiału dostarczyła mu autobiografia Władysława Szpilmana, wybitnego pianisty i kompozytora, który w czasie wojny ukrywał się przez długi czas i właściwie tylko cudem ocalał z pogromu. Jego losy zainspirowały tuż po wojnie także Czesława Miłosza i Jerzego Andrzejewskiego do napisania noweli, z której powstał scenariusz filmu "Robinson warszawski". Gotowy film, po licznych przeróbkach narzuconych przez władze, tak bardzo odbiegał jednak wymową od literackiego pierwowzoru, że Czesław Miłosz wycofał swoje nazwisko z czołówki, a propagandowe dzieło wyświetlano ostatecznie w kinach pod tytułem "Miasto nieujarzmione". Chociaż "Pianista" powstał w koprodukcji francusko - polsko - niemiecko - brytyjskiej, w angielskiej wersji językowej i z zagranicznymi aktorami we wszystkich ważniejszych rolach, sam reżyser określił go jako film polski. Obraz ten, przez wielu uznany za dzieło życia Polańskiego, uhonorowano Złotą Palmą na MFF w Cannes w 2002 r. , Oscarami 2003 za reżyserię, scenariusz adaptowany i najlepszą rolę męską (rewelacyjny Adrien Brody), Cezarami 2003 dla najlepszego filmu, za reżyserię, główną rolę męską, muzykę, zdjęcia, scenografię i dźwięk, a także wieloma innymi nagrodami i wyróżnieniami. Akcja rozpoczyna się we wrześniu 1939 r. , kiedy to 28 - letni wówczas Władysław Szpilman gra w Polskim Radiu Nokturn cis - moll Fryderyka Chopina. Wybuch niszczy siedzibę rozgłośni i przerywa występ na pięć długich lat. Po wkroczeniu do Warszawy Niemcy wprowadzają rozliczne restrykcje wobec ludności żydowskiej. Władysław, jego rodzice, dwie siostry i brat przeżywają pasmo upokorzeń. Pozbawieni pracy i środków do życia wyprzedają kolejno obrazy, srebra, meble. W końcu z domu znika także największy skarb artysty - fortepian. Prześladowania nasilają się: Szpilmanowie wraz z tysiącami innych Żydów muszą się przenieść do getta, gdzie na porządku dziennym jest nieludzkie traktowanie, okrucieństwo, cierpienia i śmierć. Władysław zarabia na utrzymanie rodziny, grając w kawiarni, gdzie zbiera się towarzystwo podejrzanego autoramentu. Trudno jednak o inne zajęcie. Tymczasem Niemcy zaczynają wywozić transporty Żydów z getta do obozów zagłady. Przychodzi też kolej na Szpilmanów. Władysława w ostatniej chwili wyciąga z szeregu skazańców znajomy żydowski policjant, każąc mu uciekać. Pianista już nigdy więcej nie ujrzy bliskich. Z pomocą członków ruchu oporu udaje mu się uciec z getta. Za murami przechowują go kolejno, w różnych miejscach, polscy przyjaciele. Z okien swojej kryjówki Władysław obserwuje wybuch powstania w getcie. Cały czas musi uważać, by swoją obecnością nie zwrócić na siebie niczyjej uwagi, bo to może być równoznaczne z wyrokiem śmierci. Taka sytuacja trwa do chwili wybuchu powstania warszawskiego. Gdy powstanie upada, Szpilman samotnie ukrywa się wśród ruin miasta, walcząc o przetrwanie z własnym głodem, wyczerpaniem, strachem. Ocalenie przyjdzie z najmniej spodziewanej strony.