TVP Historia Piątek, 15.04.2022 Zmiany z dnia 30.03.2022 w stosunku do raportu z dnia 23.03.2022 (zmodyfikowano opis: Omówienie) 11:15 ZAGRABIONY, ODNALEZIONY, ODZYSKANY Film dokumentalny, 51 min, Polska, 2021 Reżyseria: Leszek Staroń Scenariusz: Leszek Staroń Zdjęcia: Michał Bożek, Aleksander Trafas Losy ołtarza głównego w Bazylice Mariackiej w Krakowie, zwanego potocznie Ołtarzem Mariackim, już od momentu podjęcia decyzji o jego wykonaniu przez norymberskiego rzeźbiarza Wita Stwosza (Veit Stossa) były nierozerwalnie związane z polityką. Po wybuchu II wojny światowej, we wrześniu 1939 roku Polska jako pierwsza doświadczyła na sobie grabieży przez Niemców dzieł sztuki na niespotykaną dotychczas skalę, której w Polsce przyświecał cel usankcjonowania prawnego zdobytych ziem jako należących do dziedzictwa kulturowego Niemiec. Takim koronnym dowodem miał być Ołtarz Mariacki, który po zagrabieniu został przewieziony i ukryty w Norymberdze. Po jego odnalezieniu przez amerykańskie specjalne oddziały poszukujące i identyfikujące zagrabione dzieła sztuki, a powstałe z polskiej inicjatywy, ołtarz w ramach token restitution został w 1946 roku zwrócony Polsce, ale nie oznaczało to jego powrotu do Bazyliki Mariackiej. Walka z komunistyczną władzą trwała do października 1956 roku i dopiero w 1957 roku stało się możliwe ponowne umieszczenie Ołtarza w kościele. (dodano pozycję programową) 19:55 TEATR HISTORII - "ŻEGNAJ JUDASZU" Dysk./wywiad/debata, 15 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Mikołaj Mirowski (prowadzący) W cyklu "Teatr Historii", łączącym publicystykę ze sztuką spod znaku Melpomeny i Klio, tym razem, we wprowadzeniu do dramatu Ireneusza Iredyńskiego "Żegnaj, Judaszu" z 1980 r. , w reżyserii Jolanty Słobodzian, gościem rozmowy prowadzonej przez dr. Mikołaja Mirowskiego (historyk, FINA) będzie dr Tomasz Terlikowski (filozof, dziennikarz, publicysta). Sztuka jest adaptacją słynnego dramatu Ireneusza Iredyńskiego. Autor postanowił użyć postaci biblijnego Judasza jako uniwersalnego symbolu zdrady. Podobieństw do Nowego Testamentu jest tu więcej - mamy 12 członków tajnej organizacji, główni bohaterowie noszą imiona Apostołów Jana i Piotra. Zaś postaci Młodziutkiej Bladej i Komisarza przypominają charakterem Marię Magdalenę i Poncjusza Piłata. Dramat Iredyńskiego gra co prawda konwencją biblijną, ale jego wymowa jest uniwersalna i wykracza poza sytuację stricte ewangeliczną. Dramat daje się odczytać jako obraz potencjalnej obecności Judasza w każdym z nas. Można być wiernym zasadom, wyżej je cenić niż oportunizm, a jednak mimo to z jakichś powodów zostać złamanym. Sztuka mierzy się z filozoficznym i religijnym pytaniem, dlaczego Judasz zdradził. Ten biblijny zgrzeszył rozpaczą, u Iredyńskiego zaś - pychą. Chcąc uniknąć naznaczenia piętnem zdrajcy, postanowił być wiernym za wszelką cenę, ale w świecie brutalnej przemocy musiał ponieść klęskę. Tuż po premierze w 1980 r. sztukę odczytywano także jako obraz opresyjnej władzy (rola Komisarza), ale też jako sprzeciw przeciwko ruchom rewolucyjnym, wskazując na obustronną brutalność - zarówno rządzących jak i spiskowców. Nie zdezaktualizowało się natomiast stawiane przez dramat pytanie o moralny ciężar dokonywanych wyborów.